Foliowane mapy górskie Polska

Data: 2010-03-22 08:53:25
Autor: Pr0NET
Foliowane mapy górskie Polska
Możecie polecić jakieś wydawnictwo? Chciałbym wymienić moje stare
zniszczone mapy na coś trwalszego.

Data: 2010-03-22 17:14:55
Autor: Waldek Brygier
Pr0NET wrote:
Możecie polecić jakieś wydawnictwo? Chciałbym wymienić moje stare
zniszczone mapy na coś trwalszego.

PLAN, ExpressMap:
http://www.naszesudety.pl/bazar/?p=productsList&iCategory=22

Waldemar Brygier
www.naszesudety.pl - Prawie wszystko o Sudetach. Zapraszam!
GG 415880

Data: 2010-03-23 22:12:06
Autor: szaman
Foliowane mapy górskie Polska
Waldek Brygier wytworzył w szalonym umyśle, a następnie przelał w postać elektroniczną to, co następuje::
Pr0NET wrote:
Możecie polecić jakieś wydawnictwo? Chciałbym wymienić moje stare
zniszczone mapy na coś trwalszego.

PLAN, ExpressMap:
http://www.naszesudety.pl/bazar/?p=productsList&iCategory=22

mapy expressu są do dupy niestety... topograficznie taki b. żywiecki leży. niestety z obecnie dostępnych chyba tylko compass...

sz

Data: 2010-03-23 22:22:25
Autor: Wojciech Wierba
szaman pisze:

mapy expressu są do dupy niestety...

Nawet do d... nie są, bo zafoliowane i się "ślizgają" :-)

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-03-22 17:54:35
Autor: Damian Gałka
Foliowane mapy górskie Polska
Witam

Krakowski Compass też wydaje foliowane wersje map papierowych:
http://compass.krakow.pl/mapy-papierowe/

Damian Gałka
http://nawigacja.edu.pl
http://galka.mountlab.net/www/topografia

Data: 2010-03-22 19:11:46
Autor: Zbynek Ltd.
Damian Gałka napisał(a) :
Witam

Krakowski Compass też wydaje foliowane wersje map papierowych:
http://compass.krakow.pl/mapy-papierowe/

A do d... z tymi mapami Compassa. Z ich siatką GPS w tym dziwnym
systemie WGS-84. Gdzie zamiast współrzędnych w stopniach i minutach
są podane tylko wartości typu 5493N i 365E czegośtam (okolice
Milówki w B. Żywieckim). Mam GPS w komórce, a tam są tylko
współrzędne geograficzne i nijak tego nie da się zsynchronizować z
mapą. Co mi było ostatnio potrzebne.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2010-03-22 23:35:09
Autor: Damian Gałka
[...]

LOL
Przecież w legendzie mapy (1:50 000, Beskidu Żywieckiego, wyd. Compass) napisane jest:
odwzorowanie UTM w systemie feodezyjnym WGS84
siatka 1km - UTM
pole strefowe 34U.

Mamy więc mapę w układzie odniesienia WGS84, odwzorowaniu UTM, z siatką kilometrową UTM, obejmująca obszar strefy 34U.

Mam GPS w komórce, a tam są tylko
współrzędne geograficzne i nijak tego nie da się zsynchronizować z
mapą. Co mi było ostatnio potrzebne.
Teraz wypadałoby wrócić do podstaw i poczytać o odwzorowaniach, układach odniesienia, siatkach kilometrowych map, a nie oburzać się na cały świat i produkty na rynku.

UTM (Universal Transverse Mercator) jest to uniwersalne poprzeczne odwzorowanie Merkatora (zmodyfikowane odwzorowanie Gaussa-Krügera) stosowane na świecie do celów nawigacyjnych, ale również wojskowych. W układzie tym powierzchnię Ziemi podzielono na strefy szerokości 6° ze skalą na południku środkowym oraz pasy szerokości 8°. Skrajne południki pokrywają się z południkami Międzynarodowej Mapy świata w skali 1:1000000. Słupy numeruje się liczbami arabskimi od antypołudnika 180° w kierunku z zachodu na wschód (dla Polski 33, 34 i 35). Pasy oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego zaczynając od równoleżnika do biegunów (dla Polski U).

