ERD

Data: 2012-05-30 07:52:39
Autor: Wojciech Waga
ERD
Cześć,

ostatnio skasowałem obręcz i poszukuję nowej. Ta co miałem to Accent Offrider, ta, którą chcę nabyć to Accent Airplane:

http://www.dobresklepyrowerowe.pl/czesci/obrecze/obrecze-mtb/

Niestety producent nie podaje ERD, więc pytanie, czy dobrze kombinuję, że jak Airplane ma podaną wysokość 18,5mm, offrider 16mm i grubość materiału jest podobna to ERD jest o 4mm mniejsze i muszę kupic 2mm krótsze szprychy?

BTW: ktoś ostatnio pisał o pękaniu szprych. Moje koło po uderzeniu w pieniek zaczęło bić około 20 cm w każdą stronę (za dużo jak na możliwości ramy) i żadna szprycha nie strzeliła.

pozdr.
w.

Data: 2012-05-30 19:57:44
Autor: Wojciech Waga
ERD
Z porównania kilkunastu modeli obręczy i ich wysokości wynika, że tak.

pozdr.
w.

Data: 2012-06-01 19:57:47
Autor: Ignac
ERD
Wojciech Waga <adun_wywalto_@o2.pl> napisał(a): Niestety producent nie podaje ERD, więc pytanie, czy dobrze kombinuję, że jak Airplane ma podaną wysokość 18,5mm, offrider 16mm i grubość materiału jest podobna to ERD jest o 4mm mniejsze i muszę kupic 2mm krótsze szprychy?

Kolega Pejot,który się z Tobą "dzaźni" podawał sprytny sposób na to:
mierzysz metrem średnicę zewnętrzną obręczy kilka razy(wyciągasz średnią)
oraz głębokośc osadzenia nypla od krawędzi obręczy (głębokościomierzem
suwmiarki) i dwie takie głębokości odejmujesz od wspomnianej średnicy
obręczy i masz ERD
Ja z zamiennikami obręczy postępuję tak kupuję obrecz która ma taką samą
wysokość i szerokość przekroju poprzecznego i pasuje idealnie z posiadanymi szprychami i piastą,nawet gdyby trzeba było wyminić cały komplet szprych to
przynajmniej wiem jakie długości mam kupić. BTW: ktoś ostatnio pisał o pękaniu szprych. Moje koło po uderzeniu w pieniek zaczęło bić około 20 cm w każdą stronę (za dużo jak na możliwości ramy) i żadna szprycha nie strzeliła.

to oznacza że miałeś bardzo słabo naciagnięte szprychy a pózniej o słabości
obręczy

 Ignac

Data: 2012-06-01 22:19:30
Autor: Wojciech Waga
ERD
On 06/01/2012 09:57 PM,  Ignac wrote:
[...]

U mnie takie mierzenie się nie sprawdza o tyle, że mam tylko jedną z tych dwóch obręczy w dodatku odkształconą.

[...]

Można tak, zwłaszcza że jest pewna tolerancja długości, z tym że chciałem coś wyższego co może być mocniejsze. A wstępne oględziny pewnej liczby obręczy pokazały, że ERD można w miarę dokładnie wyznaczyć z wykresu profilu, zakładając, że zewnętrzna średnica obręczy jest taka sama dla danego rozmiaru ERTRO.

[...]

Ciężko to stwierdzić, koła zwykle zaplatam sam i otarłem się już o granicę gdzie szprychy zaczęły strzelać. Stosuję taki naciąg aby szprychy nie cykały przy kantowaniu rowera, przyspieszaniu, hamowaniu tarczą, więc chyba wystarczający. Ciekawe czy sklepy rowerowe mierzą naciąg szprych czymś takim:
http://www.cycletools.org/tl0001.htm
albo za pomocą pałeczki i wysokości dźwięku ;)

> a pózniej o słabości obręczy

Obręcz była z gatunku <500g, więc raczej nie najmocniejsza a uderzenie solidne. Jeździłem na niej po górach i kamieniach 3 lata bez problemu.

pozdrawiam i dzięki za odpowiedź
w.

ERD