EURO 2012? Potrzebny będzie drugi Gierek!

Data: 2010-08-30 00:22:02
Autor: EUR waluta obiecana przez PiS do 2009
EURO 2012? Potrzebny będzie drugi Gierek!
Użytkownik "Wiesiaczek" <ciotkazielinska@vp.pl> napisał w wiadomości news:i5bhs4$j0o$1news.onet.pl...
Wnioski:
Trzeba by tu przypomnieć, że Gierek zbudował sławną Gierkówkę (ok. 300 km) zadłużając kraj tylko na niecałe 30 mld. dolarów.

Błędny wniosek, bo 30 mld USD dług nie wynikał z budowy "Gierkostrady", ale ze wszystkich poczynionych inwestycji także w rozwój przemysłu głównie ciężkiego i budownictwo mieszkaniowe, itd. itp., uwzględniał też rozkradzione przez komunistycznych bandziorów ruchomości, spieniężone i zamienione na nieruchomości.

Weź też pod uwagę, że nasze pensje wtedy w przeliczeniu na USD to było około 20 USD/miesiąc.
Pamiętam, że kiedyś zaszalałem i kupiłem sobie jeansy w PEWEX za całą pensję po wymianie na USD u cinkciarza.
To były dopiero pojebane czasy komuny, że aż strach wspominać.
Tfu!

Data: 2010-08-30 09:15:14
Autor: Wiesiaczek

Użytkownik "EUR waluta obiecana przez PiS do 2009" <obiecanki@cacanki.pl> napisał w wiadomości news:i5emir$vmq$1speranza.aioe.org...
[...]

Prawda, oznacza to, że budował znacznie taniej i idziś, gdyby dalej budował bulibyśmy potęgą w autostradach i nie tylko.

Weź też pod uwagę, że nasze pensje wtedy w przeliczeniu na USD to było około 20 USD/miesiąc.

Bzdurne przeliczenia, które nie uwzględniają cen, które wtedy obowiązywały.
A kurs dolara wynosił cyt. "W latach siedemdziesiątych bony i dolary na czarnym rynku kupić można było za 100-150 zł, dekadę później za ok. 400 zł, a tuż przed Okrągłym Stołem za 7000-7500 zł. W roku 1989 ustanowiono tzw. kurs Balcerowicza i dolara można było wymienić na 9500 zł."

Powiedz w takim razie ile płaciłeś za szkołę, lekarza, mieszkanie, etc.?

Pamiętam, że kiedyś zaszalałem i kupiłem sobie jeansy w PEWEX za całą pensję po wymianie na USD u cinkciarza.

Trzeba było kupić spodnie krajowe za 1/20 pensji.

To były dopiero pojebane czasy komuny, że aż strach wspominać.

Powiedz teraz, jak będą wspominać czasy kapitalizmu ci, którzy dziasiaj codziennie zbierają złom, puszki po piwie i przeszukują śmietniki szukając jedzenia?
Najciekawsze jest to ża chyba wszyscy z nich chodzą w jeansach, których Ci tak bardzo brakowało :)

--
Pozdrawiam - Wiesiaczek

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma"

Data: 2010-08-30 20:46:59
Autor: Anatol

Użytkownik "Wiesiaczek" <ciotkazielinska@vp.pl> napisał w wiadomości news:i5flqe$8pc$1news.onet.pl...

Weź też pod uwagę, że nasze pensje wtedy w przeliczeniu na USD to było około 20 USD/miesiąc.

Bzdurne przeliczenia, które nie uwzględniają cen, które wtedy obowiązywały.

Ceny obowiazywały ale podaż towarów po tych cenach już nie - ludzie nie wydane pieneądze  na potrzebne towary po cenach urzędowych musieli przeznaczyć na zakupu na czarnym rynku , w Peweksie (gdzie obowiązywała siła nabywcza pensji = 20 USD) , na wódę albo je tracili wskutek wysokiej inflacji i braku realnego oprocentowania.

Dochody i ceny z 1977 :

Przeciętna emerytura w 1977 wynosiła 1936 PLN, płaca 4400 PLN. A to oto ceny
(czesto towarów już reglamentownych) :

Chleb 0,8                4,00
Mąka pszenna 1 kg        6,70
Cytryny 1kg             30,00
Wieprzowe, łopatka 1kg  42,00
Wieprzowe - targowisko  74,31
Wołowe z kością 1kg     30,00
Kurczęta 1kg            54,00
Kiełbasa zwyczajna      44,00
Mleko 2% 1l              2,90
Jaja 1szt.               3,40
Cukier 1kg              10,50
Masło 1kg               70,00
Ziemniaki 1g             3,69
Cebula 1kg               9,73
Herbata Madras 50g      10,00
Kawa Extra select       60,00
Wódka czysta 0,5 l      82,00
Koszula męska el.-baw. 322,00
Tapczan tapicerski    4100,00
Pralka domowa         1620,00
Radio popularne       1400,00
TV cz-b               6500,00
Benzyna etylina 78       9,00
PKP posp 200km II kl.  108,00
Fiat 126p            87000,00
Fiat 126pcena ekspr.120000,00
Fiat 126p gielda    138000,00