W systemie meldunkowym UTM przyjmuje się podawanie współrzędnych zgodnie z zasadą "w prawo i w górę" podając najpierw pole strefowe (numer strefy następnie numer pasa), odległość w metrach od linii kwadratu na zachód od podawanej pozycji oraz odległość w metrach od linii kwadratu na południe od podawanej pozycji.

Wiadomo, Wikipedia idealna nie jest, ale warto zaglądać:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_UTM

Bardzo skrótowo o UTM na mapach papierowych i współpracy z odbiornikami GPS:
http://galka.mountlab.net/www/topografia/mapy_a_gps/utm
Choć tutaj akurat opisane na podstawie ustawień w outdorowych Garminach, a nie TrekBuddy (zapewne tego używasz).

Samo przeliczanie współrzędnych z siatki UTM na długość i szerokość geograficzną w układzie odniesienia WGS84 jest już trochę bardziej skomplikowane, ale przecież porządne odbiorniki gps (programy) robią to w locie. TrekBuddy, choć mi nie przypada do gustu, to chyba też robi w locie.

Data: 2010-03-23 00:07:27
Autor: Zbynek Ltd.

Damian Gałka napisał(a) :
[...]

I gdzieś mam teorię, jeśli praktyka sprowadza się do niemożności
zsynchronizowania z mapą położenia w terenie :-P
Na nic mi współrzędne bez mapy. Wydawało mi się, że stopnie są
uniwersalne, ale jak piszesz niżej...

UTM (Universal Transverse Mercator) jest to uniwersalne poprzeczne odwzorowanie Merkatora (zmodyfikowane odwzorowanie Gaussa-Krügera) stosowane na świecie do celów nawigacyjnych, ale również wojskowych.

Mapy turystyczne, zdawało mi się, są dla turystów, nie do nawigacji
czy dla wojskowych.

Zresztą nieważne. Jak widać nie każdy GPS współpracuje z mapą. Widać
każde z tych dwóch ma swój własny "standard". Coś jak "standard"
MSIE i standard (bez cudzysłowia) Netscape w swoim czasie.

[...]

I weź mi teraz to przelicz w terenie. W pamięci?

Swoją drogą dzięki za trochę teorii.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2010-03-23 00:24:06
Autor: Damian Gałka
[...]

Dlatego właśnie na swoim blogu (linkowanego wcześniej) pokazałem jak na przykładzie Garmina zmusić elektronikę do wyświetlania współrzędnych prostokątnych płaskich, aby zgadzały się z tym co jest na ramce mapy. Jeśli tylko odbiornik GPS na to pozwala, więc jest faktycznie narzędziem pomocnym w nawigacji, a nie elektronicznym gadżetem, to bez problemu powinien potrafić wskazać współrzędne UTM, które w banalny sposób przeniesiemy na mapę papierową korzystając z siatki kilometrowej i linijki. W praktyce ta linijka też jest zbędna, a dokładność z liczenia "na oko" w celach turstycznych spokojnie wystarcza.

I weź mi teraz to przelicz w terenie. W pamięci?
Dlatego dźwigamy ze sobą tą elektronikę, która policzy za nas.

Swoją drogą dzięki za trochę teorii.
Ależ proszę... po to są grupy dyskusyjne, aby wymieniać się doświadczeniami.

Data: 2010-03-23 08:08:44
Autor: Grzegorz
Foliowane mapy górskie Polska
Hello Zbynek Ltd. !:

[...]

Ja też wolę stopnie, ale jeszcze za czasów GW postanowiono dać ludziskom "skalę odniesienia" - czyli te kilometry.

Ale musisz po prostu przestawić wyświetlanie współrzędnych na UTM.

pzdrw.
--
Grzegorz

Data: 2010-03-23 08:58:34
Autor: Wojciech Wierba
Grzegorz pisze:

Ja też wolę stopnie, ale jeszcze za czasów GW postanowiono dać ludziskom "skalę odniesienia" - czyli te kilometry.

