Ford jednak g... wort ;)

Data: 2011-12-05 23:31:42
Autor: Cezary Daniluk
Ford jednak g... wort ;)
No i nie odjecha艂 spod roboty, a raczej odjecha艂 ale na sznurku ;)

Odpali艂 wsadzi艂em rewers, wyjecha艂em p贸艂 d艂ugo艣ci samochodu - zgas艂, zgas艂y zegary, pr膮du na elektronice brak. Aku sprawny ... radio po przekr臋ceniu kluczyka dzia艂a, awaryjne s膮, pozycyjne te偶, alarm otwiera i zamyka go - reszta amba fatima wcie艂o pr膮d.
Bezpieczniki posprawdza艂em to co po ciemku zimnie i nocy mo偶na by艂o sprawdzi膰 - wsio ok, a pr膮du brak ...

Jak wi臋cej takich numer贸w b臋dzie mi wycina艂 to strac臋 do niego serce i cierpliwo艣膰 ;)

Pozdrawiam !

PS:
a tak musia艂em si臋 wy偶ali膰 ;)

Data: 2011-12-05 23:34:18
Autor: Lewis
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-05 23:31, Cezary Daniluk pisze:
[...]

oj tam oj tam, ostatnio mia艂em do naprawy dwa VW, passat B5 - elektronika wariuje zegary 艣wiec膮 jak choinka, wariuje immobilizer, nast臋pnego dnia wszystko wraca do normy, drugie auto golf 3 wariuje immo raz odpala bez problemu raz si臋 buntuje wi臋c nie tylko Ford g... wort :P

--
Cz臋艣ci do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2011-12-05 23:42:52
Autor: Cezary Daniluk
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-05 23:34, Lewis pisze:

[...]

Nie por贸wnujmy Mondeo MK3 do Golfa MK3 ;) kt贸rego wcze艣niej mia艂em :) Golf ciut starszy i mo偶e w nim elektryka g艂upie膰, a to ma raptem 5lat sko艅czone i tylko 150kkm na liczniku ;)

Pozdrawiam !

Data: 2011-12-06 08:18:32
Autor: dremka
Ford jednak g... wort ;)
Cezary Daniluk napisal:

a to ma raptem 5lat
sko艅czone i tylko 150kkm na liczniku ;)

Ford Fusion, troche ponad dwa lata, 80kkm, jade sobie jade, nagle wszytsko gasnie, zegary na zero i stop. Dobrze, ze dotoczylem sie na luzie do bocznej, bo zablokowanie chocby na chwile czworki w tym miejscu mogloby skonczyc sie linczem. Nie wiem co to bylo, bo sluzbowy, a poniewaz byla to ktoras z kolei jego awaria, wiec wymienili na inny...

--
dremka

Data: 2011-12-06 17:51:07
Autor: Cezary Daniluk
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 08:18, dremka pisze:
Cezary Daniluk napisal:

[...]

Ja ju偶 wiem co mu dolega - do wymiany skrzynka bezpiecznik贸w pod mask膮, nie wychodzi z niej pr膮d do stacyjki ;)
Znajomy elektryk ju偶 dzia艂a :D

Pozdrawiam !

Data: 2011-12-07 23:10:59
Autor: s2k
Ford jednak g... wort ;)
Cezary Daniluk napisal:

[...]

Czemu nie autoryzowany serwis? I za chwil臋 zn贸w b臋dziesz p艂aka艂 na Ford-a jakie to g贸wno! Ch艂opie ogarnij si臋!

Data: 2011-12-07 23:18:34
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-07 23:10, s2k pisze:
Znajomy elektryk ju dzia砤 :D

Pozdrawiam !

Czemu nie autoryzowany serwis? I za chwil zn體 b阣ziesz p砤ka na
Ford-a jakie to g體no! Ch硂pie ogarnij si!

Twierdzisz, 縠 ASO jest w ka縟ym wypadku lepsze?

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wroc砤w, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2011-12-07 23:58:34
Autor: AZ
Ford jednak g... wort ;)
On 2011-12-07, s2k <s2k@donikad.pl> wrote:

Czemu nie autoryzowany serwis? I za chwil臋 zn贸w b臋dziesz p艂aka艂 na Ford-a jakie to g贸wno! Ch艂opie ogarnij si臋!

Oczywiscie. Mechanicy w ASO maja sciany pelne certyfikatow z
superszkolen i napewno ogarna lepiej niz kazdy inny...

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-12-09 17:10:43
Autor: Cezary Daniluk
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-08 00:58, AZ pisze:
On 2011-12-07, s2k<s2k@donikad.pl>  wrote:

[...]

Wiesz, niekt贸rzy tak twierdz膮 ;)
Ja jednak wol臋 w艂asne r臋ce, to im najlepiej wierz臋 w kwestii naprawy moich pojazd贸w :) W tym przypadku cz艂owiek jest mi winny kas臋, wi臋c niech si臋 wykazuje :D

Pozdrawiam !

Data: 2011-12-05 23:58:28
Autor: grzech
Ford jednak g... wort ;)
oj tam oj tam, ostatnio mia砮m do naprawy dwa VW, passat B5 -
elektronika wariuje zegary 秝iec jak choinka, wariuje immobilizer,
nast阷nego dnia wszystko wraca do normy, drugie auto golf 3 wariuje immo
raz odpala bez problemu raz si buntuje wi阠 nie tylko Ford g... wort :P

kumpel w audi mia podobne siurtpryzy, okaza硂 si, 縠 allegrowe
xenony wali硑 mu z jednej przetwornicy jakie dziwne pr眃y i polecia
imobilaizer

zulus
nyska

Data: 2011-12-06 00:24:07
Autor: Papkin
Ford jednak g... wort ;)
[...]

w VW to pieknie zaprojektowali luty w module zamka centralnego, sciezka jak na plycie glownej komputera (ulamek mm, choc miejsca sporo), pad lutowniczy malusienki (znow jak w domowej elektronice choc miejsca sporo), i skromna porcja lutowia laczaca plytke i element drgajacy przy kazdym zamknieciu i otwarci zamka. Kazdy kto ma ciut starszego VAG zna ten problem. Po pewnym czasie zamki zaczynaja wariowac albo w ogole nie odpowiadaja :) Trzeba rozebrac, dac spora ilosc dobrego lutu i spokoj. A wystarczylo zprojketowac grubsze ciezki, wieksze pady lutownicze i to solidnie lutowac w fabryce!

Tak czy siak moj VAG nigdy nie odmowil wspolpracy na drodze, wszystkie usterki to takie pierdoly.

Data: 2011-12-06 06:27:27
Autor: Iglo
Ford jednak g... wort ;)
Papkin <spam@spamerssux.net> napisa(a):

[...]

No to nie widzia砮 pod秝ietlenia panelu klimatronika w Lagunie II, W
chi駍kich zabawkach s lepsze punkty lutowania :-). Wprawdzie poprawi 砤two,
ale nie ka縟y jest Adamem S硂dowym :-). Cho wbrew legendom jeszcze na drodze
nie stan瓿a (ok 100kkm je縟筷).

Data: 2011-12-06 08:32:41
Autor: Jacek
Ford jednak g... wort ;)
RoHS i ekologia.
Lutuj膮 teraz jakim艣 g...em bez o艂owiu. Wiadomo, 偶e o艂贸w szkodliwy jest strasznie. Na p艂ycie g艂贸wnej laptopa by艂o go mo偶e 0,2 grama i jak polutowali w fabryce, to dzia艂a艂o lata. Teraz lutuj膮 bez o艂owiu i laptop (pisz臋 tu o HP) wytrzymuje do sko艅czenia gwarancji, a potem pada z powodu utlenionych lut贸w karty graficznej.
Wymienia si臋 wi臋c CA艁膭 p艂yt臋 g艂贸wn膮, co jak wiadomo jest bardzo ekologiczne, bo star膮 si臋 wyrzuci a o艂owiu tam nie ma wi臋c dla 艣rodowiska to prawie, jak naw贸z organiczny.
Tak samo z autami. Coraz wi臋cej elektroniki i pseudoekologii tam gdzie nie potrzeba. To se u偶 ne vrati.
Jacek

Data: 2011-12-06 09:56:13
Autor: RoMan Mandziejewicz
Ford jednak g... wort ;)
Hello Jacek,

Tuesday, December 6, 2011, 8:32:41 AM, you wrote:

RoHS i ekologia.
Lutuj teraz jakim g...em bez o硂wiu. Wiadomo, 縠 o丑w szkodliwy jest
strasznie.

Motoryzacja nadal u縴wa lutowania o硂wiowego. Bo musi - dodatek o硂wiu
zapobiega zarazie cynowej: http://pl.wikipedia.org/wiki/Cyna

[...]

