Flejm o owijkach.

Data: 2011-06-15 11:09:27
Autor: Krzyś Cierpiętnik
Flejm o owijkach.
Ryszard Mikke wrote:

Może i owijka na kierownicy górala fajnie wygląda...

http://42.pl/u/2BIX

Ale założenie i utrzymanie tego to ból w dupie.

Przy zakładaniu bardzo chce zaczepiać o cyngle manetek, a przy tej
długości co jakiś czas się rozłazi i trzeba poprawiać. W tym roku już
dwa razy...

Nie jest prawdÄ…, jakoby ;)

HOWTO dla prostej kierownicy:

1. Bierzesz owijkę, przymierzasz od strony manetek w taki sposób, że
będziesz zawijał dla lewej strony kierownicy (i stojąc po lewej stronie
roweru oczywiście) zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a z prawej strony
na odwrót. Chodzi o to, żeby przy ciągnięciu kierownicy powiedzmy na
podjazdach owijkę zawijać, a nie odwijać.

2. Jak już ustaliłeś jak będziesz zawijał, to kładziesz owijkę na stole,
przygniatasz ten koniec od którego zaczniesz nawijać czymś prostym na
skos na dość sporej długości - tak z 15-20 cm spokojnie - i tniesz wg
tego przymiaru powiedzmy żyletką (uważaj na palce [i stół] ;), nożem,
skalpelem etc. Ten ścięty brzeg ma przyjść od strony manetki/klamki. Nie
pomyl się, bo będziesz do tyłu o jakieś 15-20 cm owijki.

3. Z taką ściętą owijką wracasz do kierownicy i zaczynasz owijać od
wewnątrz. Dzięki ścięciu, grubość owijki w tym miejscu będzie taka sama
jak na reszcie chwytu i owijka po wstępnym owinięciu tym ściętym
brzegiem przy manetce będzie naturalnie ułożona pod skosem do dalszego
owijania.

4. Owijasz odpowiednio naciągając. Co to znaczy odpowiednio to zależy
trochę od rodzaju owijki. Żeby nawinąć grubo to raczej trzeba nawijać
gęsto, a nie lekko.

5. Będąc na końcu kierownicy wyjeżdżasz trochę poza nią i ścinasz owijkę
podobnie jak w punkcie 2. Tym razem nożyczkami, bo inaczej to raczej
ciężko. Jak nie będzie super równo, to nie szkodzi (o ile owijka jest
elastyczna to po naciągnięciu trochę się ten brzeg wygładzi). Tnij z
zapasem i nadmiar ścinaj, bo w przeciwnym razie będzie zonk. Ścięty
brzeg ma się równo ułożyć na końcu kierownicy. Poza tym to na końcu
możesz najpierw podłożyć z 2 cm jakiejś taśmy (albo owijki), bo zaraz tę
owijkę trochę skompresujesz taśmą elektroizolacyjną, a podkład to
zniweluje (nierówna grubość nawiniętej owijki wygląda trochę
dziadowsko). Ten podkład to raczej nie powinna być np. grupa taśma
dwustronna, bo takowa się ugniecie, a klej może nam skutecznie pomóc
zniszczyć owijkę przy próbie oderwania.

6. Do tej pory efekt ma być taki, że owijka jest nawinięta równomiernie
pod każdym względem (grubość, zakładka). Na końcu kierownicy masz w
palcach na wierzchu ten ścięty koniec. Ten "ostry róg" owijki ma być
ładnie przy krawędzi kierownicy. Bierzesz taśmę izolacyjną (może być pod
kolor ;) i owijasz na jakichś 1,5-2 cm, żeby się nie odwijało. Możesz
taśmą wyjść trochę poza kierownicę, później taśmę docisnąć
np. rozporowym korkiem Dartmoora. Rozporowy korek jest dobry, bo zwykły
może mieć lekką tendencję do wyłażenia. Zresztą zależy od korka. Jak
masz rogi to w sumie nie musisz się o to martwić. Taśma izolacyjna ma to
do siebie, że się naciąga, więc na jej końcu możesz ściąć ją delikatnie
w trapez, żeby owe zakończenie po naciągnięciu ci nie wyłaziło w którąś
stronę i się nie odklejało. Oczywiście kończysz od spodu, żeby nie było
tego widać. Używaj zwykłej taśmy, a nie na przykład z klejem
kauczukowym, bo raczej nie odkleisz bez zniszczenia owijki.