Mapy z siatką kilometrową są dużo bardziej przyjazne dla użytkownika.
Po pierwsze siatka kilometrowa na mapie ma wszystkie oczka równej wielkości,
w końcu kilometr na mapie równa się kilometrowi w terenie bez względu na rodzaj
odwzorowania, po drugie mając naniesioną na mapę siatkę o boku jednego kilometra
łatwo oszacujemy bez pomiaru dystans do przebycia do celu, oczywiście bez
uwzględnienia nachylenia terenu, co w terenie górskim może być zwodnicze.
Dodatkowo siatka kilometrowa jest zawsze prostokątna co ułatwia pracę
z mapą.

Tez kiedyś uważałem siatkę kilometrową UTM za wymysł diabli, ale
teraz, z mapowym GPS nie potrzebuje przenosić pozycji na mapę, wiec
raczej widze 'pozytywy' siatki kilometrowej.

Ale bardzo prosze, nie rozpęujmy tu dyskusji o wyższości ŚWN nad ŚBN.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-03-23 13:30:44
Autor: bans
W dniu 2010-03-23 08:58, Wojciech Wierba pisze:

Tez kiedyś uważałem siatkę kilometrową UTM za wymysł diabli, ale
teraz, z mapowym GPS nie potrzebuje przenosić pozycji na mapę, wiec
raczej widze 'pozytywy' siatki kilometrowej.

Hm a co to ma wspólnego z mapowym odbiornikiem? Mam starego, bezmapowego Summita, który wskazuje pozycję w UTM, papierową mapę tez mam w UTM w czym problem?

A jak mnie weźmie ochota na mapę z ExpressMap, to przestawiam wyświetlania w GPS na stopnie, łojezu, też mi problem ;)

--
bans

Data: 2010-03-23 14:14:01
Autor: Marcin Kysiak
W dniu 2010-03-23 13:30, bans pisze:

A jak mnie weźmie ochota na mapę z ExpressMap, to przestawiam
wyświetlania w GPS na stopnie, łojezu, też mi problem ;)

To GPSy wyświetlają pozycję? ;-)

Dziś w radiu mówili, jak GPS zaprowadził w nocy kobitę samochodem w środek lasu, gdzie ugrzęzła w błocie. Jako że nie wiedziała gdzie jest, szukał jej policyjny śmigłowiec z kamerą termowizyjną ;-)

Pzdr,
M.

--
Marcin Kysiak
Galeria fotografii: http://www.marcinkysiak.pl

Data: 2010-03-23 14:21:23
Autor: Wojciech Wierba
Foliowane mapy gĂłrskie Polska
bans pisze:
[...]

Hm a co to ma wspĂłlnego z mapowym odbiornikiem?

Nic nie ma. Sorry, źle sformułowałem myśl.
Ten mapowy wziął sie w środku zdania z innej mysli, której nie podjąłem.
Sorry.

[...]

Generalnie nie ma żadnego problemu i osobiście uważam UTM za wygodniejszy.
Ale:

System UTM jest bardziej skomplikowany od klasycznej siatki geograficznej,
jeśli chodzi o stosowane punkty odniesienia (zerowe), układ stref i pól, ale
tak naprawdę wiedza o tym nie jest potrzebna do prowadzenia skutecznej
i precyzyjnej nawigacji w oparciu o siatkę kilometrową. Dlatego, jeśli ktoś
nie chce się wgłębiać w zagadnienia systemu UTM  to powinien przyjąć
"na wiarę" pozycję UTM podawaną przez swojego GPS’a (odpowiednio ustawionego).
Nie należy obawiać się tasiemcowych liczb, pamiętając tylko, że ostatnie
3 cyfry oznaczają odległość w metrach wewnątrz oczka siatki kilometrowej.
Niektórzy wydawcy map z siatką kilometrową opisują na ramce mapy tylko
3 cyfry kilometrowe szerokości (wysokości południe –północ) pomijając
cyfrę oznaczającą tysiące kilometrów od Równika. Warto o tym pamiętać.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-03-23 15:15:20
Autor: Marcin Kysiak
W dniu 2010-03-23 14:21, Wojciech Wierba pisze:

[...]

