Dziwne potwierdzenie transakcji zagranicznej - Millennium

Data: 2020-04-30 04:11:04
Autor: darek12345
Dziwne potwierdzenie transakcji zagranicznej - Millennium
Czasami wykonuję służbowe internetowe transakcje zagraniczne kartą prywatną. Zwykle używam karty Millennium, bo potwierdzenia zawierają pełny zestaw informacji, jaki potrzebuję. Przy czym ostatnio nieco zmieniono te potwierdzenia i na przykład ostatnie potwierdzenie ma takie informacje:
Kwota transakcji 296,77 EUR
Kwota rozliczenia 1 351,19 PLN
Kwota zaksięgowana -1 416,03 PLN
Kurs walutowy 1 EUR = 4,55298716 PLN
https://imgur.com/M2LLgDV
Trochę dziwnie, bo ta "kwota rozliczenia" jest kwotą blokady a kurs walutowy dotyczy tej kwoty blokady a nie kwoty zaksięgowanej. Nie wiem po co podają kwotę blokady na potwierdzeniu i dlaczego nie podają kursu po jakim transakcja została zaksięgowana. Z tego powodu, że te potwierdzenia są dość dziwne to mam potem problemy z ich rozliczeniem (moje miejsce pracy to instytucja budżetowa, dość skostniała).
Zastanawiam się nad tym jakiej karty (jakiego banku) używać, żeby te potwierdzenia transakcji były dostępne i miały takie informacje jak:
kwota transakcji w EUR lub USD
kwota zaksięgowana i kurs po którym to zaksięgowano.
Nie chodzi mi o korzystne kursy walut, karty walutowe, czy usługi typu Revolut (tego używam do transakcji prywatnych). Chodzi mi jedynie o możliwość generowania potwierdzenia transakcji z ww. informacjami (np. w T-mobile usługi bankowe wcale nie ma potwierdzeń transakcji kartą).
Z góry dziękuję za sugestie.

Pozdrawiam
Darek

Data: 2020-04-30 04:41:22
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu czwartek, 30 kwietnia 2020 13:11:05 UTC+2 użytkownik darek...@gmail.com napisał:
[...]

Hmmm, rzeczywiście ściemę walnęli, ten "kurs walutowy" wygląda na średni kurs z dnia transakcji - tym bardziej, jeśli blokada była właśnie na 1351,19.
Kwota zaksięgowana jest zwiększona o:
- 2% prowizji milka za transakcje zagraniczne,
- 2,8% - choć powinno być ok. 3%, ale różnica pewnie wzięła się z różnicy kursów między dniem transakcji a dniem rozliczenia (jak znasz daty to podaj, upewnimy się).

Możesz tak to próbować w księgowości wyjaśniać.
Ale czemu tak się czepiają tego kursu? Nie mogą sobie sami policzyć z kwoty transakcji w EUR i kwoty transakcji w złotych?

W sumie to raz rozliczałem delegację i wszystkie faktury w euro i tak były przeliczane po kursie średnim - akurat niewiele nas to obchodziło, bo płaciliśmy wszystko gotówką - choć łobuzy w hotelu (Chorwacja) za wystąpienie w roli kantoru i przyjęcie zapłaty w euro pobrały 2% prowizji.

[...]

Kwotę transakcji w walucie i kwotę zaksięgowaną w PLN masz zawsze na wyciągu.
Koniecznie potrzebujesz osobnego "potwierdzenia transakcji kartą"?

Data: 2020-04-30 04:53:41
Autor: darek12345
[...]

Ostatecznie to zawsze rozliczenie przechodzi, ale jak mam dobre potwierdzenie transakcji to omija mnie tłumaczenie o co w tym chodzi. A tu muszę się tłumaczyć, bo są dwie kwoty i niewłaściwy kurs EUR.
Generalnie nie chodzi mi o to, żeby kurs był niski, tylko, żeby wszystko na potwierdzeniu było poprawnie podane. Kilka lat temu Millennium miało taki błąd, że na potwierdzeniu był podany taki kurs: 1 PLN = 1 EUR.
Jak to zaniosłem do rozliczenia to oczywiście musiałem wyjaśniać, że to jest błąd banku.
Kwotę transakcji w walucie i kwotę zaksięgowaną w PLN masz zawsze na wyciągu.
Koniecznie potrzebujesz osobnego "potwierdzenia transakcji kartą"?

Pisząc "na wyciągu" masz na myśli w systemie transakcyjnym? Jeśli tak, to w Millenium mam dokładnie to samo co na potwierdzeniu. Natomiast w T-mobile to jest chyba tylko kwota w PLN.

Data: 2020-04-30 05:22:53
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu czwartek, 30 kwietnia 2020 13:53:42 UTC+2 użytkownik darek...@gmail.com napisał:

> [...]

Pisząc "na wyciągu" masz na myśli w systemie transakcyjnym? Jeśli tak, to w Millenium mam dokładnie to samo co na potwierdzeniu. Natomiast w T-mobile to jest chyba tylko kwota w PLN.

