Format obrazu

Data: 2012-12-31 13:44:48
Autor: Maciej Bebenek
Format obrazu
"Kamil" <kamil@neostrada.pl> wrote:
Witam

Moje pytanie dotyczy obbioru kanałów cyfowo nadawanych, zarówno SAT jak i
naziemnych. Z czego wynika ten bałagan w formatach nadawania? Chodzi o 16:9, lub
4:3. Jeśli chodzi o naziemne to trzeba ręcznie zmieniać format, bo każdy huj na
swój strój. Opcja autoszerokość nie działa. Czy to zostanie wreszcie jakoś
unormowane? Czy nadawcy będą umieszczać w sygnale jakieś znaczniki/kody, które
rozpozna odbiornik i sam wybierze właściwy format? Podobnie, albo gorzej jest z
TV SAT. Większość programów z Astry i Hot Birda nadaje w formacie 4:3, ale jest
kilka, które nadaja nie wiadomo jak. Obraz jest spłaszczony, albo rozciągnięty w
pionie i nic się nie da zrobić. Przynajmniej z poziomu mojego tunera. Czy
decydenci owych kanałów oglądają co nadają? Czy po prostu mają w dupie klienta?

Zacznijmy od tego, jaki masz tuner. Bo moje (DVB-C, DVB-T i DVB-S) działają
poprawnie.
A może coś w telewizorze poprzestawiałeś?

Data: 2012-12-31 14:11:25
Autor: Kamil
Format obrazu
Użytkownik "Maciej Bebenek" napisał:

Zacznijmy od tego, jaki masz tuner. Bo moje (DVB-C, DVB-T i DVB-S) działają
poprawnie.

Dzięki za odzew. Oczywiście podejrzewam, że tuner może sobie w pełni nie radzi z
oobsługą formatów. Mówię o TV SAT. Jest to tunerek Digital M-35. Zreszta mam
jeszcze inne tunery. Min. oryginały Polsatu i Cyfry+. Objawy sa identyczne.
Mógłbys podać typ swojego/swoich tunerów? Jeśli możesz rzuć okiem na kanały
Tele5, TVS i Sexy Sat TV. Na pewno masz dobrze?

A może coś w telewizorze poprzestawiałeś?

Co mianowicie można poprzestaiwać? Naziemne mam dobrze, tyle że muszę ręcznie
wybierać 4:3, czy 16:9. Natomiat Tuner Sat mam przez magnetowid (modulator) i
wejście antenowe telewizora, czyli z poziomu telewizora jest to juz analog.

Pzdr

Data: 2012-12-31 14:41:55
Autor: J.R.
Format obrazu
Kamil pisze:
[...]

Co mianowicie mo¿na poprzestaiwaæ? Naziemne mam dobrze, tyle ¿e muszê rêcznie
wybieraæ 4:3, czy 16:9.

Mo¿e masz stary telewizor? Mój tv bezb³êdnie prze³±cza format przy odbiorze analogowym/

Natomiat Tuner Sat mam przez magnetowid (modulator) i
wej¶cie antenowe telewizora, czyli z poziomu telewizora jest to juz analog.

Informacja o formacie miêdzy odbiornikiem sat. a magnetowidem jest przekazywana przez kabel scart. Jednak nie s³ysza³em, ¿eby jakikolwiek modulator w sprzêcie domowym uwzglêdnia³ znaczniki formatu.

Pewnie, lepiej by³oby, gdyby format by³ jako¶ kodowany w tre¶ci obrazu... No ale nie jest.

--
J.R.

Data: 2012-12-31 16:17:10
Autor: Kamil
Format obrazu
U¿ytkownik "J.R." napisa³:

[...]

Przeczytaj z uwag± to co napisa³em, bo odnosisz siê do czego¶, czego nie
napisa³em. A do rzeczy. Czy kto¶, jaka¶ instutucja w Polsce zajmuje sie tym
tematem? Kto¶ do kogo mo¿na sie zwróciæ z pro¶b a o informacje, wyja¶nienia?

Pzdr

Data: 2012-12-31 17:09:37
Autor: J.R.
Format obrazu
Kamil pisze:
U¿ytkownik "J.R." napisa³:

[...]

Napisa³e¶, cytujê: "Naziemne mam dobrze, tyle ¿e muszê rêcznie
wybieraæ 4:3, czy 16:9."

Wydaje mi siê, ¿e "Mój tv bezb³êdnie prze³±cza format przy odbiorze analogowym" jest odpowiedzi± w³a¶nie na to, nie?

--
J.R.

