Data: 2009-05-13 01:45:37 | |
Autor: jansal | |
Filmy B&W - kilka pytań. | |
On 12 Mai, 23:48, "Paweł W." <pawelek...@poczta.onet.pl> wrote:
Chcę spróbować robić w B&W. Na początek podstawowe pytanie - czy jest ho , ho ,. hooo wiele wody uplynelo w wisle od czasu , kiedy wolalem swoj ostatni film , choc ciemnie mam , a jakze wyposazona , tyle tylko ze tam nie zagladam. ale cos w pamieci jeszcze pozostalo.
rozpietosc tonalna materialow negatyw cz-b to ok 10 EV +- rozpietosc ta w duzym stopniu zalezy od rodzaju obrobki chem.( takze od grubosci emulsji , czyli jej czulosci) mozna wolac film , ostro , kontrastowo , wowczas rozpietosc bedzie mniejsza , albo w tzw miekko wolajacych wywolywaczach (np rozcienczonych) , dluzej -wowczas rozpietosc tonalna rosnie. w praktyce mierzy sie swiatlomierzem rozpietosc sceny na swiatla , na cienie , lub posrednio. mozna tez swiatlo padajace przez szybke opalowa. mniej wiecej przeswietlenie o 1 ev nie przynosi negatywnych skutkow o 2 ev wiaze sie ze wzrostem ziarnistosci , spadkiem ostrosci. Jesli sie obficie naswietla , to mozna lekko niedowolac co z kolei sprzyja zmniejszeniu ziarna. ale przeswietlenie najjasniejszego punktu sceny oznacza jakies tam niedoswietlenie miejsc ciemnych - pytanie o ile one sa ciemniejsze od tych najjasniejszych czyli pytanie o rozpietosc tonalna sceny , a ta moze byc dowolna .
nie , filtry nie poprawiaja ostrosci , co najwyzej moga ja popsuc jesli marne lub brudne. one tylko zmieniaja wzajemne proporcje w transpozycji barwy do cz-b. niebieski nalezy chyba do najrzadziej uzywanych. w cz-b stosuje sie najczesciej odmiany zoltych po czerwone - jesli chcemy sciemnic niebo. generalnie jest mowa o filtrach korekcyjnych i konwersyjnych. tyle z pamieci. technika poszla w tym czasie do przodu , moze ktos rozszerzy jeszcze, XXX |
|