Dziwny system liczenia vatów

Data: 2010-02-09 12:07:37
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Dziwny system liczenia vatów
Witam,

zawsze miałem prosty system liczenia VAT na fakturze:

Cena netto * ilość * 22% i już. Dzisiaj jednak dostałem fakturę:

ilość: 15 sztuk
Cena netto: 8,80
cena brutto: 10,74 (bo 8,80 * 1,22 = 10,736)
wartość netto: 132,05 bo cholera wie...
wartość brutto: 161,10 bo cholera wie...

no i nie umiem tego zaksięgować, bo jak w program wklepuję 8,80 to
wychodzi po normalnemu:

Cena netto: 8,80
ilość: 15
wartość netto: 15*8,80 = 132 zł a jest 132,05zł
wartość brutto: 132 * 1,22 = 161,04 a jest 161,10

Sprzedawca twierdzi, że jego faktura jest poprawna, bo to wynika z
innego systemu zaokrągleń.... I co ja mam robić?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-02-09 11:15:53
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-02-09, Przemysaw Adam miejek <niechce@spamu.pl> wrote:

[...]

no i nie umiem tego zaksigowa, bo jak w program wklepuj 8,80 to
wychodzi po normalnemu:

Cena netto: 8,80
ilo: 15
warto netto: 15*8,80 = 132 z a jest 132,05z
warto brutto: 132 * 1,22 = 161,04 a jest 161,10

Sprzedawca twierdzi, e jego faktura jest poprawna, bo to wynika z
innego systemu zaokrgle.... I co ja mam robi?

Bo on liczy "od brutto". Np.:
161.10 / 1.22 = 132.05 (po zaokrgleniu)
10.74 / 1.22 * 15 = 132.049... (czyli zaokrglenie do 132.05).
Wpisz w programie w kolumnach brutto i tyle. :)

--
Wojciech Bacer
proteus@post.pl

Data: 2010-02-09 12:24:01
Autor: Przemysaw Adam miejek
Dziwny system liczenia vatw

On 2010-02-09, Przemysaw Adam miejek <niechce@spamu.pl> wrote:

[...]

[...]

Ale se ne da. Aktywne s tylko kolumny netto.

http://zasoby.tristan.b7.pl/smieci/forumy/ksiegowanie.png

--
Przemysaw Adam miejek

Data: 2010-02-09 12:37:40
Autor: mvoicem

On 2010-02-09, Przemysaw Adam miejek <niechce@spamu.pl> wrote:

[...]

[...]

No to masz wadliwy program ktry nie wie o tym e VAT mona liczy na
wiele sposobw.

Albo go uywasz od niedawna, albo masz wyjtkowego fuksa e dopiero
teraz udao ci sie trafi na "niewrzucaln" faktur.

p. m.

Data: 2010-02-09 13:14:43
Autor: Przemysaw Adam miejek
W dniu 2010-02-09 12:37, mvoicem pisze:
[...]

programu uywam od roku, ale ksigowo prowadz od 10 lat i NIGDY nie
spotkaem takiej dziwnie liczonej faktury. Wszyscy liczyli normalnie.

--
Przemysaw Adam miejek

Data: 2010-02-09 13:22:45
Autor: Maddy
Dziwny system liczenia vatów
W dniu 2010-02-09 12:37, mvoicem pisze:
Ale se ne da. Aktywne są tylko kolumny netto.
http://zasoby.tristan.b7.pl/smieci/forumy/ksiegowanie.png
No to masz wadliwy program który nie wie o tym że VAT można liczyć na
wiele sposobów.
Albo go używasz od niedawna, albo masz wyjątkowego fuksa że dopiero
teraz udało ci sie trafić na "niewrzucalną" fakturę.

programu używam od roku, ale księgowość prowadzę od 10 lat i NIGDY nie
spotkałem takiej dziwnie liczonej faktury. Wszyscy liczyli normalnie.

Ale to jest normalnie. Normalnie do brutto.
Tak liczą by default kasy fiskalne i faktury wystawiane do paragonów tak będą miały wyliczony VAT.

Zdajesz sobie sprawę, że może być więcej niż jedna norma dotycząca tego samego zjawiska?

--
*** Stosujesz się do powyższych teorii na własną odpowiedzialność ***

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-02-09 13:30:07
Autor: Przemysław Adam Śmiejek

W dniu 2010-02-09 13:22, Maddy pisze:
[...]

