Firma ubezpieczeniowa żąda zapłaty za niezawarte umowy ubezpieczenia

Data: 2019-12-09 13:42:46
Autor: Witold Z.
Firma ubezpieczeniowa żąda zapłaty za niezawarte umowy ubezpieczenia
Witam,

Mam od 2 miesięcy przygodę z firmą ubezpieczeniową. Agent-broker wyceniał mi 2 polisy na ubezpieczenia domu i baaardzo namawiał mnie na tę firmę. Nie zdecydowałem się ostatecznie i zawarłem 2 umowy u innego agenta i u innych ubezpieczycieli. Moje zdziwienie było bezgraniczne gdy dostałem pocztą pismo z przypomnieniem o płatności od tego ubezpieczyciela, u którego nie kupiłem żadnych polis. Złożyłem pisemną reklamację i mam potwierdzenie jej złożenia. Minęło 30 dni od złożenia reklamacji a dziś dostałem pocztą kolejne pismo z kolejnym przypomnieniem o płatności. Firma ubezpieczeniowa nie jest w stanie przedstawić mi żadnego dokumentu z moim podpisem, na podstawie którego żąda tej płatności. A mimo to żąda płatności i straszy mnie w piśmie postępowaniem sądowym i egzekucyjnym.
Mam pełną dokumentację maili i pism. Chcę złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego ale widzę tylko możliwość pisemnego złożenia takiego wniosku. Jak mogę złożyć mailowo skan wniosku do Rzecznika + dołączyć całą zarchiwizowaną dokumentację sprawy? Na stronie https://www.rf.gov.pl/ jest wprawdzie informacja o możliwości elektronicznego złożenia wniosku ale adresu mailowego nie ma żadnego.
 Jakie inne kroki mogę podjąć?

Z góry dziękuję, pozdrawiam

Data: 2019-12-09 23:07:46
Autor: Robert Tomasik
W dniu 09.12.2019 o 22:42, Witold Z. pisze:

Jakie inne kroki mogę podjąć?

Z jednej strony najprościej byłoby po prostu nic nie robić. Niech idą do
sądu i pokażą tę umowę. To najprostsze rozwiązanie ma jednak tę wadę, że
przypomną sobie o długu za 5 lat, gdy Ty już nie będziesz miał
dokumentów, nie będziesz o tym pamiętał i naślą na Ciebie "czarne ptaki".

Ja widzę z grubsza rzecz biorąc dwa kierunki działania. Pierwszy, to
ochrona danych osobowych. Wezwać ich do podania podstawy przetwarzania
Twoich danych i pouczyć, że jeśli nie mają interesu prawnego, to mają
zaprzestać przetwarzania tych danych.

Jeśli przyjdzie jakiekolwiek nowe pismo (pomijając ewentualną aprobatę
zaprzestania przetwarzania), to złożyć zawiadomienie o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa argumentując, że albo ktoś sfałszował Twój
podpis na dokumencie stanowiącym podstawę przetwarzania, a jeśli nie, to
bezprawnie przetwarzają Twoje dane pomimo żądania zaprzestania. Jedno i
drugie jest czynem zabronionym i Policja w ramach czynności
samosprawdzających ustali sobie, co w tym wypadku źle zadziałało.

Zostaną wszczęte czynności sprawdzające, które co najmniej wymuszą na
nich wyprostowanie sprawy. Jeśli za kilka lat ponowią roszczenie, to
przynajmniej w archiwum Policji będzie stosowna dokumentacja.

Drugi kierunek, to zawiadomienie organów ścigania, że Agent tego
ubezpieczyciela wyłudził od nich prowizję. Skoro twierdzą, ze mają
zawartą umowę, to mu zapłacili. Ty nie podpisywałeś. O oszustwie może
zawiadomić każdy, zwłaszcza, ze posłużono się Twoimi danymi osobowymi.

Wniosek do Rzecznika Finansowego, może się skończyć niczym. On się
grubymi sprawami zajmuje. Jak półtorej roku temu wysłałem do GIODO
wniosek, to po półtorej roku przysłali pismo, że właśnie się dokopali i
będą działać. Ja już nie pamiętam, o co chodziło, a po zmianie komputera
nawet nie mam kopii mojego wniosku. Ufam, że oni to mają. Nie mam w
zwyczaju wszczynania pieniackich spraw i musiało być coś grubego, że
wysłałem wniosek. Ale już nie pamiętam nic po za tym, że chodziło o
przetwarzanie danych w celu marketingowym przez bank.

