Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.

Data: 2009-03-06 16:24:40
Autor: Toper
Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.
Możecie coś polecić co by się nadawało na:
- na co dzień jako serwer Linuxowy
- czasami stacja robocza z X i KDE
- brało mało prądu spełniając powyższe warunki.

Czy Atom się do tego nadaje? Nie jest za słaby na X i KDE?
A może jakiś energooszczędny procesor AMD? Tylko jaka płyta pod niego,
podobno są jakieś oszczędne, ale nie bardzo znalazłem konkretne
egzemplarze...

Pozdrawiam
Toper

Data: 2009-03-06 22:58:16
Autor: Konrad Kosmowski
** Toper <SPAM.toperek@interia.pl.spam> wrote:

Możecie coś polecić co by się nadawało na:
- na co dzień jako serwer Linuxowy
- czasami stacja robocza z X i KDE
- brało mało prądu spełniając powyższe warunki.

Czy Atom się do tego nadaje?

Tak, ale lepiej IMHO Via C7. Poza tym czemu określasz to jako serwer?

Nie jest za słaby na X i KDE?

Nie.

A może jakiś energooszczędny procesor AMD?

Taki jaki?

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2009-03-07 00:47:31
Autor: toperek
On 6 Mar, 22:58, Konrad Kosmowski <kon...@kosmosik.net> wrote:
** Toper <SPAM.tope...@interia.pl.spam> wrote:
> [...]
> Czy Atom się do tego nadaje?

Tak, ale lepiej IMHO Via C7. Poza tym czemu określasz to jako serwer?

Nie.

> A może jakiś energooszczędny procesor AMD?

Taki jaki?

coś czytałem o procesorach AMD, które ok 35W ciągną. Nie pamiętam
modelu, ale specjalna energooszczędna wersja.
Nazwałem serwerem (domowym), gdyż głównie chodzi tam Linux z 2 dyskami
w RAID1 i sambą+apache+openvpn i nie jest używany do codziennej pracy.
Robi za serwer plików. Ale np teraz gdy laptop poszedł do naprawy to
służy też za stację roboczą.

Pozdrawiam
Toper

Data: 2009-03-07 16:44:53
Autor: geos
toperek@gmail.com wrote:

[...]

jest seria x64 x2 3800+ (cirka 115PLN) oraz x64 (chyba) 3500+, które mają TDP 35W. od niedawna używam tego pierwszego i jest OK.

wcześniej używałem platformy dual athlon xp zbudowanej w oparciu o płytę asusa i dwa procesory mobilne serii geode 1700+ (14W) i również byłem zadowolony.

te ostatnie procki są teraz tanie. pojawiają się czasem na allegro i myślę, iż jako platforma energooszczędna spisują się bardzo dobrze.

pozdrawiam,
geos

Data: 2009-03-07 18:34:40
Autor: BartekK
Toper pisze:
[...]

Taniej i praktycznie tak samo pradozernie ci wyjdzie jakieś E4x00 albo E5200, ktory w idle praktycznie jest zimny. TDP się nie sugeruj, to maksymalna moc wydzielana przez procesory w danej rodzinie, i zapewne pod pelnym obciazeniem itd.
Jak wezmiesz atoma - to procesor jest faktycznie energooszczędny, ale płyta z nim jest droga (a nie wezmiesz dowolnej bo on lutowany w płytę), a czipset (945) wali 22W w ciepło ciągle. Gdzie tu oszczędność i sens?

Data: 2009-03-07 22:37:44
Autor: CeBeR
W dniu 07-03-2009 18:34, BartekK pisze:

[...]

To "praktycznie tak samo" to przynajmniej 2x więcej w idle... (wiem, że przy takich zużyciach to parę złotych miesięcznie, ale podobno ma być oszczędnie...)

Jak wezmiesz atoma - to procesor jest faktycznie energooszczędny, ale
płyta z nim jest droga (a nie wezmiesz dowolnej bo on lutowany w płytę),
a czipset (945) wali 22W w ciepło ciągle. Gdzie tu oszczędność i sens?

