Faktura proforma - niezapłacona

Data: 2010-06-22 01:37:06
Autor: ARTUR WIERZBICKI
Faktura proforma - niezapłacona
Witam

Mam oto tak± sytuację:
Klient zamówił u mnie usługę, wystawiłem mu fakturę proforma na
podstawie której miał dokonać płatno¶ci.
W międzyczasie ja usługę wykonałem i dodatkowo poniosłem koszty.
Fakturę kosztow± oczywi¶cie posiadam.
Klient pieniędzy nie przelał.

Pytanie: jak zaksięgować teraz to wszystko?

Czy księguje jedynie fakturę kosztow±? Swojej faktury za wykonan±
usługę jeszcze nie wystawiłem (jedynie proforma)
Czy może mam wystawić i swoj± fakturę i zaksięgować dochód którego nie
otrzymałem?

Data: 2010-06-22 11:12:27
Autor: Liwiusz
ARTUR WIERZBICKI pisze:
[...]

   Faktury kosztowe sobie księgujesz. Je¶li wykonałe¶ usługę, to wystawiasz fakturę dla klienta. Je¶li nie wykonałe¶ usługi, faktury nie wystawiasz. Zależy to również od tego, co to za usługa i czy klient j± "odebrał".

   Je¶li usług± było wystruganie polityka z banana, i Ty takiego polityka wystrugałe¶, a klient ani nie zapłacił, ani nie odebrał, to nie masz co faktury wystawiać, bo będziesz w plecy o podatki, a zawsze możesz twierdzić, że do wykonania usługi jednak nie doszło, a tego banana, to wystrugałe¶ sobie do dalszej sprzedaży, albo w ogóle Ci zgnił.

   Je¶li natomiast usługa została już w namacalny dla urzędu skarbowego sposób wykorzystana (np. wystrugany bananowy polityk dostał się do II tury), i nijak nie da się udowodnić, że jednak żadnej usługi wykonanej nie było, to fakturę wypadałoby wystawić. Podstaw± wystawienia faktury jestbowiem sprzedaż towarów i ¶wiadczenie usług, a nie sam fakt otrzymania zapłaty.

--
Liwiusz

Data: 2010-06-22 11:29:06
Autor: Maddy
Faktura proforma - niezapłacona
W dniu 22-06-2010 10:37, ARTUR WIERZBICKI pisze:
Witam

Mam oto takÄ… sytuacjÄ™:
Klient zamówił u mnie usługę, wystawiłem mu fakturę proforma na
podstawie której miał dokonać płatności.

Po co wystawiłeś proformę? Umówiłeś się na zaliczkę?

W międzyczasie ja usługę wykonałem i dodatkowo poniosłem koszty.

Czy to mądrze wykonywać usługę, gdy nie dostało się umówionej zaliczki?

Fakturę kosztową oczywiście posiadam.
Klient pieniędzy nie przelał.

Pytanie: jak zaksięgować teraz to wszystko?

Czy księguje jedynie fakturę kosztową? Swojej faktury za wykonaną
usługę jeszcze nie wystawiłem (jedynie proforma)

Pro forma nie jest dokumentem księgowym.
Musisz wystawić prawidłową fakturę VAT. A masz na to 7 dni od wykonania usługi. I żadnych wymówek od tego obowiązku nie ma, kwestie zapłaty nie mają wpływu na ten obowiązek.
Kiedy wykonałeś usługę?

Co to za usługa? Jeśli to nie tajemnica?

Czy może mam wystawić i swoją fakturę i zaksięgować dochód którego nie
otrzymałem?

Przychodem są kwoty należne, nawet jeżeli nie zostały faktycznie otrzymane.
Przychód powstał u Ciebie w momencie wykonania usługi. To, że nie dostałeś za nią pieniędzy, a może nawet nigdy nie dostaniesz, nie ma wplywu na fakt powstania przychodu. Trzeba go zaksięgować.
Powstał też obowiązek podatkowy w VAT. Trzeba rozliczyć VAT od tej transakcji.

Może klient czeka aż dostanie fakturę, żeby zapłacić?
Czemu nie płaci? Czemu nie wpłacił zaliczki?
Rozmawiałeś w ogóle z klientem na ten temat?

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-06-22 02:47:14
Autor: ARTUR WIERZBICKI
On 22 Cze, 11:29, Maddy <ma...@esi.com.pl> wrote:
> [...]

