Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce

Data: 2013-11-11 09:49:30
Autor: SebX
Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce
Witam serdecznie.

Firma zagraniczna na chwile obecna nie planuje zakladac przedstawicielstwa w Polsce, ale chce zapewnic swojemu wspolpracownikowi auto i laptop do nawiazywania kontaktow handlowych.

Jak wyglada sprawa zakupu auta i jego uzytkowania (ubezpieczenie, naprawy, itp.) na terenie Polski przez firme zagraniczna nie posiadajaca przedstawicielstwa w Polsce?

Czy firma zagraniczna moze odliczyc sobie VAT od zakupu auta?

Pozdrawiam i z gory dziekuje za pomoc

Data: 2013-11-11 19:22:51
Autor: Cavallino
Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce

Uzytkownik "SebX" <seba.gx@gmail.com> napisal w wiadomosci grup dyskusyjnych:d2880e09-28f0-4c8c-9baf-124091fdc6cd@googlegroups.com...
[...]

Firma z EU?

Czy firma zagraniczna moze odliczyc sobie VAT od zakupu auta?

Zalezy jak zamierza zarejestrowac.
Jesli na siebie, to za granica.
Czyli VAT w Polsce odlicza i ew. placi go u siebie.

Data: 2013-11-11 12:20:04
Autor: SebX
Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce
On Monday, 11 November 2013 18:22:51 UTC, Cavallino  wrote:

Firma z EU?

Brytyjskie Wyspy Dziewicze badz Hongkong.

Zalezy jak zamierza zarejestrowac.

Jesli na siebie, to za granica.

Czyli VAT w Polsce odlicza i ew. placi go u siebie.

Zamierza zarejestrowac na siebie wszystkie koszty.
Czy dla firmy zagranicznej rowniez wystepuja ograniczenia opisane w http://www.vat.pl/aktualnosci-podatkowe/1212-kupiles-auto-osobowe-na-firme-pamietaj-o-ograniczeniach-7893/ ?

Pozdrawiam

Data: 2013-11-11 23:18:10
Autor: cef
SebX wrote:

[...]
?

To moze niech sie firma zainteresuje jak to jest rozwiazane w ich systemie podatkowym.
Bo skoro nie zamierzaja byc polskim podatnikiem, to po co rozgryzac nasze przepisy?

Data: 2013-11-12 00:03:26
Autor: SebX
On Monday, 11 November 2013 22:18:10 UTC, cef  wrote:
SebX wrote:

> [...]

Bo skoro nie zamierzaja byc polskim podatnikiem, to po co rozgryzac nasze przepisy?

Dziekuje za odpowiedzi. Jeszcze jedno pytanie:
Kupujac nowe auto w salonie na firme zagraniczna place cene z vat czy bez?
Jesli place z vat to w jaki sposob moge go odzyskac? Pozdrawiam

Data: 2013-11-12 10:09:07
Autor: cef
SebX wrote:

Dziekuje za odpowiedzi. Jeszcze jedno pytanie:
Kupujac nowe auto w salonie na firme zagraniczna place cene z vat czy
bez? Jesli place z vat to w jaki sposob moge go odzyskac?

Z ciekawosci zapytam: a jak zamierzasz zarejestrowac?
Tzn na kogo?

Data: 2013-11-12 01:14:06
Autor: SebX
On Tuesday, 12 November 2013 09:09:07 UTC, cef  wrote:

Z ciekawosci zapytam: a jak zamierzasz zarejestrowac?

Tzn na kogo?

Auto bedzie zarejestrowane na firme zagraniczna

Data: 2013-11-12 10:21:17
Autor: cef
SebX wrote:
On Tuesday, 12 November 2013 09:09:07 UTC, cef  wrote:

Z ciekawosci zapytam: a jak zamierzasz zarejestrowac?

Tzn na kogo?

Auto bedzie zarejestrowane na firme zagraniczna

Ale wg "rejonizacji" podmiotu, który bedzie mial to auto powierzone
czy przekazane do uzytkowania (nie pamietam art)
Zatem nie zarejestrujesz jak nie oplacisz wszystkich danin - vat i akcyza -
a o odliczaniu zapomnij,
skoro ten podmiot nie jest zarejestrowanym podatnikiem w PL.

Data: 2013-11-12 04:24:57
Autor: SebX
On Tuesday, 12 November 2013 09:21:17 UTC, cef  wrote:
SebX wrote:

> [...]

a o odliczaniu zapomnij,

skoro ten podmiot nie jest zarejestrowanym podatnikiem w PL.

