Fat Bike- czy to ma jak膮艣 przysz艂o艣膰?

Data: 2015-01-29 07:44:27
Autor: bans
Fat Bike- czy to ma jak膮艣 przysz艂o艣膰?
W dniu 2015-01-28 o 21:38, Mike pisze:

Chyba 偶e kto艣 ma miliony z艂 i ma ju偶 mtb, szos臋, ostre, mieszczucha,
turystyka, retro, to nast臋pny w kolejce mo偶e i by膰 fat ;)

Ot贸偶 to. 呕eby go u偶y膰 raz  w roku. W dodatku jeszcze dobrze to si臋 nie zagnie藕dzi艂o na rynku, a ju偶 wchodz膮 pomys艂y na rozmiary "plus" zamiast fatbike...

--
bans

Data: 2015-01-29 15:22:08
Autor: mt
W dniu 2015-01-29 07:44, bans pisze:
[...]

Dlaczego raz w roku? Przecie偶 tego typu koncepcja (nie m贸wi臋, 偶e od razu w wydaniu j.w., ale jakie艣 opony typu big apple) to 艣wietne rozwi膮zanie do sztywniaka jako miejski czy trekingowy, w zakresie drobnych nier贸wno艣ci, kt贸re daj膮 drgania o wysokiej cz臋stotliwo艣ci (jak kostka fazowana czy mocno porowaty asfalt) to jest lepsza amortyzacja ni偶 jakikolwiek amor.

--
marcin

Data: 2015-01-29 15:58:37
Autor: bans
W dniu 2015-01-29 o 15:22, mt pisze:

[...]

Panie, ja mam prze艂aj贸wk臋 z oponami 33mm i jako艣 mi jeszcze nie wymi臋k艂a. Nie interesuje mnie po prostu kulanie si臋 w tempie spacerowym i podziwianie w tym czasie widok贸w. Dla mnie - fatbike to tylko kolejny spos贸b na wyci膮ganie od rowerzyst贸w kasy przez marketingowc贸w.

--
bans

Data: 2015-01-29 16:48:40
Autor: PeJot
W dniu 2015-01-29 o 15:58, bans pisze:
Dla mnie - fatbike to tylko kolejny
spos贸b na wyci膮ganie od rowerzyst贸w kasy przez marketingowc贸w.

Nie. To jest tzw. kreowanie potrzeb :>

--
P.Jankisz

Data: 2015-01-29 17:27:58
Autor: JDX
On 2015-01-29 16:48, PeJot wrote:
W dniu 2015-01-29 o 15:58, bans pisze:
Dla mnie - fatbike to tylko kolejny
spos贸b na wyci膮ganie od rowerzyst贸w kasy przez marketingowc贸w.

Nie. To jest tzw. kreowanie potrzeb :>
No niekoniecznie. Bo ja zanim us艂ysza艂em o fatbajkach to tak膮 potrzeb臋
sam sobie wykreowa艂em je偶d偶膮c czasami piaszczystymi le艣nymi drogami. I
kombinowa艂em jak to do ramy trekkingowej wsadzi膰 2" lub szersz膮 opon臋.
Aczkolwiek po jakim艣 czasie mi przesz艂o bo w sumie tych piask贸w nie ma
a偶 tak du偶o. Fakt, czasami trzeba sobie troch臋 popcha膰, ale jazda na
szerokich gumach tward膮 grunt贸wk膮, szutrem czy asfaltem to by艂oby
katowanie si臋.

Data: 2015-01-29 18:22:24
Autor: Jacek Maciejewski
Fat Bike- czy to ma jak膮艣 przysz艂o艣膰?
Dnia Thu, 29 Jan 2015 17:27:58 +0100, JDX napisa(a):

On 2015-01-29 16:48, PeJot wrote:
W dniu 2015-01-29 o 15:58, bans pisze:
Dla mnie - fatbike to tylko kolejny
spos骲 na wyci眊anie od rowerzyst體 kasy przez marketingowc體.

Nie. To jest tzw. kreowanie potrzeb :>
No niekoniecznie. Bo ja zanim us硑sza砮m o fatbajkach to tak potrzeb
sam sobie wykreowa砮m je縟勘c czasami piaszczystymi le秐ymi drogami. I
kombinowa砮m jak to do ramy trekkingowej wsadzi 2" lub szersz opon.
Aczkolwiek po jakim czasie mi przesz硂 bo w sumie tych piask體 nie ma
a tak du縪. Fakt, czasami trzeba sobie troch popcha, ale jazda na
szerokich gumach tward grunt體k, szutrem czy asfaltem to by硂by
katowanie si.

To wszytko szalenie ciekawe co prawicie o oporach jazdy na szerokich
oponach. Ale ja jeszcze pami阾am jak tu wielu udowadnia硂 縠 czym
szersze opony tym mniejsze opory jazdy :) Nawet jakie badania by硑
przywo硑wane :)
--
Jacek

Data: 2015-01-30 07:49:43
Autor: bans
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?

[...]

R罂ne Bikeboardy i inne kolorowe pisemka dla onanist體 sprz阾owym popierduj zawsze tym, co akurat im reklamodawcy kazali ;)

Cho鎎y to sta硂 w zupe硁ej sprzeczno禼i z tym, co pisali w poprzednim numerze...

--
bans

Data: 2015-02-02 10:20:56
Autor: qrt
Fat Bike- czy to ma jak膮艣 przysz艂o艣膰?
Dnia Thu, 29 Jan 2015 18:22:24 +0100, Jacek Maciejewski napisa(a):

On 2015-01-29 16:48, PeJot wrote:
[...]

schwalbe takie tabelki na swej stronie podaje. Przy czym zaznaczali czemu i w jakich warunkach si to sprawdza. Bo chyba mo縠my sie zgodzi i to _ci秐ienie_ w oponie powoduje wzrost lub
spadek opor體 toczenia? Opona napompowana na kamie toczy sie lekko flak
toczy sie ci昕ko. Prawda? A chodzi硂 o to i _przy_tym_samym_ci秐ieniu_ mniejsze opory powoduje
ugi阠ie opony w szerz (szeroka) ni wzd硊 (w眘ka).

Og髄nie du縪 by pisa ale zasadniczo tak mniej wi阠ej jest. Oczywi禼ie
nalezy zaznaczy i nieuwzgl阣nienie w takich rozwa縜niach wagi opony,
bie縩ika, ci秐ienia czy opor體 aerodynamicznych  prowadzi wprost do
biednych wniosk體.   O czym z reszt na ich stronie mo縩a przeczyta :)

Data: 2015-02-02 11:50:51
Autor: Jacek Maciejewski
Fat Bike- czy to ma jak膮艣 przysz艂o艣膰?
Dnia Mon, 2 Feb 2015 10:20:56 +0100, qrt napisa(a):

A chodzi硂 o to i _przy_tym_samym_ci秐ieniu_ mniejsze opory powoduje
ugi阠ie opony w szerz (szeroka) ni wzd硊 (w眘ka).

Nie chce mi si wierzy 縠 taki Fat przy 3 atm l縠j si toczy ni oponka
1,25" przy tym samym ci秐ieniu.
--
Jacek

Data: 2015-02-02 12:00:56
Autor: qrt
Fat Bike- czy to ma jak膮艣 przysz艂o艣膰?
Dnia Mon, 2 Feb 2015 11:50:51 +0100, Jacek Maciejewski napisa(a):

[...]

przy tm samym ci秐ieniu w oponie, jej pole powierzchni styku z gruntem jest
takie same niezale縠nie od grubo禼i opony. R罂nica opor體 wynika tylko z kszta硉u tego pola styku opony z gruntem a
dok砤dnie z tego i opona "砤twiej" sie odkszta砪a wszerz ni wzd硊. pono :)

Data: 2015-02-02 18:40:41
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-02-02 o 12:00, qrt pisze:

[...]

Mnie sie to tez nie wydaje. Teoretycznie opor toczenia nie zalezy od szerokosci opony. Ale powierzchnia styku, ta faktycznie, juz nie, a zatem tarcie (guma sie w pewien sposob "klei" do podloza) tez bedzie rozne. Nawet przy duzym cisnieniu opon, one sie odksztalcaja wszerz i ta grubsza bedzie przylegala (z racji geometrii) wieksza powierzchnia. Warto by zreszta zrobic takie doswiadczenie. Zalozyc na kola szeroka opone, potem waska o tym samym biezniku, napompowac tym samym cisnieniem i pomierzyuc co trzeba w jezdzie po asfalcie.

Takie luzne dywagacje poparte pewnym doswiadczeniem. Na kolarce jezdzi mi sie latwiej i szybciej niz na goralu z semislickami pompowanymi podobnymi ciosnieniami.

Data: 2015-02-02 20:14:07
Autor: mt
W dniu 2015-02-02 18:40, Andrzej Ozieblo pisze:

Takie luzne dywagacje poparte pewnym doswiadczeniem. Na kolarce jezdzi
mi sie latwiej i szybciej niz na goralu z semislickami pompowanymi
podobnymi ciosnieniami.

Serio pompujesz ko砤 w g髍alu na 7 atmosfer? :)

--
marcin

Data: 2015-02-02 21:15:14
Autor: Andrzej Ozieblo
mt pisze:

[...]

Nie, ale ok. 3.5-4 atm. Ta moja kolarka, przynajmniej ta ostatnia, bo w zyciu mialem wiele (w mlodosci Favorit, Huragan, Jaguar, wszystko na szytkach zwanych z galicyjska szlaurafenami) byla na cienkich oponach z detkami (nie szytki). W swoim czasie byl to moj jedyny rower, w ktorym m.in. jezdzilem tez po bezdrozach (we Francji). To mnie nauczylo centrowania kol. :) Dzis stoi zapomniany na strychu, A gorala z semislickami mialem pozyczonego przez pewien czas od kolegi. Bardzo przyzwoity Gary Fisher.

Data: 2015-02-10 10:00:25
Autor: coaster
W dniu 2015-02-02 21:15, Andrzej Ozieblo pisze:
mt pisze:

[...]

And its name is? ;-)

A gorala z semislickami mialem pozyczonego przez pewien czas od kolegi. Bardzo
przyzwoity Gary Fisher.

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious

Data: 2015-02-10 10:35:25
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-02-10 o 10:00, coaster pisze:
  W swoim czasie byl to moj jedyny rower, w ktorym
m.in. jezdzilem tez po bezdrozach (we Francji). To mnie nauczylo
centrowania kol. :) Dzis stoi zapomniany na strychu,

And its name is? ;-)

No name. Kupiony w supermarkecie. Rama hi-ten, osprzet wymieniany na coraz lepszy. Kupilem go bodajze w 1988 we Francji w tamtejszym Carrefour. Gorale pojawily sie w sklepach niedlugo pozniej.

Data: 2015-02-03 09:26:28
Autor: qrt
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Mon, 02 Feb 2015 18:40:41 +0100, Andrzej Ozieblo napisa(a):

[...]

Tyle ze niezale縩ie od grubo禼i opony przy takim samym ci秐ieniu obszar jet
styku z pod硂縠m jest taki sam. Przy czym opona gruba mniej sie odkszta砪a  a wiec mniej energia jest marnowane na ugi阠ie opony np. na wiki (http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne) pisz tak:
-  Przy tym samym ci秐ieniu szersze opony rowerowe maj mniejsze ugi阠ie i
z tego powodu mniejszy op髍 toczenia (aczkolwiek wi阫szy op髍 powietrza).

oraz ciekawostka  - Ugi阠ie 禼ian opony nie jest bezpo秗ednim wska糿ikiem miary tarcia
tocznego. Wysokiej jako禼i opony z elastyczn osnow umo縧iwiaj znacznie
wi阫sze odkszta砪enie przypadaj眂e na jednostk traconej energii ni opony
o sztywnych 禼ianach.

Z tego by wynika硂 ze zwijane opony maja nie tylko mniejsz wag ale te
mniejszy op髍 toczenia ni druciaki o sztywnych i grubych 禼iankach.
Warto by zreszta zrobic takie doswiadczenie. Zalozyc na kola szeroka opone, potem waska o tym samym biezniku, napompowac tym samym cisnieniem i pomierzyuc co trzeba w jezdzie po asfalcie..

no i jeszcze sztywno禼i osnowy musia砤 by by identyczna. Cho pewnie da硂 by sie to jako policzy :)

Data: 2015-02-03 10:45:24
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-02-03 o 09:26, qrt pisze:

[...]

Nie pasuje mi to. Gdyby opony byly prawie sztywne to bylo by to mozliwe a w kazdym razie prawdopodobne. Ale opony sie uginaja. Wyobraz sobie bardzo szeroka opone rowerowa, powiedzmy 10 cm. I waska, powiedzmy 1 cm. Czy powiechnia styku tych opon, nawet mocno dopompowanych, bedzie ta sama? Ktos to sprawdzil, policzyl?

[...]

Tego tez nie rozumiem i tez mi sie nie zgadza z intuicja. Na rozum jest odwrotnie. Sztywna opona mniej sie odksztalca, a wiec mniejsza bedzie powierzchnia styku. Moze te opony z elestyczna osnowa odksztalcaja sie w taki sposob, ze daja mniejsza powierzchnie styku?

Chetnie poczytalbym jakies rzetelne badania, moze Shelton cos pisze. Mam tez swiadomosc, ze nasza intuicja czesto zawodzi.

Data: 2015-02-03 11:31:32
Autor: Jacek Maciejewski
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Tue, 03 Feb 2015 10:45:24 +0100, Andrzej Ozieblo napisa(a):

[...]

Pos硊gujemy si nieprecyzyjnymi terminami. IMO dobrze by by硂 m體i nie
o elastyczno禼i czy sztywno禼i ale o utracie energii na cykl ugi阠ia.
Z drugiej strony argumentacja 縠 orientacja kszta硉u pola styku, w
przybli縠niu owalu czy elipsy (kt髍a ma to samo pole w przypadku opony
cienkiej jak i grubej przy tym samym cisnieniu) czyni r罂nic w toczeniu
jest podejrzana. Niby dlaczego owal poprzeczny ma si ekonomiczniej
toczy od owala pod硊縩ego? :) Podejrzewam te 縠 wiele zale縴 od
podlo縜 i abstrahowa od tego nie mo縩a. --
Jacek

Data: 2015-02-03 11:39:44
Autor: qrt
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Tue, 3 Feb 2015 11:31:32 +0100, Jacek Maciejewski napisa(a):

[...]

bo w takim momencie opona jest mniej odkszta砪ona (mniej energii sie
zmarnowa硂 na jaj odkszta砪enia)

Data: 2015-02-03 12:57:19
Autor: Jacek Maciejewski
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Tue, 3 Feb 2015 11:39:44 +0100, qrt napisa(a):

[...]

Nie bardzo rozumiem co masz na my秎i m體i眂 "mniej opdkszta砪ona". Je秎i
za miar odkszta砪enia przyj辨 pole styku z nawierzchni, to obie s tak
samo odkszta砪one. --
Jacek

Data: 2015-02-03 13:26:05
Autor: qrt
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Tue, 3 Feb 2015 12:57:19 +0100, Jacek Maciejewski napisa(a):

[...]

chodzi o ugi阠ie scianek opony. W眘ka opona przy 2 atmosferach jest
poprostu "sp砤szczonym" flakiem. Gruba opona przy 2 atmosferach wyglada ca砶iem normalnie. Jest mniej
zniekszta砪ona.

Data: 2015-02-03 11:38:03
Autor: qrt
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Tue, 03 Feb 2015 10:45:24 +0100, Andrzej Ozieblo napisa(a):

Tego tez nie rozumiem i tez mi sie nie zgadza z intuicja. Na rozum jest odwrotnie.

moja intuicja mo縠 sie zgodzi z twoja. Albo i nie. Og髄nie rzecz bior眂 jest w rozkroku :)

ale: opona jest zbiornikiem gazu. Pod wp硑wem nacisku 體 zbiornik sie odkszta砪a
(zmiejsza obj阾o舵). Ale wyobra sobie dwie strzykawki z zatkanym wylotem. Du勘 i ma潮. iskaj眂 strzykawk o ma砮j obj阾o禼i 砤tw wcisn辨 t硂k dajmy na to do
po硂wy. Przy du縠j nie da rady wcisn辨 t硂ka do po硂wy przy u縴ciu tej
samej si硑. Z tego mo縩a wysnu wniosek i opona o ma砮j obj阾o禼i odkszta砪i sie
bardziej po wej禼iu na rower.

Data: 2015-02-03 12:55:15
Autor: Jacek Maciejewski
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Tue, 3 Feb 2015 11:38:03 +0100, qrt napisa(a):

Z tego mo縩a wysnu wniosek i opona o ma砮j obj阾o禼i odkszta砪i sie
bardziej po wej禼iu na rower.

Chyba odwrotnie? :)
--
Jacek

Data: 2015-02-03 13:16:41
Autor: qrt
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Tue, 3 Feb 2015 12:55:15 +0100, Jacek Maciejewski napisa(a):

Dnia Tue, 3 Feb 2015 11:38:03 +0100, qrt napisa(a):

Z tego mo縩a wysnu wniosek i opona o ma砮j obj阾o禼i odkszta砪i sie
bardziej po wej禼iu na rower.

Chyba odwrotnie? :)

no w砤snie nie :) przyk砤d ze strzykawkami mia to ilustrowa. Przy tej samej sile dzia砤j眂ej na t硂k w strzykawce, g酬biej wcisniesz
t硂k w ma砮j strzykawce. czyli im wieksza strzykawka tym proporcjonalnie wi阫szej si硑 trzeba u縴
by uzyska takie same po硂縠nie t硂ka. Mo i z opon jest mniej wi阠ej tak samo :)

Data: 2015-02-03 14:08:47
Autor: Jacek Maciejewski
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Tue, 3 Feb 2015 13:16:41 +0100, qrt napisa(a):

[...]

Zak砤dam 縠 m體i眂 "ma砤 strzykawka" masz na my秎i strzykawk o ma砮j
秗ednicy. Ale teraz dla odmiany, pomy秎 jak g酬boko b阣ziesz musia
wcisn辨 t硂k w d硊uugiej na metr strzykawce ma砮j 秗ednicy? Sam widzisz
縠 z t 秗ednic nie jest tak prosto i 縠 chodzi tu bardziej o obj阾o舵
禼iskanej przestrzeni. A poniewa opona o du縠j 秗ednicy ma z jej
kwadratem wi阫sz obj阾o舵, odkszta砪enie (jakkolwiek je mierzymy)
b阣zie musia硂 by proporcjonalnie do obj阾o禼i wi阫sze ni w w眘kiej
oponie.
--
Jacek

Data: 2015-02-03 14:53:04
Autor: qrt
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Tue, 3 Feb 2015 14:08:47 +0100, Jacek Maciejewski napisa(a):

[...]

chodzi o sytuacje gdy w strzykawce jest poprostu ma硂 gazu. Ma砤 strzykawka , ma砤 秗ednica, ma砤 pojemno舵, ma硂 gazu :) Ma硂 gazu - wiec potrzeba relatywnie ma硂 energii zmniejszy jego obj阾o舵
o powiedzmy po硂w.
[...]

Dok砤dnie. o to mi chodzi - o obj阾o舵 gazu.
A poniewa opona o du縠j 秗ednicy ma z jej
kwadratem wi阫sz obj阾o舵, odkszta砪enie (jakkolwiek je mierzymy)
b阣zie musia硂 by proporcjonalnie do obj阾o禼i wi阫sze ni w w眘kiej
oponie.

ale pod warunkiem przy硂縠nia proporcjonalnej do objeto禼i si硑.
Tyle ze w tym wypadku si砤 jaka przyk砤damy jest taka sama (waga
rowerzysty) wiec gruba opona odkszta砪a si mniej.

Data: 2015-02-03 14:06:02
Autor: cytawa
Andrzej Ozieblo pisze:

[...]

Tak chyba jest. Problem jednak w tym, ze opon grubych nie pompuje sie do takich cisnien, jak opony cienkie. Gdyby napompowac gruba opone do duzego cisnienia wtedy obrecz by sie rozerwala. Albo by trzeba bylo dac mocniejsza obrecz. Ale co wtedy z masa roweru?.
Ostatnio widzialem taka peknieta w srodku obrecz stozkowa. Byla do niej zalozona bardzo gruba opona pompowana do 5Atm. I obrecz sie "nieco" pogrubila.

Jan Cytawa

Data: 2015-02-04 08:09:28
Autor: cytawa
W dniu 2015-02-03 15:29, mt pisze:
[...]

Spales na lekcjach fizyki?

Policz sobie jak wielkie sily dzialaja na obrecz, gdy na kazdy cm2 opony dziala sila np. 5kG (50N)

Jan Cytawa

Data: 2015-02-04 09:26:24
Autor: Jacek Maciejewski
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Wed, 04 Feb 2015 08:09:28 +0100, cytawa napisa(a):

[...]

Sam spa砮 :) si砤 rozrywaj眂a opon jest taka sama jak si砤 rozrywaj眂a
obr阠z i zale縴 wy潮cznie od ci秐ienia, nie od wymiar體 opony czy
obr阠zy.

--
Jacek

Data: 2015-02-04 23:37:38
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 4 Feb 2015, Jacek Maciejewski wrote:

[...]

[...]

Policz sobie jak wielkie sily dzialaja na obrecz, gdy na kazdy cm2 opony
dziala sila np. 5kG (50N)

Sam spa砮 :)

  Nie spa.

si砤 rozrywaj眂a opon jest taka sama jak si砤 rozrywaj眂a
obr阠z i zale縴 wy潮cznie od ci秐ienia, nie od wymiar體 opony czy
obr阠zy.

  Nijak. Zale縴 od wymiar體 w砤秐ie.
  Ci秐ienie razy powierzchnia i nie ma zmi硊j.
  Zmie punkt patrzenia - popatrz na si硑 kt髍e dzia砤j w R盈NYCH
kierunkach. I na co one oddzia硊j :)

  Popatrz na to tak: przyjmijmy, 縠 opona jest g丑wnie "nierozrywalna".
  痚 mamy nierozci眊liwy, gi阾ki materia. Z grubsza tak jest.
  I kszta硉 (ta opona) ma jaki ma.
  Jak patrzymy na przekr骿 opony, to si潮 rozrywaj眂a "na zewn眛rz" (od
osi) musi zosta zr體nowa縪na wytrzyma硂禼i materia硊 opony.
  痚by ciekawiej by硂, ta si砤 rozk砤da si na ca潮 powierzchni
*tego* przekroju opony - albo jak kto woli, wytrzyma硂舵 opony
w tym przekroju w 100% r體nowa縴 przyrost si硑.
  "si砤 na centymetr" (przekroju opony) nie zale縴 od jej rozmiaru
(cho sama si砤 jest proporcjonalna do rozmiaru).

