Ewidencja sprzedaży uproszczona

Data: 2013-05-13 13:11:46
Autor: robertostefanski
Ewidencja sprzedaży uproszczona
Prowadzę taką uproszczoną ewidencję sprzedaży (jestem na zwolnieniu podmiotowym VAT):

http://s10.postimg.org/9c14jnvnd/Scan_Pic0048.jpg Taka ewidencja służy mi dla potrzeb VAT (żeby określić moment przekraczania limitu zwolnienia podmiotowego), ale czy można również posłużyć jako ewidencja sprzedaży nieudokumentowanej, czy też powinienem stworzyć do tego celu oddzielną ewidencję?

Data: 2013-05-13 23:12:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 13 May 2013, robertostefanski@gmail.com wrote:

Taka ewidencja służy mi dla potrzeb VAT (żeby określić
moment przekraczania limitu zwolnienia podmiotowego),
ale czy można również posłużyć jako ewidencja
sprzedaży nieudokumentowanej,

  Zagryzę.
  To tak jakby napisać "krzesło".
  I zapomnieć dodać "elektryczne" :P
(w przepisie jest "nieudokumentowanej fakturami"! - ta sprzedaż
*MA* być udokumentowana, lecz NIE MUSI być "imiennie" ani
nawet "indywidualnie", znaczy w zależności od przypadku
można "zbiorczo").

czy też powinienem stworzyć do tego celu oddzielną ewidencję?

  Przeczytałem pięć razy w kółko par.8.4 rozporządzenia i dalej
mi wynika, że rzeczywiście, dobrze gadasz, sama ewidencja
VAT w roli "bez dodatkowych warunków" nie wystarczy, bezwzględnie
zwalnia tylko kasa rejestrująca.
  Ale IMVHO nie ma potrzeby aby była to ewidencja odrębna,
wystarczy, aby ta jedna istniejąca zawierała wszystkie
potrzebne informacje, niezbędne do kwalifikowania przychodu
i obrotu (czyli czy dana pozycja liczy się do VAT i czy
liczy się - odrębnie! - do dochodowego).
  Znaczy JEDNA, wspólna ewidencja sprzedaży, w której są
zaznaczane "VATy nieprzychodowe" oraz "sprzedaż nieobrotowa".

  Dodatkowo podatnik zwolniony (z VAT) ma obowiązek pilnowania
"codzienności" wpisów (no, "nie później niż przed rozpoczęciem
sprzedaży" w kolejny) również do ewidencji VAT, więc
z p. widzenia KPiR byłaby to co najwyżej niewielka
"nadgorliwość" :)

  Co miałoby przemawiać przeciw takiej tezie?

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-05-14 04:54:34
Autor: robertostefanski
Ewidencja sprzedaży uproszczona
  Zagryzďż˝.

  To tak jakby napisaďż˝ "krzesďż˝o".

  I zapomnieďż˝ dodaďż˝ "elektryczne" :P

(w przepisie jest "nieudokumentowanej fakturami"! - ta sprzedaďż˝

*MA* byďż˝ udokumentowana, lecz NIE MUSI byďż˝ "imiennie" ani

nawet "indywidualnie", znaczy w zale�no�ci od przypadku

mo�na "zbiorczo").

Może jestem nadgorliwy, ale czy zamiast "nieudokumentowanej fakturami", nie powinno być "nieudokumentowanej rachunkami"? Jestem przecież na zwolnieniu podmiotowym VAT, wiec nie mogę wystawić faktur, tylko rachunki i dopóki nie przekroczę limitu 150 tys zł, to żadnej faktury nie mogę wystawić.

> czy teďż˝ powinienem stworzyďż˝ do tego celu oddzielnďż˝ ewidencjďż˝?

  Przeczytaďż˝em pi�� razy w kďż˝ko par.8.4 rozporzďż˝dzenia i dalej

mi wynika, �e rzeczywi�cie, dobrze gadasz, sama ewidencja

VAT w roli "bez dodatkowych warunk�w" nie wystarczy, bezwzgl�dnie

zwalnia tylko kasa rejestruj�ca.

  Ale IMVHO nie ma potrzeby aby byďż˝a to ewidencja odrďż˝bna,

wystarczy, aby ta jedna istniej�ca zawiera�a wszystkie

potrzebne informacje, niezb�dne do kwalifikowania przychodu

i obrotu (czyli czy dana pozycja liczy siďż˝ do VAT i czy

liczy si� - odr�bnie! - do dochodowego).

  Znaczy JEDNA, wspďż˝lna ewidencja sprzedaďż˝y, w ktďż˝rej sďż˝

zaznaczane "VATy nieprzychodowe" oraz "sprzedaďż˝ nieobrotowa".

Może się głęboko mylę, ale moim zdaniem kolumna "Obrót ze sprzedaży towarów i usług nieudokumentowanych fakturami (rachunkami)" wystarczy za całą ewidencje sprzedaży nieudokumentowanej, bo obejmuje całą sprzedaż nieudokumentowaną fakturami (rachunkami)?

