Formalności dotyczące księgi wieczyst ej przy kredycie mieszkaniowym

Data: 2009-02-26 21:05:15
Autor: Dominik
Formalności dotyczące księgi wieczyst ej przy kredycie mieszkaniowym
Witam serdecznie
Interesuje się ostatnio kredytem hipotecznym na zakup mieszkania.
Czy ktoś może mi szczegółowo rozpisać gdzie i jakie koszty poniose w związku z hasłem księga wieczysta??? Każdy mówi że tam jakieś koszty są ale konkretnie gdzie i jakie...
Zakładam że kupuje mieszkanie na rynku wtórnym bez księgi wieczystej
Z tego co udało mi się wywnioskować to opłaty ponosi się następujące
1. wpis do księgi wieczystej
2. podatek od czynności cywilno-prawnych za ustalenie hipoteki
3. kaucja
4. co jeszcze???

Ile czasu zajmuje załatwienie całej tej procedury od momentu rozpoczęcia do momentu przyjęcia decyzji przez bank, chodzi mi o Toruń

Z góry dziękuje za informacje

Data: 2009-02-27 06:05:22
Autor: Maverick
Dominik pisze:
[...]

Jesli nie wiesz co i jak, to oplac wszystko przy umowie kupna. Dojdzie Ci taksa notarialna (ja 400 zaplacilem) ale notariusz sprawdzi dokumenty i sam wysle do sadu.

Zakładam że kupuje mieszkanie na rynku wtórnym bez księgi wieczystej

Ja tak kupowalem

Z tego co udało mi się wywnioskować to opłaty ponosi się następujące
1. wpis do księgi wieczystej

200 za wpis wlascicieli do KW
19 za jedna hipoteke, 1% za druga. + po 200 za kazdy wpis.

2. podatek od czynności cywilno-prawnych za ustalenie hipoteki

2% wartosci mieszkania - uiszczasz u notariusza, chyba ze sie uprzesz , to w US (ale norma jest notariusz, nie placisz za to dodatkowo)

3. kaucja

??? co?

4. co jeszcze???

taksa notarialna. Plus oczywiscie VAT od oplat notarialnych.

Ile czasu zajmuje załatwienie całej tej procedury od momentu rozpoczęcia do momentu przyjęcia decyzji przez bank, chodzi mi o Toruń

Zapewne z pol roku zejdzie.

Data: 2009-02-27 21:09:00
Autor: NotBear
Maverick wrote:
Jesli nie wiesz co i jak, to oplac wszystko przy umowie kupna. Dojdzie Ci taksa notarialna (ja 400 zaplacilem) ale notariusz sprawdzi dokumenty i sam wysle do sadu.

Zaleta: bank udzielajacy mi kredytu nie wymagal potwierdzenia zlozenia wniosku, wystarczyl zapis w akcie notarialnym o ustanowieniu hipoteki.

Wada: notariusz tez moze sie pomylic :-) W moim przypadku pochrzanil wnioski przy umowie przedstepnej, po awanturze predziutko skladal papiery powtornie.

1. wpis do księgi wieczystej

200 za wpis wlascicieli do KW
19 za jedna hipoteke, 1% za druga. + po 200 za kazdy wpis.

Wymieszales podatki i oplaty sadowe. Pomyliles kwote.

Oplata sadowa w wymienionych wypadkach wynosi 200 zl za kazdy wniosek:
- wpis wlasnosci
- kazda z hipotek po 200. W typowych przypadkach jest jedna (zwykla) lub dwie (zwykla oraz kaucyjna).
Za wniosek o zalozenie ksiegi 60 zl.

Jesli byla umowa przedswtepna z wnioskiem o wpis roszczenia, to po umowie koncowej nalezy owo roszczenie wykreslic. Oplata za wniosek o wykreslenie wpisu = 50% oplaty za wpis, czyli 100 zł.

2. podatek od czynności cywilno-prawnych za ustalenie hipoteki

2% wartosci mieszkania - uiszczasz u notariusza, chyba ze sie uprzesz , to w US (ale norma jest notariusz, nie placisz za to dodatkowo)

2% to kwota obowiazkowego podatku PCC-1 od umowy sprzedazy, a nie ustanowienia hipotek. Liczy sie ja od wartosci nieruchomosci podanej w akcie.

Ustanawiajac hipoteki placi sie podatek PCC-3:
- od hipoteki zwyklej: 0,1% od kwoty zabezpieczonej hipoteka (zwykle bank daje wzor wpisu z podanymi danymi)
- od hipoteki kaucyjnej: 19 zł

3. kaucja

??? co?

Zapewne chodzi o hipoteke kaucyjna. Oplaty podalem wyzej.

--
NotBear

Data: 2009-02-27 20:31:13
Autor: Thomas

Użytkownik "Dominik" <"dominikz1983[usun_to]"@interia.pl> napisał w wiadomości news:go6sm1$3rc$1news.onet.pl...
[...]

