Format obrazu

Data: 2012-12-31 12:34:11
Autor: Kamil
Format obrazu
Witam

Moje pytanie dotyczy obbioru kanałów cyfowo nadawanych, zarówno SAT jak i
naziemnych. Z czego wynika ten bałagan w formatach nadawania? Chodzi o 16:9, lub
4:3. Jeśli chodzi o naziemne to trzeba ręcznie zmieniać format, bo każdy huj na
swój strój. Opcja autoszerokość nie działa. Czy to zostanie wreszcie jakoś
unormowane? Czy nadawcy będą umieszczać w sygnale jakieś znaczniki/kody, które
rozpozna odbiornik i sam wybierze właściwy format? Podobnie, albo gorzej jest z
TV SAT. Większość programów z Astry i Hot Birda nadaje w formacie 4:3, ale jest
kilka, które nadaja nie wiadomo jak. Obraz jest spłaszczony, albo rozciągnięty w
pionie i nic się nie da zrobić. Przynajmniej z poziomu mojego tunera. Czy
decydenci owych kanałów oglądają co nadają? Czy po prostu mają w dupie klienta?

Pzdr

Data: 2012-12-31 13:44:48
Autor: Maciej Bebenek
Format obrazu
"Kamil" <kamil@neostrada.pl> wrote:
[...]

Zacznijmy od tego, jaki masz tuner. Bo moje (DVB-C, DVB-T i DVB-S) działają
poprawnie.
A może coś w telewizorze poprzestawiałeś?

Data: 2012-12-31 14:11:25
Autor: Kamil
Format obrazu
Użytkownik "Maciej Bebenek" napisał:

Zacznijmy od tego, jaki masz tuner. Bo moje (DVB-C, DVB-T i DVB-S) działają
poprawnie.

Dzięki za odzew. Oczywiście podejrzewam, że tuner może sobie w pełni nie radzi z
oobsługą formatów. Mówię o TV SAT. Jest to tunerek Digital M-35. Zreszta mam
jeszcze inne tunery. Min. oryginały Polsatu i Cyfry+. Objawy sa identyczne.
Mógłbys podać typ swojego/swoich tunerów? Jeśli możesz rzuć okiem na kanały
Tele5, TVS i Sexy Sat TV. Na pewno masz dobrze?

A może coś w telewizorze poprzestawiałeś?

Co mianowicie można poprzestaiwać? Naziemne mam dobrze, tyle że muszę ręcznie
wybierać 4:3, czy 16:9. Natomiat Tuner Sat mam przez magnetowid (modulator) i
wejście antenowe telewizora, czyli z poziomu telewizora jest to juz analog.

Pzdr

Data: 2012-12-31 14:41:55
Autor: J.R.
Format obrazu
Kamil pisze:
[...]

Co mianowicie można poprzestaiwać? Naziemne mam dobrze, tyle że muszę ręcznie
wybierać 4:3, czy 16:9.

Może masz stary telewizor? Mój tv bezbłędnie przełącza format przy odbiorze analogowym/

Natomiat Tuner Sat mam przez magnetowid (modulator) i
wejście antenowe telewizora, czyli z poziomu telewizora jest to juz analog.

Informacja o formacie między odbiornikiem sat. a magnetowidem jest przekazywana przez kabel scart. Jednak nie słyszałem, żeby jakikolwiek modulator w sprzęcie domowym uwzględniał znaczniki formatu.

Pewnie, lepiej byłoby, gdyby format był jakoś kodowany w treści obrazu... No ale nie jest.

--
J.R.

Data: 2012-12-31 16:17:10
Autor: Kamil
Format obrazu
Użytkownik "J.R." napisał:

[...]

Przeczytaj z uwagą to co napisałem, bo odnosisz się do czegoś, czego nie
napisałem. A do rzeczy. Czy ktoś, jakaś instutucja w Polsce zajmuje sie tym
tematem? Ktoś do kogo można sie zwrócić z prośb a o informacje, wyjaśnienia?

Pzdr

Data: 2012-12-31 17:09:37
Autor: J.R.
Format obrazu
Kamil pisze:
Użytkownik "J.R." napisał:

[...]