7. Cieszysz siÄ™ owijkÄ…. Owijki PRO ("gel" albo "silicon") nie majÄ… kleju
lecz taki tam powiedzmy silikonowy pasek od spodu. Po owinięciu z
odpowiednią zakładką i naciągnięciem po prostu nie ma bata, że to się
odwinie. Nie odwinie się nawet jeśli owiniesz skrajnie lekko, co też
miałem okazję przetestować. Owijać można na luzie, odwijać, poprawiać
itd. Byle nie za dużo i nie za mocno, bo to się trochę wyciąga i to
trwale...

Pytania? ;)

--
Śmierć Google Groups, śmierć bramkom www-news.

Data: 2011-06-15 11:46:22
Autor: Krzyś Cierpiętnik
Flejm o owijkach.
Krzyś Cierpiętnik wrote:

HOWTO dla prostej kierownicy:

/.../

Bierzesz taśmę izolacyjną (może być pod kolor ;) i owijasz na jakichś
1,5-2 cm, żeby się nie odwijało.

I jakby ktoś się zastanawiał czemu taśma ma być na zewnątrz, to dlatego,
że:

- mając 14 cm chwytu raczej rzadko trzymam ręce całkiem po zewnętrznej
  (na owym kawaÅ‚ku taÅ›my)

- w przypadku ewentualnej gleby taśma będzie chronić co nieco
  owijkÄ™. PoobcieranÄ… taÅ›mÄ™ można odwinąć i nakleić nowÄ…. Albo nakleić
  nowÄ… na starÄ….

--
Śmierć Google Groups, śmierć bramkom www-news.

Data: 2011-06-15 11:51:35
Autor: Robert
Flejm o owijkach.
Krzy¶ Cierpiêtnik wrote:
--
¦mieræ Google Groups, ¶mieræ bramkom www-news.

¦mieræ b³êdnym delimiterom! ;)

Robert

Data: 2011-06-15 12:02:41
Autor: PeJot
Flejm o owijkach.
W dniu 2011-06-15 11:51, Robert pisze:
  I odpowiadaniu nad cytatem !
--
¦mieræ Google Groups, ¶mieræ bramkom www-news.

¦mieræ b³êdnym delimiterom! ;)

--
P. Jankisz ;)
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest

Data: 2011-06-15 12:30:20
Autor: Krzyś Cierpiętnik
Flejm o owijkach.
Robert wrote:

Krzyś Cierpiętnik wrote:
--
Śmierć Google Groups, śmierć bramkom www-news.

Śmierć błędnym delimiterom! ;)

Jasny gwint. A myślałem, że to poprawiłem...
Dzięki za zwrócenie uwagi.

--
Śmierć Google Groups, śmierć bramkom www-news.

Data: 2011-06-15 20:24:03
Autor: Fabian
Flejm o owijkach.
On 15.06.2011 11:46, Krzyś Cierpiętnik wrote:
Krzyś Cierpiętnik wrote:

[...]

Kurcze! Zawsze instalowałem tak wszystko na kierownicy, że musiałem jak chwytam to nigdy nie zostaje kawałek kierownicy. Nie lepiej w takim wypadku przyciąć, po co kawałek nie używanej kierownicy? ;)

Fabian.

Data: 2011-06-15 21:18:50
Autor: Krzyś Cierpiętnik
Flejm o owijkach.

Krzyś Cierpiętnik wrote:

[...]

  zewnÄ™trznej (na owym kawaÅ‚ku taÅ›my)

Kurcze! Zawsze instalowałem tak wszystko na kierownicy, że musiałem
jak chwytam to nigdy nie zostaje kawałek kierownicy. Nie lepiej w
takim wypadku przyciąć, po co kawałek nie używanej kierownicy? ;)

Rzadko nie znaczy nigdy ;) Baranek pasuje mi 42 cm, a płaska 55 cm i nie
jest za szeroka. W sam raz właściwie.

--
Śmierć Google Groups, śmierć bramkom www-news.

Data: 2011-06-15 12:27:06
Autor: Ryszard Mikke
Flejm o owijkach.
Krzy¶ Cierpiêtnik <blah@blah.invalid> napisa³(a):
Ryszard Mikke wrote:

> Może i owijka na kierownicy górala fajnie wyglÄ&#65533;da...
>
> http://42.pl/u/2BIX
>
> Ale zaÅ&#65533;ożenie i utrzymanie tego to ból w dupie.
>
> Przy zakÅ&#65533;adaniu bardzo chce zaczepiaÄ&#65533; o cyngle manetek, a przy tej
> dÅ&#65533;ugoÅ&#65533;ci co jakiÅ&#65533; czas siÄ&#65533; rozÅ&#65533;azi i trzeba poprawiaÄ&#65533;. W tym roku już
> dwa razy...