--
Robert Tomasik

Data: 2019-12-09 14:35:36
Autor: Witold Z.
Firma ubezpieczeniowa żąda zapłaty za niezawarte umowy ubezpieczenia
Jeśli dobrze Cię zrozumiałem najpierw powienienem zażądać od nich zaprzestania przetwarzania moich danych osobowych. Wg mnie już to poniekąd zrobiłem bo złożyłem 3 reklamacje mailowo i pisemnie. Choć jednoznacznie w żadnej reklamacji nie żądałem zaprzestania przetwarzania moich danych osobowych a tylko anulowania polis i zaprzestania wysyłania mi żądań zapłaty.

I jeśli dobrze Cię zrozumiałem, to z dwóch powodów powinienem iść na Policję:
- aby złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa argumentując, że albo ktoś sfałszował mój podpis na dokumencie stanowiącym podstawę przetwarzania, a jeśli nie, to bezprawnie przetwarzają moje dane pomimo żądania zaprzestania - aby zawiadomić organy ścigania, że Agent tego ubezpieczyciela wyłudził od nich prowizję

Mam pełną zarchiwizowaną dokumentację mailową i listowną. Miejsce takiego zgłoszenia organom ścigania to np. wizyta w Komendzie Wojewódzkiej Policji czy jakoś inaczej?

Pozdrawiam

Data: 2019-12-10 00:14:22
Autor: u2
W dniu 09.12.2019 o 23:35, Witold Z. pisze:
Mam pełną zarchiwizowaną dokumentację mailową i listowną.
Miejsce takiego zgłoszenia organom ścigania to np. wizyta w Komendzie Wojewódzkiej Policji czy jakoś inaczej?

Pozdrawiam

zawsze możesz się przejść do kancelarii prawniczej i uzyskać poradę prawnika, ale to kosztuje

Data: 2019-12-10 07:56:18
Autor: cef
W dniu 2019-12-10 o 00:14, u2 pisze:
[...]

Skoro pyta na grupie, to raczej nie będzie szukał prawnika.
Zawiadomienie można zlożyć na swoim komisariacie.
Choć wydawało mi się to kiedyś nadmierną reakcją
(mogłem nic nie robić), to poszedłem z podobną sprawą
na policję i wszystko powyjaśniali.

Data: 2019-12-10 09:37:05
Autor: u2
W dniu 10.12.2019 o 07:56, cef pisze:
[...]

porady na grupie można mieć w d*pie:)

prawnik zawodowy może określić precyzyjnie na podstawie dokumentacji jakie są szanse wygrania sprawy w sądzie i puszczenia w skarpetkach nękaczy:)

Data: 2019-12-10 11:49:29
Autor: cef
W dniu 2019-12-10 o 09:37, u2 pisze:

prawnik zawodowy może określić precyzyjnie na podstawie dokumentacji jakie są szanse wygrania sprawy w sądzie i puszczenia w skarpetkach nękaczy:)

Prawnik zawodowy zawsze widzi inaczej.
Kiedyś po zapoznaniu stron z materiałem kilku prawników,
wszyscy reprezentujący też te przeciwstawne strony twierdzili, że
sprawa bezproblemowo do wygrania jest.

Data: 2019-12-10 09:46:00
Autor: Robert Tomasik
[...]

Taka jest moja opinia. Bo wysyłanie nieuzasadnionych żądań zapłaty -
samo w sobie - nie jest zabronione. Zwłaszcza, jeśli najprawdopodobniej
oni pozostają w przekonaniu, że są uzasadnione.

[...]

Najpierw daj im szansę. Bo może ktoś się zreflektuje i popatrzy, o co
chodzi. Najprawdopodobniej agent budując dla Ciebie ofertę kliknął
zatwierdzenie. Ludzie popełniają błędy i nie ma co z tego afery robić,
ale trzeba to wyjaśnić tu i teraz, by nie wracać do sprawy za kilka lat.

Mam pełną zarchiwizowaną dokumentację mailową i listowną. Miejsce
takiego zgłoszenia organom ścigania to np. wizyta w Komendzie
Wojewódzkiej Policji czy jakoś inaczej?

Ale ta dokumentacja nie jest potrzebna. Przestępstwem jest samo
"uruchomienie" bez Twojego podpisu umowy. Reszta jest konsekwencją tego.
Zawiadomienie możesz złożyć w dowolnej jednostce Policji lub Prokuratury
w Kraju pisemnie (w tym wysyłając to pocztą, ePUAP albo nawet emailem),
albo osobiście. Jeśli wybierzesz ostatnią opcję (osobiście na Policji),
to sugerował bym komendę Powiatową, Rejonową, Miejską) i wcześniejszy
telefon z zapytaniem, kiedy dyżur ma ktoś z piony zwalczania
Przestępczości Gospodarczej. Oczywiście zawiadomienie może przyjąć
każdy, ale łatwiej będzie się rozmawiało z kimś, kto się tym zajmuje i
mniejsza szansa, że następnie dochodzeniowiec Cie wezwie celem dopytania
o szczegóły.

