Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   ELEKTRYCZNE LOTNICTWO

ELEKTRYCZNE LOTNICTWO

Data: 2010-06-14 09:05:56
Autor: Ele-Drive
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
Witam,

 Nie wiem czy wiecie, ale jest już mozliwośc latania z napędem elektrycznym. Ja latam na paraplanie zasilanym na prąd (paralotnia - ppgg). Mamy trajkę dwuosobową, gdzie napęd stanowi silnik elektryczny (bezszczotkowy z magnesami trwałymi) o mocy 23 kW, bateria litowo-polimerowa o pojemności 7 kWh. Skrzydło Mac, Pasha III.
Silnik zaprojektował i wykonał Komel w Katowicach
Dla lotu jednoosobowego autonomia lotu będzie do 1 godziny.
Super odczucia - zero smordu benzyny, przy locie horyzontalnym wrażenie
jakby za plecami był zamontowany wentylator (smigło hałasuje przy starcie,
potem jest znacznie ciszej)
No i tanio się lata - godzina to koszt mniej niż 3 złote.

Filmik z lotów jest dostępny na http://www.eledriveco.eu/movie.html

pzdr
Kuba

Data: 2010-06-14 09:27:43
Autor: teszekul
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
Nie wiem czy wiecie, ale jest już mozliwośc latania z napędem elektrycznym.

DLA mnie 1h to trochę mało. Czy możliwe jest zmiana aku w czasie lotu?

jk

Data: 2010-06-14 11:11:18
Autor: Robert Tomasik
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO

Użytkownik "teszekul" <teszekul@teszekul.pl> napisał w wiadomości news:hv4llj$r7s$1news.onet.pl...
Nie wiem czy wiecie, ale jest już mozliwośc latania z napędem elektrycznym.

DLA mnie 1h to trochę mało. Czy możliwe jest zmiana aku w czasie lotu?

Sądzę, że problemem jest jego ciężar. Bo co za problem kilka akumulatorów połączyć. Tylko, że moc silnika od tego nie wzrośnie.

Data: 2010-06-14 13:25:22
Autor: teszekul
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
Sądzę, że problemem jest jego ciężar. Bo co za problem kilka akumulatorów

wierz, codzilo mi raczej o "tankowanie w powietszu". POdlatuje kolega i daje na wimanę...

jk

Data: 2010-06-14 14:26:05
Autor: grzech
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO

Użytkownik "teszekul" <teszekul@teszekul.pl> napisał w wiadomości news:hv53j7$54v$1news.onet.pl...
Sądzę, że problemem jest jego ciężar. Bo co za problem kilka akumulatorów

wierz, codzilo mi raczej o "tankowanie w powietszu". POdlatuje kolega i daje na wimanę...

jk

Jeśli wybitnie uzdolniony kontroler lotu dobrze naprowadzi to co za problem.

Data: 2010-06-24 02:33:26
Autor: p 47
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO

Użytkownik "grzech" <siwik.USUNTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hv574s$fkn$1news.onet.pl...

Użytkownik "teszekul" <teszekul@teszekul.pl> napisał w wiadomości news:hv53j7$54v$1news.onet.pl...
Sądzę, że problemem jest jego ciężar. Bo co za problem kilka akumulatorów

wierz, codzilo mi raczej o "tankowanie w powietszu". POdlatuje kolega i daje na wimanę...

jk

Jeśli wybitnie uzdolniony kontroler lotu dobrze naprowadzi to co za problem.


Dodatkowo jak kolega lata swoim prywatnym b747 to juz absolutnie n ie problem
;-)
p47

Data: 2010-06-14 14:34:46
Autor: Piotrp_de
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
> Sądzę, że problemem jest jego ciężar. Bo co za problem kilka akumulatorów

wierz, codzilo mi raczej o "tankowanie w powietszu". POdlatuje kolega i daje na wimanę...

jk
 Kolina, pszecierz po co kąmplkójesz! Podlatójesz se do pierszej linji wyskokiego npsięcia, apiesz lewm rnkom za jeden drót, prawom renkom za iny drót i jórz masz naładowane na nastempnom gadzinę lotó. Proste jak drót?  --


Data: 2010-06-14 19:02:49
Autor: Ele-Drive
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
zależy czym chcesz latać. Bo jak taki naped załozysz np do szybowca, a znacznie lepszej doskonałości, to z tej samej baterii polatasz znacznie dluzej niż na glajcie, który w porywach ma doskonałośc 7

Użytkownik "teszekul" <teszekul@teszekul.pl> napisał w wiadomości news:hv4llj$r7s$1news.onet.pl...
Nie wiem czy wiecie, ale jest już mozliwośc latania z napędem elektrycznym.

