Fit-PC 2 - czy warto?

Data: 2009-06-28 17:54:59
Autor: Patryk Włos
Fit-PC 2 - czy warto?
Witam

Zastanawiam się nad zakupem nowego komputera do domu:
- małego
- cichego
- energooszczędnego
- w miarę taniego

Znalazłem coś takiego: http://fit-pc2.com/

Czyli najmniejszy na świecie seryjnie produkowany komputerek z procesorem Intel Atom. Dokładne parametry w skrócie:

- Intel Atom Z530 1.6GHz
- 1 GB RAM DDR2-533 bez możliwości wymiany/zwiększenia
- grafika Intel GMA500, sprzętowe wsparcie dla odtwarzania filmów
- 1 Ethernet, 1 Wi-fi, 5 USB
- obudowa 101 x 115 x 27 mm, waga 370 gram + zewnętrzny zasilacz
- prądożerność 6-8 Watt + dysk twardy
- cena 305 USD bez dysku

Podstawowy problem: nikt w Polsce tego nie sprzedaje. Poradzę sobie z tym - pytanie tylko, czy warto? Do tych 305 USD muszę dorzucić jeszcze ew. cła, podatki, UPS dla bezpieczeństwa i dysk twardy.

Głównie interesuje mnie, czy ktoś miał do czynienia z tym konkretnym sprzętem, albo chociaż sprzętem tej klasy?

Jakie wrażenia, jakie typowe problemy itd.?

Jaki ewentualnie inny model wybrać?

Z góry dzięki za wszystkie rady.

A jeśli komuś chce się czytać dalej...

Co chcę na tym postawić:

1. Serwer z Linuxem do prywatnego SVN, Traca i paru tego typu rzeczy - dla mnie i perspektywicznie <5 kolejnych użytkowników + wymienianie się backupami z drugim serwerem.

Tutaj moje intencje są proste - to ma działać 24/7 w przeciwieństwie do drugiego serwera (który będzie ciągnął ~650W) i ma być jak najtańsze w eksploatacji, a przy tym ma sobie radzić.

2. Windows XP z Outlookiem (Exchange + POP3), Thunderbirdem do usenetu, Winampem i odtwarzaczem do filmów.

Nad zakupem drugiej sztuki się zastanawiam - alternatywą jest Outlook i Thunderbird na maszynie wirtualnej na drugim serwerze + Popcorn Hour A110 do filmów.

Patryk

Data: 2009-06-28 18:46:06
Autor: tg
Fit-PC 2 - czy warto?
"Patryk Włos" <patryk.wlos@invalid.peel> wrote in message news:h283o0$1aqp$1opal.icpnet.pl...
Podstawowy problem: nikt w Polsce tego nie sprzedaje. Poradzę sobie z tym - pytanie tylko, czy warto? Do tych 305 USD muszę dorzucić jeszcze ew. cła, podatki, UPS dla bezpieczeństwa i dysk twardy.

szarpanie sie na super mini pc i stawianie obok kilkanascie razy
wiekszego upsa?

bez sensu, kup jakiegos netbooka, podlacz go do monitora i huba usb
ups masz w takim przypadku wbudowany, bez problemow z gwarancja,
a jak trzeba to odpinasz i masz przenosny

Data: 2009-06-28 19:55:14
Autor: Marcin Stankiewicz
Fit-PC 2 - czy warto?
Dnia Sun, 28 Jun 2009 18:46:06 +0100, tg na pl.comp.pecet napisał(a):

[...]

United Parcel Service a nie Uninterruptible Power Supply ;-)

"Często jesteśmy twardzi ze słabości i zuchwali z bojaźni. Rochefoucauld De
La Francois"

Data: 2009-06-28 19:14:04
Autor: tg
Fit-PC 2 - czy warto?
"Marcin Stankiewicz" <e-mail@w.sigu.invalid> wrote in message news:y04qfgn7dc8z$.sk4a185vz3ou.dlg40tude.net...
cła, podatki, UPS dla bezpieczeństwa i dysk twardy.

szarpanie sie na super mini pc i stawianie obok kilkanascie razy
wiekszego upsa?