No ale brutto to sztuczna cena składająca się z ceny i vatu. Więc bez
sensu jest obliczanie w sposób mieszający składniki.

Zdajesz sobie sprawę, że może być więcej niż jedna norma dotycząca tego
samego zjawiska?

No przecie nie mówię, że nie, tylko, że to chore i komplikuje
księgowanie. Tak jak np. próba sumowania netto i liczenia vatu potem od
sumy. I jak człowiek chce zaksięgować tylko fragment faktury, to się
całość rozłazi. Akurat z takim czymś się spotkałem.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-02-09 13:48:43
Autor: Tomek
Dnia 09-02-2010 o 13:30:07 Przemysław Adam Śmiejek <niechce@spamu.pl>  napisał(a):

[...]

A wiesz że podstawą opodatkowania w VAT jest obrót - a obrót to cena WRAZ  z podatkiem?

--
Tomek

Data: 2010-02-09 14:51:50
Autor: mvoicem
(09.02.2010 13:30), Przemysław Adam Śmiejek wrote:

[...]

Nie, brutto to jest naturalna cena, ta którą się posługujesz na codzień.
Jeżeli nie określasz jaką cenę podajesz, to domyślnie (naturalnie)
przyjmuje się że to jest cena do zapłaty - czyli najczęściej brutto.

p. m.

Data: 2010-02-09 15:02:27
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-02-09 14:51, mvoicem pisze:
[...]

E? Posługuję się nettami. Brutta se latają gdzieś obok, jako ogon
formalnościowy.

Jeżeli nie określasz jaką cenę podajesz, to domyślnie (naturalnie)
przyjmuje się że to jest cena do zapłaty - czyli najczęściej brutto.

owszem, mam takich kontrahentów i bywa to wkurzające, trzeba przeliczać
ile to naprawdę kosztuje. Ale generalnie całość odbywa się wokoło netto
przecież. I to nawet jak szkołom podaję ceny, a ich faktycznie
interesują ceny brutto, to księgowe są nauczone se same doliczać watę.
Bo wiadomo, że cały obrót się analizuje cenami netto, bo to są ceny,
jakie się płaci i jakie człowieka interesują.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-02-09 15:09:20
Autor: sensor
Dziwny system liczenia vatów
Dnia Tue, 09 Feb 2010 15:02:27 +0100, Przemysaw Adam miejek napisa(a) w
wiadomoci <news:hkro9q$kao$1news.interia.pl>:

przecie. I to nawet jak szkoom podaj ceny, a ich faktycznie
interesuj ceny brutto, to ksigowe s nauczone se same dolicza wat.
Bo wiadomo, e cay obrt si analizuje cenami netto, bo to s ceny,
jakie si paci i jakie czowieka interesuj.

Nigdy jeszcze adna ksigowa w szkole nie pytaa mnie o cen netto. Ich
interesuj wycznie brutto.

Data: 2010-02-10 10:08:20
Autor: Przemysaw Adam miejek

W dniu 2010-02-09 15:09, sensor pisze:
[...]

A ja mwi, e pytaa o netto? Ja mwi, e jak podaj cen, to
automatycznie se przelicza na brutto i musz mwi ,,nie, nie to ju
brutto''. Po prostu normalny obrt idzie w netto i myli si nettami.

--
Przemysaw Adam miejek

Data: 2010-02-10 10:30:29
Autor: sensor
Dziwny system liczenia vatw
Dnia Wed, 10 Feb 2010 10:08:20 +0100, Przemysaw Adam miejek napisa(a) w
wiadomoci <news:hktre9$p4v$1news.interia.pl>:

A ja mwi, e pytaa o netto? Ja mwi, e jak podaj cen, to
automatycznie se przelicza na brutto

Mnie si to nie zdarza. "Moje" szkolne ksigowe operuj bruttami. :)

Data: 2010-02-10 18:59:14
Autor: Gwyn
Dziwny system liczenia vatw
Dnia 10-02-2010 o 10:08:20 Przemysaw Adam miejek <niechce@spamu.pl>  napisa(a):

A ja mwi, e pytaa o netto? Ja mwi, e jak podaj cen, to
automatycznie se przelicza na brutto i musz mwi ,,nie, nie to ju
brutto''. Po prostu normalny obrt idzie w netto i myli si nettami.