Napisałeś, cytuję: "Naziemne mam dobrze, tyle że muszę ręcznie
wybierać 4:3, czy 16:9."

Wydaje mi się, że "Mój tv bezbłędnie przełącza format przy odbiorze analogowym" jest odpowiedzią właśnie na to, nie?

--
J.R.

Data: 2012-12-31 17:22:57
Autor: Cavallino
Format obrazu

Użytkownik "J.R." <janekr@gazeta.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:50e1b8c2$0$1224$65785112@news.neostrada.pl...
Kamil pisze:
Użytkownik "J.R." napisał:

[...]

Masz rację, wydaje Ci się.
W większości kraju "naziemnie" oznacza również "cyfrowo".

Data: 2012-12-31 17:31:02
Autor: J.R.
Format obrazu
Cavallino pisze:

Masz rację, wydaje Ci się.
W większości kraju "naziemnie" oznacza również "cyfrowo".

Może i tak, chociaż chyba by napisał coś o set top boxie?

Jeśli kolega kamil ma tuner naziemnej telewizji cyfrowej podłączony również przez modulator magnetowidu, to... nie dziwię się niczemu.

A jeśli bezpośrednio do tv, to się dziwię - set top boxy od naziemnej tv cyfrowej na ogół mają rozmaite ustawienia i dają się skłonić do automatycznego dopasowania formatu.

--
J.R.

Data: 2012-12-31 17:38:45
Autor: jerzu
Format obrazu

http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2012-12-31 18:19:31
Autor: Cavallino
Format obrazu

[...]

Jeszcze nigdy nie widziałem aby jakiekolwiek urządzenie zawsze prawidłowo określało automatycznie format obrazu.
Najbardziej wkurzają mnie takie, które próbują, np. poprzez jego porozciąganie do pełnego ekranu.

Data: 2012-12-31 19:12:45
Autor: J.R.
Format obrazu
Cavallino pisze:

[...]

Telewizor philips w trybie auto w połączeniu z dekoderem upc ma problemy tylko wtedy, gdy nadawca błędnie identyfikuje swój program jako 16:9, podczas gdy jest 4:3.
No ale to nie może być mądrych...

--
J.R.

Data: 2012-12-31 21:33:36
Autor: Cavallino
Format obrazu

Użytkownik "J.R." <janekr@gazeta.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:50e1d59e$0$1212$65785112@news.neostrada.pl...
Cavallino pisze:

[...]

Jakim kablem?
Bo coś nie wierzę, że przy takim std, czyli hdmi to tv dokonuje wyboru trybu.

ma problemy tylko wtedy, gdy nadawca błędnie identyfikuje swój program jako 16:9, podczas gdy jest 4:3.

No właśnie.
Co zdarza się nie rzadko.

Data: 2013-01-02 20:43:32
Autor: Bartłomiej Zieliński
Format obrazu
Użytkownik Cavallino napisał:
Jeszcze nigdy nie widziałem aby jakiekolwiek urządzenie zawsze
prawidłowo określało automatycznie format obrazu.

Bo to zależy też od informacji od nadawcy.
Ale niektóre tunery mają z tym szczególne trudności (przykładowo rozpoznaje 16:9, ale wyświetla jak 4:3 - podczas gdy na innym kanale, przy tych samych ustawieniach, jest dobrze).

Data: 2013-01-02 22:19:27
Autor: Cavallino
Format obrazu

Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:kc22l4$ic1$4@polsl.pl...
Użytkownik Cavallino napisał:
Jeszcze nigdy nie widziałem aby jakiekolwiek urządzenie zawsze
prawidłowo określało automatycznie format obrazu.

Bo to zależy też od informacji od nadawcy.

Zdaję sobie z tego sprawę.

Ale niektóre tunery mają z tym szczególne trudności (przykładowo rozpoznaje 16:9, ale wyświetla jak 4:3 - podczas gdy na innym kanale, przy tych samych ustawieniach, jest dobrze).

Czyli to nie tuner ma problem, ale nadawca.

I dlatego mówię, że automat nie działa w 100%.

Data: 2013-01-03 12:54:16
Autor: Bartłomiej Zieliński
Format obrazu
[...]

Jednak w tym samym czasie inny tuner pokazuje obraz prawidłowo.

I dlatego mówię, że automat nie działa w 100%.

