Felietony Edwarda Etlera

Data: 2011-02-12 16:24:41
Autor: mkarwan
Felietony Edwarda Etlera
Izrael widziany oczami Żyda, felietony z lat 2002 - 2006 jakie ukazały się tygodniku Przegląd.
Zestawienie od ostatniego z 2006 r. do  pierwszego z 2002 r.
Wiele ciekawych informacji o Izraelu mimo, że część z nich już się zdezaktualizowała.
Fragment jednego z nich:
(.)Prawa autorskie do określenia "izraelski antysemityzm" należą do multimilionera Ignatza Bubisa, zmarłego w 1999 r. we Frankfurcie byłego prezesa Centralnej Rady Żydów w Niemczech i członka Międzynarodowego Kongresu Żydowskiego.
Przed 15 laty Ignatz Bubis wygłosił w Warszawie odczyt na temat antysemityzmu i nazajutrz po odczycie udzielił wywiadu ówczesnemu korespondentowi gazety "Haaretz", którym był piszący te słowa.
Zgodnie z metodą zastosowaną 12 lat później przez Adama Michnika przybyłem do hotelu Victoria wyposażony w dwa magnetofony, bo jeden lubił szwankować.
Zasiedliśmy w lobby i już po chwili zauważyłem, że prezes Bubis, zmylony językiem używanym podczas wywiadu, bierze mnie za polskiego dziennikarza i stara się stonować krytykę polskiego antysemityzmu, stanowiącą naczelną tezę wczorajszego odczytu.

- Powiedzmy szczerze, że żadne przejawy chorobliwego antysemityzmu notowane we współczesnym świecie, w Polsce i gdzie indziej nie umywają się nawet do wyuzdanego antysemityzmu izraelskiego! - stwierdził Ignatz Bubis i odmalował przykładowo objawy wrogiego stosunku izraelskiego społeczeństwa do jego osoby.
- Jedynie w Izraelu spotykam się z jawną, antysemicką nienawiścią.
Nawet postawienie przeze mnie synagogi w Ejlacie ani też ufundowanie stypendium studenckiego mojego imienia nie zmieniło tego absurdalnego stosunku do mnie, nacechowanego wrogością i podejrzliwością.
Izraelscy antysemici zarzucają mi, że zdecydowałem się na zamieszkanie w Niemczech.
Obrażają mnie podczas spotkań i wysoce niepochlebnie wyrażają się o mnie w gazetach.

- Może fascynuje ich tajemnica pańskiej zawrotnej kariery osobistej i finansowej - rzuciłem prowokacyjnie.
- Może Izraelczycy są po prostu urzeczeni faktem, że doszedł pan do milionowej fortuny krótko po opuszczeniu hitlerowskiego obozu koncentracyjnego w pasiaku i w drewnianym obuwiu?

- A ja panu mówię, że izraelski antysemityzm nie ma równego w świecie! - zaperzył się Bubis.
- Izraelscy Żydzi są chorobliwymi antysemitami!
Nienawidzą mnie za to, że żyję, za to, że przeżyłem Shoah, za to, że jestem aszkenazyjskim Żydem, a nie takim z północnej Afryki jak oni, że ośmielam się funkcjonować finansowo bez wchodzenia z nimi w spółki, bez ich pomocy i bez opłacania antysemickiemu Izraelowi myta za swoje dochody! - pienił się Bubis. Nawet nie zauważył, że obydwaj przeszliśmy na język hebrajski.

- Pana oskarżenia Izraela o antysemityzm z pewnością zainteresują czytelników "Haaretz" i zmuszą ich do daleko idących przemyśleń - powiedziałem osłupiałemu prezesowi.

- Pan jest z Izraela? - zdenerwował się Bubis i począł zmieniać front.
- Ja nie mówiłem do Izraela!
Proszę mi natychmiast oddać kasetę! - wykrzyknął.
Posłusznie zatrzymałem magnetofon, wyjąłem kasetę i wręczyłem przywódcy niemieckich Żydów w nadziei, że drugi mały magnetofon pracuje w teczce jak najęty.
W izraelskim dziennikarstwie nie obowiązują zasady savoir-vivre'u.
Nazajutrz po naszym warszawskim spotkaniu "Haaretz" opublikowała słowo w słowo wysłuchane przeze mnie oskarżenia Bubisa pod adresem Izraela, że jest państwem antysemickim, małostkowym, nacechowanym zawiścią i ksenofobią.

Miliarder z Cezarei - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=11755

Betlejem - miasto otwarte? - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=11697

Moralitety seksprezydenta - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=11457

Wizyta u sex-prezydenta - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=11264

Wojna w domu bez klamek - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=11031

Wyborcze trzęsienie ziemi - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=10507

Zielona rewolucja - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=10181

Antysemityzm po izraelsku - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=10103

Izrael po Szaronie - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=10067

Va banque Szalona - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=9905

Hebrajski bukwami pisany - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=9166

Przedsiębiorczy chasyd - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=6341

Śmierć w Dolinie Płaczu - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=5579

Szaron jest nagi - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=5069

Mitznie rozjechały się nogi - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=4436

Pierwsze ofiary - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=3994

Pyrrusowe zwycięstwo Szalona - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=3648

Czy Izrael ruszy na Irak - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=3471

Kraksa Partii Pracy - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=3292

Kogo zastrzelili komandosi? - http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=1472

Data: 2011-02-12 18:10:31
Autor: Rudy 102
Felietony Edwarda Etlera

Użytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ij68nq$ljs$1news.onet.pl...
Izrael widziany oczami Żyda, felietony z lat 2002 - 2006 jakie ukazały się tygodniku Przegląd.

Znów cię napadło! nażarłes się koszernej wieprzowiny czy co?

JanKos

Felietony Edwarda Etlera