> Mam oto tak± sytuację:
> Klient zamówił u mnie usługę, wystawiłem mu fakturę proforma na
> podstawie której miał dokonać płatno¶ci.

Po co wystawiłe¶ proformę? Umówiłe¶ się na zaliczkę?

> W międzyczasie ja usługę wykonałem i dodatkowo poniosłem koszty.

Czy to m±drze wykonywać usługę, gdy nie dostało się umówionej zaliczki?

> [...]

> usługę jeszcze nie wystawiłem (jedynie proforma)

Pro forma nie jest dokumentem księgowym.
Musisz wystawić prawidłow± fakturę VAT. A masz na to 7 dni od wykonania
usługi. I żadnych wymówek od tego obowi±zku nie ma, kwestie zapłaty nie
maj± wpływu na ten obowi±zek.
Kiedy wykonałe¶ usługę?

Co to za usługa? Je¶li to nie tajemnica?

> Czy może mam wystawić i swoj± fakturę i zaksięgować dochód którego nie
> otrzymałem?

Przychodem s± kwoty należne, nawet jeżeli nie zostały faktycznie otrzymane.
Przychód powstał u Ciebie w momencie wykonania usługi. To, że nie
dostałe¶ za ni± pieniędzy, a może nawet nigdy nie dostaniesz, nie ma
wplywu na fakt powstania przychodu. Trzeba go zaksięgować.
Powstał też obowi±zek podatkowy w VAT. Trzeba rozliczyć VAT od tej
transakcji.

Może klient czeka aż dostanie fakturę, żeby zapłacić?
Czemu nie płaci? Czemu nie wpłacił zaliczki?
Rozmawiałe¶ w ogóle z klientem na ten temat?

--
*** Stosujesz sie do powyższych teorii na własn± odpowiedzialno¶ć ***

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID ma...@esi.com.pl
GG: 5303813

Usługa ta to sprzedaż biletów komunikacji międzynarodowej.
Usługa została już więc że tak powiem "skonsumowana".

Fakt, nie jest m±drze wykonywać usługę gdy nie doszło do zaliczki..
Klient a dokładniej firma, przesłała potwierdzenie wykonania przelewu
na kwotę zaliczki.
Jak się póĽniej okazało, potwierdzenie to było sfałszowane.
Sprawa jest już w postępowaniu karnym.

Ok, więc jestem już po terminie z tym wystawieniem swojej faktury
(około miesi±ca).
Z jakimi datami to wystawić teraz i jak księgować?
U mnie problemu nie ma bo i tak ani dochodowy ani Vat (kwartalny,
także mieszcze się) nie wyjdzie.

Data: 2010-06-22 12:50:24
Autor: Liwiusz
ARTUR WIERZBICKI pisze:

[...]

   nie możesz zatem wystawić faktury z dat± sprzed miesi±ca?

--
Liwiusz

Data: 2010-06-22 04:21:08
Autor: art
On 22 Cze, 12:50, Liwiusz <lma...@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
ARTUR WIERZBICKI pisze:

> Ok, wi c jestem ju po terminie z tym wystawieniem swojej faktury
> (oko o miesi ca).
> Z jakimi datami to wystawi teraz i jak ksi gowa ?
> U mnie problemu nie ma bo i tak ani dochodowy ani Vat (kwartalny,
> tak e mieszcze si ) nie wyjdzie.

   nie mo esz zatem wystawi faktury z dat sprzed miesi ca?

--
Liwiusz

Mogę, tylko będę miał np 14 faktur (z numeracj± 1-14) z dat± czerwcow±
i fakture nr 15 z dat± majow±.

Data: 2010-06-22 13:25:58
Autor: Liwiusz
art pisze:

Mogę, tylko będę miał np 14 faktur (z numeracj± 1-14) z dat± czerwcow±
i fakture nr 15 z dat± majow±.

   Czyli że zacz±łe¶ wystawiać faktury dopiero w czerwcu? Wystaw w maju jako 1/5/2010, a potem w czerwcu "uznaj", że przechodzisz na numerację ci±gł± 1..2.. Jednak to takich operacji lepiej numerować faktury numer/miesi±c/rok, a najlepiej numer/tydzień/rok, a idealnie numer/numer klienta/rok :)

--
Liwiusz

Data: 2010-06-22 05:12:30
Autor: art
On 22 Cze, 13:25, Liwiusz <lma...@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
art pisze:

> Mog , tylko b d mia np 14 faktur (z numeracj 1-14) z dat czerwcow
> i fakture nr 15 z dat majow .

