D¼wiêki z Visty beta

Data: 2012-03-30 13:55:23
Autor: Wojciech \"Spook\" Sura
D¼wiêki z Visty beta
Hej!

Wieki temu Microsoft wypu¶ci³ betê Windows Vista, któr± sobie  zainstalowa³em. By³ tam dosyæ ciekawy schemat d¼wiêków, ró¿ni±cy siê od  zastosowanego potem w pe³nej wersji systemu, który ca³kiem przypad³ mi do  gustu. Poniewa¿ jaki¶ czas temu zdecydowa³em siê na ca³kowite wyciêcie  czegokolwiek pirackiego czy nielegalnego z moich komputerów, napisa³em  email do Microsoftu, czy mogê przegraæ sobie te d¼wiêki na inny system  operacyjny i u¿ywaæ (oczywi¶cie tylko do zastosowañ domowych), ale  dosta³em odpowied¼ odmown± - Microsoft nigdy nie licencjonowa³ osobno tych  d¼wiêków i nie ma ich oficjalnie dostêpnych na stronach MS.

Jednak u¶wiadomi³em sobie przed chwil±, ¿e prawo autorskie ma nastêpuj±cy  zapis (¼ród³o - wikisource, bo nie uda³o mi siê odszukaæ ustawy na  prawo.lex.pl, z którego do tej pory korzysta³em - je¶li tre¶æ tego punktu  siê zmieni³a, to proszê mnie sprostowaæ):

<cytat>
Rozdzia³ 3

Oddzia³ 3: Dozwolony u¿ytek chronionych utworów

Art. 23.
  1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodp³atnie korzystaæ z ju¿  rozpowszechnionego utworu w zakresie w³asnego u¿ytku osobistego. Przepis  ten nie upowa¿nia do budowania wed³ug cudzego utworu architektonicznego i  architektonicznourbanistycznego oraz do korzystania z elektronicznych baz  danych spe³niaj±cych cechy utworu, chyba ¿e dotyczy to w³asnego u¿ytku  naukowego niezwi±zanego z celem zarobkowym.
</cytat>

Po pierwsze, utwór zosta³ ju¿ rozpowszechniony - ISO bety systemu by³o  dostêpne ca³kowicie publicznie i nieodp³atnie. Po drugie - u¿ytek bêdzie  zdecydowanie osobisty.

Czy w takim razie - nawet wbrew informacjom od MS, mogê przenie¶æ sobie te  utworki na komputer i korzystaæ z nich legalnie (w ¶wietle polskiego  prawa)?

Pozdrawiam -- Spook.

--
U¿ywam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/

Data: 2012-03-30 12:55:40
Autor: jureq
D¼wiêki z Visty beta
Dnia Fri, 30 Mar 2012 13:55:23 +0200, Wojciech \"Spook\" Sura napisa³(a):

Czy w takim razie - nawet wbrew informacjom od MS, mogê przenie¶æ sobie
te utworki na komputer i korzystaæ z nich legalnie (w ¶wietle polskiego
prawa)?

Nie. Poniewa¿ dozwolony u¿ytek dotyczy innych utworów a nie dotyczy programów komputerowych. Zajrzyj do art 77

Data: 2012-03-30 15:06:11
Autor: Krzysztof Jod³owski
D¼wiêki z Visty beta
Nie. Poniewa¿ dozwolony u¿ytek dotyczy innych utworów a nie dotyczy
programów komputerowych. Zajrzyj do art 77

D¼wiêki nie s± programem komputerowym.

Krzysztof

Data: 2012-03-30 06:27:50
Autor: Adam Klobukowski
D¼wiêki z Visty beta
On Friday, 30 March 2012 15:06:11 UTC+2, Krzysztof Jod³owski  wrote:
> Nie. Poniewa¿ dozwolony u¿ytek dotyczy innych utworów a nie dotyczy
> programów komputerowych. Zajrzyj do art 77

D¼wiêki nie s± programem komputerowym.

Te d¼wiêki s± elementem programu komputerowego. Tak samo jak elementy graficzne, itp.