Wystarczy odpowiednio "oznakować" przesyłaną zawartość, prawidłowo zinterpretować oznakowanie i nagle w magiczny sposób zadziała ;-)

Data: 2013-01-03 17:13:53
Autor: Cavallino
Format obrazu

Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:kc3rh8$239$1@polsl.pl...
[...]

Inny tuner, czy i źródło sygnału inne?

I dlatego mówię, że automat nie działa w 100%.

Wystarczy odpowiednio "oznakować" przesyłaną zawartość, prawidłowo zinterpretować oznakowanie i nagle w magiczny sposób zadziała ;-)

Wiadomo.
Ale że to marzenie ściętej głowy w przypadku wszystkich nadawców, to działać nie będzie.

Data: 2013-01-03 20:52:54
Autor: Bartłomiej Zieliński
Format obrazu
Użytkownik Cavallino napisał:
Inny tuner, czy i źródło sygnału inne?

Inny tuner, to samo źródło (transponder sat).

Ale że to marzenie ściętej głowy w przypadku wszystkich nadawców, to
działać nie będzie.

Wystarczy trzymać się standardów po obu stronach.
I dobrze by było, żeby tuner pokazywał na pasku informacyjnym, jaki format obrazu rozpoznał (i dobrze go wyświetlił) - wtedy będzie wiadomo, czyja wina, że obraz jest rozciągnięty.

Data: 2013-01-03 20:57:41
Autor: Cavallino
Format obrazu

Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:kc4nim$470$3@polsl.pl...
[...]

No ale się nie trzymają i o tym mowa.
Gadki o teoriach mnie nie interesują.

Data: 2013-01-04 14:31:51
Autor: Bartłomiej Zieliński
Format obrazu
Użytkownik Cavallino napisał:
Gadki o teoriach mnie nie interesują.

A moim zdaniem czasami warto, żeby było wiadomo dlaczego nie działa i kogo za to obarczać winą (czyli co poprawić).

Data: 2013-01-04 15:07:10
Autor: adresss
Format obrazu
On Mon, 31 Dec 2012 18:19:31 +0100, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> wrote:

[...]

Najbardziej wkurzają mnie takie, które próbują, np. poprzez jego porozciąganie do pełnego ekranu.razu

no bo to musi byc korelacja nadawia (retransmisji np. w kablu) i
urzadzenia - czy poprawnie interpretuje podsylane mu informcje.

np. w kablowce analogowej informacja o formacie obrazu moze byc
nadawana w na jakiejs tam linii teletextu i oczywiscie tv musi to
interpretowac. Jak nie nadaja tego sygnalu lub tv tego nie
interpretuje, to efekt jest taki, ze musisz z palaca przelaczac format
na 16:9 lub odwrotnie.

Ale jak nadawca olewa, to najlepszy sprzet juz tego nie poprawi.

--
ThinkXtra

Data: 2012-12-31 19:44:06
Autor: Maciej Bebenek
Format obrazu
[...]

Jeszcze nie. DVB-T odbiera teraz jakieś 25% spośród tych, ktorzy odbierają
naziemną tv

Data: 2012-12-31 21:35:06
Autor: Cavallino
Format obrazu

Użytkownik "Maciej Bebenek" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:50e1dcf7$1@news.home.net.pl...
[...]

Ale tam CELOWO nie było "wyłącznie cyfrowo", ale "również.
Zresztą nie wierzę w to co piszesz, na 25% kraju nie ma już analogowej naziemnej tv.

Data: 2013-01-01 05:14:55
Autor: Kamil
Format obrazu
> [...]

> W większości kraju "naziemnie" oznacza również "cyfrowo".

Jeszcze nie. DVB-T odbiera teraz jakieś 25% spośród tych, ktorzy odbierają

Cytuję kawałek postu wistującego:

"Moje pytanie dotyczy obbioru kanałów cyfowo nadawanych, zarówno SAT jak i
naziemnych".

Jak nie umiesz czytać ze zrozumieniem to wyłącz się i śmieć wątku. Tacy jak Ty
to zmora na news.