United Parcel Service a nie Uninterruptible Power Supply ;-)

a, no w sumie... dyskiem sie zasugerowalem i ups mi juz jako hardware
podszedl bo do mnie raczej dhl dostarcza ;)

ale i tak podtrzymuje ze lepiej netbooka kupic 'w sklepie obok'
niz bawic sie w takie rzeczy

gdyby to jeszcze jakas wydajnosc mialo (nvidia ion czy cos) ale
to przeciez jest netbook bez ekranu, klawiatury i nieco bardziej
upakowany

Data: 2009-06-28 20:25:08
Autor: Marcin Stankiewicz
Fit-PC 2 - czy warto?
Dnia Sun, 28 Jun 2009 19:14:04 +0100, tg na pl.comp.pecet napisał(a):

[...]

I miałeś rację - jak zresztą sam OP przyznał. Ja się zasugerowałem cłem,
Vatem, opłacalnością interesu i chęcią ochrony inwestycji ;-)

"Młodość uśmiecha się bez powodu. Oscar Wilde (1856 - 1900)"

Data: 2009-06-28 20:12:44
Autor: Patryk Włos
Fit-PC 2 - czy warto?
cła, podatki, UPS dla bezpieczeństwa i dysk twardy.

szarpanie sie na super mini pc i stawianie obok kilkanascie razy
wiekszego upsa?

United Parcel Service a nie Uninterruptible Power Supply ;-)

Chodziło mi oczywiście o to drugie :)

Patryk

Data: 2009-06-28 20:20:20
Autor: Marcin Stankiewicz
Fit-PC 2 - czy warto?
Dnia Sun, 28 Jun 2009 20:12:44 +0200, Patryk Włos na pl.comp.pecet
napisał(a):

Chodziło mi oczywiście o to drugie :)

To rzeczywiście - trochę to pokręcone ;-) A co do "adremu" - poszukaj na Allegro pod hasłem "mini itx" - trochę tego
jest - jak byłem na etapie kontruowania CarPC to trochę tego znalazłem .

"Głowa do góry! - rzekł kat zarzucając stryczek. Stanisław Jerzy Lec"

Data: 2009-06-28 20:31:10
Autor: Patryk Włos
Fit-PC 2 - czy warto?
[...]

I tutaj pojawia się kolejne ograniczenie, oprócz ceny zakupu i ceny prądu:

Żona nie chce kolejnego komputera (w sensie: dużej skrzynki z szumiącymi wentylatorami).

Ja w sumie planowałem jeszcze niedawno migrację na Core i7 jako serwer działający 24/7 - tylko niedawno sobie uświadomiłem, ile kosztuje prąd:

Sam procek i7 + płyta + RAM spala 62 PLN miesięcznie, chodząc 24/7. A całość mojej niedoszłej konfiguracji spala powyżej 150 PLN miesięcznie. To jednak dla mnie stanowczo za dużo.

Dlatego myślę o jednym Fit-PC na serwer do moich lekkich rzeczy linuxowych, drugim do Windows (Outlook, usenet, filmy), oraz o tym Core i7 włączającym się w taryfie nocnej, robiącym cośtam w nocy i wyłączającym się rano.

--
Zobacz, jak się pracuje w Google:
http://pracownik.blogspot.com

Data: 2009-06-28 20:51:53
Autor: Andrzej Libiszewski
Fit-PC 2 - czy warto?
Dnia Sun, 28 Jun 2009 20:31:10 +0200, Patryk Włos napisał(a):

[...]

Nie wachaj się płacić, przecież płacisz dla dobrobytu firm energetycznych,
ta myśl powinna ci być osłodą :P

--
|Andrea|Gigabyte Triton 180, Gigabyte GA-MA69G-S3H, HP Pavilion W2408H
AMD Athlon 64X2 4400+,  Gigabyte Radeon HD4850,  Arctic Freezer 64 Pro
4x1GB RAM PC6400, ST3160815AS 160GB, ST3500320AS 500GB, WD2000JS 200GB
Pioneer DVR-115, Tagan TG480-U15 480W, VideoMate E850F,  Asus Xonar DX

Data: 2009-06-28 21:15:15
Autor: JoteR
Fit-PC 2 - czy warto?
"Andrzej Libiszewski" napisał:

Nie wachaj się płacić,

Jasne, nie ma się co się wąchać, wszak pecunia non olet ;->

JoteR

Data: 2009-06-28 23:36:12
Autor: ToMasz
Fit-PC 2 - czy warto?

