Fabryka od kotłów chce produkować elektryczne autobusy :-)

Data: 2018-05-21 10:11:19
Autor: T.
Fabryka od kotłów chce produkować elektryczne autobusy :-)
RAFAKO to znany na świecie producent kotłów energetycznych oraz instalacji dla elektrowni, elektrociepłowni i spalarni. A droga od energetyki do ,,elektryki" to tylko mały krok. RAFAKO od zawsze śledziło nowe trendy na rynku i obserwowało nowoczesne wdrożenia w zakresie swojej głównej działalności, przy czym preferowało rozwiązania pro-ekologiczne. Firma ewoluuje i szuka nowych kierunków rozwoju, w dużej mierze powiązanych z energetyką.

Wcześniej firma nie działała na rynku motoryzacyjnym, jednak rozpoczęte parę lat temu obserwacje rynku elektromobilności skłoniły Zarząd RAFAKO do stworzenia komórki, a następnie całego zespołu odpowiedzialnego za projekt autobusu elektrycznego. Zespół ten budowany jest  już od dwóch lat, a składają się na niego specjaliści od IT, elektroniki i mechaniki o bogatym doświadczeniu na rynku motoryzacyjnym i transportowym. W ciągu ostatnich dwóch  lat spółka RAFAKO dokonała dogłębnej analizy rynku autobusowego i nawiązała współpracę z firmami projektowymi i badawczymi oraz kluczowymi producentami na rynku Automotive.
Spółka monitoruje i analizuje zapotrzebowanie tego nowego, dynamicznie rozwijającego się rynku oraz nawiązuje kontakty z gminami w zakresie potencjalnej współpracy w  zakresie wymagań rynkowych i testowania autobusów, czego efektem są podpisane listy intencyjne z zainteresowanymi gminami.

- Nasz projekt ma wiele zalet, z których najistotniejszą  jest to , że powstaje całkowicie od zera, a nie w wyniku adaptacji pod potrzeby ,,elektryka" konstrukcji pojazdu spalinowego. Dzięki temu nasze rozwiązanie uwzględnia wszystkie specyficzne dla napędu eklektycznego potrzeby i wykorzystuje najnowsze trendy na rynku światowym, nadając nowym pojazdom zalety , które  będą w stanie sprostać wysokim wyzwaniom technicznym i wymaganiom klienta - komentuje Michał Maćkowiak.

Więcej: http://glowny-mechanik.pl/2018/05/21/elektrobus-od-rafako/

Ciekawe, czy oni tak poważnie... :-) Ale 1 kwietnia już był jakiś czas temu :-)

T.

Data: 2018-05-21 11:56:27
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-05-21 o 10:11, T. pisze:

Ciekawe, czy oni tak poważnie... :-) Ale 1 kwietnia już był jakiś czas temu :-)

W okresie międzywojennym znana Lubelska wytwórnia kotłów produkowała
samoloty. Sporo ich wyprodukowała. Ta wytwórnia to Plage i Laśkiewicz.
Ale dzisiaj zmiana branży to już dla niektórych obraza.
Pytanie moralności czy własnej inteligencji?

Pozdrawiam

Data: 2018-05-21 12:14:07
Autor: T.
Fabryka od kotłów chce produkować elektryczne autobusy :-)
W dniu 2018-05-21 o 11:56, RadoslawF pisze:
Plage i Laśkiewicz

Wiele firm zaczynało od czegoś innego, jednak produkcja czegoś nowego raczej następowała w drodze ewolucji. Zobacz na historię firm japońskich i koreańskich.
Przywołana przez Ciebie firma produkowała kotły przez 60 lat, zanim wzięto się za samoloty. No i chyba wtedy było łatwiej zbudować samolot, niż dziś autobus. W dodatku zaczynano od produkcji licencyjnej. "Jednakże, głównie na skutek niewielkiego doświadczenia zakładów i niewłaściwego wykonawstwa, jakość produkowanych Balilli i A.300 była fatalna i doszło do licznych katastrof tych samolotów, co spowodowało zmniejszenie zamówień." Dopiero po 8 latach opracowano własną konstrukcję.
Generalnie zbudować autobus elektryczny to nie żadna filozofia. Potrzeba na to jednak hali, pracowników, poddostawców. A potem mija zwykle kilka lat, zanim produkt będzie w miarę bezawaryjny.
Solaris miał olbrzymie kłopoty ze swoimi autobusami (spalinowymi), które niemal masowo płonęły. Ciekawe, że ludzie zaufali firmom takim jak Autosan czy Ursus, które już sprzedają elektryki. Ciekaw też jestem, jakie będą opinie po roku eksploatacji, bo to ich nowa produkcja.
Już nie pamiętam gdzie, ale elektryczne Solarisy masowo padały (bodaj w Berlinie), że je wycofano z eksploatacji. Jeśli Rafako ma z góry załatwioną sprzedaż - to tylko plus dla nich. Generalnie dobrym pomysłem jest posiadanie produkcji, z której można sfinansować inną - wtedy jest czas na poprawki, a na początku można zaproponować dumpingowe ceny.
T.