Podmiot bedzie zatrudniony na zagraniczna umowe zlecenie.
Wiem, ze troche OT, ale jak waszym zdaniem to najlepiej rozwiazac by zagraniczna firma miala jak namniejsze koszty?
Pozdrawiam

Data: 2013-11-12 04:37:14
Autor: slavo65
W dniu wtorek, 12 listopada 2013 13:24:57 UTC+1 użytkownik SebX napisał:

Podmiot bedzie zatrudniony na zagraniczna umowe zlecenie.

Wiem, ze troche OT, ale jak waszym zdaniem to najlepiej rozwiazac by zagraniczna firma miala jak namniejsze koszty?

Jaka firma spoza EU to niech ci wynajmą samochód na dłuższy termin, np. w Toyota, albo weź leasing na siebie i ratę im wstawisz do faktury..

Data: 2013-11-12 18:09:07
Autor: jerzu
Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce
On Tue, 12 Nov 2013 04:24:57 -0800 (PST), SebX <seba.gx@gmail.com>
wrote:

Wiem, ze troche OT, ale jak waszym zdaniem to najlepiej rozwiazac by zagraniczna firma miala jak namniejsze koszty?

Chyba najprościej byłoby to rowiązać wynajmem długoterminowym.

http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2013-11-12 17:22:08
Autor: Cavallino
Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce

Uzytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisal w wiadomosci grup dyskusyjnych:5281f311$0$2285$65785112@news.neostrada.pl...
SebX wrote:
[...]

Tzn. co, rejestrujesz nie swoje auto na siebie?

Zatem nie zarejestrujesz jak nie oplacisz wszystkich danin - vat i akcyza -

W Polsce czy w kraju wlasciciela?

Data: 2013-11-12 08:33:06
Autor: SebX
Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce
On Tuesday, 12 November 2013 16:22:08 UTC, Cavallino  wrote:

Ok. Zacznijmy od poczatku.
Firma zagraniczna bedzie moja firma zalozona w celu optymalizacji podatkowej.
Jak to rozgryzc? :)

Pozdrawiam

Data: 2013-11-12 18:45:48
Autor: Cavallino
Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce

Uzytkownik "SebX" <seba.gx@gmail.com> napisal w wiadomosci grup dyskusyjnych:85071f03-9963-4d4f-afe8-e65eb2864254@googlegroups.com...
[...]

Najprosciej to tak jak jest.
Kupujesz auto z przeznaczeniem na eksport, wiec bez vat.
Rejestrujesz je w tym kraju, gdzie masz firme.
Podatki od niego i ubezpieczenia placisz takie, jakie obowiazuja tam gdzie masz firme.
To wszystko.
Warto tylko sprawdzic czy OC i AC zagraniczne obejmuje obszar Europy.

Data: 2013-11-12 18:12:34
Autor: cef
Cavallino wrote:

Auto bedzie zarejestrowane na firme zagraniczna

Ale wg "rejonizacji" podmiotu, który bedzie mial to auto powierzone
czy przekazane do uzytkowania (nie pamietam art)

Tzn. co, rejestrujesz nie swoje auto na siebie?

A skad wniosek, ze nie swoje?
Jest art 73.5  Mialem podobna sytuacje, wiec sprawdzalem
i ten artykul w praktyce.

Zatem nie zarejestrujesz jak nie oplacisz wszystkich danin - vat i
akcyza -

W Polsce czy w kraju wlasciciela?

W Polsce. W kraju wlasciciela to nie wiem jak jest.

Data: 2013-11-12 18:28:05
Autor: cef
cef wrote:
Cavallino wrote:

[...]

Tfu, oczywiscie skad wniosek, ze na siebie.

Data: 2013-11-12 18:47:43
Autor: Cavallino
Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce

Uzytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisal w wiadomosci grup dyskusyjnych:52826527$0$2178$65785112@news.neostrada.pl...
cef wrote:
Cavallino wrote:

[...]

No to dlaczego chcesz rejestrowac w Polsce obcy majatek?
Chcesz czy musisz?

Data: 2013-11-12 21:13:13
Autor: cef
Cavallino wrote:

[...]