[...]

źle to policzyłeś. JA mam AM2, chodzącego non stop, kilka hubów, a
monitor 21CRT działa po pare godzin na dobe. Płace mniej niż 150zł na
miesiac.

W tym maleństwie które chcesz kupić ( za ile?) płacisz za
miniaturyzacje, a energooszczędność jest na drugim planie. Czy ten
procesor jest montowany w EeePC? jeśli tak, to jest tragicznie
wolnyyyyy. JA bym szukał starego laptopa, i tak go ustawił zeby mógł
działać bezgłośnie.

ToMasz

Data: 2009-06-28 23:59:07
Autor: Patryk Włos
Fit-PC 2 - czy warto?
[...]

Policzyłem dokładnie, na podstawie cen z faktur za prąd, odpowiednio przeliczając bieżące zużycie na kWh. Co najwyżej złe może być to, że liczyłem wg nominalnych zużyć energii ze specyfikacji różnych elementów.

W tym maleństwie które chcesz kupić ( za ile?) płacisz za
miniaturyzacje, a energooszczędność jest na drugim planie. Czy ten

Ale ten konkretny komputerek pali 8W przy pełnym obciążeniu procka (nie licząc dysku twardego, karty SD i zużycia na portach USB).

Zresztą po to właśnie wymienili oryginalny chipset, który sam pali 20W, na jakiś wynalazek GMA500, którego zużycie mieści się w tych 8W całości.

procesor jest montowany w EeePC? jeśli tak, to jest tragicznie
wolnyyyyy. JA bym szukał starego laptopa, i tak go ustawił zeby mógł
działać bezgłośnie.

A czy można gdzieś znaleźć jakieś porównania wydajnościowe?

Np. ja dysponuję obecnie:

- Pentium III 450 MHz

- Celeronem 1.7 GHz na jądrze Pentium 4 (procek i płyta z końca roku 2002) - i to są faktycznie trupy

- Celeronem M 430 1.73 GHz - a ten chodzi całkiem nieźle i do tego napędza oprócz podstawowego systemu też wirtualny serwer na VMware

Właśnie bardzo by mi się przydało takie porównanie wydajności, aby wiedzieć, czego można się po tym Atomie spodziewać.

Patryk

Data: 2009-06-29 19:59:27
Autor: ToMasz
Fit-PC 2 - czy warto?
porównania wydajności w sensie przeliczania filmów, albo fpsów w grach
to szukaj na internecie.
Ja co najwyżej mogę Ci pwoiedziec jakie miałem odczucia w używaniu
komputerów, ale 50% toresponsywność, czyli czas po jakim maszyna
zareaguje na polecenie:
Np. ja dysponuję obecnie:

- Pentium III 450 MHz
na BXsie - hulał jak burza. Film liczył sie całą noc, ale na tamte czasy
pracowało sie wygodnie

- Celeronem 1.7 GHz na jądrze Pentium 4 (procek i płyta z końca roku
2002) - i to są faktycznie trupy
Zgadza sie. Szwagier cos takiego kupił jako alternatywe durona/Athlona.
Wtopił.

- Celeronem M 430 1.73 GHz - a ten chodzi całkiem nieźle i do tego
napędza oprócz podstawowego systemu też wirtualny serwer na VMware
czy one były w laptopach? jeśli tak, to 2.0 chodzi w compakach przyzwolićie.

Właśnie bardzo by mi się przydało takie porównanie wydajności, aby
wiedzieć, czego można się po tym Atomie spodziewać.
Widziałem aż jednego EeePC, nówka, stawiałem na nim siec przez modem
gsm. tragedia w 3 aktach.
Z drugiej strony, jak to bedzie robiło jako system wbudowany, nie
"desktop" to chyba bedze niewielka różnica - cokolwiek wybierzesz.

Co do mocy/kosztów. Normalny komp, ze zintegrowaną kartą graficzną, i
wyłączonym monitorem, nie powinien brać wiecej niż 100W, nawet jak ma
zasilacz 450cio watowy. 100W razy 24 godziny to 2.4kWh. razy 30 dni to
72kWh. jedna kwh kosztuje.... 50 groszy? (bez opłat za licznik, kable
itp?) LAptop zuzyje mniej niż połowe z tego :)

ToMasz

Data: 2009-06-29 10:30:31
Autor: Jan Strybyszewski
Fit-PC 2 - czy warto?

