Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.

Data: 2016-03-10 11:32:57
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam serdecznie.

DG, KPIR, VAT, VAT-UE

Mam kilka wątpliwości, bardzo proszę osoby zorientowane o podpowiedzi i wskazówki.
Z góry z całego serca dziękuję i przepraszam za długi list i być może banalne pytania.

Wątpliwości: rozliczanie faktur z freelancer . com (australijski serwis pośredniczący w zleceniach pomiędzy klientem, a wykonawcą).

1. Dostaję zlecenie (np. napisanie małego skryptu PHP czy pozyskanie danych z WWW) od klienta z Australii np. za 50 AUD. Wykonuję pracę, klient wpłaca kasę, serwis pozwala wypłacić kasę w PLN na konto firmowe.
  a) czy fakturę wystawiam na 50 AUD bez VAT (eksport usług?)      - czy na fakturze ma być VAT 0 czy np. czy w ogóle brak kolumny ?         - jaki typ transakcji (jeśli ktoś życzliwy ma Małą Księgowość RP) "poza terytorium kraju" to dobry wybór?

 b) czy od razu w adnotacji na fakturze mogę podać, kurs średni NBP z    poprzedniego dnia roboczego i wpisać PLN i to księgować (bez faktury Wewnętrznej?).
 c) Czy zawsze muszę robić różnice kursowe (tak zawsze / tak, jeśli jest dodatkowy przychód / nie, jeśli nie chcę)?

d) czy o czymś trzeba jeszcze pamiętać?

2. Freelancer pobiera prowizję w wysokości 10% od kwoty zlecenia. Wystawia swoje faktury jest na nich mój numer VAT UE. Kwota jest (w przypadku punktu 1) 5 AUD.

  a) robię fakturę wewnętrzną wg. kursu średniego NBP z poprzedniego dnia
     roboczego.

  b) księguję jako import usług art.28b. Więc doliczam VAT i jednocześnie
     odliczam.
 3. Co, jeśli klientem będzie:

  a) klient z PL
    - kwota zlecenia np. 123 to brutto? I mam od niej odliczyć 23% VAT?
      czyli wystawić na 100 netto?        b) klient z UE (bez VAT UE)

    - czy jest tak samo jak w PL?
    - księguję (w Małej Księgowości RP) jako "wewnątrzwspólnotową",
      "poza terytorium kraju" czy "art 100" ?
    - w formularzu VAT-UE chyba nie muszę tej transakcji dodawać?

  c) klient z UE z VAT-UE (sprawdzany w VIES)

    - nie dodaję VATu, na fakturze piszę o reverse charge,
    - czy VAT 0%, np. czy brak kolumny?
    - księguję jako art.100
    - umieszczam to w formularzu VAT-UE

    4 Freelancer ma różne płatne usługi dodatkowe, które rozlicza od razu w PLN
  a) przykładowo zrobienie testu/egzaminu umiejętności np. SQL
     kosztuje 20 PLN

     na fakturze nie ma informacji o wysokości VAT

   - czy takie faktury mogę też księgować (czy lepiej dać sobie spokój i nie      kombinować) podobnie jak w punkcie 2.

   - Czy faktura wewnętrzna jest potrzebna?

Czy o czymś jeszcze warto pomyśleć?

Bardzo dziękuję za poświęcony czas. Pozdrawiam.

Data: 2016-03-11 16:31:10
Autor: cef
W dniu 2016-03-10 o 20:32, Adam pisze:

[...]

Eksport usług to już znikł z ustawy dość dawno temu,
  faktura bez VAT  - nie podlega VAT, nie mam Malej Księgowości, ta pasuje, ale może są inne

  b) czy od razu w adnotacji na fakturze mogę podać, kurs średni NBP z    poprzedniego dnia roboczego i wpisać PLN i to księgować (bez faktury Wewnętrznej?).

A po co faktura wewnętrzna akurat do tego?

c) Czy zawsze muszę robić różnice kursowe (tak zawsze / tak, jeśli jest dodatkowy przychód / nie, jeśli nie chcę)?

Zawsze musisz.

d) czy o czymś trzeba jeszcze pamiętać?

O imieninach Krystyny 13 marca? :-)

[...]

Tak.

[...]

a) Jak jesteś VATowcem, to nie ma dla Ciebie czegoś takiego w zasadzie jak kwota brutto przy omawianiu zleceń. Jest netto i rozliczenie VAT.

b) i c) - a co to jest "księguję jako art 100"?
Art 100 jest od deklaracji (czy informacji) a nie definiuje typu transakcji
wszystko będzie na VAT-UE

[...]

Można księgować, z rozliczeniem VAT

Czy o czymś jeszcze warto pomyśleć?

Bardzo dziękuję za poświęcony czas.

To pewnie nie koniec pytań.

Data: 2016-03-11 11:34:35
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

Dziękuję za odpowiedzi.

> c) Czy zawsze muszę robić różnice kursowe (tak zawsze / tak, jeśli jest dodatkowy przychód / nie, jeśli nie chcę)?

Zawsze musisz.

Tu jest problem bo serwis sobie przeliczył kasę na PLN (z AUD) i za kilka dni mi ją wyśle. Najprawdopodobniej już w PLN. więc nie będę miał żadnego kwitu po jakim kursie.

Gdybym dostał przelew walutowy bezpośrednio na konto (złotówkowe) to mam zawsze kwit z banku. Wpisuję to co ban konkretnie przelał (potrącając sobie prowizje czy tam przewalutowanie) i sprawę mam jasną.

O imieninach Krystyny 13 marca? :-)

Dziękuję za przypomnienie ;)

> [...]

a) Jak jesteś VATowcem, to nie ma dla Ciebie czegoś takiego w zasadzie jak kwota brutto przy omawianiu zleceń. Jest netto i rozliczenie VAT.

Tak, ale w serwisie defacto się posługuje kwotą brutto, a nawet większą (bo z prowizją serwisu) czyli - z wynegocjowanego 135 PLN - po odcięciu prowizji zostaje 123 PLN dla mnie (klient więcej nie zapłaci :)

Teraz jak rozumiem muszę to rozliczyć jako 100 netto + VAT (wpłacić do urzędu)
b) i c) - a co to jest "księguję jako art 100"?
Art 100 jest od deklaracji (czy informacji) a nie definiuje typu transakcji
wszystko będzie na VAT-UE

Takie typy transakcji w MK RP są :) jak rozumiem na jej podstawie program wypełnia VAT-UE albo i nie.
> [...]
>       kombinować) podobnie jak w punkcie 2.
>
>     - Czy faktura wewnętrzna jest potrzebna?

Czyli księguję jako import usług art.28b. Więc doliczam VAT i jednocześnie
odliczam. ? Czy taki elektroniczny "test/egzamin" podlega za usługę elektroniczną? w sumie jest automatyczny i przez internet ;)

> Bardzo dziękuję za poświęcony czas.

To pewnie nie koniec pytań.

Obawiam się, że nie

dziękuję za cierpliwość i pomoc.

Data: 2016-03-11 21:50:24
Autor: cef
W dniu 2016-03-11 o 20:34, Adam pisze:

[...]

Ale do wyliczenia różnic to wystarczy. Ksiegowałeś 100 dolarów po 3 zł (po kursie średnim nbp z poprzedniego roboczego) i to daje 300 zł a przelano 270zł.
Czegoś tu nie rozumiem:  "wyśle" to chyba przelewem, ale piszesz, że gdybym dostał przelew? To co przysyłają Ci z Australii złotówki w kopercie?