--
Best regards,

Data: 2011-12-06 10:35:31
Autor: Sylwester zar
Ford jednak g... wort ;)
> [...]
> strasznie.

Motoryzacja nadal u縴wa lutowania o硂wiowego. Bo musi - dodatek o硂wiu
Dodanie o硂wiu o g阺to禼i 2x wi阫szej w ilo禼i 40%, mocno i wystarczaj眂o
pewnie t cech poprawia硂.
Nie jestem chemikiem, ale dodanie 3% srebra o podobnej g阺to禼i co o丑w by
mo縠 nie niweluje tego zjawiska w takim samym stopniu.
Ja lubi lutowa cyn ze srebrem.
Jednak wi阫sz wad moim zdaniem tej cyny jest wy縮za temperatura topnienia.
I teraz, je秎i kto u縴wa tych samych lutownic co do o硂wiowej, to mo縠 si
okaza, 縠 za ma砤 moc spowoduje niezbyt udan dyfuzj, czyli tzw." zimny
lut"
Czyli do bran縴 samochodowej lutownica transfarmatorowa o mocy 100W z
czystymi, metalicznymi naci阠iami na grot i czystym, metalicznym grocie, o
秗ubkach go mocuj眂ych nie wspominaj眂.
Je秎i chodzi o technik BGA, to tutaj nasz硑 si 3 b酬dy w rozwoju
techniki - elektroniki.
1) Zrobiono tak durn obudow, 縠 w obawie uszkodzenia monterzy boj si
podgrza scalak do wy縮zej temperatury i na d硊縮zy czas.
2) zastosowano cyn ze srebrem, kt髍a potrzebuje w砤秐ie tej wy縮zej
temperatury.
3) Po zalutowaniu BGA nie ma praktycznie 縜dnej mo縧iwo禼i skontrolowania
poprawno禼i zlutowania, z regu硑 bardzo du縠j liczby, po砤cze pod obudow.
Romek, wiem, nast阷nym razem p骿dziemy do nas na pme :-) Przepraszam.

-- .
pozdrawiam
Sylwester zar
http://www.alpro.pl
http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schemat體
i projektowania PCB

Data: 2011-12-07 09:25:18
Autor: Pa_blo
Ford jednak g... wort ;)

U偶ytkownik "Jacek"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:jbkgep$hqf$1@news.task.gda.pl...

Teraz lutuj膮 bez o艂owiu i laptop (pisz臋 tu o HP) wytrzymuje do sko艅czenia gwarancji, a potem pada z powodu utlenionych lut贸w karty graficznej.

Powielasz miejskie legendy...
Nie utlenia sie nic pod ukladem, tylko z powodu wady produkcyjnej rdzen (pod ktorym sa rozniez mikroskopijne kuleczki) odchodzi od PCB ukladu. Tzw reballing czy insze grzanie powoduje tylko chwilowe poprawienie polaczen rdzenia do PCB, dlatego wlasnie problem po kilku miesiacach powraca i pomaga tylko wymiana ukladu na DC > 010 lub (co potrafia nieliczni) "regeneracja" takiego ukladu...

--
Picasso

Data: 2011-12-06 09:33:50
Autor: Sylwester 艁azar
Ford jednak g... wort ;)
rozebrac, dac spora ilosc dobrego lutu i spokoj. A wystarczylo
zprojketowac
grubsze ciezki, wieksze pady lutownicze i to solidnie lutowac w fabryce!
Mi艂o widzie膰 fachowc贸w z bran偶y na tej grupie.
Przynajmniej rozdajecie Panowie fachowe podpowiedzi.
Ja jak zwykle dodam: zalutowa膰 STYKI.

Tak czy siak moj VAG nigdy nie odmowil wspolpracy na drodze, wszystkie
usterki
to takie pierdoly.
No to kolega jeszcze nie mia艂 do czynienia z rozrz膮dem i jego hydraulicznym
napinaczem w VAG V6 3.2 FSI .
120 do 180 tys. km i regu艂a: rozrz膮d zepsuty.

--
-- .
pozdrawiam

Data: 2011-12-06 09:29:01
Autor: Maciek
Ford jednak g... wort ;)
Dnia Tue, 6 Dec 2011 09:33:50 +0100, Sylwester zar napisa(a):

(...)

A ze tak zapytam a marginesie, to w zasadzie czmeu juz nikt (?) nie robi
rozrzadu na kolach zebatych? Przez halas, koszty?

--
Maciek

Karkulowsia zwartusia
Ratuwsianku Maciuwsio

Data: 2011-12-06 10:19:56
Autor: Sylwester zar
Ford jednak g... wort ;)
A ze tak zapytam a marginesie, to w zasadzie czmeu juz nikt (?) nie robi
rozrzadu na kolach zebatych? Przez halas, koszty?
Guma szybciej si zerwie ni 砤馽uch.
W zwi眤ku z powy縮zym, jest GWARANCJA, ale na PEWNOζ uszkodzenia rozrz眃u,
gdy nie wymieni si go na czas. Czysty zysk. Wszyscy si ciesz, a klienci
p砤c do ko馽a swych dni.
Jak bardziej aktywni - p砤c cz甓ciej - jak podatek od luksusu (sic!).
Ja tak pozwol sobie zaryzykowa stwierdzenie, 縠 ten czas to max. 300
tys.km w pierwszych konstrukcjach z bardziej grubym paskiem. W nowszych, to
ju mo縠 do秝iadczeni w tym wzgl阣zie praktycy zaraz si tu wypowiedz.
Jednak, czy kolega wie, 縠 w 3,2 FSI jest r體nie system rozrz眃u nap阣zany
砤馽uchami?
W 砤馽uchach jednak jes inny problem.
Poprzez to, 縠 s zbudowane z wielu (XX) ogniw - zawsze nast阷uje jego
wyd硊縠nie po pewnym czasie pracy.
Z regu硑: szybko na pocz眛ku do kilku tys. km, a potem ju liniowo ka縟ego
roku ze sta硑m, niewielkim przyrostem procentowym.
Potem nast阷uje przeskok lub uszkodzenie k蟪 z阞atych, 砤馽ucha itd.
Dlatego powszechnie stosuje si napinacze.
Niestety w roku 2011 nie jest mi znany 縜den samoch骴, kt髍y ma poprawnie
zaprojektowane napinacze.
W tym ze stajni VolkswagenAudiGroup 3,2 FSI V6 jest napinacz hydrauliczny,
kt髍y powinien ju napina przy rozruchu silnika.
Niestety to nie dzia砤 poprawnie. Jest z砤 idea i trwa硂舵 tych silnik體
jest sztucznie ograniczona przez t ma潮 rzecz.
W innym przypadku: Fiat Seicento jest du縪 lepiej. 馽uch jest podw骿ny.
Nie s mi znane przypadki uszkodzenia silnika przez 潮馽uch rozrz眃u, a
trzeba przyzna, 縠 samoch骴 SC900 jest jakie 1000x bardziej popularny w
Polsce ni np. Audi A6 z wy縠j wymienionym silnikiem.
Niestety i w SC900 napinacz to pora縦a. Mimo, 縠 napinacz jest spr昕ynowy i
ca砶owicie mechaniczny, to jego trwa硂舵 jest marna, ze wzgl阣u na
delikatno舵 wykonania:
cienka blaszka i tworzywo sztuczne. Skutkiem tego jest du縴 luz i trudne do
zdiagnozowania szarpanie. By硂 by du縪 砤twiej to zdiagnozowa, gdyby dodano
czujnik wa砶a rozrz眃u za 10 z i Fiat zam體i by odpowiedni program do
monitorowania u programist體-fachowc體.
Cho przyznaj, 縠 lepiej by by硂 zrobi solidny mechaniczny napinacz, z
r阠zn regulacj za pomoc 秗uby, dost阷nej np. z boku silnika.

Ciekawie by rozwi眤any uk砤d rozrz眃u w maluchu PF126.
Nie by on w og髄e trwa硑, ale za to mia takie wypustki od秗odkowe, kt髍e
go napina硑 automatycznie przy wy縮zych obrotach.
Te wypustki robi硑 te ha砤s, gdy przy wyci眊ni阾ym 砤馽uchu ociera硑 o
obudow.
Wtedy przynajmniej wiadomo by硂 kiedy go wymieni.

Zdaje si, 縠 s teraz napinacze elektryczne.
Nie mam tu do秝iadcze, ale je縠li kto zastosowa tam silnik szczotkowy jak
prawie we wszystkich silniczkach elektrycznych w samochodzie - to nie wr罂
szybkiego rozwi眤ania tematu napinania.
Ca硑 czas si zastanawiam, dlaczego w 2011 roku kto w og髄e stosuje silniki
szczotkowe ma砮j mocy w samochodach.
Przepraszam, za zbyt d硊gi wyw骴.