Pzdr

Data: 2013-01-01 05:08:04
Autor: Kamil
Format obrazu
Użytkownik "J.R." napisał:

Napisałeś, cytuję: "Naziemne mam dobrze, tyle że muszę ręcznie
wybierać 4:3, czy 16:9."

Wydaje mi się, że "Mój tv bezbłędnie przełącza format przy odbiorze
analogowym" jest odpowiedzią właśnie na to, nie?

Nie. Przeczytaj jeszcze raz. Tym razem ze zrozumieniem.

Pzdr

Data: 2013-01-08 20:22:25
Autor: Piotrne
Format obrazu
W dniu 2012-12-31 14:41, J.R. pisze:

Pewnie, lepiej byłoby, gdyby format był jakoś kodowany w treści obrazu... No ale nie jest.

Ależ jest od dawna. Nazywa się to WSS, ma 14 bitów i jest nadawane
w 23 linii obrazu. Jak najbardziej przejdzie przez modulator.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Widescreen_signaling

Niestety wiele nadawców tego nie używa...

P.

Data: 2012-12-31 16:46:28
Autor: Jingiel
Format obrazu

Mógłbys podać typ swojego/swoich tunerów? Jeśli możesz rzuć okiem na kanały
Tele5, TVS i Sexy Sat TV. Na pewno masz dobrze?

Mam dobrze, ale nie mam domyślnie ustawione na auto. Przy auto działy się cuda. O ile dobrze pamiętam to mam letterbox 16:9 ustawione.

--
Jingiel

Data: 2012-12-31 16:59:54
Autor: Kamil
Format obrazu
Użytkownik "Jingiel" napisał:

Mam dobrze, ale nie mam domyślnie ustawione na auto. Przy auto działy
się cuda. O ile dobrze pamiętam to mam letterbox 16:9 ustawione.

Ja pytałem o ustawienia tunera SAT, a nie telewizora, ponieważ jak celowo
napisałem Sat odbiram przez modulator analogowy magnetowidu.

O ile dobrze pamiętam ...

Jak rozumiem nie masz teraz dostępu do telewizora?

Pzdr

Data: 2013-01-01 08:46:47
Autor: Jingiel
Format obrazu
W dniu 2012-12-31 16:59, Kamil pisze:
[...]

Ja piszę o ustawieniach tunera SAT właśnie.

--
Jingiel

Data: 2012-12-31 18:37:24
Autor: Maciej Bebenek
Format obrazu
"Kamil" <kamil@neostrada.pl> wrote:

A może coś w telewizorze poprzestawiałeś?

Co mianowicie można poprzestaiwać? Naziemne mam dobrze, tyle że muszę ręcznie
wybierać 4:3, czy 16:9.

Cyfrową?

Natomiat Tuner Sat mam przez magnetowid (modulator) i
wejście antenowe telewizora, czyli z poziomu telewizora jest to juz analog.

To juĹź nie jest analog, to jest miazga.

Sorry, chyba nikt Ci nie pomoĹźe oprĂłcz samego Ciebie.

Data: 2013-01-01 05:17:17
Autor: Kamil
Format obrazu
Użytkownik "Maciej Bebenek" napisał:

Sorry, chyba nikt Ci nie pomoĹźe oprĂłcz samego Ciebie.

Przestać pieprzyć. Sam nie wiesz jak masz ustawiony telewizor. Pomóz sobie
raczej.

Bzpzdr

Data: 2013-01-02 20:40:55
Autor: Bartłomiej Zieliński
Format obrazu
Użytkownik Kamil napisał:
Natomiat Tuner Sat mam przez magnetowid (modulator) i wejście
antenowe telewizora, czyli z poziomu telewizora jest to juz analog.

Nie wiem jak teoria, ale moja praktyka jest taka, że modulator wytwarza sygnał 4:3, co najwyżej potrafi dorobić poziome pasy, jeśli wejściowy obraz jest 16:9.

Data: 2013-01-03 00:32:45
Autor: Kamil
Format obrazu
Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" napisał:

[...]