Może jeszcze jedno: główną zaletą UTM jest "U", czyli Universal (TM to Transverse Mercator), bo GPSy na 99% znają ten układ i same dostosowują się do odpowiedniej strefy.

Ręczne konfigurowanie siatki to inna bajka, może doprowadzić do furii.

Pzdr,
M.

Data: 2010-03-23 15:31:40
Autor: Damian Gałka
[...]

Prawda! Choć standardem dla systemu GPS jest WGS84 i Lat./Lon.
Do pracy z mapą papierową również preferuję siatki kilometrowe niż długość i szerokość geograficzną. Układem dziesiętnym jakoś łatwiej mi się posługiwać "w pamięci". ;)

Ręczne konfigurowanie siatki to inna bajka, może doprowadzić do furii.
Nie tak jak inne układy odniesienia i siatki kilometrowe (Pułkowo/PUWG-42, 1965 i jego 5 strefa, 1992, 2000) na ich tle UTM jest bardzo znośnym.

Data: 2010-03-23 13:26:22
Autor: bans
W dniu 2010-03-22 19:11, Zbynek Ltd. pisze:

[...]

I w ten sposób doszedłeś do wniosku, że siatka na mapach Compassu jest do d...? Ja bym raczej powiedział, że twój gps w komórce jest do d... :)))

Akurat siatka kilometrowa jest dużo wygodniejsza niż współrzędne geograficzne.

No, ale przecież ty masz GPS W Komórce, więc wydawnictwo Compass powinno się do ciebie dostosować, a co! :)))

--
bans

Data: 2010-03-23 17:24:48
Autor: Ranger
[...]

Nie ma co tak rżeć :-)
To może od końca. Nie wiem czy wiesz, że ubiegłoroczne (tak gdzieś od połowy roku wydane) mapy Compassu mają siatkę geograficzną WGS. W tym sensie życzenie kolegi zostało spełnione :-)
Posiadacze poprzednich wydań też są szczęśliwi, bo mają kilometry.
Kolega nie napisał co prawda, jaki ten gps w komórce ma, ale ten promowany przez Compass do komórek pokazuje, w zależności od ustawień, zarowno współrzędne kilometrowe jak i geograficzne.
Choć też się zgadzam z tym, że dla tych którzy  wolą korzystać z siatki kilometrowej - jest ona zdecydowanie wygodniejsza. Są kraje, gdzie mapy mają turystyczne mają tradycyjnie głównie siatki kilometrowe - jak UK czy Irlandia.
Co też nie oznacza, że z siatkami UTM na mapach turystycznych może być nieco mniej wygodnie, np. dla terenów w okolicach składania stref, jeżeli mapa nie jest w tych miejscach cięta na arkusze (a turystyczna zazwyczaj nie jest).
Pozdrawiam
Ranger

Data: 2010-03-23 18:36:03
Autor: Wojciech Wierba
Ranger pisze:

[...]

Drogi Ranger,
IMVHO nie masz całkowicie racji.
Siatka UTM ma swoje "0" około 180 km przed (czyli z lewej strony) od granicy strefy (dla Równika), a dla 'naszych' szerokości ponad 200 km. Można powiedzieć, że układy współrzędnych kolejnych stref nakładają się na siebie.
Dlatego nie ma problemu z mapami turystycznymi, ponieważ rzadko (praktycznie nigdy) obejmują większy obszar (w długości geograficznej) niż 100 km (mapa o skali 1:100 000, a rzadko mapy turystyczne mają mniejsza skalę, o szerokości arkusza 1 m, a rzadko mapy turystyczne mają większe wymiary, pokrywa długość geograficzną 100 km).
A taka mapa całkowicie mieści się w 'pokrywaniu' się stref.
Problem nie występuje w 'szerokości' pomiędzy kwadratami tej samej strefy (oznaczanych literami) ponieważ maja one konsekwentną numerację liczoną od Równika.
Jeśli chciałbyś podnieść problem map obejmujących okolice Równika, to ta sprawa też została rozwiązana w sprytny sposób. Ale nie chce mi się już o tym pisać - odsyłam do 'wiedzy' o układzie UTM.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-03-23 23:11:27
Autor: Ranger
[...]

