Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.motocykle   »   FAQbot wersja 3.31

FAQbot wersja 3.31

Data: 2015-09-12 14:04:08
Autor: Magic
FAQbot wersja 3.31
===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===

Wersja 3.31
Ostatnia aktualizacja: 12.09.2015

Pami臋ci An O - Andrzeja Owczuka.

**Spis tre艣ci:**
Wprowadzenie.
Rozdzia艂 I - Netykieta grupy pl.rec.motocykle.
Rozdzia艂 II - Jaki motocykl kupi膰?
Rozdzia艂 III - Co za艂o偶y膰? Ubiory, kaski, akcesoria.
Rozdzia艂 IV - Porady natury og贸lnej.

**Wprowadzenie.**

DISCLAIMER - NIE JESTE艢 NA PODSTRONIE PORTALU 艢CIGACZ.PL. pl.rec.motocykle jest grup膮 news dzia艂aj膮c膮 od kilkunastu lat. Portal 艢cigacz.pl u偶ywa jedynie bramki umo偶liwiaj膮cej komunikacj臋 mi臋dzy grup膮 a u偶ytkownikami swojego portalu. Je艣li wi臋c przychodzisz z portalu 艢cigacz.pl jeste艣 tu go艣ciem i nalegamy, by艣 stosowa艂 si臋 do poni偶szych sugestii.

FAQ - skr贸t od Frequently Asked Questions zawiera zbi贸r odpowiedzi na najcz臋艣ciej zadawane na grupie dyskusyjnej pl.rec.motocykle pytania. Zanim podzielisz si臋 publicznie nurtuj膮cym Ci臋 problemem sprawd藕 czy czasem wcze艣niej nie zosta艂 rozwi膮zany, a odpowied藕 znajduje si臋 w niniejszym opracowaniu lub pod kt贸rym艣 z podanych ni偶ej, a bardzo przydatnych adres贸w:

http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj pe艂na wersja FAQ
http://www.google.pl/ najpopularniejsza wyszukiwarka
http://www.scigacz.pl/ serwis internetowy dla motocyklist贸w wszelkiej ma艣ci
http://www.motocaina.pl/ kobiecy portal motoryzacyjny

Informacji mo偶esz te偶 szuka膰 na stronach mniej lub bardziej zwi膮zanych z nasz膮 grup膮:

http://www.riders.pl/ strona prowadzona przez MadMaxa
http://lublin.riders.pl/forum/ spu艣cizna po lubelskim od艂amie PRM

Inne ciekawe miejsca w sieci:
http://www.forum.motocyklistow.pl/
http://www.skutery.net/
http://www.bikez.com/ - katalog motocykli on-line

Opinie i uwagi nt. zawarto艣ci i dzia艂ania FAQ nale偶y kierowa膰 do Magica pod adres maciejsajecki@wp.pl, kt贸ry obecnie zajmuje si臋 redagowaniem dzia艂u FAQ na stronie http://www.riders.pl/ . Tam te偶 znajduj膮 si臋 odpowiedzi na pytania wymagaj膮ce okresowej aktualizacji: adresy sklep贸w, knajp, serwis贸w, procedury sprowadzania i rejestracji motocykla itp. Niniejsze FAQ jest obecnie pomy艣lane jako wprowadzenie nowej grupowiczki/nowego grupowicza w 艣wiat obyczaj贸w panuj膮cych w naszej do艣膰 lu藕nej, ale sympatycznej i z偶ytej rodzinie, a powsta艂o na podstawie wyg艂oszonych na forum grupy opinii, kt贸re mo偶na uzna膰 za miarodajne i nie kontrowersyjne. Wielkie i serdeczne podzi臋kowania nale偶膮 si臋 wszystkim, kt贸rzy swoimi uwagami przyczynili si臋 do powstania i ci膮g艂ego udoskonalania tego opracowania.

Autor oryginalnej wersji: Jacek R贸偶a艅ski
Aktualizowa艂: Maciej "Magic" Sajecki

**Rozdzia艂 1. Netykieta pl.rec.motocykle.**

1.1 Nieprzestrzeganie netykiety jest przyczyn膮 cz臋stych napi臋膰 i zgrzyt贸w nawet na tak przyjaznej grupie dyskusyjnej jak ta. Pomni przykrych do艣wiadcze艅 chcieliby艣my ich unikn膮膰 w przysz艂o艣ci. W tym celu ka偶dy nowy grupowicz zobowi膮zany jest do zapoznania si臋 z zasadami netykiety w Sieci. Mo偶na j膮 znale藕膰 np. na http://republika.pl/orzechp/netykieta.html .

1.2 Grupowicz w trosce o czytelno艣膰 swej wypowiedzi i przez szacunek dla innych u偶ytkownik贸w powinien zwr贸ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 na nast臋puj膮ce zagadnienia:
- obcina膰 cytowane listy pozostawiaj膮c jedynie autora i fragment tekstu, do kt贸rego odnosi si臋 komentarz. Komentowa膰 nale偶y POD cytatem;
- podpisywa膰 swoje posty. Podpis, czyli sygnaturka lub sig, w pierwszej linijce powinien mie膰 tzw. delimiter, czyli dwa my艣lniki i spacj臋. Czytnik rozpoznaje wtedy, 偶e ma do czynienia z podpisem i nie umieszcza go w cytowanym tek艣cie. Sig powinien mie膰 4 linijki max (+ delimiter);
- powstrzymywa膰 si臋 od nadmiernego rozwlekania w膮tk贸w nie zwi膮zanych z tematyk膮 grupy lub odbiegaj膮cych od tematu w pierwszym po艣cie w w膮tku;
- powstrzymywa膰 si臋 od publicznego prowadzenia dwustronnych rozm贸w, kt贸re nie interesuj膮 innych czytelnik贸w, a kt贸re musz膮 艣ci膮ga膰;
- powstrzymywa膰 si臋 przed szerzeniem tzw. SPAMu, czyli wysy艂aniu wiadomo艣ci o zerowej zawarto艣ci informacyjnej i humorystycznej;
- trzykrotnie zastanowi膰 si臋 przed wys艂aniem sp艂odzonego posta, bo chocia偶 bardzo bawi on autora, niekoniecznie musi bawi膰 jego czytelnik贸w.
Jak mawia nasz kolega Pietrasik "Nie masz nic do powiedzenia to nie pisz";
- NIE wysy艂a膰 post贸w w HTML;
- do dobrego tonu nale偶y uwa偶anie na ortografi臋 i interpunkcj臋. Wypowied藕, sama w sobie interesuj膮ca, a napisana z bykami w co drugim s艂owie, chaotycznie i bez znak贸w przestankowych w odpowiednich miejscach, staje si臋 nieczytelna czy wr臋cz irytuj膮ca. Epistolografia to trudna sztuka, wiem :) Dlatego m.in. namawiamy do przeczytania posta PRZED wys艂aniem, mo偶na wtedy wychwyci膰 b艂臋dy i je poprawi膰.

Kolejna kwestia to u偶ywanie polskich "ogonk贸w". Pozostawiamy to Twojemu wyborowi, je艣li zdecydujesz, 偶e chcesz pisa膰 przy pomocy polskich liter pami臋taj o ustawieniu kodowania znak贸w na standard ISO 8859-2. Z drugiej strony, nieuzywanie polskich liter ulatwia czytanie grupy przez naszych kolegow rozsianych po swiecie, ktorzy nie zawsze moga ustawic na swoich komputerach wlasciwe kodowanie znakow.

Nast臋pna sprawa - tematy post贸w i w艂a艣ciwe ich konstruowanie. Podepr臋 si臋 tu tekstem 艁ukasza Spychalskiego:

"Pojawilo sie ostatnio sporo pytan z fatalnie dobranymi tematami - ze
wymienie tylko np. "Romet - wazne", "125 :P", "Zapytanie" czy "Suzuki
Hayabusa".

