Fomaspeed w Eukobromie - pytanie o czas wywołania

Data: 2009-05-19 19:00:52
Autor: Fereby
Fomaspeed w Eukobromie - pytanie o czas wywołania
Spróbowałem niedawno wywołania w Eukobromie (Tetenal) papieru stałogradacyjnego Fomaspeed. W zalecanym przez producenta czasie 1 minuty papier wywołuje się poniżej rzeczywistej gradacji - efekt przypomina wywołanie powierzchniowe. Potwierdzać zdaje się to pojawianie się pręg na odbitkach (prawdopodobnie ze spływającego wywoływacza), a także uzyskanie 2-3x niższej czułości, niż ta sama partia papieru wywołana w W-41. Jaki czas wywołania należy zastosować dla tego papieru? Fereby --

Data: 2009-05-19 10:46:40
Autor: Czarek
On 19 Maj, 19:00, "Fereby" <fer...@poczta.onet.pl> wrote:

Jaki czas wywołania należy
zastosować dla tego papieru?

Dla każdego papieru:
zaświetlasz kawałek papieru, wrzucasz do wywoływacza, włączasz stoper
i obserwujesz. W momencie, gdy pojawią się _pierwsze ślady_ obrazu,
sprawdzasz czas. Mnożysz go przez liczbę zawartą w przedziale od 4
(dla plastiku) do 8 (wypasiony baryt) i masz czas wywoływania.

Czarek

Data: 2009-05-26 20:18:58
Autor: Fereby

Użytkownik "Czarek" <4x5@gmx.de> napisał w wiadomości news:be8b6b66-7c4e-4d82-98ca-d466568db804v4g2000vba.googlegroups.com...
[...]

Współczynniki Watkinsa? Zależą od składu wywoływacza (np. W-41
ma więcej), a także emulsji, bądź tego czy np. papier zawiera
substancje przyśpieszające wywołanie (np. Agfa Brovira RC).

Wymyśliłem mniej więcej coś podobnego - naświetliłem test
światłomierza ciemniowego i wywołałem 1:30 i 2:00 min.
Pierwsze ślady obrazu pojawiają się po około 30 s. więc
założyłem współczynnik 3-4. Wyszło znacznie lepiej, choć
gradacja jest wciąż jeszcze jakby zbyt miękka, ale popracuję
nad tym, jak znajdę czas. Przy 1:30 pole średnioszare testu
przesunięte o pół stopnia przysłony, co oznaczałoby że można
skompensować prześwietlenie i niedoświetlenie do pół stopnia
przysłony (tyle że przy wciąż nieco zbyt miękkiej gradacji).

Fereby

Data: 2009-05-27 12:20:49
Autor: jansal
On 19 Mai, 19:46, Czarek <4...@gmx.de> wrote:
> [...]

sprawdzasz czas. Mnożysz go przez liczbę zawartą w przedziale od 4
(dla plastiku) do 8 (wypasiony baryt) i masz czas wywoływania.

mozna tez  postapic odwrotnie
ustalic czas wywolywania - np doglebnego na3-4 minuty i tak dobrac
czas naswietlenia aby swiatla nie byly zbyt ciemne.
uzyskasz ladne glebokie czernie , szczegoly w swiatlach i  wieksza
tolerancje na czasy wolania.

Data: 2009-05-29 17:38:24
Autor: Fereby
Fomaspeed w Eukobromie - pytanie o czas wywołania

[cut]

[...]

Metoda "na przewołanie" była polecana wiele lat temu i jest z reguły dość skuteczna, zwłaszcza w połączeniu rozcieńczonym osłabiaczem Farmera, którym można - w razie potrzeby - usunąć "zszarzenie świateł". Oczywista efektem ubocznym także jest zmiana gradacji papieru. Oczywista można z tym walczyć, np. zmieniając rozcieńczenie wywoływacza. Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło - przynajmniej trochę poćwiczyłem wywołanie powierzchniowe (zrobiłem parę takich odbitek w W-41 rok temu i dość mi się podobały, ale w końcu zabrakło czasu, by wziąć się za to na poważnie). Fereby --

Fomaspeed w Eukobromie - pytanie o czas wywołania