A to chyba jakieś nieporozumienie :-)
Nie musimy się udawać aż na równik. W Polsce mamy złożenie stref 33 i 34 siatek UTM i zaręczam że wystarczy obserwacja zaledwie 2 kilometrów siatki UTM na złożeniu stref by wiedzieć, że schodzą się pod różnymi kątami, co powoduje, że w tym obszarze ustalenie odległości z oczka siatki w metrach jest nieco trudniejsze (następuje przeskok do sąsiedniej strefy; i to ze środka oczka siatki jednej strefy w środek oczka siatki strefy sąsiedniej) To mialem na myśli. Wydano u nas kilka map (np. Kaszub), na których zmian stref niestety nie widać :-) A w odbiorniku już strefa inna. Bywa.
Pozdrawiam
Ranger

Data: 2010-03-24 07:45:21
Autor: Wojciech Wierba
Ranger pisze:

> A to chyba jakieś nieporozumienie :-)

Teraz widzę, że najwyraźniej tak.

> Nie musimy się udawać aż na równik. W Polsce mamy złożenie stref 33 i 34 siatek UTM i zaręczam że wystarczy obserwacja zaledwie 2 kilometrów siatki UTM na złożeniu stref by wiedzieć, że schodzą się pod różnymi kątami, co powoduje, że w tym obszarze ustalenie odległości z oczka siatki w metrach jest nieco trudniejsze (następuje przeskok do sąsiedniej strefy; i to ze środka oczka siatki jednej strefy w środek oczka siatki strefy sąsiedniej) To mialem na myśli.

No tak, to jest oczywiste, tylko jaki jest błąd?
Oczywiście nie w strefach podbiegunowych, których zresztą UTM nie obejmuje.
Muszę nad tym pomyśleć bo trzeba rozwiązać kilka równań z trygonometrii sferycznej,
ale myślę, że dla naszych szerokości będzie mały.

Wydano u nas kilka map (np. Kaszub), na których zmian stref niestety
> nie widać :-) A w odbiorniku już strefa inna. Bywa.

A to ciekawostka.
Czy siatka całej mapy jest z jednej strefy mimo granicy?
Jak z numeracją siatki?

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-03-24 10:08:27
Autor: Ranger
Foliowane mapy górskie Polska
No tak, to jest oczywiste, tylko jaki jest błąd?
Nawet nie chodzi o wielkość błędu, a raczej o utrudnienie w korzystaniu z siatki mapy wynikające ze zmiany strefy.

A to ciekawostka.
Czy siatka całej mapy jest z jednej strefy mimo granicy?
Jak z numeracją siatki?
Dokładnie, z pociągniętą dalej numeracją z sąsiedniej strefy, co właściwie powoduje kompletny rozjazd pomiędzy tym co w odbiorniku a tym co na mapie.

Pozdrawiam
Ranger

Data: 2010-03-24 10:16:00
Autor: Ranger
Foliowane mapy górskie Polska
Dodam tylko jeszcze, że ten błąd nie dotyczył mapy Compassu, ta była zrobiona poprawnie.
Pozdrawiam
Ranger

Data: 2010-03-24 15:17:27
Autor: Zbynek Ltd.
bans napisał(a) :
[...]

Ktoś powinien stosować się do standardów. Jeśli wszyscy tu twierdzą,
że mój GPS jest do d..., to pewnie tak jest :-)
Ja z kolei mogę przewrotnie twierdzić, że jedyny słuszny standard to
Maidenhead. Opisujący bardzo dokładnie moje obecne położenie w
postaci JO94GM61. Kolejne 9 i 10 pozycję sobie darujmy :-). Dla
milionów ludzi jest to całkiem zrozumiały standard. Wszystko jest
kwestią umowy. Pardon - standardów.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2010-03-24 17:19:11
Autor: Ranger
[...]