Data: 2012-12-31 17:22:57
Autor: Cavallino
Format obrazu

U¿ytkownik "J.R." <janekr@gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:50e1b8c2$0$1224$65785112@news.neostrada.pl...
Kamil pisze:
U¿ytkownik "J.R." napisa³:

[...]

Masz racjê, wydaje Ci siê.
W wiêkszo¶ci kraju "naziemnie" oznacza równie¿ "cyfrowo".

Data: 2012-12-31 17:31:02
Autor: J.R.
Format obrazu
Cavallino pisze:

Masz racjê, wydaje Ci siê.
W wiêkszo¶ci kraju "naziemnie" oznacza równie¿ "cyfrowo".

Mo¿e i tak, chocia¿ chyba by napisa³ co¶ o set top boxie?

Je¶li kolega kamil ma tuner naziemnej telewizji cyfrowej pod³±czony równie¿ przez modulator magnetowidu, to... nie dziwiê siê niczemu.

A je¶li bezpo¶rednio do tv, to siê dziwiê - set top boxy od naziemnej tv cyfrowej na ogó³ maj± rozmaite ustawienia i daj± siê sk³oniæ do automatycznego dopasowania formatu.

--
J.R.

Data: 2012-12-31 17:38:45
Autor: jerzu
Format obrazu
On Mon, 31 Dec 2012 17:31:02 +0100, "J.R." <janekr@gazeta.pl> wrote:

Mo¿e i tak, chocia¿ chyba by napisa³ co¶ o set top boxie?

"Moje pytanie dotyczy obbioru kana³ów cyfowo nadawanych, zarówno SAT
jak i naziemnych."

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyñski  xxx.jerzu@interia.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2012-12-31 18:19:31
Autor: Cavallino
Format obrazu

[...]

Jeszcze nigdy nie widzia³em aby jakiekolwiek urz±dzenie zawsze prawid³owo okre¶la³o automatycznie format obrazu.
Najbardziej wkurzaj± mnie takie, które próbuj±, np. poprzez jego porozci±ganie do pe³nego ekranu.

Data: 2012-12-31 19:12:45
Autor: J.R.
Format obrazu
Cavallino pisze:

[...]

Telewizor philips w trybie auto w po³±czeniu z dekoderem upc ma problemy tylko wtedy, gdy nadawca b³êdnie identyfikuje swój program jako 16:9, podczas gdy jest 4:3.
No ale to nie mo¿e byæ m±drych...

--
J.R.

Data: 2012-12-31 21:33:36
Autor: Cavallino
Format obrazu

U¿ytkownik "J.R." <janekr@gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:50e1d59e$0$1212$65785112@news.neostrada.pl...
Cavallino pisze:

[...]

Jakim kablem?
Bo co¶ nie wierzê, ¿e przy takim std, czyli hdmi to tv dokonuje wyboru trybu.

ma problemy tylko wtedy, gdy nadawca b³êdnie identyfikuje swój program jako 16:9, podczas gdy jest 4:3.

No w³a¶nie.
Co zdarza siê nie rzadko.

Data: 2013-01-02 20:43:32
Autor: Bart³omiej Zieliñski
Format obrazu
U¿ytkownik Cavallino napisa³:
Jeszcze nigdy nie widzia³em aby jakiekolwiek urz±dzenie zawsze
prawid³owo okre¶la³o automatycznie format obrazu.

Bo to zale¿y te¿ od informacji od nadawcy.
Ale niektóre tunery maj± z tym szczególne trudno¶ci (przyk³adowo rozpoznaje 16:9, ale wy¶wietla jak 4:3 - podczas gdy na innym kanale, przy tych samych ustawieniach, jest dobrze).

* Bart³omiej Zieliñski            http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2013-01-02 22:19:27
Autor: Cavallino
Format obrazu

U¿ytkownik "Bart³omiej Zieliñski" <Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kc22l4$ic1$4@polsl.pl...
U¿ytkownik Cavallino napisa³:
Jeszcze nigdy nie widzia³em aby jakiekolwiek urz±dzenie zawsze
prawid³owo okre¶la³o automatycznie format obrazu.

Bo to zale¿y te¿ od informacji od nadawcy.

Zdajê sobie z tego sprawê.

Ale niektóre tunery maj± z tym szczególne trudno¶ci (przyk³adowo rozpoznaje 16:9, ale wy¶wietla jak 4:3 - podczas gdy na innym kanale, przy tych samych ustawieniach, jest dobrze).

Czyli to nie tuner ma problem, ale nadawca.

I dlatego mówiê, ¿e automat nie dzia³a w 100%.

Data: 2013-01-03 12:54:16
Autor: Bart³omiej Zieliñski
Format obrazu
[...]

