Dziwny obowiazek przedsiebiorcow...

Data: 2011-03-22 18:19:16
Autor: robercik-us
Dziwny obowiazek przedsiebiorcow...
Witajcie...
Natknąłem się na taki oto tekst:

http://biznes.onet.pl/za-brak-sprawozdania-firmy-zaplaca-miliardy,18497,4217623,1,prasa-detal

I teraz moje pytanie:

Czy zwykły Kowalski prowadzący DG polegającą na wykonywaniu różnorakich czynności biurowych - bez szczególnych odpadów - podlega uregulowaniom opisanym w artykule i wymienionej tam karze?

pozdr
Robert G

Data: 2011-03-22 17:31:11
Autor: Wojciech Bancer
On 2011-03-22, robercik-us <robercikus@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

A co zwykły prowadzący DG robi ze zużytym tonerem z drukarki laserowej?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-03-22 18:43:55
Autor: Liwiusz
On 2011-03-22, robercik-us<robercikus@poczta.onet.pl>  wrote:

[...]

[...]

Pewnie "mu kradną".

--
Liwiusz

Data: 2011-03-22 21:08:07
Autor: dK

On 2011-03-22, robercik-us<robercikus@poczta.onet.pl>  wrote:

[...]

[...]

Oddaje do regeneracji.

dK

Data: 2011-03-22 18:51:06
Autor: robercik-us
Użytkownik Wojciech Bancer napisał:
A co zwykły prowadzący DG robi ze zużytym tonerem z drukarki laserowej?

Przy założeniu, że użytkuje drukarkę laserową...
No więc te przepisy dotyczą wszystkich, czy tylko niektórych przedsiębiorców, bo pytaniem na pytanie się nie odpowiada...

pozdr
Robert G

Data: 2011-03-22 22:13:20
Autor: dK

Użytkownik "robercik-us" <robercikus@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:imania$2cv$1news.onet.pl...
[...]

Wszystkich wytwórców odpadów.
Art 17.
1. Wytwórca odpadów jest obowiązany do:
[...]
2) przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania
wytworzonymi odpadami, jeżeli wytwarza odpady niebezpieczne
w ilości do 0,1 Mg rocznie albo powyżej 5 Mg rocznie odpadów innych niż
niebezpieczne.

Składasz informację, jeśli więc wytwarzasz jakiekolwiek niebezpieczne odpady to każda ich ilość, a jeśli wytwarzasz odpady inne niż niebezpieczne to również jesli naprodukujesz ponad 5 ton.

Co to jest odpad niebezpieczny to opisane są w załącznikach do ustawy.

Nota bene przepis jest zapisany w sposób ... "dziwacznie". Użyty spójnik ALBO oznacza alternatywę wykluczającą.
Z punktu widzenia logiki jeśli produkujesz jednocześnie  mniej niż 100 kg odpadów niebezpiecznych i więcej niż 5 ton pozostałych to przepis ten ciebie NIE OBOWIĄZUJE.

dK

Data: 2011-03-22 22:29:31
Autor:
Dziwny obowiazek przedsiebiorcow...
No dobrze, a jak się ma do tego art. 36 i 37? *Każdy* posiadacz odpadów musi prowadzić ewidencję - to art. 36. Na podstawie ewidencji trzeba złozyć informację u marszałka - to 37. A zatem jak to jest z małymi producentami nie-niebezpiecznych odpadów?

Data: 2011-03-23 09:30:04
Autor: dK

Użytkownik <sympatyczna_poczta_a@amorki.pl> napisał w wiadomości news:imb4c9$t8l$1news.onet.pl...
[...]