  Ale si砤 dzia砤j眂a na boki ma "oparcie" w oponie tylko z jednej
strony opony - przez bie縩ik, rozrywany t si潮 w poprzek.
  Druga cz甓 jest oparta w ca硂禼i o obr阠z, punktowo - skoro
opona si "nie poddaje" i nie wyskakuje za kraw阣 obr阠zy, oko硂[1]
po硂wa si硑 wynik砮j wprost z powierzchni przekroju napompowanej opony
w p砤szczy糿ie ko砤 (przebiegaj眂ej przez 秗odek opony, niekoniecznie
osi, bo o mo縠 by "odsuni阾a") rozciska obr阠z na boki.
  I tam nie ma "na centymetr przekroju", bo zak砤damy 縠 obr阠z jest
TAKA SAMA. Zak砤dali秏y tylko inn opon!
  I nie ma lito禼i.
  Jak za硂縴sz opon dwa razy "wy縮z", to si砤 b阣zie dwa razy
wi阫sza i ju (przy tym samym ci秐ieniu).

  Za [1]"oko硂" kt髍e pad硂 wy縠j bierze si z konieczno禼i ustalenia,
gdzie jest koniec *powietrza* w oponie (d阾ce w tej oponie), a nie
samej opony (wszak ona sama, poprzez swoj sztywno舵, nie "ci秐ie"
w poprzek, co najlepiej wida na przyk砤dzie dowolnie grubego
bie縩ika na zewn眛rz, wi阠 z pozoru "秗odek powietrzny opony" mo縠
wydawa si dalej od osi ko砤 ni faktycznie jest i tak samo
powierzchnia "cisn眂ego powietrza").
  Drugie "oko硂" to oczywi禼ie niewielki przyrost *ponad proporcj*
powierzchni przekroju przy grubszej oponie (秗ednica i obw骴
"dodatkowego placka poprzecznego" s wi阫sze ni liniowo
licz眂 wzgl阣em cie駍zej opony).

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-02-04 23:58:01
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 4 Feb 2015, Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

....tak mi si przypomnia硂 - ten sam b潮d, czyli nieuwzgl阣nienie,
縠 si硑 dzia砤j眂e w r罂nych kierunkach maj r罂ny rozk砤d,
pope硁iali konstruktorzy parostatk體 :)
  Budowali proporcjonalnie wi阫szy, kocio te, a tu niespodzianka - "bum".
  Si砤 dzia砤j眂a w poprzek walca wyrywa砤 poprzeczny dekiel
"z korzeniami", mimo, 縠 si硑 dzia砤j眂a w poprzek osi
"per metr walca kot砤" by硑 takie same, wi阠 blacha wytrzymywa砤.
  A to w砤秐ie jest odpowiednik "grubszej opony" :)
  "Szersza" - bez problemu, te same przekroje materia丑w wytrzymaj.
  "Grubsza" - nijak.
  Proporcjonalnie bardziej usi硊je rozerwa mocowanie.

  No, przy "szerszej" pozostaje sprawa pracy obr阠zy na *禼iskanie*.
  Tym razem "doosiowo" (przy jednoczesnym rozrywaniu "od p砤szczyzny
ko砤").
  Ale to ju chyba na osobny flejm ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-02-04 10:44:28
Autor: mt
W dniu 2015-02-04 08:09, cytawa pisze:
[...]

We mo縠 nic nie pisz o fizyce i o spaniu, co? Si砤 dzia砤j眂a na obr阠z jest niezale縩a od szeroko禼i opony tylko od ci秐ienia w niej. Skoro wylajtowane obr阠ze szosowe wytrzymuj te 7-8 atmosfer to nie rozumiem dlaczego takie ci秐ienie mia硂by rozerwa obr阠z w powiedzmy g髍alu przy szerszej oponie, wyja秐isz?

--
marcin

Data: 2015-02-04 11:38:33
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-02-04 o 10:44, mt pisze:

Skoro
wylajtowane obr阠ze szosowe wytrzymuj te 7-8 atmosfer to nie rozumiem
dlaczego takie ci秐ienie mia硂by rozerwa obr阠z w powiedzmy g髍alu przy
szerszej oponie, wyja秐isz?

Ja rozumiem to tak. Grube opony musza miec wieksze i mocniejsze boczne mocowanie w obreczy. Wystarczy porownac typowa obrecz z kolarki i gorala. Skoro tak, to boczna powierzchnia styku opony z bocznymi sciankami obreczy jest wieksza. Calkowita sila rozrywajaca, czyli cisnienie razy powierznia styku (tzw. parcie) jest wiec wieksza od tej w kolarce. Zakladamy to samo cisnienie.

Data: 2015-02-04 12:07:14
Autor: mt
W dniu 2015-02-04 11:38, Andrzej Ozieblo pisze:
[...]

No przecie opona z obr阠z to uk砤d zamkni阾y, skoro (jak pisa cytawa) na 1 cm2 opony dzia砤 si砤 50 N to taka sama si砤 b阣zie dzia砤 na ka縟y cm2 obr阠zy, niezale縩ie od szeroko禼i opony. A wysoko舵 禼ianek obr阠zy szosowych i pod szersze opony jest podobna.

--
marcin

Data: 2015-02-04 14:27:56
Autor: cytawa
  mt pisze:

[...]

Policz i nie gadaj. Wylatowane obrecze wytrzymuja takie cisnienie, bo oponki sa cienkie. Sily dzialajace na kazdy cm2 sie sumuja a szeroka opona ma tych cm2 bardzo duzo. Zebys zrozumial (i inni tez) wez sobie najprostrzy model prostokatny i policz jakie sily dzialaja na boczne scianki w zaleznosci od pola powierzchni.

Jakbys jeszcze nie rozumial, to sie spytaj w dozorze technicznym jakie sa wymagania wytrzymalosciowe zbiornikow cisnieniowych w zaleznosci od wielkosci.

Jan Cytawa

Data: 2015-02-04 16:26:55
Autor: Jacek Maciejewski
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Wed, 04 Feb 2015 14:27:56 +0100, cytawa napisa(a):

policz jakie sily dzialaja na boczne scianki w zaleznosci od pola powierzchni.

Cytawa, masz racj, si砤 rozrywaj眂a 禼ianki zale縴 liniowo od 秗ednicy.
I oczywi禼ie, od ci秐ienia. Waln背em intuicyjn g硊pot.
--
Jacek

Data: 2015-02-04 20:36:38
Autor: Andrzej Ozieblo
cytawa pisze:

[...]

Jasiu, nie rozumiem tego.

Data: 2015-02-05 10:17:35
Autor: cytawa
Andrzej Ozieblo pisze:

[...]

To bardzo proste.

1. waska opona:

  _
| |

na kazdy kawalek przy 5Atm dziala sila 50N skierowana na zewnatrz. Czyli sila x "rozpychania" obreczy jest rowna  25N. (drugie25 N "zabiera" gorna czesc opony).

2. Szeroka opona

  _ _ _
|     |
|     |
|_   _|
   | |

W tym przypadku na kazdy kawalek tez dziala sila 50N ale tych kawalkow jest 3 i sila x dzialajaca na obrecz wynosi juz 75N.

Nikt sie nie zasatanawia, ze w samochodzie cisnienie jest raptem ok 2 At i to calkowicie wystarczy a w rowerze musi byc dobrze ponad 2 razy wiecej. Ale jak policzyc pola powierzchni opon i odpowiednie masy to rower naciska na podloze duzo bardziej.

Jan Cytawa

Data: 2015-02-05 11:05:54
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-02-05 o 10:17, cytawa pisze:

[...]

Dzieki. I Godfrydowi tez. Dotarlo, ale sprawa bynajmniej nie jest intuicyjna. Nawet dla bylego fizyka. ;) Do tego opona jest okragla i rozklad sil jest bardziej zlozony niz w przekroju prostokatnym. Ale widac, ze tych skladowych rozrywajacych na boki (trzeba by, jak to Godfryd pisze, pocalkowac :)) i tak sie duzo usklada i na pewno sila rozrywajaca bedzie zalezala od powierzchni, a wiec srednicy opony.

Data: 2015-02-04 21:04:06
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-02-04 08:09, cytawa wrote:
Spales na lekcjach fizyki?

Policz sobie jak wielkie sily dzialaja na obrecz, gdy na kazdy cm2 opony
dziala sila np. 5kG (50N)

To chyba Ty spa艂e艣. :o

Proponuj臋 nic nie liczy膰. Narysuj te si艂y i si臋 zastan贸w.

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-02-03 14:13:35
Autor: cytawa
Andrzej Ozieblo pisze:

[...]

Mam rower z lat 50-tych z oryginalnymi oponami. Dla szpanu jezdze nim raz lub dwa razy do roku. I te opony sa bardzo twarde. A ten rower, mimo naprawde mocnego napompowania, toczy sie bardzo opornie. I cala pewnoscia jest to wina opon. Piasty sa w najlepszym stanie.

Jan Cytawa

Data: 2015-02-10 09:56:21
Autor: coaster
W dniu 2015-02-03 14:13, cytawa pisze:
Andrzej Ozieblo pisze:

[...]

Mam rower z lat 50-tych

Jakiej marki?

z oryginalnymi oponami.

Jakiej marki?

Dla szpanu jezdze nim raz lub dwa razy do roku. I te opony sa bardzo twarde. A ten rower, mimo
naprawde mocnego napompowania, toczy sie bardzo opornie. I cala
pewnoscia jest to wina opon. Piasty sa w najlepszym stanie.

Mialem w wiejskim rowerze piekna opone Vredestein z lat 50-tych. Mialy gume o niesamowitej elastycznosci pomimo uplywu tylu lat.

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2015-02-10 10:02:33
Autor: cytawa
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
coaster pisze:

Mam rower z lat 50-tych

Jakiej marki?

Baltyk. 26'

z oryginalnymi oponami.

  > Jakiej marki?

Musialbym sie dokopac i sprawdzic. Wydaje mi sie, ze to Stomil Olsztyn.

Mialem w wiejskim rowerze piekna opone Vredestein z lat 50-tych. Mialy
gume o niesamowitej elastycznosci pomimo uplywu tylu lat.

Ta moja to bardzo twarda opona i czuc, ze rower sie ciezko toczy.

Jan Cytawa

Data: 2015-02-03 19:35:23
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 3 Feb 2015, Andrzej Ozieblo wrote:

[...]

  Pytaniem jest sztywno舵 opony.
  Bo wniosek o powierzchni styku wynika wprost z fizyki, ale zawiera
ukryte wymagania:
- ci秐ienie zostaje przyj阾e POD OBCI’ENIEM, a tu wp硑w ma r體nie
  elastyczno舵 (podatno舵 na rozci眊anie) opony (z pewnym wp硑wem
  d阾ki, je秎i ma przekr骿 "swobodny" mniejszy od opony i jest gruba)
  bo opony o tym samym ci秐ieniu mierzonym bez obci笨enia (lub
  pod obci笨eniem 10kG roweru) mog nie by proporcjonalne do
  ci秐ie mierzonych pod obci笨eniem 90kG
- ci秐ienie na przekroju pola nacisku jest sta砮, a tu wp硑w
  sztywno禼i opony wcale nie musi by taki ma硑 (i zale縠 od rodzaju
  opony, w tym "pancerno禼i" i bie縩ika)

Ktos to sprawdzil, policzyl?

  Ja nie, ale s眃z 縠 pro禼iej by硂by sprawdzi ni DOBRZE zamodelowa.
  Druga sprawa jest taka, 縠 to nie sama powierzchnia, ale w砤秐ie
rozk砤d nacisku mo縠 mie spore znaczenie dla oporu - je秎i z dwu
opon jedna ma wi阫sz r罂nic rozk砤du ci秐ie (tak bardziej ze
sca砶owania zmian, ni wyznaczenia maksimum), to znaczy 縠 materia
opony "pracuje" (powoduj眂 t r罂nic) i to od jego spre縴sto禼i
z kolei b阣zie zale縜硂, jaka cz甓 energii b阣zie poch砤niana
na ugi阠ie (przy spr昕ystym oczywi禼ie powinno "zwr骳i" po
stronie rozpr昕ania).

