Fraud na KK w internecie

Data: 2009-09-28 18:52:01
Autor: Krzysztof Halasa
Fraud na KK w internecie
"McMac" <mcmacpl@gmail.com> writes:

7. Bank stwierdził, że z powodu nie wykrycia sprawcy i niemożności
odzyskania pieniedzy, za transakcje te muszę zapłacić ja.

Tzn. bank ma swiadomosc, ze to byl fraud, wykonany bez udzialu
Twojego/oryginalnej karty, i wciaz chce za to pieniadze?

A moze jeszcze da to na pismie?

Bardzo ciekawe.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-09-28 22:30:20
Autor: Maciek Kulawik
Fraud na KK w internecie
"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m38wfz57wu.fsfintrepid.localdomain...

[...]

Ależ dał. Proszę bardzo:
http://img24.imageshack.us/img24/1904/hsbcfrauddecyzja.jpg

Decyzja ta przyszła kilka dni po tym, jak przesłałem im decyzję o umorzeniu śledztwa.

--
pozdr.
Maciek

Data: 2009-09-28 15:41:50
Autor: witek
Fraud na KK w internecie
Maciek Kulawik wrote:
[...]

Hit sezonu.
Ja bym to gdzies opublikował. Najlepiej na pierwszej stronie wyborczej.
Wez sie nie czaj, tylko zacznij od arbitra bankowego, a potem do sÄ…du.
Na sali sądowej sędzia ze śmiechu umrze po przeczytaniu tego pisma.

Data: 2009-09-28 14:11:18
Autor: szczurwa
Fraud na KK w internecie
On 28 Wrz, 22:41, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:

Chyba tym razem, Wiciu, nie masz racji. Transakcje poiżej 150 euro to
już Twoja, a nie banku, broszka. A swoj± drog±, skurwiel, jak już
przewalił, to powinien na kwotę > 150 ojro, bank zbytnio nie
zbiednieje, a jego klient - owszem !

Data: 2009-09-28 16:57:54
Autor: witek
Fraud na KK w internecie
szczurwa wrote:
[...]

Nie do końca. On tej karty nie zgubił.

art 28.

2. O ile umowa nie przewiduje inaczej, posiadacza obci±żaj± operacje dokonane z użyciem UTRACONEJ karty płatniczej do czasu zgłoszenia wydawcy jej utraty, do kwoty stanowi±cej równowarto¶ć w złotych 150 euro.

5. Posiadacza nie obci±żaj± operacje, z zastrzeżeniem ust. 6, jeżeli karta płatnicza została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia i elektronicznej identyfikacji posiadacza lub bez złożenia przez niego własnoręcznego podpisu na dokumencie obci±żeniowym. Użycie kodu identyfikacyjnego nie wystarcza do obci±żenia posiadacza zakwestionowan± przez niego operacj±, chyba że został złożony bezpieczny podpis elektroniczny zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 18 wrze¶nia 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450 oraz z
2002 r. Nr 153, poz. 1271).

Data: 2009-09-28 16:08:15
Autor: szczurwa
Fraud na KK w internecie

Zwracam honor !

Data: 2009-09-29 05:53:26
Autor: Piotrek
Fraud na KK w internecie
witek wrote:
szczurwa wrote:
[...]

No tak, tylko zwróć uwagę na regulamin na który oni się powołuj± i na ustęp 6 art. 28

To jest kolejny przyczynek do tego, żeby nie używać badziewiastych kart.

Piotrek

Data: 2009-09-28 23:14:10
Autor: Mithos
Fraud na KK w internecie
szczurwa pisze:
[...]

Swoja drog± ciekawa sprawa. Nie widziałem jeszcze takiego pisma z banku. HSBC będę omijał i każdemu odradzał.