Data: 2018-05-21 12:56:23
Autor: Robert Wańkowski
W dniu 2018-05-21 o 12:14, T. pisze:
Już nie pamiętam gdzie, ale elektryczne Solarisy masowo padały (bodaj w Berlinie), że je wycofano z eksploatacji.
Może dlatego już właściciele nie chcą tego biznesu i chcą sprzedać?
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/solaris-na-sprzedaz-rozwoj-wymaga-inwestycji-58162.html

Robert

Data: 2018-05-21 13:08:50
Autor: T.
[...]

Swego czasu trochę pary puścili - otrzymywali groźby wręcz pozbawienia życia, jeśli nie wycofają się z interesu, który opanowali głównie Niemcy. Taka tam wolna konkurencja, w gangsterce także.
T.

Data: 2018-05-21 13:32:00
Autor: J.F.
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5b02a8c6$0$31372$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

I kto ich tak straszyl - Mercedes ?

Czy to tak na potrzeby publiczki, jak juz straty wyszly ?

T.

Data: 2018-05-21 14:39:45
Autor: T.
W dniu 2018-05-21 o 13:32, J.F. pisze:
[...]

Chyba nie - to było z rok temu. Jak poszperasz w necie to znajdziesz.
T.
Ps. Podejrzewam Neoplana albo Setrę raczej. Olszewski kiedyś tam pracował, podpatrzył co się da i uruchomił im konkurencję. Nie dziwię się, że im gula mogła wyrosnąć.

Data: 2018-05-21 18:12:45
Autor: LEPEK
W dniu 21.05.2018 o 14:39, T. pisze:

[...]

Tyle, że sprawa odejścia i stworzenia własnej marki to lata 1999-2001. I co - dopiero teraz im się przypomniało?

Po drugie Solaris wywodzi się z Neoplana (p. Olszewski prowadził Neoplan Polska), który został kupiony swego czasu przez MANa.
A Setra to marka w EvoBus - to autobusy dalszego zasięgu. Zbiorkomy tej grupy są natomiast sprzedawane ze znaczkiem Mercedes-Benz. EvoBus to konkurencja MANa.

Pozdr,
--
L E P E K    Pruszcz   Gdański
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

Data: 2018-05-21 13:24:12
Autor: J.F.
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5b029bf3$0$685$65785112@news.neostrada.pl...
Solaris miał olbrzymie kłopoty ze swoimi autobusami (spalinowymi), które niemal masowo płonęły. Ciekawe, że ludzie zaufali firmom takim jak Autosan czy Ursus, które już sprzedają elektryki. Ciekaw też jestem,

a) to miejscy urzednicy, co maja wierzyc
b) umowa nie jest tak skontruowana, ze ryzyko spada na producenta ? Jakis wynajem platny co miesiac ?
c) a przeciez w przetargu powinna byc lista poprzednich zrealizowanych zamowien, referencje ...

J.

Data: 2018-05-21 12:52:10
Autor: J.F.
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5b027f2b$0$605$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

a) wraz z rozwojem ekologicznej energii ... moze im sie zbyt na kotly konczy, wiec zarzad ma sluszna linie rozwojowa :-)
b) zdaje sie, ze takie czasy, ze kazdy moze robic autobusy, tramwaje czy pociagi.
  Byleby mial suwnice na pospawanie ramy, reszte sie kupi lub zamowi.
  A oni suwnice maja :-)
  Ciekaw tylko jestem jak potem z cena :-)

c) Ursusowi sie udalo, to co - oni nie dadza rady ?

d) im wiecej tych elektrycznych pojazdow ... tym wieksze bedzie zapotrzebowanie na elektrownie i kotly - sluszna jest linia naszej partii :-)

J.

P.S. Smiercionosna energia

https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/nauka-i-technika/naukowcy-oszacowali-które-źródło-energii-jest-najbardziej-śmiercionośne-to-wcale-nie-energia-jądrowa/ar-AAxzyod

Prad z wegla kosztuje nas najwiecej ludzi ... ale to w zasadzie dobre dla ZUS :-)

J.