[...]

  Tak i nie.
  Zauwa, 縠 nie ma mowy o przypadaniu np. na unoszony ci昕ar,
lecz wy潮cznie "jednostk traconej energii" :)
  O tym czy powierzchnia styku si zmieni, decyduje *wy潮cznie*
ca砶a ci秐ienia po polu powierzchni - je秎i jest sta砮 na ca砮j
powierzchni (opona jest elastyczna w rozumieniu "niesztywna"),
to po prostu to ci秐ienie razy powierzchnia daje si酬 r體nowa勘c
nacisk od ci昕aru - jedyn si酬.
  Je秎i opona "stawia op髍", to po prostu na ugi阠ie opony "p骿dzie"
wi阫sza si砤 (ujmowana z si硑 przypadaj眂ej na ci秐ienie),
wi阠 jak piszesz, mo縩a by spodziewa si mniejszego pola.
  ALE... ale w砤秐ie nie jest powiedziane, czy "sztywno舵" nie
spowoduje aby, 縠 przy kraw阣zi b阣zie spore pole pod kt髍ym
ci秐ienie jest mniejsze ni "w 秗odku" (zar體no w 秗odku pola
jak i powietrza w oponie).
  Natomiast wniosek co do proporcji ze stratami wydaje si
pokrywa z intuicj: jak b阣ziemy zgina PCV, to ca砶iem
sporo p骿dzie na ciep硂, jak b阣ziemy zgina stal lub
dobr gum (poni縠j progu odszkszta砪e trwa硑ch oczywi禼ie)
to "odzysk" energii b阣zie spory.

Moze te opony z elestyczna osnowa odksztalcaja sie w taki sposob, ze daja mniejsza powierzchnie styku?

  Na m骿 rozum, im bardziej elastyczna opona, tym bardziej zbli縜
si do "modelu teoretycznego" - r體nomiernego ci秐ienia na
ca砮j powierzchni styku z pod硂縠m.

Chetnie poczytalbym jakies rzetelne badania,

  Ja te :), ale w砤秐ie "badania".
  Teori si potem dorobi ;>

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-02-04 11:24:31
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-02-03 o 19:35, Gotfryd Smolik news pisze:
- ci秐ienie zostaje przyj阾e POD OBCI’ENIEM

Fakt,

- ci秐ienie na przekroju pola nacisku jest sta砮, a tu wp硑w
  sztywno禼i opony wcale nie musi by taki ma硑 (i zale縠 od rodzaju
  opony, w tym "pancerno禼i" i bie縩ika)

Tez fakt. Jesli opona jest bardzo sztywna, bedzie sie uginala bardzo niewiele i powierzchnia styku bedzie mniejsza. Wplyw bieznika jest oczywisty. Kazdy kto jezdzil na klocowatych bieznikach (takie mam aktualnie w goralu) o tym wie.

[...]

Racja, choc sadze ze straty energii beda jednak niewielkie. Ale na pewno czesc energii idaca na ugiecie bedzie tracona czyli zamieniona w cieplo jak w Twoim kawalku PCV.

  Na m骿 rozum, im bardziej elastyczna opona, tym bardziej zbli縜
si do "modelu teoretycznego" - r體nomiernego ci秐ienia na
ca砮j powierzchni styku z pod硂縠m.

Logiczne. I to by tlumaczylo dlaczego te elastyczne opony, np. zwijane kevlarowki, tocza sie lepiej. Bo przy ugieciu tracona jest mniejsza energia.

Sprawa nie jest oczywista. Poki co zostane przy kompromisowych rozmiarach. :) Do skladaka 20" - 1.75" (chyba?), do gorala, jednak 26" - 2.0-2.1". Klocowe, bo wciaz zdarza mi sie jezdzic w dziwnych miejscach. Planuje jeszcze kupno jakiegos trekingu 28" z typowymi oponami 1.75". Czy produkuje sie trekkingi z full amortyzacja? Tak sie do niej przyzwyczailem, ze nawet dobra amortyzowana sztyca mnie juz nie zadawala. A FatBike na pewno nie kupie. Jak nie kupie SUV (ten akurat moglby mi sie przydac, bo do mojej gorskiej chalupki wciaz nie ma porzadnej drogi, ale nie bede kupowal browaru by wypic kilka piw :))). Narty z rockerem? Byc moze. :)

Data: 2015-02-10 11:40:21
Autor: coaster
[...]

Ale w praktyce - w kolarce masz opony nabite 10 atm a w 'zwyklym rowerze" 3-4 atm. Na rownej nawierzchni kolarka "sama" sie toczy... ;-)

Data: 2015-02-02 12:48:24
Autor: mt
[...]

By硂 nie spa na lekcjach fizyki :)

--
marcin

Data: 2015-02-02 17:34:29
Autor: m
W dniu 02.02.2015 11:50, Jacek Maciejewski pisze:
> [...]

>ugi阠ie opony w szerz (szeroka) ni wzd硊 (w眘ka).
Nie chce mi si wierzy 縠 taki Fat przy 3 atm l縠j si toczy ni oponka

Czy 1.25'' przy ci秐ieniu 3atm to nie jest p蟪flak?

p. m.

Data: 2015-02-02 19:41:37
Autor: Jacek Maciejewski
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Mon, 02 Feb 2015 17:34:29 +0100, m napisa(a):

Czy 1.25'' przy ci秐ieniu 3atm to nie jest p蟪flak?

Przy turystycznych wyprawach kiedy si jedzie kilkadziesi眛 km dziennie
przez tygodnie, z sporym baga縠m, pompuj 2,5 prz骴 28x1,25" i 3 ty
28x1,75". To kompromis mi阣zy oporami a wygod jazdy.
--
Jacek

Data: 2015-02-11 16:05:56
Autor: TheGhost

"m" <mvoicem@gmail.com> wrote in message news:54cfa715$0$2176$65785112news.neostrada.pl...
> [...]

>ugi阠ie opony w szerz (szeroka) ni wzd硊 (w眘ka).
Nie chce mi si wierzy 縠 taki Fat przy 3 atm l縠j si toczy ni oponka

W grz眘kim terenie i na 秐iegu maj przysz硂舵

Czy 1.25'' przy ci秐ieniu 3atm to nie jest p蟪flak?

Nie jest. Pompujesz do 3.2 - 3,5 (max) i mo縩a je糳zi prawie jak kolark po szosie (je秎i ko硂 dobrze wycentrowane, odpowiednie ogumienie i zarys bie縩ika i dobrze za硂縪ny opony). Natomiast fakt faktem, 縠 d阾ki te warto wybiera dedykowane do tego rodzaju k蟪 i raczej nie przesadza z ci秐ieniem powy縠j 3.2 (szczeg髄nie teraz w zimie)

Pozdrawiam, M.

Data: 2015-02-02 10:08:49
Autor: qrt
Fat Bike- czy to ma jak膮艣 przysz艂o艣膰?
Dnia Thu, 29 Jan 2015 16:48:40 +0100, PeJot napisa(a):

W dniu 2015-01-29 o 15:58, bans pisze:
Dla mnie - fatbike to tylko kolejny
spos骲 na wyci眊anie od rowerzyst體 kasy przez marketingowc體.

Nie. To jest tzw. kreowanie potrzeb :>

ja o fabikach s硑sz砤m dawno temu - jako rowerach do jazdy po sniegu czy
pustyni. Wiadomo nisza w niszy ale w takich warunkach ma to r阠e i nogi.

Data: 2015-01-29 17:50:42
Autor: atm
On 2015-01-29 15:58, bans wrote:
[...]

Chyba w niektorych sytuacjach fatbike dobrze sie sprawdzi:
http://www.adventure-journal.com/wp-content/uploads/2014/03/adventure-journal-eric-larsen-last-north-02.jpg
http://tinyurl.com/qb7ltl3
W PL to jednak inna bajka, w pewnym sensie jak posiadanie lyzew do jazdy po jeziorze w ciagu dwoch ostatnich zim.

Data: 2015-01-31 12:25:26
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-01-29 17:50, atm wrote:
[...]

No ale je艣li kto艣 lubi je藕dzi膰 po jeziorze na 艂y偶wach, to w czym
problem? Nie wolno mu wyda膰 kilkuset z艂otych na kilka dni zabawy
rocznie?

Np. ja mieszkam w Warszawie i bardzo lubi臋 narciarstwo biegowe.
Ze wzgl臋du na prac臋 wyjazd w g贸ry w okresie grudzie艅 - luty jest raczej
ma艂o prawdopodobny. Wiesz ile dni je藕dzi艂em na bieg贸wkach w tym roku? 0.
W zesz艂ym? Mo偶e z 8.

No i co - 艣wiat si臋 zawali z tego powodu?
A mo偶e to 藕li marketingowcy mi wcisn臋li te narty? :D

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-01-31 03:47:57
Autor: Ignac
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu sobota, 31 stycznia 2015 12:22:02 UTC+1 u縴tkownik Piotr Kosewski napisa:

Wiesz ile dni je糳zi砮m na bieg體kach w tym roku? 0.
W zesz硑m? Mo縠 z 8.
No i co - 秝iat si zawali z tego powodu?

Widocznie Ciebie biegi tylko fascynuj!
A propos jazdy na nartach,mam znajomych kt髍ych pasjonuje
narciarstwo i byli/uprawiali "to pole" w zesz硑m sezonie 2 razy.

A mo縠 to 糽i marketingowcy mi wcisn阬i te narty? :D

Dok砤dnie,縠 te da砮 si tak zmanipulowa.

Data: 2015-01-31 14:20:52
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-01-31 12:47, Ignac wrote:
Widocznie Ciebie biegi tylko fascynuj膮!

Nie fascynuj膮 mnie wcale. Po prostu takie s膮 warunki 艣niegowe
w Warszawie (a ja mog臋 tylko w niekt贸re weekendy).

A mo偶e to 藕li marketingowcy mi wcisn臋li te narty? :D

Dok艂adnie,偶e te偶 da艂e艣 si臋 tak zmanipulowa膰.

Da艂em si臋 zmanipulowa膰 marketingowcom w zakup nart?
Umiesz to w og贸le rozwin膮膰 czy to taka lu藕na my艣l?

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-01-31 07:50:51
Autor: Ignac
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu sobota, 31 stycznia 2015 14:17:03 UTC+1 u縴tkownik Piotr Kosewski napisa:
On 2015-01-31 12:47, Ignac wrote:
> Widocznie Ciebie biegi tylko fascynuj!

Nie fascynuj mnie wcale. Po prostu takie s warunki 秐iegowe
w Warszawie (a ja mog tylko w niekt髍e weekendy).

Je秎i Ci nawet nie fascynuj,no to,da砮 si klasycznie wrobi.
A brak 秐iegu,jest tylko tani wym體k.Na 秐iegu to ka縟y potrafi.

> Dok砤dnie,縠 te da砮 si tak zmanipulowa.

Da砮m si zmanipulowa marketingowcom w zakup nart?
Umiesz to w og髄e rozwin辨 czy to taka lu糿a my秎?

Ale prosz bardzo.To mniej wi阠ej tak,jakby mnie wcisn阬i
rakiet do lot體 na ksi昕yc.Nadmieniam,縠 loty kosmiczne mnie intryguj,chocia jeszcze nie by砮m.

Data: 2015-02-01 12:28:33
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-01-31 16:50, Ignac wrote:
Je艣li Ci臋 nawet nie fascynuj膮,no to,da艂e艣 si臋 klasycznie wrobi膰.