Ale przecie to co pokazae na zrzucie ekranu, to jest okienko do  WYSTAWIANIA WASNEJ FAKTURY,
a nie ksigowanie faktury cudzej. Co ty robisz w tym programie??

Gwyn

Data: 2010-02-10 19:40:20
Autor: Maddy
Dziwny system liczenia vatów
W dniu 10-02-2010 18:59, Gwyn pisze:
Dnia 10-02-2010 o 10:08:20 Przemysław Adam Śmiejek <niechce@spamu.pl>
napisał(a):

A ja mówię, że pytała o netto? Ja mówię, że jak podaję cenę, to
automatycznie se przelicza na brutto i muszę mówić ,,nie, nie to już
brutto''. Po prostu normalny obrót idzie w netto i myśli się nettami.

Ale przecież to co pokazałeś na zrzucie ekranu, to jest okienko do
WYSTAWIANIA WŁASNEJ FAKTURY,
a nie księgowanie faktury cudzej. Co ty robisz w tym programie??

Ty by wiele wyjaśniało...

Jeżeli to się potwierdzi (bez urazy, Gwyn : ) to wypada mi przeprosić twórców programu.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-02-10 20:27:01
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
napisał(a):

[...]

Nie. To okno przyjęcia towaru. Analogiczne jest owszem, do wydawania
towaru.

a nie księgowanie faktury cudzej. Co ty robisz w tym programie??

Prowadzę firmę.

W dniu 2010-02-10 19:40, Maddy pisze:
Jeżeli to się potwierdzi (bez urazy, Gwyn : ) to wypada mi przeprosić
twórców programu.

No przecie już sobie wyjaśniliśmy, że to ja za bardzo chciałem, żeby się
zgadzało.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-02-09 15:21:51
Autor: Maddy
[...]

Ile wydałeś netto na ostatnie zakupy do domu?
Ile kosztuje netto chleb, mleko, cukier?
Jak kupujesz nowe buty to jaką cenę bierzesz pod uwagę?

Bo wiadomo, że cały obrót się analizuje cenami netto, bo to są ceny,
jakie się płaci i jakie człowieka interesują.

Nie człowieka. Płatnika VAT - to podzbiór 'ludzi'
Człowieka interesują albo obie ceny zalezie od sytuacji albo tylko brutto.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-02-10 10:11:21
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-02-09 15:21, Maddy pisze:
[...]

Nie wiem, nie prowadzę księgowości domowej

Ile kosztuje netto chleb, mleko, cukier?

Nie wiem. Tak samo jak nie wiem ile kosztuje brutto.

Jak kupujesz nowe buty to jaką cenę bierzesz pod uwagę?

Żadną. Podaję kartę. Pod uwagę biorę rozmiar.

Poza tym, mówisz o handlu detalicznym dla ludności, ewidencjonowanym na
kasie albo w rejestrze sprzedaży. Ja natomiast mówiłem o fakturach i
obrocie pomiędzy przedsiębiorcami, który to obrót księguję. Bułek nie
księguję, więc se mogą liczyć jak chcą.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-02-09 15:21:53
Autor: mvoicem
(09.02.2010 15:02), Przemysław Adam Śmiejek wrote:
[...]

Naprawdę?

Zawsze miałem cię za człowieka silnie związanego z życiem codziennym i
tzw. "zdrowym chłopskim rozumem", czasem nawet zbyt silnie, a tutaj taka
niespodzianka.

Czyli jak idziesz do sklepu kupić telewizor to patrzysz na netto? Jak
pytasz się w sklepie po ile jest np. chleb, to podają ci ceny w netto
czy przeliczasz sobie na bieżąco z brutto na netto?

Jak zastanawiasz się czy kupić na prezent książkę czy jakiś wisiorek, to
porównujesz w netto i uwzględniasz że jedno jest na 22% a drugie na 7%?

No i wreszcie jak coś kupisz niefirmowo na allegro to bardzo jesteś
zawiedziony jak się okaże że zamiast faktury VAT dostałeś FV marża?

p. m.

Data: 2010-02-10 10:12:47
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-02-09 15:21, mvoicem pisze:
Czyli jak idziesz do sklepu kupić telewizor to patrzysz na netto? Jak
pytasz się w sklepie po ile jest np. chleb, to podają ci ceny w netto
czy przeliczasz sobie na bieżąco z brutto na netto?