AdamK

Data: 2012-03-30 15:45:24
Autor: a...mx
D¼wiêki z Visty beta
Krzysztof Jod³owski wrote:

Nie. Poniewa¿ dozwolony u¿ytek dotyczy innych utworów a nie dotyczy
programów komputerowych. Zajrzyj do art 77

D¼wiêki nie s± programem komputerowym.

Tyle, ¿e on chce przegraæ pliki. Pliki z danymi (swego rodzaju bazy danych)? Pliki jako programy? Pojêcia nie mam jak to s±dy interpretuj±.

--
Arek, arekmx|gazeta.pl

Data: 2012-03-30 11:47:09
Autor: witek
D¼wiêki z Visty beta
a...mx@gazeta.pl wrote:
Krzysztof Jod³owski wrote:

[...]

to nie s± programy. tam nie ma kodu wykonywanego przez procesor.

Data: 2012-03-31 11:04:10
Autor: Gotfryd Smolik news
D¼wiêki z Visty beta
On Fri, 30 Mar 2012, witek wrote:

a...mx@gazeta.pl wrote:
Pliki jako programy? Pojêcia nie mam jak to s±dy interpretuj±.

to nie s± programy. tam nie ma kodu wykonywanego przez procesor.

  Problemy widzê dwa:
- IMO mniej wa¿ny, dotyczy sporu o formê. Chodzi o pytanie, czy
  wszelki zapis algorytmiczny to program. By³bym sk³onny przyjaæ
  inaczej okreslone kryterium: jaki cel ma tresc kodu.
  Kod .JPG, .MP3 czy .AVI s³u¿y odtworzeniu tresci audiowizualnych,
  wiêc tu bym siê zgodzi³ z tym co napisa³es, ale IMO *w niczym*
  nie ró¿ni siê to od wygenerowania "kodu wprost obs³ugiwanego
  przez procesor" który odtworzy taka tresc (np. GIMP potrafi
  zapisywaæ wynik jako kod .c).
  Wyra¿ê siê jasniej: IMVHO Twoje kryterium uznania czegos za
  program jest... zbyt restrykcyjne :)
- powa¿niejszy który wyrazi³em obok, czyli wyrazny zapis
  w PA dotyczacy "integralnosci utworu". Co pozwala nam na
  uznanie, ¿e rzeczone dzwiêki mo¿na (jednak) traktowac
  osobno?
  Niewatpliwie odpowiedz nie jest oczywista, biorac pod uwagê
¿e do czêsci programów sa do³aczone np. osobno licencjonowane
fonty. Powstaje wiêc pytanie dlaczego niewyró¿nione sk³adowe
mia³yby byæ traktowane inaczej.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-30 14:47:14
Autor: m4rkiz
D¼wiêki z Visty beta
<a...mx@gazeta.pl> wrote in message news:jl4ddl$2ip$1inews.gazeta.pl...
Krzysztof Jod³owski wrote:
[...]

w przypadku rozpowszechniania mp3 to utwory, prawda?

Data: 2012-03-30 15:49:24
Autor: Krzysztof Jod³owski
D¼wiêki z Visty beta
Tyle, ¿e on chce przegraæ pliki.

No to co? To tylko no¶nik.

Pliki z danymi (swego rodzaju bazy danych)?
No ju¿ nie wymy¶laj :) Baz danych do tego nie mieszaj.

Pliki jako programy?
Absolutnie nie.

Pojêcia nie mam jak to s±dy interpretuj±.
A to ju¿ zupe³nie inna sprawa.
Jeszcze inna sprawa, to taka, ¿e nikt go za to ¶cigaæ nie bêdzie, bo nawet nie wiedzia³by ¿e co¶ takiego zaistnia³o (trudno zwróciæ uwagê i znale¼æ, nawet podczas przeszukania).

--
Krzysztof

Data: 2012-03-30 22:56:08
Autor: Gotfryd Smolik news
D¼wiêki z Visty beta
On Fri, 30 Mar 2012, Krzysztof Jod³owski wrote:

[...wcale nie do mnie, ale bez wrotki...]
Nie. Poniewa¿ dozwolony u¿ytek dotyczy innych utworów a nie dotyczy
programów komputerowych. Zajrzyj do art 77

D¼wiêki nie s± programem komputerowym.