I tutaj pojawia się kolejne ograniczenie, oprócz ceny zakupu i ceny prądu:

Żona nie chce kolejnego komputera (w sensie: dużej skrzynki z szumiącymi wentylatorami).

Acer Revo, Nawet nasze krajowe NTT robi 15x15x3cm komputery co prawda na Atomie ale z chipsetem SiSa wiec musi byc gowno,

Kolejne rozwiazanie Asus eeePC701 plus wyrwanie klapy z wyswietlaczem

Data: 2009-06-28 20:23:29
Autor: Patryk Włos
Fit-PC 2 - czy warto?
[...]

Ale UPS będzie na kilka rzeczy - 1/2 sztuki tego Fit-PC, switch, modem, router, a w przyszłości myślę też o czymś większym, ale nadal w miarę energooszczędnym do storage'u, typu Qnap TS-639.

bez sensu, kup jakiegos netbooka, podlacz go do monitora i huba usb
ups masz w takim przypadku wbudowany, bez problemow z gwarancja,
a jak trzeba to odpinasz i masz przenosny

No myślę o kwestii nettop/netbook od 2 tygodni i cały czas nie mogę się zdecydować, czytając kolejne specyfikacje i próbując jakoś rozłożyć pomiędzy poszczególne komputery wszystkie zastosowania, jakie chcę na nie przenieść ze starego kompa...

Nominalnie ten Fit-PC wydaje się naprawdę optymalny (nie widziałem niczego, co by miało lepsze parametry przy takiej wielkości i zużyciu prądu), cena jest wprawdzie dość duża, ale netbooki kosztują jeszcze więcej, a do tego żrą więcej prądu.

Do tego przynajmniej ten pierwszy egzemplarz z Linuxem musi działać bezwzględnie 24/7 - zatem nie chcę go nigdzie odpinać i nosić.

Patryk

Data: 2009-06-28 20:45:09
Autor: BartekK
Fit-PC 2 - czy warto?
Patryk Włos pisze:
[...]
Więcej prądu wynika z świecenia się wyświetlacza. Możesz go (choćby programowo, z klawiatury, lub całkowicie) wyłączyć, jak chcesz zewnętrzny monitor (który na pewno osobno będzie brał więcej prądu niż te 9" lcd podświetlane ledami).

Taniej ten fit? Niezbyt, jakiegoś EEE-900 kupisz za 600zł (666zł brutto płaciłem w sklepie). No ale jak się uparłeś...

Data: 2009-06-29 09:53:58
Autor: Maciek \"Babcia\" Dobosz
Fit-PC 2 - czy warto?
On Sun, 28 Jun 2009 20:23:29 +0200, Patryk Włos
[...]

Zerknij sobie na Acer Aspire Revo R3600L:
http://www.acer.co.uk/acer/product.do?link=oln85e.redirect&changedAlts=&CRC=600100215#wrAjaxHistory=0
Dedykowany jest do oglądanei filmów ale parametry na serwerek ma
wystarczające:

Ubuntu? Linux? , Intel? Atom 230 (1.6GHz Processor), 8GB Solid State
Drive, 1GB DDR2 667 MHz SDRAM (dual-channel support on two DIMMs),
NVIDIA? ION? chipset featuring nVidia GeForce 9400 graphics, up to
896MB of VRAM, Four-in-one card reader, supporting:MultiMediaCard
(MMC) Secure Digital? (SD) Card xD-Picture Card? Memory Stick?,
High-definition audio support, 6xUSB 2.0 Ports, 1x HDMI?, 1x eSATA
port, 1x Ethernet (RJ-45) port, Wireless LAN 802.11 b/g/Draft-N, Revo
Multimedia kybd & opt mouse. VESA Monitor Mount. Poza dyskami SSD jest też wersja z dyskeim 2,5 cala 160GB. Wersję z
SSD na eBayu brytyjskim widziałem za ~150 fubntów - odpada cło i
podatek, dochodzą ewentulane koszty przesyłki. Za ~250GB była wersja z
dyskiem i 2GB pamięci