Natomiast kolumna "Razem narastająco od początku roku" wystarczy jako ewidencja dla potrzeb VAT, bo zawiera CAŁY obrót firmy - zarówno udokumentowany, jak  i nie udokumentowany fakturami - po prostu WSZYSTKO?

Data: 2013-05-14 23:27:13
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 14 May 2013, robertostefanski@gmail.com wrote:

Może jestem nadgorliwy, ale czy zamiast "nieudokumentowanej fakturami",
nie powinno być "nieudokumentowanej rachunkami"?

  Nawet jest, przynajmniej w obowiązującej wersji :)
  Sprawdź w przepisie.

[...]

  ZA SPRZEDAŻ NIEUDOKUMENTOWANĄ IDZIE SIĘ SIEDZIEĆ!
  "Kolumna" o której piszesz stanowi właśnie dokument przychodowy :)
  IMO nie ma tak dobrze jak piszesz, w zależności od "sposobu
pobrania" przychodu mogą być wymagane inne dokumenty pomocnicze,
IMVHO fakt prowadzenia ewidencji nie uprawnia do pomijania
wymogów, które dotyczyłyby przypadku wpisywania tych samych
przychodów bezpośrednio do księgi - czyli par.12 i dalsze.

  Zastrzegam, że nie ma ograniczeń na przychodowe dowody
wewnętrzne, więc np. "przychód kasowy" na podstawie dowodu
wewnętrznego wydaje się OK.
  Trzeba popatrzeć na to tak: przedsiębiorca nie musi wszystkich
czynności dokonywać osobiście, więc skarbówka chciałaby wiedzieć,
kto np. 14.V br. przeliczył pieniądze do potraktowania jako
dochód ze sprzedaży - w razie machlojek wiadomo komu dać
mandat.

bo obejmuje całą sprzedaż nieudokumentowaną fakturami (rachunkami)?

  Ale pytanie brzmi: *JAK* tę sprzedaż określiłeś?
  Na podstawie czego?
  Par.12. zawiera "listę rzeczy wpisywalnych do księgi"...

[...]

  Po prostu powiadasz...

  To jeszcze wyjaśnij gdzie w tym "po prostu" w sumie
jednej kolumny masz przychody nie będące obrotem, na przykład
odsetki bankowe, kary umowne i inne takie, oraz obrót nie
będący przychodem, czyli np. przekazanie środków materialnych
na potrzeby osobiste.
  Na deser jeszcze dorzucamy "zdarzenia gospodarcze" stanowiące
"normalnie" przychód i obrót, dla których jednak data obowiązku
przychodowego nie pokrywa się z datą obowiązku dla VAT
tudzież takie w których "podzdarzenie" podlega tylko pod
jeden z tych obowiązków, tak jak przykładowo zaliczka.

  I już będziemy w domu :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-05-14 05:31:06
Autor: piotrowolski
W dniu poniedziałek, 13 maja 2013 23:12:12 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
  Zagryzďż˝.

  To tak jakby napisaďż˝ "krzesďż˝o".

  I zapomnieďż˝ dodaďż˝ "elektryczne" :P

(w przepisie jest "nieudokumentowanej fakturami"! - ta sprzedaďż˝

Czy mógłbyś wskazać konkretny przepis w prawie, który o tym mówi?

Księgowa prowadzi mi takę ewidencje sprzedaży w której również jest napisane:
"sprzedaż nieudokumentowana" oraz "sprzedaż udokumentowana", a nie ma nic o fakturach. Od początku wydawało mi się to trochę dziwne, ale nie mogę znaleźć konkretnego przepisu, który o tym mówi.

Data: 2013-05-14 23:33:28
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 14 May 2013, piotrowolski@gmail.com wrote:

[...]

  Powiem tak: jak jeszcze nie czytałeś TEGO rozporządzenia,
to chyba czas ku temu :)
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,721,24380,20130511,sposob-prowadzenia-ksiegi-przez-podatnikow-niebedacych.html
  Konkretnie idzie o par.8.2, urywek: "datę uzyskania przychodu
nieudokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę"

Księgowa prowadzi mi takę ewidencje sprzedaży w której również jest napisane:
"sprzedaż nieudokumentowana"

  Jakby Ci to powiedzieć: czy ta ewidencja NIE JEST dokumentem?
  :D

oraz "sprzedaż udokumentowana", a nie ma nic o fakturach.
Od początku wydawało mi się to trochę dziwne,

  Autor opisu zdecydowanie nie miał podczas pracy jednego
promila, a co najmniej trzy ;)
  Inna sprawa, że zły tytuł nie jest powodem do ukarania, dopóty
"właściwe" wpisy są jednoznacznie w ewidencji.
  IMVHO tytułów może w ogóle nie być, o ile z wpisów wynika,
jakie jest "źródło" danego wpisu (znaczy faktura, rachunek,
nota lub inny podobny kwit, rozliczenie gotówkowe kasy
itede)

ale nie mogę znaleźć konkretnego przepisu, który o tym mówi.

  Niemożliwe!
  :)

pzdr, Gotfryd

Ewidencja sprzedaży uproszczona