Data: 2017-07-15 20:00:57 | |
Autor: Budzik | |
Fiatowski 1,6 LPG i wątpliwości dot rozrządu | |
Mam fiata napędzanego popularnym silnikiem 1,6 16v z instalacją LPG.
Instalacja LPG praktycznie nowa, porządna. Rozrząd wymieniony, swiece wymienione, silnik po małym remoncie (wymienione pierscienie, sprawdzona głowica etc) Od jakiegoś czasu autko dość duzo pali. Jakies 12l gazu przy predkosciach rzedu maks 100km/h. Powinno raczej jakies 9... Dodatkowo ma taki dziwny objaw ze przy obrotach ok 2000-2100 nastepuje czasami, nie zawsze ale dośc czesto takie jakby zachłyśniecie. Dodatkowo dziwnie odpala: rano jak jest zimny to praktycznie na jedno dwa obroty rozrusznika a potem juz przewaznie trzeba pokrecic troche bardziej (jakies 4-5 obrotów) Pojechałem do gazownika ktory stwierdził, ze rzeczywiście coś jest nie tak bo są za duze czasy wtrysków. Zredukował dawke gazu i jest lepiej ze spalaniem - jakies 10,5 ale imo nadal silnik nie do konca pracuje tak jak powinien. Mam wrażenie, ze złwaszcza na niskich obrotach brakuje mu mocy. No i ten wyczuwalny przeskok przy 2000 obrotów. Co moze byc nie tak? Skad ten problem z niestandardowymi wysokimi czasami wtrysków? -- Pozdrawia... Budzik b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_") Delikatnie chwytasz, rozchylasz nogi, bierzesz do ust i zaczynasz ssać i ssać... raz szybciej, raz wolniej. Tak właśnie je się raki. |
|
Data: 2017-07-16 00:55:18 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Fiatowski 1,6 LPG i wątpliwości dot rozrządu | |
Dnia Sat, 15 Jul 2017 20:00:57 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):
Co moze byc nie tak? Skad ten problem z niestandardowymi wysokimi czasami wtrysków? Przyczyn może być sporo, ale najczęściej w takich wypadkach winna jest zła konfiguracja instalacji gazowej. Na początek odłącz na chwilę klemę z akumulatora, przełącz auto na benzynę i pojeździj na benzynie jeden dzień. Jeśli problem zniknie, to masz pewność że problem leży w instalacji gazowej. |
|
Data: 2017-07-16 08:01:06 | |
Autor: Budzik | |
Fiatowski 1,6 LPG i wątpliwości dot rozrządu | |
Użytkownik Tomasz Pyra hellfire@spam.spam.spam ...
Gazownik sprawdzał i twierdzi, ze to nie kwestia instalacji.Co moze byc nie tak? Skad ten problem z niestandardowymi wysokimi Zwrócił uwage na wysokie czasy wtrysków. Skoro zwrocił uwage, to zrozumiałem ze to nie jest kwestia regulacyjna tylko ze to wynika z czegoś innego. Zle go zrozumiałem? Myslisz ze zdiagnozowałby problem ale nie umiał poprawnie wyregulowac? Oczywiście Twoją rade wyprobuje, ogólnie probowałem na krótkich odcinkach pojezdzic na benie ale wydawało mi się, ze auto zachowywało się tak samo. Ale fakt faktem ze na krótkich odcinkach. Zatankuje bene do pełna i wyjezdze jeden zbiornik - to w sumie niewiele bo tylko bodaj 20 albo 25 litrów :))) -- Pozdrawia... Budzik b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_") "Wiem, że to, co piszę, jest może średnio mądre, ale cóż - jestem w tym najlepszy." Szymon Majewski |
|
Data: 2017-07-16 12:35:40 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Fiatowski 1,6 LPG i wątpliwości dot rozrządu | |
Dnia Sun, 16 Jul 2017 08:01:06 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):