--
-- .

Data: 2011-12-06 10:43:18
Autor: Maciek
Ford jednak g... wort ;)
Dnia Tue, 6 Dec 2011 10:19:56 +0100, Sylwester zar napisa(a):

(...)
Przepraszam, za zbyt d硊gi wyw骴.

Wcale nie zbyt dlugi, bo bardzo ciekawy. Jednak ja mialem na mysli nie
lancuchy, tylko rozrzad na zebatkach, jak np. w dieslu 2.8 z Daihatsu
Rocky.

--
Maciek

Karkulowsia zwartusia
Ratuwsianku Maciuwsio

Data: 2011-12-06 11:03:18
Autor: Artur Ma秎眊
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 10:43, Maciek pisze:
Dnia Tue, 6 Dec 2011 10:19:56 +0100, Sylwester zar napisa(a):

(...)
Przepraszam, za zbyt d硊gi wyw骴.

Wcale nie zbyt dlugi, bo bardzo ciekawy.

I nie na temat ;)

Jednak ja mialem na mysli nie
lancuchy, tylko rozrzad na zebatkach, jak np. w dieslu 2.8 z Daihatsu
Rocky.

Je縠li mnie pami赕 nie myli to w Terrano II 2.7 by chyba na ko砤ch.
Z nowszych to zdaje si w Transporterze T5 2.5TDI jest na ko砤ch.

Data: 2011-12-06 11:09:35
Autor: Sylwester zar
Ford jednak g... wort ;)
Wcale nie zbyt dlugi, bo bardzo ciekawy. Jednak ja mialem na mysli nie
lancuchy, tylko rozrzad na zebatkach, jak np. w dieslu 2.8 z Daihatsu
Rocky.
A tak. To ciekawe rozwi眤anie.
Mo縠 faktycznie chodzi o ha砤s.
No i wykonanie k蟪 z阞atych z klasyczn ewolwent jest du縪 trudniejsze
(dro縮ze)
Ma kolega mo縠 jakies rysunki/zdj阠ia  tego rozrz眃u?
Z ko砤mi z阞atymi, to jest ten problem, 縠 wa砮k rozrz眃u jest odleg硑 od
wa硊 korbowego o d硊go舵 cylindr體.
PaSkiem czy 砤馽uchem jest tanio to przed硊縴.
Ko砤 z阞ate musz by o du縠j 秗ednicy, lub w wi阫szej liczbie ni 2.
Dlatego te kiedy wa砮k by w bloku, a d紈ignie popychaczy w g硂wicy by硑
naciskane pr阾ami.
Ja jednak by砨ym sk硂nny do wyrzucenia ca砮go klasycznego mechanizmu
rozrz眃u.
Sterowanie elektromagnetyczne zaworami na podstawie sygna丑w z ECU jest
ca砶owicie wystarczaj眂e.
Wydaje mi si, 縠 producenci/inwestorzy nie chc zrezygnowa z pask體
gumowych, ze wzgl阣u na zyski.
Boj si zaryzykowa, 縠 ma硂 si b阣zie sprzedawa samochod體 z dobrymi
silnikami.
Dzi Mercedes czy Audi nie jest ju renom techniki, a tylko marki.
I niestety te dwie renomy si rozjecha硑.

--
-- .

Data: 2011-12-06 12:16:36
Autor: PM
Ford jednak g... wort ;)
Sterowanie elektromagnetyczne zaworami na podstawie sygna丑w z ECU jest
ca砶owicie wystarczaj眂e.

ciekawe czy powsta taki silnik (jakis seryjny, niekoniecznie samochodowy)

Wydaje mi si, 縠 producenci/inwestorzy nie chc zrezygnowa z pask體
gumowych, ze wzgl阣u na zyski.

s眃z 縠 problem jest w braku mocy z aku podczas rozruchu i og髄nie spore zapotrzebowanie na moc podczas pracy.

Data: 2011-12-06 12:37:45
Autor: Sylwester zar
Ford jednak g... wort ;)
s眃z 縠 problem jest w braku mocy z aku podczas rozruchu i og髄nie spore
zapotrzebowanie na moc podczas pracy.

Nie jest potrzebna du縜 moc, aby przesun辨 zaw髍 o par milimetr體.
Moc jest potrzebna w starych rozwi眤aniach, do pokonania si硑 spr昕yn.

Przecie podczas pracy  w klasycznym uk砤dzie starcza mocy, dlaczego mia硂by
nie starcza tej mocy, je秎i elektromagnes/silnik krokowy,
mia砨y wykona t sam prac?

--
-- .

Data: 2011-12-06 12:31:00
Autor: Karolek
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 12:37, Sylwester zar pisze:
[...]

Takie rozwiazania sa znane od lat, jest kilka albo i wiecej roznych rozwiazan i patentow.
I tez mnie interesuje co stoi na drodze, aby to wprowadzic, szczegolnie ze takie rozwiazanie dawaloby szereg nowych mozliwosci sterowania zaworem.

--
Karolek

Data: 2011-12-07 23:15:18
Autor: s2k
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 12:31, Karolek pisze:
[...]

Ka縟e nowe rozwi眤anie to ryzyko jak to si zachowa w rzeczywisto禼i, dzi mieli秏y przyk砤d na grupie radaru kt髍y w warunkach laboratoryjnych dzia砤 perfekcyjnie a na drodze pokazuje pierdo硑.
Kto musi zap砤ci frycowe za nowe rozwi眤anie, wszyscy czekaj na odwa縩ego.

Data: 2011-12-08 05:48:39
Autor: Karolek
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-07 23:15, s2k pisze:

[...]

Ale te rozwiazania chyba juz dawno wyszly poza laboratorium.

--
Karolek

Data: 2011-12-06 12:58:53
Autor: PM
Ford jednak g... wort ;)

[...]

good point
ale chyba nikt nie dawa tam takich spr昕yn bez przyczyny
wida trzeba zaw髍 trzymac np. podczas ssania -  na to tez potrzebna jest energia.
mo縩a wyduma jakie zamki/blokady/zapadki - ale jak bedzie z niezawodno禼ia?

Przecie podczas pracy  w klasycznym uk砤dzie starcza mocy, dlaczego mia硂by
nie starcza tej mocy, je秎i elektromagnes/silnik krokowy,
mia砨y wykona t sam prac?

dzieki stratom? sprawno禼 energia_mech_1*spr_alt*sprawno舵_elektromagnesu itd....
przy rozruchu mamy tylko akumulator i to mocno obci眤ony.

Data: 2011-12-06 08:16:05
Autor: ptoki
Ford jednak g... wort ;)
On Dec 6, 12:58爌m, "PM" <x...@wp.pl> wrote:

> Nie jest potrzebna du a moc, aby przesun zaw r o par milimetr w.
> Moc jest potrzebna w starych rozwi zaniach, do pokonania si y spr yn.

good point
ale chyba nikt nie dawa tam takich spr yn bez przyczyny
wida trzeba zaw r trzymac np. podczas ssania - 爊a to tez potrzebna jest
energia.
mo na wyduma jakie zamki/blokady/zapadki - ale jak bedzie z
niezawodno cia?

Mi sie wydaje ze chodzilo o to aby zawory szybko wracaly na miejsce.
Przy wyzszych obrotach (3-4krpm) trzeba to robic jakies 33 razy na
sekunde.

4000/60=66,6(6)
silnik 4 suwowy
66/2=33.

Silna sprezyna powoduje ze ruch jest szybki.

> Przecie podczas pracy 爓 klasycznym uk adzie starcza mocy, dlaczego
> mia oby
> nie starcza tej mocy, je li elektromagnes/silnik krokowy,
> mia by wykona t sam prac ?

dzieki stratom? sprawno c energia_mech_1*spr_alt*sprawno _elektromagnesu
itd....
przy rozruchu mamy tylko akumulator i to mocno obci zony.

Data: 2011-12-06 19:27:44
Autor: nazgul
Ford jednak g... wort ;)

[...]

Silna spr臋偶yna powoduje ze ruch jest szybki.

jak poda艂 kolega AM to 偶eby by艂o naprawd臋 szybko stosuje si臋 uk艂ady bez spr臋偶yny.

mo偶e elektromagnes nie zdo艂a si臋 tak szybko przemagnesowa膰.

Data: 2011-12-07 14:20:45
Autor: Jakub Witkowski
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 19:27, nazgul pisze:

mo偶e elektromagnes nie zdo艂a si臋 tak szybko przemagnesowa膰.

