Dziwne przeskakiwanie łańcucha

Data: 2013-12-30 22:20:31
Autor: JDX
Dziwne przeskakiwanie łańcucha
Przy okazji łatania gumy po wczorajszym złapaniu kapcia wyczyściłem i
nasmarowałem dzisiaj kasetę, łańcuch oraz przerzutki i wyjechałem zrobić
kółko wokół osiedla. Jakież było moje zdziwienie gdy okazało się, że na
przełożeniu 48:11 i, jak się później okazało, 38:11 przeskakuje mi
łańcuch! Łańcuch to Wippermann Connex 808 (czyli taki lepszy do napędów
8rz) używany na przemian z badziewnym Shimano HG40, natomiast kaseta to
CS-HG51-8aw. Łańcuch ma około 1200km przebiegu a kaseta jakieś dwa razy
tyle. No i jest to dla mnie dziwne ponieważ na przełożeniu 48:11 jeżdżę
bardzo rzadko, a na 38:11 też niezbyt często (preferuję 48z z przodu),
więc zużycie najmniejszej zębatki IMO odpada. Z drugiej strony nie mam
większych zastrzeżeń do pracy napędu na tylnych zębatkach 13z i
większych, a już z pewnością nic mi nie przeskakuje. Co może być
przyczyną? Tylna przerzutka mi się jakoś dziwnie rozregulowała?

Data: 2013-12-30 22:35:44
Autor: Mike
Dziwne przeskakiwanie łańcucha
Co może być
przyczyną? Tylna przerzutka mi się jakoś dziwnie rozregulowała?

Pierwsze co, to sprawdź śrubkę regulacyjną "H" możliwe, że jest ciut za mocno dokręcona i wtedy na najmniejszej zębatce przerzutka nie jest w takiej pozycji jak powinna być, bo ją ogranicza śrubka.

Mike
[WRO][MTB Votum Team Wrocław]
[GG:1303401] mikemtb małpa o2 pl
http://mikemtb.pl

Data: 2013-12-31 12:00:26
Autor: JDX
On 2013-12-30 22:35, Mike wrote:
[...]
Pierwsze co, to sprawdź śrubkę regulacyjną "H" możliwe, że jest ciut za
mocno dokręcona i wtedy na najmniejszej zębatce przerzutka nie jest w
takiej pozycji jak powinna być, bo ją ogranicza śrubka.
W porównaniu z "L", ta śrubka rzeczywiście jest mocno wkręcona. Póki co,
z rana wykręciłem ją o pół obrotu i wyruszyłem "w miasto". Poprawy nie
widać - łańcuch nadal przeskakuje.

Data: 2013-12-31 15:59:55
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
W dniu 2013-12-31 12:00, JDX pisze:
On 2013-12-30 22:35, Mike wrote:
[...]
[...]

Porównywanie stopnia wkręcenia śrubek regulacyjnych jest raczej bez sensu :-) Każda z tych śrubek L i H odpowiada za co innego i nie ma znaczenie ich położenie wobec siebie. Poczytaj o regulacji tylnej przerzutki, są tez manuale na youtube :-)

Co nie zmienia postaci rzeczy, że nieprawidłowe wyregulowanie śrubki H może wpływać na przeskakiwanie czy raczej terkotanie łańcucha na małej koronce.

Seco

Data: 2013-12-31 10:18:42
Autor: Jacek Maciejewski
Dziwne przeskakiwanie łańcucha
Dnia Mon, 30 Dec 2013 22:20:31 +0100, JDX napisał(a):

 przeskakuje mi
łańcuch!

Ale jak przeskakuje? Z trybu na tryb czy na danym trybie po zębach?
--
Jacek

Data: 2013-12-31 10:59:49
Autor: AZ
On 2013-12-31, JDX <jdx@onet.pl> wrote:
 przeskakuje mi
łańcuch!

Ale jak przeskakuje? Z trybu na tryb czy na danym trybie po zębach?
Po zębach.

Lancuch sie zuzyl rowno z koronkami na ktorych regularnie jezdzisz i pewnie
nie pasuje juz do najmniejszej.

No i co to znaczy nasmarowalem kasete? :-)

--
Artur

Data: 2013-12-31 12:14:01
Autor: JDX
On 2013-12-31 11:59, AZ wrote:
[...]
Lancuch sie zuzyl rowno z koronkami na ktorych regularnie jezdzisz i pewnie
nie pasuje juz do najmniejszej.
Na 32z również rzadko jeżdżę, a na niej nie przeskakuje. Chociaż ze
względu na "miękkość" jazdę na tej zębatce należałoby przetestować na
jakimś podjeździe.