Zwrócił uwage na wysokie czasy wtrysków. Skoro zwrocił uwage, to zrozumiałem ze to nie jest kwestia regulacyjna tylko ze to wynika z czegoś innego. Czas otwarcia wtryskiwaczy jest przez ECU ustalany na podstawie sondy lambda. Jak gazownik zmniejsza wartości mapy dla instalacji LPG, to ECU komputera sobie to wydłuży na podstawie odczytów sondy lambda. Bo to co gazownik robi, to nie skracanie wtrysku, a jedynie modyfikuję mapę do przeliczania długości czasów wtryskiwaczy benzynowych, na czas otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Natomiast jeśli czasy wtryskiwaczy benzynowych same z siebie będą zbyt długie no to trzeba sprawdzić o co chodzi z ECU - stan pierwszej sondy lambda, ewentualne dziury w wydechu, zatkany katalizator. Po stronie gazowej przyczyną może być np. jeden z wtryskiwaczy o niższej wydajności. Zle go zrozumiałem? Myslisz ze zdiagnozowałby problem ale nie umiał poprawnie wyregulowac? Jeśli problemem jest "psucie" mapy korekt to tak może być. Dlatego ważne żeby zdjąć klemę z akumulatora (i mieć nadzieję że skasjuje to mapę korekt), a potem pojeździć jakiś czas żeby ECU zbudowało sobie nową mapę korekt dla benzyny. Za pomocą ELM327 (czy innego kompatybilnego interfejsu) możesz się podłączyć do ECU silnika i podczas jazdy oglądać jak zachowują się sygnały sondy lambda, oraz współczynniki korekcji STFT i LTFT, oraz porównać je między jazdą na gazie i benzynie. Ale fakt faktem ze na krótkich odcinkach. Instrukcje do aut zazwyczaj podają taką procedurę, żeby uruchomić silnik, zaczekać na biegu jałowym aż się rozgrzeje i potem pojeździć. |
|
Data: 2017-07-16 12:00:50 | |
Autor: Budzik | |
Fiatowski 1,6 LPG i wątpliwości dot rozrządu | |
Użytkownik Tomasz Pyra hellfire@spam.spam.spam ...
Wtryskiwacze sa praktycznie nowe. Jakies barracudy, do tego STAG Qbox. Instalacja ma moze 20.000 przebiegu.Zwrócił uwage na wysokie czasy wtrysków. Skoro zwrocił uwage, to zrozumiałem ze to nie jest kwestia regulacyjna tylko ze to wynika z Diagnoza mechanika była nastepujaca - mozliwe ze cos nie tak z rozrzadem. Jak stwierdził - na razie zmniejszył dawke LPG i ze spalaniem rzeczywiście jest lepiej. Nie sadze zebym odczytał coś wiecej niz gazownik :))))) Na krótkich odcinkach to nei znaczy na zimnym silniku. Przełączałwm w czasie jazdy jak autko było rozgrzane.Ale fakt faktem ze na krótkich odcinkach. -- Pozdrawia... Budzik b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_") "Bóg stworzył człowieka, ponieważ rozczarował się małpą. Z dalszych eksperymentów zrezygnował." Mark Twain |
|
Data: 2017-07-16 17:51:25 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Fiatowski 1,6 LPG i wątpliwości dot rozrządu | |
Dnia Sun, 16 Jul 2017 12:00:50 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):
Natomiast jeśli czasy wtryskiwaczy benzynowych same z siebie będą zbytWtryskiwacze sa praktycznie nowe. Jakies barracudy, do tego STAG Qbox. Instalacja ma moze 20.000 przebiegu. Barracudy generalnie dobre, ale wystarczy że się jeden wężyk gdzieś zagiął i problem gotowy. Diagnoza mechanika była nastepujaca - mozliwe ze cos nie tak z rozrzadem. To już są jakieś dziwne opowieści. Jeśli masz jakiś problem z rozrządem, to w żadnym wypadku nie należy uruchamiać silnika. Zaholować do mechanika i dokładnie to sprawdzić. Bo jeśli Ci przeskakuje pasek rozrządu, no to jak tego natychmiast nie naprawisz, to za chwilę będziesz robił remont kapitalny silnika jak się zderzą zawory z tłokami. Do tego przeskoczenie rozrządu wyraźnie