Zdo艂a zdo艂a :) To nie jest problem akurat.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog膮 by膰 niepowa偶ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiada膰 w cz臋艣ci

Data: 2011-12-06 13:41:21
Autor: Sylwester zar
Ford jednak g... wort ;)
przy rozruchu mamy tylko akumulator i to mocno obci眤ony.
To przecie on podczas rozruchu i tak przeznacza cz甓 energii na pchanie
zawor體.
Zmieni si tylko kierunek energii.
Je秎i jednak b阣zie to dobrze wykonane- sprawno舵 ca硂禼i musi by mniejsza.
Akumulator->rozrusznik->przek砤dnia mechaniczna->wa砮k
rozrz眃u->spr昕yny->zawory
a teraz:
Akumulator->silniki zawor體->zawory.
Gdzie s wi阫sze straty energii?

--
-- .

Data: 2011-12-06 13:43:56
Autor: PM
Ford jednak g... wort ;)

To przecie on podczas rozruchu i tak przeznacza cz甓 energii na pchanie
zawor體.
Zmieni si tylko kierunek energii.
Je秎i jednak b阣zie to dobrze wykonane- sprawno舵 ca硂禼i musi by mniejsza.

- chyba mia砮s na mysli wieksza (cho si z tym nie zgadzam);-)

Akumulator->rozrusznik->przek砤dnia mechaniczna->wa砮k
rozrz眃u->spr昕yny->zawory
a teraz:
Akumulator->silniki zawor體->zawory.
Gdzie s wi阫sze straty energii?

no w砤snie gdzie?
ja obstawiam przypadek 2.

ponadto nie chodzi o straty tylko o "odessanie" ca砮j energii przez rozrusznik.
mozna zaobserwowac co si dzieje z przek眤nikami w samochodzie przy s砤bym aku i niskiej temp.
wszytsko si w砤cza wy砤cza przygasa..
o ile lampka oswietlenia kabiny mo縠 sobie zdychac bez mocy
to taki uk砤d rozrzadu niespecjalnie.

no dobra dalej szukamy przyczyn dlatego to nie wesz硂 do produkcji a zamiast tego robi sie jakies regulacje wniosu zawor體 w multiair
lub mechniaczne roz砤cznie w TSI.

Data: 2011-12-06 14:37:41
Autor: Karolek
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 13:43, PM pisze:

[...]

Nie wiem po co dumasz nad tym, jak juz dawno takie rozwiazania zostaly opracowane i to w roznych wariantach.

no dobra dalej szukamy przyczyn dlatego to nie wesz硂 do produkcji a
zamiast tego robi sie jakies regulacje wniosu zawor體 w multiair
lub mechniaczne roz砤cznie w TSI.

Moze chodzi o koszty takiego rozwiazania, chociaz nie wiem ile kosztuja obecne i ile mialyby kosztowac te elektromagnetyczne.

--
Karolek

Data: 2011-12-06 18:51:15
Autor: nazgul
Ford jednak g... wort ;)

Nie wiem po co dumasz nad tym, jak juz dawno takie rozwiazania zostaly
opracowane i to w roznych wariantach.

no przecie wiem 縠 prochu tu nie wymy秎amy
zastanawiamy si tylko dlaczego niby genialne rozwi眤anie nie jest powszechne.

daj jaka link 縠by popatrze na te r髗ne warianty.

Data: 2011-12-06 20:53:27
Autor: Karolek
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 18:51, nazgul pisze:

[...]

To nie ja debatuje nad sprawnoscia i brakiem pradu...

daj jaka link 縠by popatrze na te r髗ne warianty.

Uzyj google, najlepiej w jezyku angielskim (chociaz i polskie opracowania istnieja).

--
Karolek

Data: 2011-12-06 16:19:50
Autor: Jakub Witkowski
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 13:43, PM pisze:

o ile lampka oswietlenia kabiny mo縠 sobie zdychac bez mocy
to taki uk砤d rozrzadu niespecjalnie.

Elektryczny rozrz眃 powinien pracowa tak d硊go jak d硊go dzia砤 zap硂n (iskrowe).
Gdy iskry brak, to ju bez znaczenia czy si zawory otworz :)

BTW, bez spr昕yn to si pewnie i tak nie ob阣zie, bo niech si ten uk砤d
elektryczny zawiesi w pozycji "zaw髍 otwarty" :) Chyba, 縠 bezkolizyjny...

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog by niepowa縩e,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiada w cz甓ci

Data: 2011-12-06 15:23:34
Autor: AZ
Ford jednak g... wort ;)
On 2011-12-06, Jakub Witkowski <jwitkows@domena.z.sygnatury> wrote:
o ile lampka oswietlenia kabiny mo偶e sobie zdychac bez mocy
to taki uk艂ad rozrzadu niespecjalnie.

Elektryczny rozrz膮d powinien pracowa膰 tak d艂ugo jak d艂ugo dzia艂a zap艂on (iskrowe).
Gdy iskry brak, to ju偶 bez znaczenia czy si臋 zawory otworz膮 :)

BTW, bez spr臋偶yn to si臋 pewnie i tak nie ob臋dzie, bo niech si臋 ten uk艂ad
elektryczny zawiesi w pozycji "zaw贸r otwarty" :) Chyba, 偶e bezkolizyjny...

No nie baldzo, detonacje w kolektorze sa bardzo efektowne ;-)

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-12-06 16:59:34
Autor: Sylwester 艁azar
Ford jednak g... wort ;)
> BTW, bez spr臋偶yn to si臋 pewnie i tak nie ob臋dzie, bo niech si臋 ten uk艂ad
> elektryczny zawiesi w pozycji "zaw贸r otwarty" :) Chyba, 偶e
bezkolizyjny...
Na jaki艣 kompromis mo偶na pocz膮tkowo si臋 zgodzi膰.
Mo偶e by膰 bezkolizyjny, lub posiada膰 jakie艣 (s艂absze) spr臋偶yny.
Chodzi o to, aby wyeliminowa膰 wa艂ek rozrz膮du, pasek gumowy, 艂o偶yska,
napinacz, czyli jakie艣 10 kilogram贸w z艂omu, kt贸ry musi by膰 wo偶ony i kr臋cony.

Data: 2011-12-06 17:29:00
Autor: Artur Ma艣l膮g
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 16:59, Sylwester 艁azar pisze:
BTW, bez spr臋偶yn to si臋 pewnie i tak nie ob臋dzie, bo niech si臋 ten uk艂ad
elektryczny zawiesi w pozycji "zaw贸r otwarty" :) Chyba, 偶e bezkolizyjny...
Na jaki艣 kompromis mo偶na pocz膮tkowo si臋 zgodzi膰.

Znaczy na jaki? Wymie艅 kilka znanych Ci silnik贸w bezkolizyjnych.
Bezkolizyjno艣膰 jako taka raczej nie zale偶y od rodzaju "nap臋du"
zawor贸w.

Mo偶e by膰 bezkolizyjny, lub posiada膰 jakie艣 (s艂absze) spr臋偶yny.
Chodzi o to, aby wyeliminowa膰 wa艂ek rozrz膮du, pasek gumowy, 艂o偶yska,
napinacz, czyli jakie艣 10 kilogram贸w z艂omu, kt贸ry musi by膰 wo偶ony i kr臋cony.

Gdyby to by艂o uzasadnione w dowolny spos贸b to zdaje si臋, 偶e mieliby艣my
bez liku takich rozwi膮za艅 w miejscach, gdzie aspekt ekonomiczny
rozwi膮zania jest zasadniczo pomijalny - licz膮 si臋 efekty.
Co ciekawe - systemu bezspr臋偶ynowe znane s膮 od dawna i rzadko
spotykane (http://pl.wikipedia.org/wiki/Rozrz%C4%85d_desmodromiczny).

Data: 2011-12-06 19:29:43
Autor: Sylwester 艁azar
Ford jednak g... wort ;)
Znaczy na jaki? Wymie艅 kilka znanych Ci silnik贸w bezkolizyjnych.
Bezkolizyjno艣膰 jako taka raczej nie zale偶y od rodzaju "nap臋du"
zawor贸w.
Po co?
Ja m贸wi臋, 偶e mozna p贸j艣膰 na kompromis, przyczyniaj膮c si臋 do uwagi kolegi
Jakuba,
kt贸ry da艂 tak膮 propozycj臋.
Ja to zrozumia艂em tak, 偶e kolega Jakub obawia si臋, 偶e jak straci si臋
synchronizacj臋 mi臋dzy wa艂em korbowym, a wa艂kiem rozrz膮du, to polec膮 zawory,
d偶wigienki, t艂oki itp.
Ja si臋 tego nie obawiam, bo w艂a艣nie taka jest przyczyna wi臋kszo艣ci
uszkodze艅, gdy chodzi o rozrz膮d.
Nowe rozwi膮zanie ma to eliminowa膰.
Synchronizacja jest wa偶na, ale uszkodzenia wynikaj膮 z tego, 偶e mechanizm
jest nietrwa艂y.
Przypuszczam, 偶e wielu obawia si臋 tego, 偶e gdy komputer b臋dzie sterowa艂
zaworem,
to si臋 rozsynchronizuje i b臋c.
Jednak ECU to nie Windows i si臋 nie mo偶e zawiesza膰.
Oczywi艣cie jak kto艣 b臋dzie chcia艂 to spartaczy.