Ustanowienie hipotek to 200 pln, za kazda (z reguly jest zwykla i kaucyjna - czyli 400 pln razem)
Podobniez za wpis wlasciciela - 200 pln.

2. podatek od czynności cywilno-prawnych za ustalenie hipoteki

PCC-3: 19 pln za ustanowienie hipoteki kaucyjnej i 0,1% od kwoty hipoteki za hipo zwykla.

Thomas

Data: 2009-02-27 20:43:47
Autor: NotBear
Thomas wrote:
1. wpis do księgi wieczystej

Ustanowienie hipotek to 200 pln, za kazda (z reguly jest zwykla i kaucyjna - czyli 400 pln razem)
Podobniez za wpis wlasciciela - 200 pln.

Mieszkanie jest bez ksiegi, czyli jeszcze 60 zl za wniosek o zalozenie.

--
NotBear

Data: 2009-02-28 17:01:34
Autor: Dominik
Formalności dotyczące księgi wiec zystej przy kredycie mieszkaniowym
kompletnie się już pogubiłem co i jak
czy ktoś może mi napisać po kolei co, gdzie trzeba zalatwic i za ile, zakładamy że ja sam latam i nie oplacam notariusza ktory za mnie wszystko - drożej zrobi, mieszkanie z rynku wtornego bez ksiegi wieczystej w momencie kupowania przeze ze mnie. kredyt z banku z programu "rodzina na swoim"

z gory dzieki

Data: 2009-02-28 22:12:41
Autor: NotBear
Dominik wrote:
kompletnie się już pogubiłem co i jak
czy ktoś może mi napisać po kolei co, gdzie trzeba zalatwic i za ile, zakładamy że ja sam latam i nie oplacam notariusza ktory za mnie wszystko - drożej zrobi

Opisze taki najbardziej typowy przypadek, wariantow w zaleznosci od stanu prawnego mieszkania, formy wlasnosci, formy zaplaty itd moze byc sporo.

O - na pewno
N - nie musi wystapic

1. Podpisujesz umowe przedwstepna[1]
Koszty:
- zadatek dla sprzedajacego - zwyczajowo 10% ceny, gotowka. Oczywiscie strony moga ustalic inna kwote.

O - taksa notarialna liczona od ceny sprzedazy [2] (trzeba negocjowac, zwykle notariusz zaczyna rozmowe od maksymalnej okreslonej ustawa kwoty, po czym mozna zaczac negocjacje. Jesli umowa koncowa bedzie w tej samej kancelarii, mozna sie spodziewac wiekszego upustu.)
O - 22% VAT od taksy
O - taksa za wypisy z aktu (pisze osobno, bo taksa notarialna podawana w rozmowie nie uwzglednia wypisow, a to jest koszt 6zl netto za kazda rozpoczeta strone). Przy umowie przedswtepnej zapewne beda 2 (po jednym dla kazdej ze stron).
O - 22% VAT od taksy za wypisy

N - jesli w transakcji uczestniczyl posrednik, zwykle w tym momencie placi sie mu 50% prowizji + VAT

2. Majac umowe przedwst. ubiegasz sie o kredyt.
Koszty:
N - wycena nieruchomosci: kilkaset zl dla rzeczoznawcy + 22% VAT (nie zawsze jest wymagana przez bank)
N - prowizja od udzielenia kredytu, ubezpieczenie na zycie, zalozenie i prowadzenie konta, wykupienie dodatkowych produktow bankowych (np KK) - zalezne od banku, oczywiscie nie musza wystapic. [3]
N - ubezpieczenie niskiego wkladu wlasnego [3]
N - ubezpieczenie do czasu wpisu hipoteki w KW [3]

3. Masz kredyt. Podpisujesz umowe koncowa
Koszty:
O - taksa notarialna + 22% VAT
O - podatek PCC-1: 2% od ceny sprzedazy. Obowiazkowy. Notariusz pobierze bez dodatkowych oplat.
O - wypisy + 22% VAT. Tym razem wiecej (trzeba liczyc ok 200-300zl):
-- po jednym dla kazdej ze stron,
-- 1 dla sadu wieczystoksiegowego (zaniesiesz z wnioskiem o KW)
-- 1 dla skarbowki (notariusz wysle)
-- jesli mieszkanie spoldzielcze - 1 dla spoldzielni (notariusz wysle)
N - jesli posrednik - reszta prowizji

4. Teraz czas na wnioski do sadu wieczystoksiegowego
Koszty:
O - wniosek o zal. KW i wpis wlasnosci: 60zl + 200zl
O - wniosek o ustanowienie hipoteki: 200 zl za kazda hipoteke