odbija się na pracy silnika - albo niestabilna praca na wolnych obrotach, albo mocny spadek mocy na wysokich. Jak stwierdził - na razie zmniejszył dawke LPG i ze spalaniem rzeczywiście jest lepiej. Kolejna dziwna opowieść. Bo jeśli problem dotyczy konfiguracji LPG, to naprawia się go konfigurująć LPG. Jeśli problem jest gdzieś indziej, to grzebanie w sterowniku LPG nie pomoże. Co do zmniejszania dawki LPG w sterowniku gazowym, to też jakieś dziwne sformułowanie. Pomijając działanie niektórych sterowników LPG jako standalone (raczej nie stosowane w typowych zastosowaniach), to mapa w sterowniku gazowym to nie jest mapa dawek, a mapa współczynników mówiących ile razy krócej/dłużej ma się otwierać wtryskiwacz gazowy niż się otworzył benzynowy. Do tego gazownicy często zostawiają włączoną funkcję autoadptacji sterownika LPG na podstawie odczytów z OBD2 lub sond lambda. To się kończy tak że ECU silnika się adaptuje to charakterystyki pracy LPG, a sterownik LPG cały czas tą charakterystykę zmienia próbując się dostosować do tego co odczytuje. I w niektórych warunkach dostają dodatniego sprzężenia zwrotnego i się konfiguracje "rozjeżdżają". Dlatego warto się właśnie podłączyć samemu prostym ELM327 na bluetooth, ściągnąć na Androida jakieś Torque i sobie sprawdzić czy przełączenia LPG/benzyna nie powoduje jakiś zmian w odczytach lambdy w wydechu. A dalej to albo męczyć w nieskończoność o to gazowników, albo samemu sobie to ogarnąć ;) Za pomocą ELM327 (czy innego kompatybilnego interfejsu) możesz sięNie sadze zebym odczytał coś wiecej niz gazownik :))))) Ty za to sobie możesz obserwować dłużej, bo jeździsz w różnych warunkach i możesz na to poświęcić przy okazji jazd więcej czasu niż gazownik który ma na to chwilę A każde inne zachowanie ECU na gazie i benzynie pokazuje że jest problem. Pierwszy test to zawsze przełączyć na benzynę, skasować adaptację, poczekać aż ECU zaadaptuje się ponownie do jazdy na benzynę i jeśli problem znika, to winna jest instalacja LPG. |
|
Data: 2017-07-16 17:00:50 | |
Autor: Budzik | |
Fiatowski 1,6 LPG i wątpliwości dot rozrządu | |
Użytkownik Tomasz Pyra hellfire@spam.spam.spam ...
Pierwszy test to zawsze przełączyć na benzynę, skasować adaptację, Sprobuje, elma mam, podlaczei zobacze co pokazuje po czym wroce z wynikami. Dzieki Tomku za zainteresowanie. -- Pozdrawia... Budzik b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_") "Łatwiej poznać ludzkość niż pojedynczego człowieka" Francois La Rochefoucauld |
|
Data: 2017-07-16 18:37:37 | |
Autor: Adam | |
Fiatowski 1,6 LPG i wątpliwości dot rozrządu | |
W dniu 2017-07-16 o 17:51, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Sun, 16 Jul 2017 12:00:50 +0000 (UTC), Budzik napisał(a): Do tego dodałbym, że jazda na zbyt ubogiej mieszance może spowodować szybsze wypalenie zaworów lub gniazd. (...) -- Pozdrawiam. Adam |
|
Data: 2017-07-25 12:00:58 | |
Autor: Budzik | |
Fiatowski 1,6 LPG i wątpliwości dot rozrządu | |
Użytkownik Adam a.g@poczta.onet.pl ...
Okazało sie ze problemem jest to iz auto pracuje na 3 cylindry, w 4 cisnienie jest zbyt niskie...(...)Jak stwierdził - na razie zmniejszył dawke LPG i ze spalaniem Zobaczymy co dalej... -- Pozdrawia... Budzik b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_") "Jak mogę powiedzieć, co myślę, dopóki nie przekonam się, co mówię?" E.M. Forster |
|