Gdyby to by艂o uzasadnione w dowolny spos贸b to zdaje si臋, 偶e mieliby艣my
bez liku takich rozwi膮za艅 w miejscach, gdzie aspekt ekonomiczny
rozwi膮zania jest zasadniczo pomijalny - licz膮 si臋 efekty.
No to teraz jest efekt:
- koszty ogromne (dodatkowe elementy, paliwo i serwis)
- czekanie na uszkodzenie rozrz膮du bez mo偶liwo艣ci sprawdzenia jego stanu.

Co ciekawe - systemu bezspr臋偶ynowe znane s膮 od dawna i rzadko
spotykane (http://pl.wikipedia.org/wiki/Rozrz%C4%85d_desmodromiczny).
To jest STARE rozwi膮zanie sprzed ponad 30 lat, kt贸re by膰 mo偶e si臋
sprawdzi艂o, a mo偶e nie.
Mi chodzi o nowe rozwi膮zania..
Rozrz膮d desmodromiczny to nie jest to.
Ja m贸wi臋 o elektryczno-elektronicznym aspekcie, a kolega o mechanicznym,
kt贸ry ma by膰 wyeliminowany w maksymalnym stopniu.
Ja my艣l臋 o adaptacji rozwi膮za艅 nowych do silnik贸w, a nie grzebanie w
archiwum rzeczy ju偶 wymy艣lonych.
Istot膮 ludzkiego umys艂u jest umiej臋tno艣膰 tworzenia.
Do przeszukiwania baz danych wystarczy dBase lub Google.

--
-- .

Data: 2011-12-06 20:04:09
Autor: Artur Ma艣l膮g
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 19:29, Sylwester 艁azar pisze:
Znaczy na jaki? Wymie艅 kilka znanych Ci silnik贸w bezkolizyjnych.
Bezkolizyjno艣膰 jako taka raczej nie zale偶y od rodzaju "nap臋du"
zawor贸w.
Po co?

Zwyczajnie - skoro mamy i艣膰 na kompromis w tym kierunku to poprosz臋
o uzasadnienie wymuszenia stosowania uk艂adu bezkolizyjnego, poniewa偶
ja zwyczajnie nie wierz臋 (co pewnie mo偶na policzy膰) w awaryjno艣膰
systemu zawor贸w sterowanych elektrycznie cho膰by tylko 500% wy偶sz膮
ni偶 uk艂adu mechanicznego.

[...]

Ot贸偶 to.

Ja si臋 tego nie obawiam, bo w艂a艣nie taka jest przyczyna wi臋kszo艣ci
uszkodze艅, gdy chodzi o rozrz膮d.
Nowe rozwi膮zanie ma to eliminowa膰.

A w jaki spos贸b?

Synchronizacja jest wa偶na, ale uszkodzenia wynikaj膮 z tego, 偶e mechanizm
jest nietrwa艂y.

Nie mechanizm, a jego sterowanie.

[...]

Nie chodzi o komputer (cho膰 on te偶 ma jakie艣 tam znaczenie), tylko
o synchronizacj臋 i zwyk艂e awarie, kt贸re mog膮 si臋 sko艅czy膰 tragicznie
dla takiego uk艂adu - np. od uszkodzenia czujnika po艂o偶enia wa艂u po
zwyczajnie uszkodzenie "cewki" steruj膮cej otwieraniem zaworu.

[...]

C贸偶, pisz膮c "ogromne" musia艂by艣 wskaza膰 uk艂ad/system do kt贸rego to
por贸wnujesz (z danymi na kt贸re si臋 powo艂ujesz).

- czekanie na uszkodzenie rozrz膮du bez mo偶liwo艣ci sprawdzenia jego stanu.

Awarie rozrz膮d贸w mechanicznych spotykane s膮 w sumie rzadko i od
dawna w zasadzie kontrola jest "zb臋dna" - zaprojektowane s膮 z zapasem
na konkretny przebieg. Rozrzut parametr贸w du偶y nie jest.

[...]

Wyja艣nij mi, dlaczego stare rozwi膮zanie nagle ma by膰 z艂ym? Dziwnym
trafem same silniki spalinowe tak naprawd臋 niewiele si臋 r贸偶ni膮
od swych pierwowzor贸w. Rozrz膮d desmodromiczny sprawdza si臋 doskonale,
ale nie jest tani.

Mi chodzi o nowe rozwi膮zania..

Nie widz臋 p贸ki co konkurencji.

Rozrz膮d desmodromiczny to nie jest to.

Zdaje si臋, 偶e nie "za艂apa艂e艣" przekazu. Skoro (o czym wcze艣niej by艂a
mowa) "si艂ownik" elektryczny nie mo偶e pobiera膰 niebotycznych ilo艣ci
energii do walki ze spr臋偶yn膮, to da艂em przyk艂ad uk艂adu, w kt贸rym
zapotrzebowanie na moc jest du偶o ni偶sze. Niestety zn贸w kosztowne.

Ja m贸wi臋 o elektryczno-elektronicznym aspekcie, a kolega o mechanicznym,
kt贸ry ma by膰 wyeliminowany w maksymalnym stopniu.

W swych fantazjach pomin膮艂e艣 fakt, 偶e "aspekt elektryczno-elektroniczny"
sprowadza si臋 do mechanicznego sterowania zaworami oraz wprost do ich
interakcji z innymi elementami uk艂adu mechanicznego, czego unikn膮膰 si臋
nie da.

Ja my艣l臋 o adaptacji rozwi膮za艅 nowych do silnik贸w, a nie grzebanie w
archiwum rzeczy ju偶 wymy艣lonych.

Widzisz, w przypadku wymy艣lania "nowych rozwi膮za艅" warto zna膰
rozwi膮zania stosowane wcze艣niej i po艣wi臋ci膰 troch臋 czasu na ich
analiz臋.

Istot膮 ludzkiego umys艂u jest umiej臋tno艣膰 tworzenia.

Tak, to prawda. Jednak w dziedzinach 艣ci艣le in偶ynierskich
to troch臋 ma艂o.

Do przeszukiwania baz danych wystarczy dBase lub Google.

Do przeszukiwania baz danych od dawna si臋 dBase nie u偶ywa,
a do sensownego szukania to potrzebna jest wiedza czego szuka膰
i umiej臋tno艣膰 oceny/analizy, czy przedstawiony wynik niesie
warto艣膰 merytoryczn膮.

Data: 2011-12-06 22:00:44
Autor: Sylwester 艁azar
Ford jednak g... wort ;)
> Synchronizacja jest wa偶na, ale uszkodzenia wynikaj膮 z tego, 偶e mechanizm
> jest nietrwa艂y.

Nie mechanizm, a jego sterowanie.
Ja pisz臋 o tradycyjnym rozrz膮dzie.
Sterowanie paskiem jest nietrwa艂e?

zwyczajnie uszkodzenie "cewki" steruj膮cej otwieraniem zaworu.

Por贸wnujesz uszkodzenie cewki, kt贸ra nie ma ruchomych element贸w
z paskiem gumowym?
Ot贸偶 informuj臋 koleg臋, 偶e uszkodzenie cewki to prawdopodobie艅stwo 1%,
a paska 90%

> - koszty ogromne (dodatkowe elementy, paliwo i serwis)

C贸偶, pisz膮c "ogromne" musia艂by艣 wskaza膰 uk艂ad/system do kt贸rego to
por贸wnujesz (z danymi na kt贸re si臋 powo艂ujesz).
1) Mam uszkodzony silnik PSA 2.1 TD/LUCAS EPIC, bo poszed艂 rozrz膮d -
rozerwa艂o gniazda popychaczy g艂owicy, d藕wigienki zawor贸w itp.
2) Kupi艂em inny silnik, kt贸ry sprzedawca sprzeda艂 jako sprawny.
Okaza艂o si臋, 偶e przeskoczy艂 pasek o 1 z膮bek od rozrz膮du-> przegrzany
silnik - g艂owica p臋kni臋ta
3) Kupi艂em inny silnik, te偶 "sprawny". Sprawdzam rozrz膮d - przestawiony o 4
z膮bki,
po艂amane d藕wigienki.
4) Silnik V6 3,2 FSI: przestawiony rozrz膮d na 艂a艅cuchu
5) Silnik V6 3,2 FSI nr 2 : rozerwany 艂a艅cuch, ko艂o korektora przesuni臋cia
faz rozrz膮du
6) Silnik V6 3,2 FSI nr 3 w cz臋艣ciach: t艂ok obr贸cony po kolizji, g艂owica od
wa艂ka p臋kni臋ta
7) Silnik V6 3,2 FSI nr 4 w cz臋艣ciach: korbow贸d zrobi艂 dziur臋 w bloku,
rozrz膮d rozwalony

Koszty:
1-3 nie licz臋, bo to "drobne" sumy 4 cyfrowe tylko.
4-7 koszty wi臋ksze ni偶 m贸j i Tw贸j samoch贸d, jak s膮dze razem wzi臋te.
Je艣li to nie s膮 dla Ciebie koszty ogromne, to darujmy sobie dyskusje - nie
dorastam
Ci do pi臋t.