Zawsze można kupić netbooka (pewnie nawet taniej wyjdzie niż kompletowanie atomowego serwerka po cenach polskich dystryzłodziei) i tam stosowana mobilna wersja 945GSE wraz z procesorem w idle schodzą poniżej 10W.

Data: 2009-03-07 14:44:33
Autor: toperek
> [...]

kompletowanie atomowego serwerka po cenach polskich dystryzłodziei) i
tam stosowana mobilna wersja 945GSE wraz z procesorem w idle schodzą

co do Atoma to też o tym słyszałem, że nie jest tak różowo. Poza tym
wolałbym, żeby to był w miarę możliwości "normalny" PC a nie jakiś
kadłubek ;-)
A problem mój zaczął się od tego, że zmierzyłem miernikiem moc
pobieraną przez moje pudło z Athlonem 1700+ no i wyszło 140W...
Policzyłem sobie: 140W*24h*30dni=100,8kWh * 0,40zł=40,32zł miesięcznie
za zasilanie takie komputera.
Jeżeli moc pobierana wyniosłaby 75W to robi się z tego 21,60zł
miesięcznie. Różnica moim zdaniem spora.
Dlatego ponieważ i tak chcę zbudować od nowa komputer, pomyślałem, że
zrobię go energooszczędnego.

To tyle celem wyjaśnienia, które powinienem był zamieścić na początku.

Pozdrawiam
Toper

Data: 2009-03-08 10:24:35
Autor: CeBeR
Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.

Data: 2009-03-08 03:35:51
Autor: toperek
Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.

Data: 2009-03-08 12:19:17
Autor: CeBeR
Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.

Data: 2009-03-09 10:04:29
Autor: Toper
Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.
CeBeR pisze:

W założeniach początkowych nie wspominałeś o konieczności podłączania
macierzy, a późniejszy dopisek przegapiłem. Oczywiście bezpośrednio nie
podepniesz (chyba że przez przejściówki USB), ale po rozbebeszeniu
netbooka tak - chyba każdy ma 2 porty SATA. Zasilanie to też problem, bo
jak to w komputerach przenośnych, +12V w nich nie uświadczysz. Ale skoro
priorytetem ma być energooszczędność to może przy okazji przejść na
dyski 2,5"?

nie mogę przejść na 2,5", bo niestety specjalnie kupiłem te 2 sztuki
3,5" 500GB... mam już na nich dane i system zainstalowany.

Pozdrawiam
Toper

Data: 2009-03-08 10:35:13
Autor: qwerty
Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.

Data: 2009-03-08 10:47:50
Autor: CeBeR
Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.

Data: 2009-03-08 17:02:18
Autor: gargamel
Użytkownik <toperek> napisał:
[...]

intreresuj się prockami mobilnymi intela (o wydajności z górnej półki żrą zaledwie 25W:O)
do tego seriami dysków do laptopów (żrą 2W poważnie:O), ajk do tego dołożysz energooszczędną płytę potrafiacą obsługiwać procki mobilne, za zintegrowana grafiką to wyjdzie co moc na poziomie 50W, acha piętą achillesową w takim kompie będzie oczywiscie zsilacz, na rynku raczej nie ma energooszczednych zasilaczy do kompów, można by się pokusić o samodzielne zmontowanie, ale na ch@# im tam sto napięć? może się ktoś orientuje?

Data: 2009-03-09 10:06:32
Autor: Toper
gargamel pisze:

[...]

niestety dyski już mam :( i nie chcę tego zmieniać.
Chyba czeka mnie sporo szukania i kombinowania. Może jeszcze o WakeOnLan
pomyśleć? Ten serwerek większość czasu i tak nic nie robi, więc mógłby
się usypiać...