Ale spróbuj zacząć od wysłania do nich żądania zaprzestania danych, bo
może sprawa się sama wyjaśni. Po za tym prokurator nie będzie miał
wątpliwości. Przestępstwo z art. 107 Ustawy o Ochronie Danych Osobowych
jest przestępstwem umyślnym. Żądanie wyślij pismem imiennie na osobę
odpowiedzialną za przetwarzanie danych. Najczęściej jest ta informacja
na stronie danego ubezpieczyciela. Bo tak, to on będzie twierdził, ze
nie wiedział o Twojej odmowie, a pozostali pracownicy, że nie są
uprawnieni do usunięcia danych i odpowiedzialność się rozmyje. W
ostateczności imiennie na Prezesa Zarządu Spółki albo sam Zarząd. To
Spółka Akcyjna, więc zgodnie z KRS na organ uprawniony, a nie "maila
pani Marysi", co to niewiele może i przeważnie tego nie czyta.

--
Robert Tomasik

Data: 2019-12-10 15:52:43
Autor: ąćęłńóśźż
Firma ubezpieczeniowa żąda zapłaty za niezawarte umowy ubezpieczenia
Jest jakiś paragraf "złośliwe niepokojenie" oraz "nakłanianie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem".

-- -- -
wysyłanie nieuzasadnionych żądań zapłaty - samo w sobie - nie jest zabronione.

Data: 2019-12-11 00:51:46
Autor: Robert Tomasik
W dniu 10.12.2019 o 15:52, ąćęłńóśźż pisze:

wysyłanie nieuzasadnionych żądań zapłaty - samo w sobie - nie jest
zabronione.> Jest jakiś paragraf "złośliwe niepokojenie" oraz "nakłanianie do

niekorzystnego rozporządzenia mieniem".

Złośliwe niepokojenie o tyle nie podejdzie, że trudno w takim wypadku
dowieść ową "złośliwość". Oni chcą kasę, a nie na złość to wysyłają. Ale
drugi artykuł mnie zaintrygował. Gdzie coś takiego znalazłeś? Jakiś
numerek artykułu, albo choć ustawa, bym sobie znalazł.

--
Robert Tomasik

Data: 2019-12-11 07:18:01
Autor: ąćęłńóśźż
Firma ubezpieczeniowa żąda zapłaty za niezawarte umowy ubezpieczenia
Art. 286, ale tej ustawy możesz nie znać.

-- -- -

Data: 2019-12-11 09:27:14
Autor: Liwiusz
W dniu 2019-12-11 o 07:18, ąćęłńóśźż pisze:
Art. 286, ale tej ustawy możesz nie znać.

Zna, tylko się z ciebie śmieje, że nie wiesz, że tu ten artykuł nie pasuje.

--
Liwiusz

Data: 2019-12-11 17:01:36
Autor: cef
W dniu 2019-12-11 o 09:27, Liwiusz pisze:
W dniu 2019-12-11 o 07:18, ąćęłńóśźż pisze:
Art. 286, ale tej ustawy możesz nie znać.

 tu ten artykuł nie pasuje.

Akurat pasuje, bo korzystając z tego artykułu
uruchomiło się postępowanie wobec Kruka, który nagle zaczął
sugerować mi w korespondencji, że jestem mu coś winien.
(wątek na tej grupie jakieś 3 lata temu)

Data: 2019-12-13 12:28:24
Autor: ąćęłńóśźż
Firma ubezpieczeniowa żąda zapłaty za niezawarte umowy ubezpieczenia
Napisz coś bliżej, bo przysyłają mi raz na pół roku nakłanianie do uregulowania rzekomej zaległości sprzed parunastu lat wobec telepsa, którego już dawno przed sądem spuściłem na drzewo.

-- -- -

Data: 2019-12-13 14:11:28
Autor: u2
W dniu 13.12.2019 o 12:28, ąćęłńóśźż pisze:
[...]

ten. k. to bandycka firma:)

Data: 2019-12-13 14:33:36
Autor: J.F.
Użytkownik "ąćęłńóśźż"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5df375d9$0$526$65785112@news.neostrada.pl...
Napisz coś bliżej, bo przysyłają mi raz na pół roku nakłanianie do uregulowania rzekomej zaległości sprzed parunastu lat wobec telepsa, którego już dawno przed sądem spuściłem na drzewo.