  Ale ustawa PA obejmuje równie¿ "integralnosæ utworu", i tu mo¿e istnieæ hak.

  Pytanie wprost: czy tresci nieinformatyczne (obraz, dzwiêk, obraz
ruchomy) przetwarzane przez program i dostarczone wraz z programem
jako jego integralna czêsæ podlegaja ochronie "ca³osciowej", czy te¿
podlegaja odrêbnie ochronie jako "nieprogram"?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-30 23:15:35
Autor: Marek Dyjor
D¼wiêki z Visty beta
Wojciech "Spook" Sura wrote:
[...]

dlaczego mam wra¿enie ¿e robisz sobie jaja  :)

Data: 2012-03-30 23:37:59
Autor: Skrypëk
D¼wiêki z Visty beta
Marek Dyjor <mdyjor@poczta.onet.pl> wrote:
Wojciech "Spook" Sura wrote:
[...]

Ale to jest bardzo dobre pytanie.
Ja jestem ciekaw, czy dobrze mnie siê wydaje, ¿e wykorzystywaæ poza oryginalnym oprogramowaniem ich nie wolno.

Data: 2012-03-31 11:36:08
Autor: Marek Dyjor
D¼wiêki z Visty beta
Skrypëk wrote:
[...]

prawnie OK  ale realnie, to kto go bezie o to sciga³ ze sobie zamontowa³ schemat z Visty do do innego windowsa.

kto to sprawdzi. imho problem jest mocno wydumany.

Data: 2012-03-31 13:53:41
Autor: Skrypëk
D¼wiêki z Visty beta
Skrypëk wrote:
[...]

Dowolne przestêpstwo pope³nione dostatecznie skrycie bêdzie nie¶cigane bo niewykryte. Ale nadal przestêpstwem bêdzie.

imho problem jest mocno wydumany.

¯e tak powiem: bój siê boga, dowolnego.

Data: 2012-03-31 14:38:19
Autor: Gotfryd Smolik news
D¼wiêki z Visty beta
On Sat, 31 Mar 2012, Marek Dyjor wrote:

Skrypëk wrote:
[...]

....a do linuxa? ;)
(oczywiscie skoñczy siê na systemie w odtwarzaczu :>)

kto to sprawdzi. imho problem jest mocno wydumany.

  Do momentu w którym ktos bêdzie chcia³ komus "dokopac".
  Swiadomosc, ¿e "samochód firmowy" mo¿e zostac legalnie sciagniety przez
armiê na okres do 2 tygodni te¿ by³a w spo³eczeñstwie sladowa a¿ do
czasów Optimusa (nie przekrêci³em?) - i nic to, ¿e od tego czasu siê
nie przydarzy³o, przepis nadal jest :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-31 11:53:45
Autor: Wojciech \"Spook\" Sura
D¼wiêki z Visty beta
Dnia 30-03-2012 o 23:15:35 Marek Dyjor <mdyjor@poczta.onet.pl> napisa³(a):
dlaczego mam wra¿enie ¿e robisz sobie jaja  :)

Mylne. Postêpuje wg zasady Terry'ego Pratchetta, ¿e ma³e wymówki otwieraj±  drogê dla du¿ych wymówek. Je¶li bêdê korzysta³ z pirackich d¼wiêków w  systemie, to od tego krótka droga do pirackich mp3, filmów, a potem  programów i gier. A obieca³em sobie jaki¶ czas temu mieæ na komputerach  wszystko maksymalnie legalne.

Pozdrawiam -- Spook.

--
U¿ywam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/

Data: 2012-03-31 17:31:19
Autor: John Ko³alsky
D¼wiêki z Visty beta

U¿ytkownik "Wojciech "Spook" Sura" <spook.no@spam.please.op.pl>

[...]

Ja bym prosi³ by nie wysy³aæ nam spamu reklamowego tylko dlatego, ¿e siê chce byæ maksymalnie legalnym. Przede wszystkim ... ju¿ dawno powiniene¶ napisaæ swojego klienta.

