Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   EPWA na 15 i 29

EPWA na 15 i 29

Data: 2012-08-18 19:08:51
Autor: Tomek
EPWA na 15 i 29
Witam,
Czy ktos z Was ma może dane jaka jest minimalna wysokość zniżania w podejściu
nieprecyzyjnym VOR/DME (wysokość poniżej której pilotowi nie wolno się znizyć bez widoczności pasa) i czy jest to wysokość
względna powyżej pasa, czy względem poziomu morza?
I czy to prawda, że takie podejście na VOR/DME jest możliwe w procedurze automatycznej ze sprzężeniem wychyleń sterów w stosunku do wskazań w/w urządzeń?. Słyszałem, że podobnież
to możliwe, jednak coś nie dowierzam.
Pozdr.
Tomek.

Data: 2012-08-18 21:08:26
Autor: Delfino Delphis
EPWA na 15 i 29
Tomek wrote:

Witam,
Czy ktos z Was ma może dane jaka jest minimalna wysokość zniżania w
podejściu
nieprecyzyjnym VOR/DME (wysokość poniżej której pilotowi nie wolno się
znizyć bez widoczności pasa) i czy jest to wysokość
względna powyżej pasa, czy względem poziomu morza?

Tego typu dane masz na AIP. Dla VOR na 15 OCA wynosi 255 metrów wysokości bezwzględnej (145 względnej), a dla VOR pasa 29 odpowiednio 245 (140).

Minimalne wysokości zniżania oparte są na OCA, choć zwykle nieznacznie wyższe - zależy to od rodzaju samolotu i przewoźnika.

I czy to prawda, że takie podejście na VOR/DME jest możliwe w procedurze
automatycznej ze sprzężeniem wychyleń sterów w stosunku do wskazań w/w
urządzeń?. Słyszałem, że podobnież
to możliwe, jednak coś nie dowierzam.

A co za problem ustawić autopilota w trybie trzymania radiala i nakręcić zniżanie do zadanej wysokości? To pilotażowe przedszkole. Oczywiście przed przyziemieniem będzie trzeba przejąć stery, bo samolot sam tego nie wykona.

Data: 2012-08-18 21:25:49
Autor: Delfino Delphis
EPWA na 15 i 29
Delfino Delphis wrote:

Tego typu dane masz na AIP. Dla VOR na 15 OCA wynosi 255 metrów wysokości
bezwzględnej (145 względnej), a dla VOR pasa 29 odpowiednio 245 (140).

Poprawiam - na 29 jest jeszcze stepdown-fix i w końcówce można zniżyć do 230 (125)

Data: 2012-08-18 21:48:24
Autor: Tomek
EPWA na 15 i 29

Użytkownik "Delfino Delphis" <DelfinoD@wytnijto.op.pl> napisał w wiadomości news:k0op7a$1b1$1inews.gazeta.pl...


Tego typu dane masz na AIP. Dla VOR na 15 OCA wynosi 255 metrów wysokości
bezwzględnej (145 względnej), a dla VOR pasa 29 odpowiednio 245 (140).

Minimalne wysokości zniżania oparte są na OCA, choć zwykle nieznacznie
wyższe - zależy to od rodzaju samolotu i przewoźnika.

Podziękowania.
Sądziłem do dziś, że te minima mają niższe wartości.
Co prawda w razie stratusów czy mgły zwykle wiatr jest
znikomy i można lądować na 11 czy 33 więc nie są te minima
szczególnie "dotkliwe".
"Wiadomo gdzie" podejście było jeszcze mniej precyzyjne
niż 29/15 (2 NDB) a podane minumum miało niższą wartość.
niż na EPWA. Stąd powyższe przemyślenia.
T.

Data: 2012-08-18 23:26:05
Autor: Delfino Delphis
EPWA na 15 i 29
Tomek wrote:

"Wiadomo gdzie" podejście było jeszcze mniej precyzyjne
niż 29/15 (2 NDB) a podane minumum miało niższą wartość.
niż na EPWA. Stąd powyższe przemyślenia.

Nie wiem czy w wiadomym przypadku minima nie odnosiły się do jakiegoś kombinowanego podejścia radarowego.

Poza tym te minima nie tylko zależą od precyzyjności podejścia, ale też od przeszkód terenowych dookoła. OCA oznacza tyle, że jest to bezpieczna wysokość w jakimś tam korytarzu wyznaczonym przez ścieżkę podejścia wraz z odpowiednim marginesem.

W terenie płaskim jak stół, bez żadnych masztów itp., można by spodziewać się OCA na poziomi 75 metrów (tzw. MOC). Przeszkoda w strefie podejścia podnosi tę wartość o wysokość tej przeszkody.

Jeśli cię to interesuje, to przejrzyj sobie ten dokument: http://www.scribd.com/doc/36935621/ICAO-Doc-8168-5-Ed-Vol-1-Flight-
Operations-1

Jest to biblia projektanta procedur. Na stronie 82 masz to rozrysowane dla podejścia nieprecyzyjnego.

Data: 2012-08-19 14:48:39
Autor: Tomek
EPWA na 15 i 29

Użytkownik "Delfino Delphis" <DelfinoD@wytnijto.op.pl> napisał w wiadomości news:k0p19f$ln8$1inews.gazeta.pl...

W terenie płaskim jak stół, bez żadnych masztów itp., można by spodziewać
się OCA na poziomi 75 metrów (tzw. MOC). Przeszkoda w strefie podejścia
podnosi tę wartość o wysokość tej przeszkody.

Jeśli cię to interesuje, to przejrzyj sobie ten dokument:
http://www.scribd.com/doc/36935621/ICAO-Doc-8168-5-Ed-Vol-1-Flight-
Operations-1

Dzięki za info. Widać po przykładzie, że zapasy bezpieczeństwa są duże.
Czy jest Ci może wiadome, w jakim miejscu byłoby przyziemienie na
EPWA 15, (ile metów od progu pasa)
przy stosowaniu ścieżki zgodnej z tymi wytycznymi?
Tomek.

Data: 2012-08-19 16:09:11
Autor: Delfino Delphis
EPWA na 15 i 29
Tomek wrote:
 
Dzięki za info. Widać po przykładzie, że zapasy bezpieczeństwa są duże.
Czy jest Ci może wiadome, w jakim miejscu byłoby przyziemienie na
EPWA 15, (ile metów od progu pasa)
przy stosowaniu ścieżki zgodnej z tymi wytycznymi?

W podejściach nieprecyzyjnych właściwie nie ma żadnej ścieżki - jest ona narysowana tak bardziej poglądowo, bo liczą się minimalne wysokości zniżania.

W podejściach precyzyjnych ścieżka celuje w strefę przyziemienia, a właściwie w punkt celowania. Dla długich pasów AFAIK strefa ma 900 metrów długości, a punkt wypada chyba 400 metrów od progu. Dla krótszych oczywiście będzie to krócej.

Możesz też po prostu poszukać anteny ścieżki schodzenia ILS (ale to tylko dla pasów 33/11), jej położenie będzie wyznaczało (wraz z anteną DME) dokładnie miejsce w którym ścieżka przecina ziemię.

EPWA na 15 i 29

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona