Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.

Data: 2016-03-29 00:45:57
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Małe podsumowanie:
1. Dostałem w końcu przelew w PLN
   - tytuł "Payment to User"  (wiele mówi)
   - nadawca: FREELANCER INTERNATIONAL PTY LTD GEORGE STREET .....
   - przelew wysłany z mBanku wydział korporacyjny czyli dla mnie
     przelew wewnętrzny.
   Wszystko się przeciągało przez obowiązkową 15 dniową kwarantanne + Święta.

2. Nadal nie wiem jak rozliczyć klientów, głównie nie podatników z UE,
   choć teraz już zwątpiłem nawet w poza unijnych ;]

   Część opinii mówi, że to co robię (ogólnie pisanie programów) to usługa    elektroniczna (więc MOSS).    Część, że nie jest to zautomatyzowana usługa bez nadmiernego udziału
   człowieka, więc nie jest to usługa elektroniczna i MOSS odpada.

Pozdrawiam.

PS. przeliczyli mi też GBP na PLN po kursie 5.138906
Kurs średni NBP 5,4030,  kurs kupna 5,3414.

Ale cóż takich rzeczy się można było spodziewać ;]

Data: 2016-03-30 04:33:26
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

Dzwoniłem do Krajowego Informatora Podatkowego z zapytaniem czy
czynność tworzenia oprogramowania, która trwa X dni (gdzie komunikacja
i dostarczenie produktu jest co prawda przez internet) jest usługą elektroniczną (która z definicji powinna nosić znamiona automatyzacji i znikomego udziału człowieka).

12 minut trwała "konsultacja z ekspertem" (a ja się wsłuchiwałem w muzyczkę
- ale wytrzymałem ;]) po czym usłyszałem, że Ekspert nie jest pewny,
raczej się skłania ku temu, że JEST to usługa elektroniczna, ale ma wątpliwości, bo nie jest automatyczna.

A najlepiej to wystąpić o interpretację ;)

Ja Pani mówię, że muszę wiedzieć szybko bo trzeba ewentualnie się w MOSS
zarejestrować. A Pani no tak...

Czyli wiem tyle samo co przed telefonem.

Kochane polskie prawo i unijne :)

Może ktoś z Państwa występował o taką interpretację lub zapoznał się
z odpowiedzią?

Pozdrawiam

Data: 2016-03-30 13:57:27
Autor: J.F.
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:f8fb2b63-e13f-4048-966c-b3737c8144db@googlegroups.com...
Dzwoniłem do Krajowego Informatora Podatkowego z zapytaniem czy
[...]
Czyli wiem tyle samo co przed telefonem.
Kochane polskie prawo i unijne :)

W tym przypadku chyba unijne

Jeszcze masz
http://www.finanse.mf.gov.pl/vat/maly-punkt-kompleksowej-obslugi-moss/wyjasnienia-i-komunikaty

milego czytania :-P

J.

Data: 2016-03-30 05:15:33
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witaj

>Kochane polskie prawo i unijne :)

W tym przypadku chyba unijne

Tu raczej chodzi o to rozporządzenie (a to raczej polskiego ministra), które wymienia także dostarczanie oprogramowania i stron www na liście usług elektronicznych.

Co do samej zasady jak ktoś sprzedaje za pomocą sklepu internetowego
pliki cyfrowe zdjęcia/mp3/gotowe aplikacje (np. gry) i cały proces
leci (niemal automatycznie) to oczywiście MOSS ma sens.
Aby, nie rejestrować firm w krajach o super niskim VAT.

Sama procedura jest dość zrozumiała. Pytanie tylko czemu proces pisania na zamówienie programów miałby
podlegać MOSS (bo jest komunikacja elektroniczna i dostarczenie dzieła zdalne), a np. przygotowanie zdalne projektu architektonicznego już nie.

Jest to jawna dyskryminacja...

Dziękuję za linki. Część z tych materiałów (np. broszurę MF) już czytałem
Ale jest tam jeden ("wyjaśnienie") który mi umknął i wygląda, że
jest napisany sensownym językiem.

Dziękuję.

Data: 2016-03-30 18:08:16
Autor: J.F.
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:8fdf0fb0-a990-4853-bb94-aa620a889710@googlegroups.com...
> [...]

Tu raczej chodzi o to rozporządzenie (a to raczej polskiego ministra),
które wymienia także dostarczanie oprogramowania i stron www na liście

Dostarczanie oprogramowania to moze byc np sprzedaz gier przez internet, a niekoniecznie pisanie na zamowienie :-)

Pytanie tylko czemu proces pisania na zamówienie programów miałby
podlegać MOSS (bo jest komunikacja elektroniczna i dostarczenie dzieła zdalne), a np. przygotowanie zdalne projektu architektonicznego już nie.

Tylko czy w ogole masz problem ?

-jesli nabywca jest spoza Unii, to MOSS Cie nie dotyczy - za to byc moze jakies australijskie podatki tak :-)
-jesli Freelance jako posrednik zarejestrowal sie gdzies w UE ... to ma EU-NIP i sprzedajesz jak innej unijnej firmie, wiec znow bez MOSS.

Bo jesli dobrze rozumiem, to MOSS dotyczy swiadczenia uslug na rzecz konsumenta w innym kraju Unii
(i placenia podatku temuz krajowi).

J.

Data: 2016-03-30 09:30:29
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

Jednak ta lista jest w unijnym załączniku (to nie wymysł naszego ministra)...

Dostarczanie oprogramowania to moze byc np sprzedaz gier przez internet, a niekoniecznie pisanie na zamowienie :-)

Tak, dostarczenie też tak rozumiem. Jako sprzedaż gotowca.
A nie pisanie oprogramowania unikalnego pod potrzeby klienta.

W starszej dyrektywie "Punkt 1 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:" jest też:
a) tworzenie i hosting witryn internetowych;

Nie wiem czy to dobrze, ktoś przetłumaczył. Bo hosting, a tworzenie stron
to zupełnie inna usługa ;/

Teraz akurat nie robiłem stron (tylko oprogramowanie działające bez WWW) dla tych nie podatników z UE więc to nie dotyczy. A w przyszłości unikać.

Freelancer tylko pośredniczy w "parowaniu" zleceniodawcy i sprzedającego.
Pobierając prowizję od klienta (3%) i od wykonawcy (10%)

IMHO Fakturę wystawia wykonawca zleceniodawcy (klientowi). Może to zrobić przy pomocy ich systemu (nie próbowałem), ale jak rozumiem Freelancer nie pośredniczy "prawnie" jedynie przekazuje kasę zabierając prowizję (wystawia na samą prowizję swoją fakturę).

Fakturę za usługę musi wystawić wykonawca IMHO.

Bo jesli dobrze rozumiem, to MOSS dotyczy swiadczenia uslug na rzecz konsumenta w innym kraju Unii (i placenia podatku temuz krajowi).

Tak. Jak konsumentem usługi* (odbiorcą) jest nie podatnik (osoba prywatna lub firma co nie podała numeru VAT) z UE to wtedy MOSS.
* objętej MOSSem czyli: usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych

Pozdrawiam

Data: 2016-03-30 09:47:20
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

W tym systemie wystawiania faktur Freelancera są dane
 OD Moje dane
DO dane klienta.

Wprowadziłem przykładowy tytuł i kwotę, wygenerował się PDF szkicu faktury z moimi danymi (w tym NIPem) i danymi klienta. nic tam na temat Freelancera nie ma po za stopką "created using Freelancer".

Więc to wykonawca wystawia klientowi ostateczną fakturę. Dodatkowo w dokumentacji:
https://www.freelancer   .pl/support/Payments/how-do-i-pay-the-freelancer

a końcu:

"For fixed-price projects, however, employers can get invoices for their Milestone Payments by asking their freelancers to create an invoice that they can pay using their Milestone Payment. Once paid, the invoice will be marked as paid and linked with the released Milestone Payment[...]"

Data: 2016-03-31 07:10:20
Autor: m
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika za granicznego i klientĂłw róşnych typĂłw.
On 30.03.2016 18:47, Adam wrote:
[...]

Co prawda już ze dwa lata nie działałem we Freelancerze, ale z tego co
pamiętam to trzeba było rozróżnić pojęcie "invoice" z Freelancera i
pojęcie Faktura VAT z naszych przepisów. To pierwsze to jest dokument
wewnątrzfreelancerowy, taka informacja od wykonawcy do zamawiającego że
kasa. Bardziej pasuje tutaj słowo "rachunek".

Tak czy inaczej - ich faktury nijak nie mają się do naszych i musisz
wystawić sam, zgodnie z odnośnymi przepisami.

p. m.

Data: 2016-03-31 00:21:12
Autor: Adam
Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
Witam

Dziękuję za odpowiedź.

Tak czy inaczej - ich faktury nijak nie mają się do naszych i musisz
wystawić sam, zgodnie z odnośnymi przepisami.

Zgadza się. Dlatego ja tych "dokumentów" w serwisie w ogóle nie wystawiam.
Tylko nasze faktury VAT.

A ich "faktury" nie mają żadnego znaczenia, po za ewentualnie celem
porządkowym, dokumentacyjnym - głównie dla zlecającego.
No i miejscem gdzie można znaleźć dane klienta potrzebne do wystawienia
faktury VAT.

Jak to zręcznie nazwałeś jest to coś jak rachunek, że projekt jest opłacony...

Pozdrawiam.

Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.