A to ja nie wiem co SebX chce.
Obok pisze wprawdzie, ze chce zminimalizowac koszty w Polsce,
ale to absolutne minimum zaplacic i tak musi.
Twój pomysl z zakupem auta na eksport i rejestracja
w kraju wlasciciela fajnie wyglada na papierze,
ale kto sprzeda Ci auto bez VAT bez gwarancji wywozu?
Tzn gdybym ja sprzedawal, to musialnbym miec gwarancje wywozu,
wiec albo sam jestem wywozacym, albo gwarancja na VAT
 i zwrot  po okazaniu karty SAD.
Juz widze dilerów jak  sie usmiechaja zalosnie na takie propozycje.
A dodatkowo juz widze jak to auto
wraca z Polski do Hongkongu czy gdzies tam w celu rejestracji.

Skoro chca mu kupic, to niech kupuja w PL w cenie brutto, zarejestruja i on niech jezdzi.
Dla nich chyba korzystniej byloby wziac najem dlugoterminowy.
Tylko warunki biznesowe tego najmu w Polsce sa kompletnie z sufitu - nieporównywalne do tych,
z którymi byc moze ten klient sie zetknal w swoim kraju.
 Dwa lata temu sprawdzalem taki wariant dla siebie i
w porównaniu do warunków niemieckich, to mielismy niezly ubaw.

Data: 2013-11-12 21:22:37
Autor: Cavallino
Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce

Uzytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisal w wiadomosci grup dyskusyjnych:52828bdc$0$2291$65785112@news.neostrada.pl...
Cavallino wrote:

[...]

A kto powiedzial, ze nie wywiezie?

Tzn gdybym ja sprzedawal, to musialnbym miec gwarancje wywozu,
wiec albo sam jestem wywozacym, albo gwarancja na VAT
i zwrot  po okazaniu karty SAD.

Na przyklad.
Czyli sie da.

Nawet jakby, to koszt lawety do granicy nie jest jakims super wydatkiem w porównaniu do oszczednosci.
Inna sprawa, ze od stycznia wracaja kratki, wiec IMO nie ma co tak kombinowac, tylko kupic cos z kratka i legalnie odliczyc 100% VAT.

Juz widze dilerów jak  sie usmiechaja zalosnie na takie propozycje.
A dodatkowo juz widze jak to auto
wraca z Polski do Hongkongu czy gdzies tam w celu rejestracji.

A po co ma jechac do Hongkongu?
Wystarczy, ze papiery pojada.

Skoro chca mu kupic, to niech kupuja w PL w cenie brutto, zarejestruja i on niech jezdzi.

Ale to on chce kupic na swoja zagraniczna firme i na tym oszczedzic.

Data: 2013-11-12 21:49:24
Autor: cef
Cavallino wrote:

ale kto sprzeda Ci auto bez VAT bez gwarancji wywozu?

A kto powiedzial, ze nie wywiezie?

No ale sam widzisz, ze to jednak trzeba fizycznie chocby do granicy.
I nie chodzi o to, ze nie wywiezie, tylko napisz jak to widzisz konkretnie dalej,
ze za granica na parking i czekamy na papiery z Hongkongu?
Wg mnie g... warta taka kombinacja.

Skoro chca mu kupic, to niech kupuja w PL w cenie brutto,
zarejestruja i on niech jezdzi.

Ale to on chce kupic na swoja zagraniczna firme i na tym oszczedzic.

Ja tam z pierwszego postu zrozumialem, ze to on jest tym wspólpracownikiem,
a nie, ze on jako zagraniczna firma chce dac auto wspólpracownikowi.
Ale to bez znaczenia - chodzi o sama  idee.

Data: 2013-11-12 22:51:35
Autor: duc69
On 12.11.2013 21:49, cef wrote:
Cavallino wrote:

[...]

A auto za granica to tak bedzie sobie stalo bez ubezpieczenia?

Data: 2013-11-12 23:03:20
Autor: Cavallino
Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce

Uzytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisal w wiadomosci grup dyskusyjnych:52829457$0$2278$65785112@news.neostrada.pl...
Cavallino wrote:

[...]

Jak juz to odwrotnie, najpierw papiery i blachy, a pózniej wywóz.

Data: 2013-11-12 22:49:50
Autor: duc69
On 12.11.2013 21:22, Cavallino wrote:

A po co ma jechac do Hongkongu?
Wystarczy, ze papiery pojada.

Nie wiem jak jest w Hongkongu ale w niektorych krajach, na przyklad Niemczech, nie da sie zarejestrowac importowanego samochodu tylko na podstawie papierow pojazdu. Samochod musi byc fizycznie na miejscu i dane w dokumentach sprawdzane sa z VIN'em auta.