Jednak w tym samym czasie inny tuner pokazuje obraz prawid³owo.

I dlatego mówiê, ¿e automat nie dzia³a w 100%.

Wystarczy odpowiednio "oznakowaæ" przesy³an± zawarto¶æ, prawid³owo zinterpretowaæ oznakowanie i nagle w magiczny sposób zadzia³a ;-)

* Bart³omiej Zieliñski            http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2013-01-03 17:13:53
Autor: Cavallino
Format obrazu

U¿ytkownik "Bart³omiej Zieliñski" <Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kc3rh8$239$1@polsl.pl...
[...]

Inny tuner, czy i ¼ród³o sygna³u inne?

I dlatego mówiê, ¿e automat nie dzia³a w 100%.

Wystarczy odpowiednio "oznakowaæ" przesy³an± zawarto¶æ, prawid³owo zinterpretowaæ oznakowanie i nagle w magiczny sposób zadzia³a ;-)

Wiadomo.
Ale ¿e to marzenie ¶ciêtej g³owy w przypadku wszystkich nadawców, to dzia³aæ nie bêdzie.

Data: 2013-01-03 20:52:54
Autor: Bart³omiej Zieliñski
Format obrazu
U¿ytkownik Cavallino napisa³:
Inny tuner, czy i ¼ród³o sygna³u inne?

Inny tuner, to samo ¼ród³o (transponder sat).

Ale ¿e to marzenie ¶ciêtej g³owy w przypadku wszystkich nadawców, to
dzia³aæ nie bêdzie.

Wystarczy trzymaæ siê standardów po obu stronach.
I dobrze by by³o, ¿eby tuner pokazywa³ na pasku informacyjnym, jaki format obrazu rozpozna³ (i dobrze go wy¶wietli³) - wtedy bêdzie wiadomo, czyja wina, ¿e obraz jest rozci±gniêty.

* Bart³omiej Zieliñski            http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2013-01-03 20:57:41
Autor: Cavallino
Format obrazu

U¿ytkownik "Bart³omiej Zieliñski" <Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kc4nim$470$3@polsl.pl...
[...]

No ale siê nie trzymaj± i o tym mowa.
Gadki o teoriach mnie nie interesuj±.

Data: 2013-01-04 14:31:51
Autor: Bart³omiej Zieliñski
Format obrazu
U¿ytkownik Cavallino napisa³:
Gadki o teoriach mnie nie interesuj±.

A moim zdaniem czasami warto, ¿eby by³o wiadomo dlaczego nie dzia³a i kogo za to obarczaæ win± (czyli co poprawiæ).

* Bart³omiej Zieliñski            http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2013-01-04 15:07:10
Autor: adresss
Format obrazu
On Mon, 31 Dec 2012 18:19:31 +0100, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> wrote:

[...]

Najbardziej wkurzaj± mnie takie, które próbuj±, np. poprzez jego porozci±ganie do pe³nego ekranu.razu

no bo to musi byc korelacja nadawia (retransmisji np. w kablu) i
urzadzenia - czy poprawnie interpretuje podsylane mu informcje.

np. w kablowce analogowej informacja o formacie obrazu moze byc
nadawana w na jakiejs tam linii teletextu i oczywiscie tv musi to
interpretowac. Jak nie nadaja tego sygnalu lub tv tego nie
interpretuje, to efekt jest taki, ze musisz z palaca przelaczac format
na 16:9 lub odwrotnie.

Ale jak nadawca olewa, to najlepszy sprzet juz tego nie poprawi.

--
ThinkXtra

Data: 2012-12-31 19:44:06
Autor: Maciej Bebenek
Format obrazu
"Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> wrote:

Wydaje mi się, że "Mój tv bezbłędnie przełącza format przy odbiorze >
analogowym" jest odpowiedzią właśnie na to, nie?

Masz racjÄ™, wydaje Ci siÄ™.
W większości kraju "naziemnie" oznacza również "cyfrowo".

Jeszcze nie. DVB-T odbiera teraz jakieś 25% spośród tych, ktorzy odbierają
naziemnÄ… tv

Data: 2012-12-31 21:35:06
Autor: Cavallino
Format obrazu

Użytkownik "Maciej Bebenek" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:50e1dcf7$1@news.home.net.pl...
[...]

Ale tam CELOWO nie było "wyłącznie cyfrowo", ale "również.
Zresztą nie wierzę w to co piszesz, na 25% kraju nie ma już analogowej naziemnej tv.

Data: 2013-01-01 05:14:55
Autor: Kamil
Format obrazu
> [...]

> W większości kraju "naziemnie" oznacza również "cyfrowo".