Na pewno przed sadem ?

Bo zaczalbym od zazadania od Kruka kopii dokumentow na podstawie ktorych sie domagaja naleznosci ... tylko Kruk to pewnie oleje.
Albo sie okaze, ze to jakas ramowa umowa "dane dluznikow na dyskietce".

I co dalej ?
Zdaje sie, ze sad ostanio utrącił takiego, co sie domagał za zniesławienie ...

J.

-- -- -

Data: 2019-12-13 15:20:37
Autor: ąćęłńóśźż
Firma ubezpieczeniowa żąda zapłaty za niezawarte umowy ubezpieczenia
No przed sądem, bo się dowiedziałem o wydanym nakazie z zajęcia rachunku ;-)
Sąd marmurkowy w Zamościu, zażądałem od prezes danych liczbowych (dostałem na CD wszystkie sygnatury spraw z powództwa Ultimo w jednym wskazanym roku kalendarzowym, było to parędziesiąt tysięcy spraw) i obliczyłem, że gdyby zatrudnili wszystkich sędziów w wydziale (gospodarczym, bo tel. był na firmę), to wydawali nakaz zapłaty co półtorej minuty (!!).
Podziwiam wydajność, szczerze, nie wiem jak to drukarka i koperciarka ogarnie.
Z samych opłat sądowych SP miał parę milionów złotych (najniższy wpis 30 zł), biznes jak w Arbeitslager.
A to tylko jeden rok i jeden wydział jednego prowincjonalnego sądu (na mój wniosek o przeniesienie do siedziby dłużnika sąd nawet nie odpowiedział, tam ręka rękę myje).
Podali dawno nieaktualny adres, sąd po 8 (?) latach przywrócił mi termin na sprzeciw i oddalił powództwo (nawet nie odpowiedzieli na sprzeciw).
A i tak raz na jakiś czas znajduję coś od nich w skrzynce.

-- -- -
Na pewno przed sadem?
Bo zaczalbym od zazadania od Kruka kopii dokumentow na podstawie których się domagaja należności... tylko Kruk to pewnie oleje.

Data: 2019-12-16 18:23:27
Autor: cef
W dniu 2019-12-13 o 12:28, ąćęłńóśźż pisze:
[...]

No może bym i napisał, ale cytowania poprawnego nie było.

Data: 2019-12-11 07:30:18
Autor: cef
[...]

Daj spokój, gdybyś zawodowo ser sprzedawał albo fryzjerem był...

Data: 2019-12-15 10:21:26
Autor: Witold Z.
W dniu wtorek, 10 grudnia 2019 09:46:04 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:
[...]

Rzeczywiście to pomogło, dziękuję za skuteczną poradę. Tzn. chyba już wcześniej ubezpieczyciel przygotował pismo z wyjaśnieniem dla mnie ale na moje żądanie zaprzestania przetwarzania moich danych osobowych bardzo szybko przysłali mi poniższe wyjaśnienie:

Polisy zostały anulowane, jeżeli otrzymał Pan kolejne pismo z wezwaniem do zapłaty, prosimy o uznanie go za nieważne.

Odnosząc się natomiast do Pana prośby dotyczącej usunięcia danych osobowych z baz Towarzystwa,  informujemy, że Pańskie dane osobowe nie będą dalej przetwarzane przez xxxx.

Zapewniamy, że Pana adres korespondencyjny został wykorzystany wyłącznie w celu przesłania niniejszej wiadomości i udzielenia Panu odpowiedzi na otrzymane zgłoszenie.

Data: 2019-12-15 19:44:45
Autor: Robert Tomasik
W dniu 15.12.2019 o 19:21, Witold Z. pisze:

[...]

Miło mi :-) Ale kolejnego pisma bym nie lekceważył, bo to będzie
znaczyło, że dane nadal przetwarzają.

--
Robert Tomasik

Data: 2019-12-17 12:38:50
Autor: Witold Z.
W dniu niedziela, 15 grudnia 2019 19:44:50 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:
> [...]

> bardzo szybko przysłali mi poniższe wyjaśnienie:

Miło mi :-) Ale kolejnego pisma bym nie lekceważył, bo to będzie

Oczywiście, będę czujny. Jeszcze raz dziękuję.
Pozdrawiam
Witold

Firma ubezpieczeniowa żąda zapłaty za niezawarte umowy ubezpieczenia