Data: 2013-11-13 07:13:03
Autor: dddddddd
W dniu 2013-11-12 21:22, Cavallino pisze:
Inna sprawa, ze od stycznia wracaja kratki, wiec IMO nie ma co tak
kombinowac, tylko kupic cos z kratka i legalnie odliczyc 100% VAT.

to już pewne? bo jakoś nie w temacie jestem, a wiem że bronią się przed tym jak mogą...

Łukasz

Data: 2013-11-13 12:59:39
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 13 Nov 2013, dddddddd wrote:

W dniu 2013-11-12 21:22, Cavallino pisze:
Inna sprawa, ze od stycznia wracaja kratki, wiec IMO nie ma co tak
kombinowac, tylko kupic cos z kratka i legalnie odliczyc 100% VAT.

to już pewne?

  Takiej pewności nigdy nie ma.
  Polska naruszyła przepisy o VAT, w ten sposób, że ograniczyła
zakres stosowania zasad VAT z dyrektyw, ale rząd uzyskał dwa lata
zgody na zastosowanie wyjątku.
  Jak Polska chce przedłużyć wyjątek, musi uzyskać zgodę UE, ale
czy takie negocjacje są prowadzone tego możemy nie wiedzieć.
  Przy haśle "wicie, kryzys, rozumicie" nie można wykluczyć
akceptacji dla przedłużenia.
  W skali wyroków SN i TK co do dopuszczalnego wyprzedzenia
wydaje się, że do końca listopada rząd ma jeszcze czas.
  Z drugiej strony, nie jest to "zmiana na niekorzyść" w tym
sensie, że przedłużenie nie pogorszy podatnikom sytuacji
która jest DZIŚ.
  Jak więc 31.XII br. wyjdzie że przedłużenie jednak jest, to
się bardzo nie zdziwię :>

  Co do kratek, z przepisów dyrektyw wynika, że po skończeniu
się zgody powinien być dopuszczalny nie tylko jeden i nie
tylko (i niekoniecznie) ostatni, lecz KAŻDY mechanizm, który
pozwalał na stosowanie zasad VAT, czyli również "wzór
Lisaka" i każde inne rozwiązanie które się przewinęło
przy zmianach.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-11-13 17:23:23
Autor: Cavallino

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1311131251340.3552@quad...
[...]

To akurat wiemy, minfin się tym chwali.

[...]

Nie.
Wchodzi (wraca) stan prawny z maja 2004, późniejsze obostrzenia były nielegalne, bo ograniczały odliczenia.

Data: 2013-11-15 23:37:47
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 13 Nov 2013, Cavallino wrote:

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał
[...]
[...]

  Skąd teza, że to były wyłącznie "obostrzenia"?
  Mam na myśli choćby drobny ułamek samochodów które DOPUSZCZAŁY
do stosowania zasad ogólnych.

były nielegalne, bo ograniczały odliczenia.

  Tylko w tym zakresie, w którym ograniczały.
  Tamte okresowe regulacje nie zawsze stanowiły obostrzenia dla
WSZYSTKICH samochodów. Dajmy na to, część samochodów "extra sport"
(jeden rząd siedzeń) zdaje się spełniała wzór Lisaka :)

  Samochód mógłby np. nie być wyłączony z tytułu "kratki" (bo niby
jak w jednorzędowym kratkę założyć) a mógłby być wyłączony ze
"wzoru Lisaka".
  Wyłączony z podlegania pod zasady ogólne, rzecz jasna.
  Dyrektywa zabrania zmniejszania zakresu stosowania zasad VAT.
  Czyli jak kraj raz "popuści", to już nie może się wycofać.

  Czyli jeśli zwolnienie dla samochodu NIE spełniającego przepisów
z 2004, ale SPEŁNIAJĄCEGO regulacje dla "wzoru Lisaka" działało
w okresie, kiedy Polska już była w .ue, to dlaczego miałoby
NIE działać po wsze czasy?
  Cofnąć dopuszczenia do stosowania zasad VAT wszak nie wolno.

  Wcale nie miałem na myśli OGRANICZANIA stosowania regulacji
ogólnych dla samochodów, przeciwnie, ich ROZSZERZENIE!

  IMO, jeśli taka regulacja nie zostanie jawnie zapisane w zaktu-
alizowanych przepisach, to tylko czekać na wyroki NSA i ETS.
  Tak z 5..6 lat :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-11-16 10:21:40
Autor: Cavallino

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1311152324190.260@quad...
[...]

Nie napisałem, że były wyłącznie obostrzenia.
Ale jeśli takowe były (a były, np. w homologacjach) to są nielegalne i nie obowiązują.
Inna sprawa, że trzeba będzie to pewnie znowu zwalczać przed sądem, kto wie czy nie w Strasbourgu.

