Fotografowanie w pracy a prawo do zdjęć

Data: 2012-01-21 00:11:13
Autor: mvoicem
Fotografowanie w pracy a prawo do zdjęć
(20.01.2012 21:43), JaromirD wrote:
Jest taka sytuacja, wcale nie hipotetyczna choć całe szczęście nie zdarzyła
siÄ™ ani mnie, ani kolegom, ani nawet szwagrowi.

Jadę w delegację do innego zakładu pracodawcy odebrać od producenta
urządzenie. Zabieram ze sobą z własnej i nieprzymuszonej poleceniem
służbowym woli prywatny aparat fotograficzny żeby udokumentować stan
faktyczny urzÄ…dzenia. Podczas delegacji, w godzinach pracy i na terenie
zakładu fotografuję (za wiedzą i zgodą odpowiednich osób) odbierane
urządzenie. Czyje są zdjęcia, kto może nimi rozporządzać i w jakim zakresie?
Rozumiem, że osobiste prawa autorskie mam ja. Ale co z majątkowymi?

A czy takie "techniczne" zdjęcia w ogóle podpadają pod prawo autorskie?

p. m.

Data: 2012-01-21 00:48:20
Autor: JaromirD
mvoicem napisał:

(20.01.2012 21:43), JaromirD wrote:
Jest taka sytuacja, wcale nie hipotetyczna choć całe szczęście nie
zdarzyła się ani mnie, ani kolegom, ani nawet szwagrowi.

[...]
majÄ…tkowymi?

A czy takie "techniczne" zdjęcia w ogóle podpadają pod prawo autorskie?

p. m.

Wydaje mi się, że mimo wszystko będą to utwory:
utówr - ..każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (http://pl.wikipedia.org/wiki/Utw%C3%B3r).

Co prawda Vagla pokazał, gdzie tę definicję mają zwolennicy monopolu intelektualnego (nie potrafię teraz znaleźć adresu do jego relacji z posiedzenia chyba jakiejś komisji Sejmowej, gdzie przytoczył ją w odpowiedzi na pytanie, czym wg niego jest utwór, a co zostało z kolei wyśmiane przez przedstawicieli ZAIKSu i pokrewnych) ale póki co ona obowiązuje.
Z drugiej strony jest wyrok Sądu Najwyższego (z 25 stycznia 2006 r., sygn. I CK 281/05):
"Pr.aut. jest przejawem intelektualnej działalności człowieka, jakkolwiek nie każdy proces intelektualny prowadzi do powstania rezultatu o cechach twórczych. Praca intelektualna o charakterze twórczym jest przeciwieństwem pracy o charakterze technicznym, która polega na wykonywaniu czynności wymagających jedynie określonej wiedzy i sprawności oraz użycia określonych narzędzi, surowców i technologii."
Więc kiedy biorę do ręki aparat (narzędzie), którym posługuję się z mniejszą lub większą sprawnością, wykorzystując przy tym moją skromna wiedzę o fotografii i sposobach jej tworzenia i zrobię zdjęcie pejzażu (portret, makro, martwa natura, itp.) to wcale nie koniecznie wynikiem mojego działania będzie utwór. To od którego momentu jest to utwór i kto o tym decyduje? Zakładamy, że nie ustawiam aparatu na statywie, w trybie auto i z włączonym interwałometrem.

--
Odpowiadając zamień q na o w adresie.

Data: 2012-01-23 09:35:33
Autor: NKAB -
Fotografowanie w pracy a prawo do zdjêæ
Wed³ug mnie nie wa¿ne czy fotka jest artystyczna czy techniczna
tylko kto jest autorem i jakie ma prawa do fotki.

Andrzej.

Data: 2012-01-23 10:40:53
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2012-01-23 10:35, NKAB - pisze:
Wed³ug mnie nie wa¿ne czy fotka jest artystyczna czy techniczna
tylko kto jest autorem i jakie ma prawa do fotki.

Andrzej.