-- Pozdrawiam
   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Przesadzasz teraz w drugą stronę :-)
Nie dziw się, że pisząc o mapach z siatkami UTM, które wielu użytkowników docenia, wyrazileś się średnio pochlebnie o ich upodobaniach i mapach, które są niezłe. Chyba nie warto się dalej okładać ...
Wystarczy inna mapa ze współrzędnymi geograficznymi, jest dostepna ... w Compassie.
Pozdrawiam
Ranger

Data: 2010-03-24 17:48:26
Autor: Zbynek Ltd.
Ranger napisał(a) :
Nie dziw się, że pisząc o mapach z siatkami UTM, które wielu użytkowników docenia, wyrazileś się średnio pochlebnie o ich upodobaniach i mapach, które są niezłe. Chyba nie warto się dalej okładać ...

Przykro mi, że zostałem zrozumiany jako wyrażający niezbyt
pochlebnie o tych użytkownikach. Wydawało mi się, że moje przesłanie
jest jasne - nie lubię i nie mam zrozumienia dla mieszania
standardów i "standardów". Przesłanie czysto techniczne, nie ad
personam.

Jestem pewien, że krytykując już bezpośrednio programistów OviMap
zetknąłbym się z ich zdecydowanym sprzeciwem :-) Co im szkodziło
dodać parę linijek kodu? No cóż. Mój GPS można nazwać budżetowym
rozwiązaniem. Choć ma napisane na pudełku szumne słowa G P S, to
jego użyteczność jest bardziej gadżetowa. Przy odrobinie czasu
poszukam czy jest jakiś program na Synbiana 6.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2010-03-24 18:38:07
Autor: Ranger
[...]

Rzecz w tym, że chyba nie należy mieszać ... pojęć :-)
OviMaps to mapy samochodowo-piesze (pieszo w miastach). W teren, a szczególnie górski, słabo się nadają.
Stąd też może ich niewielkie dostosowanie do współpracy np. z różnymi mapami papierowymi.
Natomiast jest wiele programów gps do zastosowań stricte turystycznych w telefonach. Są one znacznie lepiej przystosowane do wspólpracy z mapami turystycznymi, ba, wręcz wykorzystują elektroniczne wersje map papierowych.
Wystarczy poszukać :-)
Pozdrawiam
Ranger

Data: 2010-03-25 08:21:14
Autor: Zbynek Ltd.
Ranger napisał(a) :
Rzecz w tym, że chyba nie należy mieszać ... pojęć :-)
OviMaps to mapy samochodowo-piesze (pieszo w miastach). W teren, a szczególnie górski, słabo się nadają.

A przełącznik? Przełącznik poproszę. Tyle jest bzdetnych opcji,
czemu więc nie dołączono kolejnej? ;-)

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2010-03-25 10:29:00
Autor: Ranger
Foliowane mapy górskie Polska
A przełącznik? Przełącznik poproszę. Tyle jest bzdetnych opcji,
czemu więc nie dołączono kolejnej? ;-)

-- Pozdrawiam
   Zbyszek

Mnie poprosisz ? :-)
Zastanów się raczej, czy to co masz pasuje do map i sposobu korzystania z tej aplikacji. Czy kierowca ma czas na korzystanie, np. z siatki wspolrzędnych ? Albo turysta z planem miasta w ręku ?
Natomiast w pieszej nawigacji górsko-turystycznej klasyczna mapa jest tak czy siak potrzebna.
Po prostu - do turystyki weź aplikację turystyczną, bo jest w czym wybierać (zamiast zmieniać przeznaczenie tego co masz).
A do tego masz dziś spory wybór polskich papierowych górskich map (również foliowanych) i gotowych ich wersji elektronicznych. Popatrz, nawet sam ich producent Cię zaprosił do skorzystania z tej oferty.
To można zrobić, nie czekajac aż ktoś zechce jakąś opcję dołożyć (lub nie) ...
Pozdrawiam
Ranger

Data: 2010-03-24 20:40:27
Autor: Michał Siwicki
[...]

Zbynku,

Polecam Ci zatem nasze mapy Sygnatury. Mają współrzędne geograficzne, w stopniach i minutach właśnie. Są pod TrekBuddy.

Pozdrawiam

Michał Siwicki

Foliowane mapy górskie Polska