Autorzy tych watkow najwyrazniej nie zdaja sobie sprawy, ze przewazajaca
wiekszosc sposrod wielu tysiecy czytelnikow grupy najpierw sciaga same
tematy, a dopiero potem tresci interesujacych ich postow.[...] Nie zdaja sobie wreszcie
sprawy, ze wielu w ogole ignoruje watki o beznadziejnych tematach
rozpoczynane przez szeszej nikomu nie znanych autorow (co innego, gdy
np. Amil napisze "No i dupa" - frekwencja gwarantowana .

Tak wiec tematy watkow powinny zawierac w sobie wszystkie niezbedne do
podjecia decyzji o sciaganiu (badz nie) tresci postow informacje - dla
wspomnianych wyzej watkow moglyby byc to np: "Romet a licznik z WSK",
"co wybrac do codziennych dojazdow", " 125 - co wybrac", "Hayabusa a
PCII/PCIII - czy warto?".

Wlozcie wiec nieco wysilku w wymyslenie wlasciwego tematu - zwieksza to
szanse, ze ludzie, ktorzy mogliby wniesc cos ciekawego do dyskusji w ogole
do posta zajrza, a pozostalym oszczedza czasu i rozczarowan."

W tematach warto te偶 u偶ywa膰 skr贸t贸w informuj膮cych o zawarto艣ci posta np.:
[TECH] - techniczne;
[INFO] - informacyjne, np. o zlotach, spotkaniach;
[SPAM][NTG] - tekst nie zwi膮zany z tematyk膮 grupy;
[KUPIE][SPRZEDAM] - og艂oszenia handlowe;
[ALLEGRO][EBAY] itp. - link do aukcji

W tych dw贸ch ostatnich przypadkach przyj臋li艣my zasad臋, 偶e og艂oszenia o charakterze handlowym dot. danego przedmiotu powinny by膰 zamieszczane na grupie nie cz臋艣ciej ni偶 raz w miesi膮cu. Nie chcemy po prostu traktowania grupy jak tablicy og艂osze艅.

Skoro jeste艣my ju偶 przy skr贸tach, zapraszam do skorzystania z tego linka http://eredaktor.pl/teoria/akronimy-i-skroty-stosowane-w-komunikacji-internetowej/ .. Dzi臋ki tej stronie wyra偶enia takie jak IMHO,BTW,ZTCW i inne przestan膮 by膰 czarn膮 magi膮 ;) Tutaj ogranicz臋 si臋 tylko do wyja艣nienia r贸偶nicy mi臋dzy skr贸tami [NTG] i [OT], kt贸re s膮 cz臋sto (i b艂臋dnie) u偶ywane zamiennie. [NTG] oznacza Nie Ta Grupa, czyli tekst niezwi膮zany z tematyk膮 grupy, np. link do filmiku podpatrzonego na grupie samochodowej albo pytanie o to gdzie wycentrowa膰 ko艂o w rowerze (trafiaj膮 si臋 i takie :). Natomiast [OT] oznacza Off Topic, czyli "bez zwi膮zku z tematem" i jest u偶ywane, gdy w danym w膮tku dyskusja zejdzie nagle na inny temat.

I jeszcze jedna dra偶ni膮ca kwestia - CAPS LOCK i wykrzykniki. U偶ycie wy艂膮cznie wielkich liter jest w necie synonimem krzyku i ma podkre艣la膰 wag臋 danego przekazu, warto wi臋c zarezerwowa膰 ten spos贸b pisania na WYJ膭TKOWE okazje. Podobnie rzecz ma si臋 z wykrzyknikami, zw艂aszcza, gdy s膮 umieszczane w temacie postu. Dana kwestia mo偶e by膰 istotna dla pisz膮cego, ale z perspektywy grupy jest banalna lub wr臋cz NTG (Nie Ta Grupa). Poza tym u偶ycie wykrzyknik贸w lub wielkich liter w co drugim temacie powoduje, 偶e trudno jest wy艂apa膰 w zalewie post贸w w艂a艣nie TEN jeden istotny. Smutny, ale najlepszy przyk艂ad to sytuacja, w kt贸rej kto艣 informuje o wypadku grupowicz贸w. Wtedy cz臋sto przywieramy wr臋cz do monitor贸w w oczekiwaniu na naj艣wie偶sze informacje o stanie zdrowia, przyczynach, skutkach zdarzenia. Wtedy kwestia Twojego zepsutego amortyzatora albo tego, 偶e lecia艂e艣 "czysta na gumie" lata nam ko艂o pi贸ra.
Nowi grupowicze powinni uwa偶a膰 na tzw. syndrom nowego, kt贸ry przejawia si臋 pisaniem post贸w bez opami臋tania, odpowiadania na ka偶dy inny post, szczeg贸艂owym opisywaniem ostatnich prze偶y膰, a to wszystko zazwyczaj 艂ami膮c wszystkie zasady netykiety i pisz膮c w HTMLu. Takie post臋powanie prowadzi do szybkiego wyczerpania cierpliwo艣ci grupowicz贸w i nowy, pomimo serdecznego przyj臋cia w pierwszej chwili, staje si臋 obiektem drwin, docink贸w, uwag i poucze艅.

1.3 Internet to 艣wietne narz臋dzie komunikacji, wykorzystywane tak偶e do wirtualnych spotka艅 i wymiany do艣wiadcze艅 pomi臋dzy u偶ytkownikami takich samych motocykli b膮d藕 mi艂o艣nik贸w jednej marki. Je艣li znasz j臋zyk obcy, cho膰by nawet rosyjski, nie wahaj si臋 wstuka膰 w wyszukiwark臋 marki czy modelu swojego motocykla. KA呕DY popularniejszy model motocykla ma swoj膮 list臋 mailingow膮, grup臋 dyskusyjn膮 czy website. Wiele z problem贸w, z kt贸rymi dopiero b臋dziesz si臋 boryka艂 w swoim motocyklu, tam maj膮 ju偶 opanowane. Pami臋taj jednak, 偶e zasady netykiety s膮 niezmienne niezale偶nie od j臋zyka, w kt贸rym piszesz post, a je艣li to robisz to na grupie zagranicznej, to dodatkowo reprezentujesz nie tylko siebie, ale i kilkadziesi膮t milion贸w swoich Rodak贸w.

1.4 Z grup膮 najlepiej komunikowa膰 si臋 przy pomocy odpowiedniego programu do obs艂ugi grup dyskusyjnych np. Outlook Express lub Mozilla Thunderbird.
Grupa jest dost臋pna m.in. na serwerach news.atman.pl i freenews.netfront.net . Warto te偶 sprawdzi膰, czy serwis na kt贸rym mamy konto pocztowe umo偶liwia tak偶e dost臋p do grup dyskusyjnych.

1.5 Do wynajdywania bardzo licznych stron producent贸w motocykli i akcesori贸w s艂u偶膮 rozmaite wyszukiwarki, wi臋c lepiej nie m臋czy膰 grupowicz贸w o podanie strony takiej lub innej firmy.