Na pewno ma niezbywalne osobiste prawo autorskie. Co do maj±tkowego - to zale¿y od umowy. Szczegó³y: art 12 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2012-01-23 11:03:46
Autor: mvoicem
(23.01.2012 10:35), NKAB - wrote:
Wed³ug mnie nie wa¿ne czy fotka jest artystyczna czy techniczna

Je¿eli jest techniczna, w sensie takim ¿e ustawi³ statyw, samowyzwalacz i jedzie - to jest wa¿ne. Bo nie ma praw autorskich.

Przy czym wielu uwa¿a za oczywiste ze tak± techniczn± (a wiêc nieprawnoautorsk±) fotk± jest np. zdjêcie paszportowe - co jest IMHO przesad±, robi³em kilka razy zdjêcia do dowodu/paszportu i widaæ ró¿nicê, jedne zdjêcia to ma³e dzie³ka sztuki, inne wrêcz koszmarne (mimo ¿e obiekt fotografowania ten sam).

p. m.

Data: 2012-01-24 08:10:30
Autor: NKAB -
Fotografowanie w pracy a prawo do zdjêæ
mvoicem <mvoicem@gmail.com> napisa³(a):
(23.01.2012 10:35), NKAB - wrote:
> Wed³ug mnie nie wa¿ne czy fotka jest artystyczna czy techniczna

Je¿eli jest techniczna, w sensie takim ¿e ustawi³ statyw, samowyzwalacz i jedzie - to jest wa¿ne. Bo nie ma praw autorskich.
                            -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
S±.

A widzia³e¶ w ksi±¿ce lub internecie taki tekst:
"Fotografie urz±dzeñ zamieszczono za zgod± (tu identyfikacja
autora i w³a¶ciciela praw)"

I to nie s± wcale fotki artystyczne.

Spróbuj sprzedawaæ na allegro DVD z twojego ¶lubu,
który krêci³ jaki¶ tam zak³ad od foto-video.
I to nie s± jakie¶ tam dzie³a tylko potworne nudziarstwo
ale prawa to prawa i handlowaæ mo¿e tylko ten co ma prawa.

Tu pracownik nie mia³ umowy na wykonywanie fotografii
dla potrzeb zak³adu a wykonanie fotek by³o wy³±cznie
jego iniocjatyw±, która nie mia³a ¿adnego wp³ywu na
wykonywanie przez niego obowi±zków pracowniczych.

Andrzej.

Data: 2012-01-24 13:28:35
Autor: Azotox Moon
NKAB - wrote:
  wykonanie fotek by³o wy³±cznie
jego iniocjatyw±, która nie mia³a ¿adnego wp³ywu na
wykonywanie przez niego obowi±zków pracowniczych.

nie ma takiej mo¿liwo¶ci.
pracownik ma robiæ w pracy, to co ma wpisane w zakres obowi±zków.

skoro robi³ fotki, to znaczy, ¿e nie robi³ tego, co powinien.

moon

Data: 2012-01-24 20:33:00
Autor: John Ko³alsky
Fotografowanie w pracy a prawo do zdjêæ

U¿ytkownik "Azotox Moon" <poisonous@yahoo.com>

[...]

To go mog± zwolniæ, ale praw odebraæ nie mog±

Data: 2012-01-25 05:31:42
Autor: Moon
John Ko³alsky wrote:
[...]

prawda czê¶ciowa - zale¿y co fotografowa³.

moon

Data: 2012-01-25 11:29:39
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2012-01-25 05:31, Moon pisze:
John Ko³alsky wrote:
[...]

Zale¿y tylko od tego czy ma w obowi±zkach fotografowanie, ew, czy dosta³ polecenie sfotografowania (ale wtedy dosta³ by zapewne sprzêt do wykonania pracy). To co fotografowa³, nie ma znaczenia, mo¿e co najwy¿ej byæ ograniczenie co do publikacji tych zdjêæ.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Fotografowanie w pracy a prawo do zdjęć