Chyba nie ma tu nikogo, kto powie, 偶e lubi kupowa膰 pasek i k贸艂ka za xxx z艂 i
sobie go wymienia膰,
bo tak trzeba.

A ju偶 z pewno艣ci膮 nie ma tu takiego, kto nie wymieni, a stanie mu si臋 Bum za
XXXX z艂.

Wi臋c sam sobie odpowiedz, czy nie p艂acimy ogromnych koszt贸w za durne
rozwi膮zania, kt贸rych bronisz.

--
-- .

Data: 2011-12-06 22:59:35
Autor: marcin
Ford jednak g... wort ;)
Ot贸偶 informuj臋 koleg臋, 偶e uszkodzenie cewki to prawdopodobie艅stwo 1%,

a w renault tez?

cos pecha masz strasznego

Data: 2011-12-07 14:00:16
Autor: Jakub Witkowski
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 22:00, Sylwester 艁azar pisze:
[...]

Raczej odwrotnie.

Pomy艣lmy ile cz臋艣ci elektrycznych, styk贸w, cewek itp., 偶e ju偶 o samym sterowniku
nie wspomn臋, b臋dzie mia艂 ten elektryczny rozrz膮d. I zastan贸wmy si臋 jaka jest szansa
偶e przez np. 10 lat zaszwankuje w nim *cokolwiek*, nawet na najkr贸tszy moment.
Na podstawie do艣wiadcze艅 w艂asnych z uk艂adami zasilania, zap艂onu, szacowa艂 bym ryzyko
takiego wypadku na jakie艣 90%. I nie da si臋 temu zapobiec serwisowaniem, bo taka
natura elektryki.

Por贸wnajmy to z ryzykiem 偶e padnie prawid艂owo serwisowany rozrz膮d mechaniczny.
IMHO, rz臋du 5-10%.

I dlatego uwa偶am, 偶e elektromechaniczny rozrz膮d powinien mie膰 konstrukcj臋 bardziej odporn膮

Data: 2011-12-08 00:05:12
Autor: s2k
Ford jednak g... wort ;)
[...]

Natura elektryki jest taka bo ka偶dy pierdoli, byle na tanim, minimum awaryjno艣ci. Kineskopy Sony dzia艂aj膮 po dzi艣 dzie艅, tylko kto w nie chce patrze膰?

Data: 2011-12-07 13:48:09
Autor: Jakub Witkowski
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 19:29, Sylwester 艁azar pisze:

Jednak ECU to nie Windows i si臋 nie mo偶e zawiesza膰.

Zarobkowa艂em swego czasu na 偶ycie pisz膮c na sterowniki wi臋c troch臋 wiem.
Faktycznie zawieszenie si臋 bez powodu dobrze przetestowanego kodu jest
ma艂o prawdopodobne. Nie s艂yszy si臋 偶eby komp podawa艂 z艂y sygna艂 na uk艂ad
zap艂onowy czy wtryskiwacze - to i na rozrz膮d nie powinien, generalnie.

Ale s膮 sytuacje ekstremalne np. nag艂e spadki napi臋cia, przepi臋cia itd.,
gdy raz na miliony cykli co艣 nie zadzia艂a. I gdy iskra 藕le przeskoczy
czy wtryskiwacz si臋 nie otworzy, bo np. akurat zadzia艂a艂 watchdog i trwa
b艂yskawiczny reset, to nic specjalnego si臋 nie dzieje, mo偶e nawet nie zauwa偶ysz.
Ale gdy zaw贸r si臋 raz nie zamknie... ;)

Poza tym przyczyna awarii mo偶e by膰 tak prozaiczna, jak 艣nied藕 na stykach itp.
W ci膮gu ok.20 lat mia艂em kilka awarii elektrycznych zwi膮zanych z przewodami,
czujnikami itp, dotykaj膮cych uk艂ad贸w zasilania b膮d藕 zap艂onu. I ani jednej
czysto mechanicznej. To daje mi do my艣lenia :)

Data: 2011-12-06 18:56:53
Autor: nazgul
Ford jednak g... wort ;)

o ile lampka oswietlenia kabiny mo縠 sobie zdychac bez mocy
to taki uk砤d rozrzadu niespecjalnie.

Elektryczny rozrz眃 powinien pracowa tak d硊go jak d硊go dzia砤 zap硂n
(iskrowe).

no pewnie 縠 powinien... i nawet z 10s d硊縠j (taka aluzja do niedawnej dyskusji o rozbiegaj眂ych si dieslach).
tylko jak zrobi zeby mie pewno舵 縠 b阣zie dzia砤 zawsze.

Gdy iskry brak, to ju bez znaczenia czy si zawory otworz :)

BTW, bez spr昕yn to si pewnie i tak nie ob阣zie, bo niech si ten uk砤d
elektryczny zawiesi w pozycji "zaw髍 otwarty" :) Chyba, 縠 bezkolizyjny...

sk眃.
bez spr昕yn zaw髍 porusza砨y si lu糿o trzymany tylko przez pole magnetyczne (ale za to zu縴wa砨y energi zawsze nawet w pozycji zamkni阾y)
natomiast t硂k uderzaj眂 w zaw髍 po prostu wpycha砨y go do 秗odka (bez uszkodze) pokonuj眂 si砮 cewki.

Data: 2011-12-06 19:02:53
Autor: marcin
Ford jednak g... wort ;)
t硂k uderzaj眂 w zaw髍 po prostu wpycha砨y go do 秗odka (bez
uszkodze)

nie bylbym taki pewien (czy bez uszkodzen)

Data: 2011-12-06 19:31:05
Autor: nazgul
Ford jednak g... wort ;)

t硂k uderzaj眂 w zaw髍 po prostu wpycha砨y go do 秗odka (bez
uszkodze)

nie bylbym taki pewien (czy bez uszkodzen)

ja te nie
ale jak mu si raz na par milion體 obrot體 takie zderzenie przytrafi to jestem got體 ponie舵 to ryzyko.

Data: 2011-12-06 16:48:52
Autor: Sylwester zar
Ford jednak g... wort ;)
> Akumulator->rozrusznik->przek砤dnia mechaniczna->wa砮k
> [...]
No, nie zgodzi砨ym si.
Jednokrotne,bezpo秗ednie przetwarzanie energii z elektrycznej na
mechaniczn,
musi odbywa si z mniejszymi stratami energii, ni przetwarzanie energii na
mechaniczn,
przesy砤nie jej przez przek砤dni mechaniczn 2:1 ze sprawno禼i
<70%,dodatkowe opory toczenia na wale rozrz眃u i wale korbowym, wi阫sze
opory pompy oleju i jeszcze 禼iskanie spr昕yn.

[...]
Przecie rozrusznik jest zaprojektowany tak, aby dzia砤 przy napi阠iu 6V z
du勘 moc.
Dlaczego niby silnik nap阣zaj眂y zaw髍 mia砨y kto projektowa, tak aby przy
6 voltach nie dzia砤?

no dobra dalej szukamy przyczyn dlatego to nie wesz硂 do produkcji a
zamiast
Ja nie szukam przyczyn, tylko apeluj o u縴wanie zdobyczy techniki i
ludzkiego rozumu, do tego
aby budowa samochody nie wymagaj眂e od u縴tkownika wi阫szych koszt體
obs硊gi ni by硂 to 100 lat temu.
Skoro technika na to pozwala - to marnotrastwem naszych pieni阣zy jest
produkowanie badziewia
mechanicznego.

--
-- .

