Filmy noir - od czego zacz±æ?

Data: 2009-04-09 22:19:47
Autor: AdamLS
Filmy noir - od czego zacz±æ?
Witam

Chcê siê dowiedzieæ od czego powinienem zacz±æ poznawanie filmów noir i neo noir. Du¿o dobrego o nich s³ysza³em. Ogl±da³em z tych gatunków niewiele... na moment obecny pamiêtam "Chinatown" Polañskiego i "Zagubion± autostradê" Lyncha... Zaintrygowa³y mnie.
Co mi polecacie, je¶li chodzi o te typy filmu?

Pozdrawiam
AdamLS

Data: 2009-04-09 21:42:15
Autor: 2late
Filmy noir - od czego zacz±æ?

http://www.filmweb.pl/f889/Element+zbrodni,1984

--
2late Outspace Communication Inc. 1999*2009 (R) http://outspace.no-ip.org/
Let's go! Marching, burdens, deserts, boredom, anger. Whom shall I hire

Data: 2009-04-09 23:24:13
Autor: Ensitherum
Filmy noir - od czego zacz±æ?
http://www.filmweb.pl/f889/Element+zbrodni,1984

to chyba neonoir. ten film jest akurat mêcz±cy i nudny, jako wstêp do filmów noir zdecydowanie odradzam.

Data: 2009-04-09 23:32:56
Autor: AdamLS
Filmy noir - od czego zacz±æ?

http://www.filmweb.pl/f889/Element+zbrodni,1984

to chyba neonoir. ten film jest akurat mêcz±cy i nudny, jako wstêp do filmów noir zdecydowanie odradzam.

Dziêki za odpowied¼. To co powinienem w takim razie jeszcze zobaczyæ?
Jakie¶ "klasyczne" pozycje?
A poza tym... jaka jest w³a¶ciwie ró¿nica miêdzy neo noir i noir?

Data: 2009-04-14 21:16:53
Autor: 2late
Filmy noir - od czego zacz±æ?
AdamLS wrote:
[...]

Szybciuto sie poddajesz. :)
Moze i neo ale na bank klasyka.

Data: 2009-04-09 23:37:04
Autor: Ensitherum
Filmy noir - od czego zacz±æ?
Co mi polecacie, je¶li chodzi o te typy filmu?

mo¿e od pocz±tku czyli od absolutnej klasyki?

bulwar zachodz±cego s³oñca
sokó³ maltañski (btw. w ogóle wiele filmów z Bogartem)
trzeci cz³owiek
podwójne ubezpieczenie
dotyk z³a
dama z szanghaju
asfaltowa d¿ungla
noc my¶liwego
cieñ podejrzenia
s³odki zapach sukcesu
itp

Bareja zainspirowany klasyk± noir nakrêci³
http://www.filmweb.pl/f5168/Dotkni%C4%99cie+nocy,1961

Data: 2009-04-10 17:28:40
Autor: AB
Filmy noir - od czego zacz±æ?
AdamLS pisze:
Wielkie dziêki. Postaram siê zapoznaæ z jak najwiêksz± ilo¶ci± podanych filmów... jak kto¶ ma jeszcze jakie¶ propozycje, to niech pisze :)

wszystkie ekranizacje Chandlera i Hammeta
W krêgu z³a,
Rewolwer Python 357,
Samuraj (z A. Delonem),
¯ycie na gor±co (Hot Spot),
Red Rock West,
¦mieræ przed przybyciem (+ remake),
Listonosz zawsze dzwoni dwa razy,
Opêtanie (Viscontiego),
Mroczne przej¶cie,
W bagnie Los Angeles,
Tajemnice Los Angeles,
¯ar cia³a,
Czarna Dalia,
Cz³owiek z przesz³o¶ci±,
Bannion,
no i najwspanialszy pastisz gatunku, czyli Big Lebowski

ab

Data: 2009-04-10 17:52:16
Autor: Ensitherum
Filmy noir - od czego zacz±æ?
¯ar cia³a,

ten kryminalny erotyk z t±
http://hitdawall.files.wordpress.com/2007/10/kathleen-turner-2.jpg
pani±?

bez przesady:]

Data: 2009-04-14 18:01:45
Autor: AB
Filmy noir - od czego zacz±æ?
Ensitherum pisze:
¯ar cia³a,

ten kryminalny erotyk z t±
http://hitdawall.files.wordpress.com/2007/10/kathleen-turner-2.jpg
pani±?

Z t±, ale jakby trochê m³odsz±.
To najprawdziwszy film noir (czy neo noir, jak kto woli), wyra¼nie inspirowany "Podwójnym ubezpieczeniem", tyle ¿e nakrêcony ju¿ ca³e lata po kodeksie Haysa.

ab

Data: 2009-04-10 23:58:35
Autor: DarkEntries
Filmy noir - od czego zacz±æ?

U¿ytkownik "AB" <sertl@poczta.fm> napisa³ w wiadomo¶ci news:grnol3$oid$1news.dialog.net.pl...
AdamLS pisze:
[...]

a propos pastiszu mia³e¶ na my¶li ¦cie¿kê Strachu (Miller's Crossing)?
pozdr
Marc

Data: 2009-04-14 17:51:55
Autor: AB
Filmy noir - od czego zacz±æ?
DarkEntries pisze:

a propos pastiszu mia³e¶ na my¶li ¦cie¿kê Strachu (Miller's Crossing)?

To jest pastisz kina gangsterskiego, a nie czarnego krymina³u.

ab

Data: 2009-04-10 18:21:37
Autor: Ensitherum
Filmy noir - od czego zacz±æ?
Wielkie dziêki. Postaram siê zapoznaæ z jak najwiêksz± ilo¶ci± podanych filmów... jak kto¶ ma jeszcze jakie¶ propozycje, to niech pisze :)

mo¿e zacznij od tych najwy¿ej notowanych
http://www.imdb.com/Sections/Genres/Film-Noir/average-vote

wprawdzie nie wszystkie pozycje s± tak naprawdê noir choæ s± jako¶tam mroczne (np 2, 10, 11, 19, 27, 28) to i tak warto je zobaczyæ.

jest te¿ fajna strona:
http://www.noiroftheweek.com

aha... przypomnia³em sobie esencjê kina noir: "Night and the City".
u nas niestety ma³o kto go widzia³, a to ¶cis³a czo³ówka - creme de la creme, mimo ¿e w drugoplanowej roli obsadzona zosta³a legenda polskich zapasów (nie myliæ z wrestlingiem;)

Data: 2009-04-10 22:10:50
Autor: AdamLS
Filmy noir - od czego zacz±æ?

U¿ytkownik "Ensitherum" <ensitherum@NOSPAM.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:grnro1$3tv$1news.onet.pl...
[...]

Bardzo dziêkujê. Ju¿ mam kilka na oku. W³a¶nie siê dowiedzia³em, ¿e Chinatown to tak w³a¶ciwie neo noir, wiêc w³a¶ciwie ¿adnego "prawdziwego noir" jeszcze nie widzia³em :). Pora nadrobiæ zaleg³o¶ci. Jak najbardziej ca³y czas czekam na kolejne propozycje...

Data: 2009-05-04 22:29:17
Autor: kajus44
Filmy noir - od czego zacz±æ?

U¿ytkownik "AdamLS" <ahthane@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:gro0q4$gch$1node1.news.atman.pl...

[...]

Nie wiem czy by³o: "Wind± na szafot", z tego co czyta³em to od niego siê zaczê³o w zasadzie. Oddzieln± sprawa jest przepiêkna muzyka Milesa Davisa, mniam mniam mniam.

Filmy noir - od czego zacz±æ?