5. Urzad Skarbowy
Koszty:
O - podatek PCC-3:
-- 0,1% od kwoty hipoteki zwyklej
-- 19 zl za hipoteke kaucyjna

6. Tzw. "ubezpieczenie murow" z cesja na bank (wymagane przez wszystkie znane mi banki)
Koszty:
- roznie zaleznie od ubezpieczyciela, liczone jako % od wartosci (bank moze wymagac ubezpieczenia na cala wartosc nieruchomosci albo tylko na wartosc kredytu). Kilkadziesiat-kilkaset zl za rok. [3][4]

[1] Jakie skutki prawne ma zadatek - patrz: Google ;-)
[2] Wysokosc taksy notarialnej - patrz: Google ;-)
[3] Wysokosc i rodzaje oplat - patrz wybrany bank lub doradca kredytowy
[4] Wysokosc i rodzaje oplat - patrz wybrany ubezpieczyciel

--
NotBear

Data: 2009-02-28 22:45:11
Autor: lbz
Formalności dotyczące księgi wieczystej przy kredycie mieszkaniowym
2. Majac umowe przedwst. ubiegasz sie o kredyt.

A jesli nie dostaniesz kredytu, to zadatek przepada. Jak zminimalizowac takie ryzyko? Jakies postanowienie w umowie przedwstepnej, ze jak nie dostaniesz kredytu to tylko czesc kwoty przepada? Promesa kredytowa w banku (ponoc zwykle i tak obwarowana tyloma zastrzezeniami, ze i tak bank nie ma obowiazku udzielic kredytu)? Jakies inne pomysly?

Data: 2009-03-01 10:13:57
Autor: ąćęłńóśźż
Formalności dotyczące księgi wieczystej przy kre dycie mieszkaniowym
Część jako zadatek, część jako zaliczka.
Lub niski zadatek rzedu 2% ceny przyrzeczonej, ale z zapisem zwalniającym sprzedającego od wypłaty podwójnego zadatku.
W praktyce rynkowej działa.
JaC

-- -- -

Jakies inne pomysly?

Data: 2009-03-01 22:02:28
Autor: Dominik
Formalności dotyczące księgi wiec zystej przy kredycie mieszkaniowym
dziękuje za szczegółową rozpiskę
mam jeszcze jedną prośbę czy jest możliwość rozpisania poszczególnych kroków ale w przypadku kupna nowego mieszkania od dewelopera, czyli gdzie co trzeba zalatwiac i za ile..

Data: 2009-03-03 21:38:32
Autor: NotBear
Dominik wrote:
mam jeszcze jedną prośbę czy jest możliwość rozpisania poszczególnych kroków ale w przypadku kupna nowego mieszkania od dewelopera, czyli gdzie co trzeba zalatwiac i za ile..

Takiego wariantu osobiscie nie przerabialem :-) Ale z tego co wiem, w zasadzie sciezka jest niemal identyczna. Podam tylko istotne roznice:

1. Um. przedwst.
Oplaty bez zmian. Warto zadbac o podpisanie umowy u notariusza oraz wpis roszczenia w ksiedze wieczystej inwestycji. Niespodzianka moga byc koszty wypisow z aktu - umowa deweloperska to zwykle kilkanascie stron.
Najczesciej deweloper proponuje "swoja" kancelarie. Zaleta moze byc sprawniejszy przeplyw dokumentow i nizsze, "hurtowe" stawki dla klientow. Niestety, nie jest to regula.

2. Bank
- brak wyceny nieruchomosci (bo jej jeszcze nie ma :-) za to moga byc wymagane inspekcje kolejnych etapow budowy. Koszt srednio 100-150 zl, oczywiscie + 22% VAT :-)
- nalezy liczyc sie z tym, ze ubezpieczenie do czasu wpisu hipoteki w KW [1] bedzie sie placilo bardzo dluuugo:
czas calej budowy + czas na urzadzanie mieszkan + czas na pozwolenie na uzytkowanie + oczekiwanie az dew. zabierze sie za podpisywanie aktow ;-) + czas procedury w sadzie

3. Umowa koncowa
- Nie ma podatku PCC-1 (za to masz VAT w fakturach od dewelopera :-). PCC-1 nie placi sie, gdy choc jedna strona jest platnikiem VAT. [2] - Znowu megadrogie wypisy.
- Poniewaz akty podpisywane sa ze wszystkimi klientami w zblizonym czasie, mozna sie spodziewac, ze notariusz pobierze jedynie symboliczna takse za wnioski do KW. Koszty sadowe i podatki: bez zmian.

Jesli jednak taksa bedzie duza - punkty 4 i 5 bez zmian.

6. bez zmian

[1] typowe to +1% do oprocentowania platne:
a) w comiesiecznych ratach
b) lub za kazdy rok z gory - ale wtedy bank zwraca kase za "niewykorzystane" miesiace
[2] Z tego wynika, ze gdy znajdziesz nawet gotowe mieszkanie z rynku wtornego, ale sprzedawane np. przez firme - rowniez nie bedzie PCC-1.

--
NotBear

Formalności dotyczące księgi wieczyst ej przy kredycie mieszkaniowym