--
Mithos

Data: 2009-09-28 23:39:17
Autor: Krzysztof Halasa
Fraud na KK w internecie
szczurwa <szczurwa@gmail.com> writes:

Chyba tym razem, Wiciu, nie masz racji. Transakcje poiĹĽej 150 euro to
juĹĽ Twoja, a nie banku, broszka. A swojÄ… drogÄ…, skurwiel, jak juĹĽ
przewalił, to powinien na kwotę > 150 ojro, bank zbytnio nie
zbiednieje, a jego klient - owszem !

Bez zartow, to nie jest transakcja przy uzyciu karty banku, albo taka,
do ktorej klient sie przyczynil lub mogl miec na nia jakis wplyw. 150
euro ma znaczenie po utracie karty.

Ja bym rzeczywiscie uderzyl do Wyborczej lub czegos podobnego, takie
rzeczy trzeba pietnowac publicznie. Watpie czy sÄ…d bylby wtedy
przydatny.

Swoja droga, numer karty nieco inaczej sie zamazuje :-)
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-09-29 09:38:08
Autor: McMac
Fraud na KK w internecie
"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m3iqf24um2.fsfintrepid.localdomain...

Swoja droga, numer karty nieco inaczej sie zamazuje :-)

I tak juĹĽ zastrzeĹĽony.

--
Maciek

Data: 2009-09-29 08:25:51
Autor: Mariusz
Fraud na KK w internecie
W dniu 2009.09.28 22:41, witek pisze:
Maciek Kulawik wrote:

Ja bym to gdzies opublikował. Najlepiej na pierwszej stronie wyborczej.

Wyborcza już o tym pisała w... 2006 roku:

"Nasz czytelnik złożył reklamację, ale bank ją odrzucił! Raiffeisen powołał się na art. 36. regulaminu korzystania z kart płatniczych (taki dokument musi podpisać każdy klient). Przepis ten stanowi, że bank nie odpowiada za transakcje dokonane na odległość "zrealizowane za pośrednictwem telefonu, internetu lub poczty"."

Tutaj link: http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,52981,3142964.html

--
Mar

Data: 2009-09-29 08:37:40
Autor: MK
Fraud na KK w internecie
Użytkownik "Mariusz" <marITYLKOMARabc@spox.org> napisał w wiadomości news:h9s99c$1gk$1news.dialog.net.pl...

[...]

Bank oczywiscie nie odpowiada, ale nie odpowiada tez klient :). Odpowiada osoba dokonujaca fraudu, a jesli nie zostanie odnaleziona to stratny jest merchant.

MK

Data: 2009-09-29 08:50:02
Autor: Piotrek
Fraud na KK w internecie
MK wrote:
Bank oczywiscie nie odpowiada, ale nie odpowiada tez klient :). Odpowiada osoba dokonujaca fraudu, a jesli nie zostanie odnaleziona to stratny jest merchant.

Czy jest Ci znane jakieĹ› orzecznictwo na ten temat?

W kontekście zacytowanego regulaminu oraz art. 28 ustęp 6 wydaje się, że odpowiedzialny jest klient.

Podobny tok rozumowanie jest tu: http://kartyonline.pl/ppr.php?id=7

Na szybko spojrzałem do regulaminu swojej CC i nie ma tam tak jednoznacznego zapisu dot. odpowiedzialności za transakcje karciane bez fizycznej obecności karty jaki jest w HSBC.

Piotrek

Data: 2009-09-29 06:58:58
Autor: xbartx
Fraud na KK w internecie
Dnia Tue, 29 Sep 2009 08:50:02 +0200, Piotrek napisał(a):

MK wrote:
[...]

Abstrahując od wszystkiego. Trochę to dziwne. Mam kk i płacę nią np tylko w sklepie. Ktoś, gdzieś tam, kradnie hurtowo dane kk i ktoś inny robi przy pomocy tych danych fraud na mojej kk i według HSBC ja za to odpowiadam i muszę zapłacić? No ciekawe.

Data: 2009-09-29 09:04:27
Autor: Piotrek
Fraud na KK w internecie
xbartx wrote:

[...]