No i co to znaczy nasmarowalem kasete? :-)
To był skrót myślowy. Chociaż mogę wyobrazić sobie wcieranie z uczuciem
i delikatnością oleju w kasetę. :-D Np. aby chociaż trochę zabezpieczyć
ją przed solą.

Data: 2013-12-31 11:20:28
Autor: AZ
On 2013-12-31, JDX <jdx@onet.pl> wrote:

Na 32z również rzadko jeżdżę, a na niej nie przeskakuje. Chociaż ze
względu na "miękkość" jazdę na tej zębatce należałoby przetestować na
jakimś podjeździe.

Lancuch na koronce 32z ma wiecej "punktow zaczepienia" a i sam ksztalt
zebow sie rozni. Zobacz sobie na nowej kasecie ksztalt zebow na tych
malych koronkach i wiekszych.

<http://biketires.pl/pol_pl_Shimano-Kaseta-zebatek-HG50-9rz-11-12-14-16-18-20-23-26-30T-Sora-- 10494_1.jpg>

Pewnie dlatego zuzyty lancuch nie chce sie ukladac na niej. Ostatnio jak
wymienilem lancuch mialem to samo - nawet krecac lekko, bez przykladania
sily lancuch przeskakiwal po zebatce.

To był skrót myślowy. Chociaż mogę wyobrazić sobie wcieranie z uczuciem
i delikatnością oleju w kasetę. :-D Np. aby chociaż trochę zabezpieczyć
ją przed solą.

Chyba za wiele nie pomoze ale zawsze mozna ;-) Ja zauwazylem, ze zuzyty
naped po nasmarowaniu przeskakuje bardziej niz suchy ale to akurat
normalne.

--
Artur

Data: 2013-12-31 13:13:59
Autor: JDX
On 2013-12-31 12:20, AZ wrote:
[...]
Pewnie dlatego zuzyty lancuch nie chce sie ukladac na niej.
Jeszcze go nie mierzyłem, ale czy to możliwe aby Connex 808 zużył się
tak szybko, tj. po ~1200km!? Tak szybko może się zużyć (i zużywa się!)
3-4 razy tańszy Shimano HG40.

BTW. A na 13z wszystko chodzi bez zarzutu.

Data: 2013-12-31 12:40:38
Autor: AZ
On 2013-12-31, JDX <jdx@onet.pl> wrote:
[...]

https://groups.google.com/forum/#!msg/pl.rec.rowery/OvkYusUBy-o/72D_I3dxcwwJ

:-)

BTW. A na 13z wszystko chodzi bez zarzutu.

Bo pisales, ze na niej czesto jezdzisz :-)

--
Artur

Data: 2013-12-31 12:52:41
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Tue, 31 Dec 2013 11:56:47 +0100, JDX napisał(a):

On 2013-12-31 10:18, Jacek Maciejewski wrote:
[...]

No to IMO koniec kasety. Dziwne, po niespełna 2000km... Ale te współczesne
wynalazki tak mają :) Obejrzyj dokładnie zęby tej 11 i porównaj ich kształt
z największą zębatką.
A zaczęło przeskakiwać bo dałeś świeżego oleju i lepiej się ślizga :)
I napewno wydłubałeś wszystkie błoto z pomiędzy zębatek? :)
--
Jacek

Data: 2013-12-31 12:01:56
Autor: AZ
On 2013-12-31, Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> wrote:

No to IMO koniec kasety. Dziwne, po niespełna 2000km... Ale te współczesne
wynalazki tak mają :) Obejrzyj dokładnie zęby tej 11 i porównaj ich kształt
z największą zębatką.

To moze byc zgubne bo one od nowosci sa inne ;-) Te mniejsze maja zeby tak jakby pochylone co pewnie pozwala lepiej im trzymac lancuch.

--
Artur

Data: 2013-12-31 13:09:21
Autor: karbar

On 2013-12-31 10:18, Jacek Maciejewski wrote:
[...]

Hej, też tak kiedyś myślałem, że kaseta mi się skończyła, ale winny okazał się wyciągnięty łańcuch.

Wątkotwórcy proponowałbym jeszcze sprawdzenie czy wszystkie ogniwka łańcucha pracują w pełnym zakresie bez oporów - przeskakiwanie na najmniejszej zębatce łańcucha może być spowodowane zacierającym się ogniwkiem, które na większych zębatkach jeszcze nie daje o sobie znać.

Druga sprawa, wrzuć z przodu na największy blat, lekko naciśnij na korbę "tak, jakbyś pedałował podczas jazdy". Zobacz, czy przypadkiem punkt podparcia sworzni o zęby nie przesuwa się ku szczytowi zęba na blacie. W świeżym napędzie łańcuch pewnie i głęboko opiera się o zęby. W ten sposób można sprawdzić wyciągnięcie łańcucha, chociaż po takim przebiegu powinno byś wszystko ok.