Tak, ale w serwisie defacto się posługuje kwotą brutto, a nawet większą (bo z prowizją serwisu) czyli
- z wynegocjowanego 135 PLN
- po odcięciu prowizji zostaje 123 PLN dla mnie (klient więcej nie zapłaci :)

Tak Ci się wydaje. To jest kwota netto.
I od tych 135 zł rozliczasz VAT.
12zł prowizji to jest zwykły koszt, też go rozliczasz od strony VAT.

Czyli księguję jako import usług art.28b. Więc doliczam VAT i jednocześnie
odliczam. ? Czy taki elektroniczny "test/egzamin" podlega za usługę elektroniczną? w sumie jest automatyczny i przez internet ;)

A to już kwestia interpretacji.
Jak ktoś dobrze czyta ustawę, to ma niskie stawki podatku.

Data: 2016-03-11 15:01:04
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
witam

Dziękuję, za odpowiedzi i cierpliwość :)
Zdaję sobie sprawę, że moje pytania mogą być dość naiwne, ale
myślę, że mogą zainteresować dużą grupę osób.

[...]

Klient (z dowolnego miejsca na świecie) płaci im w walucie w jakiej jest zlecenie (zwykle w walucie narodowej lub w USD). Kasę oni deponują u siebie. Po zrobieniu zlecenia przypisują mi ją na koncie (wirtualnie w serwisie) w walucie oryginalnej czyli powiedzmy te 100 AUD.
W chwili wykazania chęci wypłaty przeliczyli AUD na złotówki (najprawdopodobniej, może pokazywali tylko orientacyjnie) bo nie wiem bo jeszcze przelewu nie dostałem (pierwszy przelew w serwisie jest o 15 dni opóźniony specjalnie, aby zapobiegać praniu kasy.)

Więc jak przyjdą złotówki bez przewalutowania w banku (i bez tytułu jakiegoś że to 50 AUD było) to jedyny "kwit" jaki to był kurs to zrzut ekranu od nich z serwisu (czy takie coś wystarczy?).

Być może kasa przyjdzie w AUD i wtedy się dopiero zdziwię (barbarzyńskim kursem) ;) Ale będzie prostsza papierologia z różnicą kursową :)

Dodatkowo przez prowizję, "egzaminy" i inne drobne opłaty kasy będzie mniej wypłacone niż nawet cena netto zlecenia, więc trudniej "kurs wyliczyć" czy też urzędnikowi udowodnić jaki był :)

Tak Ci się wydaje. To jest kwota netto.
I od tych 135 zł rozliczasz VAT.
12zł prowizji to jest zwykły koszt, też go rozliczasz od strony VAT..

Masz rację. Czyli jak klient z poza UE lub VAT UE to i tak VAT wyjdzie na zero.
bo będzie przykładowo 100 AUD ~= 300 PLN i doliczę 23%, ale że tu sprzedaż poza unią więc VAT się wyzeruje.

Z prowizją będzie art.28b i znów doliczę vat i później odejmę go więc się zeruję.

Jedynie widzę problem jak UE (bez VAT UE) lub PLN. Wtedy jak rozumiem, że
zlecenie było za 100 PLN ja dostałem 85 PLN (minimalna prowizja 15 PLN)
to muszę do tych 100 PLN (netto?) doliczyć VAT i odprowadzić 23 PLN ?

A prowizja 15 PLN będzie jako art.28b więc płatnik Australijski i VAT się wyzeruję. Czy dobrze mi się wydaję?

Na razie oczywiście najbardziej mnie interesuje podatnik z poza unii.

Bardzo dziękuję za poświęcony czas.

Data: 2016-03-11 17:27:41
Autor: witek
On 3/11/2016 5:01 PM, Adam wrote:
[...]

Wypłata jest w takiej walucie w jakiej umowa.

Wejedz do Finances i wybierz Withdraw Funds i zobacz czy masz opcję przelewu na konto w Polsce. Nawet jak masz to raczej ci sie to nie opłaci i jedyną sensowną opcją bedzie paypal, przewalutowywanie tam na złotówki i przelew z paypal na konto.

Data: 2016-03-11 23:42:45
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witaj

Dzięki za odpowiedź.

[...]

Mam, zleciłem przelew kilka dni temu na konto złotówkowe w PL.
Pewnie kurs średnio będzie opłacalny.

Oni przeliczyli (tylko nie wiem czy orientacyjnie czy ostatecznie)
z AUD na PLN.

Znalazłem na liście transakcji dwie linijki w tabelce:

Credit from currency conversion from $X (AUD) on rate: 2.78318 (PLN) PLN xx
Debit from currency conversion into (PLN) from (AUD)   -X

Da się wygenerować do PDFa (trochę bez PL znaków i bez NIPa), może to starczy
do zrobienia różnicy kursowej?

Średni NBP 2,9227   a oni dali  2.78318. Nie wiem czy na Paypal byłby lepszy.

BTW czy wystawiałeś fakturę klientowi za pomocą wewnętrznego mechanizmu Freelancer?

Data: 2016-03-12 09:22:44
Autor: cef
W dniu 2016-03-12 o 00:01, Adam pisze:

[...]

Jeśli tylko możesz przyporządkować przelew do faktury, to wystarczy.
Kiedyś dawno temu nie dawali nawet komunikatu swift jak był przelew
tylko był wpływ od razu na konto w PLN po przewalutowaniu
i nie było wiadomo po jakim kursie i ile i za co potrącili

Ale będzie prostsza papierologia z różnicą kursową :)

Liczenie  takie samo. Gorzej jest jak zaprowadzisz rachunek walutowy
i zaczniesz liczyć różnice w walucie z zachowaniem fifo.

[...]

Ja bym tak zrobił.
I nawet raz czy dwa zrobiłem, ale u mnie to incydentalne, więc się specjalnie
nie zastanawiałem czy jest zgodnie z przepisami.
Ale jeśli akurat z tego żyjesz i wpłaty takie będziesz miał na codzien
to warto podrążyć. Podpowiem po raz drugi: kto umie czytać ustawę ten ma najniższe stawki.

Data: 2016-03-12 11:13:59
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

Jeszcze raz dzięki za odpowiedzi.

[...]

Wygląda na to, że najprawdopodobniej serwis wewnętrznie przewalutował i wyśle złotówki a nie AUD.

Fragment posta jaki wysłałem wcześniej, jako odpowiedź do Witek
"
[...]

czy takie coś wystarczy jako podkładka (jakby się ktoś przyczepił) dla kursu przy robieniu różnicy kursowej?

> [...]

nie zastanawiałem czy jest zgodnie z przepisami.
Ale jeśli akurat z tego żyjesz i wpłaty takie będziesz miał na codzien

Na razie to pierwsza przygoda z tym serwisem, mam nadzieję to powtórzyć.
Niemniej chciałbym poprawnie mieć papiery wypełnione dlatego dopytuję i staram się szukać info.

Pozdrawiam.

Data: 2016-03-12 16:58:07
Autor: witek
On 3/12/2016 1:13 PM, Adam wrote:

Wygląda na to, że najprawdopodobniej serwis wewnętrznie przewalutował i wyśle złotówki a nie AUD.

Kiedys tego nie mieli.

Na razie to pierwsza przygoda z tym serwisem, mam nadzieję to powtórzyć.
Niemniej chciałbym poprawnie mieć papiery wypełnione dlatego dopytuję i staram się szukać info.

jak sie z nimi bawilem to mi polska papierkologia nie była potrzebna wiec tu ci nie pomogę.

Data: 2016-03-12 15:41:19
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
OK. Dziękuję za odpowiedzi.

Data: 2016-03-13 14:39:34
Autor: Michał
W dniu 12.03.2016 o 09:22, cef pisze:
[...]

