Faktura/rachunek zamiast umowy zlecenie/o dzie³o?

Data: 2011-04-26 09:08:49
Autor: Pawe³ Szostek
Faktura/rachunek zamiast umowy zlecenie/o dzie³o?
Powiedzmy, ¿e firma lub osoba fizyczna nieposiadaj±ca firmy ma wykonaæ
jak±¶ us³ugê lub dzie³o.
Czy zamiast umowy zlecenia lub umowy o dzie³o wystarczy samo
wystawienie faktury lub rachunku?

Data: 2011-04-26 09:51:13
Autor: Pawe³ Szostek
On 26 Kwi, 18:08, Pawe³ Szostek <mojewebsi...@gmail.com> wrote:
Powiedzmy, ¿e firma lub osoba fizyczna nieposiadaj±ca firmy ma wykonaæ
jak±¶ us³ugê lub dzie³o.
Czy zamiast umowy zlecenia lub umowy o dzie³o wystarczy samo
wystawienie faktury lub rachunku?

Spotka³em siê np. z czym¶ takim:

"Rozliczenia dokonujemy na podstawie umowy o dzie³o (kwota do wyp³aty
-19% podatku), b±d¼ Faktury VAT na us³ugi marketingowe (kwota do
wyp³aty +22% vatu)."

Chcia³bym zapytaæ czy to w pe³ni legalne, ¿e zamiast podpisywania
umowy o dzie³o/zlecenie, wystarczy wystawiæ sam± fakturê VAT/rachunek?
Same faktury/rachunki wystawia siê przecie¿ przy sprzeda¿y GOTOWYCH
towarów.

Data: 2011-04-26 17:08:47
Autor: Wojciech Bancer
Faktura/rachunek zamiast umowy zlecenie/o dzieło?
On 2011-04-26, Pawe³ Szostek <mojewebsites@gmail.com> wrote:

[...]

[...]

Przecie¿ legalne jest zawarcie umów w formie innej ni¿ pisemna.

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2011-04-26 11:40:01
Autor: Pawe³ Szostek
On 2011-04-26, Pawe³ Szostek <mojewebsi...@gmail.com> wrote:

[...]

> [...]
> towarów.

Przecie¿ legalne jest zawarcie umów w formie innej ni¿ pisemna.

prot...@post.pl

Rozumiem.

PS Czy umowê zlecenie/ o dzie³o/ o pracê mo¿na zawrzeæ tylko w formie
pisemnej?

Data: 2011-04-26 11:47:27
Autor: Rafa³ K.
On 26 Kwi, 20:40, Pawe³ Szostek <mojewebsi...@gmail.com> wrote:
> [...]

> prot...@post.pl

Rozumiem.

PS Czy umowê zlecenie/ o dzie³o/ o pracê mo¿na zawrzeæ tylko w formie

To znaczy w sensie prawnym je¿eli to ma siê nazywaæ np. "umowê
zlecenie"
to musi byæ sporz±dzona w formie pisemnej?

Data: 2011-04-26 20:54:57
Autor: elephanto
Faktura/rachunek zamiast umowy zlecenie/o dzieł o?
W dniu 26-04-2011 20:47, Rafał K. pisze:

PS Czy umowę zlecenie/ o dzieło/ o pracę można zawrzeć tylko w formie
pisemnej?

To znaczy w sensie prawnym jeżeli to ma się nazywać np. "umowę
zlecenie"
to musi być sporządzona w formie pisemnej?

Zlecenie i dzielo nie wymaga formy pisemnej.
Umowa o prace to juz na pismie (art. 29 KP).

--
Adam

Data: 2011-04-26 22:42:03
Autor:
Faktura/rachunek zamiast umowy zlecenie/o dzie³o?
Umowa o prace to juz na pismie (art. 29 KP).

"Zawiera siê na pi¶mie. Jesli nie zosta³± zawarta na pi¶mie...."

Czyli jednak nie musi byæ na pi¶mie :)

Data: 2011-04-27 05:09:45
Autor: Pawe³ Szostek
On 26 Kwi, 20:54, elephanto <elepha...@cut.it.gmail.com> wrote:
W dniu 26-04-2011 20:47, Rafa³ K. pisze:

> To znaczy w sensie prawnym je¿eli to ma siê nazywaæ np. "umowê
> zlecenie"
> to musi byæ sporz±dzona w formie pisemnej?