Nie, nie w "historii" w ST, tylko na wyciągu - czy to z ROR czy z karty kredytowej. W milku masz to w "moje finanse"/"lista wyciągów" - pomieszane - tzn. posortowane chronologicznie - wyciągi łączone z kont z wyciągami z kart kredytowych.
Na milkowym wyciągu z KK mam kolumny: data, opis, kwota transakcji, kurs walutowy, kwota zaksięgowana.
Na milkowym wyciągu z konta: data księgowania, data waluty, opis, wartość i saldo.

Więc jeszcze do ustalenia, czy bardziej zależy Ci, żeby to była kredytówka, czy może być debetówka.
Choć zwykle będzie trudno o to, żeby się wszystko tak ładnie zgadzało, że jest tylko kwota w walucie, kurs i kwota w PLN - i że kurs to jest dokładnie kwota w PLN przez kwotę w walucie.
Bo albo banki biorą tylko prowizję, a rozliczają się z organizacją w PLN - to zostało w nielicznych kartach visa oraz w citkowych kredytowych mc (tzn. w citkowej kredytowej visie też - ale w citkowym debetowym mc nie) - i wtedy w ogóle trudno mówić o kursie - chyba że sobie samemu podzielisz kwotę w PLN przez kwotę w walucie.
Albo też jest mieszane, jak np. w milku - bank rozlicza się z organizacją w walucie, zwykle EUR (tylko pekao i alior w USD), stosuje swój własny kurs i jeszcze dolicza prowizję.
Albo jest rozliczanie po kursie banku - i to by było prawie to, czego potrzebujesz, ale to też rzadkie - ma to chyba tylko alior oraz KK MC world z santandera (ale tylko ta, pozostałe mają jeszcze prowizję).
Tyle że jeśli płacisz w walucie innej niż rozliczeniowa to jeszcze dochodzi kurs MC/visy - co prawda na poziomie 0,2-0,4% - ale w księgowości musi się zgadzać co do grosza, więc i tak się będziesz musiał tłumaczyć.

Ew. jakbyś chciał, to na wyciągu z KK santandera są kolumny: data księgowania, data transakcji, opis, waluta transakcji, kwota w walucie obcej, kwota w walucie rozliczeniowej, kurs waluty banku, kwota w walucie karty.
No tym to chyba już się każdy księgowy naje ;>

Więc w sumie KK MC world santandera możnaby polecić - tym bardziej, że koszt transakcji zagranicznych to "tylko" (nie jest to mało, ale zwykle jest i tak drożej) kurs waluty banku, ZTCP ok. 3,5%. Przez rok darmowa, potem darmowa przy 10 transakcjach w miesiącu.

Z alternatych możesz jeszcze sprawdzić debetówkę żubra - tam koszt to albo pojedynczy (przy płatnościach w USD) albo podwójny kurs MC - więc mniej niż 0,5%, ale nie wiem, jak wyglądają wyciągi.

Lub debetówka wielowalutowa z kantoru aliora - mając T-mobile możesz założyć przez internet.
Na wyciągu są: data księgowania, data waluty, kontrahent, opis (w tym przy transakcji kartą: kurs wymiany, kwota w walucie rozliczeniowej, kwota i waluta oryginalna transakcji), kwota obciążenia/uznania, saldo.

Tylko nie wiem, czy się nada - tzn. czy możesz się z księgowością w euro rozliczać, bo przy płatnościach rozliczanych do PLN koszt to 7,5%, a tego nikomu bym nie polecał.
To, co się opłaca, to zakup euro w kantorze i płatność tą kartą bezpośrednio w euro - albo w 23 innych walutach.

Data: 2020-04-30 05:49:18
Autor: darek12345
[...]

Dziękuję za wyjaśnienie. Wyciąg jednak odpada, bo transakcje muszę rozliczyć dość szybko (chyba do 2 tygodni) a wyciągi generowane są miesięcznie. Tak więc na wyciąg dla transakcji z początku miesiąca trzeba czekać cały miesiąc.

Więc jeszcze do ustalenia, czy bardziej zależy Ci, żeby to była kredytówka, czy może być debetówka.

Może być to w zasadzie dowolna karta. Preferuję debetówkę, ale KK też może być.

[...]

Dziękuję bardzo za szczegółowe wyjaśnienia. Rozliczam się z księgowością w PLN, więc wolałbym, żeby karta była rozliczana w PLN. Jak kiedyś używałem kart walutowych to były problemy, bo nie wiedzieli ile PLN mi zwrócić. Koszty transakcji (prowizje, kursy) mają tu małe znaczenie, głównie chodzi mi o czytelność potwierdzenia transakcji.

Data: 2020-04-30 06:36:37
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu czwartek, 30 kwietnia 2020 14:49:20 UTC+2 użytkownik darek...@gmail.com napisał:
> [...]