1.6 Barany i prowokatorzy.
Co pewien czas trafiaj膮 na nasz膮 mi艂膮 i przyjazn膮 grup臋 jacy艣 idioci. Osobnicy ci, pchani g艂臋bokimi kompleksami, wrodzon膮 nie艣mia艂o艣ci膮 i l臋kiem wobec kobiet daj膮 upust swoim frustracjom na 艂amach gwarantuj膮cego anonimowo艣膰 Internetu. Przejawia si臋 to w wysy艂aniu rozmaitych tekst贸w w rodzaju "motocykli艣ci to idioci", "rozp****l臋 ka偶dy napotkany motocykl moim bia艂ym merolem" lub podobnych. Celem jest tylko i wy艂膮cznie zaistnienie i wywo艂anie lawiny post贸w. Nowi zazwyczaj grupowicze, kt贸rzy gorliwie odpowiadaj膮 na takie prowokacje nie艣wiadomie przyczyniaj膮 si臋 do jego osi膮gni臋cia i tym samym nakr臋caj膮 lawin臋 idiotycznych post贸w na denerwuj膮cy wszystkich temat. Zjawisko to nosi skr贸con膮 nazw臋 "karmienie trolla". Jedyn膮 skuteczn膮 recept膮 na tak膮 prowokacj臋 jest ca艂kowite zignorowanie go艣cia. Kiedy zobaczy, 偶e go olano, p贸jdzie szuka膰 szcz臋艣cia gdzie indziej. Grupowicz, kt贸ry nawet w dobrej wierze wda si臋 w polemik臋 musi si臋 liczy膰 z opieprzeniem ze strony bardziej zdyscyplinowanych i znaj膮cych realia Internetu koleg贸w-motocyklist贸w.

1.7 Adresy kilku stron umo偶liwiaj膮cych wpisanie trasy, obliczanie odleg艂o艣ci, wariant贸w dr贸g itp.: http://www.targeo.pl/ , http://www.de.map24.com/ , http://www.viamichelin.com/ , http://w.droge.pl , http://wikimapia.org , http://pilot.pl

1.8 Co zrobi膰 z d艂ugimi adresami do stron?
Chcesz poda膰 linka do interesuj膮cej strony, a jej adres jest za d艂ugi i ulega poszatkowaniu przez program pocztowy? Masz dwa wyj艣cia:
- skorzystaj ze strony www.tinyurl.com, kt贸ra podany przez ciebie link umie艣ci tymczasowo w swojej bazie danych i poda nowy link, znacznie kr贸tszy. Jest to po prostu us艂uga przekierowania.
- umie艣膰 ten d艂ugi link mi臋dzy znakami < i >. Wtedy powinien on, mimo swojej d艂ugo艣ci, funkcjonowa膰 jako jeden klikalny link.


**Rozdzia艂 II. Jaki motocykl kupi膰?**

Rozdzia艂 ten skierowany jest przede wszystkim do pocz膮tkuj膮cych, a opiera si臋 na opiniach do艣wiadczonych grupowicz贸w pl.rec.motocykle.

2.1 Ciuchy to podstawa. Zazwyczaj na pytanie nowicjusza "Jakie moto na pocz膮tek?" odpowiadamy najpierw pytaniem "A ciuchy ju偶 masz?". Je艣li nie, spokojnie odlicz 1.5-3 tys. z艂otych od kwoty, kt贸r膮 przeznaczy艂e艣 na motocykl, i zajrzyj do rozdzia艂u III.

2.2 Cokolwiek wyczytasz za chwil臋, pami臋taj, 偶e jeste艣 motocyklist膮 niezale偶nie od tego na czym je藕dzisz. Spokojnie mo偶esz zacz膮膰 sw膮 karier臋 od Rometa, MZ czy Jawy (chocia偶 to ju偶 raczej klasa Weteran ;) ).
Jakikolwiek motocykl chcia艂by艣 mie膰 na pocz膮tek, przy jego wyborze nale偶y kierowa膰 si臋:
- umiej臋tno艣ciami jakimi si臋 dysponuje,
- warunkami fizycznymi (wzrost/si艂a/d艂ugo艣膰 ko艅czyn),
- preferowanym stylem motocyklizmu,
- mo偶liwo艣ciami finansowymi.

Generalne zalecenie brzmi - _na_pocz膮tek_nie_wi臋cej_jak_500_ccm,_nie_wi臋cej_jak_50KM._

Przemawia za tym kilka powod贸w:
- s艂abszy motocykl daje wi臋cej czasu na reakcj臋 i wi臋cej wybacza;
- motocykle o du偶ych pojemno艣ciach, szczeg贸lnie starsze, s膮 do艣膰 ci臋偶kie i k艂opotliwe w manewrowaniu dla nowicjuszy;
- s膮 te偶 dro偶sze w utrzymaniu.

Co to oznacza w praktyce ? We藕my parametry pierwszego z brzegu Suzuki GS500, czyli maszyny kt贸ra spe艂nia dok艂adnie nasze zalecenia - pi臋膰setka o mocy 46KM. Motocykl jest niewielki i 艣rednio ci臋偶ki jak na maszyn臋 szosow膮, bo wa偶y 188 kg. Teraz wyobra藕 sobie, 偶e te 188 kg le偶y na glebie i musisz je podnie艣膰. Albo zabrak艂o paliwa i pchasz je do stacji benzynowej, nierzadko pod g贸rk臋. A teraz wyobra藕 sobie 偶e zamiast tego masz GS 750 wa偶膮ce 253 kg. A mocy raptem 13 KM wi臋cej. I w drug膮 stron臋 - masz GN 250 wa偶膮ce 140 kg. Czujesz r贸偶nic臋 ? Masa ta przek艂ada si臋 automatycznie na 艂atwo艣膰 (lub trudno艣膰) w manewrowaniu na postoju, wypychaniu motocykla z gara偶u i sprowadzaniu go do niego, szybko艣膰 wykonania manewru omini臋cia auta kt贸re nagle da艂o po hamulcach tu偶 przed Twoim nosem ... W offroadzie znan膮 prawd膮 jest to, 偶e ka偶de 0.1 kg masy motocykla robi r贸偶nic臋. Na szosie jest to mniej istotne, ale jednak. Czyli dobrze by艂oby szuka膰 motocykla wa偶膮cego poni偶ej 200 kg, a jeszcze lepiej w okolicach 130-160 kg.
Teraz osi膮gi. Pr臋dko艣膰 maksymalna GS500 to 175 km/h, przy艣pieszenie od 0 do 100 km/h w 6 sekund. Tak, 6 sekund. Tyle co Porsche Boxster i to w nie najs艂abszej wersji i pewnie ze 2 razy szybciej ni偶 auto kt贸rym je藕dzi艂e艣. W praktyce na starcie spod 艣wiate艂 odchodzisz 90% aut - je艣li umiesz je藕dzi膰, bo wykorzystanie tych 46KM wcale nie jest proste i jest szansa, 偶e je艣li za gwa艂townie dasz odwiniesz manetk臋 i pu艣cisz sprz臋g艂o, to wykonasz mniej lub bardziej efektowne salto przez plecy albo (co bardziej prawdopodobne) do艣膰 r膮czo pojedziesz w kierunku, kt贸rego wcale nie bra艂e艣 pod uwag臋. A nie masz dooko艂a siebie tony blach kt贸re ochroni膮 w razie W. W przypadku mocniejszych motocykli m贸wimy o czasie przy艣pieszania rz臋du 3-4 s i zapasie mocy i momentu, kt贸ry w po艂膮czeniu z b艂yskawiczn膮 reakcj膮 na gaz wymaga 偶eby艣 dok艂adnie wiedzia艂 ile chcesz go u偶y膰 i jak si臋 sko艅czy jego u偶ycie. W przypadku GS 500 偶eby uzyska膰 mocniejsz膮 reakcj臋 na gaz trzeba go odwin膮膰 przynajmniej o centymetr, w VFR 800 (kt贸re sportow膮 maszyn膮 nie jest) wystarczy ze 2-3 mm. Umiesz jad膮c w korku kontrolowa膰 tak ma艂e dozowanie gazu ? Poza tym pami臋taj, 偶e rozp臋dzi膰 si臋 to jedno, ale p贸藕niej trzeba z tej pr臋dko艣ci wyhamowa膰, nierzadko do艣膰 gwa艂townie.
****Nie jest wstydem zaczyna膰 i je藕dzi膰 motocyklem o mniejszej pojemno艣ci, wstydem jest nie ogarn膮膰 dosiadanego motocykla.**** Co z tego, 偶e masz pod ty艂kiem 150 kucy, skoro nie potrafisz ich wykorzysta膰, a na pierwszym lepszym winklu objedzie Ci臋 go艣膰 na motocyklu o po艂ow臋 s艂abszym ?

