Faktury dla banku

Data: 2009-07-08 09:23:33
Autor: robercik-us
Faktury dla banku
Witam.
Ubiegam się właśnie o kredyt w programie 'Rodzina na swoim' i dowiedziałem się od doradcy, że na połowę wydatków związanych z budową a finansowanych kredytem muszę okazać faktury.

Mam pewne wątpliwości...

1 zdolność kredytowa pochodzi głównie z umów o dzieło, nie z prowadzonej firmy, ale firmy nie ma dlatego, że chcę ją założyć po uruchomieniu kredytu. Czy kiedy dostanę już decyzję i pierwszą transzę i zacznę zbierać faktury za materiały budowlane, będę mógł w banku okazać kopie, a oryginały księgować jako koszty firmy...? - vat i podatek dochodowy...

2 dysponuję pewną gotówką i pewne materiały mogę, a nawet powinienem kupić już teraz - z własnych środków, zakup będzie dotyczył jednak kredytowanej części nieruchomości. Czy gdy wezmę fakturę z datą sprzed otrzymania pierwszej transzy, to będę mógł ją przedstawić bankowi jako wydatek kredytowany? Czy po prostu poprosić sprzedawcę, żeby wystawił fakturę w momencie odbioru towaru - jak już kredyt będzie uruchomiony?

pozdrawiam
robercik-us

Data: 2009-07-08 09:30:29
Autor: kris
Faktury dla banku

Użytkownik "robercik-us" <robercikus@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h31hhu$4n5$1news.onet.pl...
Witam.
[...]

Zapytaj w banku najllepiej.
Każdy bank inaczej na to spojrzy.
Może być klopot z tym że faktury które chcesz wrzucać w koszty bedą wystawione na Twoją "firmę" a bank moze domagac sie faktur imiennych.
Kredytobiorcą jesteś Ty nie Twoja firma i tu może byc kłopot

Krzysiek

Data: 2009-07-08 10:16:49
Autor: robercik-us
Faktury dla banku
kris pisze:

Kredytobiorcą jesteś Ty nie Twoja firma i tu może byc kłopot

Słuszna uwaga. Nie wziąłem tego pod uwagę, ale zobaczymy :-). Dzięki za sugestię.

pozdr
robercik-us

Data: 2009-07-08 01:48:19
Autor: BK
Faktury dla banku
On 8 Lip, 10:16, robercik-us <roberci...@poczta.onet.pl> wrote:
kris pisze:

> Kredytobiorcą jesteś Ty nie Twoja firma i tu może byc kłopot

Słuszna uwaga. Nie wziąłem tego pod uwagę, ale zobaczymy :-). Dzięki za
> [...]

Zastanow co Ci zrobi skarbowy jesli kiedys skuma, ze z jednej strony
budoujesz dom z kredytu dotowanego przez Panstwo, z drugiej koszty
odliczasz od podatkow firmy, placac temu Panstwu mniej.

Data: 2009-07-08 11:15:37
Autor: robercik-us
Faktury dla banku
BK pisze:

Zastanow co Ci zrobi skarbowy jesli kiedys skuma, ze z jednej strony
budoujesz dom z kredytu dotowanego przez Panstwo, z drugiej koszty
odliczasz od podatkow firmy, placac temu Panstwu mniej.

No tak.. i wyszedłem na kombinatora :-))).
To fakt, że gdybym po prostu brał materiały bez faktur i majstrów też bez faktur, to byłoby ok. Jak chcę budować z kredytu, muszę przynajmniej na połowę wydatków mieć faktury i... no cóż i tak pracuję w domu, zatem to moje miejsce pracy i... jak logika podpowiada, firma może tu funkcjonować - funkcjonuje moja działalność, to też nie mogę sobie odliczać kosztów poniesionych w związku z budową takiego domu w którym się nie tylko mieszka, ale też i pracuje...?

Program 'Rodzina na swoim' nie ma obwarowań, że w nowonabytym/zbudowanym domu w ramach tego programu nie można prowadzić DG...? Ja nie wyczytałem :-), ale może ma... to w to nie wchodzę..., bo będę musiał się przebranżowić...

