Emeryt prowadzący DG - a zwolnienie ze zdrowotnego

Data: 2011-09-13 17:39:01
Autor: radekp@konto.pl
Emeryt prowadzący DG - a zwolnienie ze zdrowotnego
Czy z warunkach zwolnienia emeryta ze składki zdrowotnej przychód należy
rozumieć dosłownie (czyli de facto -- obrót)?
Czy może chodzi o dochód?

Data: 2011-09-13 18:13:05
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 13 Sep 2011, radekp@konto.pl wrote:

Czy z warunkach zwolnienia emeryta ze składki zdrowotnej przychód należy
rozumieć dosłownie (czyli de facto -- obrót)?

  Od czasu zniesienia podatku obrotowego pojęcie "obrót" jest przypisane
do podatku VAT.

Czy może chodzi o dochód?

  Nie.

  Ale chyba coś przeoczyłeś ;)
  Przeczytaj jeszcze raz, zwracając uwagę na ew. odesłania w przepisach,
*JAKI* obrót tam jest wpisany.
  Bo (jako niezainteresowany dawno nie sprawdzałem), podejrzewam iż
z wysokim prawdopodobieństwem jest to ten sam przychód, który stanowi
podstawę oZUSowania.
  Czyli *DEKLAROWANY* (nie niższy niż minimum itede).

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-13 18:21:37
Autor: radekp@konto.pl
Emeryt prowadzący DG - a zwolnienie ze zdrowotnego
Tue, 13 Sep 2011 18:13:05 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1109131810460.1124@quad>,
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(-a):

> [...]

podstawę oZUSowania.
  Czyli *DEKLAROWANY* (nie niższy niż minimum itede).

Pewnie tak. Przychodem wymaganym jest poniżej ok. 320zł, ale nie widzę związku
z deklarowanym. Po prostu jeżeli w miesiącu przychód był poniżej ok. 320zł, to
składki nie ma.

Data: 2011-09-13 21:20:16
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

[...]
[...]

  Możecie rzucić numerem artykułu i nazwą aktu, a tak zupełnie najlepiej
gotowym linkiem do HTMLa z treścią aktu, np. na gofin?
  Tak, leń jestem, i do tego PDFa nie lubię, ale dla zasady rzuciłbym
okiem jakby mi podali pod nos, dla własnej ciekawości ;)

Po prostu jeżeli w miesiącu przychód był poniżej ok. 320zł, to
składki nie ma.

  Przyjąłem.
  Mnie tylko o tyle to intryguje, że "zazwyczaj" podstawą dla obliczania
składki zdrowotnej jest "ten sam przychód co dla składki społecznej".
  A ten ostatni przy DG jest deklarowany, więc dla emeryta musiałby
być wyjątek.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-13 22:41:54
Autor: SDD

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1109132116410.1124quad...

[...]

Ale ja  - po pierwsze - nie widze zwiazku miedzy sposobem naliczania skladki a uprawnieniami do jakiegos zwolneinia.

To raz

A dwa, ze w takim razie to co, "warunkiem" zwolnienia mialoby  byc (oprocz posiadania statusu emeryta) po prostu wpisanie kwoty np. 300 zamiast tej podstawy co wszyscy prowadzacy wpisuja?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-09-14 00:31:31
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 13 Sep 2011, SDD wrote:

[...]

  Ależ ono jest oczywiste np. dla korzystających z "ulgowego ZUSu"
przy rozpoczynaniu DG a składką na FP.
  DLATEGO że nie osiągają "minimalnego przychodu" mają zwolnienie z FP.
  Przepis o zwolnieniu z FP poniżej pewnego progu był wcześniej.
  Z kolei próg dla zdrowotnego jest ustanowiony oddzielnie, dużo wyżej
niż "zwykły" limit składkowy; jednak *jeśliby* ten próg nie miał
działać, bo przecież on *również* jest oparty na wartości deklarowanej
z dolnym limitem, a na to (znaczy na "niedeklaratywny" rodzaj
przychodu) wskazuje pytanie, to powstaje kolejne pytanie: co
stanowi kryterium określania owego przychodu.

[...]

  Tak właśnie jest dla FP przy "ulgowym ZUS".

  Ale rzuciłem okiem na wyniki gugla i nie widzę żeby były jakieś wyjątki
co do składki zdrowotnej, niemniej pytanie w którym jednocześnie były
słowa "dochód" i "składka" wzbudziło moją czujność - nie wiem o czym
myślał pytający, ale raczej bym się *nie* spodziewał uzależnienia
czegokolwiek od faktycznego przychodu w DG.
  Przecież przychód nijak nie przekłada się na "wkład do portfela".

Pozdrawiam

....wzajemnie! - Gotfryd

Data: 2011-09-14 00:59:42
Autor: SDD
[...]

A ten "minimalny przychod" to z jakiejs ustawy, czy ze swojej glowy - ktora choc madra i pojemna, jak sam wiesz, nie stanowi zrodla prawa w RP.