Mylisz obrót konsumencki czy jak go tam nazwać, z obrotem pomiędzy
przedsiębiorcami. W tym pierwszym przypadku nie bierze się faktur, a
nawet jeśli, to się ich nie księguje.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-02-10 10:24:59
Autor: mvoicem
(10.02.2010 10:12), Przemysław Adam Śmiejek wrote:
[...]

No to ci zazdroszczę :). Skoro koszty życia codziennego nie obchodzą cię
i zwracasz uwagę tylko na rozmiar czy inne jakościowe cechy produktów
które kupujesz to musisz być dość bogatym człowiekiem.

W takim przypadku rzeczywiście kwoty netto mogą być dla ciebie
naturalne. Jednak uwierz że dla znakomitej większości netto jest kwotą
wirtualną zaś naturalną i rzeczywistą jest ta kwota która opuszcza
kieszeń/konto.

p. m.

Data: 2010-02-10 10:40:00
Autor: Tomek
Dnia 10-02-2010 o 10:24:59 mvoicem <mvoicem@gmail.com> napisał(a):

[...]

Dla VATu też netto nie jest kwotą naturalną - podstawą opodatkowania
jest obrót, czyli kwota wraz z należnym podatkiem.

--
Tomek

Data: 2010-02-10 13:06:47
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-02-10 10:24, mvoicem pisze:
[...]

A ciebie obchodzą w księgowości?

i zwracasz uwagę tylko na rozmiar czy inne jakościowe cechy produktów
które kupujesz to musisz być dość bogatym człowiekiem.

Owszem, pracuję w szkole, więc zarabiam bardzo przyzwoicie, aczkolwiek
bogatym bym się nie nazwał. To jednak nie ma związku z tematem. Cena
bułek i wieprzowiny nie rzutuje na moje księgowanie. Zakup słuchawek w
ilości 15 sztuk tak. Dlatego stosowanie hakuna-matata w obrocie b2b jest
dziwne.

[...]

Przy obrocie konsumenckim. Powtórzę po raz n-ty:

Data: 2010-02-10 13:55:34
Autor: cef
[...]

A myślisz, że np w takim sklepie typu market ze sprzętem
elektronicznym będą specjalnie dla Ciebie jako kupującego
przedsiębiorcy przeliczać podatek od ceny netto?
Przecież kupujesz płacąc brutto w kasie i grzecznie
z paragonem wędrujesz do punktu obsługi klienta i tam
dostaniesz fakturę na podstawie tego paragonu.

Data: 2010-02-10 14:48:35
Autor: mvoicem
(10.02.2010 13:06), Przemysław Adam Śmiejek wrote:
[...]

A ja ci powtórzę po raz drugi, że brutto to jest cena którą się
posługujesz na co dzień. Tj. większość ludzi się posługuje, ty być może
nie. Dlatego to brutto jest naturalne a nie netto.

Pisząc "na co dzień" mam na myśli tą część życia (codziennego nomen
omen) kiedy nie zajmują się księgowością, dostawami itd... Dlatego nie

Dodam, że dla niektórych przedsiębiorców nawet w ramach życia zawodowego
netto jest nienaturalne. Np. dla nievatowców.

p. m.

Data: 2010-02-10 15:56:04
Autor: Przemysław Adam Śmiejek

W dniu 2010-02-10 14:48, mvoicem pisze:
[...]

DLA KONSUMENTÓW. NIE DLA PRZEDSIĘBIORCY.

Dodam, że dla niektórych przedsiębiorców nawet w ramach życia zawodowego
netto jest nienaturalne. Np. dla nievatowców.

Ale to margines. Większość przedsiębiorców chce faktur na netto.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-02-09 13:28:26
Autor: mvoicem
(09.02.2010 13:14), Przemysaw Adam miejek wrote:
[...]

To powiedz mi jak wg. ciebie "normalnie" wyliczy pkow cene 19,99 ?
Jakie to netto bdzie wg. twojej Jedynej Normalnej Metody?

p. m.

Data: 2010-02-09 13:34:21
Autor: Przemysaw Adam miejek
W dniu 2010-02-09 13:28, mvoicem pisze:
[...]

A co to jest cena powkowa? Za p towaru? No to 9,99 i trac ten grosz
(ojejku, tragedia) albo sprzedaj po 10z za powk i zarabiam grosz
(ojejku, wyzyskiwacz)

Jakie to netto bdzie wg. twojej Jedynej Normalnej Metody?

No ale co ma nettanie do tego, to ju zupenie nie rozumiem.

--
Przemysaw Adam miejek

Data: 2010-02-09 13:49:12
Autor: Maddy
(09.02.2010 13:14), Przemysław Adam Śmiejek wrote:
[...]

To powiedz mi jak wg. ciebie "normalnie" wyliczyć półkową cene 19,99 ?

A co to jest cena połówkowa? Za pół towaru?

To znaczy "cena na półce" - taka na zawieszce albo na naklejce na towarze co leży na półce w sklepie.
Dżizas, Tristan, nie udawaj nagle aliena. Tak się potocznie mówi.

Tak się mówi.

Wiem, że u Ciebie w domu nie, ale w innych domach, sklepach, biurach owszem.

No to 9,99 i tracę ten grosz
(ojejku, tragedia) albo sprzedaję po 10zł za połówkę i zarabiam grosz
(ojejku, wyzyskiwacz)

Socjotechnika uczy, że produkt za 19,99 sprzedaje się lepiej niż za 20zł. Stąd ceny 199,99 czy 4999,90. Optycznie rząd wielkości się zmniejsza. Ludzi mózg (Twój też) daje się na to nabierać a handlowcy to wykorzystują.
Trzeba świadomie wyłączyć ten automat a nie każdemu się chce.

Jakie to netto będzie wg. twojej Jedynej Normalnej Metody?

No ale co ma nettanie do tego, to już zupełnie nie rozumiem.

Takie przykład prosty podał.
Nie ma takiego netto od którego 22% VAT daje w sumie 19,99.
Ale liczone od brutto jest wykonalne.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-02-09 13:53:16
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-02-09 13:49, Maddy pisze:
To powiedz mi jak wg. ciebie "normalnie" wyliczyć półkową cene 19,99 ?
A co to jest cena połówkowa? Za pół towaru?
To znaczy "cena na półce" - taka na zawieszce albo na naklejce na
towarze co leży na półce w sklepie.

A, półkowa, przeczytałem połówkowa.

Tak się mówi.

No OK. To się nie da i co? To powieszę na półce 19,98 albo 20. A nie
będę robił syfu ludziom w księgowaniu.

[...]

Myślisz? To sprzedaj za 19,98. Dla mnie taki produkt sprzedaje się
gorzej, bo trzeba cudować z wydawaniem groszówek.

Stąd ceny 199,99 czy 4999,90. Optycznie rząd wielkości się
zmniejsza. Ludzi mózg (Twój też) daje się na to nabierać a handlowcy to
wykorzystują.

Bynajmniej. Wręcz przeciwnie -- wkurwia mnie jak sprzedawca mnie
poprawia i czasami kończę kupowanie. Ja mówię, że proszę to coś za 20zł,
a on ,,jakie 20zł, 19,99''. Jak się chce bawić w duperszranki, to niech
sobie znajduje innego debila. Ja zazwyczaj operuję pełnymi kwotami, bo
nie chce mi się dziubdziać w mało istotne groszówki.

[...]

i on zaoszczędził 1gr, a ja mam w cholerę problemów i cała księgowość
przestaje mi się zgadzać, bo generalnie księgowość pracuje w cenach
netto. Więc mam kuźwa towar za 132,05zł całość, ale pojedyncza sztuka
mnie kosztowała 8,80... I jak to mam uzgodnić bulwa nać?
--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-02-09 13:36:29
Autor: Maddy
W dniu 09-02-2010 13:28, mvoicem pisze:
[...]

Oj nie znęcaj się nad nim bo mu się wszystko pokiełbasi.
Nie każdy jest zadowolony, jak ma wiele opcji do wyboru.

A poza tym to moja działka :-p

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-02-09 13:07:26
Autor: Maddy
Dziwny system liczenia vatów

Ale se ne da. Aktywne są tylko kolumny netto.

http://zasoby.tristan.b7.pl/smieci/forumy/ksiegowanie.png

Reklamacje do producenta programu.