 Mam na myśli choćby drobny ułamek samochodów które DOPUSZCZAŁY
do stosowania zasad ogólnych.

były nielegalne, bo ograniczały odliczenia.

 Tylko w tym zakresie, w którym ograniczały.

Oczywiście.

 Tamte okresowe regulacje nie zawsze stanowiły obostrzenia dla
WSZYSTKICH samochodów. Dajmy na to, część samochodów "extra sport"
(jeden rząd siedzeń) zdaje się spełniała wzór Lisaka :)

Nie ma to znaczenia, skoro spełniały wymogi przepisów z maja 2004.

[...]

Podasz jakiś przykład, bo kompletnie nie wiem o co biega?

Data: 2013-11-13 17:21:33
Autor: Cavallino

Użytkownik "dddddddd" <fejk@email.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:l5v59i$ntb$1@dont-email.me...
[...]

Ale mało mogą, bo Unia się nie spieszy z derogatywą.
Więc na pewno w styczniu będą kratkowozy, o ile ktoś z producentów zdąży takowe umieścić w ofercie.
A kiedy Unia wyda zgodę na derogatywę (podobno obstawiają kwiecień) ma wejść 50% vat do odliczenia od wszystkich kosztów samochodu.

Data: 2013-11-12 18:47:04
Autor: Cavallino
Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce

Uzytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisal w wiadomosci grup dyskusyjnych:52826184$0$2300$65785112@news.neostrada.pl...
Cavallino wrote:

[...]

Bo jak firmy zagranicznej, to nie swoje.

Jest art 73.5  Mialem podobna sytuacje, wiec sprawdzalem
i ten artykul w praktyce.

Z jakiej ustawy ten artykul?
Mozesz zacytowac?

Zatem nie zarejestrujesz jak nie oplacisz wszystkich danin - vat i
akcyza -

W Polsce czy w kraju wlasciciela?

W Polsce. W kraju wlasciciela to nie wiem jak jest.

Ale jemu chyba chodzi o to, zeby NIE placic w Polsce podatków.

Data: 2013-11-12 10:15:09
Autor: SebX
On Tuesday, 12 November 2013 17:47:04 UTC, Cavallino  wrote:

Ale jemu chyba chodzi o to, zeby NIE placic w Polsce podatków.

Dokladnie. Przychody uzyskiwane sa poza obszarem Polski i tak pozostanie jeszcze przez jakis czas, dlatego nie widze sensu aby zakladac kolejna firme w Polsce (niepotrzebne koszty).
Pewne jest to, ze chce kupic i uzytkowac auto glownie w Polsce (nie w Hongkongu badz BWD) i nie placic vat. :)

Jak to waszym zdaniem rozwiazac?

Pozdrawiam

Data: 2013-11-12 21:56:29
Autor: cef
Cavallino wrote:

Jest art 73.5  Mialem podobna sytuacje, wiec sprawdzalem
i ten artykul w praktyce.

Z jakiej ustawy ten artykul?
Mozesz zacytowac?

Mam nadzieje, ze juz wiesz o co chodzilo.
A kwestie rejestracji pojazdów i ten artuykul to oczywiscie z
prawa o ruchu drogowym. (chyba, ze to juz nie obowiazuje)

Art. 73. 1. Rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek wlasciciela,
starosta wlasciwy ze wzgledu na miejsce jego zamieszkania
(siedzibe), wydajac dowód rejestracyjny i zalegalizowane
tablice (tablice) rejestracyjne oraz nalepke kontrolna, jezeli
jest wymagana, z zastrzezeniem ust. 2-5.
      5. W razie powierzenia pojazdu przez zagraniczna
osobe fizyczna lub prawna podmiotowi polskiemu, pojazd
 ten jest rejestrowany przez okreslony w ust. 1 organ wlasciwy
 ze wzgledu na miejsce zamieszkania (siedzibe) podmiotu polskiego.

Data: 2013-11-12 13:05:43
Autor: SebX

Czy mozna zarejestrowac auto na polski adres zagranicznej firmy korzystajac z wirtualnego biura np. http://e-biuro.eu ?

Data: 2013-11-12 22:31:42
Autor: cef
SebX wrote:
On Tuesday, 12 November 2013 20:56:29 UTC, cef  wrote:

Czy mozna zarejestrowac auto na polski adres zagranicznej firmy
korzystajac z wirtualnego biura np. http://e-biuro.eu ?