Poza tym rzadko kiedy pierwszy motocykl jest wyborem ostatecznym. Nasze oczekiwania i wyobra偶enia o je藕dzie ewoluuj膮 i konkretyzuj膮 si臋, a argumenty, 偶e "nie sta膰 mnie na zmian臋 motocykla co sezon, wi臋c kupi臋 od razu docelowy" s膮 nietrafione, bo nie ma czego艣 takiego jak motocykl docelowy. Ludzie, kt贸rzy zaczynali od czopera przesiadaj膮 si臋 na turystyki, potem cz臋sto na sporty (na kt贸re wcze艣niej nawet nie chcieli patrze膰). Dzia艂a to te偶 w drug膮 stron臋 - cz艂owiek ma do艣膰 jazdy na kraw臋dzi i kupuje co艣 do spokojnego toczenia si臋 z miejsca na miejsce.

Polecam lektur臋 artyku艂u pod adresem http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=R1NaPierwszyMotocykl&v=14az. To skr贸t w膮tku, jaki pojawi艂 si臋 na pl.rec.motocykle na prze艂omie sierpnia i wrze艣nia 2003r. Daje do my艣lenia.

By膰 mo偶e w wyborze pomocna oka偶e si臋 poni偶sza lista. Propozycje dla pocz膮tkuj膮cych s膮 oznaczone jako "p", a dla 艣rednio zaawansowanych jako "sz".

Ograniczone mo偶liwo艣ci finansowe - motocykle u偶ywane:
艣cigacz - "p" Aprilia RS 50/125, "sz" Suzuki GS500F
klasyk - "p" Honda CBF 250, "sz" Yamaha DragStar 650
turysta - "p" Honda Dominator 250, "sz" Kawasaki ER-6
prze艂ajowiec - "p" Kawasaki KLX 250, "sz" Suzuki DR-Z 400

Nieograniczone mo偶liwo艣ci finansowe:
艣cigacz - "p" Honda CBR 250, "sz" Honda CBR600F
klasyk" - "p" Yamaha YBR 250, "sz" HD Sportster 883
turysta" - "p" Honda CBF 500, "sz" Honda NTV700 Deauville
prze艂ajowiec" - "p" Honda CRF 250, "sz" KTM EXC300

UWAGA!!! Podane typy motocykli maj膮 charakter przyk艂adowy. Mo偶na je zast膮pi膰 dowolnymi innymi, byleby o podobnych parametrach, przede wszystkim pojemno艣ci silnika. Pami臋tajcie, 偶e motocyklizm to do艣膰 niebezpieczne hobby, wi臋c przy ocenie w艂asnych mo偶liwo艣ci i wyborze maszyny nale偶y si臋 kierowa膰 przede wszystkim ZDROWYM ROZS膭DKIEM. Kombinacja: nowy-cholernie napalony to bardzo niebezpieczne zestawienie. Paru takich zd膮偶y艂o ju偶 sprawi膰 k艂opot kierowcom, kt贸rzy musieli potem pracowicie wyd艂ubywa膰 ich szcz膮tki spomi臋dzy kratek ch艂odnicy.
A tu kilka podpowiedzi, czym si臋 kierowa膰 przy wyborze konkretnego modelu:
1. Wysoko艣膰 siod艂a i waga motocykla. Osoby o niedu偶ych gabarytach 藕le b臋d膮 si臋 czu艂y na wysokim motocyklu (kt贸ry ma do tego wysoko 艣rodek ci臋偶ko艣ci). Zasad膮 powinno by膰, 偶eby je艣li siedzimy na motocyklu praktycznie ca艂e stopy opiera艂y si臋 pewnie na pod艂o偶u. Pomy艣lcie co b臋dzie jak staniecie przed 艣wiat艂ami na garbie po艣rodku pasa, a z prawej i lewej do艣膰 g艂臋boka koleina... Widzia艂em takie zdarzenie z udzia艂em kobylastej Yamahy Venture :)
Przy wyborze osobom ni偶szym pomocna mo偶e by膰 ta lista: http://www.nebcom.com/noemi/moto/sbl.sbl.html#cat3.
Przelicznik: 1' (stopa) = 30,4 cm a 1" (cal) = 2,54 cm, czyli np 5'1" to ok 154 cm wzrostu.
2. Istotnym kryterium, kt贸re mo偶e by膰 brane pod uwag臋 jest mo偶liwo艣膰 wykonywania w艂asnor臋cznych napraw. Nale偶y si臋 nim kierowa膰 szczeg贸lnie przy wyborze weteran贸w, wszelakich SAMor贸bek itp. konstrukcji.
3. Pami臋taj o dost臋pno艣ci serwis贸w. Mo偶esz okazyjnie kupi膰 rzadki motocykl i mie膰 powa偶ny problem z napraw膮 lub znalezieniem cz臋艣ci nie tylko zamiennych ale i eksploatacyjnych. Przy tym "rzadki" w naszych warunkach nadal nie musi oznacza膰 motocykla o kt贸rym niewielu s艂ysza艂o, bo nawet znane marki jak Aprilia czy Kawasaki nie maj膮 szcz臋艣cia do polskich importer贸w.
4. Zak艂adaj, 偶e podczas pierwszych przeja偶d偶ek prawdopodobnie si臋 przewr贸cisz i mo偶esz w motocyklu to i owo uszkodzi膰. B膮d藕 na to przygotowany finansowo. Zakup motocykla to nie wszystko, przygotuj si臋 te偶 na jego eksploatacj臋. Je艣li ci臋 to nie przekonuje, zapytaj w serwisie ile kosztuje: prostowanie kierownicy, przetoczenie obr臋czy ko艂a, prostowanie lag, prostowanie p贸艂ek, nowa o艣 ko艂a, nowe owiewki, nowe lampy i kierunkowskazy, lakierowanie. Wszystko to mo偶e ci臋 spotka膰 podczas typowej "gleby".
5. Je艣li jeste艣 mieszka艅cem miasta i motocykl ma s艂u偶y膰 ci do codziennego przemieszczania po zat艂oczonych ulicach raczej nie kupuj smok贸w o du偶ych wymiarach i pojemno艣ciach. Chodzi o to, 偶eby jecha膰 a nie sta膰 w sznurze samochod贸w. Do tego celu najlepiej nadaj膮 si臋 ma艂e nakedy typu Suzuki GN/Honda CBF/Yamaha YBR, a nie pasuj膮 du偶e choppery i cruisery. R贸wnie偶 du偶e przecinaki s艂abo nadaj膮 si臋 do ruchu miejskiego. Powodem jest zwyczajny brak miejsca na ulicy, do tego stan naszych dr贸g jest daleki od idea艂u. Dla "objechania" wi臋kszo艣ci spotykanych u nas samochod贸w w zupe艂no艣ci wystarczy Suzuki GS 500.
6. Ceny motocykli zmieniaj膮 si臋 na bie偶膮co i najlepszym sposobem ich 艣ledzenia jest odwiedzanie serwis贸w aukcyjnych jak Allegro czy eBay oraz dzia艂贸w gie艂dowych na stronach motocyklowych. R贸wnie偶 pisma motocyklowe jak 艢wiat Motocykli czy Motocykl maj膮 dzia艂y og艂oszeniowe z motocyklami i cz臋艣ciami do nich. Wi臋kszo艣膰 dealer贸w i importer贸w ma swoje strony internetowe i fanpejd偶e na Facebooku, dzi臋ki kt贸rym mo偶na szybko dowiedzie膰 si臋 o najnowszych promocjach.
Poza tym ceny motocykli ulegaj膮 zmianom sezonowym i jesieni膮 cz臋sto mo偶na kupi膰 interesuj膮cy nas model o kilkana艣cie procent taniej ni偶 w kwietniu/maju gdy wszyscy maj膮 ci艣nienie na jazd臋.
7. Do motocykla nale偶y si臋 przymierzy膰. Kupowanie przez internet czy katalog to nie najlepszy pomys艂. Trzeba usi膮艣膰, sprawdzi膰 czy przet艂oczenie zbiornika nie wbija si臋 w kolano, podn贸偶ki nie s膮 tak wysoko 偶e nasze d艂ugie nogi s膮 posk艂adane w scyzoryk, a kierownica wygi臋ta tak fantazyjnie, 偶e d艂onie s膮 zgi臋te i za chwil臋 nabawimy si臋 cie艣ni nadgarstka. Wraca te偶 temat wysoko艣ci siod艂a od gleby - mo偶e si臋 okaza膰, 偶e teoretycznie wy偶szy motocykl ma w臋偶sze siod艂o przy baku i sprawia mniej problem贸w ni偶 ni偶sze moto z szersz膮 kanap膮.
8. Po motocykl jed藕 z kim艣 kto si臋 na tym zna. B臋dzie wiedzia艂 gdzie spojrze膰, przepatrzy internet w poszukiwaniu podpowiedzi o typowe usterki, przejedzie si臋 i b臋dzie wiedzia艂 co ju偶 umar艂o a co jeszcze po偶yje. Je艣li w pobli偶u jest serwis ASO warto si臋 tam um贸wi膰 i przywie藕膰 motocykl na ogl臋dziny - b臋d膮 zainteresowani tym 偶eby wykry膰 co si臋 da.
9. Co wybra膰: Yamaha XVS 650 Drag Star czy Suzuki VZ 800 Marauder? Na tak postawione pytanie odpowiadaj膮 zazwyczaj w艂a艣ciciele powy偶szych motocykli. Poniewa偶 nie ma mi臋dzy tymi motocyklami istotnych r贸偶nic, wyb贸r pozostaje nierozstrzygni臋ty i ch臋tny musi si臋 kierowa膰 w艂asnymi preferencjami oraz cen膮. Zaleta Yamahy to wa艂ek Kardana, zaleta Suzuki to wi臋ksza moc. Wady Yamahy to ni偶sza moc i ciut mniejszy komfort pasa偶era. Wady Suzuki: twarde kanapy. Ale og贸lnie pytanie jest z gatunku: kogo bardziej kochasz, tatusia czy mamusi臋?