Data: 2018-05-21 05:58:08
Autor: Bolko
W dniu poniedziałek, 21 maja 2018 12:52:13 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]

a) wraz z rozwojem ekologicznej energii ... moze im sie zbyt na kotly konczy, wiec zarzad ma sluszna linie rozwojowa :-)
a to nie pod MOrawieckiego elektryczne auta ?

[...]

a co jeśli moge wiedzieć?

https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ursus-strata-e-bus-autobusy,78,0,2406478.html

a wg Goldman Sachs Tesla potrzebuje jeszcze 20 mld dolarów do 2020 roku

Data: 2018-05-21 15:21:56
Autor: J.F.
Użytkownik "Bolko"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:03f4a0dd-9090-4b39-afda-5a02b9fb7991@googlegroups.com...
> [...]

konczy, wiec zarzad ma sluszna linie rozwojowa :-)

a to nie pod MOrawieckiego elektryczne auta ?

Pewnie tak, ale trzeba przyznac, ze zarzad strategicznie mysli :-P

[...]

Zamowien na 200 mln ? IMO - swietny wynik.
Uzasadnienie bardzo sensowne.

A ktos tymi autobusami juz jezdzil ? W stolicy powinny byc ...

Jesli pojazdy nie maja nadmiernych awarii, a straty wynikaja z inwestycji, ktore przyniosa zysk w przyszlosci, to sukces w zasadzie juz jest :-)

a wg Goldman Sachs Tesla potrzebuje jeszcze 20 mld dolarów do 2020 roku

No, wydaje sie, ze powinna juz przynosic zyski.

J.

Data: 2018-05-21 15:24:27
Autor: SW3
Fabryka od kotłów chce produkować elektryc zne autobusy :-)
A Autosan to od czego zaczynał? Nie od kotłów przypadkiem?

--
SW3
-- --

Data: 2018-05-21 15:30:32
Autor: LEPEK
W dniu 21.05.2018 o 10:11, T. pisze:

Ciekawe, czy oni tak poważnie... :-) Ale 1 kwietnia już był jakiś czas temu :-)

Przyznam, że nawet nie przeczytałem całości, ale sytuacja coraz bardziej mi przypomina tą z okolic roku 2000, gdzie na fali bańki internetowej kto żyw ogłaszał, że wchodzi w to. Nawet pewna firma giełdowa zajmująca się garbowaniem skór :) Co z tego wyszło - wiadomo...

Pozdr,

Data: 2018-05-21 16:08:28
Autor: J.F.
Użytkownik "LEPEK"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pduhko$gns$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Chemicostam ?

Jesli mnie skleroza nie myli, to tam firma zbankrutowala, a ktos madry i bogaty doszedl do wniosku, ze taniej mu bedzie kupic gieldowa spolke niz wprowadzac na gielde nowa.
Po czym zajal sie inna dzialalnoscia.

I drugi upadek niekoniecznie ma cos wspolnego z pierwszym.

Dodaj do tego, ze kupujac taka spolke kupujesz sobie ulge podatkowa na 3 lata, bo rozliczasz straty z lat poprzednich ... i to nie jest glupie ...

J.

Data: 2018-05-21 19:01:19
Autor: nadir
Fabryka od kotłów chce produkować elektryczne autobusy :-)
W dniu 2018-05-21 o 10:11, T. pisze:

Ciekawe, czy oni tak poważnie... :-) Ale 1 kwietnia już był jakiś czas temu :-)

Nokia od kaloszy zaczynała, to dlaczego oni nie mieliby elektryków produkować?

Data: 2018-05-22 22:15:41
Autor: przemek.jedrzejczak
[...]

jakis cwany menago zobaczyl ze rynek jest warty grube miliardy euro i chce sie podlaczyc do tortu :-) tylko Hamburg chce wydac ponad miliard euro

http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/hamburg-solaris-dostarczy-10-autobusow-elektrycznych-58551.html

a wczoraj jade w Bremie za autobusem patrze i tez Solaris

Data: 2018-05-23 09:49:40
Autor: J.F.
Użytkownik  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:b42b5459-68cd-4ef6-addf-8d9455165637@googlegroups.com...
[...]

Tylko wiesz - Solaris od lat produkuje autobusy.
A Rafako, to jakie ma doswiadczenie ?

Cwany menago bedzie naprawde cwany i produkcja zaraz ruszy, czy prototyp dopracuja za 10 lat, gdy juz inni beda o te 10 lat lepsi ?

No coz  - przyklad Ursusa swiadczy, ze sie da, ale oni jednak mieli troche wiecej do czynienia z transportem kolowym :-)

J.

Fabryka od kotłów chce produkować elektryczne autobusy :-)