Data: 2012-03-31 18:11:23
Autor: Wojciech \"Spook\" Sura
D¼wiêki z Visty beta
Dnia 31-03-2012 o 17:31:19 John Ko³alsky <john@kowal.invalid> napisa³(a):
(...)

Po pierwsze, nie odpisuj w sygnaturce, bo sporo czytników wycina jej  zawarto¶æ i nie widaæ odpowiedzi.

Po drugie, to nie jest spam reklamowy, tylko standardowa sygnaturka postów  i emaili wysy³anych z Opery, której nie zmieni³em jeszcze na moj±..

Po trzecie, je¶li mam byæ szczery, to nie znam na PC ani jednego p³atnego  czytnika grup i ani jednej p³atnej przegl±darki internetowej, wiêc nawet  je¿eli, to by by³a dosyæ marna reklama, nie s±dzisz?

Pozdrawiam -- Spook.

--
U¿ywam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/

Data: 2012-04-01 03:50:41
Autor: Skrypëk
D¼wiêki z Visty beta
Wojciech "Spook" Sura <spook.no@spam.please.op.pl> wrote:
[...]

Spam w sygnaturce to nadal spam.

Data: 2012-04-01 14:50:31
Autor: m4rkiz
D¼wiêki z Visty beta
"Skrypëk" <¹krypëk@pûbliçenëmy.pl> wrote in message news:4f77b497$0$9012$c3e8da3$33a0879dnews.astraweb.com...
[...]

Ale to nie jest spam tylko link w sygnaturce, a sygnaturki mozna miec
jakie sobie kto zyczy o ile maja sensowna wielkosc.

Za to odpisywanie w nich kiepsko swiadczy o piszacym.

Data: 2012-04-01 15:53:01
Autor: Skrypëk
D¼wiêki z Visty beta
m4rkiz <m4rkiz@mail.od.wujka.na.g.com> wrote:
[...]

Link w reklamie w sygnaturce. A to nie jest grupa og³oszeniowa ani reklamowa.

Data: 2012-04-01 15:12:32
Autor: m4rkiz
D¼wiêki z Visty beta
"Skrypëk" <¹krypëk@pûbliçenëmy.pl> wrote in message news:4f785de2$0$8879$c3e8da3$33a0879dnews.astraweb.com...
[...]

jezeli bede uwazal ze program z ktorego korzystam jest tak dobry ze
az chce miec linka w sygnaturce to jedyne co bedziesz mogl zrobic
to sobie plonknac

nie sprowadzajmy tego do jakiegos absurdu z powodu kilkunastowego
linka w sygnaturce, cytaty z politykow miewaja rowne 'regulaminowe'
4x80 i jakos nikt z tego powodu nie placze

rozumiem zwrocic uwage czy podpowiedziec kiedy ktos nie ogarnia
kodowania czy programow ktorych uzywa i eset wali mu do jednozdaniowego
postu nic nie wnoszaca sygnature na 223 bajty, w dodatku bez delimitera,
ale bez przesady

Data: 2012-04-01 20:46:51
Autor: John Ko³alsky
D¼wiêki z Visty beta

U¿ytkownik "m4rkiz" <m4rkiz@mail.od.wujka.na.g.com>

[...]

Je¶li bêdziesz uparcie spamowa³ to na pewno bêdziesz eliminowany. Chodzi³o o to by tak nie sta³o siê z powodu u¿ywanego programu bo to g³upie jest.

nie sprowadzajmy tego do jakiegos absurdu z powodu kilkunastowego
linka w sygnaturce, cytaty z politykow miewaja rowne 'regulaminowe'
4x80 i jakos nikt z tego powodu nie placze

Ale tu nic o rozmiarze stopki nie by³o tylko o jej charakterze. To nachalna reklama producenta przegl±darki. U¿ywanie jakiego¶ programu to ¿adne usprawiedliwienie spamowania u¿ytkowników innych programów.

Data: 2012-04-01 20:11:12
Autor: John Ko³alsky
D¼wiêki z Visty beta

[...]