Data: 2011-12-06 19:11:55
Autor: nazgul
Ford jednak g... wort ;)

[...]

tiaaa to teraz znikn背e skrzynie bieg體 i wa nap阣owy ;-)

przesy砤nie jej przez przek砤dni mechaniczn 2:1 ze sprawno禼i
<70%,dodatkowe opory toczenia na wale rozrz眃u i wale korbowym, wi阫sze
opory pompy oleju i jeszcze 禼iskanie spr昕yn.

pomp oleju i wa g丑wny sobie darujmy. z 70% przegi背e

Przecie rozrusznik jest zaprojektowany tak, aby dzia砤 przy napi阠iu 6V z
du勘 moc.
Dlaczego niby silnik nap阣zaj眂y zaw髍 mia砨y kto projektowa, tak aby przy
6 voltach nie dzia砤?

tak rozrusznik jak b阣zie kr阠i wa砮m 100 lub 200obr min to wszystko jedno
a zaw髍 ma si porusza dok砤dnie proporcjonalnie do wa硊...

[...]

wierz w r罂ne teorie spiskowe - ale akurat nie t.
albo zaw髍 sterowny elektromagnetycznie (mam na my秎i ze trzonek zaworu b阣zie rdzeniem jakiej cewki, a nie 縠 tylko krzywka zaworu b阣zie nap阣zana jakim silniczkiem)
nie przynosi jakich fundamentalnych korzy禼i
albo  technologia by砤by naprawd droga.

Data: 2011-12-06 19:52:40
Autor: Sylwester zar
Ford jednak g... wort ;)
> [...]
> opory pompy oleju i jeszcze 禼iskanie spr昕yn.

pomp oleju i wa g丑wny sobie darujmy. z 70% przegi背e
No to 80%. Ci眊le s straty.
W rozwi眤aniu, gdzie nie ma przek砤dni - nie ma strat wcale, bo jej nie ma!

tak rozrusznik jak b阣zie kr阠i wa砮m 100 lub 200obr min to wszystko
jedno
a zaw髍 ma si porusza dok砤dnie proporcjonalnie do wa硊...
I tak nale縴 go sterowa.

> Skoro technika na to pozwala - to marnotrastwem naszych pieni阣zy jest
> produkowanie badziewia
> mechanicznego.

wierz w r罂ne teorie spiskowe - ale akurat nie t.
Nie wierzysz, 縠 technika pozwala na produkowanie dobrych urz眃ze?

albo zaw髍 sterowny elektromagnetycznie (mam na my秎i ze trzonek zaworu
b阣zie rdzeniem jakiej cewki,
Jakby to by硂 a takie proste, to zrobi砨ym to w gara縰 w zesz硑m tygodniu.

a nie 縠 tylko krzywka zaworu b阣zie
nap阣zana jakim silniczkiem)
Podpi辨 zwyk硑 silnik z przek砤dni do wa砶a rozrz眃u i zsynchronizowa
czujnikiem Halla z wa砮m korbowym przez EKU.
To mog spr骲owa zrobi w przysz硑m miesi眂u, ale nie o to mi chodzi.
Ci眊le zostaje wa, kt髍y 禼iska te nieszcz阺ne zawory.

nie przynosi jakich fundamentalnych korzy禼i
to prawda.
albo  technologia by砤by naprawd droga.
A mo縠sz wskaza co takiego drogiego ma w niej by?
Nie wiemy jak to ma dok砤dnie wygl眃a, ale ju wiemy 縠 b阣zie drogie?
To tak jak chcie kupi towar w sklepie, kt髍y go nie posiada,
sprzedawca nie ma zielonego poj阠ia, co chce kupi klient,
ale m體i do niego:
"Spr骲ujemy to dla Pana sprowadzi, ale od razu uprzedzam, 縠 b阣zie drogo"
:-)

--
-- .

Data: 2011-12-07 14:19:10
Autor: Jakub Witkowski
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 16:48, Sylwester zar pisze:

[...]

Ale zauwa 縠 mechaniczny uk砤d rozrz眃u, czysto teoretycznie, nie wymaga energii,
poza pokonaniem si tarcia :) Samo "przytrzymanie zaworu" nic nie kosztuje, bo nie
ma wtedy ruchu.

Natomiast elektryczny wymaga pr眃u (mocy) aby wygenerowa si酬 przytrzymuj眂
zaw髍 (w tym momencie sprawno舵 jest r體na zeru). Trudno wi阠 wnioskowa co z og髄nej
wiedzy o sprawno禼i elektryki i mechaniki skoro uk砤dy dzia砤ja na odmiennych zasadach.

Data: 2011-12-06 18:51:25
Autor: MarcinJM
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 10:19, Sylwester zar pisze:
Guma szybciej si zerwie ni 砤馽uch.

Tyle, ze w pasku nie ma gumy.

MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

Data: 2011-12-06 18:59:15
Autor: marcin
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 18:51, MarcinJM pisze:
W dniu 2011-12-06 10:19, Sylwester zar pisze:
Guma szybciej si zerwie ni 砤馽uch.

Tyle, ze w pasku nie ma gumy.

a co jest ?

Data: 2011-12-06 19:38:16
Autor: Sylwester zar
Ford jednak g... wort ;)
> Tyle, ze w pasku nie ma gumy.

a co jest ?
Koledze chodzi硂 pewnie, 縠 dokona砮m uproszczenia.
Jest guma z nitkami.
Jak w gaciach :-)
Ale to ci眊le jest s砤bsze ni metal.

--
-- .

Data: 2011-12-08 18:02:50
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik
Ford jednak g... wort ;)
On 2011-12-06 10:19, Sylwester zar wrote:
Niestety w roku 2011 nie jest mi znany 縜den samoch骴, kt髍y ma poprawnie
zaprojektowane napinacze.

A co to znaczy dobrze zaprojektowany napinacz ?

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2011-12-06 10:50:53
Autor: Papkin
Ford jednak g... wort ;)
Mi艂o widzie膰 fachowc贸w z bran偶y na tej grupie.
Przynajmniej rozdajecie Panowie fachowe podpowiedzi.
Ja jak zwykle dodam: zalutowa膰 STYKI.

elektronika to moje male hobby, sam projektowalme plytkim, robilem (jak bylem mlodszy w sumie bo teraz to juz niezbyt) i wiem ze maly pad = odpadnie przy dluzszym lutowaniu albo ukruszy sie sciezka dochodzaca do padu jesli element drga lub sie porusza (np zlacze jakies z grubszym kablem). Ze nie widzieli o tym w fabryce VAG to juz dla mnie kosmiczna zagadka :) Sciezki pewnie projektowali autoroutem z domyslnymi nastawami :)

Cale szczescie ze zlacza komputera pojazdu sa solidne, calosc jak widac hermetyczna bo problemow z tym nie mam. No ale te drzwi to do dzis mi jedne dziwnie dzialaja czasami. A ile roboty by wyjac ten modul, z pol godziny rozkrecania minimum.

Data: 2011-12-06 11:20:58
Autor: Sylwester 艁azar
Ford jednak g... wort ;)
[...]
To nie produkuje VAG tylko zamawia.
VAG to producent samochod贸w. Jest tam mo偶e wielu elektronik贸w,
ale s膮 oni w cieniu bran偶y MECHANICZNEJ i FINANSOWEJ.
Nikt im nie pozwoli mie膰 dominuj膮cego zdania.

Cale szczescie ze zlacza komputera pojazdu sa solidne, calosc jak widac
hermetyczna bo problemow z tym nie mam.
Niestety. Nie s膮 ani solidne, ani nawet zbytnio hermetyczne.
Co najwy偶ej bryzgoszczelne i 艂adne.
Jako, 偶e ludzie lubi膮 kolorowe, precyzyjne plastiki i gumki no to i si臋
podniecaj膮 :-)
Je艣li nawet by by艂y hermetyczne, to oddziela艂y by jedynie powietrze
zewn臋trzne od orginalnego powietrza w z艂膮czu, z hali produkcyjnej.
Generalnie z艂膮cza nie s膮 wcale potrzebne u偶ytkownikami auta.
Z ca艂膮 pewno艣ci膮 mo偶na powiedzie膰, 偶e u偶ytkownik ich nie chce.
Dlatego trzeba je zalutowa膰, bo 偶adem producent z tego co mi jest wiadomym,
nie lutuje.
Tak to ju偶 jest, 偶e gorsza technika wypiera lepsz膮 i to si臋 od lat powtarza.
Znowu musz臋 przeprosi膰 za ten autorytatywny ton,
ale to tylko ton wskazuj膮cy na problem.
Nie zamierzam nikogo do tego namawia膰,
ja tylko proponuj臋 lepsze rozwi膮zanie.
--
-- .

Data: 2011-12-06 11:15:58
Autor: Papkin
Ford jednak g... wort ;)
E tam zlacza byc musza bo serwisowanie urzadzenia znacznie prostsze - zalutowanie wszystkiego to bylby syf imho!