Ale regulamin Freelancera chyba nie wymusza, żeby wynegocjowane
stawki były netto. W ten sposób klient z PL płaciłby mu stawkę
netto, a on musiałby pokrywać VAT ze swoich. Trochę dziwnie i na
pewno niezbyt opłacalnie. Ja bym potraktował tę kwotę 100 PLN jako
brutto.

--
Michał

Data: 2016-03-13 19:31:46
Autor: cef
W dniu 2016-03-13 o 14:39, Michał pisze:
[...]

Przenieś to na normalny grunt i zastanów się kto pokrywa VAT?

Data: 2016-03-13 20:27:45
Autor: Michał
W dniu 13.03.2016 o 19:31, cef pisze:
[...]

1. Co to ma być normalny grunt i co rozumiesz przez "pokrywa"?
2. Zastanów się co by było gdyby to nie był Freelancer.com tylko
np. eBay.com i po wylicytowaniu usługi okazałoby się, że kupujący i sprzedający są z PL.

Data: 2016-03-13 21:47:10
Autor: cef
W dniu 2016-03-13 o 20:27, Michał pisze:
[...]

To Ty użyłeś tego jako pierwszy, więc wytłumacz co myślałeś.

2. Zastanów się co by było gdyby to nie był Freelancer.com tylko
np. eBay.com i po wylicytowaniu usługi okazałoby się, że kupujący i
sprzedający są z PL.

Konsumenci czy czynni podatnicy?
Było by tak samo jak w przypadku freelancera.

Data: 2016-03-14 11:20:00
Autor: Michał
W dniu 13.03.2016 o 21:47, cef pisze:
Przenieś to na normalny grunt i zastanów się kto pokrywa VAT?

1. Co to ma być normalny grunt i co rozumiesz przez "pokrywa"?

To Ty użyłeś tego jako pierwszy, więc wytłumacz co myślałeś.

Ja się odnosiłem do wyliczenia Adama, na które Ty napisałeś "Ja bym tak zrobił".

2. Zastanów się co by było gdyby to nie był Freelancer.com tylko
np. eBay.com i po wylicytowaniu usługi okazałoby się, że kupujący i
sprzedający są z PL.

Konsumenci czy czynni podatnicy?

No Adam chyba jest podatnikiem.

Było by tak samo jak w przypadku freelancera.

W zasadzie nie wiem czy nie podałem złego przykładu z eBayem, bo
nie kupowałem od EU-firmy na eBayu. Na zasadzie analogii z Allegro
oczekiwałbym tam jednak cen brutto na aukcjach.

Jeśli dobrze rozumiem Twoje stanowisko, to nie-podatnikom i polskim
firmom Adam powinien albo doliczyć VAT (czyli byłaby dodatkowa
płatność), albo go sobie wziąć na klatę jak sugerowałeś poprzednio.

Przy okazji - naliczenie VATu klientowi z PL jest prawem czy
obowiązkiem sprzedającego? Taki nienaliczony ale zapłacony VAT
mógłby sobie potem wrzucić w koszty PIT?

Ja bym do tego tak podszedł, że trzeba zaakceptować, że wylicytowało
się kwotę X i trzeba tak dopasować rozliczenie dla danego kupującego,
żeby "się zgadzało" i jednocześnie nie dopłacać do interesu.
Efektywnie oznacza to, że X = brutto.

ps. było pytanie "o czym jeszcze pamiętać". Czy przypadkiem MOSS
nie obejmie niektórych usług przez FL?

--
Michał

Data: 2016-03-14 10:04:27
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam
też cały czas zastanawiam się jak to jest z brutto i netto.
Na szczęście dotyczy to tylko 2 przypadków:
- zleceniodawca z PL
- zleceniodawca z UE bez VAT-UE.

Będę takich unikać :)

Pozdrawiam

Data: 2016-03-14 22:33:15
Autor: J.F.
Użytkownik "Michał"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:56e69050$0$22841$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Obowiazkiem !
Oczywscie warto sprawdzic liste wyjatkow, w tym:
-sprzedajacy zwolniony z VAT,
-towar odwrotnie obciazony,
-towar/usluga nie podlegajaca VAT ... licencje na program np :-)

Taki nienaliczony ale zapłacony VAT mógłby sobie potem wrzucić w koszty PIT?

Kupujacy caly koszt z faktury wrzuca oczywiscie w koszta ... ale znow warto sprawdzic wyjatki i interpretacje :-)

J.

Data: 2016-03-14 23:03:47
Autor: cef
W dniu 2016-03-14 o 11:20, Michał pisze:

[...]

To zależy jakie są zapisy, ale jeśli serwis jest dla konsumentów,
to ceny wylicytowane są brutto - vide allegro czy ebay.
Ale jeśli platforma jest tylko dla przedsiębiorców
czy podatników, to spodziewałbym się cen netto.
Ja jak się pytam przedsiębiorcy ile kosztuje taki a taki materiał,
to nikt nie podaje mi ceny brutto - operujemy cenami netto,
bo VAT nas w zasadzie nie interesuje - jedynie w kwestii rozliczenia
ale nie płacenia (o ile widzisz różnicę)

Przy okazji - naliczenie VATu klientowi z PL jest prawem czy
obowiązkiem sprzedającego? Taki nienaliczony ale zapłacony VAT
mógłby sobie potem wrzucić w koszty PIT?

Jest obowiązkiem.
Drugie pytanie - wybacz, ale chyba używasz ustawowych definicji VAT
zbyt swobodnie i nie rozumiem o jaką sytuację Ci chodzi:
kto nie naliczył a kto nie zapłacił.

[...]

A dla mnie netto :-)
Bo przecież de facto - samo rozliczenie VATu jest dla Ciebie neutralne.
Jeśli coś kupujesz - to naliczysz i odliczysz
Jeśli sprzedajesz, to naliczysz i ktoś Ci to zapłaci.

Data: 2016-03-18 11:35:35
Autor: Michał
W dniu 14.03.2016 o 23:03, cef pisze:
[...]

Przeciętny freelancer to, jak podejrzewam, ktoś kto po
godzinach sobie dorabia ew. robi na czarno. Kiedyś coś
zamawiałem na FL i większość z Europy nie miała DG, a co
dopiero pakistańczycy itp.

[...]

Ale to branża budowlana? Bo tam to jeszcze rozumiem podawanie cen
netto, bo stawka VAT może być różna.
Ale podawanie wirtualnej ceny netto tam gdzie VAT jest niezmienny
to dla mnie lekkie cwaniactwo - próba stworzenia wrażenia niższej
ceny. Z portfela zawsze trzeba wyciągnąć brutto.

[...]

Cały czas pisałem o scenariuszu o którym napisałeś "ja bym tak zrobił".
Czyli: cenę z FL Adam traktuje jako netto, VATu nie dolicza klientowi
(z Polski), bo nie chce go zaskakiwać i ryzykować negatywem.
I się zastanawiałem czy tak w ogóle można. Tzn. na ew. fakturze
byłaby cena np. 100zł netto + 23 VAT. Ale "zapłacono: 100zł".
Ten VAT 23zł i tak musiałby odprowadzić do US i zastanawiałem
się czy mógłby go chociaż wrzucić w koszty w PIT.
No ale wychodzi na to że nie.

I faktycznie zgodnie z ustawą chodziło mi o VAT "należny" a nie
"naliczony", ale wtedy mój tekst trochę by się kłócił z j. polskim.

Przy czym na FL widać kto jest z jakiego kraju, tak że to trochę
nierealna sytuacja, więc może dajmy sobie spokój - EOT...

