Data: 2009-05-12 23:01:47 | |
Autor: MichaĹ Wasiak | |
Filmy B&W - kilka pytaĹ. | |
On Tue, 12 May 2009 23:48:06 +0200, Paweł W. wrote:
No i jeszcze jedno - używając filtrów kolorowych pozbywam się aberracji chromatycznej. Używając filtra niebieskiego wykorzystuję światło o Nie to jest chyba głównym celem ich użycia. Naprawdę masz taki marny obiektyw, że ją aż tak widać? najkrótszej fali, czyli teoretycznie dające największą rozdzielczość - czy to widać na dużych odbitkach? Do ograniczeń wywołanych długością fali sporo brakuje. Skoro na filmie daje się zauważyć ziarno, to znaczy, że nie ma sensu się przejmować długością fali. -- Michał Wasiak |
|
Data: 2009-05-13 13:28:48 | |
Autor: Henry(k) | |
Filmy B&W - kilka pytaĹ. | |
Dnia Tue, 12 May 2009 23:01:47 +0000 (UTC), Michał Wasiak napisał(a):
najkrótszej fali, czyli teoretycznie dające największą rozdzielczość - czy to widać na dużych odbitkach? Na klatce naświetlonej bez obiektywu też będziesz miał widoczne ziarno ;-) Ale fakt że filmy są nadal tak paskudnie ziarniste że o obiektywy nie ma się co martwić (chyba że użyjemy czegoś co w ogóle nie jest skorygowane - czyli plastikowej soczewki a'la Janko Muzykant ;-) ). Pozdrawiam Henry -- FAQ prf: http://www.prf-faq.prv.pl Fotografia czarno-biała: http://www.korex.net.pl/forum/ Fotografia tradycyjna: http://www.aparaty.tradycyjne.net |
|
Data: 2009-05-13 04:45:43 | |
Autor: jansal | |
Filmy B&W - kilka pytań. | |
Ale fakt że filmy są nadal tak paskudnie ziarniste że nic podobnego nie paskudnie( ziarno moze byc tez piekne) i nie musza byc ziarniste - tzn do powiekszenia powiedzmy ok 30*40 cm ziarno wcale nie musi byc widoczne. to zalezy od obrobki chemicznej - widoczne ziarno to nic innego jak asocjacja mniejszych ziarn srebra w wieksze - a na te asocjacje w pewnym stopniu mozna wplynac obrobka chemiczna. emulsja chem przed wywolaniem ma juz strukture krystaliczno- ziarnista , o srednicy od pare rzedow mniejszych do paru mikro ( czyli max wielkosci najmniejszych pixeli w cyfrze). poniewaz rozdzielczosc emulsji jest b wysoka , ma sens dobieranie obiektywow o wysokiej rozdzielczosci . Od ostrosci rysunku zalezy jak halogenki beda naswietlane a pozniej jakie krysztaly w jaki sposob beda redukowane. Dobor ostro rysujacego obiektywu przy wspolczesnych emulsjach cz-b ma zawsze sens , w cyfrze powyzej pewnej rozdzielczosci przyrost nie bedzie juz widoczny ze wzgledu na ograniczenia od matrycy. |
|
Data: 2009-05-13 14:03:29 | |
Autor: Henry(k) | |
Filmy B&W - kilka pytań. | |
Dnia Wed, 13 May 2009 04:45:43 -0700 (PDT), jansal@aon.at napisał(a):
- tzn do powiekszenia powiedzmy ok 30*40 cm ziarno wcale nie musi byc Kurcze.. jak Wy to robicie... mi ziarno z FP4 wywołanego w D76 1+0 psuje obraz już na 18x24cm... Pozdrawiam, Henry -- FAQ prf: http://www.prf-faq.prv.pl Fotografia czarno-biała: http://www.korex.net.pl/forum/ Fotografia tradycyjna: http://www.aparaty.tradycyjne.net |
|
Data: 2009-05-26 18:05:38 | |
Autor: Arek (G) | |
Filmy B&W - kilka pytań. | |
Henry(k) pisze:
Dnia Wed, 13 May 2009 04:45:43 -0700 (PDT), jansal@aon.at napisał(a): Kodak T-Max 100, na ISO 64, wołany w T-Max RS - mi to daje na prawdę niezłe rezultaty. Niestety, z braku czasu, czasem filmy leżą strasznie długo w lodówce i wówczas bywa różnie:) A. |
|
Data: 2009-05-13 12:24:37 | |
Autor: MichaĹ Wasiak | |
Filmy B&W - kilka pytaĹ. | |
On Wed, 13 May 2009 13:28:48 +0200, Henry(k) wrote:
Dnia Tue, 12 May 2009 23:01:47 +0000 (UTC), Michał Wasiak napisał(a): Nawet lepiej widać na równym :) To był skrót myślowy, oznaczający w pełni to, że widać, że ziarno jest większych rozmiarów niż możliwe dla obietywu detale. Widać choćby po różnicy między negatywem srebrowym a slajdem czy C-41. -- Michał Wasiak |