Faktury w Euro

Data: 2011-06-10 11:25:38
Autor: Michał
Faktury w Euro
> Ja postępuję inaczej.
> Nie analizowałem tego co napisaleś dogłębnie, ale miałbym zastrzeżenia.
> To sprzedaż opodatkowana?

Jestem VATowcem i usługi które wykonuję są opodatkowane vatem. Zatem sprzedając wykonanie usługi obowiązany jestem umieścić wpis w ewidencji
sprzedaży. Dla faktur złotówkowych umieszczam normalne kwoty w PLN z faktur. Dla faktur w Euro _planuję_ umieszczać kwoty też w PLN, też będące na fakturze,
ale będące wynikiem przemnożenia kwot euro * przelicznik_NBP_PLN=>EURO (z
poprzedniego dnia roboczego)

> Róznice kursowe wyliczałbym po każdym zdarzeniu tak jak definiuje je art 24c
> a potem trzeba w rachunku walutowym sobie ustalić jakąś regułę (fifo, lifo)
> i liczyć po operacjach przewalutowania od środków na rachunku. Rzeczywiście, pisze w art 24c że:
"Dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:"
"przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według
kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest niższa od wartości
tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie
zastosowanego kursu waluty z tego dnia,"

1. Czy oznacza to że jestem zobowiązany do codziennego przewalutowywania na
złotówki środków otrzymanych w Euro ???

2. A jeśli nie jestem zobligowany, to jak potem rozliczyć zysk/stratę ? Bo jeśli przyjmę zasadę że obliczam każdego dnia różnicę pomiędzy wartością w
PLN wg NBP, a wartością w PLN wg PayPal - ale nie wykonam przewalutowaina (a
jedynie obliczę ile byłbym w plecy/do przodu gdybym przewalutował), to może
okazać się (na pewno się okaże) że teoretyczny zysk/strata z danego miesiąca
jest kompletnie inny niż realny zysk/strata - jeśli przewalutuję miesięczny
utarg w euro w ostatni dzień miesiąca. --

Data: 2011-06-10 14:10:54
Autor: cef
Faktury w Euro
Michał wrote:

Jestem VATowcem i usługi które wykonuję są opodatkowane vatem.

Tak sobie tylko zapytałem, bo większosć tego co ludzie fakturują w walucie
(i do tego płacone paypalem)  najczęściej nie podlega pod VAT.

1. Czy oznacza to że jestem zobowiązany do codziennego
przewalutowywania na złotówki środków otrzymanych w Euro ???

Nie. Przewalutowywyać nie musisz codziennie. W ogóle nie musisz.
Mozesz wyjąć w euro z konta przecież.

2. A jeśli nie jestem zobligowany, to jak potem rozliczyć zysk/stratę

No musisz ewidencjonować ile euro po ile sprzedajesz czy przewalutowujesz.

Faktury w Euro