[...]

Można powiedzieć że dla firm to każdy podatek jest neutralny.
To tylko rządy mówią, że jak podwyższą ten czy inny podatek, to
firmy zapłacą więcej kosztem swoich pomniejszonych zysków.
Jednak jakoś zwykle kończy się tak, że podwyższają ceny swoich produktów/usług i płaci konsument.

--
Michał

Data: 2016-03-18 10:12:14
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam
Tak rozmyślam nad tym i mam podobne wnioski do Ciebie.
Po pierwsze kontrahenci nie wiedzą (w chwili składania ofert) nic o sobie.
- nie wiedzą czy są firmą czy osobą prywatną
- nie wiedzą nic na temat sposobu rozliczania.

Rozumieją jednak, że kwota wylicytowana to kwota brutto, płatność ostateczna.
Nota bene tak nie jest do końca bo serwis (pośrednik) dolicza klientowi 3% kosztów. Miałem przypadek, że klient był oburzony przez te 3% - a co dopiero 23% ;)

Zresztą na aukcjach typu allegro jak firma sprzedaje coś to jest to brutto.
A nie netto. więcej nie zapłacisz niż to co wylicytowane.

I IMHO tak to powinno być (wynika z logiki, nie wiem czy prawo jest logiczne;) Czyli przy kwocie wylicytowanej 100 EURO:
1. Dla klienta poza UE.
   - VAT nie podlega    - przychód 100 Euro

2. Dla klienta z Polski (kwota wylicytowana 123 PLN)
   - netto 100 PLN
   - wystawiam fakturę na 100  + 23 VAT

3. Dla klienta z UE z VIES
   - 100 EURO
   - reverse charge (ale boje się , że będzie płakał)

   Tu pewnie trzeba VAT UE wypełnić ?

4. Dla klienta z EU bez VIES (przy 123 Euro)
   teraz mam taki przypadek klient nawet nie chce podać, identyfikatora
   podatkowego, a wiem, że ma firmę.
   - netto 100 PLN
   - wystawiam fakturę na 100  + 23 VAT
      tu chyba nie trzeba VAT UE ?

Co o tym sądzicie?
Ogólnie mega zadyma z tego typu rzeczami. A chciałem sobie w chwili posuchy dorobić :) A tylko się garba dorobi i nerwicy.

Data: 2016-03-18 18:37:12
Autor: Michał
W dniu 18.03.2016 o 18:12, Adam pisze:
3. Dla klienta z UE z VIES
    - 100 EURO
    - reverse charge (ale boje się , że będzie płakał)

    Tu pewnie trzeba VAT UE wypełnić ?

Tak

[...]

Nie 23% tylko stawka z tego kraju z którego jest klient-konsument.
Tak uprościli od 2015. No i jeszcze wpadasz w VAT MOSS,
chyba że wolisz się rozliczać w US z kraju klienta :)

    tu chyba nie trzeba VAT UE ?

Nie

Co o tym sądzicie?
Ogólnie mega zadyma z tego typu rzeczami. A chciałem sobie w chwili posuchy dorobić :) A tylko się garba dorobi i nerwicy.

Dorób sobie dzieci, będzie większy zysk ;)

--
Michał

Data: 2016-03-18 13:06:01
Autor: witek
On 3/18/2016 12:37 PM, Michał wrote:

Dorób sobie dzieci, będzie większy zysk ;)

chyba garb i nerwica, bo zysku z tego nie ma żadnego.
No może tyle, że możesz się na chustawce pochustać i nikt nie wzywa psychiatry.

Data: 2016-03-18 13:32:44
Autor: Adam
> [...]

Tak uprościli od 2015. No i jeszcze wpadasz w VAT MOSS,
chyba że wolisz się rozliczać w US z kraju klienta :)

Nie mogę PL VAT zapłacić ? ;/ szkoda. trzeba będzie ponownie przysiąść
i poczytać o MOSS. Szczególnie że mam taki austriacki przypadek.

Czemu to nie może być proste?

Pozdrawiam.

Data: 2016-03-18 18:49:45
Autor: J.F.
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:91298659-4a59-419e-8ad6-35cc94b97b39@googlegroups.com...
I IMHO tak to powinno być (wynika z logiki, nie wiem czy prawo jest logiczne;) Czyli przy kwocie wylicytowanej 100 EURO:
1. Dla klienta poza UE.
  - VAT nie podlega

W zaleznosci jak to nazwiesz i jaki masz status.
Usluga:  IMO VAT 0%.  Obwarowane koniecznoscia wykazania eksportu uslug.
Z ryzykiem, ze urzad stwierdzi, ze nie bylo eksportu, skoro wykonawca klepal w domu we wlasny komputer :-)

Sprzedaz praw autorskich ... tu moze i "nie podlega".

3. Dla klienta z UE z VIES
  - 100 EURO
  - reverse charge (ale boje się , że będzie płakał)

Nie powienien plakac, normalna sprawa. Zreszta dla niego "przezroczysta" - sam sobie naliczy ten VAT, sam pomniejszy naliczony ....

4. Dla klienta z EU bez VIES (przy 123 Euro)
  teraz mam taki przypadek klient nawet nie chce podać, identyfikatora
  podatkowego, a wiem, że ma firmę.

Firma nie znaczy, ze "masz VIES".
Tak jak u nas - masz NIP 12345... , po zlozeniu wniosku dostaniesz EU NIP PL12345 ... ale bez zlozenia wniosku to nie jestes zarejestrowanym podatnikiem dal obrotu zagranicznego.

J.

Data: 2016-03-18 13:39:31
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witaj

W zaleznosci jak to nazwiesz i jaki masz status.

DG, KPIR, VAT (normalny miesięczny), ZUS
[...]

Ogólnie to zlecenia dotyczą napisania oprogramowania (zazwyczaj proste skrypty) lub wykonania usługi przetwarzania danych, które zwykle
wymagają napisania oprogramowania pomocniczego. Nic w tytule faktury na temat praw autorskich nie wpisuję. A powinno być, że udzielam licencji na oprogramowanie?

Czy te licencje dotyczą tylko UE czy np. dla klienta z Australii nie ma
aż takiego znaczenia jaki będzie tytuł faktury, aby był "eksport usług" i VAT np. ?

> [...]

Nie powienien plakac, normalna sprawa. Zreszta dla niego "przezroczysta" - sam sobie naliczy ten VAT, sam pomniejszy naliczony

OK Dzięki za info.

> [...]

Tak jak u nas - masz NIP 12345... , po zlozeniu wniosku dostaniesz EU NIP PL12345 ... ale bez zlozenia wniosku to nie jestes zarejestrowanym podatnikiem dal obrotu zagranicznego.

Tak wiem, że musi istnieć w VIES dlatego rozróżniam, że jest w VIES, albo nie jest. Ten klient powiedział wprost, że nie potrzebuje faktury.
I tyle. Więc mogę go potraktować jako osobę prywatną i wystawić fakturę.

Ja chcę być w porządku w stosunku do PL i się poprawnie rozliczyć..

Jak rozumiem w VAT UE takiej transakcji nie wpisuję bo nie mam ID podatkowego...
problem co z MOSS.

Dziękuję za odpowiedź i poświęcony czas.

Pozdrawiam

Data: 2016-03-18 14:04:33
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Ten cały MOSS to jest chory. Widzę, że się wkopałem z tym gościem "prywatnym"
i lepiej ogólnie omijać wszystkich klientów z Unii Europejskiej.

Nie widzę sensu rejestrować się dla jednego przypadku w MOSS.