DLA mnie 1h to trochę mało. Czy możliwe jest zmiana aku w czasie lotu?

jk

Data: 2010-06-14 19:47:54
Autor: myszek
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
Ele-Drive wrote:
 
zależy czym chcesz latać. Bo jak taki naped załozysz np do szybowca, a
znacznie lepszej doskonałości, to z tej samej baterii polatasz znacznie
dluzej niż na glajcie, który w porywach ma doskonałość 7

W dobrym szybowcu ciekawym pomyslem byloby doladowywanie akumulatorow
w locie z wykorzystaniem smigla jako turbiny - kosztem oczywiscie
zwiekszonej predkosci opadania. W silnych noszeniach mozna byloby zgromadzic w ten sposob sporo wiecej energii niz po prostu pozwalajac
na zwiekszenie wysokosci lotu (ktora to wysokosc jest mocno ograniczona).
Czy planujecie zrobienie takiego ukladu? Fajny bylby :-)

pozdrowienia

krzys


--
_^..^_)_
\      /
 \____/

Data: 2010-06-14 14:58:06
Autor: Piotrp_de
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
 Nie wiem czy wiecie, ale jest już mozliwośc latania z napędem elektrycznym.

Ale to już parę lat się da. Popatrz tu: http://www.lange-
flugzeugbau.de/htm/deutsch/produkte/antares_20e/antares_20E.html

To piękny szybwiec na LiPole. Na jednym ładowaniu masz wyjazd na 3000m (na raz lub na raty). Pierwszy mi znany elektryczek to: Air Energy AE-1 Silent:  http://www.energyprofi.com/jo/Elektro-und-Solarflugzeuge-1997-2006.html - latał już w 1997 roku! W USA widziałem też pięknego ULa z napędem spalinowym i alternatywnym elektrycznym. Niestety nie znajduję linku do niego, ale w UK: http://yuneeccouk.site.securepod.com/Aircraft.html

Tak więc nie tylko "szmatoloty" ale i letadla sterowane aerodynamicznie już w tym piórka maczają...

Pozdrawiam Piotr

--


Data: 2010-06-14 19:05:56
Autor: Ele-Drive
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
tak, jest też youneec z electric ppg, ale ppgg (czyli trajki) to jeszcze nie widzialem. A u nas w kraju, to chyba pierwszy przypadek (nie liczac wczesniejszych prób z jednoosobowym ppg)

Użytkownik "Piotrp_de" <piotrp_deWYTNIJTO@onet.eu> napisał w wiadomości news:60b5.00000b7f.4c16275enewsgate.onet.pl...
 Nie wiem czy wiecie, ale jest już mozliwośc latania z napędem elektrycznym.

Ale to już parę lat się da. Popatrz tu: http://www.lange-
flugzeugbau.de/htm/deutsch/produkte/antares_20e/antares_20E.html

To piękny szybwiec na LiPole. Na jednym ładowaniu masz wyjazd na 3000m (na raz
lub na raty).

Pierwszy mi znany elektryczek to: Air Energy AE-1 Silent:
http://www.energyprofi.com/jo/Elektro-und-Solarflugzeuge-1997-2006.html -
latał już w 1997 roku!

W USA widziałem też pięknego ULa z napędem spalinowym i alternatywnym
elektrycznym. Niestety nie znajduję linku do niego, ale w UK:
http://yuneeccouk.site.securepod.com/Aircraft.html

Tak więc nie tylko "szmatoloty" ale i letadla sterowane aerodynamicznie już w
tym piórka maczają...

Pozdrawiam Piotr

--

Data: 2010-06-15 12:48:30
Autor: J.F.
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
Użytkownik "Ele-Drive" <jbernatt@poczta.fm> napisał w
Dla lotu jednoosobowego autonomia lotu będzie do 1 godziny.
Super odczucia - zero smordu benzyny, przy locie horyzontalnym wrażenie
jakby za plecami był zamontowany wentylator (smigło hałasuje przy starcie,
potem jest znacznie ciszej)
No i tanio się lata - godzina to koszt mniej niż 3 złote.

A calosc ile kosztuje ? Bo dopiero jak podzielic koszt calosci przez przewidywane np 100h lotu, to sie okaze ile to bylo warte :-)

Ile ta bateryjka wazy ?

J.