   Czyli e zacz e wystawia faktury dopiero w czerwcu? Wystaw w maju
jako 1/5/2010, a potem w czerwcu "uznaj", e przechodzisz na numeracj
ci g 1..2.. Jednak to takich operacji lepiej numerowa faktury
numer/miesi c/rok, a najlepiej numer/tydzie /rok, a idealnie numer/numer
klienta/rok :)

--
Liwiusz

Sorki, Ľle napisałem z tym czerwcem, to przez po¶piech.

Ja mam numeracje numer/miesi±c /rok i przykładowo usługe wykonałem 12
maja, ale do końca maja mam już wystawionych kilkana¶cie innych faktur
które s± już u klientów / firm, więc ich numeracji zmienić nie mogę
(one s± z datami sprzedaży i wystawienia 13-30 maja)

Co najwyżej mogę dodać kolejn± fakturę  do maja np. nr 15, gdzie data
sprzedaży będzie 12 maj, a data wystawienia......no wła¶nie jaka?

Data: 2010-06-22 14:05:42
Autor: Tomek
Faktura proforma - niezapłacona
Dnia 22-06-2010 o 13:25:58 Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl>  napisaĹ‚(a):

art pisze:

Mogę, tylko będę miał np 14 faktur (z numeracją 1-14) z datą czerwcową
i fakture nr 15 z datÄ… majowÄ….

   Czyli ĹĽe zaczÄ…Ĺ‚eĹ› wystawiać faktury dopiero w czerwcu? Wystaw w maju  jako 1/5/2010, a potem w czerwcu "uznaj", ĹĽe przechodzisz na numeracjÄ™  ciÄ…gĹ‚Ä… 1..2.. Jednak to takich operacji lepiej numerować faktury  numer/miesiÄ…c/rok, a najlepiej numer/tydzieĹ„/rok, a idealnie numer/numer  klienta/rok :)

Ale po co popełniać przestępstwo ?
Wystawienie faktury po terminie zwykle nie koszuje wiÄ™cej niĹĽ te 150 czy  200zĹ‚,
jeśli wogóle ktoś będzie chciał to ukarać (jednorazowa sprawa).

--
Tomek

Data: 2010-06-23 10:03:58
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-06-22, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

Ale po co popełniać przestępstwo ?
Wystawienie faktury po terminie zwykle nie koszuje więcej niż te 150 czy  200zł, je¶li wogóle kto¶ będzie chciał to ukarać (jednorazowa sprawa).

I chyba to się przedawnia po roku?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2010-06-23 12:34:52
Autor: Tomek

On 2010-06-22, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

Ale po co popełniać przestępstwo ?
Wystawienie faktury po terminie zwykle nie koszuje więcej niż te 150 czy
200zł, jeśli wogóle ktoś będzie chciał to ukarać (jednorazowa sprawa).

I chyba to siÄ™ przedawnia po roku?

MoĹĽliwe, chociaĹĽ faktura wadliwa zostaje wiÄ™c moĹĽe siÄ™ nigdy nie  przedawnić,
bo "kto się posługuje wadliwą fakturą podlega ...".

--
Tomek

Data: 2010-06-23 10:56:16
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-06-23, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

Ale po co popełniać przestępstwo ?
Wystawienie faktury po terminie zwykle nie koszuje więcej niż te 150 czy
200zł, je¶li wogóle kto¶ będzie chciał to ukarać (jednorazowa sprawa).
I chyba to się przedawnia po roku?

Możliwe, chociaż faktura wadliwa zostaje więc może się nigdy nie  przedawnić, bo "kto się posługuje wadliw± faktur± podlega ...".

A dlaczego wadliwa? Wystawiona po terminie, ale jak zawiera wszystkie,
wymagane przepisami informacje, to przecież nie jest wadliwa.

Por. np. z http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_060608/firma_a_12.html

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2010-06-23 13:11:47
Autor: Tomek

On 2010-06-23, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

[...]

wymagane przepisami informacje, to przecieĹĽ nie jest wadliwa.

Por. np. z  http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_060608/firma_a_12.html

Nie będę się upierał - możliwe że masz rację.
Co oznaczałoby że tym bardziej nie opłaca się popełnianie przestępstwa
w postaci antydatowania faktury.

--
Tomek

Faktura proforma - niezapłacona