Jeszcze nie. DVB-T odbiera teraz jakieś 25% spośród tych, ktorzy odbierają

Cytuję kawałek postu wistującego:

"Moje pytanie dotyczy obbioru kanałów cyfowo nadawanych, zarówno SAT jak i
naziemnych".

Jak nie umiesz czytać ze zrozumieniem to wyłącz się i śmieć wątku. Tacy jak Ty
to zmora na news.

Pzdr

Data: 2013-01-01 05:08:04
Autor: Kamil
Format obrazu
U¿ytkownik "J.R." napisa³:

Napisa³e¶, cytujê: "Naziemne mam dobrze, tyle ¿e muszê rêcznie
wybieraæ 4:3, czy 16:9."

Wydaje mi siê, ¿e "Mój tv bezb³êdnie prze³±cza format przy odbiorze
analogowym" jest odpowiedzi± w³a¶nie na to, nie?

Nie. Przeczytaj jeszcze raz. Tym razem ze zrozumieniem.

Pzdr

Data: 2013-01-08 20:22:25
Autor: Piotrne
Format obrazu
W dniu 2012-12-31 14:41, J.R. pisze:

Pewnie, lepiej by³oby, gdyby format by³ jako¶ kodowany w tre¶ci obrazu... No ale nie jest.

Ale¿ jest od dawna. Nazywa siê to WSS, ma 14 bitów i jest nadawane
w 23 linii obrazu. Jak najbardziej przejdzie przez modulator.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Widescreen_signaling

Niestety wiele nadawców tego nie u¿ywa...

P.

Data: 2012-12-31 16:46:28
Autor: Jingiel
Format obrazu

Mógłbys podać typ swojego/swoich tunerów? Jeśli możesz rzuć okiem na kanały
Tele5, TVS i Sexy Sat TV. Na pewno masz dobrze?

Mam dobrze, ale nie mam domyślnie ustawione na auto. Przy auto działy się cuda. O ile dobrze pamiętam to mam letterbox 16:9 ustawione.

--
Jingiel

Data: 2012-12-31 16:59:54
Autor: Kamil
Format obrazu
Użytkownik "Jingiel" napisał:

Mam dobrze, ale nie mam domyślnie ustawione na auto. Przy auto działy
się cuda. O ile dobrze pamiętam to mam letterbox 16:9 ustawione.

Ja pytałem o ustawienia tunera SAT, a nie telewizora, ponieważ jak celowo
napisałem Sat odbiram przez modulator analogowy magnetowidu.

O ile dobrze pamiętam ...

Jak rozumiem nie masz teraz dostępu do telewizora?

Pzdr

Data: 2013-01-01 08:46:47
Autor: Jingiel
Format obrazu
W dniu 2012-12-31 16:59, Kamil pisze:
[...]

Ja piszę o ustawieniach tunera SAT właśnie.

--
Jingiel

Data: 2012-12-31 18:37:24
Autor: Maciej Bebenek
Format obrazu
"Kamil" <kamil@neostrada.pl> wrote:

A może coś w telewizorze poprzestawiałeś?

Co mianowicie można poprzestaiwać? Naziemne mam dobrze, tyle że muszę ręcznie
wybierać 4:3, czy 16:9.

CyfrowÄ…?

Natomiat Tuner Sat mam przez magnetowid (modulator) i
wejście antenowe telewizora, czyli z poziomu telewizora jest to juz analog.

To już nie jest analog, to jest miazga.

Sorry, chyba nikt Ci nie pomoże oprócz samego Ciebie.

Data: 2013-01-01 05:17:17
Autor: Kamil
Format obrazu
Użytkownik "Maciej Bebenek" napisał:

Sorry, chyba nikt Ci nie pomoże oprócz samego Ciebie.

Przestać pieprzyć. Sam nie wiesz jak masz ustawiony telewizor. Pomóz sobie
raczej.

Bzpzdr

Data: 2013-01-02 20:40:55
Autor: Bart³omiej Zieliñski
Format obrazu
U¿ytkownik Kamil napisa³:
Natomiat Tuner Sat mam przez magnetowid (modulator) i wej¶cie
antenowe telewizora, czyli z poziomu telewizora jest to juz analog.

Nie wiem jak teoria, ale moja praktyka jest taka, ¿e modulator wytwarza sygna³ 4:3, co najwy¿ej potrafi dorobiæ poziome pasy, je¶li wej¶ciowy obraz jest 16:9.

* Bart³omiej Zieliñski            http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2013-01-03 00:32:45
Autor: Kamil
Format obrazu
U¿ytkownik "Bart³omiej Zieliñski" napisa³:

[...]