Czy jakbym wpisał inny tytuł faktury, aby nie wyglądał na usługę elektroniczną to mogę normalnie naliczyć nasz VAT. czyli kolo płaci 123 EURO (tyle dostaję - prowizję serwisu pośredniczącego) i wystawie fakturę na
równowartość 100 EURo netto + 23 EURO VATu i tyle odprowadzę do urzędu?
Bez MOSSa?

Spróbuję jutro może wymusić na nim aby podął VAT UE jeśli jest firmą.

Data: 2016-03-18 18:57:20
Autor: cef
W dniu 2016-03-18 o 18:49, J.F. pisze:
[...]

Na pewno nie 0%.
Nie ma już takiego schematu. Od 2014 nie ma w ustawie eksportu usług.
Poczytaj art 28 - ten o miejscu świadczenia usług

Data: 2016-03-18 18:58:49
Autor: cef
W dniu 2016-03-18 o 18:57, cef pisze:

Na pewno nie 0%.
Nie ma już takiego schematu. Od 2014 nie ma w ustawie eksportu usług.

Od 2004 oczywiście

Data: 2016-03-18 22:04:09
Autor: J.F.
Użytkownik "cef"  napisał w wiadomości grup
[...]

Poczytalem i zglupialem ... to jak jest teraz z odliczeniem VAT jeśli swiadcze uslugi zagraniczne ?
w UE i poza UE.

Komputer kupilem, albo bilet lotniczy ... a tu "nie podlega" ... to chyba i odliczeniu nie podlega ?

J.

Data: 2016-03-18 23:02:11
Autor: cef
W dniu 2016-03-18 o 22:04, J.F. pisze:
[...]

Jeśli chodzi o zakupy krajowe i odliczenie VAT z nich, bo o to chyba pytasz,
to również od dość dawna (ale nie od poczatku bycia Polski w UE)
obowiązuje art 86 pkt 8

Bo nie myślisz chyba o odliczeniu zagranicznego VAT,
który się nie kwalifikuje, bo nie jest nałożony naszą ustawą.

Data: 2016-03-22 12:34:46
Autor: J.F.
Użytkownik "cef"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:56ec7ae3$0$22829$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

chyba nie tylko, bo jak kupie za granica, to VAT mi naliczy urzad celny lub sam sobie nalicze ... i odlicze.

to również od dość dawna (ale nie od poczatku bycia Polski w UE)
obowiązuje art 86 pkt 8

Ok, zakonotowalem sobie kiedys, ze "nie podlega" czy moze "zwolniony" jest gorsza niz "0%", bo nie mozna odliczyc,
a teraz widze ze w przypadku uslug faktycznie mamy "nie podlega", a odliczenie nadal przysluguje.

No to kolejny przypadek dla programistow, ktos sie potrafi doliczyc ile rodzajow faktur VAT juz jest w ksiegowosci ?
Popierdolone ...

J.

Data: 2016-03-22 14:24:10
Autor: Wojciech Bancer
On 2016-03-22, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

to również od dość dawna (ale nie od poczatku bycia Polski w UE)
obowiązuje art 86 pkt 8

Ok, zakonotowalem sobie kiedys, ze "nie podlega" czy moze "zwolniony" jest gorsza niz "0%", bo nie mozna odliczyc,

Zwolniony. I to nadal obowiązuje z tego co wiem.

a teraz widze ze w przypadku uslug faktycznie mamy "nie podlega", a odliczenie nadal przysluguje.

Pomyliłeś "nie podlega" ze "zwolniony". :-)
W "nie podlega" zawsze tak było.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2016-03-22 15:40:35
Autor: cef
W dniu 2016-03-22 o 12:34, J.F. pisze:

[...]

No tak, ale czy w SADzie czy samemu od WNT,
to już jest VAT krajowy - chodziło o VAT nałożony naszą ustawą

Data: 2016-03-18 12:54:49
Autor: cef
W dniu 2016-03-18 o 11:35, Michał pisze:

[...]

Wyciągnąć tak, ale to nie jest cena.
A przecież temat rozważam jako VATowiec, więc co mnie obchodzi VAT?
Jakoś nigdy tak tego nie odbierałem, może w 1994 roku jak VAT był nowością,
to troche tak myślałem i traktowałem cenę zakupu  w całości z VATem jako
podstawę dalszej kalkulacji

[...]

Nie bardzo rozumiem problem,
chyba tylko wyniakąjący z tego, że nie wiadomo kto jest klientem
(czy z ulicy czy podatnik). Jak ktoś ma takie zamieszanie z typem klienta,
to musi sobie jakoś unormować. Typu warunek do kliknięcia:
jestem podatnikiem itp

Podatki zawsze płaci konsument.

Data: 2016-03-18 13:04:27
Autor: witek
On 3/18/2016 5:35 AM, Michał wrote:

Przeciętny freelancer to, jak podejrzewam, ktoś kto po
godzinach sobie dorabia ew. robi na czarno. Kiedyś coś
zamawiałem na FL i większość z Europy nie miała DG, a co
dopiero pakistańczycy itp.

Bo nie wszyscy muszą.
Dochód dopisuje się do zeznania rocznego odlicza koszty i to wszystko.

Tylko Europa ze swoim vatem ma taki popierniczony system.
Panstwa pokomunistyczne dorzucają do tego wszechobecną biurokrację, papierkologię i pieczątkarstwo na wszystkim co się da.

Data: 2016-03-18 19:55:12
Autor: Kviat
[...]

Kto? Nabywca czy sprzedający?

i zastanawiałem
się czy mógłby go chociaż wrzucić w koszty w PIT.

Kto? Nabywca czy sprzedający?
:)

No ale wychodzi na to że nie.

Gdybyś wystawił fakturę na 100+VAT23% = 123 zł
A przyjąłbyś 100 zł ("zapłacono: 100 zł"), to teoretycznie możesz... możesz nie dochodzić brakującej wpłaty 23 zł i w końcu nabywcy taka wierzytelność się przedawni.

Ale z tych 100 zł, które zainkasowałeś i tak (oprócz pod. doch.) musisz zapłacić do US 23 zł VATu.

Więc albo nie zrozumiałem idei pytania, albo właśnie wymyśliłeś mechanizm "odwróconego VATu" (http://www.doradzamy.to/artykuly/na-czym-polega-mechanizm-odwroconego-obciazenia-vat-ktory-ma-zapobiegac-karuzelom-vat), albo nie do końca orientujesz się jak podatek VAT "działa".
Pisz bardziej precyzyjnie, pisząc "musiałby odprowadzić do US" nie wiadomo kogo masz na myśli, sprzedawcę czy kupującego, a to zmienia zarówno kontekst pytania, jak i odpowiedzi...

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-03-14 10:02:38
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam ponownie

Cieszę się, że kwitnie dyskusja w tym temacie.

Chciałbym wrócić do tematu Australijskiej faktury.
1. Wystawiłem fakturę na XX AUD (razem z prowizją = tyle ile klient zapłacił).
   Minus małej księgowości RP jest brak faktur wielojęzycznych (w razie co    wygeneruję "ładniejszą kopię" z tym samym numerem i prześlę klientowi.

 - wybrałem VAT np.
 - wybrałem opcję poza unią europejską
 - tytuł stworzenie programu / Create program... tu nazwa projektu i ID z    freelancera
 - program pobrał właściwy kurs w PLN i na fakturze jest kwota w AUD i PLN    i VAT 0 PLN.  - na liście faktur jest netto = brutto.
 - Przy księgowaniu wybiorę, że VATu nie dotyczy.

