Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.

Data: 2016-03-14 10:02:38
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam ponownie

Cieszę się, że kwitnie dyskusja w tym temacie.

Chciałbym wrócić do tematu Australijskiej faktury.
1. Wystawiłem fakturę na XX AUD (razem z prowizją = tyle ile klient zapłacił).
   Minus małej księgowości RP jest brak faktur wielojęzycznych (w razie co    wygeneruję "ładniejszą kopię" z tym samym numerem i prześlę klientowi.

 - wybrałem VAT np.
 - wybrałem opcję poza unią europejską
 - tytuł stworzenie programu / Create program... tu nazwa projektu i ID z    freelancera
 - program pobrał właściwy kurs w PLN i na fakturze jest kwota w AUD i PLN    i VAT 0 PLN.  - na liście faktur jest netto = brutto.
 - Przy księgowaniu wybiorę, że VATu nie dotyczy.

2. Zrobię różnicę kursową. Kurs docelowy na postawie "listy transakcji"    z freelancer.com
 - księguję z opcją: VAT nie dotyczy.

3. Fakturę od Freelancer.com (prowizję projektu):
  a) robię fakturę wewnętrzną wg. kursu średniego NBP z poprzedniego dnia
     roboczego.

  b) księguję jako import usług art.28b. Więc doliczam VAT i jednocześnie
     odliczam. 4. Robię różnicę kursową (z tym samym kursem co punkt 2).
 - księguję z opcją: VAT nie dotyczy.

Czy o czymś zapomniałem?

Ogólnie 4 papiery, aby zaksięgować parę groszy. ;]

Data: 2016-03-14 10:14:46
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

Ad 1
 - wybrałem opcję poza unią europejską

źle spojrzałem to jest opcja "poza terytorium kraju" (więc nie wiem 100% czy ok).

Jeszcze są (zgodnie z helpem ;):
"Typ transakcji wybieramy jedną z możliwości: 1. Krajowa - transakcja odbywa się wewnątrz kraju

2. Wewnątrzwspólnotowa - transakcja odbywa się wewnątrz Unii Europejskiej

3. Podatnikiem jest nabywca art 17 ust.1 pkt.7 lub 8 - dostawy towarów, dla
   których podatnikiem jest nabywca o którym mowa w art 17 ust1 pkt.7 .

4. Podatnikiem jest nabywca art 17 ust.1 pkt.8 - świadczenie usług, dla których
   podatnikiem jest nabywca o którym mowa w art 17 ust1 pkt.8.

5. Export/Import - transakcja nie dotyczy transakcji krajowej ani
   wewnątrzwspólnotowej

6. Poza terytorium kraju - dostawa towarów oraz świadczenie usług, poza
   terytorium kraju

7. Poza terytorium kraju zgodnie z art 100 - świadczenie usług, poza    terytorium kraju zgodnie z art 100 ustawy o VAT
"

Więc na oko 5 lub 6 (7 chyba unijne są?).

Pozdrawiam

Data: 2016-03-14 14:22:11
Autor: witek
On 3/14/2016 12:02 PM, Adam wrote:

Ogólnie 4 papiery, aby zaksięgować parę groszy. ;]

I to jest wlasnie to dlaczego nigdy nie zaloze firmy w Polsce.

Podejrzewam, ze twoj klient nie potrzebuje od ciebie zadnego papierka.
Wystarzy mu to , co moze sobie wygenrowac z freelancer.com

Data: 2016-03-16 15:41:02
Autor: m
On 14.03.2016 20:22, witek wrote:
On 3/14/2016 12:02 PM, Adam wrote:

> Ogólnie 4 papiery, aby zaksięgować parę groszy. ;]
I to jest wlasnie to dlaczego nigdy nie zaloze firmy w Polsce.

Zatrudnianie kogoś spoza PL też wesołe.

Po stronie "pracownika" jest oczekiwanie że on zrobi, ja mu zapłacę i
cześć.

Po mojej stronie jest oczekiwanie że pracownik mi np. wyśle certyfikat
rezydencji podatkowej, czego żaden normalny człowiek nie może zrozumieć.

p. m.

Data: 2016-03-16 09:49:31
Autor: witek
On 3/16/2016 9:41 AM, m wrote:
[...]

tylko jak sie siedzi w PL

Po stronie "pracownika" jest oczekiwanie że on zrobi, ja mu zapłacę i
cześć.

no i słusznie.

Po mojej stronie jest oczekiwanie że pracownik mi np. wyśle certyfikat
rezydencji podatkowej, czego żaden normalny człowiek nie może zrozumieć.

chyba jesteś chory (to znaczy system, w ktorym przyszlo ci sie rozliczac)
..

Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.