Energia elektryczna jako koszty firmy

Data: 2011-11-16 03:12:27
Autor: Jan Bartnik
Energia elektryczna jako koszty firmy
Witam.

Internetowe opinie często wskazują, że przy firmie działającej w ramach pomieszczenia wydzielonego z prywatnego lokum nie można zaliczyć energii elektrycznej do kosztów uzyskania przychodu... co wydaje się być dość oczywiste, o ile nie posiada się oddzielnego licznika energii wydzielonego na pomieszczenie firmowe.

I teraz pytanie - jakie warunki techniczne musi spełniać licznik energii aby US nie mógł się "przyczepić"? Jest to gdzieś opisane? Planuję skorzystać z miernika wtykanego w gniazdko (bez homologacji) i zastosować dolny margines błędu, co powinno wystarczyć US... ale czy na pewno?

Z góry dziękuję za odpowiedzi,
Jan Bartnik

Data: 2011-11-16 12:48:10
Autor: Wojciech Bancer
On 2011-11-16, Jan Bartnik <bartnikj@gmail.com> wrote:

[...]

[...]

Ja bym policzył czy się w ogóle to opłaca, bo taryfy firmowe są zazwyczaj dużo mniej korzystne.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-11-16 14:52:44
Autor: spp
[...]

Tyle, że Twój przedpiśca chce tylko zmierzyć ile prądu zużył na cele firmowe - wcale nie chodzi o odrębną umowę i taryfę (wtedy zresztą to energetycy założyliby własny licznik) ;)

--
spp

Data: 2011-11-17 00:26:15
Autor: Jan Bartnik
W dniu 11-11-16 14:52, spp pisze:
[...]

Dokładnie tak. Zakładam własny prymitywny licznik (chociaż kalibrator mówi, że nie jest wcale taki prymitywny) i zakładając najgorszy scenariusz odejmuję od wskazania maksymalny możliwy błąd przewidziany dla urządzenia.

Do odliczenia wyjdzie co prawda maksymalnie ~150 PLN ale w mojej działalności to i tak sporo.

--
Pozdrawiam,
Jan Bartnik

Data: 2011-11-17 19:09:11
Autor: cef
Jan Bartnik wrote:

Do odliczenia wyjdzie co prawda maksymalnie ~150 PLN ale w mojej
działalności to i tak sporo.

A co Ci zużywa tyle prądu?
Masz jakąś serwerownię w domu?

Data: 2011-11-17 22:26:58
Autor: Jan Bartnik
W dniu 11-11-17 19:09, cef pisze:
Jan Bartnik wrote:

Do odliczenia wyjdzie co prawda maksymalnie ~150 PLN ale w mojej
działalności to i tak sporo.

A co Ci zużywa tyle prądu?
Masz jakąś serwerownię w domu?

Serwerownia, plus kilka urządzeń CNC, które całą dobę pracują.

Data: 2011-11-17 07:16:44
Autor: jureq
Dnia Wed, 16 Nov 2011 03:12:27 -0800, Jan Bartnik napisał(a):

[...]

To nie jest ani oczywiste ani prawdziwe. Skarbówka nawet w oficjalnych interpretacjach dla podatników nie kwestionuje rozliczenia wg proporcji metrażu lokalu na podstawie faktury za prąd i dowodu wewnętrznego.

Data: 2011-11-17 22:31:41
Autor: Jan Bartnik
W dniu 11-11-17 08:16, jureq pisze:
[...]

To nie jest ani oczywiste ani prawdziwe. SkarbĂłwka nawet w oficjalnych
interpretacjach dla podatnikĂłw nie kwestionuje rozliczenia wg proporcji
metrażu lokalu na podstawie faktury za prąd i dowodu wewnętrznego.

Ale u mnie występują dwie rzeczy: po pierwsze, gdzie bym nie czytał to wydaje się to być nie tylko nieuczciwie wyliczone ale i google przestrzega przed takim zabiegiem. Tzn. którego linku bym nie kliknął to radzą uważać z takim odliczaniem. Co innego opłaty stałe.