2. Zrobię różnicę kursową. Kurs docelowy na postawie "listy transakcji"    z freelancer.com
 - księguję z opcją: VAT nie dotyczy.

3. Fakturę od Freelancer.com (prowizję projektu):
  a) robię fakturę wewnętrzną wg. kursu średniego NBP z poprzedniego dnia
     roboczego.

  b) księguję jako import usług art.28b. Więc doliczam VAT i jednocześnie
     odliczam. 4. Robię różnicę kursową (z tym samym kursem co punkt 2).
 - księguję z opcją: VAT nie dotyczy.

Czy o czymś zapomniałem?

Ogólnie 4 papiery, aby zaksięgować parę groszy. ;]

Data: 2016-03-14 10:14:46
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

Ad 1
 - wybrałem opcję poza unią europejską

źle spojrzałem to jest opcja "poza terytorium kraju" (więc nie wiem 100% czy ok).

Jeszcze są (zgodnie z helpem ;):
"Typ transakcji wybieramy jedną z możliwości: 1. Krajowa - transakcja odbywa się wewnątrz kraju

2. Wewnątrzwspólnotowa - transakcja odbywa się wewnątrz Unii Europejskiej

3. Podatnikiem jest nabywca art 17 ust.1 pkt.7 lub 8 - dostawy towarów, dla
   których podatnikiem jest nabywca o którym mowa w art 17 ust1 pkt.7 .

4. Podatnikiem jest nabywca art 17 ust.1 pkt.8 - świadczenie usług, dla których
   podatnikiem jest nabywca o którym mowa w art 17 ust1 pkt.8.

5. Export/Import - transakcja nie dotyczy transakcji krajowej ani
   wewnątrzwspólnotowej

6. Poza terytorium kraju - dostawa towarów oraz świadczenie usług, poza
   terytorium kraju

7. Poza terytorium kraju zgodnie z art 100 - świadczenie usług, poza    terytorium kraju zgodnie z art 100 ustawy o VAT
"

Więc na oko 5 lub 6 (7 chyba unijne są?).

Pozdrawiam

Data: 2016-03-14 14:22:11
Autor: witek
On 3/14/2016 12:02 PM, Adam wrote:

Ogólnie 4 papiery, aby zaksięgować parę groszy. ;]

I to jest wlasnie to dlaczego nigdy nie zaloze firmy w Polsce.

Podejrzewam, ze twoj klient nie potrzebuje od ciebie zadnego papierka.
Wystarzy mu to , co moze sobie wygenrowac z freelancer.com

Data: 2016-03-16 15:41:02
Autor: m
On 14.03.2016 20:22, witek wrote:
On 3/14/2016 12:02 PM, Adam wrote:

> Ogólnie 4 papiery, aby zaksięgować parę groszy. ;]
I to jest wlasnie to dlaczego nigdy nie zaloze firmy w Polsce.

Zatrudnianie kogoś spoza PL też wesołe.

Po stronie "pracownika" jest oczekiwanie że on zrobi, ja mu zapłacę i
cześć.

Po mojej stronie jest oczekiwanie że pracownik mi np. wyśle certyfikat
rezydencji podatkowej, czego żaden normalny człowiek nie może zrozumieć.

p. m.

Data: 2016-03-16 09:49:31
Autor: witek
On 3/16/2016 9:41 AM, m wrote:
[...]

tylko jak sie siedzi w PL

Po stronie "pracownika" jest oczekiwanie że on zrobi, ja mu zapłacę i
cześć.

no i słusznie.

Po mojej stronie jest oczekiwanie że pracownik mi np. wyśle certyfikat
rezydencji podatkowej, czego żaden normalny człowiek nie może zrozumieć.

chyba jesteś chory (to znaczy system, w ktorym przyszlo ci sie rozliczac)
..

Data: 2016-03-23 09:35:13
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

Wracam do tematu po kilku dniach.

Dla Australijczyka (on miał firmę) i Hindusa (prywatny) wystawiłem fakturę VAT "nie podlega" w tytule dodałem (usługa elektroniczna) zaksięgowałem jako "po za terytorium kraju". I powiedzmy jest ok. Zostały do zaksięgowania różnice kursowe...

Choć spotkałem się już z tyloma interpretacjami jak to powinienem rozliczyć, że głowa boli.
1. Jedni twierdzą, że musi być dopisek Reverse charge nawet dla nie unijnych.
   W sumie mogę dopisać (jak znajdę gdzie to się MKRP robi ;)
2. Inni twierdzili, że żadne "nie podlega" tylko 23 % VAT.

Dużo gorsza jest sprawa z fakturą dla osoby prywatnej z Austrii. Tutaj powinienem wejść w MOSS. Wolałbym zapłacić 23% VAT i mieć spokój, ale nasza ukochana Unia wymyśliła.... Czy ktoś z Was wdrażał MOSS?

1. Dlaczego są 2 formularze rejestracyjne i "sprawozdawcze" dla unijnej    i nie unijnej procedury. O co biega? :)

2. Jak to wpisać w MKRP. Pytałem autorów oni mówią, że MOSSa nie wdrożą
   bo tam są jakieś progi zwalniające, czasem jest VAT 23%, a czasem płaci
   się VAT kraju klienta.
   Zdziwiony spytałem o jakiś materiał źródłowy. Gość odesłał mnie do KIP.

   Skoro nie ma w MKRP trzeba zrobić samodzielnie rejestr sprzedaży w MOSS.
   Ale nadal nie wiem jak to zaksięgować w KPIR i czy w VAT7 wpada czy nie;]

3. Zadzwoniłem do KIP pytałem Panią o to czy jest jakiś próg zwalniający z MOSS
   po 5 minutach muzyczki "tzw. konsultacje" powiedziała, że nie.
   Na pytanie czy dobrze rozumiem, że MOSS dotyczy tylko klientów z UE.
   Pani powiedziała: że nie - Wszystkich!.
   Ja: na pewno
   Pani: chwileczkę .... "muzyczka"
   A nie, jednak tylko UE ;)

4. Założyłem profil w EPuap (potwierdziłem).    bo myślałem, że założę sobie konto na stronie MF wykorzystując profil
   zaufany EPUAP. Ale nie zadziało ;( Wniosek "saved" czy coś takiego mi się    pojawiło ;]

   Naiwnie myślałem, że się przez serwis MF da to wysyłać.

   Nadal nie wiem jak zarejestrować się w tej procedurze.
   Nie mam podpisu kwalifikowanego. I nie mam pojęcia czy można na    "niekwalifikowanym" czyli danych podatkowych.

   Ściągnąłem e-deklaracje desktop, ale tam nie ma tych formularzy.

   Mam interaktywne formularze PDF, ale cholera wie jak je wysłać ;].

5. Byłem w moim US. Kiedyś było okienko z informacją gdzie były dość
   kompetentne i doświadczone urzędniczki. Okienka już nie ma ;/
   Idę do okienka "NIP" pytam o MOSSa po chwilowym wyjaśnieniu, młódka rzecze,
   ze pierwszy raz słyszy. ale w okienku 8 i 9 mi pomogą bo doświadczone
   firmowowo urzędnicze fachury zasiadają i chętnie firmom pomagają....    Idę tam pytam o MOSS i czy mogę u nich złożyć te formularze i czemu są dwa :)
   "a co to jest?" młodsza pyta się doświadczonej
   "wiesz coś?" "Nie znam" i w tym stylu.    Ogólnie nie wiedzą nic, nie słyszeli, nie mają takich formularzy..
   "A kto to rozlicza". Mówię, że US w Wawie. "To niech Pan do Wwy dzwoni" :)

Cóż, cała nadzieja w ludziach dobrej woli ;)

Pomożecie?

