Eksperyment, część 2

Data: 2010-09-09 11:45:58
Autor: Eloster
Eksperyment, część 2
Bardzo ładnie pokazane zjawisko. W rzeczywistości zachodzi ono dużo szybciej. Jacku, czy możesz film, w momencie odkręcania butelki zwolnić tak około 4 do 8 razy, nawet do 10 razy? Chodzi o fragment pomiędzy 4:35 a 4:48.
Zwróćcie uwagę na następujące po sobie etapy:
-Odkręcenie butelki
-Pojawia się syk
-W fazie gazowej pojawia się mgiełka
-W fazie ciekłej pojawia się zmętnienie (początkowo wygląda jakby pojawiało się w całej objętości, ale kiedy się przyjrzymy, wyraźnie widać, że zmętnienie pojawia się od góry)
-Faza gazowa w cieczy unosi się w górę
-Przy powierzchni, na styku butelki i wody zostają pęcherze.
Kilka pytań:
1.Dlaczego w fazie gazowej pojawia się mgiełka i jaki jest jej skład?
2.Dlaczego zmętnienie wody  postępuje od powierzchni cieczy?
3.Dlaczego występuje zmętnienie, a nie ma wyraźnych pęcherzyków, tak jak przy odkręcaniu wody mineralnej?
4.Co zawierają (jaki jest skład) te maleńkie pęcherzyki powodujące zmętnienie wody?
W dalszej części proponuję wykonanie następujących eksperymentów:
- Otwieranie butelki całkowicie napełnionej wodą na 30 m
- Otwieranie butelki do połowy napełnionej wodą na 30 m
- Otwieranie butelki w 1/4 napełnionej wodą na 30 m
- Otwieranie butelki  napełnionej wodą w ilości ok. 10 cm3 na 30 m
Wszystkie butelki powinny być traktowane na powierzchni w ten sam sposób np. mieszanie przez 2 godziny.
Dodatkowo jeszcze proponuje zrobienie małego filmiku z odkręcania dowolnej wody mineralnej gazowanej.
Przed odkręceniem jednak proszę o porównanie, która z tych butelek jest najtwardsza.
Strasznie dużo roboty przed eksperymentatorami.

Data: 2010-09-09 12:33:48
Autor:
Eksperyment, część 2
 Eloster <eloster@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a):
Kilka pytań:
1.Dlaczego w fazie gazowej pojawia się mgiełka i jaki jest jej skład?

Klasyka dla bywalców komór dekompresyjnych przy zmniejszaniu ciśnienia.
Skład to H2O powstałe po rozprężaniu w atmosferze o wilgotności względnej
bliskiej lub równej 100%. Po rozprężeniu spada temperatura powietrza to mamy
wydzielenie nadmiaru wody.
3.Dlaczego występuje zmętnienie, a nie ma wyraźnych pęcherzyków, tak jak przy odkręcaniu wody mineralnej?

Dlaczego mleko jest białe ?
Skoro woda jest przezroczysta i tłuszcz też.
Odpowiedź jest prosta, nie jest to jednorodny i izotropowy ośrodek, ma dużo
małych bąbelków, światło ulega rozproszeniu.

4.Co zawierają (jaki jest skład) te maleńkie pęcherzyki powodujące zmętnienie wody?

Powietrze zawierają pęcherzyki, woda nie metabolizuje tlenu jak to ma miejsce
w organizmie.

pozdrawiam rc

Data: 2010-09-09 12:56:02
Autor: Eloster
Eksperyment, część 2
  <demolant@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a):
> [...]

Skład to H2O powstałe po rozprężaniu w atmosferze o wilgotności względnej
bliskiej lub równej 100%. Po rozprężeniu spada temperatura powietrza to

Oczywiście. Osiągnięce punktu rosy. Zdarza się nie tylko w komorach dekompresyjnych ale np. smuga samolotu.

> [...]

Odpowiedź jest prosta, nie jest to jednorodny i izotropowy ośrodek, ma dużo
małych bąbelków, światło ulega rozproszeniu.