Chyba oczywiste. Jeśli wytworzył substancje niebezpieczne to wykonuje sprawozdanie opierajac się właśnie na tej ewidencji.
Zapraszam jednak do przestudiowania moze nie tyle ustawy, co rozpoprządznia

Tam sie okreśła kiedy mozna prowadzić ewidencję uproszczona, a także co ważne jest tabelka, która określa ile można naprodukować czego, żeby być w ogóle zwolnionym z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Teraz jeśli organ kontrolny bedzie chciał przyłożyć karę, to musi najpierw udowodnić, że te ilosci zostały przekroczone.
Urządzenia niebezpieczne do 5 kg.
Więc jeśli ktoś wymienił bateryjkę w służbowym telefonie, albo  kasetkę z tonerem i jest przekonany, że to jest niebezpieczny element, to niech śpi spokojnie - NIE MUSI mieć ewidencji. No chyba, że ważyło to razem więcej niż 5 kg (a toner drukarski - odrębna pozycja - nawet do 100kg!!!)  :))

dK

Data: 2011-03-22 23:05:17
Autor: robercik-us
Użytkownik dK napisał:

Składasz informację, jeśli więc wytwarzasz jakiekolwiek niebezpieczne
odpady to każda ich ilość, a jeśli wytwarzasz odpady inne niż
niebezpieczne to również jesli naprodukujesz ponad 5 ton.

Dzięki wielkie za konkretną odpowiedź :-).
W przytoczonym artykule nie było to jasno przedstawione i stąd moje może trochę natarczywe domaganie się odpowiedzi.
Dziennikarze powinni jednak popracować nad rzetelnością przedstawianych informacji.

pozdrawiam
Robert G.

Data: 2011-03-23 08:55:39
Autor: Andrzej Ława
W dniu 22.03.2011 22:13, dK pisze:

[...]

Nie matura lecz chęć szczera zrobi z ciebie.... parlamentarzystę ;-/

Data: 2011-03-22 22:19:16
Autor: dK

On 2011-03-22, robercik-us <robercikus@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

A przepraszam bardzo. Co oprócz stereootypów każe sądzić, że obecnie stosowane tonery mają łasności szkodliwe i mogą z tego tytułu być zakwalifikowane do odpadów niebezpiecznych - oczywiscie w świetle ustawy?

dK

Data: 2011-03-22 22:02:38
Autor: Wojciech Bancer
On 2011-03-22, dK <caria@wp.pl> wrote:

[...]

[...]

A choćby informacje ze stron gmin, np:
http://www.kzg.pl/index.php/gospodarka_odpadami,post_z_poszczegol_rodz_odpad,odpad_niebez_sys_zbior

A swoją drogą, dasz głowę, że wszystkie, absolutnie wszystkie,
nawet te najtańsze tonery są nieszkodliwe i bezpieczne?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-03-23 08:52:22
Autor: dK

On 2011-03-22, dK <caria@wp.pl> wrote:

[...]

[...]

Obecnie produkuje się (czarny) toner z węgla zatopionego w mikrokuleczkach z żywicy.
Ani węgiel ani ta żywica nie jest obecna w załączniku do ustawy.
Jego szkodliwość zasadniczo polega na możliwość jego wdychania pyłu.
Bardziej niebezpieczny dla środowiska wydaje mi się że jest tusz we wkładach długopisowych....
Informacje ze stron gmin ... zamilczmy nad ich kompetencjami, a zwlaszcza merytoryczną wiedzą :))

dK

Data: 2011-03-23 08:52:25
Autor: Andrzej Ława
W dniu 22.03.2011 18:31, Wojciech Bancer pisze:

[...]

Oddaje firmie dostarczającej mu nowy toner - duh!

Data: 2011-03-23 09:52:27
Autor: januszek
Dziwny obowiazek przedsiebiorcow...
Wojciech Bancer napisa?(a):

A co zwykły prowadzący DG robi ze zużytym tonerem z drukarki laserowej?

OIMW to w tym konkretnym przypadku, czyli tonera do drukarki, wytworca odpadow jest w rozumieniu tych przepisow ten ktor wprowadza ten toner do obrotu gospodarczego na terenie RP. I to na nim ciazy obowiazek skladania sprawozdan oraz oplat produktowych.

j.

--
http://www.predkosczabija.pl/
"Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

Data: 2011-03-22 19:00:31
Autor: Arek
W dniu 2011-03-22 18:19, robercik-us pisze:
Czy zwykły Kowalski prowadzący DG polegającą na wykonywaniu różnorakich
czynności biurowych - bez szczególnych odpadów - podlega uregulowaniom
opisanym w artykule i wymienionej tam karze?

Oczywiście. Kara jest, teraz podpinamy dowolnego Kowalskiego.
I już mamy cudowne wpływy do budżetu:
10 tys. zł x 2 mln firm = 20 mld zł

MiĂłd :)

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-22 22:21:12
Autor: kogutek
Arek <arek@eteria.net> napisał(a):
W dniu 2011-03-22 18:19, robercik-us pisze:
> Czy zwykĹ&#65533;y Kowalski prowadzÄ&#65533;cy DG polegajÄ&#65533;cÄ&#65533; na wykonywaniu róşnorakich
> czynnoĹ&#65533;ci biurowych - bez szczegĂłlnych odpadĂłw - podlega uregulowaniom
> opisanym w artykule i wymienionej tam karze?

OczywiĹ&#65533;cie. Kara jest, teraz podpinamy dowolnego Kowalskiego.
I juĹź mamy cudowne wpĹ&#65533;ywy do budĹźetu:
10 tys. zĹ&#65533; x 2 mln firm = 20 mld zĹ&#65533;

MiĂłd :)

Arek

I to by było najlepsze żeby ukarali każdego prowadzacego DG. Powinni wtedy Ci
prowadzacy DG zamknąć firmy i ustawić się pod urzędami pracy. A z nimi ich
pracownicy. Po trzech dniach wszystkie kary by zostały umorzone i ci co
zamknęli firmę mogli by dalej dzialac bez ponownego jej upierdliwego
otwierania. Tak jak by sie nic nie stalo. W następnym roku dokument do
wypelnienia był by wielkości kartki pocztowej i obowiązek jego wypełniania by
mieli ci co faktycznie wyrzucają bardzo toksyczne odpady w ilościach hurtowych
a nie tacy co zwyczajne śmieci wyrzucają.  --

Data: 2011-03-22 23:26:10
Autor: Arek
W dniu 2011-03-22 23:21, kogutek pisze:
I to by było najlepsze żeby ukarali każdego prowadzacego DG. Powinni wtedy Ci

Ale to tylko możesz sobie pomarzyć.
Oczywiste jest, że przedsiębiorcy to najpodlejszy gatunek poddanych.
Oni nie tylko muszą sami się wyżywić, ale i swoich pracowników a na dodatek banki.
Nie mogą więc zamknąć firm, więc można ich dymać całkowicie bezkarnie
i do cna.

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-22 20:08:03
Autor: Bogdan
[...]

 A np czy zwykły Kowalski w swojej DG ma samochód? Jeśli tak to wprowadza do atmosfery odpad spalając paliwo.

Bogdan

Data: 2011-03-22 20:58:09
Autor: Krzysztof Jodłowski
Dziwny obowiazek przedsiebiorcow...
  A np czy zwykły Kowalski w swojej DG ma samochód? Jeśli tak to wprowadza do
atmosfery odpad spalając paliwo.

Tak. I to, zgodnie z przepisami, powinno się zgłaszać. Już od jakiegoś czasu. Nikt (prawie) tego nie robi. Wpisuje się ilość ton paliwa do samochodów wpisanych do środków trwałych (bez prywatnych używanych do DG), zgodnie z fakturami zakupowymi. Więc jeszcze trzeba prowadzić dodatkowe zestawienie ilościowe.
Bezsensowne coroczne niszczenie drzew na papiery formularzy, bo i tak nie odprowadza się z tego tytułu opłat - do pewnej kwoty jest zwolnienie. Trzeba by mieć chyba kilkanaście samochodów, żeby zapłacić za ten odpad.

--
Krzysztof

Data: 2011-03-23 00:18:05
Autor: adam
Dziwny obowiazek przedsiebiorcow...

  A np czy zwykły Kowalski w swojej DG ma samochód? Jeśli tak to wprowadza do
atmosfery odpad spalając paliwo.

Tak. I to, zgodnie z przepisami, powinno się zgłaszać
(...)
Bezsensowne coroczne niszczenie drzew na papiery formularzy,

Kiedyś pokusiłem się obliczyć ile kosztuje taka ochrona (hehe) środowiska. Wyszło mi kilka hektarów lasu x dwa razy w roku.
Słusznie, że większość firm to olewa.

Adam

Data: 2011-03-23 09:00:17
Autor: robercik-us
Użytkownik adam napisał:
Słusznie, że większość firm to olewa.

Jednak wyszło na to, że nie wszystkich firm to dotyczy, a tylko tych, co produkują znaczące ilości odpadów...

pozdr
Robert G

Data: 2011-03-23 09:46:07
Autor: dK

Użytkownik "robercik-us" <robercikus@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:imc9ai$39o$1news.onet.pl...
Użytkownik adam napisał:
Słusznie, że większość firm to olewa.

Jednak wyszło na to, że nie wszystkich firm to dotyczy, a tylko tych, co produkują znaczące ilości odpadów...

Mnie zastanawia bardziej dlaczego Sadowski dał się tak wkręcić w tą medialną imprezę PtT i onetu.pl  pt. "straszyć niedoinformowane społeczeństwo bzdetami, bo to się dobrze sprzedaje "? Świadczy to też bardzo wyraźnie o braku kompetencji takich mediów w podejmowanej tematyce. No cóż za wierszówkę kasa się należy.....

dK

Data: 2011-03-23 11:20:01
Autor: dK

Użytkownik adam napisał:
Słusznie, że większość firm to olewa.

Jednak wyszło na to, że nie wszystkich firm to dotyczy, a tylko tych, co produkują znaczące ilości odpadów...

No nie do końca. W rozporządzeniu mowa jest, ze mały i średni może prowadzić uproszczoną ewidencję.
ALE! Ustawa o DG ma jeszcze klasę mikroprzedsiębiorcy(!!) art 104 Ustawy, a ten nie jest zwolniony podmiotowo z prowadzenia pełnej ewidencji dokładnie jak wielki przedsiebiorca.
Bubel prawny do kwadratu!

Oczywiście sama ustawa o DG gospodarczej jest w tym miejscu zafajdana, bo definicje mikro, mały i sredni przedsiębiorca generują zbiory nierozłączne. Czyli każdy mikroprzedsiębiorca jest też w klasie średnich przedsiębiorstw, bo zatrudnia mniej niż 250 osób i ma spzredaż poniżej 50 mln erosów.

dK

Data: 2011-03-23 11:33:04
Autor: Kamil
Dnia Wed, 23 Mar 2011 11:20:01 +0100, dK napisał(a):

[...]

Ale z rozbiorem logicznym to już nie tak różowo u Ciebie ;) - no ofence ;)

Data: 2011-03-23 11:49:23
Autor: dK

Użytkownik "Kamil" <asdfg@asd.com> napisał w wiadomości news:13tskbr0be9ir.1cm9ywmgew1yh$.dlg40tude.net...
[...]

Nie rozumiem co sugerujesz :)
Wg Ustawy zbiór małych przedsiebiorców zawiera sie w całości w zbiorze średnich przedsiębiorców.
A wystarczyło napisać, że "średni przedsiębiorca to taki który spełnia warunki [.....] i *nie jest małym, przedsiębiorcą*
Tego niestety nie ma.

dK

Data: 2011-03-26 00:29:42
Autor: adam
Dziwny obowiazek przedsiebiorcow...

Jednak wyszło na to, że nie wszystkich firm to dotyczy, a tylko tych, co produkują znaczące ilości odpadów...

To o czym napisał ciut wyżej Krzysztof Jodłowski, tzn wprowadzanie gazów i pyłów do atmosfery - dotyczy wszystkich firm. Chodzi o spaliny z paliw samochodowych. Ustawa o odpadach na temat której założyłeś wątek to co innego.  Sprawę emisji gazów reguluje ustawa Prawo Ochrony Środowiska, nakłada ona na każdą firmę (chyba że firma nie ma żadnego samochodu) obowiązek składania sprawozdania w zakresie m. in. ilości wyemitowanych spalin samochodowych. Sprawozdanie składa się dwa razy w roku do marszałka województwa i do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska. Sprawozdanie składa się bez względu na wielkość emisji, natomiast od podatku od tej emisji większość jest zwolniona, bo płaci się jeśli podatek wyjdzie wyższy niż 400 zł, odpowiada to spaleniu kilku ton benzyny czy ON miesięcznie.
Zwolnienie od podatku jest słuszne, choć przy pazerności organów dziwne. Natomiast obowiązek składania przez każdą firmę sprawozdania to kuriozum. Jeśli wszyscy zastosowaliby się do ustawy, to poszłoby na to wiele ton papieru + wiele ton paliwa na dostarczenie sprawozdań do adresatów. Wszystko to w intencji ochrony środowiska.

Adam

Data: 2011-03-26 10:28:43
Autor: robercik-us
Użytkownik adam napisał:
(chyba że firma nie ma żadnego samochodu)

O to chodzi, że firma nie posiada samochodu i... nie jest to chyba żaden anachronizm :-), bo są branże, gdzie takie coś jak samochód jest zbędne :-))).

Zatem podsumowując...

Firma prowadząca działalność biurową, bez żadnych odpadków, spalin samochodowych i tym podobnych rzeczy, nie ma obowiązku składania rzeczonego 11-stronicowego formularza.

Czy tak?

pozdrawiam
Robert G

Data: 2011-03-27 11:52:22
Autor: dK

Użytkownik "adam" <adamw777@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:imj8h3$5bg$1inews.gazeta.pl...

[...]

A jakbyś na podstawie tej opłaty skonstruował obowiazek składania takioego sprawozdania?
Bo ja to widzę tak.

Art 286.1 Podmiot korzystający ze środowiska w terminie, o którym mowa w *art. 285 ust. 2* i 4, przedkłada marszałkowi województwa wykaz zawierający informacje i dane,[...]

Art 285 2. *Podmiot korzystający ze środowiska wnosi opłatę* do końca miesiąca następującego po upływie każdego półrocza.

Czyli sprawozdanie składa podmiot który *WNOSI" opłatę, ten, który nie płaci nie musi zgodnie z tą konstrukcją takiego czegoś składać.
Wnosi się bowiem  wyłącznie niezerową kwotę.

dK

Data: 2011-03-27 11:55:43
Autor: dK

Użytkownik "dK" <caria@wp.pl> napisał w wiadomości news:4d8f08e1$0$2505$65785112news.neostrada.pl...

A jakbyś na podstawie tej *opłaty* skonstruował obowiazek składania takioego sprawozdania?

Ustawy! nie opłaty ;)

Data: 2011-03-28 23:27:46
Autor: adam
[...]

Ja tam składam, akurat to kosztuje mnie jakieś 8 zł i godzinę pracy, niech się odczepią.  Natomiast art 286 - wg mnie nie ma żadnych zwolnień, tak jak cytujesz art 286 mówi że podmiot składa wykaz i koniec. Z tego że płaci zero nie wynika że nie składa sprawozdania
Ale oprócz opłaty paliwowej jest cały szeregi innych: Ustawa o odpadach, Ustawa o opłacie produktowej, Prawo ochrony środowiska, Kobize, Kioto, Reach i czort wie co jeszcze. Pracuję po 12 godzin, żeby sprostać tym wymaganiom muszę zap...ć po 16, albo zatrudnić dwie osoby i po pół roku zamknąć firmę z powodu nadmiernych kosztów. Czy nie można dla małych firm wprowadzić jakiegoś ryczałtu, chętnie zapłacę, budżet będzie miał wpływy, a ja spokojnie poświęcę się prowadzeniu firmy, a nie głowieniu się czy gówno które właśnie spuściłem to zanieczyszczenie czy nie, i w który sprawozdaniu go ująć.
Adam

Dziwny obowiazek przedsiebiorcow...