Wiem, że rejestrację mogę dokonać do 10 dnia miesiąca po miesiącu w którym zrobiłem sprzedaż MOSS. a rozliczyć się do 20 kwietnia..
Damy radę ?:>

Data: 2016-03-23 10:16:13
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Znalazłem opcję wysyłki formularza. Wcześniej nie było ich widać (po zainstalowaniu wtyczki) dopiero po restarcie się pojawiła

więc jeden kłopot z głowy - o ile się go da wysłać ;]

Tak czy inaczej VIU-R czy dodatkowo VIN-R (do czegóż to służy?) :)

Data: 2016-03-24 08:27:51
Autor: cef
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika za granicznego i klientĂłw róşnych typĂłw.
W dniu 2016-03-23 o 17:35, Adam pisze:

Cóż, cała nadzieja w ludziach dobrej woli ;)
Pomożecie?
Damy radę ?:>

Tak to właśnie będzie:
Pomożecie?
A potem:
Damy radę
A na końcu:
Jakoś się uporałem.
:-)

Pamiętam jak w 1998 przepychałem przez US
zerowy VAT na pewne usługi, to też nikt nie wiedział
że tak można, nie było internetu, robili czynności
sprawdzające i dopiero wtedy się dowiadywali o przepisach itd
Przepchniesz temat, to będziesz ekspertem
i zajmiesz się szkoleniem panienek z US i KIP.

Data: 2016-03-24 01:02:50
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

Przepchniesz temat, to będziesz ekspertem
i zajmiesz się szkoleniem panienek z US i KIP.

Nie mam nadmiernych ambicji w tej dziedzinie.
Zdaje sobie sprawę, że temat jest dość nowy i ciężko
go ugryźć - jak zwykle wszystkie papiery są
napisane niezmiernie skomplikowanym językiem.

Cóż będzie trzeba postudiować ustawy, choć to raczej
literatura spokrewniona z horrorem, a nie coś przyjemnego ;)

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

Data: 2016-03-29 00:45:57
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Małe podsumowanie:
1. Dostałem w końcu przelew w PLN
   - tytuł "Payment to User"  (wiele mówi)
   - nadawca: FREELANCER INTERNATIONAL PTY LTD GEORGE STREET .....
   - przelew wysłany z mBanku wydział korporacyjny czyli dla mnie
     przelew wewnętrzny.
   Wszystko się przeciągało przez obowiązkową 15 dniową kwarantanne + Święta.

2. Nadal nie wiem jak rozliczyć klientów, głównie nie podatników z UE,
   choć teraz już zwątpiłem nawet w poza unijnych ;]

   Część opinii mówi, że to co robię (ogólnie pisanie programów) to usługa    elektroniczna (więc MOSS).    Część, że nie jest to zautomatyzowana usługa bez nadmiernego udziału
   człowieka, więc nie jest to usługa elektroniczna i MOSS odpada.

Pozdrawiam.

PS. przeliczyli mi też GBP na PLN po kursie 5.138906
Kurs średni NBP 5,4030,  kurs kupna 5,3414.

Ale cóż takich rzeczy się można było spodziewać ;]

Data: 2016-03-30 04:33:26
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

Dzwoniłem do Krajowego Informatora Podatkowego z zapytaniem czy
czynność tworzenia oprogramowania, która trwa X dni (gdzie komunikacja
i dostarczenie produktu jest co prawda przez internet) jest usługą elektroniczną (która z definicji powinna nosić znamiona automatyzacji i znikomego udziału człowieka).

12 minut trwała "konsultacja z ekspertem" (a ja się wsłuchiwałem w muzyczkę
- ale wytrzymałem ;]) po czym usłyszałem, że Ekspert nie jest pewny,
raczej się skłania ku temu, że JEST to usługa elektroniczna, ale ma wątpliwości, bo nie jest automatyczna.

A najlepiej to wystąpić o interpretację ;)

Ja Pani mówię, że muszę wiedzieć szybko bo trzeba ewentualnie się w MOSS
zarejestrować. A Pani no tak...

Czyli wiem tyle samo co przed telefonem.

Kochane polskie prawo i unijne :)

Może ktoś z Państwa występował o taką interpretację lub zapoznał się
z odpowiedzią?

Pozdrawiam

Data: 2016-03-30 13:57:27
Autor: J.F.
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:f8fb2b63-e13f-4048-966c-b3737c8144db@googlegroups.com...
Dzwoniłem do Krajowego Informatora Podatkowego z zapytaniem czy
[...]
Czyli wiem tyle samo co przed telefonem.
Kochane polskie prawo i unijne :)

W tym przypadku chyba unijne

Jeszcze masz
http://www.finanse.mf.gov.pl/vat/maly-punkt-kompleksowej-obslugi-moss/wyjasnienia-i-komunikaty

milego czytania :-P

J.

Data: 2016-03-30 05:15:33
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witaj

>Kochane polskie prawo i unijne :)

W tym przypadku chyba unijne

Tu raczej chodzi o to rozporządzenie (a to raczej polskiego ministra), które wymienia także dostarczanie oprogramowania i stron www na liście usług elektronicznych.

Co do samej zasady jak ktoś sprzedaje za pomocą sklepu internetowego
pliki cyfrowe zdjęcia/mp3/gotowe aplikacje (np. gry) i cały proces
leci (niemal automatycznie) to oczywiście MOSS ma sens.
Aby, nie rejestrować firm w krajach o super niskim VAT.

Sama procedura jest dość zrozumiała. Pytanie tylko czemu proces pisania na zamówienie programów miałby
podlegać MOSS (bo jest komunikacja elektroniczna i dostarczenie dzieła zdalne), a np. przygotowanie zdalne projektu architektonicznego już nie.

Jest to jawna dyskryminacja...

Dziękuję za linki. Część z tych materiałów (np. broszurę MF) już czytałem
Ale jest tam jeden ("wyjaśnienie") który mi umknął i wygląda, że
jest napisany sensownym językiem.

Dziękuję.

Data: 2016-03-30 18:08:16
Autor: J.F.
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:8fdf0fb0-a990-4853-bb94-aa620a889710@googlegroups.com...
> [...]

Tu raczej chodzi o to rozporządzenie (a to raczej polskiego ministra),
które wymienia także dostarczanie oprogramowania i stron www na liście

Dostarczanie oprogramowania to moze byc np sprzedaz gier przez internet, a niekoniecznie pisanie na zamowienie :-)

Pytanie tylko czemu proces pisania na zamówienie programów miałby
podlegać MOSS (bo jest komunikacja elektroniczna i dostarczenie dzieła zdalne), a np. przygotowanie zdalne projektu architektonicznego już nie.

Tylko czy w ogole masz problem ?

-jesli nabywca jest spoza Unii, to MOSS Cie nie dotyczy - za to byc moze jakies australijskie podatki tak :-)
-jesli Freelance jako posrednik zarejestrowal sie gdzies w UE ... to ma EU-NIP i sprzedajesz jak innej unijnej firmie, wiec znow bez MOSS.

Bo jesli dobrze rozumiem, to MOSS dotyczy swiadczenia uslug na rzecz konsumenta w innym kraju Unii
(i placenia podatku temuz krajowi).

J.

Data: 2016-03-30 09:30:29
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

Jednak ta lista jest w unijnym załączniku (to nie wymysł naszego ministra)...

Dostarczanie oprogramowania to moze byc np sprzedaz gier przez internet, a niekoniecznie pisanie na zamowienie :-)

Tak, dostarczenie też tak rozumiem. Jako sprzedaż gotowca.
A nie pisanie oprogramowania unikalnego pod potrzeby klienta.

