Emerytury mundurowe

Data: 2009-12-31 12:34:21
Autor: GB
Emerytury mundurowe
Aktualnie rocznie odchodzi na emeryture średnio 1000-2000 funkcjonariuszy policji, w tym w grupa o wysludzie 15-20 lat to zawsze mniej niż 8% odchodzących na emeryturę czyli 80-160 funkcjonariuszy.

Skąd masz dane? Wg danych rocznie odchodzi na emeryturę ok. 6 tysięcy
funkcjonariuszy (za:
www.policja.pl/portal/pol/274/8267/Stan_zatrudnienia_w_2007_r.html ), czyli 3-6
razy więcej niż wg Ciebie (przyjmując nawet że 8% jest OK)

A to tylko policja - dodaj jeszcze wojsko, gdzie na wcześniejsze emerytury
przechodzi wg mnie sporo więcej więcej (standardowo np. większość kierowców,
którzy w woju zrobili wszelkie możliwie kategorie), straż pożarną, i ileś tam
rodzajów służb. Myślę że 20 tysięcy emerytów w sumie się uzbiera, natomiast
młodych ze względu na wojsko będzie więcej niż 8%. Szacując na 10% dla okrągłych
sum mamy 2000 młodych emerytów rocznie. Mało? Na pierwszy rzut oka tak, ale weź
pod uwagę że gość który przejdzie na emeryturę w wieku 35 lat ma przed sobą
ponad 40 lat jej pobierania. Czyli w 2009 ZUS musi wypłacać takie emerytury
parudziesięciu tysiącom emerytów którzy przeszli na nie np. w latach 70-tych,
80-tych, 90-tych, itd. Dalej mało?

Poza tym zmiana z 15 do 20 lat to wg mnie tylko pierwszy krok w dobrym kierunku.
Oszczędności będą mniejsze niż gdyby od razu zlikwidować przywileje (dla nowo
przyjmowanych), ale chyba żaden rząd nie chce ryzykować takiego posunięcia. A z punktu widzenia logiki - wspomniany kierowca wojskowy nie ma wcale bardziej
wyczerpującej pracy od normalnego, a nawet mniej stresującą (no chyba że go
skierują na misję), więc czemu ma w ogóle przechodzić na emeryturę wcześniej niż
jego cywilny odpowiednik? Podobnie z policją, nie widzę w jaki sposób 15 czy 20 lat siedzenia za biurkiem
(sorry, ale uświadczyć policjanta poza komendą to rzadkość) miałoby uczynić z
kogoś niezdolnego do dalszej pracy (czyli, przypominam, do dalszego siedzenia za
biurkiem).

--

Emerytury mundurowe