Zdrówko

Data: 2009-06-28 20:53:57
Autor: MarcinCz
Fit-PC 2 - czy warto?
Dnia Sun, 28 Jun 2009 17:54:59 +0200, Patryk Włos napisał(a):

Znalazłem coś takiego: http://fit-pc2.com/
Ja kiedyś miałem pomysł na małe media center.
Wygooglałem sobie:
http://www.in4.pl/komentarze.htm?kbt=N&news_id=17750
http://www.jwele.com/motherboard_detail.php?419
Płyty na 780G są całkiem energooszczędne
http://www.tomshardware.com/reviews/Atom-Athlon-Efficient,1997-3.html
Tylko jakoś nie spotkałem się z Athlonem 2650e a i dostępność tej płyty też jest problematyczna ;)

--
Marcin

Data: 2009-06-28 23:42:51
Autor: ToMasz
Fit-PC 2 - czy warto?
MarcinCz pisze:
[...]

Tyle ze to "king size"! w pracy mam athlona64, jednordzeniowego, i
podczas pracy(internet, biuro) wentylator na nim sie wcale nie kręci.
Raz, ze jest cichy, dwa biorąc pod uwage ze radiator jest standardowy,
to  układ wydziela bardzo mało ciepła, wiec pobiera mało energii. Ile?
niemem szans sprawdzic. Działa na 100% szybciej niz EeePC, i napewno
jest tańszy :)

ToMasz

Data: 2009-06-29 09:13:04
Autor: CeBeR
Fit-PC 2 - czy warto?
ToMasz pisze:

[...]

Atomy z chipsetami stosowanymi w netbookach schodzą z poborem prądu o rząd wielkości niżej niż A64 - z wyłączonym wyświetlaczem poniżej 10W. A64 jest szybszy? I co z tego, jeśli Atom do danego zastosowania ("serwer do moich lekkich rzeczy linuxowych, drugim do Windows (Outlook, usenet, filmy)") wystarczy? Tańszy? Różnica w rachunkach za prąd zmieni kolejność pewnie już po roku ciągłej pracy...

Data: 2009-06-29 10:03:38
Autor: Mariusz Kruk
Fit-PC 2 - czy warto?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Patryk Włos"
[...]

Myślę, że zamiast tego powinieneś zatrudnić kilku studentów.

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- / Math             problems?              Call

Data: 2009-06-29 10:22:02
Autor: Marx
Fit-PC 2 - czy warto?
Podepne sie z zapytaniem
Mam teraz jako 24/7 Pentium 3 866MHz. Procesor pobiera ok 20W, podejrzewam ze dysk i chipset i reszta z 10, czyli w sumie 30W.
Szukam czegos co bedzie cichsze (najlepiej bezglosne), bedzie mozna mu zainstalowac wlasnego linuxa i podpiac dysk 3,5", oraz co najmniej 2 karty sieciowe, i przede wszystkim bedzie pobierac mniej pradu. Wydajnosc nieistotna, tylko konsoli tam uzywam.
Macie jakis pomysl?
Marx

Data: 2009-06-29 10:38:30
Autor: Patryk Włos
Fit-PC 2 - czy warto?
Podepne sie z zapytaniem
Mam teraz jako 24/7 Pentium 3 866MHz. Procesor pobiera ok 20W, podejrzewam ze dysk i chipset i reszta z 10, czyli w sumie 30W.

A jesteś pewien, że tylko tyle?

Nie wiem, ile tamte części rzeczywiście pobierają - przypuszczam jednak, że bez dysku będzie gdzieś 30-40W (tak na oko, po poczytaniu kilkudziesięciu dokumentów na ten temat).

Dla porównania, obecne dyski pobierają:

Seagate 1.5 TB - 10.6W w czasie konkretnej pracy, 8W w czasie zwykłego obracania się

WD Green 2 TB - 6W / 3.7W

Seagate 500 GB 2.5 cala - raptem 1W / 0.21W

[...]

No ja właśnie pod tym kątem znalazłem Fit-PC - brak wentylatora, pobiera 6 do 8W, ale dysk 2.5 cala zamiast 3.5 no i tylko 1 sieciówka (bo Wi-fi nie będę raczej używać) - z dyskiem i stratami na zasilaczu to może dać realnie 10-11W, czyli ~3 PLN miesięcznie.

