E71 takze jako GPS

Data: 2009-05-06 04:57:02
Autor: strzalkowski
E71 takze jako GPS
Witam,

Mam pytanie odnosnie Nokii E71. Z tego co czytalem, GPS w tym
telefonie jest bardzo przyzwoity i spokojnie nadaje sie do bardziej
casual uzytku, po wgraniu Google Maps czy innego Garmina. Jak wyglada
sprawa z tymi darmowymi aplikacjami - czy one domyslnie lacza sie z
siecia? Tzn. czy po namierzeniu pozycji telefonu, mapa jest sciagana z
netu, czy tez telefon korzysta z map na karcie/w pamieci? Czy to
zalezy od aplikacji? Nie chodzi mi o zdjecia satelitarne a la Google
Maps, tylko o zwykla mape, powiedzmy, drogowa... Czy jak bede sie tym
bawil w czasie spaceru, to nie przyjdzie mi rachunek za kilka MB
danych?

Kuba

Data: 2009-05-06 15:54:48
Autor: MarekM
E71 takze jako GPS
strzalkowski@gmail.com pisze:

Mam pytanie odnosnie Nokii E71. Z tego co czytalem, GPS w tym telefonie jest bardzo przyzwoity i spokojnie nadaje sie do bardziej casual uzytku, po wgraniu Google Maps czy innego Garmina.

Ale po co, skoro fabrycznie wgrane są całkiem niezłe mapy Nokii?

[...]

Google Maps - tak, całą mapę ściąga z sieci. Garmin i wbudowana
aplikacja Nokia Maps korzystają z map na karcie pamięci. Nokia Maps może
łączyć się i pobierać aktualizacje, ale można to też zablokować (przy
włączeniu aplikacji pyta, czy ma przejść w tryb on-line i można się nie
zgodzić).

Czy jak bede sie tym bawil w czasie spaceru, to nie przyjdzie mi
rachunek za kilka MB danych?

To zależy od aplikacji. Z Google - kilkadziesiąt/set kB na pewno
zużyjesz. Nokia Maps - możesz korzystać do woli bez łączności z siecią.

Poza tym warto pamiętać, że w E71 GPS sprawuje się wyśmienicie dopiero w
trybie "Assisted GPS", czyli lokalizacja z pomocą serwera. W tym trybie
pozycję złapiesz w ciągu kilku-kilkunastu sekund, za cenę przesłania
kilku kilobajtów danych (naprawdę niewielka ilość, spokojnie zmieścisz
się w jednym pakiecie rozliczeniowym operatora). Jeśli to wyłączysz, na
pierwszy odczyt z GPSa będziesz musiał poczekać nawet kilka minut.

Marek

Data: 2009-05-06 17:39:51
Autor: Zbylut
E71 takze jako GPS
MarekM napisal(a):

telefonie jest bardzo przyzwoity i spokojnie nadaje sie do bardziej casual uzytku, po wgraniu Google Maps czy innego Garmina.

Ale po co, skoro fabrycznie wgrane są całkiem niezłe mapy Nokii?

Nokia Maps jest i działa, ale po miesiącu nie można korzystać z trybu
drogowego afair

[...]

Google Maps zapisuje raz pobrane mapy, więc równie dobrze możesz
"przejść" trasę kursorem w zasięgu wifi... Ale ja ściągam jak mi trzeba
(niemało) i nie są to jakieś duże ilości danych. --
pozdrawiam, Zbylut

Data: 2009-05-06 19:22:07
Autor: Waldek Godel
E71 takze jako GPS
Dnia Wed, 6 May 2009 17:39:51 +0000 (UTC), Zbylut napisał(a):

Google Maps zapisuje raz pobrane mapy, więc równie dobrze możesz
"przejść" trasę kursorem w zasięgu wifi... Ale ja ściągam jak mi trzeba

to jest trzeci rodzaj prawdy - zapisuje tylko do podręcznej pamięci cache
najbliższy rejon w danej skali. Każda zmiana rejonu lub skali powoduje dociągnięcie nowych map. Cache ma
limit ilości danych, czyli po przekroczeniu tego limitu nowo ściągane
fragmenty map nadpisują stare.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Maciej Witucki, prezes.

Data: 2009-05-06 21:31:28
Autor: MarekM
E71 takze jako GPS
Zbylut pisze:

[...]

Pytanie było o "zabawę w czasie spaceru", a nie o nawigację samochodową. Nokia Maps wymaga licencji na nawigację właśnie, czyli wytyczanie trasy i "przeszkadzanie" głosem w czasie jazdy. Do samego zorientowania się w położeniu (czyli wyświetlenia go na mapie, nawet drogowej) licencja nie jest potrzebna.