Dziękuję za wyjaśnienie. Wyciąg jednak odpada, bo transakcje muszę rozliczyć dość szybko (chyba do 2 tygodni) a wyciągi generowane są miesięcznie. Tak więc na wyciąg dla transakcji z początku miesiąca trzeba czekać cały miesiąc.

Akurat w milku jest jeszcze możliwość zrobienia sobie wyciągu za dowolny okres - to jest w "moje finanse"/"wyciąg z historii transakcji".
Dla ROR wygląda to ZTCP identycznie jak wyciąg "miesięczny", dla KK może być jednak jakoś uboższy w dane - ale może nie, nie pamiętam już dokładnie a teraz nie mam jak sprawdzić, bo KK milkowe już ubite.

> [...]

Dziękuję bardzo za szczegółowe wyjaśnienia. Rozliczam się z księgowością w PLN, więc wolałbym, żeby karta była rozliczana w PLN. Jak kiedyś używałem kart walutowych to były problemy, bo nie wiedzieli ile PLN mi zwrócić. Koszty transakcji (prowizje, kursy) mają tu małe znaczenie, głównie chodzi mi o czytelność potwierdzenia transakcji.

Hmm, ciekawe swoją drogą, że zwracają Ci wszystko, łącznie z prowizją banku.
Choć w sumie jeśli zwracają na podstawie potwierdzenia transakcji, a nie faktury, to nie ma się co dziwić - i to wręcz podwójnie luksusowo.

Milek więc rzeczywiście zrobił Ci kłopot niepotrzebnym nadmiarem informacji - wystarczyłaby kwota w EUR oraz rozliczona kwota w PLN - a być może tylko rozliczona kwota w PLN. No chyba że mają jakiś twardy przepis, że kurs musi być policzony i podany przez bank - nawet jeśli jest informacją redundatną (a, jak widać z przykładu, czasem nawet sprzeczną).

Ale może akurat wyciąg z milka się nada.
Choć teraz zauważyłem, że są dodatkowe informacje przy transakcjach kartowych - zawarte w kolumnie "opis" - data transakcji oraz kwota - ale musisz sam sprawdzić, jak to będzie wyglądało dla transakcji w walutach obcych, ja mam tylko złotówkowe..

Data: 2020-04-30 06:47:15
Autor: darek12345
Dziwne potwierdzenie transakcji zagranicznej - Millennium

Akurat w milku jest jeszcze możliwość zrobienia sobie wyciągu za dowolny okres - to jest w "moje finanse"/"wyciąg z historii transakcji".

Dzięki. To jest dobre, bo mogę zrobić wyciąg za jeden dzień. Tak więc taki wyciąg za jeden dzień plus potwierdzenie transakcji będę miał w zasadzie to co potrzebuję.

Data: 2020-04-30 14:50:41
Autor: J.F.
Użytkownik "Dawid Rutkowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:c56684a9-c871-434c-b872-c8abff3c5e5b@googlegroups.com...
[...]

Kurs to wyglada, jakby PLN podzielili przez EUR.

Pewnie bylo 4.5530, wyliczyli PLN, zaokraglili, podzielili przez EUR.

[...]

Maja na papierze, to niemilo. A zaplacic prowizje za kolege tez niemilo.

[...]

Jak wystawili rachunek, to cie to obchodzi.
Tylko ... fajnie, jak dostajesz zaliczke w euro. Albo zwracaja w euro.

A jak placisz prowizje od wymiany ... to mniej fajnie :-(

[...]

Cos tam potrzebuje dla ksiegowosci. Chyba, zeby tak karta w EUR. Moze akurat kurs bedzie dobry.

P.S. Santander mi kiedys prowizje rozliczyl osobno na koniec miesiaca. To chyba tez nie niemilo.

J.

Data: 2020-04-30 15:42:02
Autor: Michal Jankowski
W dniu 30.04.2020 o 13:11, darek12345@gmail.com pisze:

[...]

Nie wiem, którego używać, ale wiem, którego NIE: citka.

   MJ

Data: 2020-04-30 06:59:32
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu czwartek, 30 kwietnia 2020 15:42:14 UTC+2 użytkownik Michal Jankowski napisał:
W dniu 30.04.2020 o 13:11, darek12345 pisze:

> [...]

Nie wiem, którego używać, ale wiem, którego NIE: citka.

U, a czemu nie?
To, że drogo, to akurat OP nie obchodzi - a karty podobno za granicą dobrze działają.
Choć co do jakichkolwiek potwierdzeń transakcji się zgodzę - to jest jakaś mogiła.
Wyciągi też niewiele lepsze - data, opis i kwota transakcji.
Może przy transakcjach zagranicznych jest coś więcej (nigdy citkiem za granicą nie płaciłem)?
Hmmm, jakoś mi się kołacze, że dawniej tych kolumn było na wyciągu więcej - ale nie, te z 2016 wyglądają tak samo, więc chyba mi się ze śp. DB pomyliło.

Dziwne potwierdzenie transakcji zagranicznej - Millennium