Zlecenie i dzielo nie wymaga formy pisemnej.

Czyli w razie kontroli czy to US, czy to ZUS nie ma prawa
¿±daæ od przedsiêbiorcy pokazania umowy zlecenie/o dzie³o w formie
pisemnej?

Nawet je¿eli tak, to uwa¿am ¿e s± sytuacje w których warto np. tak±
umowê zlecenie
sporz±dziæ w formie pisemnej. Je¿eli np. ZUS bêdzie kwestionowa³, ¿e
wykonywana us³uga
nie powinna byæ rozliczana na podstawie umowy zlecenie, tylko umowy o
pracê,
to odpowiednio skonstruowana umowa zlecenie w formie pisemnej, mo¿e
chyba sprawiæ ¿e
ZUS nie bêdzie mia³ ¿adnego prawa zakwestionowaæ wykonywania us³ugi na
podstawie umowy zlecenie?

Data: 2011-04-29 21:46:21
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 27 Apr 2011, Pawe³ Szostek wrote:

Czyli w razie kontroli czy to US, czy to ZUS nie ma prawa
¿±daæ od przedsiêbiorcy pokazania umowy zlecenie/o dzie³o w formie
pisemnej?

  Ma prawo wezwaæ do okazania "wszelkich dowodów" zaistnienie zdarzenia
podatkowego.
  Akurat istnienie umowy nie jest IMHO jako¶ szczególnie przekonuj±cym
dowodem. W koñcu nie dowodzi *niczego* poza wyra¿eniem woli stron
i ma bardziej znaczenie cywilnoprawnej (w razie konieczno¶ci
"przymuszania" drugiej strony z pomoc± s±du).

[...]

  Sprawiæ nie, ale staæ siê poszlak± - i owszem.
  To ¿e w umowie bêdzie zapis o braku kierownictwa nie przes±dza
o fakcie, ¿e kierownictwa nie by³o :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-30 02:06:12
Autor: Pawe³ Szostek
On 29 Kwi, 21:46, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
> [...]

> chyba sprawiæ

  Sprawiæ nie, ale staæ siê poszlak± - i owszem.
  To ¿e w umowie bêdzie zapis o braku kierownictwa nie przes±dza

Oczywi¶cie decyduje rzeczywistych charaktery wykonywanej us³ugi,
ale czasami jaka¶ us³uga mo¿e byæ trochê jakby pomiêdzy
umow± zlecenie a umow± o prace (ciê¿ko jednoznacznie okre¶liæ),
wiêc odpowiednio przygotowana umowa zlecenie mo¿e w takiej sytuacji
pomóc :))

Data: 2011-04-26 18:50:52
Autor: Wojciech Bancer
On 2011-04-26, Pawe³ Szostek <mojewebsites@gmail.com> wrote:

[...]

Rozumiem.

PS Czy umowê zlecenie/ o dzie³o/ o pracê mo¿na zawrzeæ tylko w formie
pisemnej?

Przy umowie o pracê istnieje wymóg formy pisemnej, aczkolwiek forma ustna
nie powoduje niewa¿no¶ci. W pozosta³ych przypadkach jak s±dzê forma pisemna
nie jest konieczna, mo¿e jedynie do celów dowodowych, czy przekazania PA.

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2011-04-26 22:38:07
Autor:
[...]

Czy zawierasz umowê sprzeda¿y kupuj±c bu³kê na ¶niadanie?
Czy podpisujesz umowê sprzeda¿y kupuj±c bu³kê na ¶niadanie?
Czy faktura /rachunek/ bierze siê z nieba czy jest wystawiany do wykonanej us³ugi /wydanego towaru/, co do kórej wcze¶niej zawarto stosown± umowê (np. sprzeda¿y, o dzie³o, o roboty budowalne itd.)?
Czy przy umowie zlecenia /umowie o dzie³o/ nigdy nie wystawi³e¶ rachunku czy tylko o nie patrzy³e¶, co podpisujesz?

Data: 2011-04-27 03:47:42
Autor: Pawe³ Szostek
On 26 Kwi, 22:38, <sympatyczna_poczt...@amorki.pl> wrote:
> [...]

Czy zawierasz umowê sprzeda¿y kupuj±c bu³kê na ¶niadanie?
Czy podpisujesz umowê sprzeda¿y kupuj±c bu³kê na ¶niadanie?

Hmmm.... pytania mam wra¿enie, trochê podchwytliwe :))
Na pewno nie podpisujê umowy sprzeda¿y.
Czy j± zawieram? To zale¿y jak rozumieæ zawarcie umowy sprzeda¿y?
Je¿eli ju¿ samo kupienie "bu³ki na ¶niadanie" jest automatycznie
uznane
za zawarcie umowy sprzeda¿y, to tak - zawieram. Pytanie - czy jest to
zawarcie umowy sprzeda¿y?

Czy faktura /rachunek/ bierze siê z nieba czy jest wystawiany do wykonanej
us³ugi /wydanego towaru/, co do kórej wcze¶niej zawarto stosown± umowê (np.
sprzeda¿y, o dzie³o, o roboty budowalne itd.)?

Tak - faktura/rachunek bierze siê z wcze¶niej zawartej umowy.
Nie wiem tylko jak to jest z tym - jak ju¿ napisa³em - zawarciem umowy
sprzeda¿y?

Czy przy umowie zlecenia /umowie o dzie³o/ nigdy nie wystawi³e¶ rachunku czy
tylko o nie patrzy³e¶, co podpisujesz?

Wystawia³em.
Tutaj pojawia siê kolejne pytanie - czy przy umowie zlecenia /umowie o
dzie³o/
trzeba, czy mo¿na wystawiæ rachunek/fakturê?

Data: 2011-04-27 22:22:33
Autor:
Faktura/rachunek zamiast umowy zlecenie/o dzie³o?

Pytanie - czy jest to
zawarcie umowy sprzeda¿y?

A czym¿e innym? :)

[...]

Hmm, popatrzy³em w KC i mi wychodzi, ¿e przy tych dwóch konkretnych rodzajach umowy nie jest obowi±zkowe. Ale na ¿±danie musisz (art. 87 ordynacji podatkowej). Zak³adaj±c, ¿e jedna ze stron jest przedsiêbiorc±, to za¿±da, by móc np. wrzuciæ w koszty.

Data: 2011-04-28 05:55:38
Autor: Pawe³ Szostek
On 27 Kwi, 22:22, <sympatyczna_poczt...@amorki.pl> wrote:
> Pytanie - czy jest to
> zawarcie umowy sprzeda¿y?

A czym¿e innym? :)

> [...]

rodzajach umowy nie jest obowi±zkowe. Ale na ¿±danie musisz (art. 87
ordynacji podatkowej). Zak³adaj±c, ¿e jedna ze stron jest przedsiêbiorc±, to

Je¿eli wystawiam rachunek/fakturê do umowy zlecenie/umowy o dzie³o
to jest to podstawa do wpisu w KPiR. Je¿eli by nie by³o rachunku/
faktury,
to pewnie trzeba by by³o najpierw sporz±dziæ dowód ksiêgowy
i na jego podstawi robiæ wpis do KPiR?

Data: 2011-04-28 18:58:12
Autor:
[...]

Je¶li masz na my¶li dowód wewnêtrzyny - to nie za bardzo widzia³bym podstawê prawn± takiego dzia³ania.

Data: 2011-04-29 21:53:03
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 28 Apr 2011, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:

[...]

  Zgadza siê.
  Dla porz±dku mo¿na jednak dodaæ, ¿e to co bywa nazwane "umow±" nierzadko
stanowi de facto stwierdzenie jej wykonania "samochód marki XXX wyda³em,
pieniêdze przyj±³em // samochód XXX przyj±³em w stanie mi znanym" - takie
co¶ *nie jest* umow± (w rozumieniu prawnym).
  A wtedy pojawia siê delikatna sprawa "innych dowodów" ;)
(przypomnê: np. rozporz±dzenie o KPiR nie przewiduje, ale ¿e narusza to
ustawê dowodzi przyk³ad choæby ró¿nic ksiêgowych, których rozp. o KPiR
*równie¿* nie przewiduje).

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-28 09:39:17
Autor: Pawe³ Szostek
> [...]

sprzeda¿y, o dzie³o, o roboty budowalne itd.)?
Czy przy umowie zlecenia /umowie o dzie³o/ nigdy nie wystawi³e¶ rachunku czy

Byæ mo¿e z tym umowami zlecenie/o dzie³o sprawa jest nieco bardziej
skomplikowana bo mog± byæ 2 warianty:
1. ¦wiadczysz us³ugê tylko na podstawie faktury vat albo rachunku
(wówczas zleceniodawca jest zwolniony z wielu formalno¶ci -
sporz±dzenia umowy zlecenie/o dzie³o, zg³oszenia i wyrejestrowania
zleceniobiorcy z ZUS, zap³aty za zleceniobiorcê sk³adek ZUS, podatku
dochodowego).
2. ¦wiadczysz us³ugê na podstawiê umowy zlecenie/o dzie³o i do tej
umowy mo¿esz (ale nie musisz) wystawiæ faktury vat albo rachunek.

Czy tak jest w istocie?

Data: 2011-04-28 19:01:18
Autor:
[...]

¦wiadczysz us³ugê zawsze na podstawie jakiej¶ umowy. Wystawiasz na koniec rachunek lub fakturê VAT (jak jeste¶ watowcem) lub nic - jak mi wysz³o - je¶li  nabywca nie chce. Ale jak zechce to nie ma zmi³uj, musisz wystawiæ (podstawê z ordynacji podatkowej poda³em wczesniej).

Data: 2011-04-29 01:36:19
Autor: Pawe³ Szostek
On 28 Kwi, 19:01, <sympatyczna_poczt...@amorki.pl> wrote:
> [...]

je¶li  nabywca nie chce. Ale jak zechce to nie ma zmi³uj, musisz wystawiæ
(podstawê z ordynacji podatkowej poda³em wczesniej).

To wszystko prawda, ale je¿eli zlecenie jest np. sformu³owane w ten
sposób:

"Zlecimy uszycie 20 namiotów. Rozliczenia dokonujemy na podstawie
rachunku lub faktury VAT"

Czy wystarczy, ¿e zleceniobiorca wystawi tylko rachunek/fakturê VAT?
Czy zleceniodawca bêdzie ju¿ zwolniony z tych wszystkich formalno¶ci
które wi±¿a siê z formalnie podpisan± umowê zlecenie
(sporz±dzeniem umowy zlecenie/o dzie³o, zg³oszeniem i wyrejestrowaniem
zleceniobiorcy z ZUS, zap³at± za zleceniobiorcê sk³adek ZUS, podatku
dochodowego)??

Data: 2011-04-29 10:45:35
Autor:
[...]

1. Umowê mo¿esz zawrzeæ ustnie. ¯ycie uczy, ¿e lepiej na pi¶mie.
2. Wystawienie rachunku czy faktury nie ma znaczenia co do sposobu rozliczenia umowy. Przecie¿ mozesz byæ watowcem i prowadziæ dzia³alnosæ gospodarcz± w rozumieniu ustawy VAT, a nie prowadziæ jej w rozumieniu ustaw o ubezpieczeniach spo³ecznych, swobodzie DG czy PIT. Jak chcesz omin±æ papierkologiê, zawierasz umowê z przedsiêbiorc±.

Zwróci³e¶ uwage, ¿e mamy tak cudowne prawo, ¿e w ka¿dej ustawie jest inna definicja DG?

Data: 2011-04-29 11:39:48
Autor: Maddy
Faktura/rachunek zamiast umowy zlecenie/o dzieł o?
W dniu 29-04-2011 10:36, Paweł Szostek pisze:
To wszystko prawda, ale jeżeli zlecenie jest np. sformułowane w ten
sposób:

"Zlecimy uszycie 20 namiotów. Rozliczenia dokonujemy na podstawie
rachunku lub faktury VAT"

Czy wystarczy, że zleceniobiorca wystawi tylko rachunek/fakturę VAT?
Czy zleceniodawca będzie już zwolniony z tych wszystkich formalności
które wiąża się z formalnie podpisaną umowę zlecenie

Oczywiście że nie. Te obowiązki ciąża na zleceniodawcy z mocy ustawy, gdy zleceniobiorca nie prowadzi działalności gospodarczej a zleceniodawca ją prowadzi. I nie ma zmiłuj, obowiązek powstaje w związku z wypłatą wynagrodzenia z danego tytułu a nie podpisaniem umowy.

A ten zapisek na zleceniu to mówi tylko, że zleceniodawca życzy sobie otrzymać rachunek albo fakturę (zależnie co zleceniobiorca może wystawić) i wtedy zapłaci. Tylko tyle. Nie ma tam nic co by wpływało na obowiązki zleceniodawcy z tytułu podatków i składek. O tym decyduje ustawa.

Dla jasności - fakt że zleceniobiorca wystawia fakturę VAT wcale nie znaczy, że wykonuje zlecenie w ramach DG albo że w ogóle DG prowadzi.
Jeżeli na fakturze jest tylko imię i nazwiska zleceniobiorcy a nie ma nazwy firmy czy innego określenia (np. Usługi Budowlane Jan Kowalski wskazuje na przedsiębiorcę, regon daje pewność) to trzeba się upewnić jaki jest status naszego zleceniobiorcy.
Do tego m.in. służy umowa.

Ogólnie koncepcja zawierania umów ustnych może się wydawać fajna - zero papierów itp. Tylko jak zajdzie konflikt np. co do zakresu zlecenia czy warunków płatności, terminu jego wykonania czy sposobu usunięcia usterek, odpowiedzialności za szkody wobec osób trzecich itp to życzę powodzenia w sądzie.

Ustna umowa to może być na dorobienie klucza albo naprawę buta.
Na czynności bardziej złożone, nie mówiąc już o bardziej kosztownych, człowiek posiadający jakiś instynkt samozachowawczy spisuje chociaż ramową umowę.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-04-30 02:03:27
Autor: Pawe³ Szostek
On 29 Kwi, 11:39, Maddy <ma...@esi.com.pl> wrote:
W dniu 29-04-2011 10:36, Pawe³ Szostek pisze:

> [...]

> Czy zleceniodawca bêdzie ju¿ zwolniony z tych wszystkich formalno¶ci
> które wi±¿a siê z formalnie podpisan± umowê zlecenie

Oczywi¶cie ¿e nie. Te obowi±zki ci±¿a na zleceniodawcy z mocy ustawy,
gdy zleceniobiorca nie prowadzi dzia³alno¶ci gospodarczej a
zleceniodawca j± prowadzi. I nie ma zmi³uj, obowi±zek powstaje w zwi±zku
z wyp³at± wynagrodzenia z danego tytu³u a nie podpisaniem umowy.

I to jest dla mnie w³a¶nie kluczowa odpowied¼ - "Te obowi±zki ci±¿a na
zleceniodawcy z mocy ustawy, gdy zleceniobiorca nie prowadzi
dzia³alno¶ci gospodarczej a
zleceniodawca j± prowadzi.". Bo wynika³oby chyba z tego, ¿e z regu³y
je¿eli zleceniobiorca prowadzi dzia³alno¶æ to wystarczy, ¿e wystawi
fakturê/rachunek, a je¿eli nie prowadzi, to zleceniodawca musi
dope³niæ wszystkich tych obowi±zków (sk³adki ZUS, podatek, itd.)?

Dla jasno¶ci - fakt ¿e zleceniobiorca wystawia fakturê VAT wcale nie
znaczy, ¿e wykonuje zlecenie w ramach DG albo ¿e w ogóle DG prowadzi.
Je¿eli na fakturze jest tylko imiê i nazwiska zleceniobiorcy a nie ma
nazwy firmy czy innego okre¶lenia (np. Us³ugi Budowlane Jan Kowalski
wskazuje na przedsiêbiorcê, regon daje pewno¶æ) to trzeba siê upewniæ
jaki jest status naszego zleceniobiorcy.
Do tego m.in. s³u¿y umowa.

Ale czy w ogóle zleceniobiorca nie maj±cy dzia³alno¶ci mo¿e wystawiæ
rachunek (czy to jest zgodne z prawem)? Faktury VAT chyba nie mo¿e,
ale zwyk³y rachunek?

Data: 2011-04-30 19:33:22
Autor:
Faktura/rachunek zamiast umowy zlecenie/o dzie³o?
Ale czy w ogóle zleceniobiorca nie maj±cy dzia³alno¶ci mo¿e wystawiæ
rachunek (czy to jest zgodne z prawem)?

Nie tylko mo¿e, ale musi, je¶li zleceniodawca tego chce (art. 87 ordynacji podatkowej).

Faktury VAT chyba nie mo¿e,
ale zwyk³y rachunek?

Jak jest watowcem to wystawia fakturê VAT, jak nie jest to rachunek.

Faktura/rachunek zamiast umowy zlecenie/o dzie³o?