Druga - metraż pomieszczenia mały (15% powierzchni), a zużycie prądu stanowi ~85% całkowitego zużycia lokalu.

Data: 2011-11-18 07:13:49
Autor: jureq
Dnia Thu, 17 Nov 2011 22:31:41 +0100, Jan Bartnik napisał(a):

Druga - metraż pomieszczenia mały (15% powierzchni), a zużycie prądu
stanowi ~85% całkowitego zużycia lokalu.

No to obawiam się, że każdy uproszczony licznik wtykany w gniazdko mogą ci zakwestionować. Nie masz żadnego dowodu, że był wetknięty we właściwe gniazdka. Więc chyba trzeba postarać się o osobny licznik z "energetyki".

Data: 2011-11-18 13:23:00
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 18 Nov 2011, jureq wrote:

[...]

  Ale to sprowadza się do zamontowania licznika, i w sumie wypada
się zgodzić z zarzutem. Tudzież aby całość była wiarygodna jakiś
świch z ewidencją licznika by się przydał.

Więc chyba trzeba postarać się o osobny licznik z "energetyki".

  IMVHO przesada. Koszty stałe wg proporcji powierzchni, bo tu
(w odróżnieniu od abonamentu np. za telegon) jest przepis, koszty
"mieralne" stosownie do zużycia.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-18 13:18:34
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 17 Nov 2011, Jan Bartnik wrote:

[...]

  Nie zwalaj na google a wskaż palcem autorów :[

  Z góry uwaga: chodzi o odliczanie wartości:
- *zmierzonych* (i jestem zdania że sprawny miernik wystarczy)
- *uzasadnionych*, a nie wygdybanego "bo ja tylko w miejscu
  prowadzenia DG grzejnikiem grzeję" :]
  Wszystkie takie i "inaczej wątpliwe" przypadki odpuść :)

Co innego opłaty stałe.

  A te to ewidentnie "proporcjonalnie" i nie widać innej opcji.

Druga - metraż pomieszczenia mały (15% powierzchni), a zużycie prądu stanowi ~85% całkowitego zużycia lokalu.

  IMO przedstawiłeś opis który wskazuje na "uzasadnione".
  Oczywiście z tym że ktoś może kwestionować takie wyliczenia trzeba się
liczyć, ale z tym ZAWSZE trzeba się liczyć.
  Nawet wpisując do WNiP wartość zero za linuksa ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-18 13:30:19
Autor: tomek
Energia elektryczna jako koszty firmy

Nawet wpisując do WNiP wartość zero za linuksa ;)

Swoją drogą w necie są szacunki wartości takiego linuksa, ja bym się cieszył że fiskus ich nie znalazł i nie określa na ich podstawie przychodu z nieodpłatnych świadczeń.

Zabezpieczenie na majątku na kwotę miliarda dolarów to by było ciekawe:-)

Tomek

Data: 2011-11-18 21:18:11
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 18 Nov 2011, tomek wrote:

[...]

  :D
  Setka linuksowców i dziura budżetowa zasypana na 20 lat do przodu.
  Przynajmniej w takim rozumieniu, w jakim "multimedia" szacują wysokość
strat ponoszonych przez piractwo :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-24 01:55:57
Autor: Jan Bartnik
Energia elektryczna jako koszty firmy

Nie zwalaj na google a wskaż palcem autorów :[

Google mnie zawodzi.. Gdy zakładałem firmę i wydzielałem pomieszczenie kazało mi uważać na proporcjonalny podział... teraz samo proponuje, żeby sobie szacunkowo policzyć i już będzie OK. Bez licznika nawet.

Załóżmy, że ktoś woli być "uczciwy" i założy sobie podlicznik... i energię elektryczną wyciągnie przedłużaczem do niefirmowej części mieszkania. Ludzie nagminnie jeżdżą służbowymi samochodami w celach prywatnych, to czemu prądu firmowego nie brać. Sytuację można oczywiście odwrócić i zastanowić się jak uczciwy obywatel ma udowodnić, że sam sobie prądu nie podkradał.

--
Pozdrawiam,
Jan

Energia elektryczna jako koszty firmy