To jest powód, dla którego po przeczytaniu regulaminu trzymałbym się od tej karty z daleka.

Piotrek

Data: 2009-09-29 14:47:01
Autor: Mariusz
Fraud na KK w internecie
W dniu 2009.09.29 8:50, Piotrek pisze:

W kontekście zacytowanego regulaminu oraz art. 28 ustęp 6 wydaje się, że
odpowiedzialny jest klient.

I dlatego należy się zastanowić, czy taki punkt regulaminu jest zgodny z prawem.
Może należałoby ten regulamin przesłać do UOKIK ?

--
Mar

Data: 2009-09-29 15:12:20
Autor: wiatrak
Fraud na KK w internecie

Użytkownik "Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał w wiadomo¶ci news:h9sbac$fgi$1nemesis.news.neostrada.pl...
MK wrote:
Bank oczywiscie nie odpowiada, ale nie odpowiada tez klient :). Odpowiada osoba dokonujaca fraudu, a jesli nie zostanie odnaleziona to stratny jest merchant.

Czy jest Ci znane jakie¶ orzecznictwo na ten temat?

W kontek¶cie zacytowanego regulaminu oraz art. 28 ustęp 6 wydaje się, że odpowiedzialny jest klient.

Podobny tok rozumowanie jest tu: http://kartyonline.pl/ppr.php?id=7

Na szybko spojrzałem do regulaminu swojej CC i nie ma tam tak jednoznacznego zapisu dot. odpowiedzialno¶ci za transakcje karciane bez fizycznej obecno¶ci karty jaki jest w HSBC.

Piotrek

W aliorze "stoi": 11.5. Bank pokrywa kwoty operacji dokonanych z użyciem utraconej karty / utraconych danych karty.................

wiatrak

11.5 Bank pokrywa kwoty operacji dokonanych z użyciem utraconej karty/utraconych danych karty.

Data: 2009-09-28 23:33:18
Autor: MarekZ
Fraud na KK w internecie
"Maciek Kulawik" <mkw_bez_tego@mcmac.x.pl> wrote in message news:h9r6do$fq9$1inews.gazeta.pl...

Ależ dał. Proszę bardzo:
http://img24.imageshack.us/img24/1904/hsbcfrauddecyzja.jpg

Zgroza. :(

Data: 2009-09-29 06:55:27
Autor: xbartx
Fraud na KK w internecie
Dnia Mon, 28 Sep 2009 23:33:18 +0200, MarekZ napisał(a):

"Maciek Kulawik" <mkw_bez_tego@mcmac.x.pl> wrote in message

Ależ dał. Proszę bardzo:
http://img24.imageshack.us/img24/1904/hsbcfrauddecyzja.jpg

Zgroza. :(

Ja bym powiedział raczej - rulon klasyk ;)
Tak jak wspomniałem, szykują się na te 150k w premium hłe hłe.

Data: 2009-09-29 09:30:33
Autor: MarekZ
Fraud na KK w internecie
"xbartx" <bart@hashzero.net> wrote in message news:h9sb0v$2nv$6inews.gazeta.pl...

Zgroza. :(

Ja bym powiedział raczej - rulon klasyk ;)
Tak jak wspomniałem, szykują się na te 150k w premium hłe hłe.

To nie jest jakiś lokalny bank spółdzielczy, żeby nie wiedział co to znaczy chargeback albo nie potrafił sobie z tym poradzić. Zgroza. Bank najprawdopodobniej bazuje na tym, że ze względu na wysokość kwoty klientowi nie będzie się chciało wdawać w spór. Dno. Zapewne w ofercie Premier taka reklamacja zostałaby uznana i zwrot dokonany natychmiastowo. W przypadku relacji Premier (oprócz tego, że sama oferta jest mierna) poziom obsługi jest naprawdę wysoki. A tutaj wręcz przeciwnie. Niech ten bank zmyka tam skąd przyszedł.

