Data: 2009-10-01 17:38:48 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
FMC bez EHSI z mapą | |
Czy istnieją komputery umożliwiające prowadzenie po trasie w przestrzeni RNAV, ale nie posiadające zobrazowania tego na mapie?
Takie coś, gdzie się wstukuje tylko punkty, ale nie można zobaczyć gdzie jesteśmy i gdzie lecieć. Sama klawiatura z małym wyświetlaczem, bez ekranu EHSI map. Jest lub było to używane w samolotach liniowych? |
|
Data: 2009-10-03 17:57:17 | |
Autor: saturn5 | |
FMC bez EHSI z mapą | |
Czy istnieją komputery umożliwiające prowadzenie po trasie w przestrzeni RNAV, ale nie posiadające zobrazowania tego na mapie? Rozumiem ze chodzi ci o sama nawigacje RNAV bo nie ma czegos takiego jak 'przestrzen RNAV'. Tak, byly kiedys (dawno temu) komputery RNAV bez mapy (jakkolwiek praktycznie zawsze samolot mial HSI). Pierwsze takie 'kalkulatory' RNAV mialy tylko wyswietlacz jak kalkulator i byly oparte na nawigacji VOR-DME lub LORAN (to bylo grubo przed GPS). O ile pamietam jeden z pierwszych takich zestawow nazywal sie Omega. Oczywiscie taki odbiornik musial w jakis sposob dawac pilotow informacje czy zbacza z trasy czy nie - odbywalo sie to albo na samym HSI (HSI to nie mapa!) albo w formie graficznego CDI na samym kalkulatorze. Musialbys pogrzebac w necie co mozna znalezc na ten temat - teraz raczej nikt czegos takiego nie uzywa. Czy samoloty liniowe cos takiego mialy - tego nie jestem pewien. Natomiast jesli chodzi o mniejsze samoloty to ciagle jest bardzo duzo roznych samolotow GA latajacych ze starymi odbiornikami GPS ktore nia maja zadnego ekranu-mapy ale sa certyfikowane do lotow IFR. Maja prosty CDI (najczesciej w postaci kresek-kropek) albo ich wskazania wedruja na HSI. -- |
|
Data: 2009-10-04 07:23:30 | |
Autor: porterhouse | |
FMC bez EHSI z mapą | |
Sama klawiatura z małym wyświetlaczem, bez ekranu EHSI map. Juz od dobrych 50+ lat podstwowym instrumentem w awionice lotniczej jest HSI, na poczatku czysto mechaniczny-elektryczny a teraz elektroniczny. Polaczenie HSI z kazdym odbiornikiem nawigacyjnym typu RNAV jak VOR-DME, inercyjne (FMS) lub GPS daje pilotowi mozliwosc nawigacji RNAV bez jak ty to nazywasz "mapy". Zreszta HSI lub teraz przewaznie EHSI jest absolutna podstawa do dzisiaj, a "mapa" jesli jest to tylko dodatek. EHSI moze byc wyswietlany na ekranie - ale EHSI to nie zadna mapa. Jesli pilot moze wyswietlic sobie mape to jest to tylko dodatek. Sam widzialem i lecialem juz dawno 747-300 wyposazonym w stare analogowe przyrzady (w tym HSI) ale FMS (czyli RNAV) juz tam byl mimo ze zadnych innych ekranikow nie bylo. -- |
|
Data: 2009-10-04 18:26:25 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
FMC bez EHSI z mapą | |
"porterhouse " <porterhouse.SKASUJ@gazeta.pl> wrote
EHSI jest absolutna podstawa do dzisiaj, a Tzn. chodziło mi o tryb mapa, co rozumiałem przez pokazywanie waypoint'ow połączonych odcinkami trasy, kursu powrotu na trasę itp. EHSI w wersji tradycyjnego wskaźnika pokazuje pilotowi położenie względem linii trasy na tej samej zasadzie co położenie względem wybranego radiala VOR? Sam widzialem i lecialem juz dawno 747-300 wyposazonym w stare No i ten tradycyjny HSI mógłby pokazywać jakoś wskazania trasy z FMS? |
|
Data: 2009-10-04 18:04:47 | |
Autor: porterhouse | |
FMC bez EHSI z mapą | |
EHSI w wersji tradycyjnego wskaźnika pokazuje pilotowi położenie względem linii trasy na tej samej zasadzie co położenie względem wybranego radiala VOR? Tak, E/HSI moze albo pokazywac katowe odchylenia od radiala (jak podlaczony jest do VOR) albo odchylenia odleglosciowe jak jest polaczony z jakims RNAV. No i ten tradycyjny HSI mógłby pokazywać jakoś wskazania trasy z FMS? Oczywiscie ze tak. Tak jak pisalem wyzej - bedzie pokazywac odchylenia odleglosciowe (nie katowe) od kursu. I bedzie pokazywac kazde przelecenie waypointu. -- |
|