W og贸le nie ogarniam Twojego toku rozumowania. Nie mo偶na uprawia膰
jakiego艣 sportu po prostu dla przyjemno艣ci? Trzeba si臋 nim fascynowa膰?

Do jazdy na rowerze te偶 potrzebna jest fascynacja kolarstwem? A mo偶e
przynajmniej niech臋膰 do kierowc贸w?

A brak 艣niegu,jest tylko tani膮 wym贸wk膮.Na 艣niegu to ka偶dy potrafi.

?

Da艂em si臋 zmanipulowa膰 marketingowcom w zakup nart?
Umiesz to w og贸le rozwin膮膰 czy to taka lu藕na my艣l?

Ale偶 prosz臋 bardzo.To mniej wi臋cej tak,jakby mnie wcisn臋li
rakiet臋 do lot贸w na ksi臋偶yc.Nadmieniam,偶e loty kosmiczne mnie
intryguj膮,chocia偶 jeszcze nie by艂em.

To nie jest wyja艣nienie tylko pr贸ba popisania si臋 zdolno艣ciami
erystycznymi. Nieudana.

Mam narty biegowe. Je偶d偶臋 na nich kilka dni w roku, bo takie mam
mo偶liwo艣ci. Wyka偶 mi, 偶e da艂em si臋 zmanipulowa膰 marketingowi.
W prostych s艂owach. Po co si臋 zmaga膰 z j臋zykiem?

Jeszcze lepszy przyk艂ad: narty zjazdowe. Mn贸stwo ludzi je藕dzi na
nich 1-2 tygodnie w roku ("ferie"). Czy oni tak偶e dali si臋 zmanipulowa膰?
Tzn. chcesz mi powiedzie膰, 偶e jak kto艣 mieszka w Gda艅sku, to powiniem
pr贸bowa膰 narciarstwa tylko je艣li mo偶e miesi膮c sp臋dzi膰 w g贸rach?
Na kilka dni w roku nie warto?

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-02-01 06:47:02
Autor: Ignac
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu niedziela, 1 lutego 2015 12:25:02 UTC+1 u縴tkownik Piotr Kosewski napisa:

W og髄e nie ogarniam Twojego toku rozumowania. Do jazdy na rowerze te potrzebna jest fascynacja kolarstwem? A mo縠
przynajmniej niech赕 do kierowc體?

W tym wypadku,niech赕 do kierowc體 jest wystarczaj眂a.A propos fascynacji,mistrzostawa 秝iata w prze砤ju s.Czy kto ogl眃a?

To nie jest wyja秐ienie tylko pr骲a popisania si zdolno禼iami
erystycznymi. Nieudana.

Do硂筷 stara,ale apeluje do Ciebie o wi阠ej "luzu"

Data: 2015-02-01 16:18:22
Autor: JDX
On 2015-02-01 15:47, Ignac wrote:
[...]
W tym wypadku,niech赕 do kierowc體 jest wystarczaj眂a.A propos fascynacji,mistrzostawa 秝iata w prze砤ju s.Czy kto ogl眃a?
http://jaszczur.czn.uj.edu.pl/mod/book/view.php?id=87&chapterid=43

Data: 2015-02-01 15:41:48
Autor: Ignac
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu niedziela, 1 lutego 2015 16:18:33 UTC+1 u縴tkownik JDX napisa:

http://jaszczur.czn.uj.edu.pl/mod/book/view.php?id=87&chapterid=43

Ok. w ramach empatii do Ciebie, jutro wszystko rzuc, i zajm si
INTERPUNKCJ! Strach pomy秎e, co maj zrobi ci, co ogonk體 nie stawiaj.

Data: 2015-02-01 20:52:37
Autor: mt
W dniu 2015-02-01 12:28, Piotr Kosewski pisze:

[...]

Chwila chwila, jak kto艣 mieszka w Gda艅sku to ma lepsze warunki do uprawiania narciarstwa zjazdowego ni偶 mieszka艅cy gdzie艣 tak z 70-80% terytorium naszego kraju :) W samym Sopocie jest wyci膮g narciarski, a w zasi臋gu 0,5 h jazdy samochodem jest kolejnych 7 czy 8 na Kaszubach, w tym najwy偶szy szczyt na Ni偶u 艢rodkowoeuropejskim ;) W Lasach Oliwskich by艂y swego czasu skocznie narciarskie, na kt贸rych rozgrywano zawody. Tr贸jmiasto to najbardziej g贸rska wi臋ksza aglomeracja w Polsce i drugi po Zakopanem obszar miejski z najwi臋ksz膮 deniwelacj膮 terenu :)

--
marcin

Data: 2015-02-01 16:04:46
Autor: Ignac
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu niedziela, 1 lutego 2015 20:52:57 UTC+1 u縴tkownik mt napisa:

Chwila chwila, jak kto mieszka w Gda駍ku to ma lepsze warunki do uprawiania narciarstwa zjazdowego ni mieszka馽y gdzie

Oczywi禼ie, bo nie jest tak stromo, jak w "Zakopcu".

Data: 2015-02-02 02:04:31
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-02-01 20:52, mt wrote:
Chwila chwila, jak kto艣 mieszka w Gda艅sku to ma lepsze warunki do
uprawiania narciarstwa zjazdowego ni偶 mieszka艅cy gdzie艣 tak z 70-80%

IMO ma gorsze. Dalej do sensownych g贸r.

[...]

Co nie zmienia faktu, 偶e m贸wimy o stokach maj膮cych 200-300m d艂ugo艣ci.
Jak by艂em dzieckiem to si臋 jeszcze w miar臋 sprawdza艂o, bo:
a) je藕dzi艂o si臋 klasykiem,
b) ma艂o kto potrafi艂.
Inaczej m贸wi膮c: do zsuwania si臋 p艂ugiem - ca艂kiem spoko. Cho膰 te偶 musz臋
powiedzie膰, 偶e sam zaczyna艂em na Guba艂贸wce (orczyk mia艂 jakie艣 700m)
i idei stok贸w o po艂ow臋 kr贸tszych nie bardzo rozumiem. W Warszawie jest
taki pseudostok maj膮cy ze 200m. Rozgrzewa艂em si臋 na tym badziewiu przed
wyjazdami, ale naprawd臋 przyjemno艣膰 偶adna.

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-02-02 08:52:28
Autor: mt
On 2015-02-01 20:52, mt wrote:
Chwila chwila, jak kto艣 mieszka w Gda艅sku to ma lepsze warunki do
uprawiania narciarstwa zjazdowego ni偶 mieszka艅cy gdzie艣 tak z 70-80%

IMO ma gorsze. Dalej do sensownych g贸r.

Do sensownych g贸r to jeden pies, bo jak si臋 jedzie na urlop np. w Alpy, to czy si臋 jedzie z Gda艅ska czy Warszawy to a偶 takiej r贸偶nicy nie robi, zw艂aszcza jak si臋 leci samolotem, natomiast jest r贸偶nica w dost臋pie do infrastruktury jak kto艣 chce sobie chocia偶by wyrwa膰 si臋 z pracy na popo艂udnie, to tu ma zdecydowanie wi臋cej mo偶liwo艣ci ni偶 mieszka艅cy wi臋kszo艣ci "nizinnej" Polski.

--
marcin

Data: 2015-02-02 13:02:57
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-02-02 08:52, mt wrote:
[...]

Tu zgod膮.
Tak jak m贸wi艂em: "G贸rka Szcz臋艣liwicka" w Warszawie to fajne miejsce,
偶eby przetestowa膰 sprz臋t przed sezonem. Mia艂em taki okres
eksperymentowania z k膮tem kraw臋dzi itp. - fajnie by艂o mie膰 mo偶liwo艣膰
przetestowania efekt贸w zanim si臋 z nartami wyl膮dowa艂o za granic膮.
Ale do normalnej jazdy... a偶 troch臋 偶al kasy na te 3 z艂 / zjazd.

Co do wyjazd贸w - zale偶y gdzie i jak. W Polsce te偶 s膮 miejsca, gdzie
da si臋 sensownie potrenowa膰. Ja kilka sezon贸w (wychodzi mi jakie艣 8)
sp臋dzi艂em w Krynicy. Troch臋 przez jakie艣 obozy w czasach szkolnych.
Troch臋 dlatego, 偶e bardzo lubi臋 t臋 okolic臋. Jaworzyna jest ca艂kiem OK,
a bardzo 艂agodne (i do艣膰 d艂ugie) trasy na Azotach s膮 艣wietne do nauki
(pr贸bowa艂em si臋 przekona膰 do snowboardu).
No i oczywi艣cie niedaleko jest Chopok, a tam da si臋 ju偶 nie藕le
rozp臋dzi膰.

Dojazd w te miejsca z Warszawy zawsze by艂 wzgl臋dnie komfortowy. Do
Krynicy je藕dzi艂em nocnym poci膮giem. W pi膮tek o 18 ko艅czy艂em lekcje
czy zaj臋cia i nast臋pnego dnia ju偶 jad艂em obiad na stoku. Od znajomych
z Gda艅ska wiem, 偶e dla nich dojazd do Krynicy czy Zakopanego to by艂 po
prostu pierwszy dzie艅 urlopu.

Dzi艣 jest inaczej. Autostrady, troch臋 szybsza kolej. No i oczywi艣cie
Alpy. :)

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-02-02 13:31:34
Autor: coaster
W dniu 2015-02-01 20:52, mt pisze:
[...]

No i rozwaliles koledze szablon... ;-)

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2015-02-09 14:01:31
Autor: Olivander
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
tylko 秐iegu nie ma juz drugi rok

tez mam biegowki. nawet dwie pary. kurza sie, ale dwa Biegi Piastow zaliczylem. trzeba sobie sprawic nartorolki.

fat zajmuje wiecej miejsca niz biegowki, a wziety ze sklepu kosztuje wielokroc wiecej :-)

Data: 2015-02-02 13:26:10
Autor: coaster
On 2015-01-31 16:50, Ignac wrote:
[...]

Prawda pewnie lezy jak zwykle - po srodku. Czesc dokonala na pewno swiadowmego wyboru a czesc dala sie zmanipulowac. Dobrym przykladem manipulacji jest 'nordic walking'.

Data: 2015-01-31 12:19:12
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-01-29 15:58, bans wrote:
[...]

Dziwny wniosek. Je藕dzisz szos贸wk膮 po mie艣cie - Twoje prawo. Mo偶esz te偶
chodzi膰 w klapkach, spa膰 na kolcach itp...

Fatbike to idea roweru wygodnego, a nie szybkiego. To jest spoko rower
na 15-kilometrow膮 przeja偶d偶臋 po mie艣cie, a przecie偶 tak w艂a艣nie roweru
u偶ywa wi臋kszo艣膰 populacji.
Oczywi艣cie chwilowo te rowery s膮 modne - pasuj膮 do takiego lu藕nego,
hipsterskiego trybu 偶ycia, kt贸ry robi si臋 popularny w miastach.
Czy to 藕le? Kilka lat temu by艂a wielka moda na ostre i to dopiero by艂o
艣mieszne. Fatbike to przynajmniej pe艂nowarto艣ciowy rower. :)

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-01-31 21:49:58
Autor: Andrzej Ozieblo
Piotr Kosewski pisze:

[...]

Po miescie? Troche bez sensu. Po miescie niezle spisuje sie np. goral z niezbyt szerokimi i niezbyt klockowanymi oponami, ale takie dziwactwo? Dodatkowy opor, wiekszy ciezar. Mysle, ze glowny powod to ten co podales, byc moze hipsterska potrzeba wyroznienienia sie.