VAT można wyliczyć na cztery sposoby (od netto od sumy, od netto od każdej pozycji, od brutto tak samo w 2 wariantach).
Jak masz szczęście, to każdy system da inny wynik na groszach.

Ważne żeby się dodawanie zgadzało.
Kto to wpadł na pomysł, żeby wyliczać VAT w zakupach na sztywno?
To właściwie błąd w sztuce.

Wrzuć producent, tak dla ostrzeżenia

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-02-09 13:17:47
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-02-09 13:07, Maddy pisze:

[...]

To jakieś chore. Przecież jedyny sensowny system to ten, który podałem.
VAT jest osobnym podatkiem i cudowanie w takie dziwne warianty zawsze
grozi śmiercią lub kalectwem.

Kto to wpadł na pomysł, żeby wyliczać VAT w zakupach na sztywno?

pewnie ktoś, kto myślał tak jak ja -- że nikt nie będzie stosował
chorych i utrudniających życie nielogicznych zasad.

Wrzuć producent, tak dla ostrzeżenia

No od dawna używam MK RP.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-02-09 04:32:16
Autor: Jarek Andrzejewski
On 9 Lut, 13:17, Przemysaw Adam miejek <niec...@spamu.pl> wrote:
W dniu 2010-02-09 13:07, Maddy pisze:

> Wrzu producent, tak dla ostrzeenia

No od dawna uywam MK RP.

Przecie moesz skorygowa VAT (brutto). Co prawda zapacze, e si
nie zgadza liczenie, ale zaksiguje.
Ja tak zawsze robi i nawet przez chwil nie pomylaem, eby si tym
stresowa.

--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2010-02-09 13:37:48
Autor: Przemysaw Adam miejek
[...]

NIE MA TAKIEJ OPCJI:
http://zasoby.tristan.b7.pl/smieci/forumy/ksiegowanie.png
Jak mam tu wpisa towar, eby si zgadzao, skoro wpisuj 8,80 i 15
sztuk i dostaj inn warto towaru ni na ichniej badziewiurze.

--
Przemysaw Adam miejek

Data: 2010-02-09 13:33:23
Autor: Maddy
[...]

VAT od brutto liczą kasy fiskalne. Wszystkie. Każda faktura do paragonu będzie miała VAT wyliczony od brutto. Przez przypadek może to być to samo co do netto.

Kto to wpadł na pomysł, żeby wyliczać VAT w zakupach na sztywno?

pewnie ktoś, kto myślał tak jak ja -- że nikt nie będzie stosował
chorych i utrudniających życie nielogicznych zasad.

Wiesz, jak bym jednak zakładała, że jak ktoś pisze program księgowy, nawet do PKPiR to zna przepisy podatkowe i ma jakiegoś doradcę - księgowego.

Bo, że jest więcej niż jeden sposób poprawnego liczenia VAT wie każdy księgowy. Każdy. Jak nie wie, to nie jest księgowym.

Wrzuć producent, tak dla ostrzeżenia

No od dawna używam MK RP.

No tak. Darowanemu koniowi....

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-02-09 13:40:15
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-02-09 13:33, Maddy pisze:
[...]

No ale jak nie wyjdzie to samo, to się nie da uzgodnić magazynu z
podatkami. I nawet jakby program miał opcję wpisywania kwoty brutto, to
nettowe by się mu nie zgodziły wtedy. Normalnie koszmar.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-02-09 13:53:36
Autor: Maddy
[...]

Powtarzam - to jest feler programu.
Powinna być możliwość przebicia kwoty VAT, a najlepiej każdej kwoty, byle się dodawanie zgadzało.

Program księgowy musi być dostosowany do realiów życiowych i przepisów, to jest tańsze bardziej optymalne rozwiązanie niż wariant przeciwny.

"Czapka do głowy a nie głowa do czapki" jak mawiał mój dziadek.

Producent schrzanił sprawę.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-02-09 13:59:17
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-02-09 13:53, Maddy pisze:
[...]

No ale to mi się nigdy nie zejdzie, nawet jakbym na kartce to próbował
zapisać. Bo towar w magazynie lata w cenach netto. Więc mam zakup towaru
po 8,80 zł sztuka. Ale zamiast zapłacić za niego 130zł zapłaciłem
130,05zł. Więc nawet jak doprowadzę do rozjazdu (a to się w tym
programie da) kwot w PKPiR, to nie zejdzie mi się całość jedno z drugim.