Data: 2010-06-15 13:29:45
Autor: kugel
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
Jaki jest koszt takiej "baterii" i ile ona waży??

kugel

Data: 2010-06-15 21:37:12
Autor: Ele-Drive
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
sumaryczny czas lotu do obnizenia pojemnosci baterii o 20% to około 600-1000 (zalezy od sposobu eksploatacji baterii) godzin a dokładniej cykli ładowania .. Potem tez mozna latac, ale czas lotu bedzie nizszy.
Przewidywany koszt w Polsce to rownowartosc ok 15.000 EUR (wózek z kompletnym napedem)

oprócz kosztu lotu ważny jest brak wibracji silnika, smrodu, hałasu silnika itp


Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hv7lpu$i4b$1news.onet.pl...
Użytkownik "Ele-Drive" <jbernatt@poczta.fm> napisał w
Dla lotu jednoosobowego autonomia lotu będzie do 1 godziny.
Super odczucia - zero smordu benzyny, przy locie horyzontalnym wrażenie
jakby za plecami był zamontowany wentylator (smigło hałasuje przy starcie,
potem jest znacznie ciszej)
No i tanio się lata - godzina to koszt mniej niż 3 złote.

A calosc ile kosztuje ? Bo dopiero jak podzielic koszt calosci przez przewidywane np 100h lotu, to sie okaze ile to bylo warte :-)

Ile ta bateryjka wazy ?

J.



Data: 2010-06-15 22:41:56
Autor: Piotrp_de
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
sumaryczny czas lotu do obnizenia pojemnosci baterii o 20% to około 600-1000 (zalezy od sposobu eksploatacji baterii) godzin a dokładniej cykli ładowania . Potem tez mozna latac, ale czas lotu bedzie nizszy.

Oj, coś bardzo optymistycznie to widzisz... LiPole, jak są naprawdę dobre i zadbane (dokładnie balansowane i niezbyt głęboko rozładowywane) to licz na 200 - 300 cykli. Mam z tymi (a także z LiIon i LiFe) sporo doświadczenia... Znam przypadki, że dobre (drogie) pakiety po 20 cyklach puchły. Pozdrawiam Piotr  --


Data: 2010-06-16 11:26:26
Autor: Ele-Drive
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO

Użytkownik "Piotrp_de" <piotrp_deWYTNIJTO@onet.eu> napisał w wiadomości news:60b5.00000c63.4c17e594newsgate.onet.pl...
sumaryczny czas lotu do obnizenia pojemnosci baterii o 20% to około 600-1000
(zalezy od sposobu eksploatacji baterii) godzin a dokładniej cykli ładowania
. Potem tez mozna latac, ale czas lotu bedzie nizszy.

Oj, coś bardzo optymistycznie to widzisz... LiPole, jak są naprawdę dobre i
zadbane (dokładnie balansowane i niezbyt głęboko rozładowywane) to licz na
200 - 300 cykli. Mam z tymi (a także z LiIon i LiFe) sporo doświadczenia...
Znam przypadki, że dobre (drogie) pakiety po 20 cyklach puchły.

Pozdrawiam Piotr

Mamy spore doświadczenie z Li-Po. W paralotni sa takie same cele, które są montowanie w produkowanym w Polsce samochodzie elektrycznym Re-Volt. Producent określa zywotnośc na 1000 cykli. Z tym, że w samochodzie masz w czasie jazdy rozładowanie i ładowanie ( w czasie hamowania), a w lotnictwie tylko rozładowanie. Wiec żywotnośc nie powinna byc gorsza niz samochodzie - jeden warunek nie należy latać na tzw "rezerwie" czyli przy dolnej granicy napięcia. W samochodzie, gdy przekroczy sie dolny próg napięcia to bateria sie automatycznie wyłaczy - w lotnictwie jest to raczej mało wskazane - bo może akurac braknąć Ci kawałka by np przeskoczyć nad budynkiem. Wiec bateria sie sama nie wylacza
pzdr
Kuba

Data: 2010-06-15 23:05:43
Autor: Jan Werbiński
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
Użytkownik "Ele-Drive" <jbernatt@poczta.fm> napisał w wiadomoœci news:hv8kpa$pnt$1inews.gazeta.pl...
oprócz kosztu lotu ważny jest brak wibracji silnika, smrodu, hałasu silnika itp

Na filmie słychać duży hałas.

--
Jan Werbiński       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Data: 2010-06-15 23:21:41
Autor: Dariusz K. Ładziak
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
Użytkownik Jan Werbiński napisał:
Użytkownik "Ele-Drive" <jbernatt@poczta.fm> napisał w wiadomości
news:hv8kpa$pnt$1inews.gazeta.pl...
oprócz kosztu lotu ważny jest brak wibracji silnika, smrodu, hałasu
silnika itp

Na filmie słychać duży hałas.

Hałasu od śmigła prostymi sposobami nie unikniesz - nawet pracując w idealnie wolnej przestrzeni generuje szum a jeśli blisko śmigła znajdzie się niesymetryczna przeszkoda to hałas jest spory - przecież główny hałas wytwarzany przez współczesne śmigłowce nie pochodzi od silników a od wirnika głównego.

--
Darek

Data: 2010-07-08 23:51:44
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO

""Dariusz K. Ładziak"" 4c17ee8c$0$2605$65785112@news.neostrada.pl

Na filmie słychać duży hałas.

: Hałasu od śmigła prostymi sposobami nie unikniesz - nawet pracując w
: idealnie wolnej przestrzeni generuje szum a jeśli blisko śmigła znajdzie
: się niesymetryczna przeszkoda to hałas jest spory - przecież główny
: hałas wytwarzany przez współczesne śmigłowce nie pochodzi od silników a
: od wirnika głównego.

Helikopter stale macha łopatami w osi łopat, podczas gdy w samolocie
takich ruchów praktycznie nie ma. (są, ale nie tak częste i nie tak
szybkie jak w helikopterze, który w ten sposób kieruje)

--
  02 lipca 2010 roku, około godziny 12:46, padł kolejny rekord PEFów   ! 739 !  VV oznacza sztah  . Ventolinem
^ Wysokie szczytowe PEF oznacza, że w czasie badań     .         .       729      . .               .
  spirometrycznych było ponadmiarowo źle *               .      18 .  21 719  .       .     . . .     .   . .
P    .   . ' . .   .     .         .   .06           .     .   .   dni   709    .2425   . .      lipiec       .
E                .   . .     .       .                         -- -- > .   699 2223    2627  29  01  03   .  07
F   19    22          28   .   . .    05   '   . . .    141516    19     690             28      02      06  08
                2526          01  03         .                17.`'.20   680         ._.     30        VV    .-.
l       21    24        29  31      04              1213        .'O`-'   670     ., ; o.'              05   '.O_'
/ VV        23            30    02              1011            `-:`-'.'.661'.  '`\.'`.'  ~'~'~'~'~'~04'~'~ o.`.,
m  .  20  maj       27        czerwiec    070809               o'\:/.d..'646|'.;. p \ ;'..;,,. ; .,. ; ;..,.;\|/...

Data: 2010-06-16 14:18:13
Autor: J.F.
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO
Użytkownik "Ele-Drive" <jbernatt@poczta.fm> napisał
sumaryczny czas lotu do obnizenia pojemnosci baterii o 20% to około 600-1000 (zalezy od sposobu eksploatacji baterii) godzin a dokładniej cykli ładowania . Potem tez mozna latac, ale czas lotu bedzie nizszy.

Teoria.
Jak bedziesz latal raz na tydzien godzinke, to ze starosci padna.

J.

Data: 2010-07-08 23:41:14
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
ELEKTRYCZNE LOTNICTWO

"Ele-Drive" hv4kcn$189$1@inews.gazeta.pl

Nie wiem czy wiecie, ale jest już mozliwośc latania z napędem elektrycznym.

Tak. Nawet z energii słonecznej i nawet nocą. :) 26 godzin nad Europą. :)
Ale samolot kosztował już 80 mln euro i rozwija niebotyczną ;) szybkość 50 km/h. :)


Dla lotu jednoosobowego autonomia lotu będzie do 1 godziny.

No i tanio się lata - godzina to koszt mniej niż 3 złote.

Pewnie zanim kupię samolot, to będą już tylko elektryczne. ;)

--
  02 lipca 2010 roku, około godziny 12:46, padł kolejny rekord PEFów   ! 739 !  VV oznacza sztach . Ventolinem
^ Wysokie szczytowe PEF oznacza, że w czasie badań     .         .       729      . .               .
  spirometrycznych było ponadmiarowo źle *               .      18 .  21 719  .       .     . . .     .   . .
P    .   . ' . .   .     .         .   .06           .     .   .   dni   709    .2425   . .      lipiec       .
E                .   . .     .       .                         -- -- > .   699 2223    2627  29  01  03   .  07
F   19    22          28   .   . .    05   '   . . .    141516    19     690             28      02      06  08
                2526          01  03         .                17.`'.20   680         ._.     30        VV    .-.
l       21    24        29  31      04              1213        .'O`-'   670     ., ; o.'              05   '.O_'
/ VV        23            30    02              1011            `-:`-'.'.661'.  '`\.'`.'  ~'~'~'~'~'~04'~'~ o.`.,
m  .  20  maj       27        czerwiec    070809               o'\:/.d..'646|'.;. p \ ;'..;,,. ; .,. ; ;..,.;\|/...

ELEKTRYCZNE LOTNICTWO

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona