Finlandia - platnosci karta, bankomaty, karty platnicze

Data: 2009-07-01 19:11:27
Autor: wiktor
Finlandia - platnosci karta, bankomaty, karty platnicze
Witam,
mam kilka pytań do osób zorientowanych. :)
Jak wygląda sprawa płatności kartami Visa Elektron w Finlandii? Są jakieś problemy? Szczególnie na północy w małych sklepikach, hostelikach - są tam terminale? Czy jednak nastawić się na płacenie gotówką?
A co z wypłatą gotówki w bankomatach? Czytałem, że nie ma problemu ze znalezieniem bankomatu nawet w małych mieścinach. Ktoś może to potwierdzić?

I ostatnia sprawa, mam karty debetowe mBanku i Inteligo (obie Visa Elektron) - w Polsce mi to wystarcza, ale pewnie da się znaleźć coś lepszego. Jaką kartę polskiego banku polecilibyście na wyjazd do kraju strefy Euro? Patrząc tylko pod tym kątem, czyli przelicznika waluty i opłat za wypłatę w bankomacie. Reszta się nie liczy, bo jak inne koszty będą doskwierać (np prowadzenie konta), to po powrocie zlikwiduję kartę i konto.
Dzięki, :)
Wiktor

Data: 2009-07-01 13:19:40
Autor: gkafel
On 1 Lip, 19:11, wiktor <w...@invalid.invalid> wrote:
[...]

problemu ze znalezieniem bankomatu we Finlandii nie powinienes miec.
najpopularniejsze i najczesciej spotykane nosza logo OTTO
http://www.otto.fi/?ca=in_english&an=default

w ciagu ostatnich kilku lat jakie tam spedzilem nie zauwazylem
wiekszych problemow z akceptacja kart. najczesciej placilem przy
pomocy finskiej Visa Electron ale od czasu do czasu zdarzalo mi sie
korzystac z polskich wypuklych (mBank debetowa EUR, kredytowe BZWBK,
CITI, PeKaO, BPH).

to co zauwazylem, to przy platnosci za przejazdy TAXI karty kredytowe
przechodzily bez problemu (offline?), debetowa mBanku - za kazdym
razem transakcja odrzucona, karty plaskie - wogole nie byly
przyjmowane. Sugeruje zeby zawsze miec kilkadziesiat euraskow w
kieszeni na wszelki wypadek.
BTW: nie spotkalem sie tam z taxi wyposazonym w zelazko...

br,
gk

Data: 2009-07-01 13:50:22
Autor: fiki
Finlandia - platnosci karta, bankomaty, karty platnicze
Tydzien temu wrocilem z urlopu w Norwegii. Podrozowalem samochodem -
za wszystkie promy, mosty, tunele, sklepy placilem kk polbank era
(mastercard) i czasami visa platinum mbanku. jesli chodzi o karte
polbanku to nigdy nie bylo problemu(wykonalem prawie 100 transakcji).
visa mbank placilem duzo rzadziej ale tez nie napotkalem na zadne
problemy. generalnie visa electron nie zaplacisz na promach,
niektorych kampingach(brak polaczenia online, platnosc za pomoca
"zelazka"). w finlandii bylem tylko 2 dni ale rowniez zadnych
problemow nie bylo. jesli chodzi o kursy rozliczen to polbank nie ma
sobie rownych. dla karty polbankowej NOK byl rozliczany po okolo 0,50
pln, dla karty mbanku 0,53. roznica okolo 6%. dla transakcji w EUR
roznica byla okolo 4%(nie pamietam dokladnie). tak wiec w podroz
zagraniczna polecam polbank. karty calkowicie niezawodne i rewelacyjne
kursy wymiany(+1% zwrotu)

Data: 2009-07-02 11:56:25
Autor: Marcin
fiki <bartlomiej.wiecek@googlemail.com> napisał(a):
[...]

A ja wlasnie zastanawiam sie czy karta polbanku bedzie najlepsza wlasnie do
Finlandii.
Sam posiadam rozne karty i przed chwila sprawdzilem kursy na stronach bankow:

EUR:
Polbank 4,5552
mBank 4,4741
Alior 4,4775
Raiffeisen 4,4816
Citibank 4,5415

Euro w Polbanku jest 1,9% drozsze niz w mBanku, czyli nawet biorac pod uwage
Polbank Era i -1% cashback wychodzi gorzej.
W tym wypadku najtaniej bedzie Alior z cashbackiem - chyba, ze warto rozwazyc
jeszcze inne banki

Prawdopodobnie, przy transakcjach w walucie innej niz EUR, Polbank wyszedlby
najlepiej (brak przewalutowania), ale w Finlandii to moze byc najgorsza karta,
gorsza nawet od citibanku, ktory dla mnie zawsze mial najgorsze z mozliwych
kursy walut...

Data: 2009-07-02 06:41:41
Autor: fiki
On 2 Lip, 13:56, "Marcin" <mwlod...@NOSPAM.gazeta.pl> wrote:
fiki <bartlomiej.wie...@googlemail.com> napisał(a):

> [...]

gorsza nawet od citibanku, ktory dla mnie zawsze mial najgorsze z mozliwych

Znalazlem transakcje w EUR z czerwca (wykonana w Finlandii albo na
promie, ale to nie ma znaczenia):
data transakcji:
11-06
zaksiegowane:
15-06
45,05 EUR ->200,67PLN
Wychodzi jakies 4,45438
Kurs sredni nbp z 15-06:4,5009
http://www.nbp.pl/home.aspx?navid=archa&c=/ascx/tabarch.ascx&n=a114z090615
Nie wiem czy gdzies jest taniej.
Polbank nie rozlicza transakcji kartowych po swoim kursie sprzedazy
ale po kursie visa/mastercard (inni tez po tych kursach ale doliczaja
jakies 3% prowizji).
Nie naganiam na karty polbanku ale mam ja od 6 miesiecy i zawsze kurs
euro byl kilka groszy nizszy niz sredni nbp(czesto dokonuje transakcji
w walutach innych niz PLN). Lepszej oferty chyba nie ma.
PS. W Finlandii przygotuj sie na to ze nie zatankujesz na stacjach
automatycznych(nie akceptuja naszych kart). Tylko duze stacje z
obsluga.

Data: 2009-07-02 14:01:24
Autor: MarekZ
Użytkownik "Marcin" <mwlodarc@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h2i799$qr0$1inews.gazeta.pl...

[...]

Jednakże Polbank nie rozlicza transakcji kartowych po tym kursie.

Data: 2009-07-02 12:06:06
Autor: Marcin
MarekZ <brak@adresu.pl> napisał(a):
Jednakże Polbank nie rozlicza transakcji kartowych po tym kursie.

Tak? Nie wiedzialem. Ale w takim razie: jaki to bedzie kurs?
Wydawalo mi sie, ze wszystkie transakcje przelicza po wlasnym kursie, tyle
tylko, ze bezposrednio np. z NOK na PLN po kursie Polbanku, a nie: NOK-EUR po
kursie visa/mc, a pozniej EUR-PLN po kursie banku. --

Data: 2009-07-02 05:16:41
Autor: Krzysiek
On 2 Lip, 14:06, "Marcin" <mwlod...@NOSPAM.gazeta.pl> wrote:

[...]
NOK - PLN po kursie visa/mc

Data: 2009-07-02 14:07:38
Autor: Robert Kois
Dnia Thu, 2 Jul 2009 11:56:25 +0000 (UTC), Marcin napisał(a):

A ja wlasnie zastanawiam sie czy karta polbanku bedzie najlepsza wlasnie do
Finlandii.
Sam posiadam rozne karty i przed chwila sprawdzilem kursy na stronach bankow:

Kurs na stronie banku nie ma nic wspólnego z kursem rozliczenia karty.
Pójdzie prawdopodobnie po kursie VISA (niestety nie ma archiwalnych więc
nie mogę sprawdzić)
http://corporate.visa.com/pd/consumer_services/consumer_ex_results.jsp?from=EUR&to=PLN&rate=0.0

--
Kojer

Data: 2009-07-02 12:13:23
Autor: Marcin
[...]

To juz nie rozumiem. Pamietam, ze ktoregos dnia placilem 3 razy karta: raz
mBank, raz Citibank i raz Raiffeisen.
Specjalnie porownalem sobie kursy (ok, mogly byc inne dni rozliczen, nie
pamietam, ale nie byl to okres, w ktorym kurs PLN zachowywal sie niestabilnie).
Citibank wyszedl fatalnie (karta rozliczana przez EUR, nie przez USD),
Raiffeisen niewiele lepiej, a mBank znacznie odstawal na korzysc.

Data: 2009-07-02 14:40:01
Autor: MarekZ
Użytkownik "Marcin" <mwlodarc@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h2i893$1mv$1inews.gazeta.pl...

To juz nie rozumiem. Pamietam, ze ktoregos dnia placilem 3 razy karta: raz

To jest jedyny i niepowtarzalny przypadek Polbanku.

Reszta działa tak jak opisujesz.

Data: 2009-07-01 19:47:12
Autor: Paweł
wiktor wrote:

Jaką kartę polskiego banku polecilibyście na wyjazd do kraju
strefy Euro?

karta debetowa mastercard do konta walutowego w bzwbk.
zalety:
- rozliczana bezposrednio w euro.
- bezprowizyjne transakcje elektroniczne.
- stala prowizja przy wyplatach w obcych bankomatach.

szczegoly:
http://indywidualni.bzwbk.pl/karty/do-kont-osobistych/walutowych/euro-
eur/karta-mastercard-w-euro.html

uzywalem takiej przez kilka miesiecy w monachium i nie narzekam.

Data: 2009-07-01 12:55:14
Autor: gkafel
[...]

ewentualnie karta z mBanku dla konta walutowego:
http://www.mbank.pl/indywidualny/karty/debetowe/Visa_Classic_eMAX_walutowy/

w porownaniu do tej z BZWBK korzystanie z bankomatow jest
bezprowizyjne.
problem moze sie pojawic w razie koniecznosci zasilenia konta do
ktorego jest taka karta wydawana.

br,
gk

Data: 2009-07-01 20:46:15
Autor: szauek
Użytkownik "wiktor" <w@invalid.invalid> napisał w wiadomości news:1ivbnz17liyt8$.wt0pdth7qqtg$.dlg40tude.net...
Witam,
mam kilka pytań do osób zorientowanych. :)
Jak wygląda sprawa płatności kartami Visa Elektron w Finlandii?

Nie wiem jak w Finlandii, w Szwecji miałem problem dostać się na lotnisko 4 stycznia. Okazało się, że od 1 stycznia płatności za bilet tylko kartą, za wyjątkiem Visa Electron. Kolega, który mieszka na stałe w Szwecji twierdzi, że wszędzie w Skandynawii honorowane są Visa Clasic i Mastercard. To samo potwierdził kierowca autobusu, kiedy podałem mu swoją: I'm sorry, only visa clasic and mastercard.
Kiedy jedziesz/lecisz?:)

szauek

Data: 2009-07-01 15:46:05
Autor: MK
Finlandia - platnosci karta, bankomaty, karty platnicze
szauek wrote:
U�ytkownik "wiktor" <w@invalid.invalid> napisa� w wiadomo�ci news:1ivbnz17liyt8$.wt0pdth7qqtg$.dlg40tude.net...
Witam,
mam kilka pyta� do os�b zorientowanych. :)
Jak wygl�da sprawa p�atno�ci kartami Visa Elektron w Finlandii?

Nie wiem jak w Finlandii, w Szwecji mia�em problem dosta� si� na lotnisko 4 stycznia. Okaza�o si�, �e od 1 stycznia p�atno�ci za bilet tylko kart�, za wyj�tkiem Visa Electron. Kolega, kt�ry mieszka na sta�e w Szwecji twierdzi, �e wsz�dzie w Skandynawii honorowane s� Visa Clasic i Mastercard. To samo potwierdzi� kierowca autobusu, kiedy poda�em mu swoj�: I'm sorry, only visa clasic and mastercard.
Kiedy jedziesz/lecisz?:)

szauek

Visa classic i mastercard sa honorowane prawie na calym swiecie

Data: 2009-07-02 10:54:47
Autor: Tomasz Chmielewski
MK wrote:
szauek wrote:
[...]

Tylko w Niemczech cokolwiek ciezko nimi zaplacic.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2009-07-01 21:56:13
Autor: wiktor
Dnia Wed, 1 Jul 2009 20:46:15 +0200, szauek napisał(a):

[...]

OK, dzięki za tę radę. Czyli będę musiał zaopatrzyć się w kartę
Mastercard/Visa Clasic. Badam teraz propozycję Pawła (MC do konta
walutowego BZWBK), ale czekam na inne propozycje. :)

Kiedy jedziesz/lecisz?:)

Prawdopodobnie we wrześniu. Jadę samochodem, bez większego planu - tam
gdzie mnie wzrok poniesie. Przynajmniej taki mam zamiar, dopóki ktoś mi
tego nie wybije z głowy. ;)
Wiktor

Data: 2009-07-01 22:55:22
Autor: Krzysztof Halasa
"szauek" <lukaszsz@wytnij_to.wp.pl> writes:

[...]

Ale kierowcy autobusu mogles zaplacic gotowka chyba?
Jesli nie, to takiego czegos nie przewidywali na razie nawet najwieksi
optymisci w dziedzinie totalnej inwigilacji. Czy w Szwecji, albo w ogole
w Europie, sa jakies VC/MC anonimowe (podarunkowe itp)?
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-07-02 10:50:46
Autor: MarekZ
Użytkownik "Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> napisał w wiadomości news:m3eit0m8cl.fsfintrepid.localdomain...

[...]

Hahaha, można gotówką, można... :))

Data: 2009-07-02 21:18:24
Autor: szauek
[...]

Nie ma takiej opcji:) Musiałem lecieć do sklepu z gazetami kupić karnet za 100 sek. Za to pocieszające jest to, że jak kierowca usłyszał, że na lotnisko się spieszę to zaproponował, że poczeka aż wrócę z karnetem.

Jesli nie, to takiego czegos nie przewidywali na razie nawet najwieksi
optymisci w dziedzinie totalnej inwigilacji. Czy w Szwecji, albo w ogole
w Europie, sa jakies VC/MC anonimowe (podarunkowe itp)?

-> Orwell, 1984.

--
szauek

Data: 2009-07-02 21:45:46
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

To ladnie z jego strony, swoja droga dosc typowe w niektorych tylko
krajach. A ten karnet... tez tylko karta? :-)

[...]

Orwell przewidzial moze maly czubek gory lodowej.
Blizej byl chyba Jan.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-07-03 14:49:43
Autor: blad
Finlandia - platnosci karta, bankomaty, karty platnicze
Użytkownik "wiktor"
[...]

jakos nikt nie przypomniał tu zalety karty VE banku Nordea - takich oddzialów jest tam mnóstwo i wypłaty masz bezprowizyjne
Sam próbowałem już kilka lat temu
Przypominam, że przy okazji wszystkie bankomaty w Polsce również bezprowizyjne
*** blad ***

Finlandia - platnosci karta, bankomaty, karty platnicze