Bo mnie si ewydawalo, ze nie placa ni edaltego, ze nei osogaja "minimalnego przychodu", ale z uwagi na brzmienie art. 104 ust 1
Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, gdzie nie ma nic o "przychodzie", jest za to o "kwotach stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe"

co przyznasz, ze stanowi niewielką i delikatną, acz wyrazna roznice.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-09-14 01:24:43
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 14 Sep 2011, SDD wrote:

[...]

  Khm... byłem przekonany że tam jest "deklarowany przychód", ale muszę
odszczekać: "deklarowana kwota" :O
  Thx za korektę!
(a swoją drogą, to dalej nie wiadomo co z tymi emerytami)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-14 14:32:22
Autor: SDD

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1109140117140.3572quad...

(a swoją drogą, to dalej nie wiadomo co z tymi emerytami)

Ale co to ma byc nie wiadomo?
Przepis mowi o przychodzie i nie sa tu przeciez mozliwe jakies inne interpretacje.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-09-14 12:29:36
Autor: radekp@konto.pl
Emeryt prowadzący DG - a zwolnienie ze zdrowotnego
Tue, 13 Sep 2011 21:20:16 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1109132116410.1124@quad>,
[...]

Możemy, możemy. :)
Ale aktu prawnego nie szukałem, więc wklejam:
"Przepisy przewidują zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne,
ale tylko wówczas, gdy świadczenie emerytalne nie przekroczy miesięcznie kwoty
minimalnego wynagrodzenia za pracę i ***dodatkowe przychody uzyskiwane z tytułu
prowadzenia działalności pozarolniczej nie przekroczą miesięcznie 50 proc.
kwoty najniższej emerytury***.

Również w sytuacji, gdy przedsiębiorca opłaca podatek dochodowy z tytułu
działalności w formie karty podatkowej, a emerytura nie przekracza miesięcznie
kwoty minimalnego wynagrodzenia, jest zwolniony z obowiązku opłacania składek
na ubezpieczenia zdrowotne. "

http://www.spoleczne.ubezpieczenie.com.pl/czy_emeryt_prowadzacy_dzialalnosc_gospodarcza_na_zasadach_ogolnych_moze_nie_placic_skladek_na_ubezpieczenie_zdrowotne/156,6864.html

ZWOLNIENIE ZE SKŁADEK ZDROWOTNYCH

Składek na to ubezpieczenie nie opłacają emeryci, jeżeli ich świadczenie
emerytalne nie przekracza kwoty minimalnego wynagrodzenia (aktualnie wynosi ono
1276 zł) i spełniają jeden z poniższych warunków:

- z działalności uzyskują przychody nieprzekraczające kwoty 50 proc. kwoty
najniższej emerytury (337,55 zł - 50 proc. z 675,10 zł) lub

- opłacają podatek w formie karty podatkowej.

http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/118231,emeryt_prowadzacy_firme_wiekszosc_skladek_oplaca_dobrowolnie.html

Jak widać jest.

Data: 2011-09-16 11:12:19
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 14 Sep 2011, radekp@konto.pl wrote:

Możemy, możemy. :)
Ale aktu prawnego nie szukałem, więc wklejam:

....thx!

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-14 12:32:56
Autor: radekp@konto.pl
[...]

http://www.forum.gofin.pl/o.php?id=557131&a=on

komentarz 2:  *Peterka | 2011-08-06 14:51:51 | 193.***.***.200

Zgodnie z art. 82 ust. 8 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135 ze zm.)
emeryt, którego świadczenie emerytalne nie przekracza miesięcznie minimalnego
wynagrodzenia (w tym roku jest to 1386 zł), z prowadzonej działalności jest
zwolniony z opłacania składki zdrowotnej, jeżeli:

- uzyskuje z tego tytułu przychody nieprzekraczające miesięcznie połowy
najniższej emerytury

- opłaca podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Jeżeli emeryt otrzymuje emeryturę nie wyższą od 1386 zł i równocześnie spełnia
jeden z dwóch warunków, z działalności jest zwolniony ze składki zdrowotnej.
Oczywiście może być tak, że w niektórych miesiącach przychód będzie wyższy,
wówczas składkę powinien opłacić.

Data: 2011-09-13 18:14:41
Autor: SDD

Użytkownik <radekp@konto.pl> napisał w wiadomości news:srtu6795btjmg3jnss6h9cj02bvdl01lhh4ax.com...
Czy z warunkach zwolnienia emeryta ze składki zdrowotnej przychód należy
rozumieć dosłownie (czyli de facto -- obrót)?

No w zasadzie, jeslki jest napisane "przychod", to nie widze tutaj mozliwosci jakiejkolwiek innej interpretacji...

Czy może chodzi o dochód?

No to by pisalo "dochod".

Pozdrawiam
SDD

Emeryt prowadzący DG - a zwolnienie ze zdrowotnego