W starszej dyrektywie "Punkt 1 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:" jest też:
a) tworzenie i hosting witryn internetowych;

Nie wiem czy to dobrze, ktoś przetłumaczył. Bo hosting, a tworzenie stron
to zupełnie inna usługa ;/

Teraz akurat nie robiłem stron (tylko oprogramowanie działające bez WWW) dla tych nie podatników z UE więc to nie dotyczy. A w przyszłości unikać.

Freelancer tylko pośredniczy w "parowaniu" zleceniodawcy i sprzedającego.
Pobierając prowizję od klienta (3%) i od wykonawcy (10%)

IMHO Fakturę wystawia wykonawca zleceniodawcy (klientowi). Może to zrobić przy pomocy ich systemu (nie próbowałem), ale jak rozumiem Freelancer nie pośredniczy "prawnie" jedynie przekazuje kasę zabierając prowizję (wystawia na samą prowizję swoją fakturę).

Fakturę za usługę musi wystawić wykonawca IMHO.

Bo jesli dobrze rozumiem, to MOSS dotyczy swiadczenia uslug na rzecz konsumenta w innym kraju Unii (i placenia podatku temuz krajowi).

Tak. Jak konsumentem usługi* (odbiorcą) jest nie podatnik (osoba prywatna lub firma co nie podała numeru VAT) z UE to wtedy MOSS.
* objętej MOSSem czyli: usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych

Pozdrawiam

Data: 2016-03-30 09:47:20
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

W tym systemie wystawiania faktur Freelancera są dane
 OD Moje dane
DO dane klienta.

Wprowadziłem przykładowy tytuł i kwotę, wygenerował się PDF szkicu faktury z moimi danymi (w tym NIPem) i danymi klienta. nic tam na temat Freelancera nie ma po za stopką "created using Freelancer".

Więc to wykonawca wystawia klientowi ostateczną fakturę. Dodatkowo w dokumentacji:
https://www.freelancer   .pl/support/Payments/how-do-i-pay-the-freelancer

a końcu:

"For fixed-price projects, however, employers can get invoices for their Milestone Payments by asking their freelancers to create an invoice that they can pay using their Milestone Payment. Once paid, the invoice will be marked as paid and linked with the released Milestone Payment[...]"

Data: 2016-03-31 07:10:20
Autor: m
On 30.03.2016 18:47, Adam wrote:
[...]

Co prawda już ze dwa lata nie działałem we Freelancerze, ale z tego co
pamiętam to trzeba było rozróżnić pojęcie "invoice" z Freelancera i
pojęcie Faktura VAT z naszych przepisów. To pierwsze to jest dokument
wewnątrzfreelancerowy, taka informacja od wykonawcy do zamawiającego że
kasa. Bardziej pasuje tutaj słowo "rachunek".

Tak czy inaczej - ich faktury nijak nie mają się do naszych i musisz
wystawić sam, zgodnie z odnośnymi przepisami.

p. m.

Data: 2016-03-31 00:21:12
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

Dziękuję za odpowiedź.

Tak czy inaczej - ich faktury nijak nie mają się do naszych i musisz
wystawić sam, zgodnie z odnośnymi przepisami.

Zgadza się. Dlatego ja tych "dokumentów" w serwisie w ogóle nie wystawiam.
Tylko nasze faktury VAT.

A ich "faktury" nie mają żadnego znaczenia, po za ewentualnie celem
porządkowym, dokumentacyjnym - głównie dla zlecającego.
No i miejscem gdzie można znaleźć dane klienta potrzebne do wystawienia
faktury VAT.

Jak to zręcznie nazwałeś jest to coś jak rachunek, że projekt jest opłacony...

Pozdrawiam.

Data: 2016-04-05 00:35:46
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

Zbliża się powoli deadline (do 10 kwietnia) odnośnie decyzji czy to co robię podlega pod MOSS czy nie. Mimo usilnych prób zdobycia wiedzy w wielu miejscach
nadal mam wątpliwości.

W tej chwili jestem bliżej konkluzji, że pisanie oprogramowania
na zamówienie to nie jest usługa elektroniczna (nie podlega MOSS).

Mimo, że cała operacja: konwersacja i dostarczenie źródeł programu
odbywa się przez Internet - ale nie z konieczności tylko z praktyczności
i dzięki mniejszym kosztom
(Zawsze mogę wysłać płytę CD, będę wtedy niesamowicie
konkurencyjny na rynku ;)

Nie jest to usługa elektroniczna, ponieważ:

1. nie odbywa się automatycznie, bez udziału (czy też ze znikomym
   udziałem) człowieka

2. pisanie oprogramowania nie jest jednoznaczne z dostawą
   oprogramowania, które jest wymienione w załączniku do dyrektyw.
   Dostawę rozumiem jako sprzedaż (licencji) kopi gotowego
   programu

3. założeniem (duchem) nowego prawa o VAT było ukrócenie zakładania
   firm w krajach o niskim VAT w celu MASOWEJ zautomatyzowanej
   sprzedaży produktów cyfrowych.
   Działam na bardzo małą skalę i produkty nie są gotowe, są
   indywidualnie tworzone (nietypowe/unikalne) dla każdego klienta
   (w tym "nie podatnika" z UE).

4. Odprowadzam wyższy VAT niż istniejący w tamtych krajach (AUT / GB = 20%).
   I do w dodatku wspieram nasz polski budżet, tak potrzebujący kasy na
   rozdawnictwa ;)

Jak myślicie utrzyma się taka koncepcja?

Jak rozumiem wtedy (bez MOSS) taką transakcję księguję w Małej Księgowości Rzeczpospolitej, jako typ: krajową.
I odprowadzam 23 % VATu do polskiego budżetu ;)

Data: 2016-04-05 17:48:58
Autor: cef
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika za granicznego i klientĂłw róşnych typĂłw.
W dniu 2016-04-05 o 09:35, Adam pisze:

Zawsze mogę wysłać płytę CD

A to nie grozi czasem obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej?

Data: 2016-04-05 08:52:17
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
OK słuszna uwaga. Wycofuję pomysł z CD ;]

Wydrukuję ryzę papieru wyśle pocztą, albo sam zaniosę w zębach i klient sobie przepisze ;]

Jak żyć moi drodzy... jak żyć...

Data: 2016-04-16 02:01:02
Autor: G.S.
On Tue, 5 Apr 2016, Adam wrote:

OK słuszna uwaga. Wycofuję pomysł z CD ;]

Wydrukuję ryzę papieru wyśle pocztą, albo sam zaniosę w zębach i klient sobie przepisze ;]

 W sprawie formalnej - o ile pamiętam, któryś program z algorytmem
szyfrowania został w tej sposób "wyeksportowany" z Ameryki :)
(w postaci elektronicznej przepisy nie pozwalały)

pzdr, Gotfryd

Data: 2016-04-06 06:59:31
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Dostałem odpowiedź od bardzo uprzejmej p. księgowej z inFakt.
Pokrywający się zasadniczo z opinią KIP.

Mimo, że usługa świadczona przeze mnie nie jest zautomatyzowana w artykule 7 ustęp 2 mamy wyszczególnione:
"a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;"

bezpieczniej jest przyjąć, że to jest usługa elektroniczna i rozliczyć to przez MOSS.

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,11,11,1637,51654,20150101,art-6-9a-transakcje-podlegajace-opodatkowaniuartykuly-24-29.html Oczywiście najlepiej by było wystąpić o interpretację do US.

Jak widzicie codziennie mam inną koncepcję i kolejny otwarty wrzód ;]

Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.