2.10. Zakup motocykla u偶ywanego to nie tylko najcz臋stszy spos贸b rozpocz臋cia motocyklowej przygody, ale zazwyczaj r贸wnie偶 kolejne jej etapy, bo wci膮偶 niewielu z nas sta膰 na kupno nowego motocykla z salonu. O tym, jak kupowa膰 i na co zwraca膰 uwag臋 napisano ju偶 wiele, cho膰by w 艢wiecie Motocykli, informacje mo偶na te偶 znale藕膰 w Sieci, np. http://www.motocaina.pl/Na_co_zwrocic_uwage_przy_kupnie_motocykla_Poradnik,69,7919,0.html .. Tutaj chcia艂bym jedynie odnie艣膰 si臋 do kwestii, kt贸ra by艂a cz臋sto poruszana na PRM, a mianowicie tzw. okazji z zagranicy. Na zagranicznych aukcjach i w og艂oszeniach mo偶na znale藕膰 oferty sprzeda偶y motocykli z "dostaw膮 do domu". Ma to wygl膮da膰 tak, 偶e licytujesz lub odpowiadasz na og艂oszenie, wp艂acasz kas臋 za po艣rednictwem zazwyczaj Western Union na konto firmy rzekomo po艣rednicz膮cej w transakcji, po czym moto przyje偶d偶a do Ciebie spedycj膮 mi臋dzynarodow膮. Je艣li nie jeste艣 zadowolony odsy艂asz moto i odzyskujesz kas臋, je艣li moto jest ok autoryzujesz przelew na konto sprzedawcy. JEST TO OSZUSTWO. Sprzedawca i firma po艣rednicz膮ca zazwyczaj maj膮 fa艂szywy adres, podana strona w sieci dzia艂a od kilku dni i po nast臋pnych kilku(nastu) znika, a kasy nigdy nie odzyskujesz ... Charakterystyczne dla tego rodzaju oszustwa s膮 te偶 cz臋ste przypadki gdy sprzedawca znajduj膮cy si臋 np. w Anglii oferuje motocykl na niemieckich czy innych tablicach rejestracyjnych.
Prawda jest taka, i to nie tylko w odniesieniu do tego konkretnego rodzaju oszustwa, 偶e OKAZJI NIE MA. Moto zadbane, proste, nie wymagaj膮ce wk艂adu finansowego musi odpowiednio kosztowa膰. Je艣li cena jest okazyjna, b膮d藕 pewien 偶e kwot臋 "brakuj膮c膮" do rynkowej ceny za chwil臋 z nawi膮zk膮 w艂o偶ysz w serwis - o ile b臋dzie op艂acalny ... . Nieliczne wyj膮tki potwierdzaj膮 tylko t臋 regu艂臋.


**Rozdzia艂 III. Co za艂o偶y膰? Ubiory, kaski, akcesoria.**

NIE WARTO OSZ臉CZ臉DZA膯 NA CIUCHACH MOTOCYKLOWYCH. To podstawowa zasada rozs膮dnego motocyklisty. Dobry ciuch ochroni Ci臋 przed skutkiem upadku, zimna, deszczu. Z regu艂y pos艂u偶y d艂u偶ej ni偶 motocykl, kt贸rym je藕dzisz.
ZAWSZE warto ubiera膰 si臋 dobrze i kompletnie. Statystyki wypadk贸w s膮 bardzo okrutne i m贸wi膮, 偶e ich wi臋kszo艣膰 przydarza si臋 podczas kr贸tkich podr贸偶y, w ci膮gu pierwszych 10 kilometr贸w. Kask, kurtka, spodnie, buty, r臋kawice to minimum. Mo偶na te偶 za艂o偶y膰 wszelakie pasy nerkowe i "偶贸艂wie" na plecy. Upa艂 doskwiera tylko wtedy gdy si臋 stoi w miejscu, poruszanie si臋 po mie艣cie latem i dob贸r stroju pozostawiam woli czytelnika. Pami臋taj jednak, 偶e w mie艣cie jeste艣 szczeg贸lnie nara偶ony na wypadki. Na szcz臋艣cie producenci dostrzegli ju偶 ten segment rynku i w coraz wi臋kszym wyborze mamy letnie kurtki i d偶insy z protektorami CE i wstawkami z kevlaru.

3.1 Gdzie na zakupy?
W polskich sklepach mo偶na si臋 w ca艂o艣ci wyekwipowa膰, wystarczy znale藕膰 w internecie adresy najbli偶szych Twojego miejsca zamieszkania. Mo偶na te偶 niedrogo kupi膰 u偶ywan膮 odzie偶 na cyklicznie organizowanych Motobazarach w Warszawie, 艁odzi, Poznaniu czy Wroc艂awiu. Sporo ciuch贸w pojawia si臋 te偶 na aukcjach http://www.allegro.pl/ ale to niestety troch臋 jak kupowanie kota w worku je偶eli nie masz szans na przymierzenie ciuch贸w przed zakupem. Ale je艣li oferta jest z Twoich okolic to masz szans臋 na dobry zakup po umiarkowanej cenie.