Data: 2009-09-29 07:52:59
Autor: xbartx
Fraud na KK w internecie
Dnia Tue, 29 Sep 2009 09:30:33 +0200, MarekZ napisał(a):

[...]
natychmiastowo. W przypadku relacji Premier (oprĂłcz tego, ĹĽe sama oferta
jest mierna) poziom obsługi jest naprawdę wysoki. A tutaj wręcz
przeciwnie. Niech ten bank zmyka tam skąd przyszedł.

No właśnie tego nie jestem pewien czy w premier coś się zmieni, bo pewnie kadry zostaną te same. Być może to jest jakaś stała praktyka w HSBC, że chargeback się nie stosuje a transakcje zdalne lecą na konto klienta czy tego chce czy nie, no chyba że policja mu kogoś złapie ;)

Data: 2009-09-29 01:10:32
Autor: Krzysiek
Fraud na KK w internecie

Dnia Tue, 29 Sep 2009 09:30:33 +0200, MarekZ napisał:
Bank
> [...]
> klientowi nie będzie się chciało wdawać w spór. Dno. Zapewne w ofercie
> Premier taka reklamacja zostałaby uznana i zwrot dokonany

On 29 Wrz, 09:52, xbartx <b...@hashzero.net>  napisał
No wła¶nie tego nie jestem pewien czy w premier co¶ się zmieni, bo pewnie
kadry zostan± te same.

No i to wszystko tłumaczy. Upchnęli mniejszych klientów do Aliora bo
licz±, że Ci co maja więcej kasy nie będ± się upominać o "niewielkie"
fraudy;)

Data: 2009-09-29 02:29:06
Autor: Tomasz [Bubon]
Fraud na KK w internecie
Upewnijcie mnie w moim przekonaniu:
Mam KK z mBanku, której Regulamin (Rozdział VI punkt 1 ) stanowi:

Posiadacz  rachunku  obci±żany  jest  operacjami  dokonanymi  na
odległo¶ć,  o  których mowa
w ust.10 pkt. 3 (transakcje internetowe)  mimo, iż karta została
wykorzystana bez fizycznego jej przedstawienia.

Czyli je¶li dojdzie do fraudu internetowego to bank  może, ale nie
musi zrobić chargbacka?
Inaczej mówi±c konsument zależy od dobrej albo złej woli banku?

Jakie banki oprócz Citi Banku pozytywnie rozpatruj± reklamacje na
fraudy internetowe?

Regulamin tutaj:
http://www.mbank.pl/download/regulaminy/Regulamin_wydawania_i_uzywania_kart_kredytowych_w_mBanku_10.11.08.pdf

Data: 2009-09-29 14:47:14
Autor: Krzysztof Halasa
Fraud na KK w internecie
"Tomasz [Bubon]" <tompod@gmail.com> writes:

Posiadacz  rachunku  obciÄ…ĹĽany  jest  operacjami  dokonanymi  na
odlegĹ‚ość,  o  ktĂłrych mowa
w ust.10 pkt. 3 (transakcje internetowe)  mimo, iĹĽ karta zostaĹ‚a
wykorzystana bez fizycznego jej przedstawienia.

W moim przekonaniu dotyczy to transakcji przeprowadzonych przez klienta,
tzn. w ogole umozliwia takie transakcje.

Czyli jeĹ›li dojdzie do fraudu internetowego to bank  moĹĽe, ale nie
musi zrobić chargbacka?

Chargeback to sprawa banku. Natomiast klient nie moze placic za fraudy,
do ktorych powstania sie nie przyczynil, i ktorym nie jest w stanie
zapobiec. Zaden regulamin tego nie jest w stanie zmienic.

Inaczej mówiąc konsument zależy od dobrej albo złej woli banku?

