Etymologia s?owa "Nitrox"

Data: 2014-02-12 09:43:51
Autor: Piotr Piesik
Etymologia s?owa "Nitrox"
W dniu 2014-02-12 04:37, poissonpoison6@gmail.com pisze:
Słowo "nitrox" pochodzi od angielskiego "nitrogene" oznaczającego Azot.

Zawsze myślałem, że to połączenie 2 słow: "nitrogene" i "oxygene". Czyli każda mieszanina tych 2 gazów jest nitroxem.

pozdr.
Piotr

Data: 2014-02-13 04:27:16
Autor: poissonpoison6
Etymologia s?owa "Nitrox"
Zawsze myślałem, że to połączenie 2 słow: "nitrogene" i "oxygene". Czyli każda mieszanina tych 2 gazów jest nitroxem.

To bez sensu nazywać zwykłe powietrze "nitroxem normooksycznym"
Słowo nitrox pochodzi od angielskiego "nitrogene" - azot, a nie od połączenia słów "nitrogene" i "oxygene"

Jeśli chodzi o słowo "normooksyczny" to powstało ono od słowa "norma" i przyrostka (sufiksu) - "oksyczny", co sugeruje "toksyczny".

Czyli w rezultacie słowo "powietrze" w tej pojebanej nomenklaturze nabrałoby znaczenia "nitrox toksyczny w normie".

HIPOKAMP, HIPPOKAMP, KONIK MORSKI - czyli 1 chuj

Data: 2014-02-13 14:45:26
Autor: Piotr Piesik
Etymologia s?owa "Nitrox"
W dniu 2014-02-13 13:27, poissonpoison6@gmail.com pisze:
To bez sensu nazywać zwykłe powietrze "nitroxem normooksycznym"

Podobnie jak bez sensu nazywać wodę "tlenkiem wodoru w ciekłym stanie skupienia".

Słowo nitrox pochodzi od angielskiego "nitrogene" - azot, a nie od połączenia słów "nitrogene" i "oxygene"

Dobry żart ;) Ale żeby ew. czytający tę grupę nie zgłupieli, pozwolę sobie sprostować. Powinno być: nitr(ogen) + ox(ygen). Jest to dość oczywista kombinacja słów, doskonale odpowiadająca temu co chcemy opisać (mieszanka azotu i tlenu).

Jeśli chodzi o słowo "normooksyczny" to powstało ono od słowa "norma" i przyrostka (sufiksu) - "oksyczny", co sugeruje "toksyczny".

Kolejny żart słowny, ale wnikliwy czytelnik zauważy błąd. "Oksyczny" i "toksyczny" różnią się o jedną literkę, która sporo znaczy.

Co do nitroxu o zawartości tlenu niższej niż powietrze, wymyślono go wcześniej niż nitrox współcześnie używany. Właśnie po to wymyślono nitrox. Chodziło o uniknięcie zatrucia tlenem na większych głębokościach. Polecam dr Google.
Oczywiście wiemy, że obecnie nie używa się takiego nitroxu. Zarówno tlen jak i azot są pod większym ciśnieniem niebezpieczne, więc zaczęto stosować trimix.

pozdr.
Piotr

Data: 2014-02-13 07:35:44
Autor: poissonpoison6
Etymologia s?owa "Nitrox"
> [...]

> Jeśli chodzi o słowo "normooksyczny" to powstało ono od słowa "norma" i przyrostka (sufiksu) - "oksyczny", co sugeruje "toksyczny".

Mi chodzi o odgłos paszczą... dlatego zacytowałem jeszcze raz.

"Etymologia, źródłosłów - dział językoznawstwa badający pochodzenie wyrazów, zmiany ich znaczenia i formy w miarę upływu czasu. Jednocześnie wyraz ten oznacza objaśnienie pochodzenia konkretnego wyrazu i jego znaczenia."

To nie jest wątek o gazach, tylko o słowach. W nurkowaniu.

HIPPOKAMP, TRYTON, POSEJDON

Data: 2014-02-13 19:20:06
Autor: Pszemol
Etymologia s?owa "Nitrox"
<poissonpoison6@gmail.com> wrote in message news:52955613-146d-428f-9308-8216bfa4b18bgooglegroups.com...
> [...]

To nie jest wątek o gazach, tylko o słowach. W nurkowaniu.

Wciąż jednak mi się normo-oksyczny kojarzy bardziej z oksydacją,
czyli utlenianiem, niż toksycznością bo jednak literki 't' tam nie ma.

Data: 2014-02-13 21:19:29
Autor: poissonpoison6
Etymologia s?owa "Nitrox"
Wciąż jednak mi się normo-oksyczny kojarzy bardziej z oksydacją,

czyli utlenianiem, niż toksycznością bo jednak literki 't' tam nie ma.

"Oksydowanie - proces pokrywania powierzchni metali cienką warstwą ich tlenków (przeciw korozji i dla ozdoby). Oksydowanie można przeprowadzać metodą chemiczną (np. zanurzanie przedmiotów stalowych we wrzącym stężonym roztworze wodorotlenku sodu i azotanu srebra) lub metodą elektrolityczną (w procesie anodowego utleniania)."

Z pewnością nie chodzi tu o oksydowanie, to proces, który nie ma nic wspólnego z oddychaniem gazami.

Jeśli chodzi o brak literki "T", to akceptowalne w sufiksach.

..

Data: 2014-02-14 19:05:22
Autor: Pszemol
Etymologia s?owa "Nitrox"
<poissonpoison6@gmail.com> wrote in message news:6540a83c-62bd-40d8-8116-2c233d6b812agooglegroups.com...
[...]

Ale ma związek z uTLENIANIEM a więc z tlenem!
Nie wiem czy Ty masz coś nie tak z głową czy jaja sobie robisz...
Oksydacja, oksydowanie - obie nazwy pochodzą od TLENU!
Tlen, po łacinie oxygenium, angielsku oxygen - symbol chemiczny 'O'.

Jeśli chodzi o brak literki "T", to akceptowalne w sufiksach.

Myślę że powinieneś wyjść na powietrze i upewnić się aby
dobrze sobie dooksydować mózg na jakimś długim spacerze... :-)

Data: 2014-02-19 11:30:14
Autor: 2468gsk
Etymologia s?owa "Nitrox"
> Jeśli chodzi o brak literki "T", to akceptowalne w sufiksach.

Świat jest pełen nieporozumień. Ostatnio np. czytałem tą pojebaną bajkę "O dwóch takich, co ukradli księżyc". I chodzi o to, że oni go tak naprawdę nie ukradli. Ukradli jego odbicie z wody. Księżyc został na swoim miejscu. Popolupo ta bajka.

P.A.N. 222 Spółdzielnia "HYDRANT"

Etymologia s?owa "Nitrox"