Ale czemu nie? Nikomu to nie szkodzi, nawet wlascicielowi. :) Mysle, jednak, ze glowny powod jest natury marketingowej: trzeba cos namieszac, moze jakas nowa nisze wynalezc by interes sie dalej krecil.

Podobne rzeczy dzieja sie w narciarstwie zjazdowym. Upowszechnienie sie nart karwingowych mialo silny wplyw na sposob jazdy. Po latach mozna powiedziec, ze istotny i pozytywny. Obecnie dyskutuje sie wplyw tzw. rockera (podniesienie przodow i/lub tylow nart) dla trasowego narciarstwa (pierwotnie . Trudno powiedziec czy to tylko chwyt marketingowy, jak fatbike, czy moze cos wiecej.

W pewnym sensie odpowiednikiem fatbikow sa w samochodach SUV-y. Tu jednak, jak sadze, mechanizmy sa nieco inne. SUV-y maja jedna orgromna zalete. Sa stosunkowo drogie i dzieki temu umozliwiaja, wg. niektorych, na pokazanie swojego stanu majatkowego a wiec podniesienie prestizu u innych wspolobywateli. Tak przynajmniej sadza ich wlasciciele. A raczej taka maja nadzieje :)

W sumie sadze podobnie jak Ty. W tych wszystkich dziwactwach nie ma nic zlego (no moze z wyjatkiem SUV-ow zuzywajacych niepotrzebnie wiecej energii i niekiedy zajmujacych wiecej miejsca). A dzieki nim zycie wokol nas jest ciekawsze i bardziej barwne. I jest o czym sobie pogadac. :)

Data: 2015-01-31 23:05:29
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-01-31 21:49, Andrzej Ozieblo wrote:
[...]

Szerokie opony w mie艣cie maj膮 t臋 urocz膮 zalet臋, 偶e po nawet najbardziej
chamskiej kostce Bauma jedzie si臋 jak po asfalcie.

A opory oczywi艣cie s膮 wi臋ksze, ale to ju偶 kwestia si艂y n贸g
i potrzeb. R贸偶nica mi臋dzy typowym fatbike a np. moim MTB (opony 2.1")
jest mniejsza ni偶 mi臋dzy mi臋dzy MTB i szos贸wk膮 na szytkach.
A jednak wiele os贸b wybiera MTB. Oczywi艣cie dochodz膮 inne czynniki, jak
koszt szos贸wki lub to, 偶e tak w膮skie opony bywaj膮 w miastach potwornie
niekomfortowe lub niebezpieczne. ;)

W temacie opor贸w warto te偶 doda膰, 偶e typowy miejski rowerzysta porusza
si臋 z pr臋dko艣ci膮 10-15 km/h i taka jazda jest na tyle lekka, 偶e
dodatkowe opory z szerszej opony nie powoduj膮 istotnego utrudnienia.

Ale czemu nie? Nikomu to nie szkodzi, nawet wlascicielowi. :) Mysle,
jednak, ze glowny powod jest natury marketingowej: trzeba cos namieszac,
moze jakas nowa nisze wynalezc by interes sie dalej krecil.

Nikt nie twierdzi, 偶e moda nie jest tu kluczowym czynnikiem. Ale mocno
przeceniacie istotno艣膰 "marketingu" i to, 偶e firmy co艣 wciskaj膮 ludziom.
Prawda jest taka, 偶e ludzie sami odczuwaj膮 potrzeb臋 zmiany (ew.
wyr贸偶nienia si臋). Firmy zazwyczaj dostosowuj膮 si臋 do takich zmian,
ale rzadko si臋 do nich przyczyniaj膮 (oczywi艣cie poza tymi opartymi
o "tworzenie trend贸w" jak np. Apple).

I bardzo dobrze, 偶e ludzie d膮偶膮 do zmian. Gdyby nie to pewnie
ca艂y czas chodziliby艣my w cylindrach i budowali gotyckie kamienice.

[...]

SUVy maj膮 te偶 praktyczne zalety, cho膰 oczywi艣cie s膮 tak偶e wybierane
ze wzgl臋du na rozmiar i (najcz臋艣ciej nieprawdziwy) "rodow贸d".
Powiem tak. Gdybym mia艂 kupi膰 samoch贸d za 50 tysi臋cy, to kupi艂bym
hatchbacka. Ale gdybym mia艂 4 razy wi臋kszy bud偶et, to kupi艂bym
teren贸wk臋 (to te偶 SUV), a nie np. wypasionego niemieckiego sedana. Bo
sedan to wygodniejszy hatchback, a SUV to po prostu wi臋ksze (i
ciekawsze) mo偶liwo艣ci.

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-02-01 00:02:33
Autor: JDX
On 2015-01-31 23:05, Piotr Kosewski wrote:
[...]
Szerokie opony w mie艣cie maj膮 t臋 urocz膮 zalet臋, 偶e po nawet najbardziej
chamskiej kostce Bauma jedzie si臋 jak po asfalcie.
Ja to nie rozumiem dlaczego tak wielu ludzi narzeka na kostk臋. Je偶d偶臋 na
zwyk艂ych oponach 1,6/1,75 (Schwalbe Silento 28") i na kostce moje r臋ce i
ty艂ek jako艣 nie odczuwaj膮 jakich艣 szczeg贸lnych niewyg贸d w por贸wnaniu z
asfaltem.

W temacie opor贸w warto te偶 doda膰, 偶e typowy miejski rowerzysta porusza
si臋 z pr臋dko艣ci膮 10-15 km/h i taka jazda jest na tyle lekka, 偶e
dodatkowe opory z szerszej opony nie powoduj膮 istotnego utrudnienia.
No ja tam za 偶adnego sportowca si臋 nie uwa偶am, ale IMO ci臋偶ko jest
jecha膰 rowerem w mie艣cie po niezat艂oczonej ulicy/艣cie偶ce mniej ni偶 20
km/h. A mniej ni偶 15 km/h jest po prostu nie niemo偶liwe. :-)

Data: 2015-02-01 11:01:14
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-02-01 00:02, JDX wrote:
[...]

Oczywi艣cie chodzi艂omi o jazd臋 po kostce fazowanej.
A je艣li nie odczuwasz, to pozazdro艣ci膰. Dla mnie to jest przepa艣膰 -
szczeg贸lnie przy skr臋caniu i hamowaniu (przyczepno艣膰).

Problemem jest nie tylko kostka na DDRach. Ostatnio w Warszawie panuje
moda na drogi z kostki. Np. Krakowskie Przedmie艣cie jest z takiego
badziewnego granitu. Czemu? Bo kiedy艣 tak by艂o. Normalnie bomba. To mo偶e
niech jeszcze zabroni膮 je藕dzi膰 po Krakowskim samochodom, bo kostka tam
le偶a艂a w czasach pieszo-konnych...

Je艣li chodzi o DDRy to problemem kostki jest nie tylko nawierzchnia, ale
w og贸le ca艂a konstrukcja. DDRy z kostki s膮 robione jak chodniki na
wsiach. Wysypuj膮 piach na traw臋, k艂ad膮 kostk臋, przeje偶d偶aj膮 ma艂ym
r臋cznym walcem i srrru: kolejny DDR zaliczony. ;)
Przy tych asfaltowych przynajmniej wkopuj膮 si臋 na te 20cm i k艂ad膮
jakie艣 warstwy, wi臋c jest szansa, 偶e za 20 lat b臋dzie wci膮偶 r贸wno.

No ja tam za 偶adnego sportowca si臋 nie uwa偶am, ale IMO ci臋偶ko jest
jecha膰 rowerem w mie艣cie po niezat艂oczonej ulicy/艣cie偶ce mniej ni偶 20
km/h. A mniej ni偶 15 km/h jest po prostu nie niemo偶liwe. :-)

Po艂owa (spokojnie!) rowerzyst贸w, kt贸rych wyprzedzam w sezonie letnim
jedzie oko艂o dychy. Szczeg贸lnie na DDRach rekreacyjnych (np. nad Wis艂膮).
Moja mama (codziennie na rowerze do pracy i na zakupy) te偶 je藕dzi dych膮.
Kiedy艣 um贸wi艂em si臋 z dwiema kole偶ankami na rower i jecha艂y oczywi艣cie
dych膮 (obok siebie na DDR). To chyba by艂o moje ostatnie wyj艣cie na rower
z lud藕mi bez lycry... :]

"Dycha" to jest dobre, popularne tempo.
26", bieg "艣rodkowy" (np. 32x20), kadencja 50 i wychodzi dycha.
Do艣膰 cz臋sto widuj臋 te偶 kr臋c膮cych szybciej (80-90), ale jad膮cych
na najwi臋kszej z臋batce z ty艂u (艂atwo pozna膰 po d藕wi臋ku 艂a艅cucha).

Okazjonalnie widuj臋 te偶 takich jad膮cych 5km/h (np. kto艣 idzie obok).
Bujaj膮 ca艂膮 szeroko艣ci膮 DDR, wi臋c zwracam im uwag臋 (偶e nie ma sensu
udawa膰 rowerzysty, bo chyba wygodniej b臋dzie prowadzi膰 rower
na chodniku).

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-02-01 11:22:26
Autor: JDX
On 2015-02-01 11:01, Piotr Kosewski wrote:
[...]
Oczywi艣cie chodzi艂omi o jazd臋 po kostce fazowanej.
Oczywi艣cie. 艢cie偶ek/chodnik贸w z niefazowanej to IMO ze 艣wiec膮 trzeba szuka膰.

Data: 2015-02-02 01:43:42
Autor: rmikke
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu niedziela, 1 lutego 2015 10:57:25 UTC+1 u縴tkownik Piotr Kosewski napisa:

Przy tych asfaltowych przynajmniej wkopuj si na te 20cm i k砤d
jakie warstwy, wi阠 jest szansa, 縠 za 20 lat b阣zie wci笨 r體no.

Raczysz 縜rtowa.
"Jakie warstwy" to pod jezdni k砤d. DDR zwykle jest za砤twiana
jedn grub warstw piachu.

Data: 2015-02-02 13:14:01
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-02-02 10:43, rmikke wrote:
Raczysz 偶artowa膰.
"Jakie艣 warstwy" to pod jezdni膮 k艂ad膮. DDR zwykle jest za艂atwiana
jedn膮 grub膮 warstw膮 piachu.

No w艂a艣nie taka asfaltowa nie jest i to jest ich podstawowa zaleta
(IMO wa偶niejsza ni偶 sama nawierzchnia).

Np. to co teraz oddali w Warszawie na Prostej i 艢wi臋tokrzyskiej
- nawierzchnia jest IMO 艣wietna, a pod ni膮 (wg. projektu) jest 15 cm
kruszywa.
A chodnik obok bez zmian: 5 cm piachu i kostka. Tak te偶 powstaj膮
kostkowe DDRy. :)

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-02-02 04:24:49
Autor: rmikke
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu poniedzia砮k, 2 lutego 2015 13:10:20 UTC+1 u縴tkownik Piotr Kosewski napisa:
On 2015-02-02 10:43, rmikke wrote:
> Raczysz 縜rtowa.
> "Jakie warstwy" to pod jezdni k砤d. DDR zwykle jest za砤twiana
> jedn grub warstw piachu.

No w砤秐ie taka asfaltowa nie jest i to jest ich podstawowa zaleta
(IMO wa縩iejsza ni sama nawierzchnia).

Np. to co teraz oddali w Warszawie na Prostej i i阾okrzyskiej
- nawierzchnia jest IMO 秝ietna, a pod ni (wg. projektu) jest 15 cm
kruszywa.
A chodnik obok bez zmian: 5 cm piachu i kostka. Tak te powstaj
kostkowe DDRy. :)

Na Prostej i i阾okrzyskiej - mo縠.