Ale to nie jest wirtualny adres, tylko konkretny adres
dla konkretnego podmiotu i teraz pytanie jaki podmiot bedzie
tam mial siedzibe? Bo to "cos" bedzie prowadzic dzialalnosc
w Polsce i to zgodnie z ustawa o swobodzie dzialalnosci bedzie
odbywac sie na zasadzie wzajemnosci czyli na takich samych zasadach
 jak wszyscy w PL - czyli jakis wpis do ewidencji czy rejestru
 (jako dzialalnosc osoby fizycznej, oddzial osoby prawnej czy przedstawicielstwo)
Wiec jak cos tam zarejestrujesz, to i na ten adres mozesz zarejestrowac samochód
 jak juz go ten twór kupi.

Data: 2013-11-12 23:03:58
Autor: Cavallino
Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce

Uzytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisal w wiadomosci grup dyskusyjnych:52829600$0$2172$65785112@news.neostrada.pl...

O tej mozliwosci nawet nie wiedzialem.
Dzieki.

Data: 2013-11-12 23:26:19
Autor: PMG
W dniu 2013-11-11 18:49, SebX pisze:
[...]

Zgodnie z prawem (lub ściślej jego interpretacją) to będziesz do tyłu.
Firma zagraniczna może oczywiście kupić pojazd w Polsce. Obie strony transakcji muszą mieć NIP UE, faktura 0% VAT oraz obie strony wypełniają deklarację VAT-22. Wówczas nabywca ma 14 dni na wywóz auta a potem ovatowuje się w swoim kraju zgodnie z lokalnymi przepisami. Lektura ustawy o VAT art. 42 sporo wyjaśnia.

Do tej pory jest git. Ale teraz są schody. Ty lub rezydent w Polsce jest użytkownikiem pojazdu czyli musisz mieć tytuł prawny (np. umowę wynajmu) do pojazdu. Z tą umowa musisz (patrz PORD) zarejestrować auto zgodnie ze swoim adresem, zapłacić VAT i całą resztę. Mało tego, Izba Celna stoi na stanowisku, że musisz jeszcze raz zapłacić akcyzę - wiem bo ćwiczyłem.

Jeżeli zamierzasz założyć spółkę na Słowacji to może coś podpowiem, w złym miejscu szukasz kasy ;-)

Data: 2013-11-12 23:26:36
Autor: Cavallino

Użytkownik "PMG" <pmg@pmg.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5282aa13$0$2167$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

VAT od czego?
Bo chyba nie od wartości samochodu?

Data: 2013-11-13 00:03:28
Autor: PMG

[...]

JeĹźeli chodzi o ścisłość to naleĹźy przedstawić oryginał zaświadczenia wydanego przez - za przeproszeniem - organ, potwierdzające uiszczenie podatku VAT od wartości przedmiotu najmu, uĹźyczenia  lub tym podobne.

Data: 2013-11-13 17:20:01
Autor: Cavallino

Użytkownik "PMG" <pmg@pmg.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5282b2c1$0$2157$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Nadal nie rozumiem.
Jaka jest np. wartość użyczenia?
Bo nie wierzę, że z tytułu wynajmu/użyczenia za granicą samochodu, trzeba zapłacić od takiej umowy vat w wysokości 23% ceny nowego auta.

No i - czy rejestrowanie w Polsce jest w jakikolwiek sposób obowiązkowe?

Data: 2013-11-13 18:38:33
Autor: cef
Cavallino wrote:

Nadal nie rozumiem.
Jaka jest np. wartość użyczenia?
Bo nie wierzę, że z tytułu wynajmu/użyczenia za granicą samochodu,
trzeba zapłacić od takiej umowy vat w wysokości 23% ceny nowego auta.

Człowieku słabej wiary :-)
a ja [błogosławiony chyba (?) ] gotów jestem uwierzyć
(gdyż sam zetknąłem się z przypadkiem gdzie nawet
nie zmieniając właściciela można zapłacić VAT)

No i - czy rejestrowanie w Polsce jest w jakikolwiek sposĂłb
obowiązkowe?

Nie. Choć to zależy od paru rzeczy - najbardziej od stanu "właścicielskiego".

Data: 2013-11-13 19:09:17
Autor: Cavallino

Użytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5283b91c$0$2145$65785112@news.neostrada.pl...
Cavallino wrote:

[...]

Tzn?

No i - czy rejestrowanie w Polsce jest w jakikolwiek sposĂłb
obowiązkowe?

Nie. Choć to zależy od paru rzeczy - najbardziej od stanu "właścicielskiego".