Czynsz 1m2               3,00
CO 1m2                   2,40
Gaz 1m3                  0,90
Energia 1kWh             0,90

Za wyjątkiem mocno dotowanych cen chleba, mleka i kosztów utrzymania mieszkania (o ile je otrzymał) średnie wynagrodzenie miało siłę nabywczą dzisiejszych 500-800 PLN.

[...]

Po kursie oficjalnym NBP, osiągalnym może dla partyjnych bonzów ta płaca wynosiła max. 100 USD.

Anatol

Data: 2010-08-30 20:53:29
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "Anatol" <c355@usuntowp.pl> napisał w wiadomości news:i5guba$jdh$1inews.gazeta.pl...

[...]

Zapomniałeś dodać, że za PRL zarobki były netto, a teraz brutto.

Data: 2010-08-30 21:24:40
Autor: Anatol

Użytkownik "Bogdan Idzikowski" <bogdanid@sz.home.pl> napisał w wiadomości news:4c7bfe30$1news.home.net.pl...

Zapomniałeś dodać, że za PRL zarobki były netto, a teraz brutto.

Wszystko jedno - podałem ceny i można sobie przeliczyć ile szt/kg można kupić np. za obecne 800 netto, średnie wynagrodzenie netto (ok. 2500 ) i za ówczesne 4400 netto średniego wynagrodzenia, nawet  bez porównania dostępności (np. przydział cukru 2 kg na osobę miesięcznie) i standardu produktów. A trzeba pamietać że ten wysoki poziom życia za Gierka był ponad możliwości gospodarki i nie do utrzymania już pod koniec dekady.

Anatol

Data: 2010-08-30 21:37:51
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "Anatol" <c355@usuntowp.pl> napisał w wiadomości news:i5h0hv$rh7$1inews.gazeta.pl...

[...]

Wiem tyle, że wóda teraz wychodzi taniej.
Jak ty liczysz? Średnie brutto 3.500 to niecałe dwa tysiące netto. Chyba się nie mylę?

Data: 2010-08-30 21:49:31
Autor: Anatol

Użytkownik "Bogdan Idzikowski" <bogdanid@sz.home.pl> napisał w wiadomości news:4c7c0896$1news.home.net.pl...

Wiem tyle, że wóda teraz wychodzi taniej.

A także cukier, cebula, cytrusy, mięso, jajka, masło, herbata, kawa, meble, benzyna, samochody, RTV i AGD.

Jak ty liczysz? Średnie brutto 3.500 to niecałe dwa tysiące netto. Chyba się nie mylę?

3500 brutto to 2505 netto :

http://www.bankier.pl/narzedzia/kalkulatory/placowy/

Anatol

Data: 2010-08-30 22:04:07
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "Anatol" <c355@usuntowp.pl> napisał w wiadomości news:i5h20j$3st$1inews.gazeta.pl...

[...]

Ale firmę kosztuje 4151 zł. To jak to jest? Zarabiasz na rękę 2505 - netto, a pracodawcę kosztujesz 4151 - brutto.

Data: 2010-08-30 22:07:43
Autor: Anatol

Użytkownik "Bogdan Idzikowski" <bogdanid@sz.home.pl> napisał w wiadomości news:4c7c0ebe$1news.home.net.pl...

[...]

W PRL też pracodawca płacił wszelkie koszty naliczane od sumy funduszu płac - np. podateke dochodowy bodaj 20%.

Anatol

Data: 2010-08-30 22:14:26
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "Anatol" <c355@usuntowp.pl> napisał w wiadomości news:i5h32n$81t$1inews.gazeta.pl...

[...]

Pracowałem za PRL, to wiem. Miałem zakład prywatny - rzemiosło. Gdzieś tak w środku lat 80-tych trzeba było na rachunkach przyklejać znaczki skarbowe, bodajże za 5%. Przedtem tego nie było. Rachunek - suma - wypłata.
Urzędnikiem też byłem (lata 60-70-te). Pensja bez żadnych potrąceń. I to było netto.

Z tym brutto obecnie to jakieś zakręcone. To wygląda jak rachunek za energię elektryczną. Brutto to brutto. Netto to netto, a nie jakieś stany pośrednie.

EURO 2012? Potrzebny będzie drugi Gierek!