Producent schrzanił sprawę.

Albo ja czegoś nie rozumiem, bo w samej książce to owszem, można wpisać
dowolnie, ale przyjęcie na magazyn się nie zejdzie.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-02-09 13:03:51
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-02-09, Przemysaw Adam miejek <niechce@spamu.pl> wrote:

[...]

Powtarzam - to jest feler programu.
Powinna by moliwo przebicia kwoty VAT, a najlepiej kadej kwoty,
byle si dodawanie zgadzao.

No ale to mi si nigdy nie zejdzie, nawet jakbym na kartce to prbowa
zapisa. Bo towar w magazynie lata w cenach netto. Wic mam zakup towaru
po 8,80 z sztuka. Ale zamiast zapaci za niego 130z zapaciem
130,05z. Wic nawet jak doprowadz do rozjazdu (a to si w tym
programie da) kwot w PKPiR, to nie zejdzie mi si cao jedno z drugim.

To kup 15 sztuk i we faktur osobno na kad szt. ;)

--
Wojciech Bacer
proteus@post.pl

Data: 2010-02-09 14:11:17
Autor: Przemysaw Adam miejek
On 2010-02-09, Przemysaw Adam miejek <niechce@spamu.pl> wrote:
[...]

no ale ja powanie nie wiem co z tym zrobi.

--
Przemysaw Adam miejek

Data: 2010-02-09 14:15:55
Autor: Maddy
[...]

Pytanie zasadnicze. A musi?

Magazyn jest Ci potrzebny w cenach netto.
VAT tylko do rozliczenia tego podatku.

To jest KPiR. Tam się nie musi zgadzać ma krzyż i podłużnie.

Jakbyś Ty miał rozliczać prawdziwy magazyn, taki produkcyjny,  z przyjęciami w kg a rozchodami w szt (albo przyjęcia na beczki 50l a rozchód na kilogramy) to byś chyba nabawił się ciężkiej nerwicy.

Producent schrzanił sprawę.

Albo ja czegoś nie rozumiem, bo w samej książce to owszem, można wpisać
dowolnie, ale przyjęcie na magazyn się nie zejdzie.

To jest magazyn roboczy, jak książkowicz magazynu nie masz, masz remanenty.
To co masz to narzędzie pomocnicze. Nie ma wymogu żeby się z rejestrem VAt zgadzało co do grosza.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-02-09 14:19:20
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-02-09 14:15, Maddy pisze:
[...]

Nie wiem. Jam prosty chłop ze wsi.

Magazyn jest Ci potrzebny w cenach netto.

No i one się nie zgadzają. Mam 15 sztuk towaru po 8,80 netto za które
zapłaciłem w sumie 130,05 netto, a 8,80 * 15 daje 130 równe.

[...]

No właśnie widzę.

[...]

A tak przy okazji: Czy remanent musi być robiony ręcznie? Tak mi mówią,
że musi, bo to spis z natury, ale zastanawiam się czy opcja ,,wydrukuj
stan i przeleć po półkach sprawdzić co jest'' to zła jest?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-02-09 06:46:28
Autor: Jarek Andrzejewski
Dziwny system liczenia vatw
On 9 Lut, 14:19, Przemysaw Adam miejek <niec...@spamu.pl> wrote:

No i one si nie zgadzaj. Mam 15 sztuk towaru po 8,80 netto za ktre
zapaciem w sumie 130,05 netto, a 8,80 * 15 daje 130 rwne.

A to ciekawe, bo u mnie 132 :-)

--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2010-02-11 08:25:18
Autor: sensor
Dziwny system liczenia vatów
Dnia Tue, 09 Feb 2010 13:59:17 +0100, Przemysaw Adam miejek napisa(a) w
wiadomoci <news:hkrkjc$fk3$2news.interia.pl>:

[...]