Dopytam jeszcze tu i tam, ale zasialiście mi trochę wątpliwości :-).

pozdrawiam
robercik-us

Data: 2009-07-08 02:34:42
Autor: BK
Faktury dla banku
On 8 Lip, 11:15, robercik-us <roberci...@poczta.onet.pl> wrote:
BK pisze:

> [...]
> odliczasz od podatkow firmy, placac temu Panstwu mniej.

No tak.. i wyszedłem na kombinatora :-))).

Bo tak troche to jestes :)))

To fakt, że gdybym po prostu brał materiały bez faktur i majstrów też
bez faktur, to byłoby ok.

Nie byloby oki ale bys nie dostal kredytu na to :)

[...]

Ale zrozum, ze bierzesz kredyt jako osba fizyczna na zaspokojenie
swoich potrzeb mieszkaniowych, z doplata Panstwa. Dlatego jest problem
z rozliczaniem kosztow buodwy jako dzialanosc gospodarcza.

[...]

Nie ma - tu nie chodzi o zakaz, tu chodzi o rozdwojenie jazni - jesli
chodzi o kredyt i doplate jestes os. fizyczna, jesli chodzi o podatki
to dzialanosc gospodarcza.

Skarbowy sie przywali jak nic [jesli sie skuma].

Widzisz bo bierzesz kredyt i mowisz do Panstwa: sluchacie ponosze
koszt budowy domu, biore kredyt, doplacie mi. I Panstwo mowi: ok, masz
tu doplate do odsetek. Nastepnie budujesz ten dom, nie ponosisz juz
kosztow. Poniosles jednen koszt - KREDTY [dokladnie jego splata]. A Ty
chcesz obok tego jednego duzego kredytu, jeszcze raz odliczyc to co
zakupiles z tego kredytu od podatku.

Dwa razy chcesz "rozliczyc" to samo i tu chyba jest problem.

Dopytam jeszcze tu i tam, ale zasialiście mi trochę wątpliwości :-).

pozdrawiam
robercik-us

Dopytaj, dopytaj - szkoda namoczyc w US. :)

Data: 2009-07-08 11:39:31
Autor: robercik-us
Faktury dla banku
BK pisze:

Dwa razy chcesz "rozliczyc" to samo i tu chyba jest problem.

Rozumiem dzięki :-)

pozdrawiam
robercik-us

Data: 2009-07-08 13:05:09
Autor: Marcin Wasilewski
Faktury dla banku
Użytkownik "robercik-us" <robercikus@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h31pgq$qag$1news.onet.pl...
BK pisze:
Dwa razy chcesz "rozliczyc" to samo i tu chyba jest problem.

Rozumiem dzięki :-)

    A poza tym swoją działalność możesz prowadzić pod swoim nazwiskiem, nie nadając jej żadnej nazwy i wtedy faktura
dla firmy pan Kowalski, niczym nie będzie się różniła od faktury prywatnej na pana Kowalskiego. W tym przypadku przynajmniej sprawa faktur dla banku będzie załatwiona. A co do kwestii rozliczeń podatkowych to lepiej zapytać się u źródła lub doradcy podatkowego.

Data: 2009-07-08 20:37:31
Autor: kredytywkarpaczu1
Faktury dla banku
[...]

doradzam co następuje:

1) zgłoszenie działalności w gminie koniecznie 2009
uzasadnienie: wydatki sprzed rozpoczęcia DG są kosztem
ale tylko wydatki z tego roku, co rozpoczęcie DG
choćbyś rozpoczął w sylwestra 2009/10, łapiesz się

2) nazwa firmy: JAKASNAZWA Jan Kowalski
nazwa skrócona: Jan Kowalski
faktury brać na: Jan Kowalski

3) rozliczać na firme tylko połowę kosztów (i na conajmniej połowę
brać faktury). Inne wydatki też jakoś dokumentować (kolekcjonować
paragony, płacić kartą itp.), brać rachunki, wpłacać kontrahentom
zaliczki na konto, jednym słowem: zostawiać jakiś pisemny ślad po
wydawanych pieniądzach.

4) w razie upierdliwości urzędu, mówić im: państwo dofinansowało
połowę budowy, a ja sobie wliczyłem w koszty tę drugą połowę, więc
niczego nie odliczyłem dwukrotnie.

5) najważniejsze: napisać porządny wniosek o indywidualną interpretację
przepisów prawa podatkowego do właściwej miejscowo izby skarbowej
Izba skasuje 40zł i odpisze: "Panie Kowalski ma pan rację, a jeżeli
jakikolwiek urzędnik to zakwestionuje, niech spada na drzewo"

o tym "spadaniu na drzewo" mówi bodajże art. 14b albo 14c ustawy "ordynacja podatkowa"

Data: 2009-07-08 18:50:16
Autor: Wojciech Bancer
Faktury dla banku
On 2009-07-08, kredytywkarpaczu1@op.pl <kredytywkarpaczu1@op.pl> wrote:

[...]

2) nazwa firmy: JAKASNAZWA Jan Kowalski
nazwa skrócona: Jan Kowalski
faktury brać na: Jan Kowalski

I odpowiednio upierdliwa skarbówka wywali z kosztów,
bo "nie brane w celu". I kop się z koniem. :)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-07-09 02:20:46
Autor: kredytywkarpaczu
Faktury dla banku
> 2) nazwa firmy: JAKASNAZWA Jan Kowalski
> nazwa skrócona: Jan Kowalski
> faktury brać na: Jan Kowalski

I odpowiednio upierdliwa skarbówka wywali z kosztów,
bo "nie brane w celu". I kop się z koniem. :)

o celu decyduje podatnik a nie urzędnicy. --

Data: 2009-07-09 09:15:57
Autor: Wojciech Bancer
Faktury dla banku
On 2009-07-09, kredytywkarpaczu@op.pl <kredytywkarpaczu@op.pl> wrote:

[...]

I odpowiednio upierdliwa skarbówka wywali z kosztów,
bo "nie brane w celu". I kop się z koniem. :)

o celu decyduje podatnik a nie urzędnicy.

Ale musi go umieć wykazać przed urzędnikiem.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-07-09 11:45:49
Autor: kredytywkarpaczu
Faktury dla banku
On 2009-07-09, kredytywkarpaczu@op.pl <kredytywkarpaczu@op.pl> wrote:

[...]

> o celu decyduje podatnik a nie urzędnicy. Ale musi go umieć wykazać przed urzędnikiem.

1) wykazuję cel: siedziba firmy
2) odpowiadam na zarzut: firma nazywa się Jan Kowalski
bo tak brzmi jej nazwa skrócona

Data: 2009-07-09 10:23:11
Autor: Wojciech Bancer
Faktury dla banku
On 2009-07-09, kredytywkarpaczu@op.pl <kredytywkarpaczu@op.pl> wrote:

[...]

Ale musi go umieć wykazać przed urzędnikiem.

1) wykazuję cel: siedziba firmy
2) odpowiadam na zarzut: firma nazywa się Jan Kowalski
bo tak brzmi jej nazwa skrócona

Miałeś ty kiedyś kontrolę przy _czepliwej_ skarbówce,
czy tak sobie teoretyzujesz? Jak nie miałeś, to uwierz mi może na słowo, że są problemy.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-07-09 18:12:05
Autor: Borys Pogoreło
Faktury dla banku
Dnia Thu, 09 Jul 2009 11:45:49 +0200, kredytywkarpaczu@op.pl napisał(a):

1) wykazuję cel: siedziba firmy
2) odpowiadam na zarzut: firma nazywa się Jan Kowalski
bo tak brzmi jej nazwa skrócona

 "A po co panu w siedzibie firmy trzy łazienki, sypialnia i bawialnia?"

 Nie obronisz tezy "dom = siedziba firmy, więc odliczam 100%"

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2009-07-09 19:30:27
Autor: Krzysztof Halasa
Faktury dla banku
Borys Pogoreło <borys@pl.edu.leszno> writes:

 "A po co panu w siedzibie firmy trzy łazienki, sypialnia i bawialnia?"

Normalnie, inwestycja, zeby dalo sie sprzedac za 30 lat.
Tym to bym sie akurat nie przejmowal.
Sypialnia i bawialnia to moga byc np. serwerownia i kancelaria tajna :-)

 Nie obronisz tezy "dom = siedziba firmy, więc odliczam 100%"

To sie da bez najmniejszego problemu obronic i ludzie to robia, tyle ze
niekoniecznie w takiej sytuacji jak opisana, z kredytu z doplata, "na
zaspokojenie wlasnych potrzeb mieszkaniowych" itd.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-07-08 13:18:36
Autor: Krzysztof Halasa
Faktury dla banku
BK <bkapuscinski@gmail.com> writes:

Ale zrozum, ze bierzesz kredyt jako osba fizyczna na zaspokojenie
swoich potrzeb mieszkaniowych, z doplata Panstwa. Dlatego jest problem
z rozliczaniem kosztow buodwy jako dzialanosc gospodarcza.

Ale jest rzeczywiscie? Bo chwilowo nikt podstawy nie podal chyba?

Nie ma - tu nie chodzi o zakaz, tu chodzi o rozdwojenie jazni - jesli
chodzi o kredyt i doplate jestes os. fizyczna, jesli chodzi o podatki
to dzialanosc gospodarcza.

Nie widze zadnego: to sie nazywa "osoba fizyczna prowadzaca dzialalnosc
gospodarcza".

Natomiast problem moze byc z kosztami/VATem, jesli to tak naprawde nie
sa koszty prowadzenia DG. Bo czy budowanie domu (do mieszkania, nie do
prowadzenia DG) to jest koszt DG?
A jesli dom ma byc (np. czesciowo) uzywany do prowadzenia DG, to czy nie
przeszkadza to kredytowi? Z tym, ze przy czesciowym wykorzystaniu do DG
nie wiem jak bedzie z kosztami/VATem (ale tu pewnie da sie cos
wymyslic).

Trzeba to po prostu sprawdzic w odpowiednich np. ustawach a moze lepiej
po prostu zadac pytanie ("wiążące") skarbowce (i ew. w razie odmowy
kombinowac dalej), "na czuja" bym raczej tego nie robil. Tak sobie to
wyglada, ale ja bym tego nie odpuszczal z gory.

Widzisz bo bierzesz kredyt i mowisz do Panstwa: sluchacie ponosze
koszt budowy domu, biore kredyt, doplacie mi. I Panstwo mowi: ok, masz
tu doplate do odsetek.

Ale tu kosztem sa odsetki, nie budowa domu. Rozumiem ze odsetki nie
bylyby kosztem DG(?).

Nastepnie budujesz ten dom, nie ponosisz juz
kosztow. Poniosles jednen koszt - KREDTY [dokladnie jego splata].

Nic z tych rzeczy, kredyt ani jego splata nie sa kosztami. Odsetki sa.

A Ty
chcesz obok tego jednego duzego kredytu, jeszcze raz odliczyc to co
zakupiles z tego kredytu od podatku.

Materialy itd. to sa zupelnie inne koszty niz odsetki.

Dwa razy chcesz "rozliczyc" to samo

Nic z tych rzeczy.

Inna sprawa ze moze lepiej byloby sie przyjrzec czy nie lepiej po prostu
wziac ten kredyt w calosci dla DG (moze wymagac pewnych kombinacji
w banku), zaliczac odsetki (mniejsze?) w koszty itd. Sa tu jeszcze inne
kombinacje.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-07-08 18:09:42
Autor: Pete
Faktury dla banku
W dniu 08.07.09 13:18, Krzysztof Halasa pisze:
[...]

Ale też powoduje to inne konsekwencje.
W takim przypadku nieruchomości należy wciągnąć w EŚT (z czym z kolei związany jest okres amortyzacji).
No i jako ŚT, taka nieruchomość stanowi majątek firmy. Sprzedaż nieruchomości (ale także np. likwidacja DG) stanowi przychód i należy go uwzględnić w ramach prowadzonej DG.

--
Pete

Data: 2009-07-09 02:43:14
Autor: Krzysztof Halasa
Faktury dla banku
Pete <nobody@nowhere.com> writes:

[...]

Niestety dosc dlugi chyba. Zastanawiam sie teraz czy w ogole mozna wtedy
wpisywac w koszty takie faktury, czy tez z tego wszystkiego powinna
powstac wartosc poczatkowa i koszty bylyby tylko z amortyzacji.
Ale moze mozna materialy budowlane jednorazowo amortyzowac,
np. w zaleznosci od kwoty, nie wiem.

Wtedy nie powinno byc problemu z VATem, VAT jest zwykle bardziej wredny.

No i jako ŚT, taka nieruchomość stanowi majątek firmy. Sprzedaż
nieruchomości (ale także np. likwidacja DG) stanowi przychód i należy
go uwzględnić w ramach prowadzonej DG.

To akurat moze nie byc takie zle w polaczeniu z amortyzacja. Tak czy
owak pogadalbym z kims, kto to robi czesto, np. z jakas ksiegowa
obslugujaca takie rzeczy.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-07-09 09:17:50
Autor: Wojciech Bancer
Faktury dla banku
On 2009-07-09, Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl> wrote:

[...]

[...]

Najlepiej zapłacić doradcy podatkowemu i mieć sytuację opisaną
ładnie na piśmie. :)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-07-08 16:51:24
Autor: Budzik
Faktury dla banku
Użytkownik BK bkapuscinski@gmail.com ...

Nie ma - tu nie chodzi o zakaz, tu chodzi o rozdwojenie jazni - jesli
chodzi o kredyt i doplate jestes os. fizyczna, jesli chodzi o podatki
to dzialanosc gospodarcza.

no no
bo przeciez prawo rozpatrujemy w kontekscie logicznosci a nie w kontekscie tego co jest w nim napisane.
Np. to przeciez niemozliwe zeby w Vacie byc firma w dochodówce osoba fizyczna, prawda? Przeciez to byłoby jakies rozdwojenie jazni... Ej, zaraz - przeciez tak jest...

P.S. W kontekscie pytania - nie mowie czy tak mozna czy nie, tylko, ze tłumaczenie, ze nie mozna, bo byłoby to nielogiczne jest chyba troche na wyrost.

Data: 2009-07-08 18:47:16
Autor: Wojciech Bancer
Faktury dla banku
On 2009-07-08, Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

[...]

Np. to przeciez niemozliwe zeby w Vacie byc firma w dochodówce osoba fizyczna, prawda? Przeciez to byłoby jakies rozdwojenie jazni... Ej, zaraz - przeciez tak jest...

Nie jest. Na VAT-R rejestrujesz _siebie_ jako podatnika.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-07-09 04:51:28
Autor: Budzik
Faktury dla banku
Osobnik posiadający mail proteus@post.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

[...]

to spójrz jak działaja np. spólki cywilne...

"Nowa Kobieta chce być taka sama, jak Dawny Mężczyzna.
A może nawet jeszcze gorsza."  Benjamin Hoff

Data: 2009-07-08 19:00:36
Autor: robercik-us
Faktury dla banku
Budzik pisze:

P.S. W kontekscie pytania - nie mowie czy tak mozna czy nie, tylko, ze tłumaczenie, ze nie mozna, bo byłoby to nielogiczne jest chyba troche na wyrost.

No właśnie też mi się tak wydaje, ale wolę być ostrożny, bo jak czegoś się czepią, to... nie ma zmiłuj się...
Inna sprawa, to jak coś nie jest jawnie zakazane, to można to zrobić :-), czy zatem zakazane jest używanie mieszkania/domu - który zresztą przeznaczony jest do 'zaspakajania potrzeb mieszkaniowych', do prowadzenia działalności zarobkowej?

Przecież tak właśnie będzie, bo pracuję siedząc w domu przy własnym komputerze :-). W takim razie dom tak, czy siak będzie siedzibą firmy, którą niebawem otworzę - jak uznam, że to jest uzasadnione.

Chyba tym nie złamię jakiejś zasady logiczności prawnej :-)? No to niby dlaczego kiedy otwieram DG po otrzymaniu pierwszej transzy kredytu i wszelkie faktury już wrzucam w koszty tejże, bo dom będzie faktyczną docelową siedzibą firmy... To niby jakie prawo łamię korzystając z jednej strony z dofinansowywanego kredytu, a z drugiej odliczam wydatki od przychodu i już tych pieniędzy nie opodatkowuję i... coś tam jeszcze robię z vatem... :-D.

Jak ktoś mi na podstawie obowiązujących przepisów udowodni, że tak nie można... to stawiam flachę, ale jak nie... to dalej drążę temat :-))

pozdrawiam
robercik-us

Data: 2009-07-09 02:45:28
Autor: Krzysztof Halasa
Faktury dla banku
robercik-us <robercikus@poczta.onet.pl> writes:

:-), czy zatem zakazane jest używanie mieszkania/domu - który zresztą
przeznaczony jest do 'zaspakajania potrzeb mieszkaniowych', do
prowadzenia działalności zarobkowej?

Nie jest zakazane, ale wliczanie kosztow materialow itp. na ten dom,
oraz odliczanie VATu, moze byc problemem.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-07-09 11:30:58
Autor: S.T.
Faktury dla banku
Jak ktoś mi na podstawie obowiązujących przepisów udowodni, że tak nie można... to stawiam flachę, ale jak nie... to dalej drążę temat :-))

Lepiej go podrąż na pl.soc.prawo.podatki --

Data: 2009-07-09 18:15:41
Autor: Borys Pogoreło
Faktury dla banku
Dnia Wed, 08 Jul 2009 19:00:36 +0200, robercik-us napisał(a):

Przecież tak właśnie będzie, bo pracuję siedząc w domu przy własnym komputerze :-). W takim razie dom tak, czy siak będzie siedzibą firmy, którą niebawem otworzę - jak uznam, że to jest uzasadnione.

 Będzie, lokal w którym masz ten komputer. Zatem IMO bezpiecznie możesz
odliczyć część kosztów w proporcji w jakiej ma się powierzchnia tego lokalu
do całej powierzchni mieszkalnej domu.

[...]

 Ty chyba masz po prostu syndrom "Hurra mam firmę, mogę wszystko
odliczać!". Poczytasz, ochłoniesz ;)

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2009-07-09 18:35:52
Autor: robercik-us
Faktury dla banku
Borys Pogoreło pisze:

 Ty chyba masz po prostu syndrom "Hurra mam firmę, mogę wszystko
odliczać!". Poczytasz, ochłoniesz ;)

Nie nadinterpretuj :-).
Po prostu dowiedziałem się, że na połowę wydatków związanych z budową muszę przedstawić faktury, a co się z tym wiąże... trzeba odprowadzić od tego vat. Na to nakłada się taki rozwój mojej działalności, że nadchodzi czas otworzenia DG. Może więc można to skorelować i... zoptymalizować :-).

Wiem wiem... jak ktoś szuka rozwiązań, które nie są rekomendowane oficjalnie, to zaraz kombinator... No cóż...

pozdr
robercik-us

Data: 2009-07-08 12:17:29
Autor: kris
Faktury dla banku

Użytkownik "robercik-us" <robercikus@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h31o45$mo8$1news.onet.pl...
BK pisze:

Dopytam jeszcze tu i tam, ale zasialiście mi trochę wątpliwości :-).

pozdrawiam
robercik-us

Ale z wiekszości faktur i tak częś atu odliczysz.

Krzysiek

Data: 2009-07-08 13:03:57
Autor: Krzysztof Halasa
Faktury dla banku
"kris" <k1s2z3y4s5z6t7o8f9c@poczta.onet.pl> writes:

Może być klopot z tym że faktury które chcesz wrzucać w koszty bedą wystawione na Twoją "firmę" a bank moze domagac sie faktur imiennych.
Kredytobiorcą jesteś Ty nie Twoja firma i tu może byc kłopot

Jesli to jest jednoosobowa dzialalnosc to nie ma zadnej formalnej
roznicy miedzy "firma" i "czlowiekiem".

Swoja droga, jak ktos ma takie problemy, to wystarczy miec firme "Imie
Nazwisko" z siedziba w miejscu "zameldowania" i wtedy nie da sie
zauwazyc roznicy (NIP mozna podawac tez bez DG).
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-07-08 18:44:28
Autor: Wojciech Bancer
Faktury dla banku
On 2009-07-08, Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl> wrote:

[...]

Swoja droga, jak ktos ma takie problemy, to wystarczy miec firme "Imie
Nazwisko" z siedziba w miejscu "zameldowania" i wtedy nie da sie
zauwazyc roznicy (NIP mozna podawac tez bez DG).

Ale przy odpowiednio upierdliwym US można mieć problemy z wykazaniem
że dana rzecz/usługa była nabyta "w celu" związanym z DG.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-07-08 23:17:49
Autor: Marcin Wasilewski
Faktury dla banku
Użytkownik "Wojciech Bancer" <proteus@post.pl> napisał w wiadomości news:slrnh59q8p.6mf.proteuspl-test.org...

Ale przy odpowiednio upierdliwym US można mieć problemy z wykazaniem
że dana rzecz/usługa była nabyta "w celu" związanym z DG.

    Ależ takie problemy można mięć bez względu na to, czy faktura jest brana na firmę "Kot w butach" Jan Kowalski, czy na firmę Jan Kowalski. O tym czy zakup jest w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, decyduje fakt jego faktycznego przeznaczenia.

    Sądzę, że jeśli faktury będą wciągane w 100% jako koszt to US się przyczepi, bo przecież budynek ma funkcję mieszkalną, ale jeśli będzie w koszty wrzucał np. 20% wartości faktur, to sądzę, że będzie w stanie udowodnić, że w takiej części wykorzystuje ten budynek na prowadzenie działalności.

Data: 2009-07-08 22:18:55
Autor: Wojciech Bancer
Faktury dla banku
On 2009-07-08, Marcin Wasilewski <jakis@adres.pewnie.je.st> wrote:

[...]

Ale przy odpowiednio upierdliwym US można mieć problemy z wykazaniem
że dana rzecz/usługa była nabyta "w celu" związanym z DG.

    AleĹź takie problemy moĹźna mięć bez względu na to, czy faktura jest brana na firmę "Kot w butach" Jan Kowalski, czy na firmę Jan Kowalski. O tym czy zakup jest w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, decyduje fakt jego faktycznego przeznaczenia.

A czytał przepis? :)

"Art. 22.  1. Kosztami uzyskania przychodĂłw są koszty poniesione w celu
osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23."

Koszty poniesione w celu, czyli mamy _zamiar_. Jak sobie kupisz komputer "osobiście", a potem stwierdzisz, że jednak chcesz go w firmie wykorzystać,
to już przepadło. Jak na razie najpewniejszym sposobem pokazania takowegoż zamiaru jest wyraźne wskazanie że zakup jest "firmowy". Znasz lepszy? :)

Inna rzecz, że jak nie zaliczysz do ŚT, to można oberwać, że zacytuję:
"Art. 23.  1. Nie uwaĹźa się za koszty uzyskania przychodĂłw: [...]

49) wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych składników majątku przedsiębiorstwa, nie zaliczanych zgodnie z odrębnymi przepisami do środków trwałych – w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie są wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, lecz służą celom osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą przedsiębiorstwa,"

Nie wiem czy się do opisanej w tym wątku sytuacji ten przepis łapie,
no ale bacik jest i uważać trzeba.

W sumie IMHO najlepiej z doradcą podatkowym i bankiem pogadać.
Bank może mieć dużo przeciw wykorzystywaniu kredytu hipotecznego na cele DG, a lepiej o tym wiedzieć przed faktem wzięcia pożyczki
niż jakby się miało okazać, że "kolejnej transzy Pan nie dostanie" :)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Faktury dla banku