Napisałem jak mam podłączone, aby w przypadku TV SAT wykluczyć winę telewizora.
Po co międlicie z uporem godnym lepszej sprawy, że modulator VCR wytwarza sygnał
4:3? Jakie to ma znaczenie. Tuber SAT jest odpowiedzialny za wytworzenie
prawidłowego sygnału i przesłanie go do telewizora. I to w postaci analogowej
póki co. Czyli nawet bez pośrednictwa magnetowidu będzie to samo. Czy sygnał
prześlemy po SCART (AV, lub RGB), albo cinch, to jest już analog. Nie znam
innego sposobu komunikacji peryferiów z telewizorem. Magnetowid, odtwarzacz DVD,
czy tuner przesyłają do telewizora sygnał juz przetworzony. Nowsze techniki sa
dopiero opracowywane i nie znajdują powszechnego zastosowania w sprzęcie
powszechnego uzytku. Liczyłem na jakąś fachową pomoc/wjaśnienie, a spotykam się
z bełkotem udającym wiedzę. Dla mnie EOT.

Żegnam

Data: 2013-01-03 16:55:16
Autor: Bartłomiej Zieliński
Format obrazu
Użytkownik Kamil napisał:
Napisałem jak mam podłączone, aby w przypadku TV SAT wykluczyć winę
telewizora. Po co międlicie z uporem godnym lepszej sprawy, że
modulator VCR wytwarza sygnał 4:3? Jakie to ma znaczenie.

Ma, bo jeśli tuner źle rozpozna sygnał wejściowy, bądź zakłada, że
wyjście jest w 16:9, obraz na wyjściu modulatora może mieć złe proporcje.

Czy sygnał prześlemy po SCART (AV, lub RGB), albo cinch, to jest już
analog. Nie znam innego sposobu komunikacji peryferiów z telewizorem.

Drobna różnica polega na tym, że na SCART masz dodatkowy sygnał, na którym napięcie informuje m. in. o proporcjach obrazu. I zupełnie dobrze można analogowo przesłać sygnał z tunera do TV albo VCR z zachowaniem proporcji.

Data: 2013-01-03 17:13:01
Autor: Cavallino
Format obrazu

Użytkownik "Kamil" <kamil@neostrada.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:50e4c5d9$0$26703$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Ale Ty go nie przesyłasz do tv, tylko do magnetowidu.

Data: 2013-01-08 20:30:50
Autor: Piotrne
Format obrazu
W dniu 2013-01-02 20:40, Bartłomiej Zieliński pisze:

Nie wiem jak teoria, ale moja praktyka jest taka, że modulator wytwarza sygnał 4:3, co najwyżej
potrafi dorobić poziome pasy, jeśli wejściowy obraz jest 16:9.

W moim starym tunerze (z modulatorem) ustawia się, jaki telewizor
jest do niego podłączony: 4:3 czy 16:9. Wtedy odpowiednio przetwarza
sygnał telewizyjny. To znaczy:

Telewizor 4:3, obraz 4:3 - wyświetla bez zmian
Telewizor 4:3, obraz 16:9 - dołącza paski u góry i na dole
Telewizor 16:9, obraz 4:3 - wysyła obraz 1:1 i sygnał formatu 4:3
Telewizor 16:9, obraz 16:9 - wysyła obraz 1:1 i sygnał formatu 16:9

Z satelity większość programów nadawanych jest bez żadnych "pasków",
tzn. zależnie od formatu obrazu zmienia się kształt pikseli
i tuner+telewizor powinny to odpowiednio zinterpretować.

P.

Data: 2013-01-04 09:54:41
Autor: adresss
Format obrazu
czesc,

ja ma Aster/UPC w analogu i obecnie kanaly na ktorych leci program
panoramiczny nadaja "rozciagniete do gory". Z tego co wiem, to nadaja
w sygnale teletextu informacje o formacie. Niestety moj stary Sony CRT
tego nie ma. Wkurza mnie to, bo za kazda zmiana kanalu musze z palca
przestawic  na 16:9 aby program sie zwezil w pionie. Oczywiscie innym
domownikom to nie przeszkadza (mnie to wkurza) i ogladaja rozciagniete
mordy w pionie.

--
ThinkXtra

Data: 2013-01-19 19:33:58
Autor: the_foe
Format obrazu
W dniu 2012-12-31 12:34, Kamil pisze:
[...]

opcje: dostosuj szerokosc + format 4:3 wyswietlaj jako 4:3 (tv samsung)

dziala w 100%

--
the_foe

Format obrazu