Najwyszy czas wprowadzi sobie konto "Odchylenia od cen ewidencyjnych
towarw".
:)

Data: 2010-02-11 09:12:13
Autor: \\n
W dniu 11-02-2010 08:25, sensor pisze:

Najwyszy czas wprowadzi sobie konto "Odchylenia od cen ewidencyjnych
towarw".
:)

W PKPiR raczej nie ma takiej potrzeby

--
http://www.surfersvillage.com/gal/

Data: 2010-02-11 09:15:38
Autor: \\n
W dniu 11-02-2010 09:12, \n pisze:
W dniu 11-02-2010 08:25, sensor pisze:

Najwyszy czas wprowadzi sobie konto "Odchylenia od cen ewidencyjnych
towarw".
:)

W PKPiR raczej nie ma takiej potrzeby

Zreszt w KH dla ewidencjonowania zaokrgle te raczej nie

--
http://www.surfersvillage.com/gal/

Data: 2010-02-09 21:17:13
Autor: Harna
Dziwny system liczenia vatw
On Tue, 09 Feb 2010 13:17:47 +0100, Przemysaw Adam miejek
<niechce@spamu.pl> wrote:

W dniu 2010-02-09 13:07, Maddy pisze:
W dniu 09-02-2010 12:24, Przemysaw Adam miejek pisze:
Kto to wpad na pomys, eby wylicza VAT w zakupach na sztywno?

pewnie kto, kto myla tak jak ja -- e nikt nie bdzie stosowa
chorych i utrudniajcych ycie nielogicznych zasad.

Wrzu producent, tak dla ostrzeenia

No od dawna uywam MK RP.

Co mieszasz. Ja te uywam Ma Ksigowo RP od paru lat i ju nie
raz wprowadzaem faktury liczone od brutto.
Mona wpisa netto, nastpnie dowoln kwot VAT, a brutto wyliczy si
jako suma.

--
Harna

Data: 2010-02-11 22:51:59
Autor: Gotfryd Smolik news
Dziwny system liczenia vatów
On Tue, 9 Feb 2010, Przemysaw Adam miejek wrote:

To jakie chore. Przecie jedyny sensowny system to ten, ktry podaem.
VAT jest osobnym podatkiem

  Ale "wszyscy" Ci pisz, e podstaw VAT jest liczenie *od brutto*,
taka jest definicja (sprawd w ustawie).
  Ustawa o VAT jest dostosowana do ustawy o cenach (za to, e "umylnie"
gowy nie dam, ale by moe kto o to zadba).

  To liczenie "od netto" jest naduyciem, zalegalizowanym przepisami
wydanymi przez ministra.

  Jeszcze co mnie dziwi (naprawd): wydaje si nieprawdopodobne,
eby przy Twojej aktywnoci (od lat) *NIGDY* nie trafi na wtek
z *tym* problemem.
  rednio pojawia si chyba czciej ni raz na p roku.

i cudowanie w takie dziwne warianty zawsze
grozi mierci lub kalectwem.

"Od netto"? ;)

pzdr, Gtofryd

Data: 2010-02-11 23:06:42
Autor: Przemysaw Adam miejek
Dziwny system liczenia vatw
 To liczenie "od netto" jest naduyciem, zalegalizowanym przepisami
wydanymi przez ministra.

E tam. Przecie to wanie jest normalne w b2b, bo tam wat nie istnieje.
I prba mieszania z watem powoduje wanie bdy i niezgodnoci.

 Jeszcze co mnie dziwi (naprawd): wydaje si nieprawdopodobne,
eby przy Twojej aktywnoci (od lat) *NIGDY* nie trafi na wtek
z *tym* problemem.
 rednio pojawia si chyba czciej ni raz na p roku.

Powanie? Wida mam lepot na to, co mnie nie dotyczy :D Wida
czytywaem i mzg mwi ,,o kuna, nie rozumiem'' i wycza.

--
Przemysaw Adam miejek

Data: 2010-02-11 22:58:44
Autor: Gotfryd Smolik news
Dziwny system liczenia vatów
On Tue, 9 Feb 2010, Maddy wrote:

VAT mona wyliczy na cztery sposoby (od netto od sumy, od netto od kadej pozycji, od brutto tak samo w 2 wariantach).

  Dla porzdku mona jeszcze uzupeni o czciow kombinacj, znaczy
dla liczenia od brutta - albo "matematycznie", albo mnoc przez
"urzdowo" wyliczon warto 1+1/(1-stawka) (18,02% i tak dalej).

Jak masz szczcie, to kady system da inny wynik na groszach.

  Jakby komu si nudzio, to mona ogosi taki konkurs: sporzdzi
list pozycji zakupowych, ktra dla kadej metody da inny wynik :)

pzdr, Gotfryd

Dziwny system liczenia vatów