Ale na moim zadupiu (Poligonowa), o ile tego kruszywa nie k砤dli
jacy ninja, to jest tylko gruba warstwa piachu pod asfaltem
(sporo wi阠ej, ni 5cm z pewno禼i).

Data: 2015-02-02 13:13:07
Autor: coaster
W dniu 2015-02-01 11:01, Piotr Kosewski pisze:
On 2015-02-01 00:02, JDX wrote:
[...]

Tworzysz sobie zbyt waskie szablony... :-) Ja nie uzywam w ogole lycry a nie bardzo sobie wyobrazam, jak mozna jezdzic komunikacyjnie rowerem ponizej 25 km/h. ;-) Co innego, jezeli celem samym w sobie jest niespieszne toczenie sie bez limitu czasu - patrz okaskowani i olajkrowani lanserzy pomykajacy chodnikiem.
Na trasie do pracy - jak jezdzilem cale 38 km - bez specjalnego wysilku _srednia_ mialem wlasciwie taka sama na kolarce (9,5 kg; 52x11) i holendrze (26 kg; 3 biegi) czyli 25-23 km/h. Jakas 1/5 trasy to kostka. Najwazniejsze, to jechac swoim rytmem, nie rytmem licznika czy innego cyklisty.

"Dycha" to jest dobre, popularne tempo.

Dla biegacza - owszem. :-P

26", bieg "艣rodkowy" (np. 32x20), kadencja 50 i wychodzi dycha.
Do艣膰 cz臋sto widuj臋 te偶 kr臋c膮cych szybciej (80-90), ale jad膮cych
na najwi臋kszej z臋batce z ty艂u (艂atwo pozna膰 po d藕wi臋ku 艂a艅cucha).

Szybkie krecenie przyprawia o zawroty glowy. Jeszcze jak rama ma kolor czerwony, to problem gotowy... ;-)

Okazjonalnie widuj臋 te偶 takich jad膮cych 5km/h (np. kto艣 idzie obok).

To chyba uczestnicy ghymkany na najwolniesza jazde.

Bujaj膮 ca艂膮 szeroko艣ci膮 DDR, wi臋c zwracam im uwag臋 (偶e nie ma sensu
udawa膰 rowerzysty, bo chyba wygodniej b臋dzie prowadzi膰 rower
na chodniku).

ZTCMW nie ma dolnej granicy predkosci dla rowerow na DDR. :-P

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2015-02-02 15:58:57
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 2 Feb 2015, coaster wrote:

W dniu 2015-02-01 11:01, Piotr Kosewski pisze:
"Dycha" to jest dobre, popularne tempo.

Dla biegacza - owszem. :-P

  Mo縠, nie znam si.
  Ale chyba w砤秐ie teza i "dycha to dobre tempo" jest powodem
*mojej* sta砮j krytyki DDR體 (縠 lepiej aby nie budowali, bo
jazd utrudniaj, praktycznie czyni辨 pr骲 dojazdu rowerem
bezu縴teczn - autobusem robi si szybciej).

Okazjonalnie widuj te takich jad眂ych 5km/h (np. kto idzie obok).

To chyba uczestnicy ghymkany na najwolniesza jazde.

  Nie no, pisa OBOK, jedziesz i z kim gadasz, to niegrzecznie chyba
by硂by jecha z inn pr阣ko禼i? ;)

Bujaj ca潮 szeroko禼i DDR, wi阠 zwracam im uwag (縠 nie ma sensu
udawa rowerzysty, bo chyba wygodniej b阣zie prowadzi rower
na chodniku).

ZTCMW nie ma dolnej granicy predkosci dla rowerow na DDR. :-P

....pustej i szerokiej?
  Czy masz taki "kodeks", a kt髍ym znie秎i przepisy art.19.1.2 oraz
art.3.1 PoRD?
  Ograniczenie pr阣ko禼i ze wzgl阣u na "panowanie nad pojazdem"
oraz "rze糱 terenu" jest dozwolone z mocy tych samych przepis體,
縠by kto si nie czepia :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-02-05 17:29:01
Autor: Coaster
Gotfryd Smolik news wrote:
On Mon, 2 Feb 2015, coaster wrote:

W dniu 2015-02-01 11:01, Piotr Kosewski pisze:
"Dycha" to jest dobre, popularne tempo.

Dla biegacza - owszem. :-P

 Mo偶e, nie znam si臋.
 Ale chyba w艂a艣nie teza i偶 "dycha to dobre tempo" jest powodem
*mojej* sta艂ej krytyki DDR贸w (偶e lepiej aby nie budowali, bo
jazd臋 utrudniaj膮, praktycznie czyni膮膰 pr贸b臋 dojazdu rowerem
bezu偶yteczn膮 - autobusem robi si臋 szybciej).

Okazjonalnie widuj臋 te偶 takich jad膮cych 5km/h (np. kto艣 idzie obok).

To chyba uczestnicy ghymkany na najwolniesza jazde.

 Nie no, pisa艂 OBOK, jedziesz i z kim艣 gadasz, to niegrzecznie chyba
by艂oby jecha膰 z inn膮 pr臋dko艣ci膮? ;)

Mozna by powiedziec, ze i tak jest niezle - dobrze, ze nie probuja poruszac sie z predkoscia ujemna... ;-)

[...]

...pustej i szerokiej?
 Czy masz taki "kodeks", a kt贸rym znie艣li przepisy art.19.1.2

Chyba miales na mysli 19.2.1?

oraz art.3.1 PoRD?
Ograniczenie pr臋dko艣ci ze wzgl臋du na "panowanie nad pojazdem"
oraz "rze藕b臋 terenu" jest dozwolone z mocy tych samych przepis贸w,
偶eby kto si臋 nie czepia艂 :P

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
鈥濧s a rule,鈥 said Holmes, 鈥瀟he more bizarre a thing is the less mysterious

Data: 2015-02-02 17:39:38
Autor: m
W dniu 02.02.2015 13:13, coaster pisze:
Tworzysz sobie zbyt waskie szablony...:-)  Ja nie uzywam w ogole lycry a
nie bardzo sobie wyobrazam, jak mozna jezdzic komunikacyjnie rowerem
ponizej 25 km/h.

Ja je偶d偶臋 komunikacyjnie rowerem i zazwyczaj to jest co艣 poni偶ej 20km/h. Bywa 偶e si臋 zmuszam 偶eby nie schodzi膰 poni偶ej 14, 偶eby moje 艣rednie nie osi膮g膮a艂y jakich艣 偶enuj膮cych stan贸w.

Mowa o je藕dzie 艣cie偶kami/jezdni膮. Chodnikiem b膮d藕 drogami polnymi si艂膮 rzeczy wolniej.

p. m.

Data: 2015-02-09 16:32:47
Autor: coaster
W dniu 2015-02-02 17:39, m pisze:
[...]

Jezdze prawie wylacznie jezdnia. Zbyt lajtowa jazda skutkuje godzinnym proznowaniem na peronie. ;-)

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2015-02-02 18:43:25
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-02-02 o 13:13, coaster pisze:

[...]

Mozna, ja tak potrafie. :) W moim skladaczku Cyco zainstalowalem sobie prosty licznik. Predkosc 15-20 km/h. Fakt, ze pokonywane dystanse sa niewielekie. Codziennie wyjezdzam ok. 15 km.

Data: 2015-02-09 17:18:48
Autor: coaster
W dniu 2015-02-02 18:43, Andrzej Ozieblo pisze:
[...]

Ale co z lajkra? Bez lajkry moze byc... ;-)

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2015-02-02 01:39:56
Autor: rmikke
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu niedziela, 1 lutego 2015 00:02:42 UTC+1 u縴tkownik JDX napisa:
On 2015-01-31 23:05, Piotr Kosewski wrote:
[...]
> Szerokie opony w mie禼ie maj t urocz zalet, 縠 po nawet najbardziej
> chamskiej kostce Bauma jedzie si jak po asfalcie.
Ja to nie rozumiem dlaczego tak wielu ludzi narzeka na kostk. Je縟筷 na
zwyk硑ch oponach 1,6/1,75 (Schwalbe Silento 28") i na kostce moje r阠e i
ty砮k jako nie odczuwaj jakich szczeg髄nych niewyg骴 w por體naniu z
asfaltem.

Ja je縟筷 na 7,75 i jednak trz阺i眂zk na kostce odczuwam.
Mo縠 to kwestia ci秐ienia, ja je縟筷 na 5atm...

Data: 2015-02-02 12:53:58
Autor: coaster
W dniu 2015-02-01 00:02, JDX pisze:
On 2015-01-31 23:05, Piotr Kosewski wrote:
[...]
[...]

Mi kostka niespecjalnie przeszkadza jak jade po niej na kolach z oponami 700X25. ;-)

Data: 2015-02-01 02:37:57
Autor: Ignac
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu sobota, 31 stycznia 2015 23:01:54 UTC+1 u縴tkownik Piotr Kosewski napisa:

Nikt nie twierdzi, 縠 moda nie jest tu kluczowym czynnikiem. Ale mocno
przeceniacie istotno舵 "marketingu" i to, 縠 firmy co wciskaj ludziom.

Tak,dla fanu.Niemniej,siedz w firmach misie w okienkach i wymy秎aj,
przyk砤dowo,szynk:z pieca,z komina,z babuni,z dziadunia i o zgrozo-ze 秝agra!
Czy chod糱y sprzeda縴:garnk體 na kg,kie砨asy w metrach,czy dziadka razem z
babci.Bo celem marketingu jest zmanipulowa klienta,w celu maksymalizowania
zysku,i 縜dna bran縜 nie jest pozbawiona tego czynnika.
Prawda jest taka, 縠 ludzie sami odczuwaj potrzeb zmiany (ew.
wyr罂nienia si). Firmy zazwyczaj dostosowuj si do takich zmian,
ale rzadko si do nich przyczyniaj (oczywi禼ie poza tymi opartymi
o "tworzenie trend體" jak np. Apple).

Ale tam marketing przede wszystkim 勘dzi,bo stare technologie zawsze s wyprzedawane skrupulatnie,np.w "black friday",czyli w fazie tzw.wykupienia
danego produktu.Star technologi trzeba jeszcze wcisn辨 frajerom po
promocyjnych cenach,gdy ju jej nikt nie chce,a nowa czeka ju w blokach
startowych.

I bardzo dobrze, 縠 ludzie d笨 do zmian. Gdyby nie to pewnie
ca硑 czas chodziliby秏y w cylindrach i budowali gotyckie kamienice.
 Dok砤dnie tak,czasem potrafi by powa縩y.

Data: 2015-02-02 13:21:34
Autor: coaster
W dniu 2015-02-01 11:37, Ignac pisze:
[...]

Klient zmanipulowany jest klientem nieawanturujacym sie! ;-)

[...]

No Ignac, teraz wszyscy bedziemy musieli wyciagac te Twoje 勘d砤... :-P

[...]

Ja oceniam produkt po jego jakosci i przydatnosci. Ze "starych technologii" trzeba mnie sila wyciagac a z reguly i tak sie nie daje. Od jakiegos juz czasu staram sie trzymac zasady - "Ain't broke - don't fix it".*

I bardzo dobrze, 縠 ludzie d笨 do zmian. Gdyby nie to pewnie
ca硑 czas chodziliby秏y w cylindrach i budowali gotyckie kamienice.

Dok砤dnie tak,czasem potrafi by powa縩y.

Kluczowym jest wolnosc wyboru - jak ktos chce nosisc cylinder, to jego sprawa. A jak widac na przykladzie chocby neogotyku - historia lubi zataczac kola.

