Fotoradary SM - nie mają prawa żądać wskaz ania sprawcy

Data: 2014-04-02 21:29:45
Autor: Andrzej Zbierzchowski
Fotoradary SM - nie mają prawa żądać wskaz ania sprawcy
Maja obowiązek sami ustalić personalia RZECZYWISTEGO sprawcy.

Awykonalne.

Można juz zlikwidować ten śmieszny organ.

Ciekawse jak to będzie w przypadku mandatu za wycieraczką za parkowanie?

http://jeleniagora.naszemiasto.pl/artykul/straz-miejska-przegrala-w-sadzie-nie-maja-prawa-zadac,2218458,t,id.html

Straż miejska przegrała w sądzie. Jeleniogórski sąd uznał, że strażnicy miejscy nie mają prawa, domagać się od właściciela pojazdu, wskazania sprawcy wykroczenia drogowego. Chodzi o automaty, które robią zdjęcie podczas przekroczenia prędkości lub przejazdu na czerwonym świetle.
Straż miejska Jelenia Góra

Sprawa dotyczyła jeleniogórzanina Bartosza Boguckiego, który nie odpowiedział na korespondencję otrzymaną od straży miejskiej w Jeleniej Górze. Strażnicy zwrócili się do niego, po tym jak w lipcu ubiegłego roku automat zrobił zdjęcie citroena, przejeżdżającego na czerwonym świetle przy ul. Sobieskiego w Jeleniej Górze. Auto jest służbowym pojazdem pana Bartosza.

     "- Ponieważ list dostałem kilka miesięcy po tym zdarzeniu, nie pamiętam, kto tego dnia tamtędy jechał. Samochód mogła prowadzić np. moja żona lub mój wspólnik w interesach. Nie mogłem odpowiedzieć na pytanie straży, ponieważ nie wiem, kto prowadził – tłumaczy jeleniogórzanin.
     "

Straż miejska skierowała sprawę do rejonowego sądu karnego w Jeleniej Górze. Ten odmówił wszczęcia postępowania i orzekł, że straż miejska ma wprawdzie prawo kontrolowania kierowców lub innych uczestników ruchu.

     "- Jednak uprawnienia strażników gminnych i miejskich, nie obejmują swym zakresem właścicieli lub posiadaczy pojazdów, jeżeli nie wykazuje się ich sprawstwa. Straż gminna lub miejska nie jest więc uprawniona, do złożenia wniosku o ukaranie właściciela lub posiadacza pojazdu, który nie wykonał obowiązku wskazania, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym miejscu i czasie – czytamy w postanowieniu.
     "

Straż miejska przegrała w Sądzie Najwyższym

Sąd rejonowy powołał się również wyrok Sądu Najwyższego z grudnia ub.
roku w podobnej sprawie. W niej także uznano, że straże miejskie i gminne mają prawo karać jedynie za wykroczenia drogowe, a niewskazanie sprawcy takim nie jest. Straż miejska w takich sprawach nie jest uprawnionym oskarżycielem.

Straż miejska zamierza zaskarżyć postanowienie jeleniogórskiego sądu.

     "- Straży miejska powołując się na rozporządzenie ministra transportu, próbuje wykazać, że ma jednak uprawnienie do karania za niewskazanie sprawcy. Choć rozporządzenie ma niższą rangę niż ustawa, sąd odwoławczy przeanalizuje te przepisy – mówi sędzia Andrzej Wieja, rzecznik jeleniogórskiego sądu.

     "

Według prawnika procedura jest niedoskonała. Sędzia Wieja nie wyklucza, że w różnych sądach w kraju mogą zapadać odmienne orzeczenia w podobnych sprawach.

Jeśli jeleniogórska straż miejska polegnie i w instancji odwoławczej, przygotowuje alternatywny sposób ustalania sprawców wykroczeń drogowych.
- W przypadku, gdy właściciel auta odmówi nam wskazania sprawcy, będziemy przekazywali sprawę do policji. Oni są organem, który na pewno ma prawo składać do sądu wnioski, o ukaranie w takich sytuacjach właściciela pojazdu – mówi Artur Wilimek ze straży miejskiej w Jeleniej Górze.