Tylko, że ja router mam osobny, natomiast tego komputerka potrzebuję jako bardzo mały serwerek do aplikacji wspomagających mój mini-biznes, a w przyszłości myślę też o tym, aby sobie okablować mieszkanie czujnikami temperatury i podłączyć je właśnie do tego komputerka (a na nim jakieś Cacti + digitemp, na co też wystarczy mocy).

Patryk

Data: 2009-06-29 10:58:16
Autor: Marx
Fit-PC 2 - czy warto?
Patryk Włos pisze:
> [...]

że bez dysku będzie gdzieś 30-40W (tak na oko, po poczytaniu kilkudziesięciu dokumentów na ten temat).
nie jestem pewien
moze i wiecej :)
No to zyskam jeszcze wiecej :)
Szacuje ze stacjonarny komputer (ktory czasem dziala pol dnia non-stop) + ten serwerek to koszty ok 50zl/miesiac. W stacjonarnym ciecie kosztow sie nie oplaca (i tak sie stosunkowo czesto robi upgrade) wiec szukam oszczednosci w serwerku
Marx

Data: 2009-06-29 11:05:16
Autor: Maciek \"Babcia\" Dobosz
Fit-PC 2 - czy warto?
On Mon, 29 Jun 2009 10:22:02 +0200, Marx <Marx@nospam.com> wrote:

Podepne sie z zapytaniem
Mam teraz jako 24/7 Pentium 3 866MHz. Procesor pobiera ok 20W, podejrzewam ze dysk i chipset i reszta z 10, czyli w sumie 30W.

Zainwestuj w miernik poboru energii - możesz się zdziwić. Dysk - jeśli
starszy - to sam weźmie z 10-15 watów. Chipset też swoje doda.
Wiatraki też. Do tego straty na zasilaczu. I wobec Twoich szacunkó
moze wyjść ze to nei 30W a 2-3-4 razy tyle. Ja na używanym Dellu
Optiplex GX 150 z Pentium 933 maiłęm pobór 100-130 watów zaleznei od
obciążenia i temperatury otoczenia. Teraz na mojej konstrukcji na
płycie mini ITX z Celeronem mam w stresie rzadko ponad 20 watów. A i
to głownie przez jedyny ruchomy elemnt - dysk.

Szukam czegos co bedzie cichsze (najlepiej bezglosne), bedzie mozna mu zainstalowac wlasnego linuxa i podpiac dysk 3,5", oraz co najmniej 2 karty sieciowe, i przede wszystkim bedzie pobierac mniej pradu.

Tak jak sugerowali koledzy wcześniej - najtaniej bezie jakiś netbook.
Odpada kwestia peryferiów, masz od razu ekran. UPS-a nie potrezba,
jego rolę pełni bateria. Ciche. Druga kartę sieciowa możesz dołożyć na
USB. Ze stacjonarnych kompów będziesz miał ciężo znaleźc coś z 2
sieciówkami - chyba ze zerkniesz np. w strone specjalizowanych płyt do
routerów np. RBxxx Mikrotkika. Tyle ze w porówaniu nawet z Atomami to
nie są demony prędkości. Zaleta z kolei to zasilanie z zewnętrzengo
zasilacza albo PoE. Maszyny Adax-a czy JTT na Atomach mają klasyczne
zasilacze wiec cichce raczej nie będą.

Wydajnosc nieistotna, tylko konsoli tam uzywam.

No to moż ejakaś płyta RBxxx albo coś podobnego?
O przykładowo: http://www.routerboard.com/

Zdrówko

Data: 2009-06-29 19:47:22
Autor: marek
Fit-PC 2 - czy warto?
Patryk Włos pisze:
[...]

Jakie wraĹźenia, jakie typowe problemy itd.?

[...]

Winampem i odtwarzaczem do filmĂłw.

Nad zakupem drugiej sztuki się zastanawiam - alternatywą jest Outlook i
Thunderbird na maszynie wirtualnej na drugim serwerze + Popcorn Hour
A110 do filmĂłw.

Patryk
beagleboard?

Fit-PC 2 - czy warto?