To prostacki spam reklamowy. Firma produkuj±ca przegl±darkê reklamuje swój produkt rêkami u¿ytkowników swoich produktów nara¿aj±c wszystkich pozosta³ych na czytanie niechcianej informacji, któr± normalne oprogramowanie przesy³a w zupe³nie neutralny sposób.

a sygnaturki mozna miec
jakie sobie kto zyczy o ile maja sensowna wielkosc.

Spam to spam.

Data: 2012-04-01 20:42:03
Autor: m4rkiz
D¼wiêki z Visty beta
"John Ko³alsky" <john@kowal.invalid> wrote in message news:jla5r3$26g$1mx1.internetia.pl...
[...]

niezwiazany z tematem link do czegokolwiek w sensownym poscie zgodnym
z temetyka grupy ni chu chu mi pod spam nie podpada, ale zawsze znajdzie
sie ktos kogo majtki uwieraja...

z mojej strony eot

Data: 2012-04-02 02:56:35
Autor: Skrypëk
D¼wiêki z Visty beta
[...]

Chyba ¿e to nachalna reklama komercyjnego produktu.
Wtedy to ju¿ spam jak najbardziej.

Data: 2012-04-02 22:07:01
Autor: John Ko³alsky
D¼wiêki z Visty beta

[...]

Zwyk³y spam reklamowy a nie twoje majtki

Data: 2012-04-01 08:56:51
Autor: Marek Dyjor
D¼wiêki z Visty beta
Wojciech "Spook" Sura wrote:
[...]

a Outlook Express jest twoim zdaniem bezp³atny? z Explorer jest bezp³atny?

Data: 2012-04-01 00:33:51
Autor: Kris
D¼wiêki z Visty beta
W dniu niedziela, 1 kwietnia 2012, 08:56:51 UTC+2 u¿ytkownik Marek Dyjor napisa³:
Wojciech "Spook" Sura wrote:
a Outlook Express jest twoim zdaniem bezp³atny? z Explorer jest bezp³atny?

Explorer teoretycznie bzplatny.
Nie kupujesz go z "systemem" a w kazdej chwili mo¿esz za darmo zainstalowaæ;)

Data: 2012-04-01 12:11:41
Autor: Wojciech \"Spook\" Sura
D¼wiêki z Visty beta
Dnia 01-04-2012 o 08:56:51 Marek Dyjor <mdyjor@poczta.onet.pl> napisa³(a):

Wojciech "Spook" Sura wrote:
[...]

Naprawdê chcesz siê k³óciæ na ten temat? Zaczniemy wchodziæ w gratisy,  programy do³±czane do systemów, pro¶by o wskazanie sklepu, w którym mo¿na  kupiæ OE i tak dalej i tak dalej i co komu to przyniesie?

Pozdrawiam -- Spook.

--
U¿ywam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/

Data: 2012-04-01 12:19:05
Autor: Marek Dyjor
D¼wiêki z Visty beta
Wojciech "Spook" Sura wrote:
[...]

s± czê¶cia p³atnego systemu wiêc nie s± darmowe, nie wystêpuj± jako osobna aplikacja do sci±gania czy kupienia.

Data: 2012-04-02 22:30:25
Autor: Wojciech \"Spook\" Sura
D¼wiêki z Visty beta
Dnia 01-04-2012 o 12:19:05 Marek Dyjor <mdyjor@poczta.onet.pl> napisa³(a):
(...)
[...]

....w ka¿dym razie ja nie chcê.

Pozdrawiam -- Spook.

--
U¿ywam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/

Data: 2012-04-01 19:58:16
Autor: John Ko³alsky
D¼wiêki z Visty beta

U¿ytkownik "Wojciech "Spook" Sura" <spook.no@spam.please.op.pl>

Po pierwsze, nie odpisuj w sygnaturce, bo sporo czytników wycina jej
zawarto¶æ i nie widaæ odpowiedzi.
--
To nie jest sygnaturka. Rozumiem, ¿e ten twój spamuj±cy czytnik dodatkowo nie umie rozpoznaæ sygnaturki.

Po drugie, to nie jest spam reklamowy, tylko standardowa sygnaturka postów
i emaili wysy³anych z Opery, której nie zmieni³em jeszcze na moj±.
--
To jest oczywisty spam reklamowy. Czytniki przedstawiaj± siê w zupe³nie inny sposób ni¿ robi to twój.