Data: 2014-04-02 21:41:55
Autor: anacron
W dniu 02.04.2014 21:29, Andrzej Zbierzchowski pisze:
Maja obowiązek sami ustalić personalia RZECZYWISTEGO sprawcy.

https://www.facebook.com/NielegalneRadaryDoKosza/posts/641461479236183?stream_ref=10

Masz cały wyrok z uzasadnieniem. :)

--
anacron

Data: 2014-04-02 23:17:45
Autor: Arbiter
Fotoradary SM - nie maj prawa da wskazania sprawcy

Uytkownik "anacron" <anacron@anacron.pl> napisa w wiadomoci news:lhhp5v$23v$1news.task.gda.pl...

Masz cay wyrok z uzasadnieniem. :)

czy gdy dostalem wezwanie sprzed 7 miesiecy za brak kwitka parkingowego (Warszawa), mog tez odpisac ze nie wiem kto wtedy prowadzil samochod?

Jest przegiecie bo dodaltelm mandat listem a za szyb nigdy nic nie byo co wiecej wydaje mi sie ze zawsze placilem

Data: 2014-04-02 23:46:44
Autor: anacron
W dniu 02.04.2014 23:17, Arbiter pisze:
Użytkownik "anacron" <anacron@anacron.pl> napisał w wiadomości news:lhhp5v$23v$1news.task.gda.pl...

Masz cały wyrok z uzasadnieniem. :)

czy gdy dostalem wezwanie sprzed 7 miesiecy za brak kwitka parkingowego (Warszawa), mogę tez odpisac ze nie wiem kto wtedy prowadzil samochod?

Nie myl kary administracyjnej z mandatem.

--
anacron

Data: 2014-04-03 08:46:42
Autor: dddddddd
W dniu 2014-04-02 23:46, anacron pisze:

czy gdy dostalem wezwanie sprzed 7 miesiecy za brak kwitka parkingowego
(Warszawa), mogę tez odpisac ze nie wiem kto wtedy prowadzil samochod?

Nie myl kary administracyjnej z mandatem.

ale to coś zmienia w tym przypadku?
skoro twierdzisz że to nie ty parkowałeś, to chyba nie mogą ciebie ukarać? a jak im wskażesz osoby (np.5 :) którym w tym czasie użyczałeś samochód, to mogą się do nich odezwać i zapytać która z nich wtedy tam parkowała? :)

Łukasz

Data: 2014-04-03 09:00:14
Autor: masti
Fotoradary SM - nie maj� prawa ��da� wskazania sprawcy
Dnia pięknego Thu, 03 Apr 2014 08:46:42 +0200 osobnik zwany dddddddd
napisał:

[...]

oczywiście. za parkowanie jest opłata dodatkowa a nie mandat. Inne zasady.

mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2014-04-03 09:04:18
Autor: anacron
W dniu 03.04.2014 08:46, dddddddd pisze:
[...]

Tak, masz zapłacić Ty jako właściciel a jak się rozliczysz z winnymi to
ich już to nie interesuje.

--
anacron

Data: 2014-04-03 11:34:44
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 3 Apr 2014, dddddddd wrote:

W dniu 2014-04-02 23:46, anacron pisze:

Nie myl kary administracyjnej z mandatem.

ale to co zmienia w tym przypadku?

  Tak, bo ta moe by niezalena od winy.
  Podobnie jak cywilna.
  Twoja rzecz (dosownie rzecz - ten samochd traktowany
jako przedmiot), poniesiono wydatki na jej obsug to Ty pa :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-04-05 15:25:55
Autor: J.F.
Fotoradary SM - nie maj� prawa ��da� wskazania sprawcy
Dnia Thu, 03 Apr 2014 08:46:42 +0200, dddddddd napisa(a):
[...]

skoro twierdzisz e to nie ty parkowae, to chyba nie mog ciebie ukara? a jak im wskaesz osoby (np.5 :) ktrym w tym czasie uyczae samochd, to mog si do nich odezwa i zapyta ktra z nich wtedy tam parkowaa? :)

Ale to nie kara za parkowanie w miejscu zakazanym tylko oplata za
parkowanie pojazdu. Pojazdu, ktory ma wlasciciela, i ktory powinien
placic za jego przechowywanie ..