To nie jest odpowiedź na pytanie i podanie przyczyn, ale inne ujęcie tego samego problemu. Dla porównania potrzebny jest filmik z otwierania butelki wody mineralnej gazowanej.

> [...]

Powietrze zawierają pęcherzyki, woda nie metabolizuje tlenu jak to ma

Poczekamy z tą odpowiedzią. Dla sprostowania - woda niczego nie metabolizuje. Meabolizm może zachodzić jedynie na poziomie komórkowym.

pozdrawiam rc

Data: 2010-09-09 13:11:45
Autor:
  <demolant@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a): >  Eloster <eloster@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a): > > > Kilka pytań:
> [...]
> To nie jest odpowiedź na pytanie i podanie przyczyn, ale inne ujęcie tego samego problemu. Dla porównania potrzebny jest filmik z otwierania butelki wody mineralnej gazowanej.

Która stała w lodówce i delikatnie ją otwieramy i drugiej w ciepłum
pomieszczeniu i dodatkowo upuściliśmy ją na twarde podłoże odzekujemy chwilę
żeby duże bąble wzniosły się na powierzchnie. a robniutkie jesze unosiły się
wolno w objętości.
Tylko takie doświadczenia to zrobiliśmy już wiele razy żyjąc kilka lat w
obecnej rzeczywistości.

> w organizmie.
> Poczekamy z tą odpowiedzią. Dla sprostowania - woda niczego nie metabolizuje. Meabolizm może zachodzić jedynie na poziomie komórkowym.

Jedynie parafrazujesz to co już powiedziałem.

pozdrawiam rc

Data: 2010-09-09 20:18:27
Autor: Włodzimierz Kołacz
Eksperyment, część 2

Użytkownik " Eloster" <eloster@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:i6ahdm$km7$1@inews.gazeta.pl...
[...]
Spadek ciśnienia spadek temp to zwykła para wodna.

2.Dlaczego zmętnienie wody  postępuje od powierzchni cieczy?
Bo tam najpierw pojawia się przesycenie i wzrost zarodzi do widocznego pęcherzyka. Jeszcze tak to próbuję tłumaczyć. Spadająca prężność od góry daje różnicę ciśnień pomiędzy cząsteczkami wody. Coś jak reakcja łańcuchowa.

3.Dlaczego występuje zmętnienie, a nie ma wyraźnych pęcherzyków, tak jak
przy odkręcaniu wody mineralnej?
Bo woda mineralna ma CO2 którego rozpuszcza się 20 razy więcej. Gdybyś zwolnił film z wodą gazowaną to ujrzał byś jak pojawiają się i rosną bąble. Być może znaczenie ma skład wody mineralnej mającej mało zarodzi?
Bo w zależności od środowiska agregacja bąbli pojawia się szybciej lub wolniej. W realnym organizmie także najpierw pojawiają się silent bubles aby spróbować połączyć się w większe bąble gazu doprowadzające do ograniczenia perfuzji i odżywienia komórek i tkanek.

4.Co zawierają (jaki jest skład) te maleńkie pęcherzyki powodujące
zmętnienie wody?
Gaz wcześniej rozpuszczony w wodzie i pewnie jest on w pełni względnie nasycony tą wodą

W dalszej części proponuję wykonanie następujących eksperymentów:
Po co tracić czas?. Odpowiedzi są z góry do przewidzenia. Na część z nich znajdziesz odpowiedź w moich postach i RC.
Taki eksperyment miał by sens gdyby robić dokładne pomiary, ważenie, temperatury, ciśnienia, wilgotność etc..
Ale i tak był by to wyłącznie precyzyjny obraz tego co dzieje się w wodzie a nie w tkance nie do wykorzystania w praktyce. Może jako pomoc szkoleniowa obrazująca zależności?

Pozdrawiam Włodek

CIACH
Strasznie dużo roboty przed eksperymentatorami.

Pozdrawiam

Eksperyment, część 2