Faktury w Euro

Data: 2011-06-09 20:11:58
Autor: Michał
Faktury w Euro
Witam serdecznie, Planuje wystawiać faktury w Euro. Poczytałem trochę i moje zrozumienie tematu jest następujące:

Kolejno:
1. wykonuję usługę za którą chcę dostać [np.] 10 euro
2. tuż po wykonaniu usługi wystawiam fakturę na kwotę 10 euro, podając na
fakturze również kwoty przeliczone na PLN wg kursu średniego NBP z poprzedniego
dnia roboczego
3. otrzymane płatności w Euro mam zgromadzone na koncie PayPal, na rachunku w
tejże walucie
4 w PKPiR oraz książce VAT-sprzedaż umieszczam wpisy, podając kwoty z faktury -
w PLN 5. zgromadzone Euro planuję co miesiąc (albo co jakiś inny okres czasu)
przewalutowywać na PLN przez co będę musiał rozliczać tzw różnice kursowe. Będę
je wyliczał w następujący sposób:
różnica = suma kwot PLN ze wszystkich faktur z danego miesiąca - suma wszystkich
kwot w euro * przelicznik_EUR_=>_PLN ustalony przez PayPal z dnia przewalutowania.
6. różnica kursowa (jeśli zysk lub strata) trafi do PKPiR do kolumn odpowiednio
"pozostałe przychody" lub "pozostałe wydatki"

Czy ktoś z szanownych grupowiczów ma doświadczenie w tym temacie (sprzedaje w
euro) i postępuje podobnie albo też inaczej ?   Czy robię coś niewłaściwego, co należałoby zmienić ? Pozdrawiam,
Michał

Data: 2011-06-09 21:32:24
Autor: cef
Faktury w Euro
Michał wrote:

Czy ktoś z szanownych grupowiczów ma doświadczenie w tym temacie
(sprzedaje w
euro) i postępuje podobnie albo też inaczej ?
Czy robię coś niewłaściwego, co należałoby zmienić ?

Ja postępuję inaczej.
Nie analizowałem tego co napisaleś dogłębnie, ale miałbym zastrzeżenia.

Piszesz w punkcie 4, że umieszczasz kwoty w rejestrze VAT.
To sprzedaż opodatkowana?
Róznice kursowe wyliczałbym po każdym zdarzeniu tak jak definiuje je art 24c
a potem trzeba w rachunku walutowym sobie ustalić jakąś regułę (fifo, lifo)
i liczyć po operacjach przewalutowania od środków na rachunku.

Data: 2011-06-10 14:28:22
Autor: tomek
Faktury w Euro
Dnia 2011-06-09, o godz. 21:32:24
"cef" <cezfar@interia.pl> napisał(a):

Michał wrote:

> [...]

art 24c a potem trzeba w rachunku walutowym sobie ustalić jakąś
regułę (fifo, lifo) i liczyć po operacjach przewalutowania od środków

To jeszcze pytanie ile jest na tych różnicach kursowych do ugrania,
bo jeśli własnej godzina pracy to np. 100zł, to może nie warto bawić się
w lifo i fifo tylko na bieżąco przewalutowywać Tomek

Data: 2011-06-10 14:49:25
Autor: cef
Faktury w Euro
tomek wrote:

To jeszcze pytanie ile jest na tych różnicach kursowych do ugrania,
bo jeśli własnej godzina pracy to np. 100zł, to może nie warto bawić
się w lifo i fifo tylko na bieżąco przewalutowywać

To zależy od skali w jakiej to się odbywa.
Ja się w takie rzeczy nie bawię: pozamykałem walutowe rachunki w DG
a na złotówkowych mam polecenie stałe przewalutowania po wpływie
 mimo, że 99,9% moich wpływów/przychodów jest w walucie.
Ale czasem do mnie dzwonią z banku (jak kwota większa) i pytają czy chciałbym
ponegocjować kurs. W zasadzie nie mam nic do gadania, ale jak podjadę do banku i podpiszę
papierek, że kurs negocjowany, to dają mi te 2-3 grosze więcej.
Ja dla tych kilku stówek jestem w stanie podjechać i złozyć podpis.
Dlatego jeśli on ma saldo 1000EUR i się zacznie bawić w fifo/lifo
to mu wyjdzie kilka zł  w prawo czy w lewo (a podatkowo mniej niż 1zł),
 ale jak ma obrót w dziesiątkach
tysięcy, to bym przemyślał sprawę.

Niektórzy śpią źle jak nie uporządkują sobie spraw ochrony środowiska,
a ja nie zasnąłbym, gdybym zrobił podatkowo coś choćby trochę niezgodnie :-)

Data: 2011-06-10 18:01:18
Autor: tomek
[OT] Re: Faktury w Euro
Dnia 2011-06-10, o godz. 14:49:25
"cef" <cezfar@interia.pl> napisał(a):

Niektórzy śpią źle jak nie uporządkują sobie spraw ochrony środowiska,
a ja nie zasnąłbym, gdybym zrobił podatkowo coś choćby trochę
niezgodnie :-)

:-)

BTW skrzynka Ci się zbliża:
http://orka.sejm.gov.pl/proc6.nsf/opisy/4012.htm