Pozdrawiam
Toper

Data: 2009-03-09 17:37:33
Autor: gargamel
Użytkownik "Toper" napisał:
Chyba czeka mnie sporo szukania i kombinowania. Może jeszcze o WakeOnLan
pomyśleć? Ten serwerek większość czasu i tak nic nie robi, więc mógłby
się usypiać...

jak już sobie kupisz ten energooszczędny serwerek to usypianie ma mały sens ze względu badziewiastych zasilaczy, które sporo żrą nawet gdy sprzęt bedzie uspany:O(

Data: 2009-03-09 23:56:55
Autor: gargamel
Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.
Użytkownik "GLaF" napisał:
Jakieś 5 W.

mierzyłeś?:O)
bo ja tak i wychodziło mi w zależnosci od zasilacza na poziomie 10-20W:O(

Data: 2009-03-10 20:57:56
Autor: GLaF
Dnia Mon, 9 Mar 2009 23:56:55 +0100, gargamel napisał(a):

Użytkownik "GLaF" napisał:
Jakieś 5 W.

mierzyłeś?:O)
bo ja tak i wychodziło mi w zależnosci od zasilacza na poziomie 10-20W:O(

Mierzyłem. U mnie 4 W.

--
GLaF

Data: 2009-03-10 21:53:10
Autor: Artur M. Piwko
Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.
In the darkest hour on Tue, 10 Mar 2009 20:57:56 +0100,
GLaF <glaf@niema.takiego.numeru.pl> screamed:
Jakieś 5 W.

mierzyłeś?:O)
bo ja tak i wychodziło mi w zależnosci od zasilacza na poziomie 10-20W:O(

Mierzyłem. U mnie 4 W.

Ciekawe. U mnie 4 W przy wyłączonym przycisku w zasilaczu, 10 W przy
włączonym.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:222B ]
[ 21:52:34 user up 12007 days,  9:47,  1 user, load average: 0.63, 0.04, 0.09 ]

                   Backup not found!  A)bort, R)etry, P)anic?

Data: 2009-03-10 23:55:34
Autor: Leszek K.
Dnia Tue, 10 Mar 2009 21:53:10 +0100, Artur M. Piwko napisał(a):

....U mnie 4 W przy wyłączonym przycisku w zasilaczu...

To co Ci te 4 W kradnie? Przecież wyłącznik na żywca odcina zasilanie.

Data: 2009-03-11 07:07:43
Autor: januszek
Leszek K. napisał(a):

....U mnie 4 W przy wyłączonym przycisku w zasilaczu...

To co Ci te 4 W kradnie? Przecież wyłącznik na żywca odcina zasilanie.

Więc do następnego pomiaru proponuję wyjąć kabel zasilający ;)

j.

--
Dzien DARWINA http://www.dziendarwina.pl

Data: 2009-03-11 11:31:26
Autor: Artur M. Piwko
Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.
In the darkest hour on Tue, 10 Mar 2009 23:55:34 +0100,
Leszek K. <leszek60.wytnij> screamed:
....U mnie 4 W przy wyłączonym przycisku w zasilaczu...

To co Ci te 4 W kradnie? Przecież wyłącznik na żywca odcina zasilanie.

A wiesz, że dopóki nie pomierzyłem kilku zasilaczy tkwiłem w takim samym
błędzie? :>

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:220B ]
[ 11:30:51 user up 12008 days, 23:25,  1 user, load average: 0.75, 0.10, 0.15 ]

                     Real programmers use:  cat > ./program

Data: 2009-03-11 01:26:41
Autor: GLaF
Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.
Dnia Tue, 10 Mar 2009 21:53:10 +0100, Artur M. Piwko napisał(a):

Ciekawe. U mnie 4 W przy wyłączonym przycisku w zasilaczu, 10 W przy
włączonym.

Faktycznie ciekawe. W stanie czuwania mam 4 W, przy wyłączonym kompie, ale
włączonym zasilaczu 3 W, przy wyłączonym zasilaczu 0,5 W. Oczywiście +/-
dokładność miernika.
Zasilacz mam taki:
http://zasilacze.info/produkty.php?id=2885&kategoria_id=255
płytę taką:
http://asus.com/products.aspx?l1=3&l2=101&l3=347&l4=0&model=1363&modelmenu=1
miernik taki:
https://ssl.allegro.pl/show_item.php?item=550187354

W biosie mam wyłączone wszelkie opcje czuwania ("Power On By...").