3.2 Jaki kask kupi膰?
Przede wszystkim - najlepiej nowy. Kask dopasowuje si臋 do kszta艂tu g艂owy i twarzy, u偶ywany kask b臋dzie prawdopodobnie za lu藕ny, o wzgl臋dach higienicznych nie wspominaj膮c. Z tego ostatniego wzgl臋du warto u偶ywa膰 na co dzie艅 kominiarki. Wydatek niewielki, a wy艣ci贸艂ka kasku b臋dzie d艂ugi czas jak nowa.
Po drugie - praktyczny i bezpieczny. Tu wyb贸r mamy ograniczony nieco rodzajem naszego motocykla, w integralu troch臋 dziwnie si臋 wygl膮da na klasycznym chopperze. Ale bezpiecze艅stwo i wygoda s膮 najwa偶niejsze wi臋c:
kaski integralne - najbezpieczniejsze,najcichsze i najl偶ejsze;
kaski szcz臋kowe - nieco ci臋偶sze i zazwyczaj nieco g艂o艣niejsze, ale za to
bardzo praktyczne, zw艂aszcza dla okularnik贸w;
kaski otwarte - klasyka i 艂atwo艣膰 zak艂adania i zdejmowania, du偶a g艂o艣no艣膰,
kiepska ochrona twarzy/szcz臋ki;
kaski enduro - pochodna kask贸w otwartych, ale zaopatrzona w daszek
przeciwb艂otny i os艂on臋 szcz臋ki.
Z rzeczy praktycznych nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na:
- czy wy艣ci贸艂ka jest wyjmowana do prania;
- czy zapi臋cie da si臋 obs艂u偶y膰 r臋ka w r臋kawicy;
- czy szyba jest 艂atwo wymienialna i dost臋pna w handlu.
Po szczeg贸艂y na temat konkretnych modeli odsy艂am do pism motocyklowych, oraz do Sieci. Sporo opis贸w znajdziesz na http://www.skutery.net/ .
Model kasku powinien pasowa膰 do rodzaju motocykla. Nie tylko ze wzgl臋d贸w estetycznych, ale przede wszystkim ergonomicznych. Trudno p臋dzi膰 180 km/h w otwartym kasku na motorze bez owiewek.

3.2.1 Ceny.
Mo偶na przyj膮膰, 偶e im dro偶szy kask, tym lepszy. Ceny markowych kask贸w otwartych zaczynaj膮 si臋 od 400 z艂., za integralny lub szcz臋kowy zap艂acisz od 600 z艂. Je艣li kupujesz u偶ywany za ok.300 z艂otych powiniene艣 kupi膰 co艣 dobrego.

3.2.2 Jak przymierza膰 kask?
Raz kupiony, niedopasowany kask mo偶e by膰 udr臋k膮 na d艂ugie miesi膮ce, do momentu wyczerpania cierpliwo艣ci i sprzeda偶y ze strat膮. Przede wszystkim nie warto kupowa膰 kasku z firm wysy艂kowych. Kask trzeba przymierzy膰. Pasowa膰 b臋dzie ten, kt贸ry b臋dzie lekko ciasny. Podkre艣lam - lekko. Kask z czasem dopasuje si臋 do twarzy w艂a艣ciciela, ale na samym pocz膮tku musi na tyle przylega膰, 偶eby g艂owa nie skaka艂a w skorupie jak orzeszek. Dobrze jest gdy przy poruszaniu powoduje lekki ruch sk贸ry w miejscu w kt贸rym styka si臋 ona z poduszkami. Przy lekkich acz energicznych ruchach "potakuj膮cych" r贸wnie偶 powinien pod膮偶a膰 za g艂ow膮.

3.2.3 Kaski dla dzieci ma w ofercie wi臋kszo艣膰 firm produkuj膮cych"doros艂e" kaski, np. Airoh, Shoei czy Uvex. Szukaj rozmiar贸w XXXS lub XXS. Ciuchy dla dzieci znajdziesz w Polo, bardzo 艂adne i dobre robi te偶 firma Difi. Rozmiary zaczynaj膮 si臋 od 122 cm. Polecam lektur臋 artyku艂u "Dzieciak na motocyklu" w FAQ.

3.3 Jaki ciuch za艂o偶y膰? Tu tak偶e najprostszym kryterium jest cena i marka. Wyb贸r wraz ze wzrostem rynku ro艣nie i trudno poleci膰 co艣 opr贸cz konsekwentnego obej艣cia wszystkich dost臋pnych sklep贸w i por贸wnania r贸偶nych modeli. Metoda mo偶e prymitywna, ale skuteczna na por贸wnanie r贸偶nych ubra艅 - popatrz na ilo艣膰 metek przyczepionych do danej rzeczy. Ka偶dy producent lubi si臋 chwali膰 swoimi materia艂ami zastosowanymi w danej rzeczy, wi臋c im wi臋cej metek, tym wi臋ksza ilo艣膰 zastosowanych w niej materia艂贸w. Warto te偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na "firmowe" produkty sklep贸w Hein Gericke, Louis czy Polo. Zlecaj膮 one wykonanie ubior贸w czy akcesori贸w innym, cz臋sto renomowanym firmom, dzi臋ki czemu w umiarkowanej cenie mo偶emy naby膰 produkt dobrej jako艣ci.

3.3.1 Sk贸ra czy tex? W tym wzgl臋dzie zdania s膮 r贸wnie偶 podzielone. Sk贸ry oferuj膮 wi臋ksz膮 odporno艣膰 na 艣cieranie, a wi臋c i wi臋ksze bezpiecze艅stwo. Za to 艣redni standard wyrob贸w w przypadku syntetyk贸w oferuje lepsze zabezpieczenie przed zimnem, wiatrem i wilgoci膮 ni偶 sk贸ra. W skr贸cie - texy s膮 praktyczniejsze, w sk贸rach zazwyczaj lepiej si臋 wygl膮da :) Czarna sk贸ra dominuje w艣r贸d wetera艅sko-cruiserowych-chopperowych tradycjonalist贸w, kolorowe sk贸rzane kombinezony to domena go艣ci na 艣cigaczach, a syntetyczne ciuchy (czyli texy) najpopularniejsze s膮 w艣r贸d turyst贸w i maniak贸w jazdy w terenie. Musz臋 zaznaczy膰, 偶e w Polsce sk贸ra jest p贸ki co zwyczajnie modna, wi臋c je艣li kto艣 jest w g艂臋bi duszy troszk臋 konformist膮 "w towarzystwie" lepiej wypadnie w sk贸rze.

3.3.2 Wa偶nym elementem stroju powa偶nego motocyklisty jest przeciwdeszczowy "kondonik". Nie jest to drogie (150-300z艂), a dodatkowo nie藕le chroni przed wiatrem. Pami臋taj, 偶e taki ciuch to czysty plastik i nie przepuszcza ani powietrza ani pary wodnej, wi臋c nie nale偶y go traktowa膰 jako substytut kombinezonu na dalsze wyprawy. Dobr膮 przeciwdeszcz贸wk臋 robi Modeka, szwy s膮 dodatkowo podklejane, co zwi臋ksza wodoszczelno艣膰. Z osobistego do艣wiadczenia polecam raczej modele dwucz臋艣ciowe. Szybciej i 艂atwiej si臋 je zak艂ada i zdejmuje, a przy uszkodzeniu wymienia si臋 tylko spodnie lub bluz臋. Poza tym nie zawsze jest potrzebny kompletny "kondonik".

3.4. Podczas kupowania kurtki i spodni zwr贸膰 uwag臋 na obecno艣膰 ochraniaczy na r贸偶nych wystaj膮cych cz臋艣ciach cia艂a (艂okcie, barki, plecy, biodra, kolana, 艂ydki) lub przynajmniej specjalnych kieszonek przeznaczonych do ich umieszczenia. Na nogach takie ochraniacze pe艂ni膮 dodatkow膮 funkcj臋 - izoluj膮 od wiatru i ch艂odu tak wra偶liwe miejsce jak kolana. Je艣li w spodniach nie ma takowych zabezpiecze艅, pami臋taj o dodatkowym ich ociepleniu podczas d艂u偶szej podr贸偶y.