Reklama jak inne.

Data: 2012-04-01 21:45:48
Autor: Przemys³aw Adam ¦miejek
D¼wiêki z Visty beta
W dniu 31.03.2012 18:11, Wojciech "Spook" Sura pisze:
to nie znam na PC ani jednego p³atnego czytnika grup

Forte Agent

40tude Dialog

--
Przemys³aw Adam ¦miejek

Niech ¿adne nieprzyzwoite s³owo nie wychodzi z ust waszych,
ale tylko dobre, które mo¿e budowaæ, gdy zajdzie potrzeba,
aby przynios³o b³ogos³awieñstwo tym, którzy go s³uchaj±. (Ef 4,29)

Data: 2012-04-03 11:01:24
Autor: Marek 'Qrczak' Potocki
D¼wiêki z Visty beta
Dnia Sun, 01 Apr 2012 21:45:48 +0200, Przemys³aw Adam ¦miejek napisa³(a):

W dniu 31.03.2012 18:11, Wojciech "Spook" Sura pisze:
to nie znam na PC ani jednego p³atnego czytnika grup

Forte Agent

40tude Dialog

Siê wtr±cê. Jaki¶ czas temu chcia³em kupiæ licencjê na 40tude. Na stronie by³± tylko
informacja, ¿e program jest porzucony, uwolniony z wszelkich op³at i
producent supportu nie ¶wiadczy.
Teraz chia³em to potwierdziæ, ale strona produktu ju¿ nie istnieje :/

--
Pozdrawiam z Wroc³awia
Marek Potocki

Data: 2012-04-03 14:26:03
Autor: Przemys³aw Adam ¦miejek
D¼wiêki z Visty beta
W dniu 03.04.2012 11:01, Marek 'Qrczak' Potocki pisze:
Teraz chia³em to potwierdziæ, ale strona produktu ju¿ nie istnieje :/

No có¿, niestety UseNet umiera. I tak nied³ugo ju¿ nie bêdzie nawet do czego pod³±czaæ czytników, bo w Polsce ju¿ chyba tylko gazeta.pl ¶wiadczy te us³ugi, a ¿e cichaczem, to zapewne za kilka lat albo ruch sam zamrze albo wy³±cz± serwer wzorem kolegów z Onetu itp. Póki jeszcze Onet prowadzi³ WWW na temat UseNetu mo¿na by³o mieæ nadziejê na jako takie dzia³anie. A teraz ju¿ nie bardzo.

Data: 2012-04-03 15:26:40
Autor: Gotfryd Smolik news
D¼wiêki z Visty beta
On Tue, 3 Apr 2012, Przemys³aw Adam ¦miejek wrote:

pod³±czaæ czytników, bo w Polsce ju¿ chyba tylko gazeta.pl ¶wiadczy te us³ugi,

  Dementujê stanowczo, jako osobnik korzystajacy z tepsy i ichniej
news.neostrada.pl
 No chyba ¿e zapomnia³es zaznaczyc *darmowy* *i* *publiczny* dostêp ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-03 20:01:32
Autor: Przemys³aw Adam ¦miejek
D¼wiêki z Visty beta
[...]

No tak, ale to dla klientów Neostrady i DSL.

No chyba ¿e zapomnia³es zaznaczyc *darmowy* *i* *publiczny* dostêp ;)

No chodzi o co¶, co umo¿liwia ludziom gadanie.

Data: 2012-03-31 08:02:19
Autor: gacek
D¼wiêki z Visty beta
On 2012-03-30 13:55, Wojciech "Spook" Sura wrote:
Czy w takim razie - nawet wbrew informacjom od MS, mogê przenie¶æ sobie
te utworki na komputer i korzystaæ z nich legalnie (w ¶wietle polskiego
prawa)?

Tak.

I nie tyle wbrew co obok. Zapyta³e¶ przez grzeczno¶æ, powiedzieli nie.

Tyle, ¿e w Polsce mo¿esz sobie te d¼wiêki wzi±æ i ich u¿ywaæ bez ¿adnych pytañ.

gacek

D¼wiêki z Visty beta