--
GLaF

Data: 2009-03-10 12:23:45
Autor: Maciek \"Babcia\" Dobosz
Energooszczędny PC na serwer i X z KDE .
On Fri, 06 Mar 2009 16:24:40 +0100, Toper
[...]

Poszperaj w archiwum tej grupy i linuxowe. Opisywałem parę razy mój
domowy serwer oparty o płytę Intel D201GLY z wbudowanym Celeronem.
Pobór prądu wacha się w granicach od kilkunastu do dwudziestu kilku
watów.

Natomiast co postów o wydajnym zasilaczu o mocy poniżej 300W to
przedpiszcy mają rację - będzie ciężko. Tzn. mozesz kupić coś do płyty
miniITX o mocy kilkudziesięciu W ale cena będzie jak za zborze - typu
250-300 złotych. Poszperaj za to za używanymi obudowami z biurkowych
maluchów Compaqa czy Della - one miały zasilacze rzędu
stokilkadziesiąt watów a kosztują zwykle kilkadziesiąt złotych.

Data: 2009-03-10 14:45:15
Autor: JoteR
[OT] Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.
"Maciek "Babcia" Dobosz" napisał:

Pobór prądu wacha się

.... jak przekroczy wszelkie dopuszczalne wartości i zacznie się jarać
instalacja. Wtedy tak, można już wąchać pobór prądu ;-)

cena będzie jak za zborze

O muj borze...

"Babcia", chociaż Ty trzymaj fason ;-/

JoteR

Data: 2009-03-11 10:32:12
Autor: Maciek \"Babcia\" Dobosz
On Tue, 10 Mar 2009 14:45:15 +0100, "JoteR" <joter@pf.pl> wrote:

"Maciek "Babcia" Dobosz" napisał:

Pobór prądu wacha się

... jak przekroczy wszelkie dopuszczalne wartości i zacznie się jarać
instalacja. Wtedy tak, można już wąchać pobór prądu ;-)

Zaswiadczenie o dysotrografii chcesz - tylko musiałbym tak sprzed
ćwierćwiecza wyszperać. Choć to się zwykle u mnie objawia czeskim
błędem (przestawiony szyk liter - najczęsciej "i" z "e"). Pracuję nad
tym od lat kilkunastu ale nie zawsze wychodzi :-(

cena będzie jak za zborze

O muj borze...

"Babcia", chociaż Ty trzymaj fason ;-/

E tam - chómanista nie jestem - zdarza mi się walnąc błąd. Posypuję
głowę popiołem ;-)

Zdrówko

Data: 2009-03-12 21:33:05
Autor: JoteR
[OT] Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.
"Maciek "Babcia" Dobosz" napisał:

Zaswiadczenie o dysotrografii chcesz -

Nie chcę - po prostu pierwszy raz u Ciebie widzę takie kwiatki, bo literówki to po prostu Twój znak firmowy i dawno się do tego przyzwyczaiłem ;-> Ale że starsze z moich dzieci zaczynają przeglądać Usenet, to utworzyłem im tzw. "krótką listę" ;-) osób, które warto szczególnie uważnie czytać. I jako że zajmujesz na niej poczesne miejsce, stąd moja prośba o trzymanie fasonu i niedeprawowanie nieletnich ;-) Noblesse oblique...

JoteR

Data: 2009-03-13 09:36:10
Autor: Maciek \"Babcia\" Dobosz
On Thu, 12 Mar 2009 21:33:05 +0100, "JoteR" <joter@pf.pl> wrote:

[...]

No dobra - postaram się nie sypać kwiatkami. Powiedzmy że to wpadka
przy szybkim pisaniu ;-)

Zdrówko

Energooszczędny PC na serwer i X z KDE.