Napisa³em jak mam pod³±czone, aby w przypadku TV SAT wykluczyæ winê telewizora.
Po co miêdlicie z uporem godnym lepszej sprawy, ¿e modulator VCR wytwarza sygna³
4:3? Jakie to ma znaczenie. Tuber SAT jest odpowiedzialny za wytworzenie
prawid³owego sygna³u i przes³anie go do telewizora. I to w postaci analogowej
póki co. Czyli nawet bez po¶rednictwa magnetowidu bêdzie to samo. Czy sygna³
prze¶lemy po SCART (AV, lub RGB), albo cinch, to jest ju¿ analog. Nie znam
innego sposobu komunikacji peryferiów z telewizorem. Magnetowid, odtwarzacz DVD,
czy tuner przesy³aj± do telewizora sygna³ juz przetworzony. Nowsze techniki sa
dopiero opracowywane i nie znajduj± powszechnego zastosowania w sprzêcie
powszechnego uzytku. Liczy³em na jak±¶ fachow± pomoc/wja¶nienie, a spotykam siê
z be³kotem udaj±cym wiedzê. Dla mnie EOT.

¯egnam

Data: 2013-01-03 16:55:16
Autor: Bart³omiej Zieliñski
Format obrazu
U¿ytkownik Kamil napisa³:
Napisa³em jak mam pod³±czone, aby w przypadku TV SAT wykluczyæ winê
telewizora. Po co miêdlicie z uporem godnym lepszej sprawy, ¿e
modulator VCR wytwarza sygna³ 4:3? Jakie to ma znaczenie.

Ma, bo je¶li tuner ¼le rozpozna sygna³ wej¶ciowy, b±d¼ zak³ada, ¿e
wyj¶cie jest w 16:9, obraz na wyj¶ciu modulatora mo¿e mieæ z³e proporcje.

Czy sygna³ prze¶lemy po SCART (AV, lub RGB), albo cinch, to jest ju¿
analog. Nie znam innego sposobu komunikacji peryferiów z telewizorem.

Drobna ró¿nica polega na tym, ¿e na SCART masz dodatkowy sygna³, na którym napiêcie informuje m. in. o proporcjach obrazu. I zupe³nie dobrze mo¿na analogowo przes³aæ sygna³ z tunera do TV albo VCR z zachowaniem proporcji.

* Bart³omiej Zieliñski            http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2013-01-03 17:13:01
Autor: Cavallino
Format obrazu

U¿ytkownik "Kamil" <kamil@neostrada.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:50e4c5d9$0$26703$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Ale Ty go nie przesy³asz do tv, tylko do magnetowidu.

Data: 2013-01-08 20:30:50
Autor: Piotrne
Format obrazu
W dniu 2013-01-02 20:40, Bart³omiej Zieliñski pisze:

Nie wiem jak teoria, ale moja praktyka jest taka, ¿e modulator wytwarza sygna³ 4:3, co najwy¿ej
potrafi dorobiæ poziome pasy, je¶li wej¶ciowy obraz jest 16:9.

W moim starym tunerze (z modulatorem) ustawia siê, jaki telewizor
jest do niego pod³±czony: 4:3 czy 16:9. Wtedy odpowiednio przetwarza
sygna³ telewizyjny. To znaczy:

Telewizor 4:3, obraz 4:3 - wy¶wietla bez zmian
Telewizor 4:3, obraz 16:9 - do³±cza paski u góry i na dole
Telewizor 16:9, obraz 4:3 - wysy³a obraz 1:1 i sygna³ formatu 4:3
Telewizor 16:9, obraz 16:9 - wysy³a obraz 1:1 i sygna³ formatu 16:9

Z satelity wiêkszo¶æ programów nadawanych jest bez ¿adnych "pasków",
tzn. zale¿nie od formatu obrazu zmienia siê kszta³t pikseli
i tuner+telewizor powinny to odpowiednio zinterpretowaæ.

P.

Data: 2013-01-04 09:54:41
Autor: adresss
Format obrazu
czesc,

ja ma Aster/UPC w analogu i obecnie kanaly na ktorych leci program
panoramiczny nadaja "rozciagniete do gory". Z tego co wiem, to nadaja
w sygnale teletextu informacje o formacie. Niestety moj stary Sony CRT
tego nie ma. Wkurza mnie to, bo za kazda zmiana kanalu musze z palca
przestawic  na 16:9 aby program sie zwezil w pionie. Oczywiscie innym
domownikom to nie przeszkadza (mnie to wkurza) i ogladaja rozciagniete
mordy w pionie.

--
ThinkXtra

Format obrazu