J.

Data: 2014-04-05 17:20:57
Autor: dddddddd
W dniu 2014-04-05 15:25, J.F. pisze:
[...]

zakładałem, że to kara za nieuiszczenie opłaty a nie opłata za parkowanie (dawno nie dostałem więc nie wiem jak to wygląda). A jeśli by to była kara za nieuiszczenie opłaty, to IMO ukarany powinien być nieuiszczający, a nie właściciel :)
Z resztą nie wiem czy mi się tylko ubzdurało, czy faktycznie tak było - ale wydaje mi się że dawali możliwość wskazania komu powierzyło się pojazd.

Łukasz

Data: 2014-04-02 22:37:30
Autor: huri_khan
Dnia Wed, 02 Apr 2014 21:29:45 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a):

[...]

A policja nie ma nic innego do robienia tylko zajmować się złoszeniami SM. No i najważniejsze kasa nie pójdzie do miasta. --
[Pozdrawiam] [huri-khan][GG 177094]
[SY]  [Cruze 1,8 LT]

Data: 2014-04-02 14:22:39
Autor: kogutek444
Fotoradary SM - nie maj prawa da wskazania sprawcy
W dniu roda, 2 kwietnia 2014 22:37:30 UTC+2 uytkownik huri_khan napisa:
Dnia Wed, 02 Apr 2014 21:29:45 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisa(a):

> - W przypadku, gdy waciciel auta odmwi nam wskazania sprawcy, > bdziemy przekazywali spraw do policji. Oni s organem, ktry na pewno > ma prawo skada do sdu wnioski, o ukaranie w takich sytuacjach > waciciela pojazdu - mwi Artur Wilimek ze stray miejskiej w Jeleniej > Grze.

A policja nie ma nic innego do robienia tylko zajmowa si zoszeniami SM. No i najwaniejsze kasa nie pjdzie do miasta. -- [Pozdrawiam] [huri-khan][GG 177094]

[SY]  [Cruze 1,8 LT]

Akurat Policja jest od tego eby takie wnioski przyjmowa i kierowa sprawy do sdw. Z ustawy o Policji to wynika. Maja udokumentowane wykroczenie musz spraw wyjani. A kto w SM jak nie przekae udokumentowanych i nie zakoczonych wykrocze popeni przestpstwo.

Data: 2014-04-03 08:59:38
Autor: masti
Fotoradary SM - nie maj prawa da wskazania sprawcy
Dnia pięknego Wed, 02 Apr 2014 14:22:39 -0700 osobnik zwany kogutek444
napisał:

W dniu środa, 2 kwietnia 2014 22:37:30 UTC+2 użytkownik huri_khan
napisał:
> [...]

SM.

No i najważniejsze kasa nie pójdzie do miasta.

Akurat Policja jest od tego żeby takie wnioski przyjmować i kierować
sprawy do sądów. Z ustawy o Policji to wynika. Maja udokumentowane
wykroczenie muszą sprawę wyjaśnić. A ktoś w SM jak nie przekaże
udokumentowanych i nie zakończonych wykroczeń popełni przestępstwo.

a policja sobie to odłoży na półeczkę i poczeka na swoją kolej

mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2014-04-03 13:35:33
Autor: Andrzej
W dniu 2014-04-03 10:59, masti pisze:
a policja sobie to odłoży na półeczkę i poczeka na swoją kolej

....przedawnienia...

Data: 2014-04-05 15:28:52
Autor: J.F.
Dnia Wed, 2 Apr 2014 22:37:30 +0200, huri_khan napisał(a):
[...]

Policja jak najbardziej sie zajmie. W koncu jak sie nie zajmie, to sie
kiedys SM na nia poskarzy, i bedzie nieprzyjemnie. Lepiej sie zajac.

Ale im tez wyjasnisz ze po pol roku naprawde nie pamietasz kto tym
jezdzil ... J.,

Fotoradary SM - nie mają prawa żądać wskaz ania sprawcy