No powiedzmy stan opisywany?
Czyli zakładasz sobie firmę w raju podatkowym, ta firma kupuje w Polsce samochód, rejestruje go u siebie, ale jeździsz nim w Polsce.
Są jakieś przeszkody formalnoprawne?

Data: 2013-11-13 10:13:40
Autor: SebX
On Wednesday, November 13, 2013 6:09:17 PM UTC, Cavallino wrote:

Czyli zakładasz sobie firmę w raju podatkowym, ta firma kupuje w Polsce samochód, rejestruje go u siebie, ale jeździsz nim w Polsce.

Są jakieś przeszkody formalnoprawne?

Mniej wiecej, tylko auto mialoby byc kupione, zarejestrowane i ubezpieczone w Polsce...

Data: 2013-11-13 19:23:08
Autor: Cavallino

Użytkownik "SebX" <seba.gx@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:0d5a4181-7ffa-4a07-bf8d-937a60aa1867@googlegroups.com...
[...]

No to na vat nie oszczędzisz, nie będąc płatnikiem vat, również vatu nie odliczysz.

Data: 2013-11-13 10:30:36
Autor: SebX
On Wednesday, November 13, 2013 6:23:08 PM UTC, Cavallino wrote:

No to na vat nie oszczędzisz, nie będąc płatnikiem vat, również vatu nie odliczysz.

Czyli musze zalozyc spolke w PL i jechac na samych stratach? :)
Ile teraz kosztuje zalozenie spolki?

Pozdrawiam

Data: 2013-11-13 19:34:22
Autor: Cavallino

Użytkownik "SebX" <seba.gx@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:45de6f8a-0ce2-450e-acca-4bfe61761611@googlegroups.com...
[...]

Albo jakiś oddział zagranicznej firmy.

Ile teraz kosztuje zalozenie spolki?

W sensie?
Notariusz, minimalny wkład, wpisy?
I jakiej spółki?

Data: 2013-11-13 10:38:12
Autor: SebX
On Wednesday, November 13, 2013 6:34:22 PM UTC, Cavallino wrote:

Albo jakiś oddział zagranicznej firmy.

> Ile teraz kosztuje zalozenie spolki?

W sensie?

Notariusz, minimalny wkład, wpisy?

I jakiej spółki?

Moze byc i oddzial zagranicznej firmy. Wazne by bylo jak najtaniej.

Pozdrawiam

Data: 2013-11-13 23:16:14
Autor: cef
SebX wrote:

Czyli musze zalozyc spolke w PL i jechac na samych stratach? :)

Żeby było ciekawiej  podpowiem, że w większości systemów podatkowych
strat z oddziału nie odliczysz
w macierzystej spółce.

Data: 2013-11-13 19:26:34
Autor: cef
Cavallino wrote:

[...]

Mialem taki przypadek, że przedsiębiorca zagraniczny posiadający w Polsce oddział
 kupuje u siebie (Niemcy) nowy samochĂłd i przekazuje go do uzytkowania do oddziału.
No i myśleli, że taniej będzie go tu w Polsce zarejestrwoać i ubezpieczyć.
I wyobraź sobie, że urzednicy suponowali, że trzeba wystawić fakturę do celów VAT
żeby ten VAT zapłacić bo inaczej nie zarejestrują.
Czyli transakcja typu przekładanie z kieszeni do kieszeni,
bo właściciel pojazdu się nie zmienia (taki szczególny przypadek)
a VAT chcieli kasować.

[...]

Polsce samochĂłd, rejestruje go u siebie, ale jeĹşdzisz nim w Polsce.
Są jakieś przeszkody formalnoprawne?

Nie analizowałem tego przypadku.  MoĹźe przy wynajmie komuś jest inaczej.
A i dodatkowo firma tam jest spoza UE.
W moim - opisanym wyĹźej - nie wiem na ile to podobne -
do dwóch lat nie następuje wewnątzrwspolnotowe
nabycie i można jexdzić nie płacąc tego VAT i bez zmiany tablic. Po dwóch latach na pięć minut powrót
i kolejne dwa lata. A i wartość spada co roku ,więc może grata za pół darmo sam wezmę dla siebie:-)
za sześć lat powiedzmy.

Data: 2013-11-12 23:37:32
Autor: duc69
On 12.11.2013 23:26, PMG wrote:
[...]

Przy eksporcie nowego samochodu przysluguje zwrot akcyzy zaplaconej w Polsce wiec stanowisko Izby Celnej jest jak najbardziej sluszne i nie ma tu podwojnego oplacania akcyzy.

