Dziwne zachowanie PC

Data: 2011-02-17 23:38:06
Autor: Budzik
Dziwne zachowanie PC
Mój PCoparty na Sempronie 3000 zaczął sie nagle dziwnei zachowywac.
Bardzo wolno włączają sięwszystkie aplikacje - wygląda to tak, ze klikam ikonę, muszę odczekąc 4-5 sekund, potem słychac mielenie dysku i aplikacja powoli wstaje.
To samo jakies bardziej skomplikowane operacje juz po uruchomieniu aplikacji.
Tak jakby nagle procesor zaczał pracować dużo wolniej niż zwykle.
co sie moglo stac?
Objaw zauwazyłem po przestawieniu komputera w inne miejsce, ale ponieważ najpierw zdazyło sie to raz na 2-3 uruchomienia a obecnie jest tak cały czas - nie wiem czy mozna to ze sobą wiązac.

Jak sądzicie?
Jak podejsc do problemu?
Przyznaje, ze troche szkoda mi czasu na stawianie systemu od nowa - wtedy pewnie miałbym odpowiedz czy problem jest sprzetowy czy nie.

Aha - nic w komputerze sie nie grzeje - powiedziałbym nawet ze zarówno procesor jak i dyski sa chłodniejsze niz to przewaznie wczesiej bywało.

Z gory wielkie dzieki za wszelkie podpowiedzi.

--
Pozdrawia... Budzik
Delikatnie chwytasz, rozchylasz nogi, bierzesz do ust i zaczynasz

Data: 2011-02-18 01:15:51
Autor: Piotr K.
Dziwne zachowanie PC
Użytkownik "Budzik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:18022011.6F71E074@budzik61.poznan.pl...

[...]

Dwie rzeczy przychodzą mi do głowy.
Po pierwsze uruchom konsolę i chkdsk /r
jeśli to nie pomoże, to złapałeś jakieś świństwo, czyli najszybsze rozwiązanie, to postawienie systemu od nowa.

--
-- -- -Piotr K.

Data: 2011-02-18 01:19:52
Autor: Piotr K.
Dziwne zachowanie PC
Użytkownik "Piotr K."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4d5dba37$0$2505$65785112@news.neostrada.pl...

[...]

b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuń
także "_")
[...]

A jak chcesz się upewnić czy to sprzęt, soft czy błędy na HDD, to odpal jakieś liveCD linuksa lub coś podobnego i zobacz jak na tym chodzi komp.

--
-- -- -Piotr K.

Data: 2011-02-18 08:05:03
Autor: Sławek Maculewicz
Dziwne zachowanie PC
Dnia 18-02-2011 o 00:38:06 Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>  napisał(a):

[...]

Tak jak sugerował Piotr - spróbuj z jakimś LiveCD.
Chociaż ja najpierw sprawdziłbym kable od HD - podociskałbym je porządnie.  To samo z zasilaniem.
No i rutynowo - sprawdzenie, czy dysk nie przeszedł w tryb PIO (jeśli to  PATA).
W dalszej kolejności - czy bateria od ustawień BIOSu nie padła...

--
Brak sygnaturki.

Data: 2011-02-18 22:39:03
Autor: Budzik
Dziwne zachowanie PC
Osobnik posiadający mail smacul_cut_here@go2._and_here_.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

[...]

spróbuje, ale nigdy z czegos takiego nie korzystałem - mam nadzieje, ze a: bez problemu odpale
b: rozumem ze trzeba sciagnac paczke z netu i wypalic na CD
c: ze nic mi to nie nagrzebie w systemie bo kilka dysków mam zaszyfrowanych truecryptem

Chociaż ja najpierw sprawdziłbym kable od HD - podociskałbym je
porządnie.  To samo z zasilaniem.

zrobione

No i rutynowo - sprawdzenie, czy dysk nie przeszedł w tryb PIO (jeśli
to  PATA).

równiez sprawdziłęm

W dalszej kolejności - czy bateria od ustawień BIOSu nie padła...

xp pokazuje prawidłową godzinę ,wiec chyba jest ok.

Sprawdze jeszcze przylegane radiatora do procka - moze tu jest problem.
 --
Pozdrawia... Budzik
Poproszę o lekarstwo na zachłanność, ale DUŻO, DUŻO, BARDZO DUŻO

Data: 2011-02-18 08:07:47
Autor: Brunon Bluthgeld
Dziwne zachowanie PC
W dniu 2011-02-18 00:38, Budzik pisze:

Aha - nic w komputerze sie nie grzeje - powiedziałbym nawet ze zarówno
procesor jak i dyski sa chłodniejsze niz to przewaznie wczesiej bywało.

Może tu jest problem? Przy przestawianiu radiator się obruszył, nie przylega i nie dobiera prawidłowo ciepła od procka, ten się przegrzewa i skręca obroty, zeby bronić się przed usmażeniem. Pewnie dobrze by było zerknąć czy na pewno dobrze siedzi.

Data: 2011-02-18 11:12:32
Autor: Radosław Sokół
Dziwne zachowanie PC
W dniu 18.02.2011 00:38, Budzik pisze:
[...]

Ze strony sprzętowej: sprawdź kable dysków oraz mocowanie
chłodzenia. Co prawda Sempron się wyłącza przy przegrzaniu,
a nie zwalnia AFAIR, ale warto sprawdzić.

Poza tym popytaj się na grupie dotyczącej systemu operacyj-
nego o dokładniejszą diagnostykę, bo będzie można stwier-
dzić, czy problem wynika z oprogramowania, czy ze sprzętu.
Od razu polecę sprawdzenie trybu działania dysku twardego
(PIO czy DMA) i uruchomienie systemu LiveCD z płyty, aby
wykluczyć zbieg okoliczności w postaci jakiejś infekcji
systemu lub uszkodzenia go jakimś oprogramowaniem.

Data: 2011-02-18 17:19:53
Autor: diverek
Dziwne zachowanie PC
[...]

Może się to wiąże z przestawieniem i wypięciem/przesunięciem czegoś tam (okablowania, radiatora itp.), a może to tylko zbieg okoliczności. Ja sugerowałbym jeszcze sprawdzenie ogólnej kondycji dysku i przeskanowanie go w kierunku 'bad sectors'.
Tak jak opisujesz zachowywał się swego czasu mój leciwy laptop roboczy. Początkowo sporadycznie, później coraz częściej, aż w końcu stanął na dobre (kilkanaście 'bad sectors' na HDD załatwiło sprawę). Przywróciłem go do życia, ale nie używam go do żadnych ważnych prac czy danych.

--
Pozdrawiam,
diverek

Dziwne zachowanie PC