A poza tym, tak jak pisali, być może łańcuch zużył się równo z zębatkami na których najczęściej jeździsz i na nich jeszcze daje radę, ale do tych w lepszym stanie już nie pasuje - w tej sytuacji wymiana łańcucha nie gwarantuje poprawy (chociaż po kilkuset kilometrach może się napęd z nowym łańcuchem ułożyć).

Zerknij na Ogólnie Zapomnianą Stronę Rowerową (<http://rowery.zbooy.pl/szlif.html>) i obejrzyj kasetę po kątem zużycia zębów.

pozdrawiam
karbar

--
[wro][Leniwa MuShellka]
rower: GT Avalanche Expert, RS Psylo SL

Data: 2014-01-04 16:11:02
Autor: JDX
On 2013-12-31 13:09, karbar wrote:
[...]
[...]
Regularność przeskakiwania dała mi do myślenia i pomyślałem, że możesz
mieć rację. Moje podejrzenie padło na spinkę - oryginalną, która była w
komplecie z tym łańcuchem
(http://allegro.pl/lancuch-wippermann-connex-808-2013-6-7-8-rzed-i3843792790.html).
Wyczyściłem dokładnie ją oraz sąsiadujące ogniwa ale nie dało to
oczekiwanych rezultatów.

Dzisiaj znowu (k..a!!!) złapałem kapcia, co dało okazję do kolejnego
czyszczenia napędu. Ale tym razem porządnego. Wyszejkowałem łańcuch
(chociaż od poprzedniego szejkowania przejechał raptem 160km) i
wyczyściłem kasetę, ale tym razem nie szczotką, tylko szmatką i naftą,
na wysoki połysk. No i po zewnętrznej najmniejszego trybu, na dole
jednego zęba odkryłem małe wyżłobienie, tak jakby spinka opierała się o
tryb w tym miejscu. I, co ciekawe, owo wyżłobienie występuję tylko w
okolicy jednego zęba a nie na całym obwodzie trybu. W każdym razie
złożyłem wszystko do kupy i jak na razie wszystko jest w porządku.

BTW. W wyniku tych doświadczeń chyba zrezygnuję z Finish Line Ceramic
Wax Lube po 30+ zł za 120ml na rzecz chińskiego oleju kosztującego
poniżej 10zł za 100ml. I to bynajmniej nie ze względów finansowych. :-D

Data: 2014-01-04 19:12:13
Autor: karbar
W dniu 2014-01-04 16:11, JDX pisze:
On 2013-12-31 13:09, karbar wrote:
[...]
[...]

Hej,

z tego co wiem, spinki connexa nie są symetryczne. Z resztą zdjęcie na akcji też to sugeruje. Czy pamiętałeś/wiedziałeś o tym? Źle założona spinka może powodować złe układanie się łańcucha na trybie.

Spinkę zakładaj tak, aby to dłuższe wyżłobienie opierało się o tryby, nie to krótsze i asymetryczne.

pozdrawiam
karbar

Data: 2013-12-31 13:15:41
Autor: JDX
On 2013-12-31 12:52, Jacek Maciejewski wrote:
[...]
No to IMO koniec kasety. Dziwne, po niespełna 2000km...
Kaseta przejechała jakieś 2500km. Ale to i tak dziwne...

Obejrzyj dokładnie zęby tej 11 i porównaj ich kształt z największą
zębatką.
A w jakim celu? Bo w sam raz 11 jak i 32z są u mnie tak samo mało jeżdżone.

I napewno wydłubałeś wszystkie błoto z pomiędzy zębatek? :)
Tak. :-D Nawet przy użyciu takie specjalnej szczotki do czyszczenia
kaset. :-D

Data: 2013-12-31 17:31:32
Autor: Ludek Vasta
On 30/12/2013 22:20, JDX wrote:
większych, a już z pewnością nic mi nie przeskakuje. Co może być
przyczyną? Tylna przerzutka mi się jakoś dziwnie rozregulowała?

Miałem takie dziwne strzelanie łańcucha jakieś 3 tygodnie temu i 40 km później pękł hak przerzutki. Przypomniałem sobie, że podobne strzelanie miałem też w 2009 r., kiedy mi również pękł hak przerzutki. Wydaje mi się z późniejszych oględzin zwłok haka, że przed pęknięciem był hak nieco zniekształcony - czy to było przyczyną powyższego strzelania, nie wiem, bo w serwisie podczas naprawy wszystko wyregulowali.

Ludek

Data: 2014-01-06 17:22:54
Autor: Ghost-Rider
[...]

Może wystarczy trochę dokręcić sprężyne przerzutki :-)

Pozdrawiam, M. -- -

Dziwne przeskakiwanie łańcucha