Tak jest niezaleznie od umow i regulaminow, do momentu w ktorym sprawa
znajdzie sie w sÄ…dzie albo w innej gazecie.
Banki to niestety bardzo czesto instytucje zajmujace sie zawodowo
oszukiwaniem klientow (z pelna swiadomoscia popelniania przestepstwa),
i trzeba umiec nie dac sie oszukac.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-09-29 13:00:36
Autor: Olgierd
Fraud na KK w internecie
Dnia Tue, 29 Sep 2009 14:47:14 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

[...]

Dokładnie tak, z tekstu po¶więconemu zagadnieniu:

Przepis [art. 28 ust. 6 ustawy z 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych] nie zwalnia wydawcy [karty płatniczej] od przeprowadzenia identyfikacji osoby zlecaj±cej przeprowadzenie operacji. Należy również uznać, że art. 28 ust. 6 e.i.p. nie wył±cza możliwo¶ci ż±dania przez posiadacza "unieważnienia" zapłaty kart± płatnicz±, w sytuacji gdy nie zlecał on przeprowadzenia takiej operacji na podstawie art. 14 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialno¶ci za szkodę wyrz±dzon± przez produkt niebezpieczny.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-09-29 15:17:06
Autor: Piotrek
Fraud na KK w internecie
Olgierd wrote:

[...]

Czy mógłby¶ podać referencje do orzecznictwa na ten temat?

Czy mógłby¶ ewentualnie odnie¶ć się do opinii wyrażanych tu:
http://kartyonline.pl/ppr.php?id=7

Z góry dziękuję

Piotrek

Data: 2009-09-29 13:38:12
Autor: Olgierd
Fraud na KK w internecie
Dnia Tue, 29 Sep 2009 15:17:06 +0200, Piotrek napisał(a):

Czy mógłby¶ podać referencje do orzecznictwa na ten temat?

Orzecznictwa brak. Art. 14 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialno¶ci za szkodę wyrz±dzon± przez produkt niebezpieczny brzmi:

Konsument może ż±dać unieważnienia, na koszt przedsiębiorcy, zapłaty dokonanej kart± płatnicz± w razie niewła¶ciwego wykorzystania tej karty w wykonaniu umowy zawartej na odległo¶ć. Nie uchyla to obowi±zku naprawienia konsumentowi poniesionej przez niego szkody.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-09-29 16:08:03
Autor: Piotrek
Fraud na KK w internecie
Olgierd wrote:

[...]

Dziękuję.

Ten fragment ustawy w międzyczasie zczytałem. Brakowało mi tylko orzecznictwa w kontek¶cie takich regulaminów jakie ma HSBC.

No ale skoro nie ma to zgaduję, że watkotwórca ma niepowtarzaln± szansę zostania pionierem.

Piotrek

Data: 2009-09-29 14:57:31
Autor: Mariusz
Fraud na KK w internecie
W dniu 2009.09.29 11:29, Tomasz [Bubon] pisze:

Posiadacz  rachunku  obciÄ…ĹĽany  jest  operacjami  dokonanymi  na
odlegĹ‚ość,  o  ktĂłrych mowa
w ust.10 pkt. 3 (transakcje internetowe)  mimo, iĹĽ karta zostaĹ‚a
wykorzystana bez fizycznego jej przedstawienia.

To siÄ™ czyta razem z ust.10.

Czyli jeĹ›li dojdzie do fraudu internetowego to bank  moĹĽe, ale nie
musi zrobić chargbacka?
> Inaczej mówiąc konsument zależy od dobrej albo złej woli banku?

Masz tam też rozdział o reklamacjach, gdzie napisali, że rozpatrywane są wg regulacji Visa.

--
Mar

Data: 2009-09-29 07:13:23
Autor: xbartx
Fraud na KK w internecie
Dnia Mon, 28 Sep 2009 22:30:20 +0200, Maciek Kulawik napisał(a):

[...]

Hłe hłe niezły pasztet sobie Alior zakupił, nie ma co!

Fraud na KK w internecie