Aha nie no zlacza w drzwiach w paskach lubily korodowac i szyby wariowaly a z nimi caly zamek. Zlacza niby takie z gumkami ale wilgosc jakos wlazila (za malo jakiejs wazeliny na tych gumkach?). W srodku styki wygladaly jak wylana bateria, zielone i jak zeby Afganczyka dziurawe... a wystarczylo te zlaczki pokryc zlotem :( U mnie na szczescie zlacze cale, przy okazji je sprawdzilem i do dzis nie wiem czy nie naruszylem szczelnosci ukladu, bije sie w piers ze to ruszalem (stara zasada jak cos dziala to nie ruszaj) :(

PS
podobne "madre" zlacza sa w komputerach i porcie USB, tam sily sa znaczne jak cos wkladasz, wyciagasz. Pekniete luty albo sciezki gwarantowane juz naprawilame u siebie i rodziny :(

W laptopie chociaz gniazdo zaislania jakos pomyslane - lata w obudowie czyli pewnie ma kabelki krotkie i dopiero one zasilaja plyte. Nie jest wlutowane na chama na pcb.

Data: 2011-12-06 11:42:54
Autor: Sylwester 艁azar
Ford jednak g... wort ;)
E tam zlacza byc musza bo serwisowanie urzadzenia znacznie prostsze -
zalutowanie wszystkiego to bylby syf imho!
1) dlatego napisa艂em, 偶e dla U呕YTKOWNIKA auta z艂acza s膮 niepotrzebne
2) skoro generuj膮 problemy, to po co si臋 martwi膰 serwisem?
Lutowanie jest czynno艣ci膮 bezpieczn膮 i prozaiczn膮, ale trzeba umie膰 to
robi膰.
Prasowanie koszuli przez gospodynie - szalenie niebezpieczn膮, ale wi臋kszo艣膰
sobie radzi z tym doskonale.

... a wystarczylo te zlaczki
pokryc zlotem :(

Nie wystarczy.
Na z艂ocie robi si臋 r贸wnie偶 np. t艂usty nalot.
Z艂oto nie jest metalem, kt贸ry krzyczy: Nic na mnie nie mo偶e usi膮艣膰, bo to
nie zale偶y od metalu.
Metal co najwy偶ej mo偶e nie wej艣膰 w ZWI膭ZEK z tym co na nim siada.
To tak jak z cz艂owiekiem:
Kobieta mo偶e si臋 zarazi膰 katarem, i nie musi po to wst臋powa膰  w zwi膮zek z
m臋偶czyzn膮 :-)

pewnie ma kabelki krotkie i dopiero one zasilaja plyte. Nie jest wlutowane
na
chama na pcb.
Takie rozwi膮zanie na kabelkach to pami臋tam z radiomagnetofon贸w Kasprzak
RM221 jakie艣 25 lat do ty艂u.
Teraz wszystko montuj膮 na p艂ytkach, no mo偶e zasobniki na du偶e baterie s膮 w
obudowie urz膮dzenia.
HP nawet w drukarkach potrafi ci膮gn膮膰 wielkie 艣wiat艂owody do diody LED
znajduj膮cej si臋 na p艂ytce.

--
-- .

Data: 2011-12-06 11:44:38
Autor: Papkin
Ford jednak g... wort ;)
Nie wystarczy.
Na z艂ocie robi si臋 r贸wnie偶 np. t艂usty nalot.

w aucie taki nalot to stanard np na szybkie, usunac to @#*@#&@#&. Ale w takim zlaczu z gumka raczej sie nie odlozy, konektory sie lacza tez na zacisk itd.
Problem ze konektory te ZNIKALY pod postacia zielonego chlorku miedzi czy co tam, A naprawa zlacza nie mozliwa - reszt zalana.

HP nawet w drukarkach potrafi ci膮gn膮膰 wielkie 艣wiat艂owody do diody LED
znajduj膮cej si臋 na p艂ytce.

no ale kawalek plastiku tanszy od miedzi spoko rozwiazanie. z tej samej bajki to wkurzajace sa kontrolki jedna obok drugiej, wszystko na jednym kawalku plastiku ("okienko") i jak sie pali skrajna lewa dioda to te obok tez niby sie pala, mniej jasno ale wkurza.

Inny paten - polaczenie 2 polowek obudowy na wkrety, obudowa pracuje , drga. Miejsce na gwint wkretu (ktory laczy te dwie polowki) skromne, grubosc scianki minimalna - dokrecisz ciut za mocno i tulejka peka albo odpada od podloza jakby nie mogli projektujac forme zrobic "podpor" tulejki i grubszych scianek :(

Albo sterownik temperatury w domu, ma taka klapke - zawiasy tej klapki maja moze pol mm srednicy (oska obrotu) oczywiscie urwalo sie to cholernie szybko :-( I znow jakby fiut zaprojektowal to tak ze by te oski "pogrubasil" ot nawet ten plastik by wytrzymal lata. Sterownik honnywell czy jakos tak czyli nie zaden "krzak". Moze humanisci juz sie wzieli za projektowanie ;)

Data: 2011-12-06 13:47:37
Autor: Sylwester 艁azar
Ford jednak g... wort ;)
[...]

Zgadzam si臋 w 100%.
Problem w tym, 偶e aby wykona膰 dobr膮 form臋 do wtryskarki - trzeba mie膰
do艣wiadczenie.
Ja znam firm臋, gdzie w艂a艣ciciel osobi艣cie anga偶uje si臋 w nadz贸r nad budow膮
takiej formy.
Z premedytacj膮 podaje nawet namiary:
http://www.arbo21.pl/st-05.htm
Jakbym mia艂 projektowa膰 form臋, to prosi艂bym o to w艂a艣nie tam.

--
-- .

Data: 2011-12-06 16:48:19
Autor: Plumpi
Ford jednak g... wort ;)
U偶ytkownik "Lewis" <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:jbjgta$9gt$1node2.news.atman.pl...

[...]

Ale to przecie ty偶 auta na "Fy" "Folks Wagen" ;D

Data: 2011-12-06 08:35:31
Autor: Myjk
Ford jednak g... wort ;)
Mon, 05 Dec 2011 23:31:42 +0100, Cezary Daniluk
a tak musia艂em si臋 wy偶ali膰 ;)

Ale co si臋 sta艂o, immo?

--
Pozdor Myjk
xcarlink *MP3* player

Data: 2011-12-06 17:52:09
Autor: Cezary Daniluk
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 08:35, Myjk pisze:
Mon, 05 Dec 2011 23:31:42 +0100, Cezary Daniluk

a tak musia艂em si臋 wy偶ali膰 ;)

Ale co si臋 sta艂o, immo?

Napisa艂em wcze艣niej - skrzynka bezpiecznik贸w pod mask膮 ...

Pozdrawiam !

Data: 2011-12-06 12:52:33
Autor: Chris
Ford jednak g... wort ;)
s2k nabazgra艂(a):

Nowy z salonu masz?

Nowego Mondeo z salonu s膮siad ju偶 chyba z 10 raz do serwisu oddaje na poprawki bo co艣 si臋 ci膮gle jebie ...

--
www.bezwypadkowy.net - Sprawd藕 histori臋 auta i zobacz czy nie by艂o wrakiem.
www.automo.pl - Sprawd藕 VIN, wyposa偶enie, przebieg, histori臋 wypadkow膮.

Data: 2011-12-06 19:06:23
Autor: Cavallino
Ford jednak g... wort ;)
U偶ytkownik "Cezary Daniluk" <czarek@nospamcedaniluk.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:jbjgob$4t3$1news.task.gda.pl...
No i nie odjecha艂 spod roboty, a raczej odjecha艂 ale na sznurku ;)

Odpali艂 wsadzi艂em rewers, wyjecha艂em p贸艂 d艂ugo艣ci samochodu - zgas艂, zgas艂y zegary, pr膮du na elektronice brak. Aku sprawny ...

Sk膮d wiesz?

Data: 2011-12-07 06:31:38
Autor: Cezary Daniluk
Ford jednak g... wort ;)
W dniu 2011-12-06 19:06, Cavallino pisze:
[...]

Bo wiem :P bo 2 tygodnie wcze艣niej wsadzi艂em nowy, i regenerowa艂em alternator, poza tym pr膮d mia艂 bo alarm go otwiera艂, klakson dzia艂a艂, radio gra艂o :) Aku mia艂 12,6V ;P

Pozdrawiam !

PS:
Elektryk da艂 pr膮d na stacyjk臋 z pomini臋ciem kasety bezpiecznik贸w pod mask膮, zapali艂 wszystko normalnie dzia艂a艂o ;)
2 dni wcze艣niej co艣 jakby mi zalatywa艂o smrodkiem elektryki jaranej, ale my艣la艂em 偶e to gdzie艣 od kogo艣 innego ;)

Ford jednak g... wort ;)