* Nie zawsze tak bylo :-)
--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2015-02-02 07:09:57
Autor: Ignac
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu poniedzia砮k, 2 lutego 2015 13:21:35 UTC+1 u縴tkownik coaster napisa:

> Ale tam marketing przede wszystkim 勘dzi,
No Ignac, teraz wszyscy bedziemy musieli wyciagac te Twoje 勘d砤... :-P

Z 勘dz w砤dzy mi si pomyli硂.Mysla砮m, 縠 nikt nie zauwa縴.
Ty mnie zawsze musisz zdemaskowa?

Prawda pewnie lezy jak zwykle - po srodku. Czesc dokonala na pewno swiadowmego wyboru a czesc dala sie zmanipulowac. Dobrym przykladem manipulacji jest 'nordic walking'.

A dlaczego, ogonk體 nie stawiasz?

Data: 2015-02-09 15:53:09
Autor: coaster
W dniu 2015-02-02 16:09, Ignac pisze:
[...]

Ja? Alez skad? Wszyscy Cie demaskuja po kawaleczku... ;-)

Prawda pewnie lezy jak zwykle - po srodku. Czesc dokonala na pewno
swiadowmego wyboru a czesc dala sie zmanipulowac. Dobrym przykladem
manipulacji jest 'nordic walking'.

A dlaczego, ogonk體 nie stawiasz?

Bez ogonkow od 18 lat. Tradycja. FAQ grupy. Czasem czytam grupe na starszym telefonie w Operze - niektorych postow z ogonkami nie da sie przeczytac...

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2015-02-09 07:34:00
Autor: Ignac
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu poniedzia砮k, 9 lutego 2015 15:53:12 UTC+1 u縴tkownik coaster napisa:
W dniu 2015-02-02 16:09, Ignac pisze:

> Ty mnie zawsze musisz zdemaskowa?

Ja? Alez skad? Wszyscy Cie demaskuja po kawaleczku... ;-)

> A dlaczego, ogonk體 nie stawiasz?

Bez ogonkow od 18 lat. Tradycja.

Tradycji, nie odwa縴砨ym si ruszy, no chyba, 縠 sama by mi da砤!

Data: 2015-02-16 15:04:42
Autor: coaster
W dniu 2015-02-09 o 16:34, Ignac pisze:
[...]

Wiesz, z tradycja jest roznie. Czasem narodzi sie nowa tradycja a czasem stara odejdzie... ;-)

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2015-02-02 15:10:54
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-02-01 11:37, Ignac wrote:
Tak,dla fanu.Niemniej,siedz膮 w firmach misie w okienkach i wymy艣laj膮,
przyk艂adowo,szynk臋:z pieca,z komina,z babuni,z dziadunia i o zgrozo-ze 艣wagra!
Czy chod藕by sprzeda偶y:garnk贸w na kg,kie艂basy w metrach,czy dziadka razem z
babci膮.Bo celem marketingu jest zmanipulowa膰 klienta,w celu maksymalizowania
zysku,i 偶adna bran偶a nie jest pozbawiona tego czynnika.

Smutny fakt jest taki, 偶e to co piszesz *nie* jest prawdziwe.
Masz wyobra偶enie o marketingu jak kto艣, kto ca艂e 偶ycie pracowa艂
w kilkuosobowych firmach. :(

W og贸le to Ci臋 mo偶e zaskoczy膰, ale wszystko w firmach obraca si臋 wok贸艂
maksymalizowania zysku. To te偶 Ci si臋 nie podoba? Firmy powinny
dobrowolnie ponosi膰 straty czy co? :o

Ale tam marketing przede wszystkim 偶膮dzi,bo stare technologie zawsze s膮
wyprzedawane skrupulatnie,np.w "black friday",czyli w fazie tzw.wykupienia
danego produktu.Star膮 technologi臋 trzeba jeszcze wcisn膮膰 frajerom po
promocyjnych cenach,gdy偶 ju偶 jej nikt nie chce,a nowa czeka ju偶 w blokach
startowych.

Tego ju偶 nie 艂api臋. Jaki ma zwi膮zek marketing z wyprzedawaniem starszych
modeli?
Wyprzeda偶e to chyba co艣 stosunkowo normalnego. Twierdzisz, 偶e czasem
udaje si臋 co艣 starego "wcisn膮膰 frajerowi". To nowych rzeczy si臋 frajerom
nie wciska?
Ja staram si臋 wszystko kupowa膰 na przecenach i wyprzeda偶ach. Nigdy nie
czu艂em, 偶e mi kto艣 cokolwiek "wcisn膮艂".

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-02-02 11:45:24
Autor: Ignac
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu poniedzia砮k, 2 lutego 2015 15:07:03 UTC+1 u縴tkownik Piotr Kosewski napisa:

Smutny fakt jest taki, 縠 to co piszesz *nie* jest prawdziwe.
Ja staram si wszystko kupowa na przecenach i wyprzeda縜ch. Nigdy nie
czu砮m, 縠 mi kto cokolwiek "wcisn背".

Piotrze przykro mi, 縠 Ci nie przekona砮m, polecam Ci przeczyta to:

http://pl.paweltkaczyk.com/manipulacje-marketingowe-pozorowanie-wyboru/
http://www.szkoleniamarketing.pl/artykuly/techniki-manipulacji-w-reklamach/
http://medenvil.blogspot.com/2012/04/czy-jestesmy-manipulowani-reklama.html

Data: 2015-02-01 11:44:33
Autor: PeJot
W dniu 2015-01-31 o 23:05, Piotr Kosewski pisze:

Nikt nie twierdzi, 縠 moda nie jest tu kluczowym czynnikiem. Ale mocno
przeceniacie istotno舵 "marketingu" i to, 縠 firmy co wciskaj ludziom.

Marketing rz眃zi. Jest to zwyczajnie zwi眤ane z nasyceniem rynku i to w ka縟ej dziedzinie.

[...]

Bzdura. iat nie jest urz眃zony 0-1. A ten argument jest starszy od w阦la.

--
P. Jankisz
"Dop髃i nie skorzysta砮m z Internetu, nie wiedzia砮m, 縠 na 秝iecie jest

Data: 2015-02-01 12:19:38
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-02-01 11:44, PeJot wrote:
Marketing rz膮dzi. Jest to zwyczajnie zwi膮zane z nasyceniem rynku i to w
ka偶dej dziedzinie.

Naprawd臋 nie rz膮dzi, ale podejrzewam, 偶e dyskusja ja艂owa. Tzn. trudno
mi oceni膰, ilu z Was mia艂o jaki艣 styk z marketingiem, wi臋c to troch臋
tak, jakby kto艣 chcia艂 ze mn膮 rozmawia膰 o rodzeniu dzieci.

Bzdura. 艢wiat nie jest urz膮dzony 0-1. A ten argument jest starszy od w臋gla.

No to z jednej strony m贸wisz "艣wiat nie jest 0-1", a z drugiej ca艂y
czas trzymasz si臋 argumentu o pot臋dze marketingu (te偶 do艣膰 wiekowego).

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-02-01 15:48:47
Autor: PeJot
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu 2015-02-01 o 12:19, Piotr Kosewski pisze:

No to z jednej strony m體isz "秝iat nie jest 0-1", a z drugiej ca硑
czas trzymasz si argumentu o pot阣ze marketingu (te do舵 wiekowego).

Ujm to tak: zawodowo - stoj jakby po ciemnej stronie mocy :)

Data: 2015-02-02 16:02:11
Autor: Gotfryd Smolik news
Fat Bike- czy to ma jak膮艣 przysz艂o艣膰?
On Sun, 1 Feb 2015, Piotr Kosewski wrote:

Tzn. trudno mi oceni, ilu z Was mia硂 jaki styk z marketingiem,

  Obstawiam 縠 wszyscy.
  Jako klienci oczywi禼ie.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-02-02 13:22:47
Autor: coaster
W dniu 2015-02-01 11:44, PeJot pisze:
[...]

Kolega myslal, ze tworzy tred a Ty go tak od razu do piwnicy... ;-)

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2015-02-02 15:14:55
Autor: PeJot
W dniu 2015-02-02 o 13:22, coaster pisze:

Bzdura. iat nie jest urz眃zony 0-1. A ten argument jest starszy od
w阦la.

Kolega myslal, ze tworzy tred a Ty go tak od razu do piwnicy... ;-)

To nie towarzystwo adoracji wzajemnej :>

--
P.Jankisz

Data: 2015-02-02 10:24:38
Autor: qrt
Fat Bike- czy to ma jak膮艣 przysz艂o艣膰?
Dnia Sat, 31 Jan 2015 12:19:12 +0100, Piotr Kosewski napisa(a):

On 2015-01-29 15:58, bans wrote:
Panie, ja mam prze砤j體k z oponami 33mm i jako mi jeszcze nie
wymi阫砤. Nie interesuje mnie po prostu kulanie si w tempie spacerowym
i podziwianie w tym czasie widok體. Dla mnie - fatbike to tylko kolejny
spos骲 na wyci眊anie od rowerzyst體 kasy przez marketingowc體.

Dziwny wniosek. Je糳zisz szos體k po mie禼ie - Twoje prawo. Mo縠sz te
chodzi w klapkach, spa na kolcach itp...

Fatbike to idea roweru wygodnego, a nie szybkiego. To jest spoko rower
na 15-kilometrow przeja縟筷 po mie禼ie, a przecie tak w砤秐ie roweru
u縴wa wi阫szo舵 populacji.
Oczywi禼ie chwilowo te rowery s modne - pasuj do takiego lu糿ego,
hipsterskiego trybu 縴cia, kt髍y robi si popularny w miastach.
Czy to 糽e? Kilka lat temu by砤 wielka moda na ostre i to dopiero by硂
秏ieszne. Fatbike to przynajmniej pe硁owarto禼iowy rower. :)

eee do miasta na szerokich laczach to jaki cruiser raczej. Mi fak bike sie kojarzy ze specjalizowanym sprz阾em na alask czy sahare :)

Data: 2015-02-03 18:53:09
Autor: PeJot
W dniu 2015-02-02 o 10:24, qrt pisze:

Mi fak bike sie kojarzy ze specjalizowanym sprz阾em na alask czy sahare :)

ATSD, sama idea jest stara. Pami阾am w jakim XX wiecznym katalogu rowerowym foty bardzo podobnych wynalazk體 do jazdy po pla縴.

Data: 2015-02-04 04:33:58
Autor: rmikke
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
W dniu wtorek, 3 lutego 2015 18:53:10 UTC+1 u縴tkownik PeJot napisa:
> [...]

ATSD, sama idea jest stara. Pami阾am w jakim XX wiecznym katalogu rowerowym foty bardzo podobnych wynalazk體 do jazdy po pla縴.

W tym roku na kt髍ej spo砮czno禼體ce (G+? Wykop?) widzia砮 zdj阠ie
fatbike'a sprzed II W.

Data: 2015-02-05 09:29:41
Autor: qrt
Fat Bike- czy to ma jak倍 przysz硂舵?
Dnia Tue, 03 Feb 2015 18:53:09 +0100, PeJot napisa(a):

[...]

no w砤snie cruisery. To sie chyba nawet nazywa硂 beach cruiser.  Tyle ze to
by rower stricte rekracyjny podczas gdy fatbike ma nieco bardziej
turystyczny, wycieczkowy czy jak go zwa charakter.

Data: 2015-02-10 16:22:07
Autor: coaster
W dniu 2015-02-05 o 09:29, qrt pisze:
[...]

Kuba Postrzygacz jechal na Fat Bajku po Ausralii z 10 lat temu:
http://www.national-geographic.pl/artykuly/pokaz/zarazony-cykloza-wywiad-z-jakubem-postrzygaczem/
http://tinyurl.com/Jpostrzygacz