Google Maps zapisuje raz pobrane mapy, więc równie dobrze możesz
"przejść" trasę kursorem w zasięgu wifi... Ale ja ściągam jak mi trzeba
(niemało) i nie są to jakieś duże ilości danych.

Wystarczy wyłączyć program, by musiał pobierać mapy od nowa.

Marek

Data: 2009-05-07 20:52:29
Autor: Latet
E71 takze jako GPS
[...]

Dzis wlasnie testowalem Nokia Maps pod tym kątem (w E51) i niestety nie masz racji. Mapy wbudowane w program są zaledwie schematem głownych dróg czy ulic. Dopiero po przejściu w tryb online ładują się dokładne plany danego obszaru, z każdą uliczką.

Ale nie jest tak zle - z tego co sie zorientowalem, to program moze bardzo skutecznie trzymać sporo pobranych map w cache (ustawia sie wielkosć cache w % pojemnosci karty). Także ładowane są od razu dość duże obszary, a w kilobajtach wcale nie takie ciężkie.

To chyba zalezy od ustawien połaczenia z netem, ale przyznam, że początkowo nie zorientowałem się, że po prostu nie pobrałem mapy dla obszaru, w którym bylem. Akurat wyjechałem za miasto i myslalem, że "tak ma byc", tzn. mało dokładna mapa tam jest. Ale coś mnie tknęło - przełączyłem program w tryb online i szybko pojawiła się bardzo szczegółowa mapa tego terenu.

Pozdrawiam,

latet

Data: 2009-05-08 09:48:18
Autor: MarekM
E71 takze jako GPS
Latet pisze:
[...]

Być może o tym nie wiesz - wystarczy zainstalować Nokia Maps Loader na
PC (część Nokia PC Suite), który umożliwia wgranie dokładnych map na
kartę pamięci w telefonie używając peceta. Po ich wgraniu program nie
będzie musiał pobierać map on-line.

Marek

Data: 2009-05-10 12:38:37
Autor: Latet
E71 takze jako GPS
[...]

Dzieki, wypróbuję na pewno.

Wczoraj trochę testowałem NokiaMaps (wersja darmowa) jeżdząc po Warszawie i mam kilka spostrzezen:

1. Zdarzyło się, że aktualna pozycja została "zamrożona" w jakimś punkcie i nie wiedziałem dlaczego. Okazało się, że dopiero po połączeniu się z netem i doładowaniu mapy, moja pozycja "przeskoczyła" na realne miejsce i dalaj już było OK.
Problemem było to, że na oko nie można było rozpoznać, że chodzi o brak mapki. A moze to raczej jakieś braki w danych o obszarze, nie wiem. W każdym razie długo dochodziłem do tego o co chodzi.

2. Mapki Nokia Maps są bardzo "lekkie" w porównaniu z podobnymi z wyglądu mapkami Google Maps. Zdaje sie, że są po prostu wektorowe, a te z GoogleMaps są bitmapami. Przy sensownym rozliczaniu połaczeń internetowych (a takie akurat mam w taryfie Elastycznej w Plusie) doładowywanie mapek kosztuje symboliczne grosze.

3. Jadąc przez obaszar którego mapki już miałem w cache, wymusiłem ręcznie tryb online. Po kilku kilometrach jazy stwierdziłem, że program nie załadował ani jednego bajta danych (połaczenie gprs trwało stabilnie ponad 20 minut). Co ciekawe - na bieżącym billingu w ogóle nie ma takiego "zerowego" połączenia. Miła niespodzianka.

Pozdrawiam,

latet

Data: 2009-05-10 13:23:27
Autor: Latet
E71 takze jako GPS
Jednej rzeczy w Nokia Maps nie rozumiem:
ustawienia / nawigacja / aktualizuj informacje:
- recznie
- co 5 min.
- ...
- co 40 min.

O jakie informacja chodzi? Bo na pewno nie o mapy.

P.S.
Wlasnie uzylem Nokia Map Loader i wgralem całą Polskę (ok. 70 MB). No i spokój :)

latet

Data: 2009-05-11 09:20:12
Autor: MarekM
E71 takze jako GPS
Latet pisze:
[...]

Strzelam: być może informacje o ruchu (korki, wypadki, remonty) - ważne
dopiero w kontekście wykupienia licencji na nawigację i dostępności
takich danych w danym kraju.

Marek

Data: 2009-05-11 10:04:57
Autor: Latet
[...]