3.5 Jakie r臋kawice i buty?
Podstawowa funkcja r臋kawic to ochrona d艂oni w czasie wypadku, ale nie nale偶y zapomina膰 o tym, 偶e chroni膮 d艂onie r贸wnie偶 przed wiatrem i wod膮, i stale ich u偶ywamy. Musz膮 wi臋c by膰 wygodne i raczej mi臋kkie, z mankietami zaopatrzonymi w paski regulacyjne lub 艣ci膮gacze zar贸wno w przegubie jak i u ko艅ca mankietu. R臋kawice powinny by膰 zaopatrzone we wzmocnienia chroni膮ce kostki i palce, od wewn臋trznej strony powinny mie膰 zamsz, by uchwyt kierownicy by艂 pewny. Po偶ytecznym dodatkiem jest kawa艂ek zamszu lub gumy wszyty na wierzchu palca wskazuj膮cego lewej d艂oni, przyda si臋 do wycierania szybki kasku w czasie deszczu. Nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na jako艣膰 szw贸w, no i przede wszystkim, czy r臋kawica dobrze le偶y na d艂oni, nie uwiera i nie uciska 偶adnej cz臋艣ci d艂oni. Z czasem mo偶e si臋 ona u艂o偶y膰, ale je艣li mamy do przymierzenia kilka par, warto spr贸bowa膰, a nu偶 druga para b臋dzie uszyta nieco inaczej.
Jednymi z ta艅szych r臋kawic s膮 Probikery, do kupienia na Motobazarach za 80-100 z艂. Niestety, ich trwa艂o艣膰 jest raczej 艣rednia, a do tego farbuj膮. Za lepsze r臋kawice zap艂acisz 200-300 z艂.
Buty oczywi艣cie r贸wnie偶 trzeba przymierzy膰 przed zakupem. Polecamy modele z wysok膮 cholew膮, chroni膮ce piszczel i 艂ydk臋. Z regu艂y im wy偶sza cholewa, tym lepiej. Warto sprawdzi膰 czy interesuj膮ce nas buty maj膮 poni偶sze cechy:
- antypo艣lizgow膮 podeszw臋;
- wzmocnienie w okolicach palc贸w i kostki;
- dodatkow膮 "naszywk臋" ze sk贸ry lub (lepiej) gumy na wierzchu lewego buta, w miejscu, gdzie but styka si臋 z d藕wigni膮 zmiany bieg贸w;
- zakryty rzepem suwak.

Poza tym trzeba okre艣li膰 cel, jakiemu b臋d膮 s艂u偶y艂y buty. Je艣li opr贸cz jazdy zamierzamy w nich zwiedza膰 atrakcje turystyczne na szlaku naszych woja偶y, trzeba kupi膰 buty w kt贸rych da si臋 chodzi膰, czyli na pewno nie takie rodem z tor贸w wy艣cigowych. Wyb贸r obuwia jest spory i mo偶na kupi膰 sensowne modele od ok 300 z艂 za modele letnie "do miasta", ale ca艂osezonowe to ju偶 wydatek 500-600 z艂 i wi臋cej. Je艣li kasy brakuje, a nie chcesz kupowa膰 u偶ywanych (te偶 bym nie chcia艂) dobrym rozwi膮zaniem na pierwsze jazdy s膮 "glany" lub buty trekkingowe dost臋pne w sklepach sportowych. Maj膮 do艣膰 wysok膮 i sznurowan膮 cholewk臋, dzi臋ki czemu usztywniaj膮 kostk臋. Nale偶y tylko zwr贸ci膰 uwag臋, by podeszwa nie mia艂a zbyt grubego bie偶nika, bo utrudnia on manewrowanie stop膮 na podn贸偶ku, oraz by "j臋zyk" by艂 przyszyty do cholewki, co utrudni przedostanie si臋 wody do wn臋trza buta.

3.6 Produkty markowe (kolejno艣膰 przypadkowa).
Kaski - Shoei, Suomy, Arai, Schuberth, Nolan, Airoh, Caberg, Lazer, Shark, AGV, Uvex.
Ubrania - Dainese, IXS, Spidi, Uvex, Modeka, Ixon, Arlen Ness.
Buty - Daytona, Alpinestars, Sidi, Diadora, TCX, Forma.

3.7 Wodoszczelno艣膰 a konserwacja odzie偶y.
O ka偶da rzecz trzeba dba膰 i odzie偶 nie stanowi wyj膮tku. Przede wszystkim nale偶y przeczyta膰 zalecenia producenta co do sposobu czyszczenia i konserwacji kurtki czy but贸w. Z regu艂y pranie w detergentach oznacza kres wodoodporno艣ci, kt贸r膮 trzeba przywr贸ci膰 stosuj膮c odpowiednie specyfiki w sprayu. S膮 one dost臋pne w sklepach oferuj膮cych odzie偶 dla turyst贸w. Dobry i tani impregnat mo偶na kupi膰 w sieci sklep贸w obuwniczych Deichmann. Stosuje si臋 go zar贸wno do sk贸r, jak i tex贸w. Inna sprawa to pranie wszelkiego rodzaju membran i goretexu. Tu najlepiej si臋 sprawdzaj膮 zwyk艂e p艂yny do prania i p艂ukania NIE ZAWIERAJ膭CE LANOLINY, bo ta zatyka kana艂ki we w艂贸knach materia艂u i membrana przestaje dzia艂a膰.


**Rozdzia艂 IV. Porady natury og贸lnej**

Gar艣膰 bardzo trafnych, zwi臋z艂ych i przydatnych porad starego, 偶ywego motocyklisty.

"Cze艣膰, Jestem Witek, czytam list臋 i od czasu do czasu si臋 pojawiam. Na moto je偶d偶臋 ze 100 lat, to jest z niewielkimi przerwami od 1971. Teraz na XL600R. Poza tym sporo je偶d偶臋 samochodem (moja nazwa katamaranu). Po przeczytaniu opis贸w paru Waszych przyg贸d i po ostatnich przypadkach wpad艂em na pomys艂 偶eby spisa膰 swoje do艣wiadczenia i obserwacje z jazd tych udanych i nie oraz zaproponowa膰, 偶eby艣cie dopisali swoje. Mo偶e dzi臋ki temu paru z nas uniknie k艂opot贸w. Przy okazji - to co pisz臋 to tylko m贸j punkt widzenia. Pozdrowienia i do zobaczenia na trasie.

- Wszystkie znaki malowane na jezdni zawsze traktuj jak kawa艂ki lodu. Farba kauczukowa do malowania znak贸w jest potwornie 艣liska. Dodatkowo odrobina wody, troch臋 piasku i rzeczywi艣cie bywa jak l贸d, nawet bez deszczu, na przyk艂ad po przeje藕dzie polewaczki (sprawdzi艂em).

- Nie 艣cigaj si臋 z katamaranami. Je艣li jaki艣 ambitny kierowca zaczyna si臋 艣ciga膰 - odpu艣膰. I tak mu do艂o偶ysz na najbli偶szych 艣wiat艂ach. W bezpo艣rednim starciu nie masz szans (sprawdzi艂em)

- Nigdy nie jed藕 w martwym polu katamaranu - kierowca ci臋 nie widzi. Martwe pole przeje偶d偶aj jak najszybciej. Jed藕 albo z boku - na wysoko艣ci kierowcy lub troch臋 przed, albo dobrych kilkana艣cie metr贸w z ty艂u. Nigdy na wysoko艣ci tylnego okna czy tu偶 za zderzakiem. Musisz zawsze by膰 widoczny.

- Je藕dzij skrajem pasa, nie 艣rodkiem, w przypadku awaryjnego hamowania czasami mo偶e zabrakn膮膰 kilku - kilkunastu cm, a tak wjedziesz mi臋dzy katamarany i si臋 zmie艣cisz, ale uwa偶aj na skraju prawego pasa, szczeg贸lnie przed skrzy偶owaniami mog膮 by膰 koleiny, a na 艣rodku mo偶e by膰 艣liski (olej z ci臋偶ar贸wek).