Nie jest prawdÄ&#65533;, jakoby ;)

[...]

Pytania? ;)

Jasne, ze pytania.

Jak to pozenic z rogami (hint: zakladane na kierownice, a nie wkrecane w srodek)?

rmikke

Data: 2011-06-15 19:20:52
Autor: Krzyś Cierpiętnik
Flejm o owijkach.
Ryszard Mikke wrote:
Krzyś Cierpiętnik <blah@blah.invalid> napisał(a):
Ryszard Mikke wrote:

[...]

Może być na dwie części. Na kierownicy jedziesz od środka na zewnątrz
tak jak opisałem i kończysz taśmą izolacyjną. Na rogu jedziesz od dołu
(obejmy) do jego końca i też kończysz tam taśmą, wszystko na tej samej
zasadzie jak opisałem. Jak już mówiłem, zrobione poprawnie nie będzie
się odwijać i będzie wyglądać znacznie lepiej niż to co popełniłeś ;)

--
Śmierć Google Groups, śmierć bramkom www-news.

Data: 2011-06-21 23:48:56
Autor: Ryszard Mikke
Flejm o owijkach.
Ryszard Mikke wrote:

> [...]

gęsto, a nie lekko.

5. Będąc na końcu kierownicy wyjeżdżasz trochę poza nią i ścinasz owijk
Ä™
[...]

w trapez, żeby owe zakoÅ„czenie po naciÄ…gniÄ™ciu ci nie wyÅ‚aziÅ‚o w którÄ…Å

[...]

No dobra, zastosowalem sie mniej wiecej (bo znowu sie rozlazlo), tyle, ze zawinalem od zewnatrz do srodka (ale krecac w przeciwna strone, niz dotychczas, skoro tak mowicie - wczesniej wydawalo mi sie raczej, ze na podjazdach te owijke raczej popycham, niz ciagne...).

Po pierwsze przycialem, jak piszesz. Czy ja wspominalem, ze mam dwie lewe rece i wszelkie ciecie i klejenie w moim wykonaniu jest zagrozeniem dla materialu oraz zdrowia zycia wszystkich w okolicy?

Tym razem obeszlo sie bez ofiar w ludziach (za to po zmontowania stojaka - patrz sasiedni watek - udalo mi sie zaatakowac syna zawieszonym na stojaku rowerem, bo lazl, jak wlasnie luzowalem ramie...). Troszku gorzej z owijka. Wprawdzie ciecie poczatkowe wyszlo calkiem niezle, za to koncowe, nozyczkami, pozal sie Boze. Ale co tam, zakleilem silwertejpem i nie widac.

A wlasnie, tasma. O jakiej tasmie izolacyjnej Ty piszesz? Ja dotychczas mialem raczej negatywne doswiadczenia z tymi od pradu - zerowa wodoodpornosc, troche wilgoci i sie rozlazi. A jakbys polecil cos bardziej wodoodpornego, to ja bym chetnie pod kolor dobral...

Faktycznie, po przycieciu wyglada znacznie lepiej (minus poprawka na to, ze po zawinieciu w druga strone mam na wierzchu jasniejsza spirale - kawalek ktory byl przedtem zakryty. Ale to przejdzie ;) ).

poza tym, cholera, w dwoch miejscach owijka sie jakos tak zwinela, pewnie dlatego, ze przedtem w druga strone naciagnieta byla i sie troche nierownomiernie rozciagnela. Ale jak to sie rozleci, zaloze nowy kawalek i sie zobaczy.

rmikke

Data: 2011-06-22 12:28:19
Autor: Fabian
Flejm o owijkach.
On 22.06.2011 01:48, Ryszard Mikke wrote:
[...]

U¿ywam "zwyk³ej" ta¶mie izolacyjnej do zastosowañ elektr. Ale rolka tej zwyk³ej kosztuje 10 z³, wiêc nie jest to najtañsze g*. Dobrze przyklejona trzyma siê 1/2 sezonu, mo¿e ca³y.

Fabian.

Flejm o owijkach.