Data: 2013-11-13 10:19:24
Autor: SebX
On Tuesday, November 12, 2013 10:26:19 PM UTC, PMG wrote:

Jeżeli zamierzasz założyć spółkę na Słowacji to może coś podpowiem, w złym miejscu szukasz kasy ;-)

Slyszalem rowniez o Slowacji :)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gXhq3Zt5M6Q

Co mozesz podpowiedziec? Pozdrawiam

Data: 2013-11-14 00:02:47
Autor: PMG
W dniu 2013-11-13 19:19, SebX pisze:

Slyszalem rowniez o Slowacji :)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gXhq3Zt5M6Q

Co mozesz podpowiedziec?

Jak zrozumiałem szukasz 'optymalizacji podatków' a właściwie film opisuje mechanizm po co ludzie kupują/zakładają spółki na Słowacji. Trudno coś dodać.

Jednym zdaniem: nie ma sensu - nie opłaca się - zakładać spółki po to aby zmniejszyć koszty jednego czy dwóch samochodów. Jeżeli jednak byś się uparł to mała podpowiedź: wynagrodzenia osób reprezentujących spółkę obciążone są jedynie 14% składką zdrowotną ;-). Z drugiej strony należałoby wtedy prwadzic jakąś działalność bo przecież masz koszty.

Niech Cię za to nie zmyli oklepane stwierdzenie, że koszty pracy na Słowacji są niższe. Suma obciążeń wynagrodzeń pracowników etatowych jest większa (!) niż w Polsce. Fakt, minimalna płaca minimalna jest niższa niż u nas ale z drugiej strony maksymalna (to nie pomyłka) płaca minimalna jest większa. Istnieje bowiem kilka progów płac minimalnych w zależności od charakteru pracy. Dołóż do tego mniejsze bezrobocie i ...

Ponadto od stycznia 2013 nie ma tam podatku liniowego a firma płaci 23% podatku dochodowego.

Plusy to na pewno: brak podatku od dochodów kapitałowych (dywidenda) w połączeniu z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania z Polska, brak podatku od środków transportu, większe limity kosztów, możliwość odpisu VAT od pojazdów osobowych i ogólna bardziej przyjazna (po spotkaniu z polskim US)i łatwiejsza biurokracja.

Co do samego zakładania czy kupowanie spółki 'ready made' to jeżeli Ci się nie spieszy, wybrałbym założenie nowej. Umowa będzie pod Twoje wymagania a wpisy czy zmiany w RH (odpowiednik KRS) są droższe i wbrew obiegowym opiniom też trochę trwają.

Pamiętaj, że udziałowcem s.r.o. (sp. z o.o.) muszą być minimalnie dwie osoby lub spółka, która posiada co najmniej dwóch wspólników.

Reasumując: jako kraj do optymalizacji podatkowej to ok. Jeżeli natomiast chodzi o prowadzenie działalności to przeanalizowałbym jaki rodzaj działalności prowadzisz lub zamierzasz prowadzić, czy chcesz zatrudniać, gdzie są Twoi klienci itp i wówczas podjąłbym decyzję.

Ogólnie Słowacja jest fajna ale trochę przereklamowana ;-)

Data: 2020-09-28 12:53:13
Autor: Dariusz Harber

Data: 2020-09-28 13:38:17
Autor: Zenek Kapelinder
Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce
poniedziałek, 28 września 2020 o 21:53:17 UTC+2 Dariusz Harber napisał(a):
poniedziałek, 11 listopada 2013 o 18:49:30 UTC+1 SebX napisał(a): > Witam serdecznie. > > Firma zagraniczna na chwile obecna nie planuje zakladac przedstawicielstwa w Polsce, ale chce zapewnic swojemu wspolpracownikowi auto i laptop do nawiazywania kontaktow handlowych. > > Jak wyglada sprawa zakupu auta i jego uzytkowania (ubezpieczenie, naprawy, itp.) na terenie Polski przez firme zagraniczna nie posiadajaca przedstawicielstwa w Polsce? > > Czy firma zagraniczna moze odliczyc sobie VAT od zakupu auta? > >
> Pozdrawiam i z gory dziekuje za pomoc
Za przekręty podatkowe dychę dostałeś i za dobre sprawowanie po siedmiu latach wyszedłeś? W międzyczasie nie miałeś możliwości podziękować. Lepiej późno niż wcale.

Firma zagraniczna a zakup auta (i nie tylko) w Polsce