- Je藕dzisz du偶o szybciej ni偶 katamarany wi臋c licz si臋 z tym 偶e mog膮 ci臋 nie zauwa偶y膰 i zajecha膰 drog臋. Kierowca patrzy w lusterko co pewien czas, tak aby zobaczy膰 inne katamarany i nie jest przygotowany na tak膮 rakiet臋 jak Ty.

- U偶ywaj 艣wiate艂 i klaksonu, nawet w mie艣cie, je艣li masz jakie艣 w膮tpliwo艣ci co do intencji s膮siad贸w.

- Niekt贸re ograniczenia pr臋dko艣ci nale偶y traktowa膰 powa偶nie. Zmniejsz szybko艣膰, a je艣li nie masz takiego zwyczaju to chocia偶 wyostrz uwag臋 i przygotuj si臋 na awaryjny manewr. Takie znaki to na przyk艂ad ograniczenie szybko艣ci przed skrzy偶owaniem czy przej艣ciem dla pieszych, kt贸re jest niewidoczne, za g贸rk膮, za zakr臋tem czy za domem. Wylatujesz zza zakr臋tu a tam w poprzek drogi wytacza si臋 katamaran. Nie zauwa偶y艂 Ci臋 bo by艂e艣 za szybki.

- Wystrzegaj si臋 (omijaj szerokim 艂ukiem): starych katamaran贸w, nowych i l艣ni膮cych w niedziel臋, jad膮cych za wolno, kobitek za kierownic膮 (nie wszystkich co prawda), kierowc贸w w kapeluszach i dziadk贸w za kierownic膮, katamaran贸w z obc膮 rejestracj膮. Je艣li kilka tych cech si臋 艂膮czy - omijaj bardzo szerokim 艂ukiem i bardzo uwa偶aj.

- Mijaj膮c stoj膮cy autobus patrz pod ko艂ami, czy jaki艣 cz艂owiek nie stara si臋 wskoczy膰 na jezdni臋, patrz tak偶e na cienie.

- Nie wierz migaczom. Wielu ich nie u偶ywa lub zapomina albo nie wy艂膮cza. Je艣li katamaran zaczyna jecha膰 jako艣 niepewnie i zbyt blisko kraw臋dzi pasa uwa偶aj, bo mo偶e skr臋ci膰. Je艣li katamaran stoi na poboczu patrz na przednie ko艂a, je艣li s膮 skr臋cone - uwa偶aj - mo偶e wyjecha膰. Je艣li doje偶d偶asz do skrzy偶owania, na kt贸re stara si臋 wjecha膰 katamaran, to nawet je艣li masz pierwsze艅stwo staraj si臋 patrze膰 na kierowc臋, czy Ci臋 zauwa偶y艂, czy popatrzy艂 w Twoim kierunku. Mo偶e si臋 gapi膰 gdzie indziej i zajecha膰 Ci drog臋.

- Je艣li przeciskasz si臋 mi臋dzy katamaranami nie wje偶d偶aj mi臋dzy nie je艣li katamaran ma mo偶liwo艣膰 skr臋tu na inny pas bo mo偶e ci臋 tr膮ci膰. Musisz nauczy膰 si臋 oceni膰, czy mo偶e skr臋ci膰, czy mo偶e chcie膰 wyprzedzi膰 inny katamaran, czy te偶 nie ma takiej mo偶liwo艣ci, wtedy gazuuu! Na przyk艂ad je艣li wyprzedzasz osobowy samoch贸d jad膮cy za ci臋偶ar贸wk膮 (i jedzie szybciej ni偶 ci臋偶ar贸wka) to bardzo mo偶liwe jest 偶e b臋dzie chcia艂 j膮 wyprzedzi膰 i zajedzie Ci drog臋. Podje偶d偶aj膮c do skrzy偶owania mi臋dzy katamaranami w upalny dzie艅 patrz na kierowc贸w (na tyle ile Ci si臋 to oczywi艣cie uda), kt贸ry艣 mo偶e otworzy膰 drzwi, 偶eby si臋 och艂odzi膰. Powinien co prawda sprawdzi膰 czy nikt nie jedzie ale.....

- Nieznany zakr臋t szczeg贸lnie na podlejszych drogach mo偶e mie膰 zmienny promie艅. Wej艣膰 艂atwo, wyj艣膰 trudno (sprawdzi艂em).

- Poza miastem patrz na 艣wiat艂a hamulcowe katamaran贸w jad膮cych przed tob膮. Je艣li hamuj膮 pozornie bez powodu - prawie na pewno patrol z suszark膮 - prawie ka偶dy na widok patrolu odruchowo ci艣nie hamulec. Je艣li wszyscy jad膮 podejrzanie wolno to te偶 uwa偶aj - prawdopodobnie gdzie艣 tu stoj膮. Warto obserwowa膰 samochody wyposa偶one w CB (poznasz po dodatkowej, zazwyczaj d艂ugiej antenie), oni wiedz膮 co si臋 dzieje na drodze nierzadko z wyprzedzeniem kilkudziesi臋ciu km. Je艣li jedziesz mi臋dzy katamaranami, nie powinien ci臋 namierzy膰 - musisz by膰 sam na szosie. Przy okazji, je艣li masz antyradar to pami臋taj, 偶e ty wykryjesz ich ze znacznie wi臋kszej odleg艂o艣ci ni偶 oni Ciebie (pod warunkiem, 偶e kogo艣 innego namierzaj膮).

- My艣l za innych, staraj si臋 przewidywa膰, nie pakuj si臋 w sytuacje co do kt贸rych masz w膮tpliwo艣ci. Czasem op艂aca si臋 odpu艣ci膰 par臋 sekund. Jeste艣 du偶o szybszy, zwrotniejszy, szybciej przy艣pieszasz i hamujesz, zajmujesz mniej miejsca na szosie i to Ty kontrolujesz sytuacj臋.

- Ostro偶nie wyprzedzaj ci臋偶ar贸wki. Na przyk艂ad jedziesz lewym pasem i wtedy pr贸ba szybkiego wyprzedzenia ci臋偶ar贸wki, na zasadzie "z lewego pasa na prawy i gazu", mo偶e si臋 sko艅czy膰 najechaniem na katamaran zas艂oni臋ty przez ci臋偶ar贸wk臋. Uwa偶aj te偶 na zawirowania powietrza przy wyprzedzaniu.

- Je艣li wyprzedzasz co艣, a szczeg贸lnie co艣 co jedzie podejrzanie powoli np. katamaran, traktor itp, upewnij si臋 偶e nie ma 偶adnej dr贸偶ki w lewo bo mo偶e skr臋ci膰. Starsze katamarany i maluchy maj膮 s艂abe 艣wiat艂a stop i migacze i ich nie wida膰.

- Wypadki najcz臋艣ciej nie s膮 efektem b艂臋du jednego kierowcy ale b艂臋d贸w kilku u偶ytkownik贸w na raz, na przyk艂ad kto艣 nieprawid艂owo wyjecha艂, a ty jecha艂e艣 za szybko i jeszcze s艂aba widoczno艣膰 itp.

Ale je艣li masz pecha to jak m贸wi膮 "i w drewnianym ko艣ciele ceg艂a na 艂eb
spadnie".

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Pe艂n膮 (oby) i stale uaktualnian膮 wersj臋 FAQ znajdziesz pod adresem
http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250 (by艂y rc24/rc46/pc40/xj600/k11).
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints: news@netfront.net -- -

FAQbot wersja 3.31

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona

W dziale High-Tech

W dziale Gry

W dziale Extreme

W dziale Biznes, Finanse, Prawo

W dziale Motoryzacja

W dziale Kultura

W dziale Sport

W dziale Lifestyle