Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Eksperci: PKP posprzątać i sprywatyzować

Eksperci: PKP posprzątać i sprywatyzować

Data: 2010-12-22 01:18:29
Autor: u2
Eksperci: PKP posprzątać i sprywatyzować
... lepsze to niż pozorowane działania obecnego nie-rządu, który i tak
dąży do upadku PKP :

http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/eksperci;pkp;posprzatac;i;sprywatyzowac,5,-1,741381.html

"Zmiany personalne na kolei to za mało. Do poprawy kondycji branży
potrzebne jest dokończenie reformy i prywatyzacja spółek - uważają
eksperci. Wczoraj premier odwołał wiceministra infrastruktury ds.
kolei Juliusza Engelhardta.

Premier Donald Tusk informując o odwołaniu Engelhardta zapowiedział,
że jednym z zadań nowego wiceministra odpowiedzialnego za kolejnictwo
będą szybkie zmiany personalne w spółkach kolejowych. Zdaniem
analityka rynku kolejowego Jakuba Majewskiego, od tego, czy będą nowe
zarządy spółek kolejowych czy nie, ważniejsza jest wizja wyjścia z
kryzysu, jaki panuje na kolei.

- Same zmiany personalne dadzą niewiele; mogą za to zwrócić uwagę na
sektor kolejowy. Pokazać, że tam nie dzieje się dobrze. Dla mnie
skutkiem ubocznym tego zamieszania z rozkładem jest to, że te
problemy, które na kolei dojrzewały już od dłuższego czasu,
doprowadziły do ściany. Opinia publiczna nie chce już dłużej godzić
się z tym, jak wygląda kolej w Polsce i domaga się jej naprawy - mówi
ekspert.

Zdaniem eksperta branży transportowej Adriana Furgalskiego, wybór
nowego wiceministra odpowiedzialnego za kolej powinien być dobrze
przemyślany.

- To powinna być osoba, która będzie umiała zapanować nad sytuacją na
kolei. Warto pamiętać, że problemy nie zaczęły się od zeszłego
tygodnia i nowego rozkładu jazdy, tylko trwają przynajmniej od czasu
usamorządowienia Przewozów Regionalnych - powiedział.

Chodzi o przekazanie spółki Przewozy Regionalne samorządom 16
województw w 2008 roku. Tym samym spółka wyszła z Grupy PKP i stała
się bezpośrednim konkurentem PKP Intercity, które pozostało w Grupie.
PR wprowadziły w 2009 r. ofertę tanich pociągów międzywojewódzkich
InterRegio, na co PKP Intercity odpowiedziały rozwinięciem oferty
tanich pociągów TLK.

Eksperci są zgodni, że znaczna część problemów polskiej kolei wynika z
reformy z 2000 roku, wzorowanej na rozwiązaniach krajów europejskich.
Chodziło o to, by wydzielić ze struktur PKP infrastrukturę kolejową,
która tak jak drogi miała być własnością państwa. Z pozostałych
zasobów PKP miały powstać spółki przewozowe, podlegające regułom gry
rynkowej.

- Podzielono państwowego monopolistę PKP na szereg spółek. Ich
wydzielenie, czyli komercjalizacja, powiodło się. Następnie trzeba je
było wyposażyć w majątek, a w dalszej kolejności - sprywatyzować. Ale
reforma utknęła na etapie wyposażania firm w majątek, a prywatyzacja
wciąż się odwleka. Nie sposób sprywatyzować spółek, które nie mają
wszystkich narzędzi do prowadzenia działalności i ciągną za sobą długi
dawnego monopolisty - wyjaśnił Majewski."

Eksperci: PKP posprzątać i sprywatyzować

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona